• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Na veel meelezen en zoeken hier op GoT wil ik jullie om advies vragen.

We hebben op dit moment op ZZW 18x235Wp liggen in 1 string op een 1-fase omvormer.
Dit is in 2013 vrij slordig geinstalleerd. Kabels los tussen de pannen, wss een inductielus, losse kabels, kabels door de regenpijp etc.

ZZW vol leggen met moderne panelen brengt een stuk meer op.
Mijn eerste gedachte was om dan de huidige set te verhuizen naar NNO.
Maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik, als ik al een installateur vind die hiertoe bereid is, dit evengoed een omvormer, montagemateriaal, kabel en arbeid kost.
Foto's
ZZW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIYPcnAsYjBEHIklVRlGnukR3I4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIfFmZjVDpmUkZSdQiV1i8pg.png?f=fotoalbum_large
NNO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NkeUk1Sw_5wTbAxRR8w0lWyJtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6eUphhAKCqPKPZKePEQB3liE.png?f=fotoalbum_large
Google Maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V5hggNwhpZyxSTyQTXhFy-J9sY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HqaHry3LwbU4c5NrbZhBDx2R.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Vrijstaande woning met zadeldak, vrij steile dakhoek van 43 graden.
2 dakvlakken van ~8m x ~5.2m.

Op ZZW zit een dakraam.
Op NNO een aantal pijpjes.
Schaduw
Op ZZW in de (vroege) ochtend wat schaduw van een boom aan de voorzijde van het huis, zie foto met rode pijl.
Bij laagstaande zon (winter) op ZZW in de namiddag schaduw van het (identieke) huis van de buren.
Hun dak ligt parallel aan het onze, dus de schaduw trekt dan horizontaal van onder naar boven over de panelen.

Op NNO geen schaduw veroorzaakt door bomen of objecten.
Jaarverbruik
~2400 kWh, dit is exclusief zelf direct verbruikte opwek van huidige pv set.
Ik kan vanwege een defect aan de omvormer de opwek niet bepalen. Dit is dus de verbruiksdata zoals de slimme meter die geeft.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A.
Groepenkast is recent vernieuwd naar 3-fase met een 63A hoofdschakelaar en bijpassende bedrading.

Geen WP, deze gaat er in de toekomst wel komen.
Nog geen plannen om elektrisch te gaan rijden.
Budget en doel
Budget: bierviltjesberekening leert dat alles vol leggen met een string omvormer ongeveer 5K kost aan materiaal (Winkelman).
Dus dat + installatiekosten + arbeid voor demonteren huidige set + wss nog wat marge?

Doel: tweeledig:
De huidige set (18x235Wp op 1 string op 1 fase) uit 2013 is slordig geinstalleerd en de omvormer is tzt aan vervanging toe. We willen naar een nette, veilige installatie.

Daarnaast willen we in de toekomst ook op mindere dagen toch zoveel mogelijk onze eigen energie te kunnen gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Een nog te vinden installateur. Regio Eindhoven, tips zijn welkom.
Bijhouden van data
Belangrijk, ivm in de toekomst kunnen reageren op dynamische prijzen (apparatuur aansturen en evt uitschakelen bij negatieve prijzen). Ik vind het belangrijk dat dit volledig lokaal kan, en dan liefst ook nog bedraad. Omvormer fabrikanten zoals Growatt die dit actief tegenwerken vallen dus af.
(Ik dacht zelf aan GoodWe of SMA.)
Reeds verkregen offertes
Nog geen, ik wil eerst de opzet van de installatie helder hebben.
Regio
Eindhoven
Opties
Ik heb wat zitten passen/meten in Sunny om een idee te geven (standaard panelen van 172x113):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p4djT5TGdjOIK5HG7a7xjI0H48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cq7UNtkugsh91snRGL3odapu.png?f=fotoalbum_large

Mogelijkheden (die ik als leek na het lezen van allerlei topics hier bedacht heb...):

Plan 1
Noord/zuid opstelling, 4 strings parallel
Vanwege parallel dus volledig nieuwe panelen.
Ieder dakvlak verdelen in twee strings (twee rijen boven elkaar). Deze parallel aansluiten op een 3-fase string omvormer.
Totaal zou ik dan per dakvlak 13 panelen kwijt kunnen, dus 26 x ~420Wp.
Dus bijvoorbeeld 2x7 op MPPT A en 2x6 op MPPT B.

Valt af na jullie feedback; te ingewikkeld en mogelijk suboptimaal.

Plan 2
Noord/zuid opstelling, 2 strings, 1 dakvlak per MPPT
Ieder dakvlak op 1 string. 1 dakvlak per MPPT. Aansluiten op een 3-fase omvormer.
Nadeel van deze oplossing leek mij dat ik dan op ZZW meer last heb van schaduw van het huis van de buren bij laagstaande zon.
ZZW 14x ~420Wp (ZZW heeft iets meer ruimte dus een paneel extra)
NNO 13x ~420Wp

Plan 3
Noord/zuid opstelling, meerdere 1-fase omvormers (of 1 ondergedimensioneerde 3-fase omvormer)
ZZW 14x ~420Wp op 1 omvormer. Kan dit uberhaupt op een 1-fase omvormer zonder al te grote verliezen?
NNO 13x ~420Wp of 18x235Wp op 1 omvormer.

Voordeel hiervan zou dan dat ik nog ruimte over houd op 1 vd fases houd om later nog een set op onze keuken (plat dak) te leggen, gericht op west.
Evt zelf leggen met een deel van onze huidige panelen.

Plan 4
Huidige set eraf, nieuwe panelen (14x420Wp) erop.
3-fase omvormer, 2 strings van 7, netjes in twee rijen boven elkaar.
Evt de huidige set (deels) zelf verplaatsen naar plat dak op west.

En dan nu mijn vragen:
1) Voor welke setup zouden jullie gaan?
2) Oude panelen hergebruiken of alles nieuw?
3) Welke omvormer(s) zouden jullie aanraden, en hoe verdelen over fases?

[ Voor 19% gewijzigd door Mirickle op 11-02-2024 15:45 . Reden: startpost ingekort, feedback verwerkt ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-11 23:30
Ja dat is inderdaad een veel te uitgebreide startpost.

Je moet het uitbesteden. Strings parallel is te ingewikkeld dus plan 1 valt af.

Plan 2 vind ik wel logisch. Kies de omvormer zo krap mogelijk (hooguit 8 kW) zodat er later nog een 3 kW enkelfase bij past.

Uitbesteden, dus alles nieuw. Tenzij je het heel goedkoop kunt uitbesteden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Mirickle
  • Nu online
Dank voor je input!
Ik heb de startpost even gesnoeid.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 23:17
Zie ik goed dat je ook nog platdak aan de achterkant van het huis hebt? Kan je daar niet wat panelen kwijt?

Panelen eraf halen levert hooguit 1200-1500 WP extra PV oppervlak op, zonder het volledig door te rekenen lijkt het mij economisch gezien niet erg interessant.

• Mirickle
  • Nu online
Klopt. Niet het gehele platdak is bruikbaar ivm gewicht, maar een deel wel (~6m x ~4m).
Dat zou ik op west kunnen richten. Er staat wel eea aan bomen rondom de tuin, en er is natuurlijk de schaduw van het huis voor het middaguur.

Mij leek het voor de spreiding van opwek over de dag/het jaar gunstiger om een NNO/ZZW opstelling te leggen.

Wbt de huidige panelen: puntje van zorg is wel dat de huidige installatie slecht is aangelegd, hier moet sowieso eea aan de bekabeling worden aangepast en het trace panelen -> meterkast moet verlegd worden (van door-de-regenpijp naar netjes-intern-in-buis). Maar dat zou ik evt. aan een installateur kunnen voorleggen bij plaatsing van extra PV.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 23:17
De dag dat je niet meer mag salderen zijn panelen op NNO zinloos, die wekken immers enkel in de zomer significant op, omdat de rest van het jaar de zon te laag staat.

Op het platte dak kan je zelf installeren wel overwegen als je niet 2 linker handen hebt.

• busscherski
@Oilman
Nee volgens mij heb je die panelen juist voor bewolkte dagen. Waarop ze bijna hetzelfde opwekken als zuid panelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Huidige set lekker op MP zetten en helemaal vol leggen met nieuwe panelen.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
"Dus bijvoorbeeld 2x7 op MPPT A en 2x6 op MPPT B."

Ik zou dat niet doen. Het is beter om per dakvlak (en zelfde oriëntatie) 1 string aan te houden. Dan hou je hoger voltage en kan de MPPT beter z'n werk doen. Schaduw zal NIET de hele string omlaag trekken, bypass diodes lossen dat (grotendeels) op.
Als je schaduw op 6 panelen krijgt dan komen die mogelijk onder het opstart voltage én 2 strings op 1 tracker is dan niet handig ivm spannings verschillen.

Als je geen kWh's tekort komt zou ik dat nog even laten zo.
De kabels fatsoeneren is idd iets teveel werk, zolang je geen storingen hebt zou ik het nog ff laten liggen zo, maar wel vervelend dat je geen communicatie met de omvormer hebt (en dus mogelijk geen idee hebt of er storing is).

Ik zou de hele installatie kunnen nameten voor je, inc aarding van de rails.

• Mirickle
  • Nu online
busscherski schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:25:
@Oilman
Nee volgens mij heb je die panelen juist voor bewolkte dagen. Waarop ze bijna hetzelfde opwekken als zuid panelen
Dat was idd ook mijn gedachte.
Gman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:34:
... maar wel vervelend dat je geen communicatie met de omvormer hebt (en dus mogelijk geen idee hebt of er storing is).

Ik zou de hele installatie kunnen nameten voor je, inc aarding van de rails.
Thx voor het aanbod, maar ik heb nog wel monitoring via de slimme meter P1 poort, dus heb wel zicht op wat de set doet.
Aarde is overigens niet toegepast in onze PV installatie.

N.a.v. van jullie reacties heb ik plan 1 (parallelle strings) geschrapt en een nieuwe optie toegevoegd:

Plan 4
Huidige set eraf, nieuwe panelen (14x420Wp) erop. 5880Wp. 6000Wp als ik kies voor 430Wp panelen.
3-fase omvormer, 2 strings van 7, netjes in twee rijen boven elkaar.
Evt de huidige set (deels) zelf verplaatsen naar plat dak op west.

Iemand nog tips voor goede installateurs in regio Eindhoven?

• busscherski
ja kan ook.

Als je het parallel aan laat leggen dan kun je het daarna heel makkelijk zelf ombouwen naar serie. Waar schaduwmanagement beter werkt en de omvormer een hoger rendement heeft.
Andersom ombouwen is veel lastiger.

• Mirickle
  • Nu online
Nog een andere gedachte, namelijk het 1:1 vervangen van mijn huidige omvormer en kabeltrace omvormer <-> panelen.
Ik vind het ergens zonde om een hoop arbeidskosten te verstoken aan het vervangen van in principe goed werkende panelen.
Op deze manier kan ik het budget inzetten voor nieuw spul op west.

Zoals gezegd zit het nu op 1 fase in 1 string van 18 panelen. Totaal 4230Wp en Voc 664V * 1.25 = 830V.

Ik zie geen nieuwe 1-fase omvormers die dit voltage aan kunnen. Wel zou ik kunnen kiezen voor de lichtste 3-fase omvormer van GoodWe.

Specs huidige panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pizWAteRXMSaG-co65MkcvxEOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OgvsV5ChgnbfB20RWjpmgnJc.png?f=user_large

Specs GoodWe 4K 3-fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXsxRlhvGL9iO08PPLG5q8eFMJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m7uDWQZpsKuIDEBYIHZKQfl5.png?f=user_large

Gaat deze combinatie fatsoenlijk werken?

• busscherski
Ja dat ziet er prima uit.
Waarom dan de nieuwe panelen niet ook bij op die nieuwe 3 fase omvormer?

• Mirickle
  • Nu online
Terugkoppeling is altijd fijn; we hebben een nette offerte geaccepteerd van een middelgrote installateur uit de regio. Afgelopen vrijdag zijn de panelen gelegd:

- 25x Jinko JKM430N-54HL4R-B (14 op ZZW, 11 op NNO)
- GoodWe GW8K-DT 3-fase omvormer

ZZW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5eBhpYP9PxDf6sRxi_nyTxviwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAUhXdZ6SXNiyu2jAc5IHmrS.png?f=user_large

NNO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3OifBBOL9kSZC442VjpAtdMDsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D5JtCoQ6vwaY97xvqd5zbAnT.png?f=user_large

omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx3TUrB2kdQAZD3vEQgCJRVz8dM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NUMsDk5hpQV0ThnlqkyXFx0h.png?f=fotoalbum_large

Groepenkast werk zelf gedaan. Gelijk een begin gemaakt met opruimen van Chint spul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq_WObH2hdQMW9a-TRox-mLyA54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jlv8MNVaOC0sir6458LzwFV1.png?f=fotoalbum_large

Leuk om te zien dat NNO lekker mee doet, vooral bij bewolkt weer en bij het "verlengen" van de opbrengst over de dag.

De hele voorbereiding van het dak etc is prima gegaan. Helaas heeft men bij het daadwerkelijk plaatsen van de panelen wat bochten afgesneden, waarvoor ze nog even terug mogen komen.

Dank aan iedereen hier voor het meedenken!

Kleine toevoeging nog voor toekomstige lezers van dit topic:
De GoodWe omvormer is mooi lokaal uit te lezen. Ik doe dit met de GoodWe Inverter integratie in Home Assistant.
Echter, GoodWe's netwerk implementatie om dit mogelijk te maken is echt dramatisch slecht qua veiligheid. Het kan ook direct vanaf de omvormer via USB, dat ga ik nog proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mirickle op 14-04-2024 13:32 . Reden: kleine toevoeging over de omvormer ]

Pagina: 1