hulp gevraagd bij maken van image van schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 13:46
Hallo,
Onlangs heb ik een diskimage willen terugzetten van de enige harde schijf in een mini-PC. Ik had die voorheen aangemaakt met Aomei Backupper standaard. Helaas bleek de recovery partitie niet in de image te zitten, hoewel ik een image van de volledige schijf had gemaakt. Ik kon de image terugzetten, de recovery partition is wel aangemaakt maar ze heeft geen toewijzing (normaliter staat daar recovery partition in) of naam en er staat ook niets in. Ik kan ze ook niet benaderen om bv. te formatteren (niet dat ik dat wil, maar ik wil benadrukken dat voor die partitie alle opties uitgeschakeld zijn in Schijfbeheer). En ik kon dus ook geen herstelpunten meer aanmaken.
Dus enige oplossing was alles terug installeren... Nu wil ik wel van mijn 'verse' installatie opnieuw een diskimage maken maar wel eentje waar ik op kan vertrouwen dat alles, letterlijk alles, in de image zit.
Welk programma is daar best voor geschikt? MiniTool Shadowmaker? Of Easus Todo backup? Of iets anders?
Bedankt voor de reacties en tips!
Groeten,
Ronny

[ Voor 3% gewijzigd door ronny59 op 08-02-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bootstick met clonezilla zou ik zeggen.

Maar als je nu je recovery partitie kwijt bent, heb je die na een reinstall ook niet meer neem ik aan? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Bedankt voor de supersnelle reactie! Nee, omdat de recovery partitie na gebruiken van de image onbruikbaar was kon ik niet anders dan alles te herinstalleren van nul. Die partitie wordt, dacht ik toch, aangemaakt bij installatie, dus nu staat ze er wel terug, en kan ik terug herstelpunten aanmaken, maar ik wil van de komende image zeker zijn dat die recovery partitie ook meegenomen wordt zodat ik de schijf, indien nodig, echt helemaal exact kan terugzetten zoals ze nu is, met alles erop en eraan ;)

PS ik moet bekennen dat ik van clonezilla nog nooit had gehoord, dus dat is op zich al een tip om eens na te zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door ronny59 op 08-02-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kijk ook hier even?
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Ook een prima tip, bedankt daarvoor! het gaat daar wel over een SSD, maar dat geldt natuurlijk even goed voor een HDD ;)
Wel gaat het bij mij niet om clonen, maar een image maken die ik op een externe backup schijf kan bewaren voor noodgevallen.

[ Voor 14% gewijzigd door ronny59 op 08-02-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Dank je wel! Spijtig dat Acronis True Image is veranderd naar een betalend abonnement. Dat leek me mooie en gratis software.
In het verleden gebruikte ik een programma waarvoor je niet in de BIOS hoefde te zijn. Het programma herstarte na een tijdje en ging in een soort 'safe mode' scherm zonder windows op te starten en kwam, na het maken van een image, terug naar windows. Héél handig, maar ik weet verdikke niet meer welk programma het was, ik denk Easus Todo backap, maar ben niet zeker.

[ Voor 70% gewijzigd door ronny59 op 09-02-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Als je een schijf van een 'meewerkend' merk in je computer hebt zitten kan je Acronis via de leverancier van de schijf downloaden en gebruiken. Werkt voor mij via Crucial en WD, ik weet niet wie dit nog meer aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Dat heb ik helaas niet, maar ik kan wel de harde schijf waarvan ik later een kopie zou moeten kunnen maken in een docking station steken bij een andere computer en van daaruit werken. Dat zou toch moeten kunnen, maar ik weet niet welk backup programma daarvoor het best geschikt is. Misschien een aantal suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:07
ronny59 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:13:
Hallo,
Onlangs heb ik een diskimage willen terugzetten van de enige harde schijf in een mini-PC. Ik had die voorheen aangemaakt met Aomei Backupper standaard. Helaas bleek de recovery partitie niet in de image te zitten, hoewel ik een image van de volledige schijf had gemaakt.
Ik doe dit ook regelmatig met Aomei Backupper standaard, en bij mij werkt dit prima, inclusief recovery partition.

Kan het zijn dat je de optie Disk backup hebt gebruikt? In dat geval wordt de recovery partition niet meegenomen in de backup, daarvoor moet je System Backup gebruiken.

Als je wilt controleren of alle partities zijn meegenomen in een backup, kan je via
Utilities -> Explore Image alle partities uit de backup mappen naar een drive letter.
Je ziet dan vanzelf wat allemaal is meegenomen in de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Ik heb inderdaad disk backup gebruikt, ervan uitgaande dat dan de hele schijf zou gebackupped worden, maar dat was dus blijkbaar niet het geval ;) Ik dacht namelijk dat system backup enkel het systeem zou backuppen en niet de ganse inhoud.
Als ik system backup gebruik, wordt dan echt alles meegenomen? Ik wil echt zeker zijn dat ik een backup heb die ik kan gebruiken om indien nodig de hele schijf, met alles erop en eraan, gewoon terug te kunnen zetten en terug naar het punt te gaan waarop de backup gemaakt is.

[ Voor 9% gewijzigd door ronny59 op 09-02-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
ronny59 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:59:
Ik heb inderdaad disk backup gebruikt, ervan uitgaande dat dan de hele schijf zou gebackupped worden, maar dat was dus blijkbaar niet het geval ;) Ik dacht namelijk dat system backup enkel het systeem zou backuppen en niet de ganse inhoud.
System Backup neemt zowel de image van je drive met files en OS (meestal de C: drive) als de recovery partition mee. Ook de boot loader (EFI) partition wordt meegenomen.
Als ik system backup gebruik, wordt dan echt alles meegenomen?
Ja, in principe wel. Maar controleer dat even op de manier die ik hierboven heb beschreven.
Ik wil echt zeker zijn dat ik een backup heb die ik kan gebruiken om indien nodig de hele schijf, met alles erop en eraan, gewoon terug te kunnen zetten en terug naar het punt te gaan waarop de backup gemaakt is.
Ik heb dit regelmatig gedaan, ook als ik bv. de drive in een PC heb vervangen door een nieuwe. Werkte altijd prima met AOMEI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Dankjewel voor de reacties, ReneK. Ik ga dus met een System Backup werken, maar vraag me dan wel af wat het nut is van een Disk Backup als die toch geen echte backup van de disk maakt?

Ik zag ook dat die Disk Backup meerdere kleine files aanmaakt, terwijl ik er gewoon 1 grote had verwacht. Is daar een reden voor of heb ik iets verkeerd ingesteld?

[ Voor 31% gewijzigd door ronny59 op 09-02-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
ronny59 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:15:
...maar vraag me dan wel af wat het nut is van een Disk Backup als die toch geen echte backup van de disk maakt?
Disk Backup maakt alleen een image van een logische drive, bijvoorbeeld de C: schijf. Extra systeem partities worden dan niet meegenomen.
Ik gebruik Disk Backup ook wel eens om van andere (non-OS) drives een backup te maken.

Maar ik geeft toe dat de naam Disk Backup verwarrend is gekozen.
Ik zag ook dat die Disk Backup meerdere kleine files aanmaakt, terwijl ik er gewoon 1 grote had verwacht. Is daar een reden voor of heb ik iets verkeerd ingesteld?
Je kunt dat instellen bij Backup options --> Splitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
ronny59 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:15:
Misschien is je backup media FAT32?
Dan zullen de meeste image backup programma's automatisch splitten in blokken van 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Ah, ik begin het te begrijpen. En inderdaad, ik had het naar een USB stick ge-imaged die FAT32 geformatteerd was. Had ik kunnen aan denken, maar blijkbaar werkt het terugzetten dan toch wel, wellicht omdat Aomei dat terug aan elkaar zet.
Bedankt voor de leerrijke inbrengen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:04
Ik gebruik daarvoor de Windows-eigen backupfunctie en ik maak daarbij meteen ook de voorgestelde herstelschijf aan. Met die twee lukte het elke keer om een volledig werkende PC te verkrijgen (dus vanuit het niets terug te zetten vanuit een eerder gemaakte schijfkopie) na een volledige crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Renault schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:07:
Ik gebruik daarvoor de Windows-eigen backupfunctie en ik maak daarbij meteen ook de voorgestelde herstelschijf aan. Met die twee lukte het elke keer om een volledig werkende PC te verkrijgen (dus vanuit het niets terug te zetten vanuit een eerder gemaakte schijfkopie) na een volledige crash.
Dat is inderdaad ook een optie, maar op internet las ik dat er toch regelmatig problemen zijn met de ingebouwde backupfunctie van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Sorry, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Kan je een harddisk in een extern dockingstation steken en daar dan een system backup van maken? Ik kan schijnbaar enkel die schijf backuppen enz. van waaruit Aomei Backupper is geïnstalleerd, of kijk ik ergens overheen?
Bij 'klonen' kan ik wel aan de externe harde schijf, maar dan heb ik weer geen system backup keuze meer...

[ Voor 16% gewijzigd door ronny59 op 10-02-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
ronny59 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:11:
Sorry, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Kan je een harddisk in een extern dockingstation steken en daar dan een system backup van maken? Ik kan schijnbaar enkel die schijf backuppen enz. van waaruit Aomei Backupper is geïnstalleerd, of kijk ik ergens overheen?
Dat laatste zou best kunnen, al weet ik het niet zeker. AOMEI kan een system backup maken van een 'live' systeem, dwz. vanuit Windows en terwijl Windows draait. Eén van de mogelijke technieken om dat te doen terwijl er allerlei processen en programma's lopen is de VSS backup techniek die Microsoft biedt (AOMEI kan daarnaast ook zijn eigen techniek gebruiken, zie Backup Options --> VSS)

Zou kunnen dat wat AOMEI een System Backup noemt alleen geldt voor een live backup vanuit Windows.
Bij 'klonen' kan ik wel aan de externe harde schijf, maar dan heb ik weer geen system backup keuze meer...
Vermoedelijk omdat een Windows installatie op een externe schijf op dat moment niet live is.

Een clone van een externe schijf waarvan het OS niet live is, zou gewoon een volledige kopie van deze schijf op moeten leveren, inclusief system partities.

Maar waarom zou je een systeem schijf eerst in een dockingstation stoppen om er dan een backup te maken?

Een alternatief zou nog kunnen zijn een AOMEI bootable USB stick maken (via Utilities-->Create Bootable Image) met Windows PE + AOMEI erop.
Als je boot vanaf deze stick is de Windows op je systeemschijf niet meer live, en kan je klonen wat je wilt.

Het is sowieso verstandig om zo'n bootable stick te maken, voor het geval Windows helemaal niet meer boot of beschadigd is. Ook handig als je een nieuwe C: drive in je systeem wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
ronny59 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:11:
Backupper is geïnstalleerd, of kijk ik ergens overheen?
Welke versie van AOMEI gebruik je precies?
Misschien is deze versie wat beperkt in de mogelijkheden.
Maar bij een "Windows/systeem" backup/clone gaan de programma's er vanuit dat je de actuele draaiende Windows wilt backuppen.
Anders misschien Macrium Reflect Free proberen?
Deze is sowieso wat flexibeler in de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny59
Ik heb het opgelost door de harde schijf in te bouwen en van daaruit te starten en dan een system backup naar een USB stick (64GB NTFS) te schrijven en dat lijkt me toch gelukt (heb de integriteitscontrole laten uitvoeren).
Dus ik kan hiermee verder! Iedereen superbedankt voor de bereidwillige hulp!
Pagina: 1