Teveel teruglevering te weinig verbruikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:17
Dag allen,

Mijn schoonouders wonen sinds juli in een nieuwbouwwoning met 22 zonnepanelen (oost-west + boomrijke omgeving) en een warmtepomp. Ze hebben de warmtepomp op 40 graden aanvoer staan omdat het nogal koukleumen zijn.
Maar ze leveren volgens Essent echt hartstikke veel energie terug en verbruiken zelf amper iets. Ik ben bang dat dit niet klopt en dat ze geconfronteerd worden met een peperdure narekening.

Zo zouden ze afgelopen januari 660 kWh hebben teruggeleverd en maar 25 kWh hebben verbruikt. Ik kan helaas niet zien wat ze in totaal hebben opgewekt, dat lijkt me logischerwijs nog meer dan die 660. Zelf hebben mijn zonnepanelen afgelopen januari maar 66 kWh opgeleverd en als ik hier in verschillende topics kijk naar de opbrengst van anderen lijkt het mijne meer in de lijn der verwachting te liggen. Ook de opbrengsten van de andere maanden is gigantisch hoog.

Echter ben ik een behoorlijke leek v.w.b. zonnepanelen, dus mijn vraag aan jullie is of er hier inderdaad wat misgaat?

Beste antwoord (via MKWS op 11-02-2024 14:10)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

dragonhaertt

@_'.'

Houd even handmatig de meterstanden bij, één week ofzo.
Dan heb je al genoeg info om een grove fout uit te sluiten.
Gewoon even alle tellers (afname en teruglevering) opschrijven en na een weekje nog een keer.

Als dat overeenkomt met Essent dan weet je waar je moet zoeken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Is het gebruik niet 660kwh en oplevering 25kwh? Verkeerd aangesloten/ weergave?

[ Voor 6% gewijzigd door graceful op 11-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

dragonhaertt

@_'.'

Houd even handmatig de meterstanden bij, één week ofzo.
Dan heb je al genoeg info om een grove fout uit te sluiten.
Gewoon even alle tellers (afname en teruglevering) opschrijven en na een weekje nog een keer.

Als dat overeenkomt met Essent dan weet je waar je moet zoeken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:40
graceful schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:54:
Is het gebruik niet 660kwh en oplevering 25kwh? Verkeerd aangesloten/ weergave?
Makkelijk genoeg te testen, schakel de groep met de panelen af en kijk wat de meter afgeeft als verbruik en levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Ja goede tip. Ik ga de meterstanden een week of wat noteren en vergelijken met essent's data.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:58
Dikke kans dat ze ook hier de meter verkeer om hebben aangesloten. Zet alle groepen behalve de zonnepanelen uit en kijk dan of de meter afname of teruglevering aangeeft. Hoef je ook geen week meterstanden bij te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MKWS
Waarschijnlijk overbodig maar hierbij een terugkoppeling: na het afsluiten van de groep van de zonnepanelen steeg de teruglevering op de meter en ook de zelf vergaarde data vergeleken met die van de energieleverancier waren gespiegeld.
Het is dus verkeerd om aangesloten.

Schoonvader wil echter niet bellen naar netbeheerder want hij denkt dat ze er niet achter komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:37
MKWS schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:53:

Schoonvader wil echter niet bellen naar netbeheerder want hij denkt dat ze er niet achter komen…
Omdat ze dan wat terug moeten betalen?
Ik weet niet over hoeveel jaar ze nog terug kunnen vorderen maar het potentieel terug te betalen bedrag wordt met de jaren natuurlijk alleen maar hoger. Ik zou niet lekker slapen op die gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gezien bekend is dat er 22 panelen (vermogen moet vermeld zijn bij aanmelden) opliggen krijg je natuurlijk een heel raar verbruik in de zonnige periodes. Als je de panelen uitlaat of aanzet maakt niet veel uit. Daarnaast is het lastig te verklaren dat je 's nachts teruglevering hebt zonder dat er een accu is ingeschreven op het adres. Als ze er uiteindelijk uitkomen gaan ze schatten, dat hoeft ook niet altijd positief uit te pakken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:57
Dit klinkt vergelijkbaar:

Slimme meter verkeerd aangesloten

Ik snap niet hoe men zoiets voor elkaar krijgt, maar het gaat dus wel eens vaker mis blijkbaar. Zo'n gevalletje "you had ONE job". Maar nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
meld het nou maar dan hoef je niet/weinig bij te betalen waarschijnlijk. Beter weten waar je aan toe bent dan altijd naar de brievenbus kijken van 'wat als....'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
MKWS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:52:
Dag allen,

Mijn schoonouders wonen sinds juli in een nieuwbouwwoning met 22 zonnepanelen (oost-west + boomrijke omgeving) en een warmtepomp. Ze hebben de warmtepomp op 40 graden aanvoer staan omdat het nogal koukleumen zijn.
Maar ze leveren volgens Essent echt hartstikke veel energie terug en verbruiken zelf amper iets. Ik ben bang dat dit niet klopt en dat ze geconfronteerd worden met een peperdure narekening.

Zo zouden ze afgelopen januari 660 kWh hebben teruggeleverd en maar 25 kWh hebben verbruikt. Ik kan helaas niet zien wat ze in totaal hebben opgewekt, dat lijkt me logischerwijs nog meer dan die 660. Zelf hebben mijn zonnepanelen afgelopen januari maar 66 kWh opgeleverd en als ik hier in verschillende topics kijk naar de opbrengst van anderen lijkt het mijne meer in de lijn der verwachting te liggen. Ook de opbrengsten van de andere maanden is gigantisch hoog.

Echter ben ik een behoorlijke leek v.w.b. zonnepanelen, dus mijn vraag aan jullie is of er hier inderdaad wat misgaat?
Klinkt als getallen precies omgedraaid. Ik denk dat het theoretisch mogelijk is om de meter verkeerd aan te sluiten. Dus net aan de afnemer kant en huis aan de net kant, dat zou wel een goeie grap zijn.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 12:41
Fr33z schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:41:
meld het nou maar dan hoef je niet/weinig bij te betalen waarschijnlijk. Beter weten waar je aan toe bent dan altijd naar de brievenbus kijken van 'wat als....'
En regel dan ook direct de warmtepomp fatsoenlijk in, want aanvoertemperatuur van 40 graden in een nieuwbouwwoning is enkel nodig als ze in een subtropisch zwemparadijs wonen. Ik mag hopen dat er geen vloerverwarmingsverdeler met een pomp is geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
@Oilman tuurlijk wel, eerste keer dat je nieuwbouw gepruts ziet ? ^^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Misschien wordt schoonvader wakker wanneer je hem uitlegt dat de meter in de komende maanden dan steeds harder gaat oplopen in zijn nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:54
MKWS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:52:
Dag allen,

Dat is niet mogelijk in januari. Andersom wel. Dus hier gaat het inderdaad fout.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Waarschijnlijk overbodig maar hierbij een terugkoppeling: na het afsluiten van de groep van de zonnepanelen steeg de teruglevering op de meter en ook de zelf vergaarde data vergeleken met die van de energieleverancier waren gespiegeld.

Tja, vroeg of laat komen ze er wel achter en dan mag ie met terugwerkende kracht veel terug gaan betalen.

Sowieso zal ie in de zomer dan bij moeten gaan betalen omdat de meter dan hard op zal lopen doordat de zon dan veel schijnt :+ En dat zal dan ook weer een belletje laten rinkelen bij de leverancier omdat het opvalt als je opwek in zowel de winter als zomer gelijk en hoog is, terwijl je verbruik in de zomer vele malen hoger is dan in de winter (wat meestal juist andersom is)

Groot risico dus, met grote gevolgen. Hij kan het natuurlijk proberen, maar als ze het opmerken mogen ze met terugwerkende kracht geld terug vangen. Dit zijn geen getallen die je op onwetendheid kunt gooien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:21
MKWS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:05:
Ja goede tip. Ik ga de meterstanden een week of wat noteren en vergelijken met essent's data.
Is toevallig ook dan pas onlangs een slimme meter geplaatst? Want dan wordt het verkeerd aansluiten scenario wel heel voordehand liggend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Het niet melden heb ik mijn schoonvader ook sterk afgeraden maar het is een koppig man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MKWS schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:37:
Het niet melden heb ik mijn schoonvader ook sterk afgeraden maar het is een koppig man.
Niet alleen koppig, een rekenwonder is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

Geen zorgen, daar hebben ze allang detectie software voor ontwikkeld.

Hard nodig met al die geweldige monteurs.

[ Voor 9% gewijzigd door graceful op 25-02-2024 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:21
MKWS schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:37:
Ah koppige (schoon)ouders/familie. Ik ben op den duur gewoon gestopt daar extra energie in te stoppen. 2x extra vragen of ze weten wat de consequenties kunnen zijn en dan gewoon hard zijn en aangeven dat ze niet gewaarschuwd zijn en het verder ook maar gewoon zelf moeten oplossen.
Pagina: 1