Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-08-2024
Beste Tweakers,

Ik zou graag 6-10 zonnepanelen willen installeren en deze willen aansluiten op een ~10kW LiFePO4 thuisbatterij. De capaciteit staat nog niet helemaal vast, even kijken nog hoe ik dit wil gaan opbouwen en waar ik de losse accu’s aanschaf.

Nu wil ik voorkomen dat mijn zonnepanelen gaan terugleveren aan het net als de thuisbatterij vol zit. Dan heb ik, denk ik, 2 opties:

1) Een relais tussen de (micro)omvormers en de accu zetten
2) Een verbruiker laten inschakelen die het verbruik uit de accu’s haalt.

Optie 1 is eigenlijk zonde van de energie, maar het is een noodzakelijk goed als dit maar voorkomt dat mijn panelen terug leveren aan het net.

Optie 2 zou dan bijvoorbeeld het opwarmen van een buffervat kunnen zijn. Het liefst drinkwater, omdat je warm CV water toch niet gebruikt op momenten waarbij je thuisaccu het vaakst vol zal zitten: in de zomer. Een buffervat rechtstreeks verwarmen op je zonnepanelen werkt niet echt lekker, dus dit zou ik dan met de capaciteit van de 10kW thuisbatterij willen doen. En dan zegmaar telkens in “blokken” van 3kW oid.

Hoe denken jullie hierover? Zijn er nog andere nuttige verbruikers te verzinnen om te voorkomen dat je energie verliest met bijvoorbeeld het gebruik van een relais?

En dan vroeg ik mij nog het volgende af: het aansluiten van de thuisbatterij op je groepenkast geeft natuurlijk ook spanning op de lijn vóór je groepenkast. Dit wil ik eigenlijk zien te voorkomen. Is dit simpelweg op te lossen met een diode? Of komt hier meer bij kijken? Aanpassingen in de groepenkast besteed ik overigens uit.

Tot slot: wat zouden jullie als regelaar gebruiken om ervoor te zorgen dat wanneer de accu is volgeladen, deze voor bijvoorbeeld 3kW aan capaciteit gaat gebruiken om een buffervat op te warmen?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie suggesties.

Hartelijk groet,

Mosredna

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
En waarom wil je niet terugleveren?

Nu nog saldering en later een bepaalde vergoeding. Is altijd beter dan in ieder geval optie 1 van je mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -mosrednA
jeroenkb schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:53:
En waarom wil je niet terugleveren?

Nu nog saldering en later een bepaalde vergoeding. Is altijd beter dan in ieder geval optie 1 van je mogelijkheden
Ik wil niet teveel off-topic gaan, maar om er toch even kort op in te gaan: ik wil nagenoeg helemaal onafhankelijk zijn van de grillen van overheidsbeleid en energieleveranciers.

Vandaar ook relatief weinig panelen: in de ideale situatie wek ik evenveel op als dat ik verbruik, maar anders in ieder geval minder dan ik verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:14
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik wil niet teveel off-topic gaan, maar om er toch even kort op in te gaan: ik wil nagenoeg helemaal onafhankelijk zijn van de grillen van overheidsbeleid en energieleveranciers.

Vandaar ook relatief weinig panelen: in de ideale situatie wek ik evenveel op als dat ik verbruik, maar anders in ieder geval minder dan ik verbruik.
Toch even uit nieuwsgierigheid: hoe werkt dat voor je in de wintermaanden waar de PV opbrengst minimaal is? Neem aan dat je niet zo weinig gebruikt dat je met 6-10 panelen ook in de wintermaanden genoeg eigen opwek hebt.

Dan ben je toch nog steeds “afhankelijk” van overheidsbeleid en energieleveranciers?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een nobel streven. Het lijkt me alleen niet zo economisch en moeilijk haalbaar zonder gigantisch hoge investeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -mosrednA
JeroenVerweij schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Toch even uit nieuwsgierigheid: hoe werkt dat voor je in de wintermaanden waar de PV opbrengst minimaal is? Neem aan dat je niet zo weinig gebruikt dat je met 6-10 panelen ook in de wintermaanden genoeg eigen opwek hebt.
Toch wel eigenlijk. Onze grootste stroomverbruiker is de wasmachine (en daarna droger). De vraag zal inderdaad zijn of we in de wintermaanden desondanks uitkomen met 6-8 panelen, maar zo niet dan kan ik altijd nog opschalen.

De 6-8 panelen komen overigens op een 45gr dakhelling pal op het zuiden zonder (toekomstige) blokkades. Voor mijn berekeningen gebruik ik dan ook een vermenigvuldigingsfactor van 0.9.
Dan ben je toch nog steeds “afhankelijk” van overheidsbeleid en energieleveranciers?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een nobel streven. Het lijkt me alleen niet zo economisch en moeilijk haalbaar zonder gigantisch hoge investeringen.
Gedeeltelijke minimale afhankelijkheid zullen we altijd wel houden inderdaad en daar ligt mijn probleem ook niet zo. Ik betaal graag voor hetgeen ik verbruik. Ik wil alleen onder geen beding mee gaan doen met het hele teruglever-circus en alle perikelen (zoals terugleverheffing) die daarbij komen kijken. Ik begrijp dat als je dat wél doet, het financieel nog steeds uit komt, echter wegen hierin mijn principiële overwegingen zwaarder dan de financiële overwegingen. Ik wil daarin simpelweg onafhankelijk zijn.

De investeringskosten ben ik me overigens bewust van, maar daar voel ik me comfortabel bij. LiFePO4 accu’s bestel ik rechtstreeks uit China bij een goede kennis en zonnepanelen kosten tegenwoordig zeer weinig. Een buffervat las ik desnoods zelf, maar kan ik via marktplaats waarschijnlijk wel ergens op de kop tikken.

Waar mijn vraag vooral zit, is hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn buffervat verwarmd wordt met (bijvoorbeeld) 3kW, wanneer mijn thuisaccu van 10kW vol zit, om te voorkomen dat mijn zonnepanelen voor saus energie produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Oh en ook hoe ik kan voorkomen dat mijn installatie ook spanning levert voor de meter. Dus in de onwaarschijnlijke maar theoretisch mogelijke situatie waarbij en de accu’s vol zitten, en het buffervat maximaal verwarmt is (tot 85 graden bijvoorbeeld). Is een oplossing met “simpelweg” een diode en fysiek relais voor tussen de micro-omvormers van de zonnepanelen en de groepenkast voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Overweeg een off-grid systeem. Laad je accu direct DC met je panelen. Sluit vervolgens een omvormer aan die je huis voedt. In Nederland zie je dit soort systemen nauwelijks omdat het duurder is en minder leverings zekerheid heeft. Je ziet het op boten, tuinhuisjes etc.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:25

Pazo

Mroaw?

Enphase met IQ8 micro's nemen en in de IQ Gateway een zero-export profiel inladen, dan lever je nooit terug. Micro's worden dan afgeknepen op het verbruik op dat moment.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:41
Ruikt toch behoorlijk naar geld over de balk gooien. Accu's zijn nooit en te nimmer rendabel met maar 6-10 panelen en geen teruglevering is letterlijk geld laten liggen. Erg vreemde redenatie wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:16
Ik denk dat je dit toch nog eens een stuk beter moet gaan narekenen. Dit slaat m.i. echt helemaal nergens op.
In de zomer ga je gewoon heel veel gratis stroom weg gooien/links laten liggen, want je kan nooit en te nimmer alle overtollige opwek van de zomer zelf gaan verbruiken. Of je moet echt extreem weinig panelen gaan leggen, maar dan moet je juist in de winter weer veel en veel meer inkopen en maak je jezelf juist meer afhankelijk van de overheid/energieleveranciers, in plaats van minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
xah5kiDe schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:43:
Overweeg een off-grid systeem. Laad je accu direct DC met je panelen. Sluit vervolgens een omvormer aan die je huis voedt. In Nederland zie je dit soort systemen nauwelijks omdat het duurder is en minder leverings zekerheid heeft. Je ziet het op boten, tuinhuisjes etc.
Bedankt voor je reactie. Heb je misschien een voorbeeld hiervan? En hoe zou ik dit systeem kunnen toepassen op een thuisbatterij?
Pazo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:49:
Enphase met IQ8 micro's nemen en in de IQ Gateway een zero-export profiel inladen, dan lever je nooit terug. Micro's worden dan afgeknepen op het verbruik op dat moment.
Bedankt voor de suggestie, hier ga ik naar kijken. Is het dan ook mogelijk om een buffervat te verwarmen, wanneer de thuisaccu’s vol zitten?
computerjunky schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:53:
Ruikt toch behoorlijk naar geld over de balk gooien. Accu's zijn nooit en te nimmer rendabel met maar 6-10 panelen en geen teruglevering is letterlijk geld laten liggen. Erg vreemde redenatie wat mij betreft.
Ik denk dat (elektrische) energie opslaan in de vorm van warm water geen geld over de balk gooien is. Er wordt hier in huis 3-4 keer per dag gedoucht, eenmaal per dag staat de vaatwasser aan en 3x per week de wasmachine. Zowel in de zomer als in de winter.
Hathi schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:56:
Ik denk dat je dit toch nog eens een stuk beter moet gaan narekenen. Dit slaat m.i. echt helemaal nergens op.
In de zomer ga je gewoon heel veel gratis stroom weg gooien/links laten liggen, want je kan nooit en te nimmer alle overtollige opwek van de zomer zelf gaan verbruiken. Of je moet echt extreem weinig panelen gaan leggen, maar dan moet je juist in de winter weer veel en veel meer inkopen en maak je jezelf juist meer afhankelijk van de overheid/energieleveranciers, in plaats van minder..
Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38

Zenix

BOE!

-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Toch wel eigenlijk. Onze grootste stroomverbruiker is de wasmachine (en daarna droger). De vraag zal inderdaad zijn of we in de wintermaanden desondanks uitkomen met 6-8 panelen, maar zo niet dan kan ik altijd nog opschalen.

De 6-8 panelen komen overigens op een 45gr dakhelling pal op het zuiden zonder (toekomstige) blokkades. Voor mijn berekeningen gebruik ik dan ook een vermenigvuldigingsfactor van 0.9.

[...]

Gedeeltelijke minimale afhankelijkheid zullen we altijd wel houden inderdaad en daar ligt mijn probleem ook niet zo. Ik betaal graag voor hetgeen ik verbruik. Ik wil alleen onder geen beding mee gaan doen met het hele teruglever-circus en alle perikelen (zoals terugleverheffing) die daarbij komen kijken. Ik begrijp dat als je dat wél doet, het financieel nog steeds uit komt, echter wegen hierin mijn principiële overwegingen zwaarder dan de financiële overwegingen. Ik wil daarin simpelweg onafhankelijk zijn.

De investeringskosten ben ik me overigens bewust van, maar daar voel ik me comfortabel bij. LiFePO4 accu’s bestel ik rechtstreeks uit China bij een goede kennis en zonnepanelen kosten tegenwoordig zeer weinig. Een buffervat las ik desnoods zelf, maar kan ik via marktplaats waarschijnlijk wel ergens op de kop tikken.

Waar mijn vraag vooral zit, is hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn buffervat verwarmd wordt met (bijvoorbeeld) 3kW, wanneer mijn thuisaccu van 10kW vol zit, om te voorkomen dat mijn zonnepanelen voor saus energie produceren.
Ik kom met 30 panelen niet uit in de winter, hoeveel kan je opschalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:12:
Ik denk dat (elektrische) energie opslaan in de vorm van warm water geen geld over de balk gooien is. Er wordt hier in huis 4 keer per dag gedoucht en eenmaal per dag staat de vaatwasser aan. Zowel in de zomer als in de winter.
Denk je dat? Of heb je dat uitgerekend? Dan ben ik wel benieuwd naar die berekening.
Hoe veel energie (dus inclusief warmte voor warm water) verbruik je op een zomer dag in 24 uur tijd en hoe veel energie wek je op zo'n dag op met je panelen? Dat zou dan 1 op 1 gelijk aan elkaar moeten zijn, want de rest zou je dan weggooien. Dus dan weet je hoe veel panelen je gaat plaatsen.

En hoe veel wekken diezelfde panelen dan op op een gemiddelde winterdag? Dat gaat veel en veel te weinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Bij deze vriendelijk het verzoek weer on-topic te gaan:
Zijn er nog andere nuttige verbruikers te verzinnen om te voorkomen dat je energie verliest met bijvoorbeeld het gebruik van een relais?

En dan vroeg ik mij nog het volgende af: het aansluiten van de thuisbatterij op je groepenkast geeft natuurlijk ook spanning op de lijn vóór je groepenkast. Dit wil ik eigenlijk zien te voorkomen. Is dit simpelweg op te lossen met een diode? Of komt hier meer bij kijken? Aanpassingen in de groepenkast besteed ik overigens uit.

Tot slot: wat zouden jullie als regelaar gebruiken om ervoor te zorgen dat wanneer de accu is volgeladen, deze voor bijvoorbeeld 3kW aan capaciteit gaat gebruiken om een buffervat op te warmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
Tja, je kan blijven hameren op de vragen die je stelt, maar iedereen probeert je duidelijk te maken dat je onrealistisch bezig bent. Lijkt me toch iets waar je eerst over na moet denken voordat je het over de implementatie gaat hebben.

Qua nuttige verbruikers; heel simpel. Loop al je stopcontacten en gas aansluitingen langs, dan weet je wat al je verbruikers zijn. Maar zoals iedereen al eerder probeert aan te geven, kijk een stapje terug. Die verbruikers zitten allemaal aangesloten op je elektra en gas aansluiting, dus je vind ze zo terug op de rekening van je energieleverancier of via je slimme meter. Dat moet je dus gewoon gebruiken als basis om mee te gaan berekenen. Meer verbruikers heb je simpelweg niet.
Ok, je zou nog aan een EV kunnen denken, als je nu een auto hebt die brandstof verbruikt.

En ik heb geen idee wat je bedoeld met 'spanning op de lijn voor je groepenkast'. Zoals hierboven al aangehaald moet je je thuis accu (en buffervat waar je het steeds over hebt) off-grid aansluiten. Doe je dat niet, dan moet je zorgen dat je buffer en accu met éxact dezelfde hoeveelheid stroom gaan opladen als je panelen op dat moment produceren. Anders ga je altijd stroom uit het net verbruiken of stroom terugleveren.
En nee, dat kan je niet voorkomen met een diode. Neem maar even weer een paar lesjes natuurkunde. Kernwoorden, "wisselspanning" en "diode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou ook denken aan airco's, ik verwacht dat je enkel in zomer teveel opbrengt. De overtollige energie kan je als koelte in je huis pompen.
Dat is altijd beter dan de stroom nutteloos laten wegvloeien.

Van grid af; dan moet je genoeg opslag hebben om de winter te overbruggen. Je zal relatief weinig opwekken om de batterij bij te vullen. Met de koevlaasformule kan je inschatten hoeveel stroom je verbruikt.
75% van verwarmingsenergie gebeurt in winter, rest zal ongeveer 50% zijn.
Ongeveer 15% van je jaaropbrengst wek je op in de winter.
Even uitgaande van feit dat 75% van energieverbruik in verwarming zit, verbruik je 66% in winter.
Dus je zult een batterij van iets meer dan 50% van je jaarverbruik moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
99ruud99 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:36:
Ik zou ook denken aan airco's, ik verwacht dat je enkel in zomer teveel opbrengt. De overtollige energie kan je als koelte in je huis pompen.
Dat is altijd beter dan de stroom nutteloos laten wegvloeien.

Van grid af; dan moet je genoeg opslag hebben om de winter te overbruggen. Je zal relatief weinig opwekken om de batterij bij te vullen. Met de koevlaasformule kan je inschatten hoeveel stroom je verbruikt.
75% van verwarmingsenergie gebeurt in winter, rest zal ongeveer 50% zijn.
Ongeveer 15% van je jaaropbrengst wek je op in de winter.
Even uitgaande van feit dat 75% van energieverbruik in verwarming zit, verbruik je 66% in winter.
Dus je zult een batterij van iets meer dan 50% van je jaarverbruik moeten hebben.
Heel erg bedankt voor je reactie!

We zijn al een tijdje aan het dubben voor het aanschaffen van Airco’s, en zoals jij het zegt snijdt dat mes dan ook aan twee kanten. Goeie tip, dankjewel.

Ons jaarverbruik is ruim gerekend 1800kWh.

Ik begrijp de beredenering dat je dan een thuisaccu van 1000kWh zou moeten hebben, alleen vind ik het niet erg om (desnoods met airco) elektrisch bij te verwarmen.

Voor alle duidelijkheid: het is niet mijn doel om alle energie die ik verbruik af te dekken met zonnepanelen. Mijn doel is omgekeerd: alle energie die mijn zonnepanelen leveren af te dekken door dit te verbruiken / op te slaan.

Echter, omdat ik vanuit beide perspectieven nooit precies op 0 zal uitkomen, wil ik wel de mogelijkheid behouden om van het net gebruik te kunnen maken. Echter, zoals gezegd wil ik andersom niet terugleveren. Dus de opgewekte energie of gebruiken en opslaan, en het overschot omzetten in warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Besef je wel dat die airco (in de zomer) dan éxtra verbruik zal zijn ten opzichte van wat je nu verbruikt. Je doet het nu immers zonder. Dus dan gaat die 1800kWh omhoog en zou je thuisaccu om de winter te overbruggen ook groter moeten.
In de winter vervangt die airco dan een deel van het werk van je CV (dus minder gas verbruik), maar dat betekent dus meer elektriciteit inkopen van je energieleverancier. Je bent immers niet van plan om een 1000kWh thuis accu of groter te plaatsen, dus in de winter kan je niet verwarmen met de energie van je panelen.

Wil je alle energie die je opwekt zelf verbruiken, dan is je enige oplossing daarvoor dus om zo weinig panelen te plaatsen dat je exact zoveel opwekt als je zelf kan verbruiken. Dus pak de waardes van je slimme meter er bij en kijk wat je in bijvoorbeeld de maand mei hebt verbruikt aan elektra + gas en deel dat door 31 dagen. Dan weet je hoe veel energie je verbruikt per dag in de zonnigste maand. Tel daar eventueel nog een stukje airco bij op, wat je dan dus extra zou verbruiken. Dan weet je hoe veel panelen je maximaal mag plaatsen. Die thuis accu van 10kWh zal dan ook veel te groot zijn, want met 1800kWh verbruik ga je dus nooit 10kWh verbruiken in één nacht in de zomer.

En dan kan je in de winter lekker fors gaan inkopen van je energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Hathi schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:56:
Besef je wel dat die airco (in de zomer) dan éxtra verbruik zal zijn ten opzichte van wat je nu verbruikt. Je doet het nu immers zonder. Dus dan gaat die 1800kWh omhoog en zou je thuisaccu om de winter te overbruggen ook groter moeten.
In de winter vervangt die airco dan een deel van het werk van je CV (dus minder gas verbruik), maar dat betekent dus meer elektriciteit inkopen van je energieleverancier. Je bent immers niet van plan om een 1000kWh thuis accu of groter te plaatsen, dus in de winter kan je niet verwarmen met de energie van je panelen.

Wil je alle energie die je opwekt zelf verbruiken, dan is je enige oplossing daarvoor dus om zo weinig panelen te plaatsen dat je exact zoveel opwekt als je zelf kan verbruiken. Dus pak de waardes van je slimme meter er bij en kijk wat je in bijvoorbeeld de maand mei hebt verbruikt aan elektra + gas en deel dat door 31 dagen. Dan weet je hoe veel energie je verbruikt per dag in de zonnigste maand. Tel daar eventueel nog een stukje airco bij op, wat je dan dus extra zou verbruiken. Dan weet je hoe veel panelen je maximaal mag plaatsen. Die thuis accu van 10kWh zal dan ook veel te groot zijn, want met 1800kWh verbruik ga je dus nooit 10kWh verbruiken in één nacht in de zomer.

Bedankt voor je reactie! De tijd die ik nu heb doet geen recht aan je uitgebreide inhoudelijke post, dus ik kom er op een later moment even op terug.

Nogmaals dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Enkel belangrijk om je eigen verbruik op te maken, dan gaan we naar theoretisch maximum kijken.

10 panelen van 430 WP (rekent makkelijk).
In zomer heb je 6 maanden bijna 500kWh per maand.

Dat betekent tot 2750-3000kWh opwek in zomer.

Formule van net andersom, 33% van 1800kWh = 600kWh verbruik in zomer.

Komt neer op accu van 2000-2500kWh.

Als je dan aankomt met een accu van 10kWh... Tsja...

Stel je pakt 6 panelen (minimum 1 string).
Dan wel je 1250-1500kWh op in zomer. (En dekt je jaarverbruik ongeveer).

Vraag die je je dus moet stellen:
- wil je je jaarverbruik hebben
- wil je niets terugleveren (zelfs 1 paneel zal overschot maken)
- wil je in winter redelijk opleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik denk dat (elektrische) energie opslaan in de vorm van warm water geen geld over de balk gooien is. Er wordt hier in huis 3-4 keer per dag gedoucht.
Zo vaak douchen? Werken alle huisgenoten in de kolenmijnen of zo?
Maar ff serieus, vaak douchen droogt de huid uit, je haar wordt sneller vet, kans op huidinfecties of meer last van eczeem neemt toe en is (niet onbelangrijk) een verspilling van drinkwater.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
99ruud99 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:09:
Vraag die je je dus moet stellen:
- wil je je jaarverbruik hebben
- wil je niets terugleveren (zelfs 1 paneel zal overschot maken)
- wil je in winter redelijk opleveren
Zoals ik het lees is zijn enige eis dat tweede punt. Dus niets terugleveren.
En inderdaad zelfs met 1 paneel van 400Wp zal je normaalgezien al een deel terugleveren, je zal in de zomer niet continu 400W verbruiken. Nu is één paneel nog wel op te vangen in een accu en later op de dag weer te verbruiken. En een paar extra panelen ook nog wel.
Maar in de zomermaanden ga je elke dag een overschot hebben, dus meer dan voldoende om de accu weer vol te laden. Je moet dus óf een grote accu nemen om al dat overschot in op te slaan zodat je er daarna de hele winter mee vooruit kan. Dat heb je al uitgerekend, dat is bizar groot, dus kansloos.
Óf je neemt een accu die precies groot genoeg is om in de zomer de uren zonder zon door te komen. Dus dan moet je dus weten hoe veel energie je in die uren gaat verbruiken. Heb je nu nog geen airco, maar ga je die wel plaatsen, dan mag je het verbruik daarvan voor het koelen in de zomer er nog bij optellen. Zo groot moet je accu dan zijn. Een nog grotere accu heeft geen zin, want die krijg je 's nachts niet leeg en dan begin je de volgende dag al met een halfvolle accu en ga je dus weer te veel stroom produceren. Dan zorg je dat je exact zo veel panelen neemt zodat die accu precies in één zonnige dag te vullen is, waarna die 's nachts weer helemaal leeg loopt zodat je hem een dag later weer kan vullen.

Als je vervolgens inderdaad warm water gaat maken met de overtollige stroom ipv met gas, dan mag je het gasverbruik daar dus ook bij optellen. En uitgaande van een elektrische boiler is dat COP=1, dus voor elke kuub gas is dat ongeveer 9 kWh aan energie in een elektrische boiler. Neem je een warmtepomp boiler dan zou dat nog minder zijn. Die elektrische boiler is dan een soort extra accu, dus dat verbruik mag je nog optellen bij het aantal panelen dat je gaat plaatsen. Een grotere boiler nemen heeft, net als bij de grotere accu, geen zin, want dan begin je de volgende dag nog met een halfvolle(half warme eigenlijk) boiler en heb je dus weer een overschot.

Zou je meer panelen plaatsen, dan ga je dat vanzelf terugleveren aangezien je accu en boiler dan vol zitten. Dus dan zou je dat terugleveren moeten zien te voorkomen door je panelen maar uit te schakelen zodra de accu en boiler vol zitten. Of eigenlijk zo dat ze nog wel precies je eigen verbruik opwekken. Ik weet dat dat bij bijvoorbeeld SolarEdge wel mogelijk is icm een meter in je meterkast, die omvormer kan dan zorgen dat hij precies opwekt wat je zelf op dat moment verbruikt (daarvoor die meter in je meterkast). Dus technisch is dat wel mogelijk, maar in NL doet niemand dat aangezien je nog mag salderen.

Maar.. doordat we de accu, boiler en panelen, precies zo afgestemd hebben dat je in de zomer niet teruglevert, gaat dit veel te weinig zijn om de winter door te komen. Dus in de wintermaanden ga je allemaal dure stroom inkopen van die vervelende energieleverancier, puur omdat je hem in de zomer niet wil voorzien van stroom die je gratis en voor niets kan opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Zo vaak douchen? Werken alle huisgenoten in de kolenmijnen of zo?
Maar ff serieus, vaak douchen droogt de huid uit, je haar wordt sneller vet, kans op huidinfecties of meer last van eczeem neemt toe en is (niet onbelangrijk) een verspilling van drinkwater.
Ligt eraan, als je hoop kinderen hebt, en je douched elke dag / om de dag, dan haal je die 3x douchegebruik per dag al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34
Neem een omvormer die terug kan regelen op basis van een metertje bij de hoofdschakelaar. Off grid leven in de winter zal je zo'n 2kWp aan panelen kosten per benodigde kWh per dag. Met elektrische verwarming er bij mag je dit misschien wel drie keer zo groot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Ik ga nog een keer een poging doen om beter te verwoorden wat mijn doelstellingen zijn:

1) Elektriciteit opwekken met zonnepanelen
2) De opgewekte energie verbruiken, dan wel opslaan in een thuisaccu, dan wel opslaan in de vorm van warm water, om te voorkomen dat mijn wens om niet terug te leveren het gevolg heeft dat er energie verloren gaat.

A) Het is dus NIET mijn doel om geen elektriciteit meer af te hoeven nemen bij een energieleverancier. In tegendeel.
B ) Het is dus NIET de bedoeling dat ik mijn totale jaarlijkse verbruik af ga dekken met opwekken.
C) Ik wil dus geen thuisaccu maken met een capaciteit van 1000kW
Hathi schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:56:
Ik begrijp dat je energieverbruik stijgt, wanneer je gebruik gaat maken van een airco.

De capaciteit van thuisaccu hoeft om die reden niet omhoog, want het is niet mijn doel om mijn verbruik af te dekken met opgeslagen energie uit zonnepanelen.
Inderdaad!
Wil je alle energie die je opwekt zelf verbruiken, dan is je enige oplossing daarvoor dus om zo weinig panelen te plaatsen dat je exact zoveel opwekt als je zelf kan verbruiken. Dus pak de waardes van je slimme meter er bij en kijk wat je in bijvoorbeeld de maand mei hebt verbruikt aan elektra + gas en deel dat door 31 dagen. Dan weet je hoe veel energie je verbruikt per dag in de zonnigste maand. Tel daar eventueel nog een stukje airco bij op, wat je dan dus extra zou verbruiken. Dan weet je hoe veel panelen je maximaal mag plaatsen.
Dat heb ik gedaan en dan kom ik uit op maximaal 6-8 panelen, afhankelijk van een aantal factoren.

Een daarvan is dat ik wellicht mijn houtkachel wil gaan vervangen voor een houtkachel met CV aansluiting. Ik zou mijn houtkachel dan kunnen inzetten om mijn huis via de CV te verwarmen, alsook het drinkwater in het buffervat te verwarmen. Omdat je in de lente en de herfst in een overgangsperiode zit qua verbruik, zou ik dan of van 8 naar 6 panelen moeten, of de capaciteit van het buffervat moeten vergroten.

Met de suggestie van een airco zou je dan eventueel je verbruik kunnen afwisselen, wat ik hierin nog niet heb meegenomen. Maar nogmaals, ik zou uitkomen op 6-8 panelen i.c.m. een buffervat van 500L max te verwarmen tot 85 graden. En met die capaciteit zit ik al heel erg ruim denk ik.
Die thuis accu van 10kWh zal dan ook veel te groot zijn, want met 1800kWh verbruik ga je dus nooit 10kWh verbruiken in één nacht in de zomer.
Nee, dat valt wel tegen. Een wasmachine die anderhalf uur lang 2000W pakt, en je hebt 1/3e van je capaciteit verbruikt. Daarnaast: als je een buffervat van 500L wilt verwarmen, dan heb ik liever wat overcapaciteit.
Dat valt allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
99ruud99 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Ligt eraan, als je hoop kinderen hebt, en je douched elke dag / om de dag, dan haal je die 3x douchegebruik per dag al snel.
Dit.

In ons geval heeft het te maken met werk en hobby’s dat we er niet aan ontkomen om dagelijks te moeten douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
jadjong schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:27:
Neem een omvormer die terug kan regelen op basis van een metertje bij de hoofdschakelaar. Off grid leven in de winter zal je zo'n 2kWp aan panelen kosten per benodigde kWh per dag. Met elektrische verwarming er bij mag je dit misschien wel drie keer zo groot maken.
Bedankt voor de tip.

Nog wel even ter verduidelijking: het is NIET de bedoeling mijn totale verbruik af te dekken met opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:35:
Nee, dat valt wel tegen. Een wasmachine die anderhalf uur lang 2000W pakt, en je hebt 1/3e van je capaciteit verbruikt. Daarnaast: als je een buffervat van 500L wilt verwarmen, dan heb ik liever wat overcapaciteit.
Klopt, dus dan moet je nog 7kWh op zien te maken in de nacht. Persoonlijk kom ik daar in de verste verte niet bij in de buurt en ik verbruik ook zo’n 1800kWh op jaarbasis.

En dat buffervat wil je natuurlijk niet opwarmen uit je accu! Die wil je opwarmen uit je zonnepanelen.
Waarbij 500L 85 graden me ook veel te veel lijkt voor 1 dag. Zelfs als je 4 keer per dag doucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Bedankt voor de tip.

Nog wel even ter verduidelijking: het is NIET de bedoeling mijn totale verbruik af te dekken met opwekking.

Dit is een systeem met accu waarvan de eigenaar gaat proberen om niet al te veel van het net af te nemen maar volle bak terugleveren is geen probleem. Dit kan je uiteraard ook omdraaien door zo min mogelijk terug te leveren terwijl afname als dat nodig blijkt geen enkel probleem is. Kwestie van de juiste instellingen. Wat je wilt is geen enkel probleem met de juiste hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Hathi schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Klopt, dus dan moet je nog 7kWh op zien te maken in de nacht. Persoonlijk kom ik daar in de verste verte niet bij in de buurt en ik verbruik ook zo’n 1800kWh op jaarbasis.

En dat buffervat wil je natuurlijk niet opwarmen uit je accu! Die wil je opwarmen uit je zonnepanelen.
Waarbij 500L 85 graden me ook veel te veel lijkt voor 1 dag. Zelfs als je 4 keer per dag doucht.
Ik zeg ook niet dat ik dagelijks 500L 85 graden ga gebruiken.

Daarnaast: hoe kom je erbij dat je een buffervat wilt verwarmen op je zonnepanelen en niet vanuit je accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
Je wil toch dagelijks optimaal je zonnepanelen kunnen gebruiken om je accu op te laden en je boiler op te warmen?
Dan moet je wel elke dag die boiler leeg krijgen anders kan je hem de volgende dag niet meer opwarmen met je panelen. Een grotere boiler heeft dus geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
@-mosrednA Hoe groot mag de accu van jou zijn? Want op een goede dag levert 1 paneel 2-3 kWh op.
Dus als je zegt ik pak een batterij van 10 kWh, moet je maximaal 6 panelen pakken (en dan nog zal je moeten inplannen dat je wasmachine om 11u aan gaat, je vaatwasser om 13u aan gaat en je airco om 15u ).

Is domotica een optie als uitbreiding van je accu? Dan kan je namelijk live feed gebruiken van opwekking en hoeveel % batterij al vol zit (en dan stukje verwachtingsmanagement).

PS - mag straks batterij terug laten leveren wel of ook niet?

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 11-02-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Hathi schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:50:
Je wil toch dagelijks optimaal je zonnepanelen kunnen gebruiken om je accu op te laden en je boiler op te warmen?
Dan moet je wel elke dag die boiler leeg krijgen anders kan je hem de volgende dag niet meer opwarmen met je panelen. Een grotere boiler heeft dus geen zin.
Deze beredenering volg ik niet.

Allereerst kun je met 6 panelen niet dagelijks een 500L vat water verwarmen tot 85 graden.
Ten tweede hoeft dat buffervat niet “elke dag leeg”

Ik ga het nog een keer proberen uit te leggen:

Met mijn zonnepanelen wil ik energie opwekken welke ik zoveel mogelijk (ongeveer) dezelfde dag verbruik. Vandaar de thuisaccu, om de nachtelijke uren te overbruggen. Dit wil ik realiseren doormiddel van een accu van bijvoorbeeld 10kW (nogmaals: de capaciteit ben ik nog niet helemaal uit).

Omdat ik niet wil terugleveren en ik in de zomer een overschot aan energie ga hebben, moet ik die energie ook ergens anders op kunnen slaan, maar dan voor een langere periode. Een thuisaccu voldoet dan niet, dus zit ik te denken aan een buffervat voor verwarmt drinkwater (om te douchen, vaatwasser en wasmachine te gebruiken). Hierdoor kun je een veel langere periode overbruggen.

De uitdaging is dus, om in tijden van overproductie op zonnige dagen, een capaciteit te hebben die groot genoeg is om de energie in op te slaan, of om de totale hoeveelheid producerende panelen te minderen.

En dat ik in de winter dan onderproductie heb is niet relevant: ik heb er nogmaals geen moeite mee om dit gat op te vangen door stroom af te nemen bij een energieleverancier, zoals ik nu ook al doe.

Het verhaal om dagelijks 500L 85graden heet water te moeten verbruiken en dit buffervat dagelijks te verwarmen en daar de hoeveelheid zonnepanelen op af te stemmen, zoals je eerder op aanstuurde, is dus niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door -mosrednA op 11-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
99ruud99 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:01:
@-mosrednA Hoe groot mag de accu van jou zijn? Want op een goede dag levert 1 paneel 2-3 kWh op.
Dus als je zegt ik pak een batterij van 10 kWh, moet je maximaal 6 panelen pakken (en dan nog zal je moeten inplannen dat je wasmachine om 11u aan gaat, je vaatwasser om 13u aan gaat en je airco om 15u ).

Is domotica een optie als uitbreiding van je accu? Dan kan je namelijk live feed gebruiken van opwekking en hoeveel % batterij al vol zit (en dan stukje verwachtingsmanagement).

PS - mag straks batterij terug laten leveren wel of ook niet?
Bedankt voor je reactie.

Over de capaciteit zit ik nog te dubben. Het mag wat meer zijn dan 10kW als dat voordelen heeft.

Ik wil niet dat mijn batterij gaat terugleveren, maar dat deze het overschot aan energie (wanneer de accu vol zit) omzet in warm water. Of dit vanuit de accu gebeurd (i.v.m. piekbelasting) of direct vanuit de panelen, is mij om het even.

Een stukje domotica is helemaal prima. Zolang het er maar aan bijdraagt dat de panelen eerst de thuisaccu’s vol laden, en daarna het buffervat verwarmd wordt.

Een stukje domotica zou dan inderdaad wel handig zijn om te voorkomen dat ook het buffervat tegen zijn capaciteit aan gaat zitten: dan kun je extra verbruikers gaan inzetten (airco in de zomer oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
500L van 20C tot 85C opwarmen is 37kWh. Dus ja, meer dan je 10kWh accu. Tegelijk vooral omdat je met COP1 aan het verwarmen bent. Even los van dat een warmtepomp natuurlijk niet tot 85C gaat, maar qua energie kom je op ruwweg zelfde uit met een 10kWh accu en een warmtepomp boiler.

Overigens lijkt het mij veel logischer is om bijvoorbeeld dus voor die Enphase die eerder genoemd werden te gaan, en gewoon terugleveren en het milieu helpen, en als er dan ooit in de toekomst een situatie komt waarbij het logisch is om niet terug te leveren, dan pas je gewoon de instellingen aan. (Want ik snap nog niet helemaal waarom je nu jezelf afhankelijk wil maken van de energieleveranciers en overheid omdat je minder afhankelijk van ze wil zijn).

En sowieso lijkt mij stuk handiger om gewoon je zonnepanelen minder te laten leveren, dan bijvoorbeeld steeds meer aircos laten draaien in de lente, niet omdat je het comfortabeler wil, maar omdat je energie wil verbruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 11-02-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Sissors schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:13:
500L van 20C tot 85C opwarmen is 37kWh. Dus ja, meer dan je 10kWh accu. Tegelijk vooral omdat je met COP1 aan het verwarmen bent. Even los van dat een warmtepomp natuurlijk niet tot 85C gaat, maar qua energie kom je op ruwweg zelfde uit met een 10kWh accu en een warmtepomp boiler.

Overigens lijkt het mij veel logischer is om bijvoorbeeld dus voor die Enphase die eerder genoemd werden te gaan, en gewoon terugleveren en het milieu helpen, en als er dan ooit in de toekomst een situatie komt waarbij het logisch is om niet terug te leveren, dan pas je gewoon de instellingen aan. (Want ik snap nog niet helemaal waarom je nu jezelf afhankelijk wil maken van de energieleveranciers en overheid omdat je minder afhankelijk van ze wil zijn).

En sowieso lijkt mij stuk handiger om gewoon je zonnepanelen minder te laten leveren, dan bijvoorbeeld steeds meer aircos laten draaien in de lente, niet omdat je het comfortabeler wil, maar omdat je energie wil verbruiken.
Bedankt voor je reactie.

Zoals reeds aangegeven wil ik niet terugleveren aan het net.

Het buffervat is nogmaals bedoeld om overtollige energie in de zomermaanden langer in op te kunnen slaan. Niet om mijn verbruik mee af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
jadjong schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:46:
[...]

[YouTube: Grote peakshaving test]

Dit is een systeem met accu waarvan de eigenaar gaat proberen om niet al te veel van het net af te nemen maar volle bak terugleveren is geen probleem. Dit kan je uiteraard ook omdraaien door zo min mogelijk terug te leveren terwijl afname als dat nodig blijkt geen enkel probleem is. Kwestie van de juiste instellingen. Wat je wilt is geen enkel probleem met de juiste hardware.
Dit is inderdaad omgekeerd evenredig wat ik zoek volgens mij :P Ik ga me hier even verder in verdiepen! Hartelijk dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:45
@-mosrednA
Sorry, maar ik snap nog steeds niet de eis dat je niet wil terugleveren. Je geeft aan dat je niet overgeleverd wil zijn aan de grillen van energieleveranciers en de overheid. Maar juist in de winter heb je geen optie want dan levert een zonnepaneel weinig op. Dit klinkt als moeilijk doen om een punt te maken.
Er zijn zoveel zaken die je kan doen die veel nuttiger zijn.

PS: weet dat de kosten voor een thuisaccu circa 16 cent is voor elke kwh die je opslaat en vervolgens gebruikt.

PPS; Met hout je huis verwarmen, kijk dan eens naar een houtvergasser: https://eco2all.nl/houtvergasser-cv.html
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:28:
[...]
Ik wil niet mee doen aan dat circus.

Maar nogmaals: onder geen beding wil ik ergens in een database een vlaggetje achter mijn naam dat ik energie teruglever aan het net.
Je wil niet mee doen, maar je gaat niet de tent uit :+
Sorry, maar of je doet mee of niet. Dus of offgrid of aangesloten. Je kan niet beide willen.

[ Voor 26% gewijzigd door chrisborst op 11-02-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:49
Ik denk dat (elektrische) energie opslaan in de vorm van warm water geen geld over de balk gooien is. Er wordt hier in huis 3-4 keer per dag gedoucht, eenmaal per dag staat de vaatwasser aan en 3x per week de wasmachine. Zowel in de zomer als in de winter.
Hoe is je vaatwasser en wasmachine nu aangesloten? Normaal gezien zijn die aangesloten op je koudwatercircuit, en wordt het water in de machine op de juiste temperatuur gebracht.
Sommige merken van wasmachines geven zelfs aan dat de temperatuur van de invoer niet warmer mag zijn dan 25°c, andere merken brengen speciale toestellen op de markt die wel kunnen worden aangesloten op het warmwatercircuit (zogenaamde hotfill-toestellen).
Dus normaal gezien kan je je water van je buffervat niet gebruiken voor dergelijke taken/toestellen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Sissors schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:13:(Want ik snap nog niet helemaal waarom je nu jezelf afhankelijk wil maken van de energieleveranciers en overheid omdat je minder afhankelijk van ze wil zijn).
Hier valt overigens niet veel aan te snappen. Ik ben al afhankelijk van de overheid en mijn energieleverancier, want ik heb een energie contract.

Ik wil graag zonnepanelen, maar dan op zo’n manier dat ik geen stroom teruglever, zodat ik daarin niet onderhevig ben aan het overheidsbeleid daaromtrent en de perikelen van energieleveranciers zoals de terugleverheffing. Ik wil niet mee doen aan dat circus.

Het gevolg daarvan is, dat je moet verbruiken wat je produceert. Dat kan niet altijd, dus moet je het op een andere manier opslaan.

Maar nogmaals: onder geen beding wil ik ergens in een database een vlaggetje achter mijn naam dat ik energie teruglever aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Zoals reeds aangegeven wil ik niet terugleveren aan het net.

Het buffervat is nogmaals bedoeld om overtollige energie in de zomermaanden langer in op te kunnen slaan. Niet om mijn verbruik mee af te dekken.
Dat veranderd mijn punt niet: Zelfs met inefficiente COP1 verwarming gaat het onder de streep niet zoveel doen. En sowieso zal je natuurlijk gewoon moeten kijken hoeveel gas je nu verbruikt in de zomer, en kan je zo uitrekenen hoeveel elektriciteit je dan in een boiler kan pompen in de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:13
WIl je misschien uitleggen waarom je niet wilt terugleveren? Wat is je drijfveer? Waarom wil je zonnepanelen? Je gaat enorme investeren om maar er maar zeker van te zijn om niet terug te hoeven leveren. Deze investeringen ga je er nooit uithalen en lijkt mij ook niet de meest milieu bewuste (airco's/energieverlies, etc...).
Ik zie nu je laatste reactie, maar wat is je angst voor dat vlaggetje bij de overheid. Neem dan geen zonnepanelen: stukken geodkoper en dan heb je al deze problemen ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
chrisborst schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:27:
@-mosrednA
Sorry, maar ik snap nog steeds niet de eis dat je niet wil terugleveren. Je geeft aan dat je niet overgeleverd wil zijn aan de grillen van energieleveranciers en de overheid. Maar juist in de winter heb je geen optie want dan levert een zonnepaneel weinig op. Dit klinkt als moeilijk doen om een punt te maken.
Er zijn zoveel zaken die je kan doen die veel nuttiger zijn.
Zie mijn post hierboven.
PS: weet dat de kosten voor een thuisaccu circa 16 cent is voor elke kwh die je opslaat en vervolgens gebruikt.
Klopt, in mijn geval wat goedkoper omdat ik de accu’s rechtstreeks uit china kan aanschaffen bij een bekende.
PPS; Met hout je huis verwarmen, kijk dan eens naar een houtvergasser: https://eco2all.nl/houtvergasser-cv.html
Daar ben ik inderdaad ook naar aan het kijken :D

Het is momenteel een beetje de afweging van nostalgisch voor de kachel een boekje leven met het geknisper van mooie houtblokken, of gaan voor efficiëntie.

Maar in beide gevallen zou een CV optie wel een goede toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Op de reacties waar ik nog niet op heb gereageerd kom ik morgen terug. Ik wil nog even een paar uurtjes in alle rust van mijn zondagavond genieten.

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties en nog een prettig weekend gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:25

Pazo

Mroaw?

Enphase met zero export profiel kan dit. Zijn nog weinig mensen die het geprobeerd hebben, maar schijnt wel te werken. Hier een korte test: martijn v o in "Het grote Enphase topic"

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
Volgens mij doorzie je een aantal fundamentele dingen nog niet goed, waardoor je fouten maakt in je berekening. Ik zou echt adviseren om eens een simulatie te maken van bijvoorbeeld één volle maand in de zomer met 6-8 panelen, een 10kWh accu en een 500L boiler.

Om het iets te versimpelen; de boiler en de accu hebben hetzelfde doel. Namelijk energie opslaan zodat je dit later weer kan verbruiken. Accu in de vorm van elektriciteit, de boiler in de vorm van warm water. De boiler weer opwarmen vanuit je accu is dus een beetje zinloos, je verplaatst de ene opslag naar de andere, maar gaat daardoor dus niet meer nuttige energie van je panelen gebruiken. Dan kan je het net zo goed rechtstreeks van je panelen in je boiler stoppen. Hierna heb ik het over een accu, maar daarmee bedoel ik dus de accu en boiler samen. Ze doen hetzelfde namelijk.

Met 6-8 panelen ga je in de zomer dagelijks een enorm overschot aan energie hebben. Je wekt dan in 24 uur meer op dan je in 24 uur verbruikt. Die extra stroom kan je dan in de accu+boiler stoppen. Die accu zit een keer vol. Dat moment kan je uitstellen door een grotere accu te nemen, maar voorkomen kan je het niet, want je blijft dagelijks stroom over houden. Vanaf dat moment ga je dus maar een heel klein stukje van je accu nuttig verbruiken. Namelijk dat stukje dat je in de nacht er weer uit haalt (in de vorm van elektriciteit of warm water). De volgende dag kan je alleen dat kleine stukje weer aanvullen, want dan zit die alweer vol. Dus daarom is het zinloos om een grotere accu of een grotere boiler te nemen. Je stelt het moment van 'vol' iets uit, maar je gaat er toch een keer tegen aan lopen. Totdat je accu zo groot is dat je de hele winter er mee kan overbruggen, maar dat is dus niet realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
Besef je je overigens wel dat je de energieleverancier en overheid juist helpt door in de winter wel stroom af te nemen en in de zomer niets terug te leveren?
Het probleem met de salderingsregeling is juist dat het de energieleverancier en overheid nu veel geld kost omdat ze mensen met panelen in de zomer moeten betalen voor stroom die niets waard is. De stroom in de winter is veel duurder dan de stroom in de zomer, maar de mensen die stroom terugleveren mogen het wel tegen elkaar weg strepen, dus dat kost de energieleveranciers (en overheid) geld.
Als je niet gaat terugleveren kan je niet salderen, dus betaal je puur in de winter voor die dure stroom en hoeft de energieleverancier jou daar in de zomer niet voor te betalen. Daar worden ze alleen maar blij van!

Andere denkrichting. Is een dynamisch energiecontract niet wat voor jou? Dan betaal je de day-ahead prijs, dus dat is letterlijk exact wat de stroom waard is op de markt op dat moment. Daar verdient zo'n dynamische energie leverancier dus niets aan. Natuurlijk doen ze dat niet kosteloos, dus ze rekenen alleen een vast bedrag (per maand of per kWh) daar bij op, maar dat is het enige dat ze aan je verdienen. Je hebt dan verder ook niet met de salderingsregeling van kracht, want je saldeert dan per uur. Je krijgt voor de teruggeleverde stroom gewoon exact wat de stroom op dat moment waard is. Dat is in de zomer niet veel (maar in veruit de meeste uren wel meer dan 0), maar dat is dan ook precies wat het dan waard is. Dus behalve die vaste vergoeding verdient de leverancier niets aan jou.
Terwijl in de door jou gewenste situatie je in de winter gewoon heel veel zou betalen voor één kWh, omdat de energieleveranciers dan het geld moeten verdienen dat ze in de zomer weer moeten wegstrepen voor al die mensen die wel gebruik maken van de salderingsregeling.

En ook als je een dynamisch contract gebruikt kan het heel interessant zijn om de stroom te gaan verbruiken en opslaan op de momenten dat het goedkoop is. 's ochtends is er altijd een piek in de stroomprijs en begin van de avond ook weer. Dus als jij dan zou douchen, dan is het gunstig als je dan het warme water gebruikt dat je goedkoop gemaakt hebt midden op de middag toen de stroom goedkoop was. Maar zolang de day-ahead prijs niet negatief is, blijft het nog steeds interessant om de stroom terug te leveren. Je krijgt er niet veel voor, maar nog wel een beetje. Gewoon exact wat het waard is, eerlijker ga je het niet krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Dat wordt zo goed als onmogelijk omdat elk systeem terug levert. Zelfs als je 0 invoert zal er hier en daar een wattje de verkeerde kant op stromen omdat de reactietijd van het systeem niet altijd snel genoeg is. Hopelijk bedenkt men een categorie 0-X kWh waar dit soort kleine hoeveelheden tot afrondingsverschillen wordt ingedeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:33
[...]

Dat vlaggetje krijg je hoe dan ook want je bent verplicht je zonnepanelen aan te melden.

Citaat: "het registreren van zonnepanelen is verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen kun je terugvinden in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:37
Er zijn regelingen om boilers te sturen op overvloed van zon, zoals bijvoorbeeld een myenergi eddi.
[...]
Dat is een probleem, want ook een on-grid accu moet je aanmelden.
Netcode artikel 3.7

Als je dat dus wilt moet je zorgen voor ontkoppeling. Dus bijvoorbeeld een off-grid systeem accu met generator.
Of een dc gekoppelde off-grid omvormer met een grote oplader zodat je installatie nooit terug kan leveren.
Dat zal allemaal flink in de papieren gaan lopen want dit is zijn geen off-the-shelf spullen en zul je projectmatig moeten ontwerpen en installeren. (zie o.a. de video van Harold Halewijn die @jadjong linkt)

Het eenvoudigste wat je kan bereiken is door een pv omvormer uit te rusten met zero-export of vermogensbegrenzing. Dit moet je nog steeds aanmelden, maar de jaarlijkse geleverde energie is verwaarloosbaar. Hij zal nog steeds iets terugleveren omdat de regeling die het stuurt niet perfect is. Bijv als jij de waterkoker klaar hebt moet hij dit meten en terugregelen, in deze vertraging lever je dus iets terug.
Dit is ook waarom bijvoorbeeld de heffing bij vandebron start bij -5 kWh o.i.d.

Ik weet niet precies waar je bang voor bent, de netbeheerder kan jou niet verplichten te betalen voor het bezit van teruglevering. Er is dus nu geen reden om bang te zijn voor een "vinkje" in een database.
Zolang jij je netjes aan de energiewet en netcode houdt is er iets aan te hand tot de tweede kamer deze gaat wijzigen.
Dat energieleveranciers je wel geld in rekening brengen voor terugleveren moeten ze zelf weten. Jij brengt energie op de markt die zij niet kunnen verkopen, maar wel moeten bewaren voor jou in de winter met de salderingsregeling, dus dat kost geld. Pech voor hun.
Gelukkig kan je zelf kiezen bij welke je klant bent!
De energietransitie brengt het bedrijfsmodel van veel leveranciers in gevaar, ze proberen dit bij de consument neer te leggen met "het net is vol", "salderen is subsidie" e.d. Alsof het jouw schuld is dat zij geen geld meer kunnen verdienen. Ik heb de indruk dat je in de bangmakerij bent getrapt.

Ik raad je dan ook deze video aan:
YouTube: Cursus 'Energie Framing' (herkennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ok en dan zit alles vol en is alles warm, en om te voorkomen dat je geld krijgt voor productie gooi je de boel uit omdat de kans bestaat dat je over een paar jaar wat minder voor je productie krijgt?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leskart1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-03-2024
Heb ook een beetje hulp nodig bij niet terugleveren.

Ik huur een seniorenwoning en van onze verhuurder kunnen we tegen een kleine vergoeding per maand maximaal 9 panelen van 450W op ons dak geplaatst krijgen. Dit is op de oostzijde. Dus alleen ‘‘s morgens opbrengst.

Energiemaatschappijen vergeleken en bij teruglevering wordt al gauw € 175,- terugleververgoeding gevraagd en wordt er € 0,05 per kWh vergoed.
Volgens mij schiet dat niet op en levert het systeem nooit op dat die 175 euro wordt terugverdiend.
Liever dus niet terugleveren zodat ik die vergoeding niet hoef te betalen.

Maak ik een denkfout. Graag jullie hulp.

Edwin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zolang de saldering er nog is, dan is je opbrengst nog steeds ongeveer 2500kWh/jaar. Uitgaande van 25ct/kWh is dat 625 euro opbrengst per jaar. Trek daar die 175 vanaf dan hou je nog 450/jaar of 37.50/maand over.
Al vraag ik me wel af of die 175 waar jij het over hebt wel geldt als je netto gebruikt (dus meer verbruik dan opbrengst),

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:57
Leskart1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:54:
Heb ook een beetje hulp nodig bij niet terugleveren.

Ik huur een seniorenwoning en van onze verhuurder kunnen we tegen een kleine vergoeding per maand maximaal 9 panelen van 450W op ons dak geplaatst krijgen. Dit is op de oostzijde. Dus alleen ‘‘s morgens opbrengst.

Energiemaatschappijen vergeleken en bij teruglevering wordt al gauw € 175,- terugleververgoeding gevraagd en wordt er € 0,05 per kWh vergoed.
Volgens mij schiet dat niet op en levert het systeem nooit op dat die 175 euro wordt terugverdiend.
Liever dus niet terugleveren zodat ik die vergoeding niet hoef te betalen.

Maak ik een denkfout. Graag jullie hulp.

Edwin.
Veel energiemaatschappijen hebben niet alleen kosten voor de netto teruglevering (na salderen), maar voor het volledige invoeding (salderen plus teruglevering).

Er zijn nog een paar langdurige contracten te vinden zonder kosten.

Maar ik denk dat dit soort constructies voor huurders niet interessant meer is/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 10:41
Dit is op de oostzijde. Dus alleen ‘‘s morgens opbrengst.
Dat is een beetje een misvatting. Ook panelen die op het oosten gericht zijn leveren later op de dag nog stroom. Hoeveel ze later op de dag opleveren is vooral afhankelijk van de hellingshoek.
Energiemaatschappijen vergeleken en bij teruglevering wordt al gauw € 175,- terugleververgoeding gevraagd
Je zou alleen de extra leveringskosten voor klanten die terugleveren in ogenschouw moeten nemen. In mijn optiek is dat minder dan EUR 175,-

Als je vertelt welke vergoeding je verhuurder vraagt en welke hellingshoek het dak heeft, kunnen we wat preciezer antwoorden.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

• nozzeh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-12-2024
@-mosrednA ts heeft in mijn ogen best een redelijke eis; gezien dit artikel vandaag ook weer op nu.nl https://www.nu.nl/tech/63...oor-terugleverkosten.html

Ik zit hier ook naarstig over te denken, want eerst wilde ik ook m’n hele dak vol gaan leggen, maar als ik voor het terugleveren (om juist de pieken in het net te neutraliseren voor energieleveranciers) extra moet gaan betalen zodat ik straks onder aan de streep net zo duur uit ben als iemand zonder panelen, waarom zou ik er dan aan beginnen.

Onder aan de streep wil ik veel minder per jaar gaan afnemen. En waar mogelijk zelf opwekken/ verbruiken.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

de Peer

under peer review

nozzeh schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:13:
@-mosrednA ts heeft in mijn ogen best een redelijke eis; gezien dit artikel vandaag ook weer op nu.nl https://www.nu.nl/tech/63...oor-terugleverkosten.html
waarom zou ik er dan aan beginnen.
om zoveel mogelijk van je eigen verbruik af te dekken ==> dak vol. Je kan niet genoeg panelen hebben.

en ja het kan handig zijn om de mogelijkheid te hebben om minder terug te leveren, bijvoorbeeld door de omvormer automatisch te laten terugschroeven.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@nozzeh de boodschap van dat artikel is voor mij dan ook vooral dat je niet bij Essent en Energie Direct moet zitten.
Anti-injectie-maatregelen kosten hoe dan ook geld.
Bij zo'n beetje alle andere leveranciers dan Essent en ED (zeker die zonder staffels maar TLK per kWh) levert terugleveren nog iets op in plaats van dat het geld kost.
Hieruit volgt dat de beste maatregel die je met zonnepanelen kan nemen vooral bestaat uit een andere leverancier dan die twee te kiezen.
Zeker met dynamisch (op een SAP?) zie ik niet snel terugleverkosten komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Proton_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:06:
@nozzeh de boodschap van dat artikel is voor mij dan ook vooral dat je niet bij Essent en Energie Direct moet zitten.
Anti-injectie-maatregelen kosten hoe dan ook geld.
Bij zo'n beetje alle andere leveranciers dan Essent en ED (zeker die zonder staffels maar TLK per kWh) levert terugleveren nog iets op in plaats van dat het geld kost.
Hieruit volgt dat de beste maatregel die je met zonnepanelen kan nemen vooral bestaat uit een andere leverancier dan die twee te kiezen.
Zeker met dynamisch (op een SAP?) zie ik niet snel terugleverkosten komen.
Maar komisch genoeg is Essent als voorbeeld met de huidige aanbieding van VEH wel weer de goedkoopste (met een vast contract voor 1jr althans) óók met zonnepanelen. Maar inderdaad, met een dak vol schiet je al snel richting de 300 à 400€/jr aan terugleverkosten.
Voor die prijzen kun je nog wel eens investeren in iets waardoor je je teruglevering beperkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1