Van gasaansluiting af: CV en kookstel ombouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 781 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo tweakers,

Uiteindelijk wil ik mijn gasaansluiting laten verzegelen. Tegelijkertijd wil ik mijn CV-functie kunnen blijven gebruiken, en mijn geliefde boretti gasfornuis niet de deur uit hoeven doen. Nu heb ik 2 keuzes:

1) De CV en het gasfornuis om laten bouwen voor butaan of propaangas.
2) Aardgas in fles aanschaffen. Dan kan ik de CV en het gasfornuis ongemoeid laten.

Welk van de twee opties zouden jullie doen?

Dan nog over de opslag van de gasflessen: Ik wil dit liever niet binnen doen. Je hebt er containers voor met het eea aan metertjes om bij een lek tijdig gewaarschuwd te worden. Aan de andere kant geeft het mij een fijner gevoel om ze buiten op te slaan.

Het buiten opslaan wil ik dan wel graag onder de grond doen. Dan las ik daar een mooie RVS container met deksel voor.

Voor welke opties zouden jullie gaan, en waarom?

Alvast dank voor het meedenken.

Hartelijke groet,

Mosredna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Koken op flessengas - joah, dat zou nog kunnen. Zoveel verbruik je niet. Dat kan vrij laagdrempelig met een relatief kleine gasfles in de schuur bijvoorbeeld. Wel met de nodige afscherming en ventilatie. Als koken je hobby is, mag het wat extra kosten, toch?

Verwarmen op flessengas - ik zou 't niet doen. Je hebt veel meer gas nodig. En als je een ondergrondse tank wil, ga je een gigantische niet-toekomstbestendige investering doen. Ik zou je richten op een warmtepomp in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Heb je zoveel meer gas nodig?

Ons verbruik per jaar is 800m3, met 170m3 in Januari als beroerdste maand.

Ik heb 5 flessen met elk een inhoud van 14,7L.

In de beroerdste maand, Januari, zou ik dan om de 2 weken de flessen moeten wisselen. In de zomer is dit om de 3 maanden.

Het nadeel is flessen wisselen. Het voordeel is niet meer aangesloten te hoeven zijn op het gasnet, met bijkomende kostenbesparingen.

Ik zit overigens niet te wachten op een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23
Ik zat onlangs ook te denken om mijn elektriciteitsaansluiting weg te doen. Ik heb geen zonnepanelen, windmolen. Een thuisbatterij zit ik overigens niet op te wachten. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Voor zover ik kan vinden, bierviltje-berekening:

7,5 kg propaan ~= 14,7 liter onder druk ~= 4 kuub gasvormig. Omdat propaan ongeveer drie keer zoveel energie bevat als aardgas, heb je per fles het equivalent van 12 m3 aardgas.

Maal 5 is 60 kuub.

Je mag dus elke 11 dagen alle 5 de flessen gaan omruilen à € 55.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -mosrednA
TereZz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:25:
Ik zat onlangs ook te denken om mijn elektriciteitsaansluiting weg te doen. Ik heb geen zonnepanelen, windmolen. Een thuisbatterij zit ik overigens niet op te wachten. :+
knipperdeknip, maak voortaan een postreport aan
CodeCaster schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:40:
Voor zover ik kan vinden, bierviltje-berekening:

7,5 kg propaan ~= 14,7 liter onder druk ~= 4 kuub gasvormig. Omdat propaan ongeveer drie keer zoveel energie bevat als aardgas, heb je per fles het equivalent van 12 m3 aardgas.

Maal 5 is 60 kuub.

Je mag dus elke 11 dagen alle 5 de flessen gaan omruilen à € 55.
Dankjewel!

Dat zou in mijn geval betekenen dat ik in de beroerdste maand om de 10 dagen, en in de zomer elke ~2,5 maand de flessen moet vervangen.

Er vanuitgaande dat die €55,- klopt, dan zou dit jaarlijks neerkomen op afgerond €735,-. Als ik dit bij Eneco zou moeten afnemen voor €1,21 per kuub, kost dit €960,- plus ~€120,- leveringskosten.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 12-02-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vond zo snel een prijs van € 55 voor het vullen van één 7,5 kg-fles of het aardgasequivalent van 12 m3.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -mosrednA
CodeCaster schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:15:
Ik vond zo snel een prijs van € 55 voor het vullen van één 7,5 kg-fles of het aardgasequivalent van 12 m3.
Afgelopen zomer was ik netto €30,- kwijt aan 2 flessen 13,9kg butaan voor mijn boot. Ik denk dat €55,- voor 1 7,5kg fles dan wel heel prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Kijk, het punt is dat wij de komende jaren steeds minder gas zullen gaan gebruiken, vanwege een aantal redenen:

1) Isolatiemaatregelen
2) Houtkachel
3) Airco (die ook verwarmt)
4) Mogelijk nog een buffervat die verwarmt gaat worden als de thuisaccu vol zit.

Desondanks de alternatieven voor een gasgestookte CV, wil ik niet van die optie af. Ik wil sowieso op gas blijven koken, en als buffer een werkende CV op gas als dat nodig is. Daar hoef ik echter geen gasaansluiting van een energieleverancier voor te hebben, als dit op flessengas kan.

Met dit in gedachte ben ik daarom de mogelijkheden aan het onderzoeken om mijn CV (en kookstel) om te bouwen om deze geschikt te maken voor flessengas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Afgelopen zomer was ik netto €30,- kwijt aan 2 flessen 13,9kg butaan voor mijn boot. Ik denk dat €55,- voor 1 7,5kg fles dan wel heel prijzig is.
Butaan is goedkoper dan propaan, maar bij opslag buiten onder de 5 graden niet meer bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
CodeCaster schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Butaan is goedkoper dan propaan, maar bij opslag buiten onder de 5 graden niet meer bruikbaar.
Het verschil tussen €30,- voor ~27,5kg butaan en €55,- voor 7,5kg propaan is alleen wel heel erg hoog. Ik ging (wellicht onterecht) een beetje uit van het eerste. Maar als propaan inderdaad €7,- per kilo kost, dan gaat dat nevernooit uitkomen natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
Gezien je andere topic lijkt het er op dat je zo veel mogelijk off-grid wil gaan leven.
Ga maar eens een beetje googlen op die zoekwoorden en topics daarover op dit forum. Dat gaat je niet lukken. Tenzij je gaat verhuizen naar een ander land.

Verder schijf je:
Ik zit overigens niet te wachten op een warmtepomp.
En:
Kijk, het punt is dat wij de komende jaren steeds minder gas zullen gaan gebruiken, vanwege een aantal redenen:
.....
3) Airco (die ook verwarmt)
Weet je wel wat een airco is? Juist: een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hybride setup voor de ketel? scheelt voor de ketel (iig voor het CV deel) al bakken flessen met gas

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 11-02-2024 15:48 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
knipperdeknip, maak voortaan een postreport aan

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 12-02-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
SMSfreakie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:47:
hybride setup voor de ketel? scheelt voor de ketel (iig voor het CV deel) al bakken flessen met gas
Dát is een optie die wel heel goed klinkt en waar ik nog niet bij heb stilgestaan, bedankt!!

Ik ga me daar even over inlezen. Heb je misschien nog wat tips waar ik specifiek op moet letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Zou jij vanaf nu 1) je belerende toon willen matigen of 2) niet meer in mijn topics willen reageren?

Vriendelijk bedankt.
Iedereen is vrij om te reageren en hij heeft een punt. Je eigen toon is overigens ook niet geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Sethro schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Iedereen is vrij om te reageren en hij heeft een punt. Je eigen toon is overigens ook niet geniaal.
En ik mag verzoeken wat ik wil, lijkt me? Mijn toon naar deze user is er niet voor niets.

Vanaf nu graag weer on-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
-mosrednA schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:16:
[...]

En ik mag verzoeken wat ik wil, lijkt me? Mijn toon naar deze user is er niet voor niets.

Vanaf nu graag weer on-topic.
Ontopic dan, je hebt een volstrekt onlogisch plan. Er is een reden dat niemand gasflessen gebruikt en dat is omdat het niet uit kan + een hoop gedoe is.

Met de overstap van aardgas naar flessengas wordt je ook meer afhankelijk. Het aantal leveranciers van propaan is op één hand te tellen.

Er zijn wel manieren om op financieel aantrekkelijk manier te verwarmen en koken maar daar ben je niet in geïnteresseerd.

Topic heeft daarmee geen verdere waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Sethro schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:34:

Topic heeft daarmee geen verdere waarde
Duidelijke taal.

Inb4 slotje: hartelijk dank aan de users hierboven voor de nuttige input en een prettige avond toegewenst. :)

-mosrednA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
Qua veiligheid is dit op zijn zachtst gezegd ook zeer onwenselijk. Stel je voor dat half Nederland een gasopslag in zijn tuin gaat bouwen. Er zijn zonder dat al meer dan genoeg ontploffende gebouwen in Nederland.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
guido66 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:52:
Qua veiligheid is dit op zijn zachtst gezegd ook zeer onwenselijk. Stel je voor dat half Nederland een gasopslag in zijn tuin gaat bouwen. Er zijn zonder dat al meer dan genoeg ontploffende gebouwen in Nederland.
Dit is ook wel een goed punt. Nu kan ik wel zeggen dat ik veiligheid erg hoog heb zitten en ik de juiste maatregelen tref, maar dat vindt iedereen van zichzelf natuurlijk.

De ideale situatie voor mij is simpelweg dat ik het gasverbruik in zijn algemeenheid drastisch kan verlagen en ik de CV eigenlijk alleen nog maar hoef te gebruiken als back-up, waarbij ik dan met flessen uit kan.

Een hybride systeem naast mijn CV is dan in elk geval wel een goede eerste stap. Dat vergt ook niet gelijk een heel gedoe qua verbouwingen e.d. en dan heb je nog steeds een CV systeem op gas. Daar ga ik me van de week verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een ondergrondse propaanopslag met deksel is ook een slecht idee: propaan is zwaarder dan lucht en blijft dus mooi in de kuil hangen, wachtend op het vonkje van de zaklamp.
Een gasopslag doe je bovengronds, een dakje kan nog maar de 'muren' zijn dan van gaas of hekwerk.
Het snelste voorwerp ter wereld was een deksel die een ondergrondse explosie afdekte :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:58
Hoeveel erf heb je? Voor gas opslag zijn veiligheidseisen.
Ik denk dat je plan hierdoor niet realiseerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

>> DEI

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Opsommend:
Koken op gas ja, verwarmen op gas nee.

Nabrander: @-mosrednA iets minder ontvlambaar mag best. Dit topic gaat dicht.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 12-02-2024 08:38 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.