Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Is het mogelijk om een servicedesk baan te krijgen met alleen een cursus? Ik zou dan bijvoorbeeld Comptia A+ doen en misschien nog een andere cursus. Voor servicedesk banen wordt vaak mbo niveau 4 of in ieder geval 3 gevraagd, maar waarom moet je als servicedeskmedewerker met Windows Server en dergelijke kunnen werken? Voor servicedesk heb je naar mijn idee niet heel veel vaardigheden nodig. Netwerken maken en configureren met Windows Server heeft naar mijn idee niks te maken met servicedesk werk. Ook de "bedrijfsprojecten" die we moesten doen hadden niks te maken met servicedesk werk. Een UTP-kabel leren maken heeft er ook 0,0 mee te maken.

Wat kan ik nu doen om een servicedesk baan te krijgen? Qua formele educatie heb ik alleen een vmbo-tl diploma. Kan ik na het volgen van enkele cursussen (zoals Comptia A+) gewoon aan de bak als servicedeskmedewerker? Het maakt mij niet uit of ik door kan groeien naar systeembeheerder, ik vind het prima om eenvoudig servicedesk werk te doen. Eigenlijk ben ik niet van plan om alsnog een mbo-diploma te gaan halen, als het kan zou ik het liever gewoon een paar cursussen doen waar je alleen het broodnoodzakelijke leert.

Wat moet ik nu doen om een servicedesk baan te kunnen krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Blauwedraak op 10-02-2024 15:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:35

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het hangt natuurlijk erg af van welke servicedesk je in gedachte hebt.

De meeste SD's zijn uitbesteed aan de grote partijen zoals Fujitsu. Daar wil men allround medewerkers, die alleen een script nodig hebben om de processen van de klant te snappen waar ze calls over binnen krijgen.

De basisvaardigheden zijn ongeacht klant hetzelfde, dus het is belangrijk dat je die wel bezit.

Denk dan aan ActiveDirectory, Windows Server, ServiceNow (of een ander ticketing/ITSM-systeem) en dergelijke. Ook ITIL is belangrijk om te kennen, zodat je snapt waar het over gaat als iemand het over een change heeft (om maar wat te noemen).

En natuurlijk zaken als communicatievaardigheid, welbespraakt en doortastend zijn (doorvragen, doorvragen, doorvragen!). Iets beknopt kunnen neerpennen voor de tweedelijns zodat die niet nogmaals de melder moeten bellen om te vragen wat nu precies het probleem is.

Sommige SD's zijn applicatiespecifiek. De basis is nog wel belangrijk, maar het is veel belangrijker om alles van de applicatie in kwestie te weten.

Dus... wat heb je in gedachte?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:05:
Het hangt natuurlijk erg af van welke servicedesk je in gedachte hebt.

De meeste SD's zijn uitbesteed aan de grote partijen zoals Fujitsu. Daar wil men allround medewerkers, die alleen een script nodig hebben om de processen van de klant te snappen waar ze calls over binnen krijgen.

De basisvaardigheden zijn ongeacht klant hetzelfde, dus het is belangrijk dat je die wel bezit.

Denk dan aan ActiveDirectory, Windows Server, ServiceNow (of een ander ticketing/ITSM-systeem) en dergelijke. Ook ITIL is belangrijk om te kennen, zodat je snapt waar het over gaat als iemand het over een change heeft (om maar wat te noemen).

En natuurlijk zaken als communicatievaardigheid, welbespraakt en doortastend zijn (doorvragen, doorvragen, doorvragen!). Iets beknopt kunnen neerpennen voor de tweedelijns zodat die niet nogmaals de melder moeten bellen om te vragen wat nu precies het probleem is.

Sommige SD's zijn applicatiespecifiek. De basis is nog wel belangrijk, maar het is veel belangrijker om alles van de applicatie in kwestie te weten.

Dus... wat heb je in gedachte?
Tja.. Ik dacht eerlijk gezegd dat servicedesk gewoon inhield dat je computerproblemen op moest lossen. Softwareproblemen en hardwareproblemen van de klant oplossen, dat was eerlijk gezegd wat ik voor ogen had. En meldingen doorzetten naar de 2e of 3e lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:10
Met de opkomst van AI zal het werk van de 1e lijns helpdesk nog sneller verdwijnen. De klant krijgt eerst een aantal standaard stappen om te doorlopen, daarna komt AI even checken. Je zult echt iets moeten kunnen wil je toegevoegde waarde hebben bij (laaggeschoold) helpdeskwerk.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Voor het werk dat jij wilt moet je als lijn medewerker in een productielijn van een fabriek gaan werken.
San moet je relatief eenvoudig tot relatief complexe taken uitvoeren (afhankelijk van ervaring).

Overige servicedesk vereist mbo3 werk en denkniveau. Als je geen diploma hebt zal je een toelatingstoets moeten maken. (lezen, schrijven, luisteren, spreken, competenties etc).

Als je enkel tl hebt kan je beter proberen via een leer-werk stage aan de bak te gaan. Dan wordt je goed begeleid, en eindig je met een diploma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 15:56
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:27:
Met de opkomst van AI zal het werk van de 1e lijns helpdesk nog sneller verdwijnen. De klant krijgt eerst een aantal standaard stappen om te doorlopen, daarna komt AI even checken. Je zult echt iets moeten kunnen wil je toegevoegde waarde hebben bij (laaggeschoold) helpdeskwerk.
Daarom heb je ook zoiets als een skilled helpdesk, waarbij mensen al proactief denken en werken en meer dan alleen maar de telefoon aannemen om een wachtwoord te resetten of een ticket aan te maken voor een 2e/3e lijn. Maar ook echt meedenken, wordt er een nieuwe applicatie ontwikkeld? Okè, hoe kunnen we het beste support daar op bieden om klanttevredenheid een boost te geven? Hebben mensen training nodig voor een nieuwe teams versie? Sure, skilled servicedeskers krijgt een training zodat hij ook mensen kan opleiden als die dat wilt. Noem maar op.

Inderdaad een helpdesk bij een telco zie ik nog wel verdwijnen op bare bones na en volledig worden overgenomen door een AI, maar een interne skilled servicedesk, dat duurt nog wel eventjes.

Een AI bot is leuk, maar als die er niet uitkomt dan heb je altijd nog een persoon nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Je hebt alleen VMBO TL dat is geen startkwalificatie voor een baan. Voor een werkgever ben jij dus ongeschoold en moet je het enkel en alleen hebben van je ervaring.

Wat voor ervaring heb jij in het klantencontact? Heb je eerder in een callcenter gewerkt o.i.d.? Welke kwaliteiten heb je dat jij denkt dat je geschikt bent om op de servicedesk te werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:16
Blauwedraak schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Tja.. Ik dacht eerlijk gezegd dat servicedesk gewoon inhield dat je computerproblemen op moest lossen. Softwareproblemen en hardwareproblemen van de klant oplossen, dat was eerlijk gezegd wat ik voor ogen had. En meldingen doorzetten naar de 2e of 3e lijn.
Om iets goed door te kunnen zetten naar 2e of 3e lijn zul je toch echt moeten weten waar je het over hebt. Voor het oplossen van soft/hardware problemen idem dito. Je zult gewoon kennis moeten hebben van dat wat je wil servicen :?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
sirdanilot schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:01:
Je hebt alleen VMBO TL dat is geen startkwalificatie voor een baan. Voor een werkgever ben jij dus ongeschoold en moet je het enkel en alleen hebben van je ervaring.

Wat voor ervaring heb jij in het klantencontact? Heb je eerder in een callcenter gewerkt o.i.d.? Welke kwaliteiten heb je dat jij denkt dat je geschikt bent om op de servicedesk te werken?
In theorie is mbo niveau 2 een startkwalificatie, maar ik heb gezien dat ze in vacatures minimaal niveau 3 vragen voor servicedesk banen. Mbo niveau 2 ICT doen zou voor mij dus tijdverspilling zijn.
Misschien dat ik via een thuisstudie alsnog een mbo niveau 4 diploma ga behalen.

Ik heb als vrijwilliger emotionele ondersteuning geboden aan mensen met psychische problemen maar ik heb niet in een callcenter gewerkt of op de klantenservice. Ik was vroeger handig met computers en denk dat een servicedesk baan wel gaat lukken. Ik wil geen netwerkbeheerder worden, maar op een servicedesk werken moet heus wel te doen zijn. Ik ben in staat om computerproblemen op te lossen als het over Windows of printers gaat. Hardwarematige problemen lukt ook wel, als het desktops zijn. Eenvoudig servicedesk werk moet wel te doen zijn, ik ging er in ieder geval vanuit dat je gewoon eenvoudige problemen oplost of doorzet naar de volgende lijn. Maar zodra het gaat over specifieke programma's waar bedrijven mee werken wordt het inderdaad een ander verhaal. Als het gaat over problemen met een bedrijfsnetwerk dan hebben we het inderdaad ergens anders over.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:27:
Jorah_Newstone schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:09:
[...]

Daarom heb je ook zoiets als een skilled helpdesk, waarbij mensen al proactief denken en werken en meer dan alleen maar de telefoon aannemen om een wachtwoord te resetten of een ticket aan te maken voor een 2e/3e lijn. Maar ook echt meedenken, wordt er een nieuwe applicatie ontwikkeld? Okè, hoe kunnen we het beste support daar op bieden om klanttevredenheid een boost te geven? Hebben mensen training nodig voor een nieuwe teams versie? Sure, skilled servicedeskers krijgt een training zodat hij ook mensen kan opleiden als die dat wilt. Noem maar op.

Inderdaad een helpdesk bij een telco zie ik nog wel verdwijnen op bare bones na en volledig worden overgenomen door een AI, maar een interne skilled servicedesk, dat duurt nog wel eventjes.

Een AI bot is leuk, maar als die er niet uitkomt dan heb je altijd nog een persoon nodig.
En kan ik skilled helpdesk dan leren door een paar cursussen te doen? Of kan ik dan beter alsnog mbo-ICT gaan afronden? Een paar cursussen doen is laagdrempeliger en sommige cursussen zijn al op hbo-niveau of hoger.

[ Voor 44% gewijzigd door Blauwedraak op 10-02-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Blauwedraak schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:14:
[...]

In theorie is mbo niveau 2 een startkwalificatie, maar ik heb gezien dat ze in vacatures minimaal niveau 3 vragen voor servicedesk banen. Mbo niveau 2 ICT doen zou voor mij dus tijdverspilling zijn.
Misschien dat ik via een thuisstudie alsnog een mbo niveau 4 diploma ga behalen.

Ik heb als vrijwilliger emotionele ondersteuning geboden aan mensen met psychische problemen maar ik heb niet in een callcenter gewerkt of op de klantenservice. Ik was vroeger handig met computers en denk dat een servicedesk baan wel gaat lukken. Ik wil geen netwerkbeheerder worden, maar op een servicedesk werken moet heus wel te doen zijn. Ik ben in staat om computerproblemen op te lossen als het over Windows of printers gaat. Hardwarematige problemen lukt ook wel, als het desktops zijn. Eenvoudig servicedesk werk moet wel te doen zijn, ik ging er in ieder geval vanuit dat je gewoon eenvoudige problemen oplost of doorzet naar de volgende lijn. Maar zodra het gaat over specifieke programma's waar bedrijven mee werken wordt het inderdaad een ander verhaal. Als het gaat over problemen met een bedrijfsnetwerk dan hebben we het inderdaad ergens anders over.

[...]

[...]

En kan ik skilled helpdesk dan leren door een paar cursussen te doen? Of kan ik dan beter alsnog mbo-ICT gaan afronden? Een paar cursussen doen is laagdrempeliger en sommige cursussen zijn al op hbo-niveau of hoger.
Op basis hiervan denk ik niet dat ze je gaan aannemen voor een servicedeskfunctie. Je kan het natuurlijk wel altijd proberen door gewoon voor de proef een aantal sollicitaties uit te sturen, wellicht is er toch wat meer mogelijk dan ik denk.

De reden hiervoor is dat je geen werkervaring hebt met InTune, Microsoft SCCM, O365, AD wat toch wel zaken zijn waar je ervaring mee moet hebben voor een desktop/service desk functie. Ik heb daar wel enige ervaring mee, maar toen ik solliciteerde werd er gezegd dat mijn ervaring toch nog onvoldoende is.

Daarnaast heb ik ook een WO Master diploma dus veel hoger dan jouw opleidingsniveau en ook meer werkervaring in die hoek. Dus tsja, zoals ik zei je kan het altijd proberen. Misschien heb jij wel een super vlotte babbel en willen ze je toch echt voordeel van de twijfel geven. Maar ik geef dit weinig kans.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:11

rjong5

?

Laat je niet teveel aanpraten dat iets niet kan, elk ict bedrijf zit te schreeuwen om mensen.
Natuurlijk is de nodige ervaring en of papieren een groot voordeel.
Maar de juiste inzet, leergierig zijn etc etc is veel belangrijker.

Je hebt zeker affiniteit met computers, dat is vaak al heel wat.

Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn, maar er zijn genoeg bedrijven die iemand als jij een kans willen geven.

Dus vooral lekker solliciteren zou ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:10
[...]
Een werkgever zal op je CV zien dat je aan een studie bent begonnen en dat je (om wat voor reden dan ook) bent afgehaakt. Dat kan overkomen als 'oh die stopt ergens mee als die geen zin meer heeft', en daar worden werkgevers niet blij van. Een papiertje behalen zegt dat je bereid bent in jezelf te investeren en iets af te maken, ook als het even tegen zit. Dit zal je later bij werk ook tegenkomen - zeker als je wil doorgroeien.
Ik ken tientallen uitgevallen IT-studenten en geen een die zegt 'Tjemig, wat ben ik blij dat ik die IT opleiding niet heb afgemaakt zeg'. Na een paar jaar beginnen de gevolgen er van zich te manifesteren. Doe je toekomstige zelf een groot plezier en maak je opleiding af ;).

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwedraak
sirdanilot schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:50:
[...]

Op basis hiervan denk ik niet dat ze je gaan aannemen voor een servicedeskfunctie. Je kan het natuurlijk wel altijd proberen door gewoon voor de proef een aantal sollicitaties uit te sturen, wellicht is er toch wat meer mogelijk dan ik denk.
Nou, ik heb telefonisch een werkgever erover gesproken en ze zijn bereid mensen met enkel vmbo aan te nemen. Er zijn meerdere bedrijven die mensen met enkel vmbo wel aan zouden nemen. Of je dan nog cursussen moet volgen of een interne opleiding weet ik niet. Maar ik weet vrij zeker dat er gewoon bedrijven zijn die mensen zonder diploma aannemen. Ook kende ik een werkgever via een bootcamp die mensen aanneemt als ze kunnen programmeren, niet zozeer op basis van een papiertje.

Als je een opleiding hebt gedaan wordt het wel altijd makkelijker om werk te krijgen dan zonder diploma, dat is natuurlijk logisch. Eigenlijk heb ik weinig redenen om niet alsnog een ICT-opleiding af te gaan maken. Ik ben 24, dat is nog jong genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Blauwedraak op 10-02-2024 21:52 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De antwoorden die je hier krijgt doen je waarschijnlijk de moed in de schoenen zakken. Dat is niet leuk, maar om eerlijk te zijn is dat wel de waarheid.

Affiniteit met "computers" is natuurlijk de allergrootste pre die je moet hebben als je de IT in wil. Hoewel de hoek waarin je binnen de IT aan de slag wil, wel van invloed is op welke soort affiniteit je nodig hebt. Aan overclockvaardigheden hebben ze bijvoorbeeld niet zoveel in een gemiddeld bedrijf in Nederland, maar als je kunt programmeren gaan alle deuren voor je open.

Mijn advies is om je eens in het werk van een Werkplekbeheerder te verdiepen - dat past beter bij je beeld van IT dan een SD.
Persoonlijk denk ik dat je aan de verkeerde IT-functie denkt. De taken die jij noemt, worden doorgaans niet door een Servicedesk opgepakt in een kantooromgeving. Bij de meeste grote bedrijven heb je een afdeling werkplekbeheer die over de computers zélf gaat - dus de hardware en het besturingssysteem. Soms pakt die club ook de printers en het netwerk erbij, maar dat is een uitzondering (dat wordt meestal uitbesteed aan de leverancier).

Bedrijven met een SD gebruiken doorgaans Windows 10 Enterprise Edition, die helemaal dichtgezet is qua mogelijkheden. Alle machines worden voorzien van dezelfde image, waarbij alle software en drivers al goed staan. Door die image zijn er zelden softwareproblemen. En als die er zijn, dan heeft iedereen er last van en is het geen SD-issue meer maar iets dat bij de werkplekbeheerders uitkomt.

De SD is meer een eerste ingang voor algemene software- en rechtenproblemen ("ik kan niet meer inloggen", "ik mag niet in applicatie XYZ werken maar mijn collega wel?", "ik mag niet printen op kantoor Lelystad maar wel op kantoor Almere?").

Bij een hardwareprobleem dat bij een SD binnenkomt, wordt de beller geadviseerd om bij de werkplekbeheerders langs te lopen.
[...]

Ik ben in staat om computerproblemen op te lossen als het over Windows of printers gaat. Hardwarematige problemen lukt ook wel, als het desktops zijn.

[...]
Daar zit de crux: dat is maar een klein deel van de werkzaamheden die je bij een gemiddelde SD doet.

Als jij het over "PC-problemen oplossen" hebt, dan stel ik me voor dat je in Apparaatbeheer drivers gaat rechtzetten, virusscanners draait, browserinstellingen goed zet en software update of toevoegt. Dat gebeurt doorgaans niet op een SD - dat zijn zoals gezegd een werkplekbeheertaken.

Ook zijn de printerproblemen in een enterprise-omgeving heel anders van aard dat je met de gemiddelde huis-tuin-en-keukenprinter hebt. De problemen zitten doorgaans niet in het apparaat (en als dat wel is, meld het apparaat zichzelf en komt er een poppetje van de vendor langs om het te fixen), maar in rechten. En dat is dan weer ActiveDirectory in een enterprise-omgeving.

Natuurlijk heb je zo nu en dan de gebruiker die even niet meer weet hoe je ook alweer de muiscursor groter maakt in Windows 10, maar dat zijn er tegenwoordig steeds minder.
[...]
Eenvoudig servicedesk werk moet wel te doen zijn, ik ging er in ieder geval vanuit dat je gewoon eenvoudige problemen oplost of doorzet naar de volgende lijn. Maar zodra het gaat over specifieke programma's waar bedrijven mee werken wordt het inderdaad een ander verhaal. Als het gaat over problemen met een bedrijfsnetwerk dan hebben we het inderdaad ergens anders over.
[...]

Dat is ook zo: je lost eenvoudige zaken op, en complexere zaken gaan de lijn in. Echter heb ik het gevoel dat je onderschat wat men 'eenvoudig' vindt - de SD's waar ik mee in aanraking kom, werken het grootste deel van de tijd in ActiveDirectory, Microsoft365, InTune en Entra. Dat zijn respectievelijk systemen waarmee je gebruikers en rechten (AD), licentieinstellingen en storage (Microsoft365), software distributie en werkplekbeheer (InTune) en nog meer rechten (Entra) beheert.

Dus daar zit de kennisbehoefte. Of je dat met een cursus afkunt, weet ik niet. Het is namelijk heel andere koek dan PC-problemen oplossen.
[...]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02

pistole

Frutter

Wij hebben 1e lijn uitbesteed aan een Nederlands bedrijf. Zij kijken en denken mee met de klant/beller, en zetten ticket door als ze er niet uit kunnen/mogen komen. Lage instap, maar past misschien wel bij je ambitie. Ik heb je een DM gestuurd met iets meer detail.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
[...]

[...]

[...]

Wij vragen vaak wel MBO-ICT niveau 3 of beter nog niveau 4. Misschien kun je deze in deeltijd doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53
@Blauwedraak Je bent volgens mij al goed bezig door bedrijven te benaderen (Al dan niet nav een vacature). Probeer dan ook te kijken of je (desnoods in eigen tijd) een opleiding naast je werk te doen. Elke mbo heeft een werken en leren opleiding. Dan kun je over 3 a 4 jaar iig je mbo papiertje en kun je eventueel doorgroeien naar een andere rol als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:34
@Blauwedraak In welke regio woon je? Kleine kans maar mocht dat in Twente zijn dan heb ik misschien nog wel een vacature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:54
Er zijn wel echt verkorte trajecten om specifiek de IT service desk op te komen. Hoewel een volwaardig MBO diploma altijd verder komt natuurlijk.
Ik weet niet of je toevallig rondom Eindhoven woont. Maar ik ken onderstaand traject redelijk goed. In 6 weken tijd een MBO certificaat, ITIL en AZ900. Wel flink doorpoten dus. Ook word je begeleid in het vinden van een werkgever.
https://summaenbedrijf.nl...n/techsupport-medewerker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
Precedente schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:53:
Er zijn wel echt verkorte trajecten om specifiek de IT service desk op te komen. Hoewel een volwaardig MBO diploma altijd verder komt natuurlijk.
Ik weet niet of je toevallig rondom Eindhoven woont. Maar ik ken onderstaand traject redelijk goed. In 6 weken tijd een MBO certificaat, ITIL en AZ900. Wel flink doorpoten dus. Ook word je begeleid in het vinden van een werkgever.
https://summaenbedrijf.nl...n/techsupport-medewerker/
ITIL en AZ900 is zeker een goed begin en ook zeker wel haalbaar, toont ook aan dat je leergierig bent dus dat is al een +.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Eerlijk gezegd acht ik jou kansloos om een IT-baan te vinden. Je hebt relevante werkervaring nodig of een relevante opleiding. Jij hebt geen van beide. Met een HAVO diploma en voldoende communicatieve vaardigheden kun je het voordeel van de twijfel krijgen, als iemand potentie in jou ziet, maar met alleen VMBO zie ik dat niet gebeuren.

Wat betreft die opleiding: Kennis van Windows Server is zeker relevant voor een SD. Je wil weten wat bijvoorbeeld Active Directory is, wat een account is, wat een GPO is, wat DHCP en DNS is, en je wilt ook wat kennis van Outlook, Word, Excel en liefst ook Powerpoint hebben zodat je de problemen van een gebruiker in een zakelijke omgeving kunt begrijpen. Zodat je de simpele dingen zelf op kunt lossen en de complexere problemen kunt begrijpen en voor de tweede lijn kunt omschrijven.

Want als je niet verder komt dan “hij doet het niet” dan zijn ze jou ook bij een SD snel zat. Het houdt wat meer in dan alleen naam en adres noteren en doorschuiven naar iemand anders. Want zo beperkt is het werk van een SD bijna nooit. Als dat zo was dan was die SD allang vervangen door een FAQ en een webformulier.

Ik ben misschien wat somber over jouw vooruitzichten maar ik denk dat je echt MBO moet gaan afmaken als je de IT in wilt. Zonder dat kom je in een hele kleine niche waar nauwelijks vaste banen zijn. Dan wordt je gewoon een eeuwige uitzendkracht zonder perspectief op wat beters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwedraak
downtime schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:51:
Eerlijk gezegd acht ik jou kansloos om een IT-baan te vinden. Je hebt relevante werkervaring nodig of een relevante opleiding. Jij hebt geen van beide. Met een HAVO diploma en voldoende communicatieve vaardigheden kun je het voordeel van de twijfel krijgen, als iemand potentie in jou ziet, maar met alleen VMBO zie ik dat niet gebeuren.

Wat betreft die opleiding: Kennis van Windows Server is zeker relevant voor een SD. Je wil weten wat bijvoorbeeld Active Directory is, wat een account is, wat een GPO is, wat DHCP en DNS is, en je wilt ook wat kennis van Outlook, Word, Excel en liefst ook Powerpoint hebben zodat je de problemen van een gebruiker in een zakelijke omgeving kunt begrijpen. Zodat je de simpele dingen zelf op kunt lossen en de complexere problemen kunt begrijpen en voor de tweede lijn kunt omschrijven.

Want als je niet verder komt dan “hij doet het niet” dan zijn ze jou ook bij een SD snel zat. Het houdt wat meer in dan alleen naam en adres noteren en doorschuiven naar iemand anders. Want zo beperkt is het werk van een SD bijna nooit. Als dat zo was dan was die SD allang vervangen door een FAQ en een webformulier.

Ik ben misschien wat somber over jouw vooruitzichten maar ik denk dat je echt MBO moet gaan afmaken als je de IT in wilt. Zonder dat kom je in een hele kleine niche waar nauwelijks vaste banen zijn. Dan wordt je gewoon een eeuwige uitzendkracht zonder perspectief op wat beters.
Ik heb 1 jaar een bijbaan in de IT gehad maar dat heb ik niet fulltime gedaan. Verder vermoed ik dat je gelijk hebt. Ik heb wel ervaring met DHCP en DNS en Active Directory zegt me wel iets. Maar ik snap dat mijn kennis van Windows Server tekortschiet en dat ik ook op veel andere vlakken te weinig kennis en vaardigheden heb. Dingen die je wel opdoet op een opleiding. Je moet toch in staat zijn een netwerk te maken en je moet snappen hoe zo'n netwerk in elkaar zit. Toen ik een ICT-opleiding volgde, lukte het mij heel vaak niet om een netwerk te configureren.

Verder: Hoe kun je niet weten wat een account is? En een GPO is niet ingewikkeld om te begrijpen. Simpele Microsoft Office problemen kan ik gewoon oplossen. Complexere problemen oplossen is wel iets wat ik nog moet leren.

Ik ga dan toch maar weer een ICT-opleiding volgen, dan kan ik daarna misschien als werkplekbeheerder gaan werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Blauwedraak op 11-02-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Heroic_Nonsense schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:07:
De antwoorden die je hier krijgt doen je waarschijnlijk de moed in de schoenen zakken. Dat is niet leuk, maar om eerlijk te zijn is dat wel de waarheid.

Affiniteit met "computers" is natuurlijk de allergrootste pre die je moet hebben als je de IT in wil. Hoewel de hoek waarin je binnen de IT aan de slag wil, wel van invloed is op welke soort affiniteit je nodig hebt. Aan overclockvaardigheden hebben ze bijvoorbeeld niet zoveel in een gemiddeld bedrijf in Nederland, maar als je kunt programmeren gaan alle deuren voor je open.

Mijn advies is om je eens in het werk van een Werkplekbeheerder te verdiepen - dat past beter bij je beeld van IT dan een SD.
Persoonlijk denk ik dat je aan de verkeerde IT-functie denkt. De taken die jij noemt, worden doorgaans niet door een Servicedesk opgepakt in een kantooromgeving. Bij de meeste grote bedrijven heb je een afdeling werkplekbeheer die over de computers zélf gaat - dus de hardware en het besturingssysteem. Soms pakt die club ook de printers en het netwerk erbij, maar dat is een uitzondering (dat wordt meestal uitbesteed aan de leverancier).

Bedrijven met een SD gebruiken doorgaans Windows 10 Enterprise Edition, die helemaal dichtgezet is qua mogelijkheden. Alle machines worden voorzien van dezelfde image, waarbij alle software en drivers al goed staan. Door die image zijn er zelden softwareproblemen. En als die er zijn, dan heeft iedereen er last van en is het geen SD-issue meer maar iets dat bij de werkplekbeheerders uitkomt.

De SD is meer een eerste ingang voor algemene software- en rechtenproblemen ("ik kan niet meer inloggen", "ik mag niet in applicatie XYZ werken maar mijn collega wel?", "ik mag niet printen op kantoor Lelystad maar wel op kantoor Almere?").

Bij een hardwareprobleem dat bij een SD binnenkomt, wordt de beller geadviseerd om bij de werkplekbeheerders langs te lopen.

[...]

Daar zit de crux: dat is maar een klein deel van de werkzaamheden die je bij een gemiddelde SD doet.

Als jij het over "PC-problemen oplossen" hebt, dan stel ik me voor dat je in Apparaatbeheer drivers gaat rechtzetten, virusscanners draait, browserinstellingen goed zet en software update of toevoegt. Dat gebeurt doorgaans niet op een SD - dat zijn zoals gezegd een werkplekbeheertaken.

Ook zijn de printerproblemen in een enterprise-omgeving heel anders van aard dat je met de gemiddelde huis-tuin-en-keukenprinter hebt. De problemen zitten doorgaans niet in het apparaat (en als dat wel is, meld het apparaat zichzelf en komt er een poppetje van de vendor langs om het te fixen), maar in rechten. En dat is dan weer ActiveDirectory in een enterprise-omgeving.

Natuurlijk heb je zo nu en dan de gebruiker die even niet meer weet hoe je ook alweer de muiscursor groter maakt in Windows 10, maar dat zijn er tegenwoordig steeds minder.

[...]
Voor mij is "PC-problemen oplossen" eenvoudig. Netwerken maken, beheren en netwerkproblemen oplossen is voor mij een uitdaging. Ik begrijp dat veel van dat soort taken al als eenvoudig wordt gezien. Maar ik dacht dat er toch echt wel banen zijn waar je alleen zeer eenvoudige problemen oplost, aangezien er genoeg mensen zijn die dat niet kunnen.

Het kan zijn dat jij niet te maken hebt met beginnende servicedeskers die nog vrijwel niets kunnen en meer met servicedeskers die al ervaring hebben. Maar de dingen die niet goed lukten tijdens mijn opleiding zijn dingen die ik alsnog kan leren. Met "eenvoudige problemen oplossen" bedoelde ik het oplossen van Windows-problemen van computers die niet in een netwerk staan. Daar zou ik mijn werk van willen maken. Hopelijk is dat mogelijk. Printerproblemen oplossen is ook niet zo moeilijk. Netwerkbeheerder wil ik absoluut niet worden, maar Office 365 problemen oplossen is wel mogelijk. Of Office 365 configureren en daarin ondersteuning bieden.

En het oplossen van softwareproblemen en rechtenproblemen is wel iets wat ik zou willen doen.

Ik heb gekeken naar de functie Werkplekbeheerder en dat is vaak ook al iets breder dan het werk dat ik wou doen. Maar misschien een betere optie dan servicedesk. Is de mbo-opleiding Expert IT Systems and Devices dan een goede optie als ik werkplekbeheerder wil worden?

Rechten toewijzen aan gebruikers is ook niet heel moeilijk trouwens. Binnen een Active Directory omgeving zou dat niet veel anders moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Blauwedraak op 11-02-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je zulk werk wilt moet je even aankloppen bij de gemeente. Dit klinkt raar maar dit zijn banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Het salaris wordt dan ook grotendeels vanuit een overheids potje betaald.

Voordeel is dat je er veel ervaring op kan doen, nadeel is dat je minder dan minimumloon verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
99ruud99 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:23:
Als je zulk werk wilt moet je even aankloppen bij de gemeente. Dit klinkt raar maar dit zijn banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Het salaris wordt dan ook grotendeels vanuit een overheids potje betaald.

Voordeel is dat je er veel ervaring op kan doen, nadeel is dat je minder dan minimumloon verdient.
Kun je dat soort werk doen zonder opleiding? (PC-problemen oplossen, eenvoudig ICT-werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja, maar je krijgt er wel een loopbaan begeleider bij, dus het zal nogal als "begeleid werken" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Laatst online: 10:11

rjong5

?

Ik ben jaren terug ook ergens begonnen zonder relevante werkervaring, enkel hobbymatige ervaring.

Mijn diploma's?
Vmbo administratie en deeltijd MBO detailhandel 😅

Je moet een bedrijf treffen waar ze tijd willen steken in het zelf opleiden van personeel, en die zijn er echt wel, je moet ze alleen zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Blauwedraak schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Nou, ik heb telefonisch een werkgever erover gesproken en ze zijn bereid mensen met enkel vmbo aan te nemen. Er zijn meerdere bedrijven die mensen met enkel vmbo wel aan zouden nemen. Of je dan nog cursussen moet volgen of een interne opleiding weet ik niet. Maar ik weet vrij zeker dat er gewoon bedrijven zijn die mensen zonder diploma aannemen. Ook kende ik een werkgever via een bootcamp die mensen aanneemt als ze kunnen programmeren, niet zozeer op basis van een papiertje.

Als je een opleiding hebt gedaan wordt het wel altijd makkelijker om werk te krijgen dan zonder diploma, dat is natuurlijk logisch. Eigenlijk heb ik weinig redenen om niet alsnog een ICT-opleiding af te gaan maken. Ik ben 24, dat is nog jong genoeg.
Het gaat niet om je gebrek aan diploma, maar om je gebrek aan ervaring met de genoemde zaken in mijn vorige post. Op basis daarvan concludeer ik dat het erg lastig voor je gaat worden om te starten op een servicedesk behalve als ze specifiek een traineeship aanbieden of zo. Wat ook nog kan, is dat ze mensen nodig hebben die andere talen spreken, dus dat je wat meer mogelijkheden hebt als je Frans spreekt bijvoorbeeld. Dan moet je dat wel kunnen natuurlijk.

De werkgever die je noemt (begint met de C) kan je inderdaad een assessment doen, die eisen geen opleiding. Kan ik je wel mee helpen via PB ook nog. Maar dat is een compleet andere richting dan dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:15
Ga bij een uitzendbureau naar binnen en zeg dat je wilt werken op een technische helpdesk van een telecom aanbieder. Grote kans dat je volgende week kunt beginnnen. Ze leren je daar de basis en dan is het aan je zelf om de werkervaring te verzilveren naar een meer skilled SD baan (bv. door certificaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou hem eens om moeten draaien denk ik. Je doet al aannames over wat een service desk medewerker kan of moet kunnen, terwijl die functie bij ieder bedrijf wel wat zal verschillen. Soms is het puur aannemen van calls, soms ook daadwerkelijk oplossen op allerlei niveaus.

Een opleiding of certificaat zegt alleen iets over wat je gedaan hebt, niet over wat je kunt.
Dus bedenk je eens: als een potentiële werkgever je vraagt welke storingen je zelfstandig op zou kunnen lossen, en met welke helpdesk pakketten je ervaring hebt, wat zeg je dan? Wat kun je een werkgever in alle eerlijkheid vertellen dat je kunt, los van je diplomas en evt certificaten?

Als je die vraag nu beantwoordt met "ik denk dat ik zoiets kan", moet je een hele desperate werkgever treffen wil ie je aannemen. De rest zal vriendelijk bedanken. Aan "ik heb een keer een boekje gelezen" heeft men in de praktijk niks. Jijzelf ook niet btw, stel je zou op die manier in een functie terecht komen val je in de eerste week proeftijd al door de mand.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
rjong5 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:59:
Laat je niet teveel aanpraten dat iets niet kan, elk ict bedrijf zit te schreeuwen om mensen.
Natuurlijk is de nodige ervaring en of papieren een groot voordeel.
Maar de juiste inzet, leergierig zijn etc etc is veel belangrijker.

Je hebt zeker affiniteit met computers, dat is vaak al heel wat.

Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn, maar er zijn genoeg bedrijven die iemand als jij een kans willen geven.

Dus vooral lekker solliciteren zou ik zeggen.
+3 als het kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boardf
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik denk dat je wel ergens aan de slag kunt met de juiste motivatie. Maar het helpt als je in relatief korte tijd bijv. wat MS certificaten haalt. Het ligt er ook aan hoe oud je bent.

Maar wil je echt in de IT gaan werken? Hele dagen naar een scherm staren, boze klanten, drukte/deadlines, collega’s die naar wat aankloten (ligt erg verschillend per bedrijf natuurlijk), uren continu moeten verantwoorden, met een beetje pech heb je nog te maken met enorm micromanagement.

Op tweakers maar ook op tv vind je talloze iters die iets heel anders willen doen. Dat zet je aan het denken want het is vaak een goedbetaalde baan. Dus waarom willen ze dat zo graag?

Ik wil niet het hele IT landschap bekritiseren hoor, maar denk wel goed na of je er echt gelukkig mee gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Boardf schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:58:

Maar wil je echt in de IT gaan werken? Hele dagen naar een scherm staren, boze klanten, drukte/deadlines, collega’s die naar wat aankloten (ligt erg verschillend per bedrijf natuurlijk), uren continu moeten verantwoorden, met een beetje pech heb je nog te maken met enorm micromanagement.
Ik werk nu ruim 25 jaar in de IT en ik herken dat allemaal niet. Natuurlijk wel het staren naar een scherm. Dat is nu eenmaal je gereedschap. Maar boze klanten heb ik niet, drukte en deadlines vallen best mee, collega's die maar wat aankloten heb je (helaas) overal, en met managers die willen weten wat je uitvoert krijg je overal te maken. Denk je dat de rest van Nederland maar wat vrijblijvend kan aankloten bij een werkgever?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Blauwedraak schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Voor mij is "PC-problemen oplossen" eenvoudig. Netwerken maken, beheren en netwerkproblemen oplossen is voor mij een uitdaging. Ik begrijp dat veel van dat soort taken al als eenvoudig wordt gezien. Maar ik dacht dat er toch echt wel banen zijn waar je alleen zeer eenvoudige problemen oplost, aangezien er genoeg mensen zijn die dat niet kunnen.
Je hoeft geen netwerk te maken of te beheren als SD-medewerker - daar is weer iemand anders voor verantwoordelijk (of het is helemaal uitbesteed - kan ook). Maar je moet wel begrijpen hoe het netwerk van de klant waarvoor de beller werkt, in elkaar steekt. Daar heb je over het algemeen een netwerktopologie voor bij de hand.

Dus als een beller stelt dat hij niet op de J:-schijf kan, dan moet jij begrijpen waar dat geconfigureerd is, en hoe dat in ActiveDirectory is geregeld.
Het kan zijn dat jij niet te maken hebt met beginnende servicedeskers die nog vrijwel niets kunnen en meer met servicedeskers die al ervaring hebben. Maar de dingen die niet goed lukten tijdens mijn opleiding zijn dingen die ik alsnog kan leren. Met "eenvoudige problemen oplossen" bedoelde ik het oplossen van Windows-problemen van computers die niet in een netwerk staan.
Behoudens airgapped systemen en cruciale systemen die niet geupdate mogen worden, staat er zelden iets niet in een netwerk. En als SD-er mag je over het algemeen niet aan airgapped- en cruciale systemen komen.

Netwerkkennis (zie mijn reactie hierboven) is echt noodzakelijk.
Daar zou ik mijn werk van willen maken. Hopelijk is dat mogelijk. Printerproblemen oplossen is ook niet zo moeilijk. Netwerkbeheerder wil ik absoluut niet worden, maar Office 365 problemen oplossen is wel mogelijk. Of Office 365 configureren en daarin ondersteuning bieden.
Printerproblemen in Enterprise-omgevingen zijn van het caliber:

"printer staat in storing" > Werkplekbeheer bij een paperjam of losgeschoten ethernetkabel (of leverancier als het ernstiger is)
"gebruiker kan niet printen" > ActiveDirectory of een third-party FollowMe-oplossing, dus daar heb je die kennis wel voor nodig.
En het oplossen van softwareproblemen en rechtenproblemen is wel iets wat ik zou willen doen.
Softwareproblemen zitten doorgaans in de image op de PC of in de betreffende virtualisatie en zet je door naar het achterliggende team (of lokaal beheer als het zeker de PC is)
Ik heb gekeken naar de functie Werkplekbeheerder en dat is vaak ook al iets breder dan het werk dat ik wou doen. Maar misschien een betere optie dan servicedesk. Is de mbo-opleiding Expert IT Systems and Devices dan een goede optie als ik werkplekbeheerder wil worden?
Daar kom je een heel eind mee denk ik! Werkplekbeheer klinkt sowieso als iets dat beter bij jouw beeld van IT past. Dan krijg je te maken met mensen (face-to-face) die met hun laptop naar jou komen (of jij naar die mensen) en je helpt ze met zaken zoals instellingen goedzetten, defecte hardware (doorgaans vervanging overigens, met al die leaseconstructies tegenwoordig wordt er nog maar weinig écht gerepareerd), vragen over hoe je iets in een Office-app moet doen -- dat soort zaken. Bij rechtenproblemen log je zelf een ticket naar het betreffende team, idem bij problemen die je niet zelf mag oplossen.
Rechten toewijzen aan gebruikers is ook niet heel moeilijk trouwens. Binnen een Active Directory omgeving zou dat niet veel anders moeten zijn.
Je kunt je het beste eens verdiepen in hoe ActiveDirectory werkt - het is niet echt te vergelijken met rechtenbeheer in Windows zelf namelijk. Doorgaans is AD ook slechts een spil in het web die wordt gevoed door een Identitymanager (mijn vakgebied overigens), en waar grote integratie met Entra bij komt kijken.

ActiveDirectory zelf is redelijk plat als het om gebruikersbeheer gaat (AD kan nog veel meer namelijk) - je hebt applicaties, en applicaties hebben functies. Je kunt per functie, of per hele applicatie, rechten toewijzen aan een gebruikersgroep. Vervolgens maak je gebruikers lid van die groep. Uitzonderingen op het grote rechtenpakket (bijvoorbeeld een beheerder van een app idie meer moet kunnen dan een gebruiker), bestaan dan in de vorm van een tweede gebruikersgroep voor die applicatie waar weer andere rechten in zitten.

Een voorbeeld van iets dat je veel ziet, is dat iemand wel mag kijken in een app, maar niet mag muteren. Of wel mag kijken, maar andere informatie kan zien dan collega's van een andere afdeling. Wat kan, is deels van de applicatie afhankelijk en deels van hoe filigraan AD is ingericht in een organisatie. De beheerteams van de applicatie geven doorgaans aan welke groepen er moeten worden aangelegd en welke rechten er in die groepen moeten zitten. Daar hoef jij je als SD-medewerker dus niet druk over te maken gelukkig, maar je moet wel snappen hoe het proces werkt om problemen te kunnen analyseren.

Sommige bedrijven muteren rechtstreeks in AD - dus gebruiker zoeken, lid maken van een gebruikersgroep en opslaan. Bij grotere bedrijven is dat echter geen doen - het wordt dan snel onoverzichtelijk. Die gebruiken een Identitymanager zoals OKTA of Savyint, waarbij de functie die HR aan een medewerker meegeeft bepalend is voor de welke rechten iemand krijgt. Dat gaat dan volautomatisch, want die identitymanager stuurt AD rechtstreeks aan. Iemand moet alleen inrichten welke rechten in die identitymanager overeenkomen met welke groepen er bestaan in AD, maar dat hoeft een SD-medewerker niet te doen.

Voor de uitzonderingen ("Pietje en Klaasje hebben volgens HR dezelfde functie, maar Klaasje moet iets extra's kunnen en Pietje niet") bieden die identitymanagers dan een selfserviceomgeving aan waarin de persoon die rechten kan aanvragen. Als de eigenaar van de rechten (iemand in de organisatie die kan bepalen of dat mag, doorgaans niet een IT-er) op Akkoord klikt in die aanvraag, dan gaat de rest vanzelf.

AD is een onprem-oplossing, dus een app die draait op Windows Server en waarvoor je dus op de server moet inloggen via bijvoorbeeld een RDP-sessie, of die clientside toegankelijk kan worden gemaakt via iets als Citrix.

AD werkt tegenwoordig nauw samen met Entra (nieuwe naam van AzureAD). Entra is een M365 Cloudoplossing die hetzelfde doet als AD maar dan in de cloud. Ook voor Entra geldt dat het rechtstreeks gemuteerd kan worden (via een webinterface) of gevoed kan worden door middel van een identitymanager.

[ Voor 11% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Er wordt hier wel erg negatief gekeken naar iemand met een lage opleiding en geen ervaring.
Dus zal ik mijn eigen ervaring delen.

Ikzelf heb enkel een MAVO-D diploma. Daarna nog HAVO geprobeerd maar snel afgehaakt. Ik was klaar met school. Dom natuurlijk.
Zodoende in een magazijn terecht gekomen. En daarna eigenlijk van het ene minimumloonbaantje naar het andere gerold. Totdat ik met zo'n kutbaantje bij een financiële dienstverlener terecht kwam. Omdat ik na bijna 10 jaar prutbaantjes aan de onderkant van de markt zat was, brutaal gesolliciteerd op een skilled helpdesk funtie. De manager daar zag wel wat in mij en nam mij aan :)
Na een jaar of 3 zat ik al op 2x minimumloon (wat in die tijd nog zo'n 1300 euro bruto was).
Inmiddels ook 8 jaar functioneel beheer er op zitten, en nu zit ik in de security hoek. Het kan raar lopen!

Kort gezegd: Ga er voor! Als je wil en inzet toont, kun je misschien bij een uitzendburo of detacheerder terecht. Dan kun je vaak ook nog cursussen en opleidingen doen. En van daaruit zie je wel verder.
Vergeet niet dat er een schreeuwend tekort aan personeel is in zowat alle sectoren.
Je komt ook welbespraakt over, en denkt goed na. Dat werkt allemaal in jouw voordeel.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Nyarlathotep schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:27:
Er wordt hier wel erg negatief gekeken naar iemand met een lage opleiding en geen ervaring.
Dus zal ik mijn eigen ervaring delen.

Ikzelf heb enkel een MAVO-D diploma. Daarna nog HAVO geprobeerd maar snel afgehaakt. Ik was klaar met school. Dom natuurlijk.
Zodoende in een magazijn terecht gekomen. En daarna eigenlijk van het ene minimumloonbaantje naar het andere gerold. Totdat ik met zo'n kutbaantje bij een financiële dienstverlener terecht kwam. Omdat ik na bijna 10 jaar prutbaantjes aan de onderkant van de markt zat was, brutaal gesolliciteerd op een skilled helpdesk funtie. De manager daar zag wel wat in mij en nam mij aan :)
Na een jaar of 3 zat ik al op 2x minimumloon (wat in die tijd nog zo'n 1300 euro bruto was).
Inmiddels ook 8 jaar functioneel beheer er op zitten, en nu zit ik in de security hoek. Het kan raar lopen!

Kort gezegd: Ga er voor! Als je wil en inzet toont, kun je misschien bij een uitzendburo of detacheerder terecht. Dan kun je vaak ook nog cursussen en opleidingen doen. En van daaruit zie je wel verder.
Vergeet niet dat er een schreeuwend tekort aan personeel is in zowat alle sectoren.
Je komt ook welbespraakt over, en denkt goed na. Dat werkt allemaal in jouw voordeel.
Ik wil graag benadrukken dat ik niet negatief kijk naar iemand met een lage opleiding, ik probeer alleen realistisch te zijn wat, zonder opleiding of aantoonbare ITIL-, AD- of WinServer-kennis, de kansen zijn in de specifieke hoek waar TS zoekt.

Wat jij omschrijft, is wel een iets andere situatie. Je werkte al bij het bedrijf, en kon je vanuit die positie bewijzen.

TS wil echter solliciteren bij een dienstverlener, denk aan de Fujitsu's van deze wereld. Die bedrijven vereisen minimaal ITIL-kennis (soms zelfs een certificaat) en aantoonbare kennis van zaken (wat in de praktijk neerkomt op minimaal een MBO-opleiding in die richting).

Natuurlijk is er op dit moment een tekort aan personeel - maar SD's moeten ook hun certificering in de gaten houden en hun klanten tevreden houden.

@Blauwedraak ik bedenk me net: is een consumentgerichte helpdesk bij bijvoorbeeld DELL of HP niet iets voor je? Dan heb je inderdaad wel de vragen waar jij je op richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Heroic_Nonsense schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:49:
[...]

Ik wil graag benadrukken dat ik niet negatief kijk naar iemand met een lage opleiding, ik probeer alleen realistisch te zijn wat, zonder opleiding of aantoonbare ITIL-, AD- of WinServer-kennis, de kansen zijn in de specifieke hoek waar TS zoekt.

Wat jij omschrijft, is wel een iets andere situatie. Je werkte al bij het bedrijf, en kon je vanuit die positie bewijzen.

TS wil echter solliciteren bij een dienstverlener, denk aan de Fujitsu's van deze wereld. Die bedrijven vereisen minimaal ITIL-kennis (soms zelfs een certificaat) en aantoonbare kennis van zaken (wat in de praktijk neerkomt op minimaal een MBO-opleiding in die richting).

Natuurlijk is er op dit moment een tekort aan personeel - maar SD's moeten ook hun certificering in de gaten houden en hun klanten tevreden houden.

@Blauwedraak ik bedenk me net: is een consumentgerichte helpdesk bij bijvoorbeeld DELL of HP niet iets voor je? Dan heb je inderdaad wel de vragen waar jij je op richt.
Een consumentgerichte helpdesk zou een mogelijkheid kunnen zijn. Het lijkt mij wel wat om klanten te helpen met hun Windows-problemen. Maar: kun je dat werk doen met enkel een vmbo-diploma of heb je daar meer voor nodig? Er zijn heel veel ICT-cursussen beschikbaar, kun je niet gewoon een paar cursussen doen en dan daarmee een fatsoenlijke baan krijgen?

In ieder geval lijkt het me wel wat om klanten te helpen met hun Windows-problemen op bijvoorbeeld een DELL of HP consumentenhelpdesk. Dat kunnen zeer eenvoudige mail-problemen zijn of vrij complexe problemen zoals bootloops. Of standaard problemen zoals een partitie-probleem.

Ik zal ook bekennen dat mijn ruimtelijk inzicht heel slecht is als het op dit soort dingen aankomt. Je hebt kans dat ik 90% van de hardwareproblemen niet op kan lossen, misschien niet eens de onderdelen kan vervangen zelfs. Maar ik kan wel 90% van de softwareproblemen oplossen.

Eerlijk gezegd kan ik niet eens een processor vervangen als ik dat helemaal alleen moet doen, eerlijk gezegd kan ik alleen RAM-geheugen vervangen en de videokaart, misschien de harde schijf ook. Eigenlijk ben ik dus slechter dan gemiddeld in hardware-onderdelen vervangen, iets wat niet in mijn voordeel zal werken.

Mijn ruimtelijk inzicht is gewoon niet goed. Dat manifesteert zich niet overal in, maar wel als ik iets uit elkaar moet halen of in elkaar moet zetten. Wat ik dus voornamelijk wil doen is softwareproblemen oplossen. Windows-problemen. Dat zal bij DELL of HP hopelijk ook wel mogelijk zijn. Klanten ondersteunen met Windows-problemen. Hardware-problemen oplossen is voor mij niet onmogelijk, misschien moet ik dat nog leren, maar het is twijfelachtig of dat bij me past.

Update: Ik ben aan het zoeken naar helpdesk vacatures van PC-fabrikanten. Dell heeft geen vacatures in Nederland.
[...]

Een consumentgerichte helpdesk zou een mogelijkheid kunnen zijn. Het lijkt mij wel wat om klanten te helpen met hun Windows-problemen. Maar: kun je dat werk doen met enkel een vmbo-diploma of heb je daar meer voor nodig? Er zijn heel veel ICT-cursussen beschikbaar, kun je niet gewoon een paar cursussen doen en dan daarmee een fatsoenlijke baan krijgen?

In ieder geval lijkt het me wel wat om klanten te helpen met hun Windows-problemen op bijvoorbeeld een DELL of HP consumentenhelpdesk. Dat kunnen zeer eenvoudige mail-problemen zijn of vrij complexe problemen zoals bootloops. Of standaard problemen zoals een partitie-probleem.

Ik zal ook bekennen dat mijn ruimtelijk inzicht heel slecht is als het op dit soort dingen aankomt. Je hebt kans dat ik 90% van de hardwareproblemen niet op kan lossen, misschien niet eens de onderdelen kan vervangen zelfs. Maar ik kan wel 90% van de softwareproblemen oplossen.

Eerlijk gezegd kan ik niet eens een processor vervangen als ik dat helemaal alleen moet doen, eerlijk gezegd kan ik alleen RAM-geheugen vervangen en de videokaart, misschien de harde schijf ook. Eigenlijk ben ik dus slechter dan gemiddeld in hardware-onderdelen vervangen, iets wat niet in mijn voordeel zal werken.

Mijn ruimtelijk inzicht is gewoon niet goed. Dat manifesteert zich niet overal in, maar wel als ik iets uit elkaar moet halen of in elkaar moet zetten. Wat ik dus voornamelijk wil doen is softwareproblemen oplossen. Windows-problemen. Dat zal bij DELL of HP hopelijk ook wel mogelijk zijn. Klanten ondersteunen met Windows-problemen. Hardware-problemen oplossen is voor mij niet onmogelijk, misschien moet ik dat nog leren, maar het is twijfelachtig of dat bij me past.

Update: Ik ben aan het zoeken naar helpdesk vacatures van PC-fabrikanten. Dell heeft geen vacatures in Nederland.
Boardf schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:58:
Ik denk dat je wel ergens aan de slag kunt met de juiste motivatie. Maar het helpt als je in relatief korte tijd bijv. wat MS certificaten haalt. Het ligt er ook aan hoe oud je bent.

Op tweakers maar ook op tv vind je talloze iters die iets heel anders willen doen. Dat zet je aan het denken want het is vaak een goedbetaalde baan. Dus waarom willen ze dat zo graag?

Ik wil niet het hele IT landschap bekritiseren hoor, maar denk wel goed na of je er echt gelukkig mee gaat worden.
De hele dag naar een scherm staren doe ik sowieso al. Ik wil wel de IT in omdat ik niet weet wat ik anders zou moeten doen. Boekhouden vind ik niet leuk. En bijna elk ander beroep vind ik ook niks. Ik zou wel als vertaler willen werken maar daar vragen ze vaak hbo. Ik vond eigenlijk dat het mbo al veel deadlines had, laat staan hbo. Ook spreek ik enkel 2 talen. Verder: Deadlines horen bij werk. Dat is voor mij geen reden om niet in de IT te gaan werken, die problemen heb je overal wel. Uren moeten verantwoorden heb je ook in heel veel sectoren.

Mijn vader heeft nooit in de IT gewerkt, maar hij heeft het wel eens over EXIN. EXIN was de eerste ICT-opleider van Nederland, andere ICT-opleidingen bestonden vroeger niet en EXIN was heel duur. Volgens mij kan ik beter gewoon Microsoft-certificaten halen.

[ Voor 55% gewijzigd door Blauwedraak op 12-02-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Blauwedraak schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Een consumentgerichte helpdesk zou een mogelijkheid kunnen zijn. Het lijkt mij wel wat om klanten te helpen met hun Windows-problemen. Maar: kun je dat werk doen met enkel een vmbo-diploma of heb je daar meer voor nodig?
Dat zou je moeten vragen aan de betreffende recruiter.
Er zijn heel veel ICT-cursussen beschikbaar, kun je niet gewoon een paar cursussen doen en dan daarmee een fatsoenlijke baan krijgen?
Dat is erg afhankelijk van het betreffende bedrijf.

Mijn persoonlijke mening is dat je het beste bijvoorbeeld zoiets als basis kunt pakken:

https://www.loi.nl/n-5138...rt-it-systems-and-devices

Als dat bevalt, ga je door met deze (die je zelf al gevonden hebt):

https://www.loi.nl/n-5136...rt-it-systems-and-devices

Tijd gaat niet verloren, want met de eerstgenoemde opleiding ontvang je vrijstelling voor een deel van de tweede opleiding.

Je bent dan MBO-gecertificeerd en hebt alle certificaten waar we het tot nu toe over gehad hebben (AD, WinServer, ITIL, Agile en hier worden zelfs Linux en basis programmeerkennis meegenomen).

Bij de supportdesk van bedrijven als DELL en HP zal het inderdaad hoofdzakelijk neerkomen op het oplossen van softwareproblemen, en bij geen succes wordt er een systeemherstelhandeling uitgevoerd (tijd is immers geld).

Hardwareproblemen constateer je alleen maar - de oplossing zal via een pick-up-and-return worden uitgevoerd door een lokaal reparatiebedrijf.
Solliciteren is verkopen - dus probeer jezelf niet neer te praten en kijk vooral naar wat je wel kunt. als jij in jezelf gelooft, is de ander ook geneigd om in je te geloven.

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-02-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Heroic_Nonsense schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Dat zou je moeten vragen aan de betreffende recruiter.

[...]

Dat is erg afhankelijk van het betreffende bedrijf.

Mijn persoonlijke mening is dat je het beste bijvoorbeeld zoiets als basis kunt pakken:

https://www.loi.nl/n-5138...rt-it-systems-and-devices

Als dat bevalt, ga je door met deze (die je zelf al gevonden hebt):

https://www.loi.nl/n-5136...rt-it-systems-and-devices

Tijd gaat niet verloren, want met de eerstgenoemde opleiding ontvang je vrijstelling voor een deel van de tweede opleiding.

Je bent dan MBO-gecertificeerd en hebt alle certificaten waar we het tot nu toe over gehad hebben (AD, WinServer, ITIL, Agile en hier worden zelfs Linux en basis programmeerkennis meegenomen).
De cursussen waar je naar linkte zijn onderdelen uit een mbo-opleiding. De erkende mbo-opleiding is deze: https://www.loi.nl/n-5134...Atm8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Alleen met de opleiding die 24 maanden duurt behaal je een erkend mbo-diploma. Die andere cursussen geven je wel een LOI-certificaat maar dat is geen erkend mbo-diploma. Met een beetje geluk kan ik wel al met die basisopleiding een baan op mbo niveau krijgen.
[...]

Bij de supportdesk van bedrijven als DELL en HP zal het inderdaad hoofdzakelijk neerkomen op het oplossen van softwareproblemen, en bij geen succes wordt er een systeemherstelhandeling uitgevoerd (tijd is immers geld).

Hardwareproblemen constateer je alleen maar - de oplossing zal via een pick-up-and-return worden uitgevoerd door een lokaal reparatiebedrijf.

[...]
Softwareproblemen oplossen past wel bij mij. Complexere problemen oplossen zoals in een netwerk of in Windows Server is iets wat ik gewoon kan leren.
Solliciteren is verkopen - dus probeer jezelf niet neer te praten en kijk vooral naar wat je wel kunt. als jij in jezelf gelooft, is de ander ook geneigd om in je te geloven.
Dat is een goed iets om te onthouden. Ik realiseerde mij in het verleden ook al dat ik negatieve eigenschappen op een andere manier moet verwoorden, op zo'n manier dat het niet echt als een minpunt klinkt. Ik ben even vergeten wat dat precies was, maar het ging er om dat ik het zo breng dat het net klinkt alsof het ook een positieve eigenschap kan zijn of dat het zich alleen in beperkte situaties voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
r.e.s schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:17:
Ga bij een uitzendbureau naar binnen en zeg dat je wilt werken op een technische helpdesk van een telecom aanbieder. Grote kans dat je volgende week kunt beginnnen. Ze leren je daar de basis en dan is het aan je zelf om de werkervaring te verzilveren naar een meer skilled SD baan (bv. door certificaten).
Als je anno 2024 bij een uitzendbureau naar binnen stapt zonder afspraak sturen ze je weg. Dit werkte misschien in de jaren 80. Of het moet echt iets zijn als seizoensarbeid in de landbouw of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-06 23:06

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Je kunt ook kiezen voor een Systeembeheer BBL werken-leertraject en op de SD gaan werken. Heb je na 4 jaar mooi je MBO niveau 4 op zak en 4 jaar werkervaring. Dit levert overigens niet de hoofdprijs op qua salaris.

Je zou ook kunnen kijken naar werk-leertrajecten, geloof dat ze IT-traineeships worden genoemd, van bedrijven zoals Young Capital etc.

Wellicht dat solliciteren ook werkt voor jou én dat je jezelf op zo’n manier verder kan ontwikkelen. Check dan eens vacatures van grote partijen zoals TCS of Fujitsu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:15
sirdanilot schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:27:
[...]

Als je anno 2024 bij een uitzendbureau naar binnen stapt zonder afspraak sturen ze je weg. Dit werkte misschien in de jaren 80. Of het moet echt iets zijn als seizoensarbeid in de landbouw of zo.
Wait wut, echt? Oké dan wordt ik echt oud, ik baseerde mijn post op mijn eigen ervaring van 15 jaar geleden :D .

[ Voor 21% gewijzigd door r.e.s op 13-02-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
r.e.s schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Wait wut, echt? Oké dan wordt ik echt oud, ik baseerde mijn post op mijn eigen ervaring van 15 jaar geleden :D .
Kijk ik ben maar één persoon en niet Maurice de Hond die dit statistisch meet maar dit is wel mijn ervaring want ik ben wel eens binnen gelopen bij de luba tijdens mijn studententijd of zo. Werd absoluut niet gewaardeerd.

Het zijn altijd babyboomers die zeggen 'ga gewoon naar een bedrijf toe met je CV'. Ja opa dat werkte inderdaad heel goed in 1980. Nou kan dat natuurlijk wel in de horeca of bij de supermarkt of voor landbouw/seizoensarbeid maar over het algemeen wordt het echt niet meer gewaardeerd.

Mocht iemand een andere ervaring hiermee hebben mag je het natuurlijk ook zeggen maar dan wel graag ervaringen in het huidige tijdperk en niet toen de treincoupés nog blauw stonden van de rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
haagsepracht schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:49:
Je kunt ook kiezen voor een Systeembeheer BBL werken-leertraject en op de SD gaan werken. Heb je na 4 jaar mooi je MBO niveau 4 op zak en 4 jaar werkervaring. Dit levert overigens niet de hoofdprijs op qua salaris.

Je zou ook kunnen kijken naar werk-leertrajecten, geloof dat ze IT-traineeships worden genoemd, van bedrijven zoals Young Capital etc.

Wellicht dat solliciteren ook werkt voor jou én dat je jezelf op zo’n manier verder kan ontwikkelen. Check dan eens vacatures van grote partijen zoals TCS of Fujitsu etc.
4 jaar is tegenwoordig de norm niet meer. De norm voor mbo-ICT (niv 4) is nu 3 jaar. Je kunt het ook wel in 2 jaar halen denk ik.

IT-traineeships zijn doorgaans op hbo-niveau, dus dan moet ik wel slagen voor een 21+toets. Maar de 21+toetsen van Inholland zijn niet zo moeilijk bijvoorbeeld, dat weet ik op basis van een oefentest die ik heb gedaan. Die heb ik met gemak gehaald.

Solliciteren bij een bedrijf kan ook. 24 is echt nog niet te oud om nog geen fulltime IT-ervaring te hebben. Ik heb bij Studentaanhuis gewerkt, ook heb ik als Google Ads Quality rater gewerkt. Dat heeft geen van beiden iets te maken met servicedesk, helpdesk of werkplekbeheerder. Maar het is wel IT-gerelateerd.

Het is logisch dat je met mbo-ICT niet het hoogste salaris krijgt, zo moeilijk is de opleiding ook weer niet. Het is een vrij simpele opleiding. Als je wat netwerken kunt configureren heb je het meeste wel geleerd. Mijn beeld van de opleiding is nog steeds dat het vrij simpel is omdat je gewoon wat netwerken moet maken, je moet netwerken configureren en werkend houden. Binnen Windows Server of binnen een Cisco-omgeving bijvoorbeeld. Cisco is dan een testomgeving voor fysieke netwerken.

Microsoft en Cisco certificaten moet je bijvoorbeeld halen. Dit gaat wel lukken. Ook Comptia A+ is heel goed te doen, als je een videokaart kunt vervangen kun je de rest eigenlijk ook wel. Comptia Network+ zal voor mij een vrij grote uitdaging worden, maar ik ga heel hard werken om het te halen.
The Eagle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:27:
Je zou hem eens om moeten draaien denk ik. Je doet al aannames over wat een service desk medewerker kan of moet kunnen, terwijl die functie bij ieder bedrijf wel wat zal verschillen. Soms is het puur aannemen van calls, soms ook daadwerkelijk oplossen op allerlei niveaus.

Een opleiding of certificaat zegt alleen iets over wat je gedaan hebt, niet over wat je kunt.
Dus bedenk je eens: als een potentiële werkgever je vraagt welke storingen je zelfstandig op zou kunnen lossen, en met welke helpdesk pakketten je ervaring hebt, wat zeg je dan? Wat kun je een werkgever in alle eerlijkheid vertellen dat je kunt, los van je diplomas en evt certificaten?

Als je die vraag nu beantwoordt met "ik denk dat ik zoiets kan", moet je een hele desperate werkgever treffen wil ie je aannemen. De rest zal vriendelijk bedanken. Aan "ik heb een keer een boekje gelezen" heeft men in de praktijk niks. Jijzelf ook niet btw, stel je zou op die manier in een functie terecht komen val je in de eerste week proeftijd al door de mand.
Welke storingen ik zelfstandig op kan lossen is simpelweg elk probleem met personal computers, dus niet netwerkgerelateerd. Ik heb ervaring met een standaard mbo helpdesk pakket. Hoe dat precies heette ben ik even vergeten, volgens mij was het ITIL. Dat is gewoon administratie doen en meldingen doorzetten naar de volgende lijn. Daar heb ik al tijdens mijn opleiding mee gewerkt. Zoals ik al schreef, heb ik wel op een IT-opleiding gezeten maar die heb ik niet afgemaakt.
sirdanilot schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Kijk ik ben maar één persoon en niet Maurice de Hond die dit statistisch meet maar dit is wel mijn ervaring want ik ben wel eens binnen gelopen bij de luba tijdens mijn studententijd of zo. Werd absoluut niet gewaardeerd.

Het zijn altijd babyboomers die zeggen 'ga gewoon naar een bedrijf toe met je CV'. Ja opa dat werkte inderdaad heel goed in 1980. Nou kan dat natuurlijk wel in de horeca of bij de supermarkt of voor landbouw/seizoensarbeid maar over het algemeen wordt het echt niet meer gewaardeerd.

Mocht iemand een andere ervaring hiermee hebben mag je het natuurlijk ook zeggen maar dan wel graag ervaringen in het huidige tijdperk en niet toen de treincoupés nog blauw stonden van de rook.
Als babyboomers jouw grootouders zijn ben je waarschijnlijk jonger dan ik. Mijn ouders zijn rond die leeftijd. Je kan ook gewoon cursussen doen bij EXIN of Microsoft en Cisco certificeringen halen. EXIN is de oudste IT-opleider van Nederland, ze hebben ook certificaten voor onder andere softwaretester.
[...]

Een lage opleiding zegt op zich niet zo veel. Ik heb allerlei cursussen gedaan en kennis vergaard in mijn vrije tijd. Ooit zat ik op een hoog middelbare school niveau. Doordat ik motivatieproblemen had en het leren niet goed aanpakte heb ik uiteindelijk vmbo-TL gedaan. Maar ik moet erbij zeggen dat hoogopgeleiden (ook mensen met WO master) in veel gevallen alsnog bepaalde kennis en vaardigheden niet hebben die ik wel heb. Er zijn gewoon dokters die minder over COVID weten dan ik, dat weet ik zeker. Op zich zegt zo'n papiertje geen donder. Ze hebben hard gewerkt om hun positie te krijgen en hard gewerkt om hem te behouden, maar dat maakt ze nog niet alwetend. Nou wil ik niet beweren dat ik meer medische kennis heb dan dokters en studenten geneeskunde, maar er zijn gebieden waar ik meer kennis of vaardigheden in heb. Daarom vind ik het onzin om je blind te staren op diploma's. Ook werkervaring zegt nog steeds niet alles. Mijn werkervaring is niet direct relevant, maar het is wel engzins relevant omdat het binnen de IT valt of binnen de vertaalbranche.

Waar ik wel goed in ben: Vroeger had ik het hoogste leesniveau van de klas, hoger dan de plusklas. Heel lang maakte ik geen fouten in mijn schoolwerk, pas op de middelbare school was het bergafwaarts. Ik was met Engels de beste van de klas. Ook behoorde ik met computers tot de top qua kennis en kunde, ik zat erg veel achter de computer daardoor heb ik op de basisschool al websites en games in elkaar gezet. Dat waren eenvoudige HTML/CSS sites en eenvoudige 2D video games, maar ik had daardoor al ervaring met programmeren voordat ik 16 werd. Daardoor wist ik al jong dat ik geen programmeur wilde worden maar juist systeembeheerder. Tegenwoordig raak ik ontmoedigd door Windows Server en Cisco, het is best moeilijk om eerlijk te zijn. Wat me wel makkelijk lijkt is Servicedesk, Callcenter werk of klantenservice. Klantenservice past alleen niet bij mij, technische helpdesk past veel beter bij me. Ik kan niet luisteren, maar duik wel graag in statistieken.

Vrijwel iedereen heeft een gemiddelde intelligentie. Dokter worden wil ik niet, zo leuk heb ik school nooit gevonden. Na de havo ben ik wel afgestudeerd als ik niet de IT in wil. Ik ben geinteresseerd in voeding, misschien kan ik beter toch niet de IT in gaan en voedingsleer gaan studeren of een praktische voedingsdeskundige opleiding doen.

[ Voor 83% gewijzigd door Blauwedraak op 13-02-2024 15:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Hele rare adviezen hier zeg. De wereld veranderd, sommigen op Tweakers blijkbaar niet.

Weet je wat een GPO is en kan je een Windows Server installeren, PC in het domein hangen, en inloggen in domein met een zelfgemaakte user? Maak een 365 tenant aan en ga een beetje kloten met Hyper-V en machines in Intune zetten/hybride omgevingen evt. en haal je MS900 en AZ900, SC900.

Schrijf je hier ff in en volg die webinair, kan je gratis 6 900 examens van Microsoft doen: https://www.microsoft.com..._id=aid3051945_qsg_633519

Ben je een beetje sociaal?
Gefelicteerd, je kunt op elke servicedesk beginnen, alleen even een mooi verhaaltje neerzetten met je sollicitatie. MBO4 is volledige tijdsverspilling, je moet alleen een bedrijf vinden die je een kans wilt geven.
Kan je een handleiding schrijven zonder spelfouten en doe je dit proactief? Gefelictieerd, je bent binnen een jaar van de servicedesk af. Opleiding zegt 0,0. Inzet, intelligentie en motivatie zijn alles.
Erasmus Rotterdam heeft nu een vaccature openstaan, kan je waarschijnlijk zo beginnen als je jezelf goed verkoopt en verdien je al aardig.

Er hangt hier soms een elitaire sfeer op het forum omdat mensen hun eigen hachje willen beschermen vermoed ik.
Het stelt geen reet voor, ga solliciteren en je zult vinden.

Stagiares van tegenwoordig kunnen letterlijk geen zin foutloos schrijven, het is echt weerzinwekkend gewoon. Je valt al snel op tegenwoordig.

Mocht je info willen over bedrijven mag je me PM'en.
The Eagle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:27:

10 jaar geleden misschien. Tegenwoordig gaat de vlag uit als je ABN kan en een technisch probleem kan oplossen. Ik denk dat je onderschat hoe laag het niveau op veel servicedesks tegenwoordig ligt en hoe hoog de nood is.
Als je niet op je bureau kwijlt zit je voor 2500 bruto via Experis bij Nationale Nederlanden.

[ Voor 94% gewijzigd door BroWohsEdis op 13-02-2024 22:10 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
BroWohsEdis schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:48:
Hele rare adviezen hier zeg. De wereld veranderd, sommigen op Tweakers blijkbaar niet.

Weet je wat een GPO is en kan je een Windows Server installeren, PC in het domein hangen, en inloggen in domein met een zelfgemaakte user? Maak een 365 tenant aan en ga een beetje kloten met Hyper-V en machines in Intune zetten/hybride omgevingen evt. en haal je MS900 en AZ900, SC900.

Schrijf je hier ff in en volg die webinair, kan je gratis 6 900 examens van Microsoft doen: https://www.microsoft.com..._id=aid3051945_qsg_633519

Gefelicteerd, je kunt op elke servicedesk beginnen, alleen even een mooi verhaaltje neerzetten met je sollicitatie. MBO4 is volledige tijdsverspilling, je moet alleen een bedrijf vinden die je een kans wilt geven.
Kan je een handleiding schrijven zonder spelfouten en doe je dit proactief? Gefelictieerd, je bent binnen een jaar van de servicedesk af. Opleiding zegt 0,0. Inzet, intelligentie en motivatie zijn alles.
Erasmus Rotterdam heeft nu een vaccature openstaan, kan je waarschijnlijk zo beginnen als je jezelf goed verkoopt en verdien je al aardig.

Er hangt hier soms een elitaire sfeer op het forum omdat mensen hun eigen hachje willen beschermen vermoed ik.

Stagiares van tegenwoordig kunnen letterlijk geen zin foutloos schrijven, het is echt weerzinwekkend gewoon. Je valt al snel op tegenwoordig.

[...]

10 jaar geleden misschien. Tegenwoordig gaat de vlag uit als je ABN kan en een technisch probleem kan oplossen. Ik denk dat je onderschat hoe laag het niveau op veel servicedesks tegenwoordig ligt en hoe hoog de nood is.
Als je niet op je bureau kwijlt zit je voor 2500 bruto via Experis bij Nationale Nederlanden.
Windows Server heb ik gelukkig al ervaring mee. Zo ingewikkeld is het ook weer niet, na een paar keer proberen heb je dat wel te pakken. Ik kan de bestanden als bewijs ook wel op een USB-stick zetten, die bestanden staan gewoon nog op harde schijven. Je portfolio is net zo belangrijk als je "opleiding". Tegenwoordig mag je zelfs stage lopen als je geen videokaart kunt vervangen, dat is niet veel moeilijker dan een schroefje los draaien.

Dat stagiares van tegenwoordig geen zin meer foutloos kunnen schrijven geloof ik wel. Ze zullen iets meer kunnen met software, maar als je ze Windows 98 laat gebruiken lopen ze al vast. Vandaar dat ik alsnog een streepje voor heb op die kinderen. Ik was vroeger bovengemiddeld goed met computers vergeleken met andere kinderen. Het leven heeft ups en downs. Ik kan goed tot zeer goed leren en heb cursussen op WO-master niveau gevolgd. Op een echte universiteit moet je heel veel wiskunde kunnen en kost een master je 20k. Bachelor kost ook 20k ongeveer. En Mbo4 is eigenlijk gewoon zonde van je tijd als je dat klassikaal gaat volgen, die dingen kun je prima zelf leren in je eigen tijd.

Ik ben niet zo heel sociaal, maar ik was tijdens de doemiddag van de IT zo sociaal vaardig dat ik iedereen kon begeleiden met zeer eenvoudige IT-problemen. Dan ging het echt over mappen verplaatsen, schrijnende dingen. Ik denk dat ik wel een team van (jong)volwassenen kan begeleiden, maar ik ben vrij autistisch. Ik heb voor niveau 4 gekozen omdat niveau 1 nogal makkelijk was. Niveau 4 heeft nog enigzins raakvlakken met de universiteit, maar niet voldoende voor mij om dat klassikaal te volgen.

De praktijk wijst echter uit dat je specifieke certificeringen nodig zult hebben om daadwerkelijk de baan te krijgen. Ik heb een keer een sollicitatiegesprek gevoerd en ze hadden het over een "sectorswitch" (waar geen sprake van was, uit alles bleek dat ik de IT in wou.). Ook waren de vaardigheden die je moest hebben enorm laag, het enige wat je moest doen was wachtwoorden resetten en simpele IT-problemen oplossen. Ook meldingen doorzetten naar de tweede lijn of eenvoudige IT-problemen oplossen is niet extreem moeilijk.

We hebben het hier uiteraard niet over component engineering of zelfs het uitvinden van technologische devices. Servicedesk is echt niet zo moeilijk, werkplekbeheerder ook niet. Daarom weet ik zeker dat ik zal vinden wat ik wil. Op den duur word ik misschien docent basis-ICT.

Complete bullshitpost eigenlijk, maar goed dat je mij laat weten dat ik Microsoft 900 certificeringen kan gaan halen zonder te betalen. Ik kan ook Microsoft Foundation certificaten halen, daar heb je toch meer aan dan tussen moeilijk lerenden te zitten om "mbo niveau 2" te halen. Ik kan geen bewijs zien dat je een beveiligde site stuurt. Ik ben erg kritisch over dit soort dingen. Microsoft examens zijn nooit gratis.

Voor computerwetenschap/IT heb je stiekem gewoon geen diploma nodig. Zelfs bij Google vragen ze tegenwoordig vaak geen diploma's meer. Heel veel werk wordt gewoon door AI gedaan. Grappig genoeg heb ik eigenlijk al bij Google gewerkt maar misschien besefte ik me dat niet helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Blauwedraak op 14-02-2024 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:29
Doe gewoon een sollicitatie. Mijn vriendin heeft is een keer meegelopen bij de helpdesk bij ons om te proeven hoe dat is. Ze was erg goed en ze wouden haar hebben zonder opleidingen hiervoor. maar ze had er geen feeling mee. Maar toch een mooie ervaring.

Je bent 24. Doe gewoon de sollicitaties en niet geschoten is altijd mis. Maar om verder te komen dan de servicedesk zal je natuurlijk wel wat moeten doen. Maar dat is aan jou om te bepalen.

Tegenwoordig gaat het niet zo snel meer om opleidingen maar meer om werkervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Was het maar waar. Startkwalificatie voor veel IT banen, ook servicedesk en werkplekbeheer, is mbo3.
Wil je doorgroeien, moet je kunnen aantonen mbo4 niveau of zelfs hbo niveau te hebben.

De krapte op de IT arbeidsmarkt, is die van gekwalificeerd personeel en in de regel betekend dat toch echt gewoon een relevante opleiding. Als je geluk hebt, vind je een werkgever die daar doorheen kijkt en je ook met hobby ervaring of als zij-instromer wil aannemen. (Zij-instromers zijn wel een aparte categorie. Juist zij kunnen op specifieke posities als applicatiebeheer extra waarde hebben, door hun eerdere kennis en ervaring in te zetten als AB'er. Bijvoorbeeld een laborant die naar IT verhuist en daar AB gaat doen van de applicaties die diegene als laborant gebruikte.)

Natuurlijk zijn er voor TS mogelijkheden, ook met diens huidige opleidingsniveau, maar de *kans* om binnen te komen is wel een flink stuk lager dan als TS een IT gerelateerd diploma op mbo3, 4 of hbo niveau had gehad. Vindt TS een baan en wil TS doorgroeien (ik weet het, TS meld dat dat niet aan de orde is), mag TS zich voorbereiden op flink extra studie de komende jaren.
Het heeft niets met elitair zijn te maken maar alles met een reële kijk op kansen op de arbeidsmarkt.

[...]
Weet je dat zeker? Want volgens mij vragen ze ook bij Experis daarvoor gewoon een relevante opleiding, de nodige sociale skills en bij voorkeur, werkervaring. Alleen werkervaring (wat TS ook niet heeft) is lastiger dan een mbo3 of 4 IT opleiding.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

thebeast12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 06:48:
Doe gewoon een sollicitatie. Mijn vriendin heeft is een keer meegelopen bij de helpdesk bij ons om te proeven hoe dat is. Ze was erg goed en ze wouden haar hebben zonder opleidingen hiervoor. maar ze had er geen feeling mee. Maar toch een mooie ervaring.

Je bent 24. Doe gewoon de sollicitaties en niet geschoten is altijd mis. Maar om verder te komen dan de servicedesk zal je natuurlijk wel wat moeten doen. Maar dat is aan jou om te bepalen.

Tegenwoordig gaat het niet zo snel meer om opleidingen maar meer om werkervaring.
In mijn beleving ligt dat een stuk genuanceerder.

Juist vroeger (zeg 20, 25 jaar geleden) ging het primair om werkervaring, IT was toen een stuk minder ver dan nu en IT opleidingen waren minder gemeengoed. Nu zijn er op alle niveaus IT opleidingen en kom je er minder makkelijk tussen zonder relevante opleiding. Je directe concurrenten zijn immers mensen mét IT opleiding en met een beetje pech, relevante werkervaring.

Dat wil niet zeggen dat het voor TS totaal kansloos is, allesbehalve. Maar ik denk dat we het ook niet rooskleuriger moeten maken dan het is. Zonder relevante opleiding, val je vaak nog voor de 1e gespreksronde af.

Is dat altijd eerlijk? Nee. Maar als je als hiring manager 10 CV's op je bureau krijgt en 8 daarvan hebben een IT opleiding, nodig je niet die 2 uit die dat niet hebben omdat daar wel eens de perfecte kandidaat tussen zou kunnen zitten. Je nodigt de 4 beste kandidaten uit, houd de overige 4 in portefeuille en zit tussen de eerste 4 alsnog geen geschikte kandidaat, nodig je de andere 4 uit.

Wil je toch bij die 4 die direct op gesprek mogen komen zitten, loont het om een zinvolle motivatie te schrijven *en* mogelijk in eigen tijd (en dus op eigen kosten), aan een IT opleiding te beginnen of vakrelevante cursussen te doen en die expliciet te benoemen. Dat toont ambitie en leergierigheid.

Extra drempel hier is denk ik ook dat TS aan geeft geen ambitie te hebben. Juist SD is vaak een doorstroomafdeling, waar doelbewust een relatief laag instapniveau is, maar waaruit bedrijven wel hun toekomstige seniors, sysadmins, applicatiebeheerders, teamleads, etc. hopen te halen. Werven voor en loopbaan dus, niet voor en baan. Instroom en uitstroom zijn relatief kostbaar, juist interne doorstroom is fijn omdat iemand dan al een hoop technische en organisatorische kennis mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:16:
[...]

Windows Server heb ik gelukkig al ervaring mee. Zo ingewikkeld is het ook weer niet, na een paar keer proberen heb je dat wel te pakken. Ik kan de bestanden als bewijs ook wel op een USB-stick zetten, die bestanden staan gewoon nog op harde schijven. Je portfolio is net zo belangrijk als je "opleiding". Tegenwoordig mag je zelfs stage lopen als je geen videokaart kunt vervangen, dat is niet veel moeilijker dan een schroefje los draaien.

Dat stagiares van tegenwoordig geen zin meer foutloos kunnen schrijven geloof ik wel. Ze zullen iets meer kunnen met software, maar als je ze Windows 98 laat gebruiken lopen ze al vast. Vandaar dat ik alsnog een streepje voor heb op die kinderen. Ik was vroeger bovengemiddeld goed met computers vergeleken met andere kinderen. Het leven heeft ups en downs. Ik kan goed tot zeer goed leren en heb cursussen op WO-master niveau gevolgd. Op een echte universiteit moet je heel veel wiskunde kunnen en kost een master je 20k. Bachelor kost ook 20k ongeveer. En Mbo4 is eigenlijk gewoon zonde van je tijd als je dat klassikaal gaat volgen, die dingen kun je prima zelf leren in je eigen tijd.
Een deeltijdbachelor kost je, als je niet eerder een wo opleiding hebt afgerond, ongeveer 13K. Master nog eens 5K. Het totale traject, BSc en MSc *samen* kost je, in deeltijd, bijna 20K. Voltijd is dat grofweg de helft. (10K dus, niet de 40K die jij nu schetst.)

Als je denkt wo niveau aan te kunnen (en by all means, als je dat kunt, is er alle reden om een diploma op dat niveau te halen), is misschien wel het beste dat je kunt doen, nu een baan vinden (anything, puur om inkomen te genereren en tijd te hebben om te studeren) en een deeltijd wo studie te doen. Heb je in 2-4 jaar je BSc, nog eens 1-2 jaar je MSc en heb je een meer dan prima startkwalificatie voor een baan ver boven de SD, met startsalarissen van ergens €3500+ bruto per maand.

(Nominaal deeltijd is 4 jaar voor een BSc, 2 jaar voor een MSc maar afhankelijk van je opleidingsinstituut, je eigen leervermogen en hoe veel tijd- en energie je er in kunt en wil steken, kan dat in meer of minder tijd.)
Ik ben niet zo heel sociaal, maar ik was tijdens de doemiddag van de IT zo sociaal vaardig dat ik iedereen kon begeleiden met zeer eenvoudige IT-problemen. Dan ging het echt over mappen verplaatsen, schrijnende dingen. Ik denk dat ik wel een team van (jong)volwassenen kan begeleiden, maar ik ben vrij autistisch. Ik heb voor niveau 4 gekozen omdat niveau 1 nogal makkelijk was. Niveau 4 heeft nog enigzins raakvlakken met de universiteit, maar niet voldoende voor mij om dat klassikaal te volgen.

De praktijk wijst echter uit dat je specifieke certificeringen nodig zult hebben om daadwerkelijk de baan te krijgen. Ik heb een keer een sollicitatiegesprek gevoerd en ze hadden het over een "sectorswitch" (waar geen sprake van was, uit alles bleek dat ik de IT in wou.). Ook waren de vaardigheden die je moest hebben enorm laag, het enige wat je moest doen was wachtwoorden resetten en simpele IT-problemen oplossen. Ook meldingen doorzetten naar de tweede lijn of eenvoudige IT-problemen oplossen is niet extreem moeilijk.

We hebben het hier uiteraard niet over component engineering of zelfs het uitvinden van technologische devices. Servicedesk is echt niet zo moeilijk, werkplekbeheerder ook niet. Daarom weet ik zeker dat ik zal vinden wat ik wil. Op den duur word ik misschien docent basis-ICT.
Je onderschat de skills die nodig zijn voor deze banen enorm. Juist bij een (skilled) SD en werkplekbeheer (bij ons is dat 1 functie), heb je een specifieke combinatie van enerzijds sociale skills, anderzijds technische skills nodig. Die combinatie is uitzonderlijker dan je nu doet voorkomen. De benodigde skills worden vaak, niet alleen door jou, onderschat. Zonde, want het maakt de baan misschien minder interessant voor mensen.
Complete bullshitpost eigenlijk, maar goed dat je mij laat weten dat ik Microsoft 900 certificeringen kan gaan halen zonder te betalen. Ik kan ook Microsoft Foundation certificaten halen, daar heb je toch meer aan dan tussen moeilijk lerenden te zitten om "mbo niveau 2" te halen. Ik kan geen bewijs zien dat je een beveiligde site stuurt. Ik ben erg kritisch over dit soort dingen. Microsoft examens zijn nooit gratis.

Voor computerwetenschap/IT heb je stiekem gewoon geen diploma nodig. Zelfs bij Google vragen ze tegenwoordig vaak geen diploma's meer. Heel veel werk wordt gewoon door AI gedaan. Grappig genoeg heb ik eigenlijk al bij Google gewerkt maar misschien besefte ik me dat niet helemaal.
Dat klopt niet.
https://www.google.com/ab...gory=SOFTWARE_ENGINEERING

Ze vragen wel degelijk een diploma (BSc of MSc computer science) en/of equivalente (!) praktische kennis en ervaring op datzelfde niveau. Dat is heel wat anders dan "ze vragen geen diploma's", dat klopt, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je het zelfde werk- en denkniveau hebt als iemand met een BSc of MSc informatica...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:18
r.e.s schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:17:
Zeker een goede tip, vaak krijg je daar ook een snel cursus telefonische vaardigheden.
Daarnaast hangt veel af hoe je overkomt en is je inzet een belangrijke factor.

Focus je niet te veel op de reacties die aangeven dat je zonder opleiding nergens aan de bak komt, als we nog even wachten gaat iemand hier beweren dat je voor een Servicedesk baan een universitaire studie moet hebben afgerond. Naast de goede tip om bij een telecom bedrijf te starten zijn er ook genoeg werkgevers die je willen helpen om daarnaast een deeltijd MBO opleiding te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Evos op 15-02-2024 06:44 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-06 19:45
Ik lees dat je bang bent om hardware te moeten vervangen maar ik ken bijna geen grote bedrijven meer die met computers werken waar onderdelen vervangen moeten worden. Het zijn bijna alleen nog Thin clients of laptops.

Verder zijn je zinnen zo correct dat je wel een baan gaat vinden. Je moet alleen omhoog werken. Dus begin vooral met ervaring opbouwen en groei op het juiste moment door. (intern of extern). Of vind een werkgever die in je wil investeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 12:06
Hier nog even mijn ervaring:

Midden in corona moest ik weg bij mijn werkgever in de media branche.
Ik had niet meer dan een MBO 4 papiertje in de AV richting, branche lag op z'n gat en ben toen gaan kijken wat mijn volgende stap zou zijn.

In de AV waren mijn banen ook al vrij technisch en ben altijd met computers etc bezig geweest als hobby.
Waarom niet mijn werk er van maken?

Gaan solliciteren en echt binnen een aantal dagen al raak: via een detacheerder ingezet bij een grote bank op de servicdesk. Met 0 ervaring en 0 papieren in de IT of helpdesk, maar niemand lag er daar ook wakker van. Kennis leer je wel, hoe je als persoon bent en met klanten kunt omgaan is daar het belangrijkste.

Nu 2,5 jaar en wat stappen en certificaten verder werk ik als systeembeheerder en teamleider in de onderwijssector en is in die tijd m'n salaris verdubbeld.

Dus ja het kan zeker ;-)
Servicedesk is op 9 van de 10 plekken niet meer dan een doorgeefluik van klant naar 2de lijns of ondersteund met hele basic problemen die in de kennisbanken van bedrijven staan.

Feyenoord | Xbox Series X | Fotografie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
Ik ben productie manager geweest van meerdere grote fabrieken de afgelopen 5 jaar, ik herken me volledig in het beeld dat hieronder geschetst wordt. Ik nam liever iemand aan die geen papieren had en wel de wil om te werken dan iemand met een papiertje die de handen niet uit de mouwen wilde steken. Soms werkte dit, soms ook niet. Er zat een uitzendbureau tussen dus als ik zag dat het niet werkte altijd 2 of 3 gesprekken en als het dan nog niet lukte pas exit.

Mijn beste medewerkers waren zij instromers of niet de juiste papieren, waarom? Omdat deze mensen iets te bewijzen hadden. Ga je met die instelling na een werkgever en laat je daarna zien dat je wilt komt dit vanzelf goed.

[...]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

unezra schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Was het maar waar. Startkwalificatie voor veel IT banen, ook servicedesk en werkplekbeheer, is mbo3.
Wil je doorgroeien, moet je kunnen aantonen mbo4 niveau of zelfs hbo niveau te hebben.

De krapte op de IT arbeidsmarkt, is die van gekwalificeerd personeel en in de regel betekend dat toch echt gewoon een relevante opleiding. Als je geluk hebt, vind je een werkgever die daar doorheen kijkt en je ook met hobby ervaring of als zij-instromer wil aannemen.
Ik geef je niet graag gelijk, maar hierin wel.

Er wordt al jaren geschermd met tienduizenden IT'ers die we tekortkomen, want dat kopt zo lekker in het nieuws. Waar een tekort aan is, zijn mensen met specifieke kennis, mensen die voor een laag salaris aan de slag willen, mensen die willen doorgroeien en mensen met meer skills dan knopjes drukken.

Zat bedrijven die wel keiharde eisen hebben over opleidingen, certificaten en ervaring. Hoe sociaal je ook bent, hoe leergierig ook, die deur blijft dicht als je niet aan alle eisen voldoet. Of je moet willen beginnen voor een salaris van rond de 2K, want als Tweakers érgens een grote mond over hebben, dan is het wel geld. Want als je al drie jaar ervaring hebt met React of welke front-end-technologie deze maand weer hip is, dan moet je toch wel 3-4K verdienen.

Of je moet andere skills hebben. Relevante ervaring in het vakgebied, sociale ervaring, ervaring met tekst (want holy hell, het lijkt wel alsof er niemand meer normaal kan schrijven tegenwoordig), een rijbewijs. Dat soort dingen.

Dus, TS, zie het niet te somber in, er is gegarandeerd ergens een plek voor je. Zeker met hoe je hier overkomt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
sirdanilot schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Ook dat is dus geen recente ervaring. Kan met niet voorstellen dat ze je allemaal wegsturen tegenwoordig in deze tijd. Gewoon binnenwandelen met CV bij een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-06 21:29
Hallo Blauwedraak,

Zoals sommige al zeggen, laat je niet afschrikken.
Inzet en leergierigheid is ook belangrijk en misschien wel het belangrijkst.
Kijk naar een aantal basis certificaten en behaal die, het liefst op kosten van werkgever natuurlijk.

Persoonlijk heb ik nooit mijn MBO 2 of 4 afgemaakt maar ben ik altijd werkende geweest (BBL).
Gaande tijd ben ik van servicedesk omhoog geklommen naar werkplekbeheerder, systembeheerder enz.
Nu ben ik een Service Manager met een uitstekend salaris.

Probeer vooral een detacheringsbedrijf, je kan overal kijken en zo makkelijk ervaring opdoen. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37

LankHoar

Langharig tuig

@Blauwedraak het is al een paar keer gezegd, ook met voorbeelden. Ik geef je er nog 1: met alleen HAVO diploma op zak en een onafgemaakte HBO opleiding (1 jaar ingeschreven gestaan), heb ik een baan gekregen als SD medewerker. Hier heel snel door kunnen groeien dmv goede inzet, interesse, en behalen van certificaten. Na een jaar ben ik doorgegroeid naar ITSM, en 7 jaar en 2 werkgevers later was ik Global KM Manager voor de HR afdeling van een groot bedrijf. Inmiddels toch weer een andere richting ingegaan (ServiceNow), en daar ook weer snel aan het groeien. In al die tijd heb ik maar 1x een opmerking gekregen over mijn missende diploma, en daar alsnog een baan gekregen (huidige werkgever). Ook heb ik maar een handvol sollicitaties gedaan, en was juist zelf benaderd via LinkedIn voor twee van mijn banen.

Kortom: ja er zijn werkgevers die een diploma erg belangrijk vinden, maar er zijn er steeds meer die je karakter en profiel veel belangrijker vinden. Als ik zelf mensen aanneem dan is dat veel belangrijker dan de papiertjes die je hebt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

-

[ Voor 99% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-02-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als VMBO met de eerste 4 jaren BSO vergelijken wordt, heb je de moeilijkste "wiskunde" al gehad? Rekenen met procenten zodat je exclusief BTW, de BTW en inclusief BTW correct op een factuur kan zetten? Er zijn valkuilen waar teveel mensen erin trappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14qDZ_S7U6PpSlgIFHisqHlq4a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iI2yXwXJ3XByWL3bsdHBufUG.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn veel soorten service desk. Bij een telco is het anders dan bij een dienstverlener die software ondersteunt, dan bij een hardwareleverancier,...
  • Eerstelijns volgt meestal een script (vaste vragenlijsten waar alle klanten erdoor moeten), maakt een ticket, noteert, vertaalt wat de klant zegt naar iets verstaanbaar en assign ticket naar de juiste afdeling. De stereotype van een telco helpdesk.
  • Tweedelijns kan van remote inloggen, meekijken, troubleshooten,... en ze het zelf niet op te lossen, wordt een ticket gecreëerd dat aan een afdeling, contractor, vendor,... toegewezen wordt.
  • Derdelijns kunnen grote aanpassingen doen. Programmeurs passen de code aan om bugs eruit te halen, het ontwerp van de installatie kan aangepast worden, een draadloze verbinding over enkele kilometers afstand door fiber laten vervangen, als scheidsrechter optreden tussen meerdere partijen die de schuld op elkaar steken,...
De kans dat je hardware tegenkomt is klein, tenzij als je naar jobs met hardware zoekt.

Bij Dell krijg je voor een appel en een ei garantieuitbreiding naar 5 jaren next business day met on-site technieker die hardware vervangt.

HP biedt diensten zoals oude computers deïnstalleren, afvoeren en nieuwe computers installeren.

Printer leasing is populair. Je sleutelt niet aan de leasingauto van je werkgever.

Ik kan verstaan dat je nu niet meerdere jaren voltijds op de schoolbanken wilt zitten. En als je dringend geld nodig hebt, dan kan je solliciteren om te zien wat er mogelijk is.
  • Bij een bedrijf dat tweede en derdelijns heeft, kan je op de eerstelijns beginnen om later door te groeien.
  • Bij een callcenter waaraan een telco de eerstelijns uitbesteed is, zijn er geen doorgroeimogelijkheden. Maar je kan wat ervaring opdoen en leren omgaan met de klanten dat je aan de lijn krijgt. Wat de klant zegt/meldt hoeft niet correct te zijn en de klant kan een issue op de meest bizarre wijze omschrijven.
In jobaanbiedingen vragen ze altijd naar een schaap met 5 poten. Er valt veel af te dingen en tijdens de gesprekken zal blijken wat wel of niet noodzakelijk of nice to have is.

Je leert van solliciteren tactieken dat door de beide kanten gebruikt kan worden. Ook de werkgevers willen de minder mooie kanten van een job niet zomaar laten zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:45
Ik heb tig ITers aangenomen de afgelopen jarennn. Van JR tot SR servicedesk en systeembeheerders.

Mijn les

Degene die gerichte certificeringen hebben gehaald, hadden een meerwaarde voor de organisatie dan een MBO niveau4 ICT afgeronde opleiding.

Voor Servicedesk
MD-102
MS-900
AZ-900
Network essentials+
ITIL v3 of 4

Leren werken met een incident systeem doe je wel op het werk. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Unknown Alien schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:59:
Ik heb tig ITers aangenomen de afgelopen jarennn. Van JR tot SR servicedesk en systeembeheerders.

Mijn les

Degene die gerichte certificeringen hebben gehaald, hadden een meerwaarde voor de organisatie dan een MBO niveau4 ICT afgeronde opleiding.

Voor Servicedesk
MD-102
MS-900
AZ-900
Network essentials+
ITIL v3 of 4

Leren werken met een incident systeem doe je wel op het werk. d:)b
Dit is eigenlijk precies wat ik vermoedde. Er zijn veel routes mogelijk. Als je op 16-jarige leeftijd de sfeer op een mbo kunt overleven dan kun je dat doen, maar het was zeker geen fijne sfeer voor mij. Ik weet dat hogere opleidingen dat iets minder hebben maar je weet van te voren nooit hoe zo'n opleiding eruit ziet. Ik kan eventueel bij een uitzendbureau al gaan vragen wat voor certificeringen je precies moet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Blauwedraak op 14-02-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Blauwedraak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Dit is eigenlijk precies wat ik vermoedde. Er zijn veel routes mogelijk. Als je op 16-jarige leeftijd de sfeer op een mbo kunt overleven dan kun je dat doen, maar het was zeker geen fijne sfeer voor mij. Ik weet dat hogere opleidingen dat iets minder hebben maar je weet van te voren nooit hoe zo'n opleiding eruit ziet. Ik kan eventueel bij een uitzendbureau al gaan vragen wat voor certificeringen je precies moet hebben.
Wil je echt via een uitzendbureau aan de slag? Het kan wel hoor, maar m.i. heb je veel meer kans op doorgroeien wanneer je bij bedrijven zelf aan de bak gaat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
[...]

De krapte op de IT arbeidsmarkt, is die van gekwalificeerd personeel en in de regel betekend dat toch echt gewoon een relevante opleiding. Als je geluk hebt, vind je een werkgever die daar doorheen kijkt en je ook met hobby ervaring of als zij-instromer wil aannemen. (Zij-instromers zijn wel een aparte categorie. Juist zij kunnen op specifieke posities als applicatiebeheer extra waarde hebben, door hun eerdere kennis en ervaring in te zetten als AB'er. Bijvoorbeeld een laborant die naar IT verhuist en daar AB gaat doen van de applicaties die diegene als laborant gebruikte.)

Natuurlijk zijn er voor TS mogelijkheden, ook met diens huidige opleidingsniveau, maar de *kans* om binnen te komen is wel een flink stuk lager dan als TS een IT gerelateerd diploma op mbo3, 4 of hbo niveau had gehad. Vindt TS een baan en wil TS doorgroeien (ik weet het, TS meld dat dat niet aan de orde is), mag TS zich voorbereiden op flink extra studie de komende jaren.
[...]
Het heeft niets met elitair zijn te maken maar alles met een reële kijk op kansen op de arbeidsmarkt.

[...]
Voor mbo-niveau ICT hoef je vrijwel niets te kunnen. Als je een netwerk kunt maken ben je eigenlijk al klaar. Een hele boel wisten niet eens hoe ze in hun systeeminfo moesten komen, en dan heb ik het nog niet gehad over hoe slecht de praktische IT-vaardigheden van sommige havisten waren. Ik kende een jongen die nog geen enkel PC-onderdeel kon vervangen en die mocht gewoon stage lopen. Dus: mbo stelt helemaal niets voor, de grootste angst die je moet hebben is dat je in een klas komt met hele rare mensen die maar wat aankloten. Op het mbo had ik hele rare docenten, dan had ik toch liever op Hbo-master gezeten. Maar ja, gebrek aan motivatie of een goed studeerplan kan al snel roet in het eten gooien. Er zijn heel veel mensen die een beetje hetzelfde verhaal hebben als ik. Dachten aan het einde van de basisschool slim te zijn, maar de middelbare school vereiste studievaardigheden die we niet hadden. Ik ging de dag voor een toets leren en dan leerde ik alleen een half uur, had slechte executieve vaardigehden, etc, etc. Ik ben zelf pas mbo (niveau 4) gaan doen toen ik 22 was omdat ik zeer zelden aansluiting had met de klas. Ik vond hun kijk op de wereld maar belachelijk. Daarom ben ik dus afgehaakt toen docenten mij niet mochten en daarom mij lage cijfers gaven, totdat ze me op een gegeven moment van de havo afschopten. Dat ik mbo niveau 3 aankan twijfel ik niet aan. Maar de inhoud van een (volledige) WO-master is natuurlijk compleet iets anders dan een cursusje van Rochester. Er is een reden waarom ik van de havo afmoest. Niet vanwege mijn intelligentie, maar omdat ik wegens ziekte en motivatieproblemen het niveau niet meer aankon.

Een software developer die niet weet hoe je Windows moet installeren? Op mbo-niveau kan het. Al moet ik wel zeggen dat hij zeer gemotiveerd was, dus kijk ik niet neer op het mbo, ik wil alleen zeggen dat er rotte appels tussen zaten die met onzinnige voorstellen kwamen en mij de schuld gaven van hun eigen fouten.
Weet je dat zeker? Want volgens mij vragen ze ook bij Experis daarvoor gewoon een relevante opleiding, de nodige sociale skills en bij voorkeur, werkervaring. Alleen werkervaring (wat TS ook niet heeft) is lastiger dan een mbo3 of 4 IT opleiding.
Ik betwijfel het, Microsoft certificeringen zijn goud waard. Je onderschat hoe onkundig de gemiddelde Nederlander is als het op computers aankomt. Op de basisschool kon ik CSS en een proxy server gebruiken en dat vonden ze kennelijk heel wat. Nou is CSS niet heel moeilijk. Op het mbo waren er heel veel jongeren die niet eens HTML konden. HTML is behoorlijk makkelijk, ik kon dat al rond een jaar of 8. Zoals ik al schreef, dat ik mbo niveau niet aan zou kunnen twijfel ik heel erg aan. Ik ben afgehaakt maar dat zegt op zich niet zo veel. Op internet is het altijd makkelijk praten, maar veel van diezelfde figuren kunnen in het echt niet eens gelijktijdig 30 mappen verplaatsen. Ze weten gewoon niet hoe Windows werkt, daar komt het op neer. Op het mbo werden dingen uitgelegd die voor mij basisschoolstof waren. Op een gegeven moment was mijn Microsoft docent van baan gewisseld. Toen kreeg ik een docent die niet eens wist dat een laptop 2 harde schijven kan hebben. Toen dacht ik echt van wtf. Nu snap je wel waarom ik op een gegeven moment gewoon ben afgehaakt. Dat eeuwige aankloten terwijl ik gemotiveerd was, was ik gewoon spuugzat. Voordat ik begon met de opleiding was ik zeer gemotiveerd. Toen ik daar eenmaal zat, kwam ik enkel pubers tegen die alleen maar irritant zaten te doen. Ik heb zelfs figuren gekend die raar deden omdat ik een processor van Intel had. AMD kopen had geen zin tenzij je voor een Ryzen 7 ging. Een processor met 6 threads kopen omdat ie van AMD is, is gewoon bullshit. Dat terzijde, heb ik wel een erg goedkoop scherm in mijn laptop zitten. Niemand die dat opmerkte, maar dat was de issue.

Ik heb geen werkervaring zeg je? Ik heb als bijbaan werk gedaan dat meestal door hbo'ers wordt gedaan, maar ik vond het niet bepaald moeilijk werk. Vanachter een PC'tje is het altijd makkelijk praten. Ik heb geen fulltime-ervaring maar ik kan dat alsnog opdoen. De arbeidsmarkt is gewoon lastig, hoe kun je een functie krijgen waar je ervaring voor nodig hebt als je die ervaring niet op kunt doen omdat je te weinig ervaring hebt?
Verder (en niet onbelangrijk): ik heb gewerkt als Data Analyst. Dat heb ik zonder opleiding gedaan.

Mijn post is wellicht wat bizar en past misschien niet helemaal bij hetgeen waar ik op reageer, maar ik wil alleen maar schetsen wat mijn ervaringen zijn geweest toen ik probeerde de arbeidsmarkt te betreden. Als freelancer moet je het hebben van bepaald bedrijfscertificaten of praktische ervaring. In de IT willen ze mensen met diploma, certificering of ervaring. Het is logisch dat ik straks gewoon een cursus netwerken maken aan het volgen ben, je kan niet on the job mensen gaan opleiden tot mbo-niveau, dat gaan werkgevers niet doen. Als ik mijn scholing wel had afgemaakt was het anders geweest, maar helaas is dat niet gegaan zoals ik wilde. Ik heb wat uitdagingen gekend waardoor ik afwezig was op de belangrijkst momenten. Maar dat is wat anders dan niet gemotiveerd zijn om te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Blauwedraak op 14-02-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

[...]

[...]

[...]

Bij Randstad, Manpower, TempoTeam, Experis, inWork verkopen ze zelfs een opblaaspop als ze er geld mee kunnen verdienen, die interesseert het echt helemaal niks en als de klant moeilijk doet sjoemelen ze gewoon wat met het CV :P

Tuurlijk met diploma heb je altijd een betere kans, het is zonder diploma een stuk lastiger maar zeker niet onmogelijk zoals hier wordt beweerd. Ik weet niet hoe oud TS is of wat zijn toekomstplannen zijn, maar als je gewoon op een IT servicedesk wilt werken dan is dat prima mogelijk met enige inspanning, motivatie en wat certificaten. Het binnenkomen is het lastigst, als je in de scenario kan vertellen dat je zelf certificaten hebt gehaald en wat homelabs hebt gemaakt en evt scriptje hebt geschreven om dit te automatiseren met powershell staan de meeste echt wel open om je een kans te geven. Het zal geen vetpot zijn, maar wel werk.

Mijn ervaring is dat stagiaires van het mbo echt een bedroevend niveau hebben, zk zou het grootste gedeelte zelfs analfabeet noemen met een aantal digibeten ertussen. Mijn ervaring op het mbo 10 jaar geleden was ook echt om te janken, de enige reden waarom ik nu enige kennis hebt komt door mijn eigen motivatie, niet door de opleiding.
Het erge is dat het in de tussentijd alleen maar slechter lijkt te zijn geworden, en servicedesk is toch echt een mbo/starters functie.
Daarnaast is het verloop op de servicedesk gigantisch. Uit eigen ervaring merk ik dat veel bedrijven langs de diploma's kijken, degene die dat niet doen zijn vaak kortzichtige bedrijven waar je niet voor wilt werken.

Diploma's zijn sws achterhaald imo. We hebben het internet waar je vrijwel alle kennis van de mensheid gratis kan vinden.

Ook goed boek voor TS: https://www.bol.com/nl/nl...lunches/9200000061954362/

Ook online te vinden in PDF vorm

[ Voor 11% gewijzigd door BroWohsEdis op 14-02-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
BroWohsEdis schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Bij Randstad, Manpower, TempoTeam, Experis, inWork verkopen ze zelfs een opblaaspop als ze er geld mee kunnen verdienen, die interesseert het echt helemaal niks en als de klant moeilijk doet sjoemelen ze gewoon wat met het CV :P

Tuurlijk met diploma heb je altijd een betere kans, het is zonder diploma een stuk lastiger maar zeker niet onmogelijk zoals hier wordt beweerd. Ik weet niet hoe oud TS is of wat zijn toekomstplannen zijn, maar als je gewoon op een IT servicedesk wilt werken dan is dat prima mogelijk met enige inspanning, motivatie en wat certificaten. Het binnenkomen is het lastigst, als je in de scenario kan vertellen dat je zelf certificaten hebt gehaald en wat homelabs hebt gemaakt en evt scriptje hebt geschreven om dit te automatiseren met powershell staan de meeste echt wel open om je een kans te geven. Het zal geen vetpot zijn, maar wel werk.

Mijn ervaring is dat stagiaires van het mbo echt een bedroevend niveau hebben, zk zou het grootste gedeelte zelfs analfabeet noemen met een aantal digibeten ertussen. Mijn ervaring op het mbo 10 jaar geleden was ook echt om te janken, de enige reden waarom ik nu enige kennis hebt komt door mijn eigen motivatie, niet door de opleiding.
Het erge is dat het in de tussentijd alleen maar slechter lijkt te zijn geworden, en servicedesk is toch echt een mbo/starters functie.
Daarnaast is het verloop op de servicedesk gigantisch. Uit eigen ervaring merk ik dat veel bedrijven langs de diploma's kijken, degene die dat niet doen zijn vaak kortzichtige bedrijven waar je niet voor wilt werken.

Diploma's zijn sws achterhaald imo. We hebben het internet waar je vrijwel alle kennis van de mensheid gratis kan vinden.

Ook goed boek voor TS: https://www.bol.com/nl/nl...lunches/9200000061954362/

Ook online te vinden in PDF vorm
Universiteiten zitten tegenwoordig gewoon online: https://www.edx.org/
Random wordpress sites lezen is misschien niet altijd verstandig, daar staat zelden betrouwbare informatie. Maar als het van universiteiten afkomstig is, why not?

Enige wat je op het VWO moet kunnen is weten wat een logaritme is en betrouwbare bronnen naast elkaar zetten om tot een conclusie te komen. Diploma's zijn tegenwoordig vrij achterhaald.

Homelabs heb ik mee gewerkt, voornamelijke Windows Server. Als je thuis gewoon wat netwerken uittest in Windows Server ben je al heel ver. Maar in de huidige tijd kun je ook gewoon een thuisstudie doen, of dat nou hoog niveau is of een simpele Mbo-cursus. Eerstgenoemde is uiteraard wel prijziger maar ook uitdagender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik vind dit een goede samenvatting van over hoe sommige mensen over het werkgebied denken: YouTube: Pieter Derks - Nederland is te hoogopgeleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
BroWohsEdis schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:34:
Ik vind dit een goede samenvatting van over hoe sommige mensen over het werkgebied denken: YouTube: Pieter Derks - Nederland is te hoogopgeleid
Maar diezelfde "hoogopgeleiden" geloven alles wat de dokter hun verteld (of zelfs dat achtbanen altijd veilig zijn voor kinderen, zelden zoiets achterlijks gehoord). Mijn dokter wist niet eens dat ik pfeiffer had. En mag je raden hoe het dan kan dat ik geen havo heb afgemaakt. Rarara hoe kan dat. Overigens is de Havo erg makkelijk, maar dat ter zijde.
ZicoDon schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:47:
Hier nog even mijn ervaring:

Midden in corona moest ik weg bij mijn werkgever in de media branche.
Ik had niet meer dan een MBO 4 papiertje in de AV richting, branche lag op z'n gat en ben toen gaan kijken wat mijn volgende stap zou zijn.

In de AV waren mijn banen ook al vrij technisch en ben altijd met computers etc bezig geweest als hobby.
Waarom niet mijn werk er van maken?

Gaan solliciteren en echt binnen een aantal dagen al raak: via een detacheerder ingezet bij een grote bank op de servicdesk. Met 0 ervaring en 0 papieren in de IT of helpdesk, maar niemand lag er daar ook wakker van. Kennis leer je wel, hoe je als persoon bent en met klanten kunt omgaan is daar het belangrijkste.

Nu 2,5 jaar en wat stappen en certificaten verder werk ik als systeembeheerder en teamleider in de onderwijssector en is in die tijd m'n salaris verdubbeld.

Dus ja het kan zeker ;-)
Servicedesk is op 9 van de 10 plekken niet meer dan een doorgeefluik van klant naar 2de lijns of ondersteund met hele basic problemen die in de kennisbanken van bedrijven staan.
Je hebt geen opleiding tot systeembeheerder gedaan en toch dat bereikt. Tja, je moet toch ergens beginnen? Je kan niet verwachten dat 60% van Nederland afgestudeerd is in computerwetenschap terwijl ze geen flauw idee hebben wat calculus is. Overigens was dat heel pittig.

Zoals ik al schreef, ik heb mensen gekend die nog geen schroef los konden draaien en die hebben stage gelopen in de ICT, dus het kan makkelijk. Ik ben helaas wat laat om nu nog de IT in te gaan, had dat liever gedaan in de tijd van systeembeheerders. In de toekomst zal ik meer richting cloud programmering moeten gaan. Tegenwoordig moet je zelfs op mbo niveau al een beetje kunnen programmeren. En met programmeren bedoel ik niet Powershell.

[ Voor 73% gewijzigd door Blauwedraak op 15-02-2024 06:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

BroWohsEdis schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:44:
[...]
Tuurlijk met diploma heb je altijd een betere kans, het is zonder diploma een stuk lastiger maar zeker niet onmogelijk zoals hier wordt beweerd.
Ik heb volgens mij niemand zien beweren dat het onmogelijk is zonder diploma een fatsoenlijke baan in de IT te vinden. Enkel dat het een stuk moeilijker is *en* het later een stuk lastiger is door te groeien. Onmogelijk zeker niet, wel moeilijker en met wat pech, met een lager salaris.
Ik weet niet hoe oud TS is of wat zijn toekomstplannen zijn, maar als je gewoon op een IT servicedesk wilt werken dan is dat prima mogelijk met enige inspanning, motivatie en wat certificaten. Het binnenkomen is het lastigst, als je in de scenario kan vertellen dat je zelf certificaten hebt gehaald en wat homelabs hebt gemaakt en evt scriptje hebt geschreven om dit te automatiseren met powershell staan de meeste echt wel open om je een kans te geven. Het zal geen vetpot zijn, maar wel werk.
Tegelijkertijd hebben veel hobbyisten geen idee hoe zoiets in een bedrijfscontext werkt. Thuis een lab bouwen is zeker nuttig, maar thuis kun je dingen doen die in een bedrijf absoluut niet kunnen en veel mensen die *enkel* hobby ervaring hebben, begrijpen dat niet. Zuiver hobby ervaring, zonder dat iemand kan uitleggen hoe dat zinvol te vertalen naar een bedrijfsomgeving, kan zelfs een nadeel zijn omdat die mensen veel dingen af moeten leren die ze zichzelf in de loop der jaren hebben aangeleerd.
Mwah. Het heeft ook met efficiëntie en kans te maken.

Als je 10 kandidaten hebt en daarvan hebben d'r 6 de juiste papieren en 4 niet, nodig je die 6 uit, niet die 4, tenzij je op basis van CV en motivatiebrief (mail), reden hebt hen alsnog uit te nodigen. Zonder fatsoenlijk CV en motivatie, gaan ze alsnog de shredder in.

Is dat altijd fair naar die personen? Nee. Want het kan prima zijn dat de ideale kans juist tussen die 4 zit, maar de kans is wel kleiner en je zit dan nog steeds met mensen die waarschijnlijk een kennisachterstand hebben.
Je kunt inderdaad heel veel op internet vinden, maar als je niet weet hoe je die informatie moet interpreteren, niet weet waar je naar moet zoeken (en wáár je moet zoeken), zin niet van onzin kunt onderscheiden, hoe A samenhangt met B maar niet met C, heb je d'r alsnog niets aan.

Een van de dingen die een opleiding je leert, is informatie zoeken, begrijpen en op de juiste manier interpreteren. Juist *dat* leer je niet door zelf een beetje random rond te Googlen naar informatie.

Ook toont een diploma, hard, een bepaald cognitief niveau aan. Ook dáár wordt op geselecteerd. Alleen al het feit dat iemand in staat is een opleiding af te ronden op gegeven niveau, zegt iets over diens cognitieve vaardigheden, capaciteiten, etc. Dus wordt er op geselecteerd.

Ook hier, dat vind ik zelf niet altijd eerlijk en ik ben zelf net iets te vaak afgewezen puur om het ontbreken van een diploma. Tegelijkertijd kan ik wel beredeneren waarom daar op geselecteerd wordt en neem ik het zelf ook mee in mijn selectie van nieuw personeel. (Maar ik probeer wel door een CV heen te kijken en juist mensen een kans te geven die om wat voor reden dan ook, die kans niet eerder hebben gekregen. Opleiding is zeker niet mijn enige selectiecriterium.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik ga mezelf herhalen van andere topics:
Een diploma is een bewijs dat je nieuwe leerstof je eigen kan maken. Niets meer niets minder. Tegenwoordig veranderen vakken in een relatief snel tempo. Het is dan belangrijker dat je weet hoe je nieuwe informatie kan vinden en toepassen dan dat je alle informatie die op dit moment bestaat kent.

Certificaat is een bewijs dat je info die op dit moment bestaat binnen de grenzen van het certificaat kent.

Daarom dat een diploma nuttiger is.

Ps, waarom geen traineeship? Doe ik nu ook, en leer er hoop van. (Voornamelijk soft skills).

• Blauwedraak
unezra schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:39:
[...]

Ik heb volgens mij niemand zien beweren dat het onmogelijk is zonder diploma een fatsoenlijke baan in de IT te vinden. Enkel dat het een stuk moeilijker is *en* het later een stuk lastiger is door te groeien. Onmogelijk zeker niet, wel moeilijker en met wat pech, met een lager salaris.

[...]

Tegelijkertijd hebben veel hobbyisten geen idee hoe zoiets in een bedrijfscontext werkt. Thuis een lab bouwen is zeker nuttig, maar thuis kun je dingen doen die in een bedrijf absoluut niet kunnen en veel mensen die *enkel* hobby ervaring hebben, begrijpen dat niet. Zuiver hobby ervaring, zonder dat iemand kan uitleggen hoe dat zinvol te vertalen naar een bedrijfsomgeving, kan zelfs een nadeel zijn omdat die mensen veel dingen af moeten leren die ze zichzelf in de loop der jaren hebben aangeleerd.

[...]

Mwah. Het heeft ook met efficiëntie en kans te maken.

Als je 10 kandidaten hebt en daarvan hebben d'r 6 de juiste papieren en 4 niet, nodig je die 6 uit, niet die 4, tenzij je op basis van CV en motivatiebrief (mail), reden hebt hen alsnog uit te nodigen. Zonder fatsoenlijk CV en motivatie, gaan ze alsnog de shredder in.

Is dat altijd fair naar die personen? Nee. Want het kan prima zijn dat de ideale kans juist tussen die 4 zit, maar de kans is wel kleiner en je zit dan nog steeds met mensen die waarschijnlijk een kennisachterstand hebben.

[...]

Je kunt inderdaad heel veel op internet vinden, maar als je niet weet hoe je die informatie moet interpreteren, niet weet waar je naar moet zoeken (en wáár je moet zoeken), zin niet van onzin kunt onderscheiden, hoe A samenhangt met B maar niet met C, heb je d'r alsnog niets aan.

Een van de dingen die een opleiding je leert, is informatie zoeken, begrijpen en op de juiste manier interpreteren. Juist *dat* leer je niet door zelf een beetje random rond te Googlen naar informatie.

Ook toont een diploma, hard, een bepaald cognitief niveau aan. Ook dáár wordt op geselecteerd. Alleen al het feit dat iemand in staat is een opleiding af te ronden op gegeven niveau, zegt iets over diens cognitieve vaardigheden, capaciteiten, etc. Dus wordt er op geselecteerd.

Ook hier, dat vind ik zelf niet altijd eerlijk en ik ben zelf net iets te vaak afgewezen puur om het ontbreken van een diploma. Tegelijkertijd kan ik wel beredeneren waarom daar op geselecteerd wordt en neem ik het zelf ook mee in mijn selectie van nieuw personeel. (Maar ik probeer wel door een CV heen te kijken en juist mensen een kans te geven die om wat voor reden dan ook, die kans niet eerder hebben gekregen. Opleiding is zeker niet mijn enige selectiecriterium.)
Zelfreflectie en betrouwbare informatie vinden leer je niet alleen door naar een hbo te gaan. Dat kan je zelf aanleren als je al weet waarom iets betrouwbaar is of juist niet. Ik vergelijk altijd verschillende bronnen, en eigenlijk gingen ze er zelfs op het VWO vanuit dat je dat niet hoefde te kunnen. Een Wordpress site is niet betrouwbaar bijvoorbeeld, maar een erkend instituut is dat wel. Al kun je vraagtekens zetten bij de doeleinden van dat instituut, heel vaak verkondigen ze onzin waar ze zichzelf van overtuigd hebben. Vaak is het gewoon een commercieel gebeuren. Het enige wat je op school leert is stil zitten, de rest leer je door te werken.
99ruud99 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:05:
Een diploma is een bewijs dat je nieuwe leerstof je eigen kan maken. Niets meer niets minder. Tegenwoordig veranderen vakken in een relatief snel tempo. Het is dan belangrijker dat je weet hoe je nieuwe informatie kan vinden en toepassen dan dat je alle informatie die op dit moment bestaat kent.

Certificaat is een bewijs dat je info die op dit moment bestaat binnen de grenzen van het certificaat kent.

Ps, waarom geen traineeship? Doe ik nu ook, en leer er hoop van. (Voornamelijk soft skills).
Traineeships op mbo-niveau bestaan denk ik niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Blauwedraak op 15-02-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 09:00
Mijn advies aan TS is om de opleiding IT Expert Systems & Devices (niveau 4) te gaan volgen bij een MBO instelling in de vorm van BBL, dus vier dagen p/w werken en één dag per week naar school. Dit kan bij bijvoorbeeld Curio. Je haalt een waardevol diploma en je bent toch aan het werk. Via het MBO kan je ook goedkoop / gratis certificaten van bijvoorbeeld Cisco of Microsoft halen.

Mema

• Blauwedraak
Mema schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:31:
Mijn advies aan TS is om de opleiding IT Expert Systems & Devices (niveau 4) te gaan volgen bij een MBO instelling in de vorm van BBL, dus vier dagen p/w werken en één dag per week naar school. Dit kan bij bijvoorbeeld Curio. Je haalt een waardevol diploma en je bent toch aan het werk. Via het MBO kan je ook goedkoop / gratis certificaten van bijvoorbeeld Cisco of Microsoft halen.
Goed advies maar ik ga denk ik toch een thuisstudie doen.

• Blauwedraak
CodeCaster schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Ik geef je niet graag gelijk, maar hierin wel.

Er wordt al jaren geschermd met tienduizenden IT'ers die we tekortkomen, want dat kopt zo lekker in het nieuws. Waar een tekort aan is, zijn mensen met specifieke kennis, mensen die voor een laag salaris aan de slag willen, mensen die willen doorgroeien en mensen met meer skills dan knopjes drukken.

Zat bedrijven die wel keiharde eisen hebben over opleidingen, certificaten en ervaring. Hoe sociaal je ook bent, hoe leergierig ook, die deur blijft dicht als je niet aan alle eisen voldoet. Of je moet willen beginnen voor een salaris van rond de 2K, want als Tweakers érgens een grote mond over hebben, dan is het wel geld. Want als je al drie jaar ervaring hebt met React of welke front-end-technologie deze maand weer hip is, dan moet je toch wel 3-4K verdienen.

Of je moet andere skills hebben. Relevante ervaring in het vakgebied, sociale ervaring, ervaring met tekst (want holy hell, het lijkt wel alsof er niemand meer normaal kan schrijven tegenwoordig), een rijbewijs. Dat soort dingen.

Dus, TS, zie het niet te somber in, er is gegarandeerd ergens een plek voor je. Zeker met hoe je hier overkomt.
En daarom heb ik juist een kans. Ik ben bereid om het werk voor het minimumloon te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

99ruud99 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:05:

"Een diploma" is opgebouwd uit een x-aantal cursussen, vakken, die wel degelijk de nodige hardskills aanleren die later van toepassing zijn. Het is niet alleen maar het vermogen om te leren en het bewijs daarvan.

Ook binnen de technische IT leer je binnen een reguliere opleiding praktische zaken (hardskills) die later nuttig zijn.

Is dat te vervangen door het volgen van een aantal cursussen? Deels. Maar dan heb je op je CV alsnog een reeks cursussen staan waarvan het niveau lastig hard te maken is, terwijl een mbo, hbo of wo diploma, wel hard een tonen dat je in staat bent op dat niveau na te denken en stof tot je te nemen.

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:31:
[...]
En daarom heb ik juist een kans. Ik ben bereid om het werk voor het minimumloon te doen.
Ik denk dat je je daarin vergist.

Je kunt een lage salariseis hebben, maar in the end is dat maar een kleine factor. Vaak zoeken bedrijven naar iemand die een rol op een specifieke manier in kan vullen en de nodige hardskills heeft die niet meer aangeleerd hoeven te worden.

Ook worden formatieplaatsen in FTE gerekend, beperkt in totale kosten. Dus ook voor een laag salaris, neem je een arbeidsplaats in en lever je op die stoel, mogelijk niet datgene dat er eigenlijk nodig is.

Om allerlei redenen, is je loon daarom niet de doorslaggevende factor, wel je skillset in relatie tot wat er voor die specifieke arbeidsplaats nodig is. Voldoe je daar niet aan, zul je niet worden aangenomen.

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Goed advies maar ik ga denk ik toch een thuisstudie doen.
Waarom?
(En waarom dan niet meteen hbo of wo.)

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 15-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:36:
[...]
Maar diezelfde "hoogopgeleiden" geloven alles wat de dokter hun verteld (of zelfs dat achtbanen altijd veilig zijn voor kinderen, zelden zoiets achterlijks gehoord). Mijn dokter wist niet eens dat ik pfeiffer had. En mag je raden hoe het dan kan dat ik geen havo heb afgemaakt. Rarara hoe kan dat. Overigens is de Havo erg makkelijk, maar dat ter zijde.
Het komt nogal hautain over te zeggen dat de havo erg makkelijk is. Ik zie dit ook in andere reacties.
Helpdesk is makkelijk, IT is makkelijk, wo is makkelijk. Als je met die attitude op sollicitatiegesprek komt, moet je niet heel raar opkijken als je wordt afgewezen.

Wat voor jou makkelijk is, is voor een ander mogelijk niet makkelijk. Wat voor een ander makkelijk is, is voor jou mogelijk moeilijk. Neerkijken op anderen heeft nog nooit iemand een leuker persoon en fijne collega gemaakt.
[...]
Je hebt geen opleiding tot systeembeheerder gedaan en toch dat bereikt. Tja, je moet toch ergens beginnen? Je kan niet verwachten dat 60% van Nederland afgestudeerd is in computerwetenschap terwijl ze geen flauw idee hebben wat calculus is. Overigens was dat heel pittig.

Zoals ik al schreef, ik heb mensen gekend die nog geen schroef los konden draaien en die hebben stage gelopen in de ICT, dus het kan makkelijk. Ik ben helaas wat laat om nu nog de IT in te gaan, had dat liever gedaan in de tijd van systeembeheerders. In de toekomst zal ik meer richting cloud programmering moeten gaan. Tegenwoordig moet je zelfs op mbo niveau al een beetje kunnen programmeren. En met programmeren bedoel ik niet Powershell.
Je spreekt jezelf tegen. Je vindt jezelf te oud om nog de IT in te gaan (heb ik goed gelezen dat je eind 20 bent?), maar je ziet jezelf wel als cloudprogrammeur. Dat is OOK IT. IT is absurd breed en vallen bijvoorbeeld ook beleidsbanen of ISO/CISO rollen onder. Een programmeur is net zo hard een IT'er als een systeembeheerder, helpdeskmedewerker, ISO of applicatiebeheerder.

• Blauwedraak
unezra schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Het komt nogal hautain over te zeggen dat de havo erg makkelijk is. Ik zie dit ook in andere reacties.
Helpdesk is makkelijk, IT is makkelijk, wo is makkelijk. Als je met die attitude op sollicitatiegesprek komt, moet je niet heel raar opkijken als je wordt afgewezen.
Ik heb niet gezegd dat WO makkelijk is, maar een MsC behalen levert vooralsnog geen promotieplek op.
Wat voor jou makkelijk is, is voor een ander mogelijk niet makkelijk. Wat voor een ander makkelijk is, is voor jou mogelijk moeilijk. Neerkijken op anderen heeft nog nooit iemand een leuker persoon en fijne collega gemaakt.

[...]
Ik kan wel een voorbeeld noemen: Logaritmes en de stelling van Thales vind ik vrij makkelijk. Voor iemand anders is Aardrijkskunde misschien makkelijker.
Je spreekt jezelf tegen. Je vindt jezelf te oud om nog de IT in te gaan (heb ik goed gelezen dat je eind 20 bent?), maar je ziet jezelf wel als cloudprogrammeur. Dat is OOK IT. IT is absurd breed en vallen bijvoorbeeld ook beleidsbanen of ISO/CISO rollen onder. Een programmeur is net zo hard een IT'er als een systeembeheerder, helpdeskmedewerker, ISO of applicatiebeheerder.
Ik ben wel goed in HTML, maar dat maakt me nog geen software engineer. Een software engineer kan PHP, C# en C++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:11:
[...]

Ik heb niet gezegd dat WO makkelijk is, maar een MsC behalen levert vooralsnog geen promotieplek op.
Afhankelijk van je exacte ambities, vergroot een hbo/wo bachelor of master diploma wel enorm je kansen. Niet alleen om überhaupt aangenomen te worden, maar ook om later door te groeien.

Ik raad je serieus aan minimaal een mbo4 diploma te halen, maar als je de capaciteiten hebt, direct te gaan voor hbo of wo. Alleen er aan beginnen vergroot je kans ergens aangenomen te worden.
[...]
Ik kan wel een voorbeeld noemen: Logaritmes en de stelling van Thales vind ik vrij makkelijk. Voor iemand anders is Aardrijkskunde misschien makkelijker.
Zie. Eerstgenoemden zeggen mij letterlijk helemaal niets, maar ik kan je inmiddels wel iets vertellen over het JD-R model en het nut van transformationeel management of waarom Taylorisme vaak niet werkt, maar toch anno 2024 terug aan het komen is in specifieke beroepsgroepen.
[...]
Ik ben wel goed in HTML, maar dat maakt me nog geen software engineer. Een software engineer kan PHP, C# en C++
Klopt, of R, Python, de nodige scripttalen (ksh en bash bijvoorbeeld), moo, cow, malbolge, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Blauwedraak schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:11:
[...]

Waarom heb je het nu ineens over promoveren? Het topic begon over zonder diploma op een servicedesk terechtgekomen. Beetje het andere uiterste zegmaar.
[...]

Oprechte tip op basis van wat ik je heb zien schrijven in dit topic: gooi al je aannames over niveau, functies, werkzaamheden en banen overboord. Je stelt het allemaal heel zwart-wit, dat is het vaak niet, en je doet daarbij een hoop aannames die je niet met ervaring kunt staven. Op die manier gaat niemand je een baan aanbieden (of kom je niet door de proeftijd heen).

Bedenk voor jezelf wat je wil doen, zoek daarbij welke kwalificaties de daarbij nodig hebt, praat met (en vooral: luister naar) ervaringsdeskundigen, en ga die cursussen of opleidingen doen die je nodig hebt om je doel te bereiken. Doe daarbij geen aannames over wat ‘makkelijk’ is. Dat laatste wil ik pas horen als je het diploma hebt, pas dan kun je terugkijken en zeggen dat het makkelijk was. Als je het nog niet hebt, dan zeg je alleen dat het je makkelijk lijkt, en dat is weinig waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 15:34
Ik denk dat je de laatste 2 gesprekken van Kurkentrekker en Unezra eens goed moet lezen. En vervolgens bij jezelf te rade moet gaan wat je wil. Ik zie nu, sorry voor de opmerking, een echte *knip^ reactie eerst is het allemaal niks wat je kunt en vervolgens stelt het allemaal niets meer voor en is alles heel gemakkelijk. En misschien ook eens werken aan je communicatie skills die zijn misschien nog wel belangrijker dan de kennis bij dit soort banen.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2024 13:04 . Reden: Onnodig ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:16
Blauwedraak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Wel erg makkelijk om af te geven op hoogopgeleiden, alles makkelijk te noemen, maar zelf geen diploma hebt behaald. Daarbij voorbeelden te gebruiken zonder daadwerkelijk enige nuance toe te passen.

Doktoren zijn opgeleid om hun vak te beoefenen. Zij kunnen de afwegingen maken die iemand zonder medische achtergrond niet kunnen overzien. Daar komt bij dat ze ook mensen zijn, en moeten afgaan om de informatie die ze hebben. Ik zie dat je als een N=1 voorbeeld pakt dat jij Pfeiffer had, en dat dit jouw dokter was ontgaan. Als je de meest voorkomende symptomen op een rij zet, dan is dat simpelweg koorts, keelontsteking, en vermoeidheid. Deze symptomen komen bij een tal van andere ziekten voor, waaronder ook bijvoorbeeld Corona. Dus dat jouw dokter niet wist dat het Pfeiffer was, is eigenlijk niet eens verwonderlijk. Maar goed, jij schrijft ze af als "dom" of zoiets want hij wist iets niet.

Het andere voorbeeld wat je aanhaalt is dat achtbanen altijd veilig zijn voor kinderen. Ook daar mis je behoorlijk wat nuance, want bij achtbanen zijn ook altijd een minimum lengte vereist. Bijvoorbeeld voor de Python moet het kind minimaal 120cm lang zijn. Dat is voor een reden: de veiligheid van het kind. Daarnaast gebeuren er relatief weinig ongelukken met achtbanen. In de afgelopen 50 jaar zijn er zo'n 100 grote incidenten geweest in pretparken binnen heel Europa. En dat zijn dan niet alleen achtbanen, maar ook andere ongelukken. Dan moet je dat nog in perspectief zetten het aantal achtbanen dat er dagelijks 100'en ritten maken. Waar het op neerkomt is dat achtbanen zeer veilig zijn. Kan er iets gebeuren? Ja, maar de kans is groter dat jij een ongeluk krijgt bij het oversteken van een straat dan bij een achtbaan. Zeker kinderen.

Gezien je deze nuance klakkeloos achterwege laat, verbaast het mij dus niet dat jij de HAVO niet hebt afgemaakt. Op basis van wat je laat zien in dit topic, acht ik jou er ook ongeschikt voor. Enkel roepen dat het makkelijk is, terwijl je niet eens verder kijkt dan je neus lang is. Met deze instelling ga je het niet schoppen zonder opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-06 23:06

haagsepracht

One Man, Half Machine.

[b]Blauwedraak schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:22:\

Vrijwel iedereen heeft een gemiddelde intelligentie. Dokter worden wil ik niet, zo leuk heb ik school nooit gevonden. Na de havo ben ik wel afgestudeerd als ik niet de IT in wil. Ik ben geinteresseerd in voeding, misschien kan ik beter toch niet de IT in gaan en voedingsleer gaan studeren of een praktische voedingsdeskundige opleiding doen.
Weet je zelf eigenlijk wel wat je wil met je toekomst/leven? Wellicht daar eerst achter proberen te komen, wat werkervaring opdoen in verschillende sectoren, en daarna een keuze maken en er vol voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
*knip* reageer constructief aub

[ Voor 107% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

*knip*

[ Voor 111% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2024 13:00 . Reden: Originele reactie verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Neen, jij refereerde naar hoogopgeleiden, weliswaar tussen aanhalingstekens. Daarbij gebruikte je ook een voorbeeld waaruit een dokter, waarvoor je in Nederland hoog opgeleid voor moet zijn, fouten maakt en ben je daar heel denigrerend over.

Vervolgens ga je ook afgeven omdat ik "niet fatsoenlijk" kan schrijven. Wat een zwaktebod. Mensen maken fouten. Overigens zag ik maar 2 zeer kleine foutjes in die hele lap tekst. Ga je dat nu echt als voorwendsel gebruiken om mijn post geheel naast je neer te leggen?

Je ambieert een doctoraat, maar hebt niet eens de HAVO afgemaakt, noch een MBO opleiding afgerond. Zoals ik al zei, met die instelling kom je er niet.

En even voor de goede orde, ikzelf heb een bachelor diploma. Zelfs bijna een master diploma gehad, ware het niet vanwege de pandemie. Nu doe ik werk zonder dat ik daarvoor de opleiding heb gehad. Puur het feit dat ik een universitaire opleiding heb afgerond, zorgde ervoor dat ik deze baan kon krijgen. Ik weer wat het is om een universitaire opleiding te volgen. Wat daar allemaal bij komt kijken. En dus ook dat een doctoraat nog veeleisender is. Op basis van wat ik zie in dit topic, en hoe jij naar mij reageert (zelfs dat ene zinnetje), schat ik al in dat je moeite zult hebben met een bachelor. Laat staan een doctoraat.

EDIT: Handmatig de quote eruit gehaald, want het was niet eens constructief.

[ Voor 7% gewijzigd door Sir_Lion op 16-02-2024 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Blauwedraak Wat is nu je doel met dit topic?

Je begint met de vraag of het mogelijk is zonder vooropleiding, te beginnen aan een IT baan en specifiek, helpdesk. Het lijkt er op dat je die vraag stelt, omdat je zelf overweegt die keuze te maken.

Volgens mij krijg je heel veel handreikingen en realistische opties om de overstap te maken van je huidige vakgebied (wat dat is heb ik misschien overheen gelezen) naar de IT, maar tot dusver serveer je ze vooral af en toon je een attitude die als je die toont op een sollicitatiegesprek, je kansen ernstig verkleinen.

Dubbel nadelig. Je hebt op dit moment niet de juiste startkwalificatie en je toon gedrag dat ik persoonlijk echt niet tijdens een sollicitatiegesprek (of op de werkvloer, als je wordt aangenomen) zou willen zien.

Ik vind het een interessant topic en hoop echt dat je iets gaat doen met alle adviezen die gegeven worden, maar vind het wel wat apart dat je meer en meer af loopt te geven op alles dat niet is wat jij bent, terwijl juist jij ergens eind 20 bent (als ik het goed heb, correct me if I'm wrong) en niet meer hebt dan een afgebroken havo.

Daar is niets mis mee, ik heb door omstandigheden mijn vwo niet af kunnen maken, weet hoe het is om vanuit zo'n situatie te starten. Maar inmiddels zit ik wel op een positie die redelijk past bij mijn leeftijd én ben ik om diverse redenen (baanzekerheid, ambities en domweg het altijd al hebben willen doen) aan een wo studie begonnen met als doel een MSc diploma. Dat gaat nog een paar jaar duren (zit nu in het 3e jaar van de BSc die nominaal 6 jaar duurt, MSc is dan nog eens 2 jaar), tegen die tijd ben ik de 50 gepasseerd, maar juist het feit dat ik aan die studie begonnen ben, opent nu al meer deuren. (Tegelijkertijd, een aantal deuren gaan dicht, niet iedere werkgever zit te wachten op iemand die 32 uur wil werken en 10-15 uur per week in eigen tijd aan studie besteed.)

Hoe dan ook, denk na over je doel, stel een realistisch doel, probeer een realistisch plan richting dat doel te bedenken en voer dat plan uit. Maar stop met afgeven op anderen en klagen dat je met je huidige kwalificaties, niet wordt aangenomen op banen waar terecht, een BSc of MSc of equivalent een harde eis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
unezra schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:11:

Dubbel nadelig. Je hebt op dit moment niet de juiste startkwalificatie en je toon gedrag dat ik persoonlijk echt niet tijdens een sollicitatiegesprek (of op de werkvloer, als je wordt aangenomen) zou willen zien.
Zover ik het zie, is vooral zijn gedrag dat hem in de weg gaat zitten. Zelfs al heeft hij de juiste kwalificaties zoals een MSc in een relevant gebied, met dit gedrag zal het nog steeds moeilijk zijn om überhaupt aangenomen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
unezra schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:11:

Je begint met de vraag of het mogelijk is zonder vooropleiding, te beginnen aan een IT baan en specifiek, helpdesk. Het lijkt er op dat je die vraag stelt, omdat je zelf overweegt die keuze te maken.

Volgens mij krijg je heel veel handreikingen en realistische opties om de overstap te maken van je huidige vakgebied (wat dat is heb ik misschien overheen gelezen) naar de IT, maar tot dusver serveer je ze vooral af en toon je een attitude die als je die toont op een sollicitatiegesprek, je kansen ernstig verkleinen.

Ik vind het een interessant topic en hoop echt dat je iets gaat doen met alle adviezen die gegeven worden, maar vind het wel wat apart dat je meer en meer af loopt te geven op alles dat niet is wat jij bent, terwijl juist jij ergens eind 20 bent (als ik het goed heb, correct me if I'm wrong) en niet meer hebt dan een afgebroken havo.

Daar is niets mis mee, ik heb door omstandigheden mijn vwo niet af kunnen maken, weet hoe het is om vanuit zo'n situatie te starten. Maar inmiddels zit ik wel op een positie die redelijk past bij mijn leeftijd én ben ik om diverse redenen (baanzekerheid, ambities en domweg het altijd al hebben willen doen) aan een wo studie begonnen met als doel een MSc diploma. Dat gaat nog een paar jaar duren (zit nu in het 3e jaar van de BSc die nominaal 6 jaar duurt, MSc is dan nog eens 2 jaar), tegen die tijd ben ik de 50 gepasseerd, maar juist het feit dat ik aan die studie begonnen ben, opent nu al meer deuren. (Tegelijkertijd, een aantal deuren gaan dicht, niet iedere werkgever zit te wachten op iemand die 32 uur wil werken en 10-15 uur per week in eigen tijd aan studie besteed.)

Hoe dan ook, denk na over je doel, stel een realistisch doel, probeer een realistisch plan richting dat doel te bedenken en voer dat plan uit. Maar stop met afgeven op anderen en klagen dat je met je huidige kwalificaties, niet wordt aangenomen op banen waar terecht, een BSc of MSc of equivalent een harde eis is.
Nee, gelukkig ben ik nog geen eind 20. Dat blijkt ook wel uit mijn posts hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Nee, gelukkig ben ik nog geen eind 20. Dat blijkt ook wel uit mijn posts hier.
Dan ben je dus *zeker* niet te oud om de overstap naar IT te maken en een volledige hbo/wo studie, al dan niet in deeltijd, al dan niet voltijd, te starten. (Genoeg voorbeelden van mensen die halverwege hun maximale loopbaan alsnog een volledige hbo of wo studie zijn gestart. Ik ben er daar een van.)

Hoe heeft je huidige loopbaan er tot nu toe uit gezien, hoe oud ben je ongeveer en wat heb je gedaan voor je tot de conclusie kwam dat een overstap naar een IT functie misschien past? (En niet onbelangrijk: waarom zou je de overstap willen maken, wat trekt je in de IT?)

Waar zou je heen willen, wat is je einddoel? (Of heb je dat nog niet helder?)

Wat houd je tegen om nu deeltijd of voltijd, te gaan studeren en een zinvolle startkwalificatie te bemachtigen?

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 16-02-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
unezra schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Dan ben je dus *zeker* niet te oud om de overstap naar IT te maken en een volledige hbo/wo studie, al dan niet in deeltijd, al dan niet voltijd, te starten. (Genoeg voorbeelden van mensen die halverwege hun maximale loopbaan alsnog een volledige hbo of wo studie zijn gestart. Ik ben er daar een van.)

Hoe heeft je huidige loopbaan er tot nu toe uit gezien, hoe oud ben je ongeveer en wat heb je gedaan voor je tot de conclusie kwam dat een overstap naar een IT functie misschien past? (En niet onbelangrijk: waarom zou je de overstap willen maken, wat trekt je in de IT?)

Waar zou je heen willen, wat is je einddoel? (Of heb je dat nog niet helder?)

Wat houd je tegen om nu deeltijd of voltijd, te gaan studeren en een zinvolle startkwalificatie te bemachtigen?
Het leeftijdsverschil met andere klasgenoten houdt mij tegen om voltijd te gaan studeren. Op dit punt is dat zo groot dat je het wel gaat merken. Ik heb het dan bijvoorbeeld over Maxwell en zij weten niet wat dat is. Dat verschil heb ik voorheen al gemerkt en dat verschil gaat alleen maar groter worden. Een heleboel mensen die nu stage lopen bij een IT-bedrijf weten niet eens hoe een netwerkkabel eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Het leeftijdsverschil met andere klasgenoten houdt mij tegen om voltijd te gaan studeren. Op dit punt is dat zo groot dat je het wel gaat merken. Ik heb het dan bijvoorbeeld over Maxwell en zij weten niet wat dat is. Dat verschil heb ik voorheen al gemerkt en dat verschil gaat alleen maar groter worden. Een heleboel mensen die nu stage lopen bij een IT-bedrijf weten niet eens hoe een netwerkkabel eruit ziet.
Ok. Maar dat staat volledig los van de inhoud van de studie.
Ik snap dat aansluiting bij je klasgenoten prettig is, maar je bent geen 7 dagen per week, 24 uur per dag, bezig met je studie. Die aansluiting die je zoekt, kun je volgens mij ook prima vinden bij vrienden, hobbyclubs, etc.

Wat ik in je reactie wel mis, is beantwoording van de rest van mijn vragen. Je beantwoord enkel de laatste. Er staan nog meer vragen. :) By all means, volgens mij is iedereen in dit topic van goede wil en willen we je heel erg graag op weg helpen, maar door zo selectief te antwoorden maak je dat niet makkelijker en aantrekkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53
[...]

Het leeftijdsverschil met andere klasgenoten houdt mij tegen om voltijd te gaan studeren.
Wat denk je dat er in het werkende leven gaat gebeuren?
Mijn collega's zijn ook tussen de 21 en de 66. Met iedereen heb ik andere gesprekken en dat maakt het juist zo leuk.

Ik vaag me inmiddels wel af wat je afgelopen jaren hebt gedaan na je Mavo? Volgens mij moet je nu gewoon in beweging komen maar ik lees alleen maar argumenten om te blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
jongetje schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Wat denk je dat er in het werkende leven gaat gebeuren?
Mijn collega's zijn ook tussen de 21 en de 66. Met iedereen heb ik andere gesprekken en dat maakt het juist zo leuk.

Ik vaag me inmiddels wel af wat je afgelopen jaren hebt gedaan na je Mavo? Volgens mij moet je nu gewoon in beweging komen maar ik lees alleen maar argumenten om te blijven zitten.
Ik heb al 1 jaar servicedesk erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Blauwedraak schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Ik ben net klaar met pagina 1 dus wellicht dat het al gezegd is en dat ik achterloop. Maar mijn ervaring is dat dit werk wel bestaat, maar eigenlijk voornamelijk als studentenbijbaantjes. Met bijbehorend loon, werktijden en (gebrek aan) doorgroeimogelijkheden. Leuk voor naast je studie, maar niet iets wat je fulltime kan gaan doen in plaats van studie. Gewoon door het inkomen en toekomstperspectief dat er aan hangt.

Heb zelf ook zo iets gedaan naast mijn studie destijds, intern bij de BYOD desk van mijn hogeschool. Dat ging om de laptops van medestudenten en soms docenten (waarbij complexere issues naar de interne IVT afdeling doorgestuurd werd). Die werkten ook exclusief met studenten van IT opleidingen daar. Student aan huis is ook zo iets dacht ik (kwam de naam iig vaak tegen tijdens mijn studententijd maar heb er zelf geen ervaring mee), maar zoals de naam al aangeeft ook gericht op studenten als medewerkers.

Buiten zulke studentenbaantjes wordt het al snel complexer, zoals verschillende Tweakers ook al hebben aangegeven, en zijn dingen als kennis van AD wel snel een must.

Ik zou idd kijken voor een deeltijd studie en daarnaast lekker werken. Zelfs met MBO2 heb je al veel betere kansen dan enkel VMBO vermoed ik. Vacatures vragen wellicht MBO3, maar vacatures zijn vaak ook iets hoger dan het minimale. Als je ergens er net onder zit (niet op alle punten natuurlijk) en jezelf goed kan verkopen maak je prima kans. Zeker als je wat ervaring hebt die je kan noemen, zowel in technische skills (daar moet je gewoon wat expliciete ervaring en kennis in hebben) als softskills (welke ook in andere verder ongerelateerde banen kunnen zitten, dus kijk daarbij ook naar eerdere bijbaantjes enzo).

En als je eerlijk denkt dat je het kan met je huidige opleidingniveau, gewoon vast soliciteren. Nee heb je, ja kan je krijgen. Je hoeft uiteindelijk maar 1 werkplek te overtuigen voor een baan. Dus zorg dat je goed kan uitleggen waarom je denkt dat je geschikt bent en doe een poging. Ergste geval wordt je afgekeurd, eventueel met feedback van wat ze in je missen (maar ook vaak genoeg met een geautomatiseerde mail). Maar wees dan wel voorbereid op meerdere afwijzigen, en ga erin met het idee dat je zoekt naar die ene plek die je een kans geeft. Want realistisch gezien zoek je wel naar die ene spelt in de hooiberg. En je vind dan veel hooi tussendoor.

[ Voor 16% gewijzigd door Cambionn op 16-02-2024 15:10 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 22:01
[...]

Je kan ook een deeltijdopleiding volgen. Hier zijn vaak wat "oudere" mensen te vinden. Kans is groot dat je daar weer één van de jongste mensen zal zijn. Toen ik mijn HBO opleiding volgde zijn er ook mensen ingestroomd die bijna 10 jaar ouder waren. Het was geen enkele belemmering en juist fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:59
Blauwedraak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Ik heb al 1 jaar servicedesk erop zitten.
Met 1 jaar servicedesk ervaring heb je dus je eigen topicstartvraag beantwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

RichardKim06 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:04:
[...]
Je kan ook een deeltijdopleiding volgen. Hier zijn vaak wat "oudere" mensen te vinden. Kans is groot dat je daar weer één van de jongste mensen zal zijn. Toen ik mijn HBO opleiding volgde zijn er ook mensen ingestroomd die bijna 10 jaar ouder waren. Het was geen enkele belemmering en juist fijn.
Ik wéét van het overgrote deel van mijn studiegenoten niet eens bij benadering hoe oud ze zijn. We hebben vooral contact via chat. :)

Vind leeftijd ook totaal irrelevant, het gaat mij er om of het fijne studiegenoten zijn met wie ik, naast studie-inhoudelijke dingen, een fijn gesprek kan voeren. (Maar dat hoeft ook niet met álle studiegenoten. Een paar waarmee je een fijne studietijd hebt, die je door de moeilijke momenten heen slepen en waarmee je lief en leed kunt delen zoals een gehaald of juist mislukt tentamen, maar ook perikelen op het werk, in je relatie of met je huisdier, is meer dan voldoende.)

Als leeftijd al een factor is, is het een positieve. Je kunt van iemand die 10 jaar jonger is, vaak net zo veel leren als van iemand die 10 jaar ouder is.Niet meer of minder. Hooguit soms andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
jan390 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Met 1 jaar servicedesk ervaring heb je dus je eigen topicstartvraag beantwoord
Om in de IT te werken is alleen ITIL soms al genoeg. Het hangt een beetje van de praktijksituatie af en waarom een onderdeel is niet gelukt. Tegenwoordig is mbo juist moeilijker geworden, vroeger kon je onbeperkt herkansen. Tegenwoordig is dat niet meer toegestaan.

Er zijn heel wat mensen zonder volledige opleiding. Dat zijn voornamelijk jongeren schat ik zo in. Meestal zijn het vooral jongeren die enkel een berg met certificaten hebben als aanvulling op het middelbare schooldiploma. Ik heb het laatst nog opgezocht, 20% van Nederland heeft slechts vmbo afgerond. Een deel daarvan zijn zelfs hoogbegaafd. Maar in de praktijk is hoogbegaafd een niet bestaand begrip, niemand is hoogbegaafd, iedereen is in de praktijk gewoon een nummertje.

[ Voor 33% gewijzigd door Blauwedraak op 16-02-2024 16:56 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.