Keukenachterwand advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Helaas is bij oplevering van onze nieuwbouwwoning de keuken leverancier failliet gegaan. Keuken is grotendeels wel geleverd gelukkig, maar we missen nog een achterwand. Na een halfjaartje wonen zonder achterwand, merken we toch dat we deze wel missen. Vooral achter de kookplaat ontstaan er wel wat saus spettertjes. Ondanks dat we geverfd hebben met Sigma Clean afwasbare verf, hebben we toch liever een achterwand. Ook achter de kraan blijft er wel wat water liggen, wat vervolgens richting de muur kruipt.

O.b.v. onze ervaring zouden we de achterwand tot de stopcontacten willen laten lopen, en van hetzelfde blad als ons werkblad (Silestone Blanco Zeus). Ik heb alles opgemeten en kom tot de volgende metingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-XtHkm8lLj6tMGIMYzn-wk6zi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5eSJzHK0HNZFjmyMxyT795z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmO6g70smIiFc0bNL1qp0A4Fg9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJrxu6od8OAjz34uGrg3bxTt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L32RtL5VwZEqCE0Ujzhc1MSaFzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4StbFKqTRZNSaLsCkttsx489.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik toch nog wat vragen:
1. De rechterwand en de linkerwand kunnen volgens mij 1 stuk zijn. Echter in het midden zitten 3 hoogtes (links 25 cm, midden 8 cm en rechts 26 cm). Is het uberhaupt mogelijk om deze uit 1 stuk te laten bestaan? Of moeten dit 3 stukken worden?

2. Volgens mij moet ik i.i.g. de dikte van het blad aftrekken van de lengte, daar waar de delen samenkomen. Bijv lengte van 235 cm deel moet minus 1,2 cm (als het blad 1,2 cm is). Moet ik nog ergens anders rekening mee houden? Volgens mij kan ik beter een iets te kort blad hebben dan een iets te lang blad i.v.m. dat het niet strak tussen de wanden kan/mag?

3. Zijn er uberhaupt keukenzaken die voor een acceptabele prijs zo'n achterwand willen inmeten, leveren en plaatsen? Heb het idee dat ze daar niet altijd om staan te springen.

Alle tips/adviezen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:08
Met 25 cm ga je er niet komen wat spetters betreft, en hoe was het in eerste instantie bedacht?
Ik zou ze in de buurt gewoon eens vragen, nee heb je.
Ik fiets er bijna dagelijks langs maar geen ervaring verder mee https://www.keukenonderdelen.nl/ wie weet kunnen die helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:33
25 cm voor een smetlijst is prima hoor.
Ja je krijgt vast wel eens wat spetters er boven, maar als je de juiste verf hebt gekozen kun je dat gewoon reinigen.

Als je er een hele grote plaat tegen aan zet moet je die ook reinigen.. en oogt een stuk minder mooi

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:17

3DDude

I void warranty's

ik heb een achterwand van bokmerk.nl er zijn meerdere kleuren / zaken waar je die kan halen.
Het is wel een duur grapje, maar dan heb je wel kwaliteit :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:29
Kijk eens op
https://www.pimpyourkitchen.nl/

Je kunt van rustige achterwand tot de meest mooie creaties geven aan je keuken.

Ook eigen ontwerp maken behoort tot de mogelijkheden.

Je kan kiezen uit 3 type materialen.

Wij hebben dit 11 jaar geleden gedaan met een 2mm dik aluminium plaat en geen moment spijt van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:14
Wij hebben een achterwand van alusplash (je van Dekker) maar ik zag dat er ook al merkloze varianten zijn.

Erg fijne achterwand en in allerlei kleuren verkrijgbaar. Wij hebben geborsteld aluminium (denk dat d-vine) een zelfde soort plaat heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik zelf had er mozaïek tegels op gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij hebben een achterwand laten inmeten en monteren bij Keukenglas.nl

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:23:
25 cm voor een smetlijst is prima hoor.
Ja je krijgt vast wel eens wat spetters er boven, maar als je de juiste verf hebt gekozen kun je dat gewoon reinigen.

Als je er een hele grote plaat tegen aan zet moet je die ook reinigen.. en oogt een stuk minder mooi
Leuk, maar ook wij hadden in het vorige huis die Sigma verf. Het gaat goed als de spetters koel zijn, maar hete spetters uit een pan branden gewoon in de verf en kun je niet reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NicoHF schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:57:
Ik zelf had er mozaïek tegels op gedaan
Simpelste optie idd.

Hier ook Metro wandtegeltjes omdat vanaf de keukenleverancier bij de bouw 'niet mogelijk' was wat ik wilde qua achterwand :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Weet niet of je keuken merk nog wel bestaat, maar wij hebben een achterkant van hetzelfde materiaal van blad en daar boven op rand van hetzelfde materiaal als de kastjes. Maar die zijn bij ons niet van hoogglans. Zou ik ook niet zo doen in jouw keuken. Dan wordt het nog sterieler.

Wat je ook kiest.
Ik zou je aanraden om te laten inmeten door een keukenleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pagani schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Leuk, maar ook wij hadden in het vorige huis die Sigma verf. Het gaat goed als de spetters koel zijn, maar hete spetters uit een pan branden gewoon in de verf en kun je niet reinigen.
Hier Sikkens op de muur, en dat gaat er nog steeds met een nat doekje supersimpel vanaf. Ook rode saus, kurkuma, curry's etc.

Ziet er nog als nieuw uit. (Enige nadeel is het kitrandje waar blad aansluit op de muur, maar dat heb je met een achterwand ook).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Persoonlijk denk ik niet dat het mooi wordt als je tegen die stopcontact aanzit. Wij hebben een spatrand van 5 cm. Voldoet ook en geen vlekken. Mocht je hoger willen zou ik denk ik voor 15-20 gaan in jouw geval.

T.o.v. van je kraan zou ik of dat stukje niet doen, of wellicht overal 8 cm doen, anders krijg je aan weerszijde weer een verschil. Edit; Ik had die ene foto gemist waarin je die op maat zou kunnen zagen.

Spatrand is hier van hetzelfde materiaal als het blad (composiet)
Verder hebben wij achter het fornuis een plaat van thermisch gehard glas die loopt van fornuis tot de afzuigkap en is zelfde kleur als de wand.

[ Voor 6% gewijzigd door Millie-ano op 12-02-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 12:15
[...]

Wij hebben Sikkens alpha rezisto op de gestucte keukenmuur, thv de inductie kookplaat. Nu een jaar of 3. Inmiddels is er behoorlijk wat tegen de muur op gespetterd, warm en koud. ook als je het na het eten schoon maakt gaat het er goed van af. De muur zit er nog strak uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb zelf ook niet echt een achterwand, en ik mis het niet :)
Maar ik heb ook geen bovenkastjes. Het enige dat ik heb gedaan is een RVS plaat tussen de kookplaat en de afzuigkap gedaan (de exacte breedte van de kap). Dit ziet er mooi en strak uit.
Besteld bij... Jawel: rvs-achterwand.nl :P

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 12:43
Als je wat hoger pakt, kan je ook de stopcontacten in de achterwand frezen.

Ik heb dat zelf ook op die manier gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIvlLA4OXFekP9wlzZq9LtPwR3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es8yjZ7ePuzqm8fL3OFhwBF6.jpg?f=fotoalbum_large

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:33
[...]

Geen last van. Zit er hier anderhalf jaar op. 3 lagen.

Alles kan ik er af boenen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Simpelste optie idd.

Hier ook Metro wandtegeltjes omdat vanaf de keukenleverancier bij de bouw 'niet mogelijk' was wat ik wilde qua achterwand :P
Die metro tegels bedoel ik niet dat geeft naar mijn mening een goedkope uitstraling.
Ik bedoel echt mooi luxe, zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRcj-2iAs3RHdvyYkt76h_8INy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HjXUfqPMRdjXKYA67EwRMT6H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoE1iLtQHM6eWYmzu2jBOFC_xIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bembVtHeGHhAYZy41xqK2O9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3Q4GsDFmXmqMSIdUe2X2hwsro0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oaeo99rREy2Ci8fpaDdsKmzd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
NicoHF schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Die metro tegels bedoel ik niet dat geeft naar mijn mening een goedkope uitstraling.
Ik bedoel echt mooi luxe, zoiets:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker toch dat weer eens bewezen wordt dat smaken verschillen :)

Als je een achterwand van het materiaal van je blad neemt dan is dat toch al snel een paar cm dik. Dan wordt het weer een stoffig vetrandje.. Ik zou inderdaad iets van een alusplash oid doen, en dan van je blad tot onder je kastjes 1 vlak. stopcontacten ingefreesd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:19

BCC

De locale glasboer laten langskomen, inmeten en plaatsen? Keukenzaken huren voor dat soort werk ook gewoon een glasboer in, net zoals ze voor het blad de steenhouwer inhuren.

[ Voor 50% gewijzigd door BCC op 12-02-2024 13:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Als je een achterwand van het materiaal van je blad neemt dan is dat toch al snel een paar cm dik. Dan wordt het weer een stoffig vetrandje.. Ik zou inderdaad iets van een alusplash oid doen, en dan van je blad tot onder je kastjes 1 vlak. stopcontacten ingefreesd.
Zeker en daar is niks mis mee.

Achterwand had ik ook idd van aanrecht tot keuken kastjes gedaan.
En dan de stopcontact op de tegels bevestigd, dus niet dat de stopcontact in de tegels valt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:16

Klippy

Still Game

Ik vind het wel mooi strak zo, net stucwerk hoef je niet te bedekken.
Zeker rechts waar je geen kastjes hebt is het zonde vind ik om daar een achterwand te zetten.

Ik heb zelf op de afwasbare latex van Sigma nog 3 lagen Trae Lyx Natural Finish gedaan tot 60cm boven het aanrechtblad. Dit spul dus https://www.deverfzaak.nl/trae-lyx-naturel-finish.html
Kan je zelf makkelijk er op rollen, even afplakken op hoogte. Verticaal, horizontaal, verticaal in 3 lagen.
Dat is is toch een stuk meer bescherming dan alleen latex en je ziet er niks van.

Er zijn ook andere soorten muurvernis beschikbaar, maar deze werkt goed en je hebt er weinig van nodig.

De reclametekst
Heb je een wand geschilderd en wil je deze ultra mat en goed afwasbaar maken? Dan biedt de Trae Lyx Naturel Finish de beste oplossing. Deze 2- componenten vernis zorgt ervoor dat je wand ultra mat en goed afwasbaar wordt, wat vaak handig is in keukens. Doordat de Trae Lyx Natural Finish een 2- componenten vernis is kan deze zelfs worden schoongemaakt met een schuursponsje. Dit is hét product dat je hebben moet wanneer je de wanden al hebt geschilderd en ze goed afwasbaar wil maken.
Ik heb nog geen enkele spetter na bijna 2 jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Klippy op 12-02-2024 15:25 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37
No Hands schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Ik heb nog lekker bovenkastjes (vind ik zelf lekker praktisch) Waar mijn blad 4cm is (opgedikt) is mijn achterwand ongeveer 1cm. Deze loopt bij mij straks door tot aan de kastjes dus die "stofrand" kan je niet zien :P
Bij het opmeten heb ik ook de stopcontacten gelijk erin laten maken. In mijn geval blad en achterwand in 1x laten opmeten maar dat was dus niet bij de keukenboer vandaan maar een andere partij.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Mijn keukenboer vond dat ik een achterwand moest nemen bij bokmerk. Ik hou het bij stucwerk maar heb wel even gekeken. Als je contact opneemt kan bokmerk alles exact op maat leveren inclusief uitgefreesde ruimte voor dat kozijn en stopcontacten. Maar dan moet je dus wel iets anders dan je werkblad willen..

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 12-02-2024 16:03 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-06 15:33
Je hebt een 'simpele' afwasbare verf gebruikt. Die is niet direct bedoeld voor je keuken.

Hier zitten twee lagen Sikkens Alpha Rezisto (RAL 9010) direct achter de bora. Er blijft werkelijk geen vlek op zitten. Kurkuma, rode pastasaus of hete boter - alles veeg je er met een natte doek af. Nu twee jaar onderweg en nog steeds als nieuw. Het is wel prijzig, een 'dikke' verf en je hebt er relatief veel voor nodig om een m2 goed te dekken. Maar zoveel m2 heb je niet achter je keuken.

(https://www.verfwinkel.nl...YPgCtFFQlSP8aApMCEALw_wcB)

In de rest van ons huis zit de 'gewone' Sigma Pearl Clean (veelal RAL9010). Daar zie je inderdaad vlekken in als je daar met een natte doek overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Batata007 al enig idee. ben wel benieuwd haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:56
3DDude schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:31:
ik heb een achterwand van bokmerk.nl er zijn meerdere kleuren / zaken waar je die kan halen.
Het is wel een duur grapje, maar dan heb je wel kwaliteit :)
Bekend merk. Hadden wij in ons vorig huis ook. Mooie kleuren en zeer degelijke kwaliteit.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savaroth
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 13:05
@Batata007

Maximale lengte van composiet zit meestal rond de 300 cm, links en rechts kunnen dus inderdaad uit 1 deel gemaakt worden. Zou wel of iets onder het stopcontact gaan zitten kwa hoogte, of ze meenemen en de stopcontacten uit de composieten AW laten halen zodat ze er mooi invallen.

Het midden zou ik adviseren uit 3 delen te maken, dit i.v.m. breukgevoeligheid als je dit uit 1 stuk zou laten maken...; denk ook niet dat een leverancier dit heel snel zou doen. Dus dan krijg je 2 naden op de aansluiting van vensterbank naar de dagkant van het kozijn.

Inderdaad goed kijken naar welke AW je voor de ander laat vallen, dit is smaakgevoelig; let nog wel even op of de wanden waterpas zijn waar de kopse kanten van het composiet tegen de muur aankomen. Dikte van materiaal inderdaad van de totaallengte afhalen. composieten achterwanden zijn er in 12mm of 20mm. 2mm rondom vrij houden tussen AW en muur / Wang van de hoge kast.

Meeste keukenzaken kunnen dit netjes inmeten en leveren/monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:31
Wij hebben een spat rand van zo'n 6 cm thuis van het materiaal van het aanrecht blad. Alleen achter de kookplaat hoger ( bij ons tot de afzuigkap).

Bevalt ons goed buiten de echte kook zone komt er toch weinig boven de 6 cm uit.

Bij jou zou het mooi zijn om alles op 8 cm te doen, praktisch is om bij de kookplaat een grotere hoogte te kiezen ( bv de breedte van de kookplaat tegen de muur). Ik zou het ook laten inmeten, dat zijn de kosten niet....

[ Voor 13% gewijzigd door peter13579 op 14-02-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

Mr. Stom schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:36:
Je hebt een 'simpele' afwasbare verf gebruikt. Die is niet direct bedoeld voor je keuken.

Hier zitten twee lagen Sikkens Alpha Rezisto (RAL 9010) direct achter de bora. Er blijft werkelijk geen vlek op zitten. Kurkuma, rode pastasaus of hete boter - alles veeg je er met een natte doek af. Nu twee jaar onderweg en nog steeds als nieuw. Het is wel prijzig, een 'dikke' verf en je hebt er relatief veel voor nodig om een m2 goed te dekken. Maar zoveel m2 heb je niet achter je keuken.

(https://www.verfwinkel.nl...YPgCtFFQlSP8aApMCEALw_wcB)

In de rest van ons huis zit de 'gewone' Sigma Pearl Clean (veelal RAL9010). Daar zie je inderdaad vlekken in als je daar met een natte doek overheen gaat.
Even een stomme vraag, maar waar zit het prijsverschil zich in? Als ik die Sikkens vergelijk met de Sigma dan is hij goedkoper per 10L, en kun je er meer m2 mee verven (11 vs 8-10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
Csotranme schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:04:
Als je wat hoger pakt, kan je ook de stopcontacten in de achterwand frezen.

Ik heb dat zelf ook op die manier gedaan:
[Afbeelding]
smaken verschillen nogal zeg. Ik vind deze oplossing niet mooi maar je hebt de stopcontacten en aansluitingen op zich mooi afgewerkt. Doet me denken aan een ski-chalet bij een goedkope aanbieder in een Frans betondorp...:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:28
Als je echt iets anders wilt kun je ook behangen met afwasbaar behang. Dat gaan wij tenminste doen. Er komt wel een spatrandje van 5cm en achter de kookplaat dan iets van gekleurd staal passend bij het behang
Pagina: 1