Drainage rondom huis en optrekkend vocht.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04 19:49
Goedemorgen Tweakers,

Na het verwijderen van een oud putje uit de tuin ben ik nu toe aan een volgend project en wel drainage om het huis. Waarom drainage? Op 1 plek in de woonkamer hebben we optrekkend vocht in de muur, op een andere plek in de gang is er in het verleden eens een vochtprobleem geweest zo ik het kan zien en in de kelder hebben we geregeld water staan.

Hieronder even een afbeelding van de situatie om een beeld te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVhPgJx4LE2EAbeouiZakBLw8p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FWIzWnz4UTYVo98vJEMvIkY.jpg?f=fotoalbum_large

-De slaapkamer en de hal en voor de rest alles wat grijs is is een betonen vloer (op VK rechtsboven na, dat is gewoon hout)
-De problemen die nu spelen zijn (rood omcirkeld); het optrekkend vocht in de woonkamer in een hoekje, en water in de kelder.
-Problemen verleden (groen omcirkeld): We hebben tijdens het verbouwen alles kaal gehad en ik kon zien dat in de garderobe kast ook vochtproblemen zijn geweest in de hoek, het was hier beschimmeld.

Optrekkend vocht woonkamer komt en gaat, vorig jaar maart het gehele huis opnieuw laten voegen en impregneren aangezien die erg slecht waren, we hoopten dat dit het probleem zou verhelpen wat betreft het vocht in de woonkamer. Het water in de kelder is na veel regenval een laagje van 5 a 10mm. Dit haal ik geregeld weg met de waterstofzuiger.

Op internet heb ik mij al even ingelezen en lees over het algemeen het zelfde verhaal;
-20 tot 25 cm vanuit de gevel een sluif graven
-van 50 tot 70 cm diep
-of 70 tot 90 cm diep bij water in de kelder.
-20 cm drainagezand op buis en rest afvullen met tuinaarde of zand
-Blauw is sloot, geel/bruin/oranje is drainage en kom ik hieronder op terug.

Omdat ik niet alles in 1 keer wil doen wil ik het in etappes gaan doen, ook omdat ik voor etappe 1 de tuin al deels open heb liggen van het put project.
Ik zou in dit geval het als volgt willen aanpakken met de info die ik op internet heb gevonden;
-Etappe 1: Oranje drainage aanleggen op 50-70 en bruine drainage op 70-90 (kelder)
-Etappe 2: Gele drainage aanleggen op 50-70

Nu had een collega het er weer over dat je drainage ter hoogte van je vloer kruipruimte moet doen of gelijk met de keldervloer? In dat geval zou ik voor de kelder op 125cm komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 18:25

Foamy

Fulltime prutser

Wat is het grondwaterpeil? Als dat op, of boven je drainage ligt dan gaat dat niets helpen..

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 09:02
Aangezien je schrijft: het optrekkend vocht in de woonkamer komt en gaat. Weet je zeker dat je hier geen last hebt van een koudebrug? En wat is de luchtvochtigheid in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Foamy schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:22:
Wat is het grondwaterpeil? Als dat op, of boven je drainage ligt dan gaat dat niets helpen..
Heb hier al weken een gat van 1,3 meter diep om dat dus te testen maar daar staat geen water in. Dus ik ga er vanuit dat dat dieper dan 1,3 meter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@Ruudstertje
Als je de drainage verbeter op jou beschreven manier, wordt je muur nog gewoon nat. Het zal hooguit eerder droog worden omdat je aarde eromheen eerder opdroogt.

Wil je het goed aanpakken je je muur vrijgraven, deze behandelen met zodat deze waterafstotend wordt. Vaak wordt er dan nog een scherm aangebracht zodat het water naar beneden wordt afgevoerd. Tenslotte de beschreven drain om alles af te voeren.

Maar hoeveel verloop heb je richting de sloot? Want zonder verval gaat er geen water afgevoerd worden.

Ter inspiratie: YouTube: Top 3 Holmes Inspection Episodes | HomefulTV Rewind 2023
In NL zal het wellicht iets anders gaan, maar principe blijft hetzelfde. Muur vochtbestendig maken en water wegvoeren van muur.

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 08-02-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
gumtree schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:32:
Aangezien je schrijft: het optrekkend vocht in de woonkamer komt en gaat. Weet je zeker dat je hier geen last hebt van een koudebrug? En wat is de luchtvochtigheid in huis.
Of ik last heb van een koudebrug weet ik niet, hoe kan ik hier achter komen?
Luchtvochtigheid is op dit moment 63%. Gisteren was deze rond de 55% (gemiddeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:47
Ik ben geen expert hierin, maar heeft drainage aanleggen in de grond rond je huis ook geen effect op de stabiliteit van je fundering?

Ik zou juist focussen op waterdicht maken/sealen van fundering en keldermuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
chrisborst schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:49:
@Ruudstertje
Als je de drainage verbeter op jou beschreven manier, wordt je muur nog gewoon nat. Het zal hooguit eerder droog worden omdat je aarde eromheen eerder opdroogt.

Wil je het goed aanpakken je je muur vrijgraven, deze behandelen met zodat deze waterafstotend wordt. Vaak wordt er dan nog een scherm aangebracht zodat het water naar beneden wordt afgevoerd. Tenslotte de beschreven drain om alles af te voeren.

Maar hoeveel verloop heb je richting de sloot? Want zonder verval gaat er geen water afgevoerd worden.

Ter inspiratie: YouTube: Top 3 Holmes Inspection Episodes | HomefulTV Rewind 2023
In NL zal het wellicht iets anders gaan, maar principe blijft hetzelfde. Muur vochtbestendig maken en water wegvoeren van muur.
Ja dat de muur nat word snap ik. Drainage is toch ook om het water wat de grond in trekt af te voeren?

Muur behandelen had ik ook in gedachten, in ieder geval op de plek(ken) waar het probleem zit.

Genoeg verloop richting sloot. Waterkant loopt af maar globaal is het verschil in hoogte vanaf maaiveld naar sloot ongeveer 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:03
Ruudstertje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Luchtvochtigheid is op dit moment 63%. Gisteren was deze rond de 55% (gemiddeld).
Gat in de muur maken en kijken in de spouw, of er geen rotzooi of specie inzit wat het het binnen en het buitenblad raakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
Ruudstertje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Ja dat de muur nat wordt snap ik. Drainage is toch ook om het water wat de grond in trekt af te voeren?

Muur behandelen had ik ook in gedachten, in ieder geval op de plek(ken) waar het probleem zit.

Genoeg verloop richting sloot. Waterkant loopt af maar globaal is het verschil in hoogte vanaf maaiveld naar sloot ongeveer 2 meter.
Klopt, maar sta jij liever met een t-shirt in de regen met een paraplu of met een regenpak en paraplu?

Want minder water in de grond door drainage zal zeker helpen. Maar het echte probleem blijft, namelijk een poreuze muur. Als je toch gaat graven, graaf dan direct je muur vrij en behandel die.

ps; waar gaat je hemelwater heen? En hoe is tuin verder aangelegd? Want als het water wegstroomt van huis en daar over het terrein kan afvloeien zal ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 09:02
Ruudstertje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Oei, 63% is veel te hoog, probeer deze (door dagelijks te luchten) lager te krijgen. Als je muur een koudere plek heeft, zal de luchtvochtigheid condenseren op die pek en dat kan dan op den duur gaan schimmelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
daniel14 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Gat in de muur maken en kijken in de spouw, of er geen rotzooi of specie inzit wat het het binnen en het buitenblad raakt
Ga ik me even in verdiepen. Zal ook het bedrijf even bellen die de renovatie van de gevel heeft gedaan, die heeft namelijk ook een paar stenen uit de gevel gehaald om naar het vochtprobleem te kijken. Misschien waren die ook op zoek naar dat wat jij omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
chrisborst schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Klopt, maar sta jij liever met een t-shirt in de regen met een paraplu of met een regenpak en paraplu?

Want minder water in de grond door drainage zal zeker helpen. Maar het echte probleem blijft, namelijk een poreuze muur. Als je toch gaat graven, graaf dan direct je muur vrij en behandel die.

ps; waar gaat je hemelwater heen? En hoe is tuin verder aangelegd? Want als het water wegstroomt van huis en daar over het terrein kan afvloeien zal ook helpen.
Ik snap je punt. :)

Hoe poreus kan een muur onder de grond zijn?

Hemelwater gaat op 1 regenpijp na allemaal naar de sloot dmv 75/80mm pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
gumtree schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Oei, 63% is veel te hoog, probeer deze (door dagelijks te luchten) lager te krijgen. Als je muur een koudere plek heeft, zal de luchtvochtigheid condenseren op die pek en dat kan dan op den duur gaan schimmelen.
We gaan nog diverse roosters plaatsen dit en/of volgend jaar als we het oude dubbele glas gaan vernieuwen.
Is zo'n koude plek ook met iets te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
[...]

63% is op dit moment gemeten in de woonkamer wel aan de hoge kant ja, zeker nu het wat kouder buiten is. Ja, het is vochtig en nat buiten op het moment, maar we hebben ook een periode van droger weer gehad. 50% bij 20 graden binnen moet op dit moment wel haalbaar kunnen zijn (dat heb ik momenteel en heb nog geen fantastische ventilatie in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:14:
[...]

63% is op dit moment gemeten in de woonkamer wel aan de hoge kant ja, zeker nu het wat kouder buiten is. Ja, het is vochtig en nat buiten op het moment, maar we hebben ook een periode van droger weer gehad. 50% bij 20 graden binnen moet op dit moment wel haalbaar kunnen zijn (dat heb ik momenteel en heb nog geen fantastische ventilatie in huis).
Inmiddels de kachel naar 19,5 graden en de luchtvochtigheid is 52%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Stoken is essentieel om vochtproblemen in een woning te voorkomen en te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:57:
Stoken is essentieel om vochtproblemen in een woning te voorkomen en te vermijden.
Ja maar dat hebben we ook wel geprobeerd. Daarom was het volgende idee om drainage aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Graaf eerst eens een paar kuilen naast je huis op die kritieke punten bij je woning en op de diepte waar je de drainage in gedachte had en kijk of hier water gaat staan na regenval (en ook hoe lang). Als de kuil droog blijft of het water snel zakt na regenval, zal drainage geen zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als je ventilatie nu niet dat is, kijk om typeD toe te passen: nauwelijks warmteverlies, drogend effect, altijd propere lucht zonder koude of tocht.
En optrekkend vocht is doorgaans een probleem met de waterkering (zit normaal achter de plinten, de plaaster op de muur stopt boven de waterkering; dus de baksteen achter de plint kan licht vochtig zijn). Als dat ingeteerd papier is, versterft dat na X jaar en is de standaard oplossing om een impregneermiddel in de onderkant van de muur te laten lopen, afdekken met cement en herplaasteren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Ruudstertje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:59:
[...]

Ja maar dat hebben we ook wel geprobeerd. Daarom was het volgende idee om drainage aan te leggen.
En stoken is niet iets wat je een dagje probeert natuurlijk. Het kost wel wat tijd om vocht uit een woning te halen. De luchtvochtigheid van de lucht staat natuurlijk niet gelijk aan het vocht in de muren, het duurt een tijd tot dat kan drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:08:
Graaf eerst eens een paar kuilen naast je huis op die kritieke punten bij je woning en op de diepte waar je de drainage in gedachte had en kijk of hier water gaat staan na regenval (en ook hoe lang). Als de kuil droog blijft of het water snel zakt na regenval, zal drainage geen zin hebben.
Gat gegraven. Eerst op 1 punt. Volgende week graaf ik op een ander punt nog ff en op de hoek waar de problemen zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHZBADFcg6u91fUjYfrhWZE8WVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDw84P9EUBJnrQ6YxmgNrKzD.jpg?f=fotoalbum_large
Daar waar je het plamuurmes ziet zitten zit de betonnen fundering. Bovenkant betonnen fundering zit op ongeveer 80cm onder het maaiveld.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruudstertje op 08-02-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:09:
[...]

En stoken is niet iets wat je een dagje probeert natuurlijk. Het kost wel wat tijd om vocht uit een woning te halen. De luchtvochtigheid van de lucht staat natuurlijk niet gelijk aan het vocht in de muren, het duurt een tijd tot dat kan drogen.
Luchtvochtigheid is over het algemeen rond de 50%. Vandaag toevallig wat aan de hogere kant. Ideaal is tussen de 40 en 60 lees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
[...]Oei, 63% is veel te hoog, probeer deze (door dagelijks te luchten) lager te krijgen. Als je muur een koudere plek heeft, zal de luchtvochtigheid condenseren op die pek en dat kan dan op den duur gaan schimmelen.
De ideale luchtvochtigheid in huis ligt tussen de veertig en zestig procent.
63 % is weliswaar daarboven, maar om dat nou veel te hoog te noemen is overdreven.
In een keuken mag het overigens nog tot 70% oplopen. In een slaapkamer is niet hoger dan 50% aanbevolen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 16:15
Ruudstertje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Ja dat de muur nat word snap ik. Drainage is toch ook om het water wat de grond in trekt af te voeren?

Als je de muur maar op een aantal p[lekken gaat behandelen dan heb je kans dat het vocht een nieuwe weg zoekt en op een andere plek naar binnen komt.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Sparkiee schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Als je de muur maar op een aantal p[lekken gaat behandelen dan heb je kans dat het vocht een nieuwe weg zoekt en op een andere plek naar binnen komt.
Ook weer niet helemaal natuurlijk. Vocht komt er over het algemeen onder het maaiveld in en verdampt er aan de binnenkant en boven het maaiveld weer uit. Als je de muur onder het maaiveld deels afsluit, komt er in absolute zin gewoon wel minder vocht in de constructie.

Maar als de gehele buitenmuur hetelfde is opgebouwd, zou er ook overal optrekkend vocht moeten zijn en niet maar op 2 specifieke plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Sparkiee schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Dat heb ik ook ergens gelezen bij het afdichten van de kelder aan de binnenzijde, bij afdichting in de kelder kan het vocht juist verder omhoog trekken naar andere ruimtes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:09:
[...]
Als je de muur onder het maaiveld deels afsluit, komt er in absolute zin gewoon wel minder vocht in de constructie.

Maar als de gehele buitenmuur hetelfde is opgebouwd, zou er ook overal optrekkend vocht moeten zijn en niet maar op 2 specifieke plekken.
Ja dus dan zou die koudebrug een oorzaak kunnen zijn?
Ik zal deze of volgende week die hoek waar het probleem even uitgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ruudstertje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Ja dus dan zou die koudebrug een oorzaak kunnen zijn?
Ik zal deze of volgende week die hoek waar het probleem even uitgraven.
Het kan een mogelijke oorzaak zijn. Hoe is de verdere muur opbouw? Heb je een spouwmuur? Is deze geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:51:
[...]

Het kan een mogelijke oorzaak zijn. Hoe is de verdere muur opbouw? Heb je een spouwmuur? Is deze geisoleerd?
Ja we hebben een spouwmuur van 3cm. Ik weet van de vorige bewoner dat die die een jaar of 10 geleden de muren hebben laten isoleren. Ze had geen idee meer met wat.

Een paar maanden geleden heb ik iemand laten komen en die heeft op meerdere punten met een camera gekeken en alles is goed geïsoleerd voor de ruimte die er is. Een grotere spouw was wel beter geweest aldus de isolatie man. Alle binnenmuren zijn ook van steen, Als je in de binnenmuren gaat boren komt er zwart boorgruis uit en het lijkt iets te hebben van een betongevelsteen.

Huis is van 1952.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:08:
Donderdag en vrijdag best wat regen gehad en daar waar ik kuilen had (o.a. bij de gevel/fundering) gegraven stond het vol met water. Dit bleef in ieder geval tot een uurtje of 8 na de laatste regen van gisteren staan.
Loopt dus niet super snel weg lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:51:
[...]

Gevelrenovatie bedrijf belde me gisteravond terug. Die hebben vorig jaar dus in de gevel gekeken of er idd wat in zat wat mogelijk een koudebrug kon veroorzaken. Dit was dus niet het geval op de plekken waar ze de stenen los gehaald hebben en tot zover ze het konden inspecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 13:09
Ruudstertje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Donderdag en vrijdag best wat regen gehad en daar waar ik kuilen had (o.a. bij de gevel/fundering) gegraven stond het vol met water. Dit bleef in ieder geval tot een uurtje of 8 na de laatste regen van gisteren staan.
Loopt dus niet super snel weg lijkt mij.
Wij hadden hetzelfde in onze voortuin (omg. Nijmegen) dat regenwater lang bleef staan in de voortuin. Ik heb met een grondboor op ~30 willekeurige plekken ~60cm diep geboord en dit met kiezel vol gegooid. Geen water overlast meer 8)7

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
aapjuh99 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Wij hadden hetzelfde in onze voortuin (omg. Nijmegen) dat regenwater lang bleef staan in de voortuin. Ik heb met een grondboor op ~30 willekeurige plekken ~60cm diep geboord en dit met kiezel vol gegooid. Geen water overlast meer 8)7
Opzich ook geen gek idee.
Gaan alleen dit jaar de tuin opnieuw aanleggen en wil niet later alsnog drainage moeten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 13:09
Ruudstertje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Opzich ook geen gek idee.
Gaan alleen dit jaar de tuin opnieuw aanleggen en wil niet later alsnog drainage moeten aanleggen.
Als je je tuin toch nog opnieuw moet aanleggen, begin eens met een paar drainage gaten te boren op de plekken waar nu het water blijft staan en deze met grind te vullen. Dan weet je ook zeker dat het is verholpen als je nieuwe tuin wordt aangelegd ;)

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Pagina: 1