Gehorigheid nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
Beste leden,

In ons nieuwbouwhuis is de akoestiek momenteel behoorlijk ondermaats.
Het gaat er met name om dat je zowel beneden als boven precies van elkaar hoort wat diegene aan het doen is of zegt. We hebben een open ingebouwde trap waar we destijds een stalen glazen deur in hebben gezet maar zelfs met deze schuifdeur gesloten hoor je praktisch alles.

Ik heb het idee dat de trap nu als een soort klankkast fungeert dus ben een beetje op zoek gegaan naar manieren om de akoestiek aldaar te verminderen.

Hebben jullie ervaring met akoestische schilderijen?
Het is een rechtsdraaiende trap met links een harde muur waar nog niks hangt en rechts spaanplaat (denk ik) waar de gangkast achter zit (lastig uitleggen, ik kan evt een foto sturen)
Zou het werken als ik links tegen de harde muur 2 schilderijen hang en rechts deze panelen:
https://www.amazon.nl/Zel...95f903780b2f8be6e2ff4d47d

Ik speel ook nog met de gedachte om aan het bedrijf die de tussendeur heeft geplaatst te vragen of het mogelijk is dubbelglas te laten plaatsen..

Hoor graag jullie gedachtes hierover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11
Een foto en evt plattegronden zou helpen.

Annoteer daar ook waar bron en ontvanger elkaars geluid horen.

De frequenties van stemgeluid dragen vooral ver bij open verbindingen. Zoek deze eerst.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 11-02-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Rukapul schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:04:
Een foto en evt plattegronden zou helpen.

Annoteer daar ook waar bron en ontvanger elkaars geluid horen.

De frequenties van stemgeluid dragen vooral ver bij open verbindingen. Zoek deze eerst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MQQmybRvLPjEq4wxRejG4lFNik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn3iL5gCUIn4NV7kmMhKXo2r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxXHDtW_J7NZz7YAtWPvjGsgh68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zf6mFLQau3BXHgpY8pvPqoAr.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is de betreffende trap. Je ziet dat de schuifdeur iets uitwijkt (waardoor er dus wat ruimte tussen zit), maar dit kon niet anders vanwege de uitstekende trap.. Aan de randen kunnem nog van die borstels denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De randen dichtmaken is laaghangend ruit. Een timmerman kan daar wel wat moois van maken.

Maar test het eerst vooral eens door het dicht te maken met bv stof. Dan krijg je info over dit pad, maar mogelijk ook nog over andere geluidspaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Rukapul schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:14:
De randen dichtmaken is laaghangend ruit. Een timmerman kan daar wel wat moois van maken.

Maar test het eerst vooral eens door het dicht te maken met bv stof. Dan krijg je info over dit pad, maar mogelijk ook nog over andere geluidspaden.
Oke dank voor je tip! Gaan we proberen.
Een ander geluidspad kan ik mij haast niet voorstellen getuige de leeftijd van het huis? Er zijn (nog) geen kieren, scheuren of gaten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Kansloos met zo’n constructie…. Zo’n glazen en metalen deurtje gaat geluid natuurlijk niet tegenhouden.
Je hebt gewoon teveel harde materialen en te weinig demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:17
Volgens mij ook wel een producteigenschap van dit soort nieuwbouw huizen, vrienden wonen ook in een nieuwbouwhuis met overal spleten onder de deuren (voor ventilatie?). Kan je ook op de slaapkamers boven de mensen beneden horen praten. Zij hebben wel een normale deur naar de trap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:24:
Kansloos met zo’n constructie…. Zo’n glazen en metalen deurtje gaat geluid natuurlijk niet tegenhouden.
Je hebt gewoon teveel harde materialen en te weinig demping.
De dieseltreinen van Arriva hebben zo'n glazen deurtje tussen de "motorwagen" met de dieselmotoren en het reizigersgedeelte. Het valt me altijd op hoeveel geluid die deuren tegen kunnen houden, ondanks dat het slechts een glazen deurtje is. Wel zitten daar rondom rubbers die goed afsluiten.

Ik snap je punt hoor, maar ik denk dat je met een glazen deur dus best veel kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet met deze constructie hoor…. Wat holle alu profielen en enkel glas en met mega kieren.

Maar het is natuurlijk niet alleen de deur, ruimte voor ventilatie en veel harde materialen zijn ook de boosdoener. Huidige nieuwbouw huizen zijn gewoon gehorig door de simpele constructies. Zo’n open trap in de woonkamer helpt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Glas is best goed in het afsluiten van geluid, maar als de randen open zijn gaat het meeste daar natuurlijk langs. Dus ik zou eerst zorgen dat er geen geluid meer langs de deur kan.
Maar wel even kijken hoe je ventilatie geregeld is en daar rekening mee houden of je het wel af kan sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 11-02-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Ernemmer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:51:
Glas is best goed in het afsluiten van geluid, maar als de randen open zijn gaat het meeste daar natuurlijk langs. Dus ik zou eerst zorgen dat er geen geluid meer langs de deur kan.
Maar wel even kijken hoe je ventilatie geregeld is en daar rekening mee houden of je het wel af kan sluiten.
Elke ruimte heeft in- en uitvoerkanalen van de WTW dus in theorie zou ik alles kunnen afsluiten. Langs de randen wil ik al langer wat plakken maar ik zou niet goed weten wat. Het zijn vrij grote kieren +5cm volgens mij. Bovendien moet de deur open en dicht kunnen schuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:07

EiT

Waarschijnlijk heb je ook last dat het galmt in de woonkamer.

* Deur fixen zoals al voorgesteld, dit houd niets tegen zo. Gewoon een kozijn er om heen.
* In woonkamer een kleed en wat planten
* Boven zouden de deuren e.a. moeten dempen, maar je zal altijd iemand horen praten in een andere kamer.
* Waarom zijn je plinten niet gekit ;)

Wij hebben schuifdeuren tussen keuken en woonkamer en als deze dicht zitten scheelt dat enorm qua geluid. Deze zijn wel van meubelplaat gemaakt en vallen in een “muur”/kozijn.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 22:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Thijsmans schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:06:
Ik heb ook eens een inventarisatie gedaan en heb ook contact gehad met een forensisch bouwkundige (die niets wilde doen omdat het advies al vaststond: elke afdichting zal het geluid reduceren). Die bouwkundige zei wel dat een schuifdeur minder goed afdicht dan een draaideur.

Van de vijf aangeschreven partijen zeiden er vier "tuurlijk komen wij er ff een schuifdeur inknallen!". Alleen Aluw Doors merkte op dat een draaideur beter is omdat die met afdichtingsrubbers kan worden afgewerkt voor maximaal effect.

Uiteindelijk staat dit item nog op het todo lijstje. Maar dan ga ik wel naar Aluw Doors.

@Fraggert ik dacht ook al dat dit een topic kick was van een maand of 4-5 geleden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

Een nieuwbouw huis heeft bepaalde eissen, kan ook zijn dat de aannemer wat fout heeft gedaan.Er zijn bedrijven die er metingen voor doen.. en waarmee je terug kan naar de aannemer. Bij Dm zal ik je een bedrijf doorsturen

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 10:46

Nullifiel

╞═══════╡

Sorry dat ik het zeg, want het gaat helemaal niet over je geluidsprobleem. Maar ik moet het toch even kwijt, want ik krijg er een beetje de kriebels van…

Is dat nou wel verstandig, zo’n glazen deur direct onderaan de trap? Je zal maar eens per ongeluk van de.trap vallen. Kom je dat glas ineens ook nog tegen. :'(

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:39
@PHPResource
Om te beginnen zal je iets moeten doen aan de enorme kieren rondom die schuifdeur. Makkelijkste zou op de kopse kant van het muurtje (waar die 10cm plint zit), daar een mooie dikke balk op plaatsen. Daar kan dan de schuifdeur tegenaan schuiven. Een goede borstel aan de schuivende kant zal ook helpen.

Maar wat zit er bovenaan de trap? Een hele makkelijke oplossing zou zijn om daar een dik gordijn neer te hangen.
In je trapgat iets zachts op de muur aanbrengen zal zeker iets doen maar zou daar niet al te veel van verwachten.

TLDR: Je open trap, echt goed dichtmaken is de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:42
PHPResource schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:01:
In ons nieuwbouwhuis is de akoestiek momenteel behoorlijk ondermaats.
Het gaat er met name om dat je zowel beneden als boven precies van elkaar hoort wat diegene aan het doen is of zegt. We hebben een open ingebouwde trap waar we destijds een stalen glazen deur in hebben gezet maar zelfs met deze schuifdeur gesloten hoor je praktisch alles.
Naast de adviezen die gegeven zijn: kijk ook naar de bron van het geluid dat van boven komt. In nieuwbouw hebben deuren inderdaad een forse kier aan de onderkant. Stel dit bij, of bevestig een deurborstel aan de onderzijde. Maar ook: hang gordijnen op in slaapkamers, leg kleden neer. Hang daar eventueel zo’n geluidswerend schilderij of wandkleed op. Schilderij bij trap heeft weinig effect, lijkt mij (geen ervaring), het geluid wordt daar niet veroorzaakt.
Een loshangende schuifdeur laat overigens altijd meer geluid/tocht (!) door dan een scharnierdeur door de hangconstructie, dus je ontkomt er niet helemaal aan. Wil je dat voorkomen, dan moet je de schuifdeur inbouwen, zoals bij suitedeuren. Je bouwt een voorzetwand die links, rechts en boven een paar centimeter over de deur valt. Deur schuif je bij openen achter de voorzetwand, waar je bij de openingen eventueel nog borstels of rubbers kunt plaatsen. Is een andere constructie en misschien niet het beeld dat je in gedachten had, maar isoleert geluid veel beter.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rukapul
Als mosterd na de maaltijd: koop nooit een woning met de trap in de woonkamer.

Ben verbaasd dat dat jaren '80 concept in nieuwbouw nog bestaat.

100% privacy killer. Tevens energetische schoorsteen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 11-02-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:15

Bob Popcorn

Plop!

Nullifiel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:25:
Sorry dat ik het zeg, want het gaat helemaal niet over je geluidsprobleem. Maar ik moet het toch even kwijt, want ik krijg er een beetje de kriebels van…

Is dat nou wel verstandig, zo’n glazen deur direct onderaan de trap? Je zal maar eens per ongeluk van de.trap vallen. Kom je dat glas ineens ook nog tegen. :'(
Neem aan dat het gehard veiligheidsglas is... knappe jongen als je daar doorheen valt...

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Dank voor alle reacties!
Aantal reacties:
- Het betreft een hoekwoning met ingang aan de zijkant. Andere plek voor een trap was dus niet mogelijk
- De schuifdeur staat in principe vaker open dan dicht, dus dat erdoorheen vallen ben ik niet per se bang voor
- De woonkamer zelf galmt betrekkelijk weinig, daar staan ook genoeg absorberende objecten zoals een kleed bank stoffen stoelen planten etc
- Elke ruimte heeft een ventilatie koker dus ik neem aan dat openingen onder deuren dichtgemaakt kunnen worden
- De trap naar de 2e verdieling is ook geheel open dus het is feitelijk 1 open verbinding tussen begane grond en 1e/2e bouwlaag
- Plinten moeten inderdaad gekit worden ;)

Ik ben nog aan het stoeien wat we gaan aanpakken, ofwel de schuifdeur (balk op kopse kant en borstel aan de schuifkant vind ik een goede), ofwel/ook wel de trapgang naar boven voorzien van absorberende akoestische materialen (schilderijen ed) ofwel boven alle deuren vervangen naar geluidsdichtere deuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Brandveilige solide deur en een fatsoenlijke deur post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Bob Popcorn schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Neem aan dat het gehard veiligheidsglas is... knappe jongen als je daar doorheen valt...
Tegenaan vallen doet ook behoorlijk pijn.

Was er echt geen mogelijkheid om de woonkamer van de gangpad op een andere manier te "dichten"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 10:44

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Nullifiel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:25:

Ik zou eerder zeggen: waarom uberhaupt een deur onderaan je trap zonder functie behalve mooi zijn? De kieren zijn dusdanig groot dat er echt geen warmte wordt binnengehouden. Sterker nog, je krijgt eerder een tochtwindje denk ik.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:13
oef, wat een fijn ontwerp voor je nieuwbouwhuis zeg :+ Ik zou overwegen of je niet bovenaan deze trap op de 1e verdieping een deur kunt maken om 1 en ander af te sluiten.Want in je woonkamer werkt 't blijkbaar niet want je schrijft zelf dat die deur 9 van de 10 keer open staat. Dus zonde om daar dan een dure constructie te maken die toch niet gebruikt gaat worden. En dat vallen is ook wel een ding. Je dondert natuurlijk niet wekelijks van de trap maar als je kinderen hebt gaat dat sowieso eens gebeuren. Dan liever een deur bovenaan dan onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Voor de temperatuur maakt het niet uit omdat er in het hele huis een constante temperatuur heerst.
De trap maakt na een x aantal treden een bocht van 90 graden dus je zal nooit in 1x naar beneden vallen door de deur heen (gelukkig).
Boven een deur hebben we over nagedacht alleen de trap naar de 2e verdieping is open als ook de flinke hal op de 1e verdieping.

Bij andere hoekwoningen hebbrn ze het oogelost om een deur met glazen wand tussen woongedeelte en keuken te zetten. Voor het geluid ideaal alleen ik vind het zonde van de ruimtelijkheid van beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
PHPResource schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:52:

- Elke ruimte heeft een ventilatie koker dus ik neem aan dat openingen onder deuren dichtgemaakt kunnen worden
Dat is niet hoe het werkt met een WTW systeem. In de slaapkamers en woonkamer wordt verse lucht ingeblazen; in de keuken, toilet en badkamer afgezogen (gelukkig niet andersom :+ ). De lucht moet dus wel onder de deuren door van A naar B kunnen.

Een slecht ontworpen WTW systeem kan ook zorgen voor gehorigheid, waarbij de overspraak via de buizen gaat. Meer info hier.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:26
big bang schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Dat is niet hoe het werkt met een WTW systeem. In de slaapkamers en woonkamer wordt verse lucht ingeblazen; in de keuken, toilet en badkamer afgezogen (gelukkig niet andersom :+ ).
Dat is afhankelijk van het systeem en zeker niet altijd het geval, sommige systemen zuigen in iedere ruimte af en hebben een centrale toevoer. Maar ook in dat geval moet er uiteraard voldoende ruimte zijn onder de deuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je ook te veel galm, als je in je handen klapt en je hoort de echo dan is het te veel.
Daar wat aan doen kan al een hoop schelen.

Kleden neerleggen, mooie akoestische schilderijen of van die woodpanelen ophangen zal een hoop schelen.
Pak de gang en trappenhuis aan om mee te beginnen.
Ook die kier laten dichtmaken natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kun je niet beter boven op de (ruime) overloop de trap afsluiten?
Ik vind dit er zelf niet mooi uitzien, en het is zwaar onpraktisch om die deur open te maken als je van boven komt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 21:21
Rukapul schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:41:
Als mosterd na de maaltijd: koop nooit een woning met de trap in de woonkamer.

Ben verbaasd dat dat jaren '80 concept in nieuwbouw nog bestaat.

100% privacy killer. Tevens energetische schoorsteen.
Onzin, als de aannemer het goed heeft gebouwd en dus de juiste geluidwerende deuren en kozijnen heeft toegepast boven is geluid geen enkel probleem.
Ook energetisch gaat dit prima. De aanvoertemperatuur van vloerverwarming in nieuwbouw is dermate laag dat er geen tocht ontstaat of de warmte naar boven verdwijnt.

Ik woon sinds 2021 in een nieuwbouw woning met de trap in de woonkamer zonder enig geluidsprobleem (samenwonend stel zonder kinderen) en zonder tochtklachten door de trap in de woonkamer.
Ik had het ding uiteraard wel liever in de gang gehad, het vreet wel ruimte in je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 21:21
Ik zou ook op de eerste verdieping het trapgat afsluiten. Een twee delige vouwdeur neemt bijvoorbeeld veel minder ruimte in beslag. De deur beneden ziet er zo wel een beetje triest uit, zwevend voor de muur en trap is de functie ook precies nul komma nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Toke_gt schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:07:
[...]

In nieuwbouw hebben deuren inderdaad een forse kier aan de onderkant. Stel dit bij, of bevestig een deurborstel aan de onderzijde.
Wij krijgen in onze toekomstige nieuwbouwwoning inderdaad ook grote kieren onder onze deuren. Het moet nog opgeleverd worden en de vloer moet er nog in, maar dat wordt plak pvc en kunnen we niet ophogen vanwege de vloerverwarming in de zwevende vloer. Dus enige optie blijft dus de deur ''verlengen'', heb jij of iemand anders toevallig een idee hoe je dat mooi kunt doen (dus zonder borstel)? Het gaat om deuren als deze

https://www.debouwmarktsh...38iggFEAQYBSABEgLJW_D_BwE

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:42
Makkelijkste is inderdaad een borstel, en dan met valdorpel ipv een borstel die op de deur bevestigd wordt.
Mooiste is aanpassen van het kozijn, maar als je dat door het hele huis wilt doen, ben je wel even bezig.
Nieuwe deuren klinkt logisch, maar die moeten dan allemaal op maat gemaakt worden, wat het nogal begrotelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Dan moet je wel WTW hebben met inblaas en afzuiging in dezelfde ruimte. Anders gaat je ventilatie over zijn nek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Specialsta schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:30:
[...]
Dus enige optie blijft dus de deur ''verlengen''
Ja, die bouwers zijn allemaal oplichters…. Ze besparen gewoon 1,5cm per deur.

Of zou er wellicht een reden kunnen zijn voor de te korte deuren, één die jij (niet zo) vakkundig om zeep wil helpen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:03
PHPResource schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is de betreffende trap. Je ziet dat de schuifdeur iets uitwijkt (waardoor er dus wat ruimte tussen zit), maar dit kon niet anders vanwege de uitstekende trap.. Aan de randen kunnem nog van die borstels denk ik?
Met die spleet gaat het niet helpen.

Ik heb bij ons de trap gedicht met een schuifdeur en de randen met stofborstels ook echt aansluitend gemaakt. Die deur dempt daardoor wel veel geluid. Daarvoor zul je dus minstens een klein kozijn moeten maken rondom het deurgat en dan kan je de borstels op de achterzijde van de schuifdeur plaatsen.

Deze borstels heb ik gebruikt:https://www.gamma.nl/asso...AuwZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Barrycade schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:03:
Dan moet je wel WTW hebben met inblaas en afzuiging in dezelfde ruimte. Anders gaat je ventilatie over zijn nek.
Bij de woonkamer hebben we 2 intake en 3 outtakes in het plafond, in de rest van het huis hebben alle kamers, berging en badkamer een intake. In de hal helemaal niets.

Nu grenst de hal aan onze woonkamer, zou het bij die deur eventueel wel kunnen? Dit ivm geluidsoverlast.

Alvast bedankt en ook bedankt voor de overige reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Specialsta op 25-02-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:34
Misschien kun je iets doen met panelen als dit;
https://youtu.be/qczNxoG8s6o?si=zx15IRXTUe0s4FvJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Specialsta schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Bij de woonkamer hebben we 2 intake en 3 outtakes in het plafond, in de rest van het huis hebben alle kamers, berging en badkamer een intake. In de hal helemaal niets.

Nu grenst de hal aan onze woonkamer, zou het bij die deur eventueel wel kunnen? Dit ivm geluidsoverlast.

Alvast bedankt en ook bedankt voor de overige reacties!
Nou ik nemen aan dat de wc aan die hal zit en die wil je ook lucht aanbieden om af te zuigen. En die komt dat of vanuit je woonkamer met 3 uitblaasventielen.

Dus wacht trouwens eerst even af. Als je trap niet in je woonkamer zit zal het echt meevallen.

Wij wonen in een huis met WTW en wij hebben juist toen de kinderen klein waren met babyfoons moeten werken want wij hoorden helemaal niets van boven of vanuit de woonkamer.

Wel gezegd hebbende dat wij niet zo'n kale trap hebben en 1 met vloerbedekking. Dat zal ook wel iets helpen ipv zo'n hedendaagse mode van kale trap en taatsdeuren galm paleizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 12:35
Dit is een herkenbaar punt. Wanneer we bouwbesluit er op naslaan. Zou er een geluiddemping moeten zijn van 32dB tussen slaapkamer en woonkamer. Wanneer ik je verhaal zo hoor, dan betwijfel ik dat dit het geval is. Maar dat zul je moeten (laten) meten. Dan kun je terug naar je bouwer.

Zelf zit ik nog te twijfelen of ik deze molen in ga. Ik heb de trap ook midden in de woonkamer, met een deur vanuit de bouw. Daarbij hoor ik beneden precies wat boven gebeurt en visa versa. Dat is best lastig met 2 kinderen <2 jaar. In praktijk fluisteren we beneden wanneer de kinderen slapen en TV kijken met een koptelefoon op.
Gaat om een nieuwbouw eengezinswoning van 145m2 dus het is ook geen lullig huisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MadDonkey schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:29:
Dit is een herkenbaar punt. Wanneer we bouwbesluit er op naslaan. Zou er een geluiddemping moeten zijn van 32dB tussen slaapkamer en woonkamer. Wanneer ik je verhaal zo hoor, dan betwijfel ik dat dit het geval is. Maar dat zul je moeten (laten) meten. Dan kun je terug naar je bouwer.

Zelf zit ik nog te twijfelen of ik deze molen in ga. Ik heb de trap ook midden in de woonkamer, met een deur vanuit de bouw. Daarbij hoor ik beneden precies wat boven gebeurt en visa versa. Dat is best lastig met 2 kinderen <2 jaar. In praktijk fluisteren we beneden wanneer de kinderen slapen en TV kijken met een koptelefoon op.
Gaat om een nieuwbouw eengezinswoning van 145m2 dus het is ook geen lullig huisje.
Een wat ouder topic alweer, maar ik ben wel benieuwd naar wat de users hier als oplossing hebben ingezet nu we een jaar verder zijn.

Zowel @MadDonkey als @PHPResource . Wij hebben een 180m2 huis uit 2018 waar alles open was, nu hebben we wel een deur besteld om de trap naar boven af te sluiten (ook vanuit de woonkamer/keuken), ietsje netter dan de TS op zijn plaatje heeft ( :+ ) maar wel hetzelfde idee. Onze trap is al dicht gemaakt + gekit en een inbouwkast eronder gemaakt, er komt alleen nog een dubbele schuifdeur voor inc softclose + stof sluit strips.

Maar ik merk ook dat de trap naar boven + gang + trap naar 2e verdieping plus die gang...het zijn allemaal harde klankkasten met overal ook nog eens stenen vloeren & hard houten trap. Het zat er al in toen we het kochten, dus die boot/optie hebben we reeds gemist :P

Lukraak schilderijtjes ophangen voor demping ben ik wat minder fan van, dus ik zit meer te kijken naar akoestische panelen aan bijv enkele plafonds en/of muren.
Maar mijn plan was om vooral geluid te absorberen richting boven en de gang op de eerste/tweede verdieping.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 02-03-2025 21:01 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1