Borrelende en stinkende afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05 19:36
Hallo allemaal,

Wat kan de reden zijn dat de sifon van ons bad en douche leeg getrokken word? Sinds gisteren borrelt de afvoer en worden de sifons van bad en douche dus leeg getrokken met nare luchtjes tot gevolg. Ook vannacht borrelde het geregeld. Nu regende en waaide het de afgelopen dagen ook maarja, dat doet het ook niet voor
het eerst! Ik weet van vroeg dat hevige regenval nog wel eens voor borrelende afvoeren kon zorgen.

Wij hebben onze rioolafvoer vanaf de woning naar een put buiten ons erf lopen (40 meter), vanuit deze put word het naar het gemaal verpompt met een pomp. Onze woning zit ook als enigste op deze put.
Dit is een jaar of 8 geleden aangelegd bij de vorige eigenaar van one woning. Alle woningen hier in het buitengebied zijn toe op deze manier van de beerput afgestapt.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in een eigen topic :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 20:19
Ruudstertje schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:28:
Hallo allemaal,

Wat kan de reden zijn dat de sifon van ons bad en douche leeg getrokken word? Sinds gisteren borrelt de afvoer en worden de sifons van bad en douche dus leeg getrokken met nare luchtjes tot gevolg. Ook vannacht borrelde het geregeld. Nu regende en waaide het de afgelopen dagen ook maarja, dat doet het ook niet voor
het eerst! Ik weet van vroeg dat hevige regenval nog wel eens voor borrelende afvoeren kon zorgen.

Wij hebben onze rioolafvoer vanaf de woning naar een put buiten ons erf lopen (40 meter), vanuit deze put word het naar het gemaal verpompt met een pomp. Onze woning zit ook als enigste op deze put.
Dit is een jaar of 8 geleden aangelegd bij de vorige eigenaar van one woning. Alle woningen hier in het buitengebied zijn toe op deze manier van de beerput afgestapt.

Iemand een idee?
Wij hebben iets soortgelijks gehad, bij ons was een slecht doorlopende/verstopte put de boosdoener

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Lupadi schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:19:
[...]

Wij hebben iets soortgelijks gehad, bij ons was een slecht doorlopende/verstopte put de boosdoener
En met put bedoel je beerput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
Misschien dat je eens kunt kijken naar de regenwaterafvoer van de woning. Het zou zomaar kunnen zijn dat daar een verstopping zit, waardoor de afvoer niet lekker doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 20:19
Ruudstertje schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:21:
[...]

En met put bedoel je beerput?
Nee het was bij ons een oude doorloopput, maar een verstopping was uiteindelijk wel de oorzaak dus ik zou beginnen met daar zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zit je hemelwater op die zelfde put? deelt dat de zelfde leiding naar de put toe?

dan is de kans dat je hemelwater afvoeren niet lekker lucht mee kunnen trekken, (blaadjes in de goot enzo..) waardoor je sifons de pineut zijn

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
BvZwolle schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:22:
Misschien dat je eens kunt kijken naar de regenwaterafvoer van de woning. Het zou zomaar kunnen zijn dat daar een verstopping zit, waardoor de afvoer niet lekker doorloopt.
SMSfreakie schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:39:
zit je hemelwater op die zelfde put? deelt dat de zelfde leiding naar de put toe?

dan is de kans dat je hemelwater afvoeren niet lekker lucht mee kunnen trekken, (blaadjes in de goot enzo..) waardoor je sifons de pineut zijn
Dat is opzich een goeie alleen gebruik ik zowel in de dakgoten als op het plat dak bladvangers/roosters die bladeren tegen houden, dakgoten houd ik rond deze tijd ook goed schoon. Ik heb 5 regenpijpen die de grond in gaan, 3 daarvan gaan rechtstreeks naar de sloot en bij de andere twee weet ik het niet. Maar gezien het gebruik van bladvangers/roosters verwacht ik het probleem daar niet...

Afgelopen nacht borrelde het ook best terwijl het droog was en niet waaide, zou me kunnen voorstellen dat harde wind ook invloed had kunnen hebben? of is dat een verkeerde gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Lupadi schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:41:
[...]

Nee het was bij ons een oude doorloopput, maar een verstopping was uiteindelijk wel de oorzaak dus ik zou beginnen met daar zoeken
Ik zal vanmiddag eens een kijkje in de put nemen en de WC laten doorspoelen om te zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 21:15
Je hebt een drukrioolaansluiting (dat gemaaltje in de tuin). Vaak wordt door de gemeente aangegeven dat je daar geen hemelwater / regenwater op mag aansluiten. Dit in verband met de capaciteit van het gemaal en de persleiding. Het geeft ook meer onderhoud aan het gemaal.

Wat bij jou aan de hand kan zijn is dat de afvoerleiding nu toch wat verstopt begint te raken. Het is een lange leiding met 40 meter. Je kan de leiding opzoeken en kijken of bij de woning een inspectieputje of een ontstoppingsstuk in de leiding zit. Mocht dat niet aanwezig zijn dan zou ik toch iets van een inspectie mogelijkheid maken door een PK315 te plaatsen. Een tweede zou ik dan ook weer op een meter of 20 - 30 plaatsen. Dan heb je een aantal mogelijkheden om te controleren.

Het controleren of het doorloopt:
- Bij het controlepute / ontstoppingsstuk: als er water instaat geen doorstroming dus een mogelijke verstopping.
- Laat de leiding doorspuiten door een rioolbedrijf. Dan heb je het weer schoon. Doordat je geen hemelwater door de rioolbuis hebt is er een wat grotere kans dat het wat eerder verstopt door vet en ander materiaal. Onder andere vast wasmiddel, frituurvet e.d. helpen daar niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
Vanmiddag bij thuiskomst even het deksel van de put gehaald, voor de geïnteresseerden even een foto van de put zodat je een beeld hebt van hoe het eruit ziet. Rode pijl geeft aan waar het rioolwater vanuit onze woning in de put komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dfkHFoM7nnbBsjmJwzxjPEf6dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuRtHnxPrdcoP29gVJFVQeTV.jpg?f=fotoalbum_large

In de put zit een vlotter die zorgt dat de dompelpomp aan gaat zodra de put een bepaald peil bereikt. Nu had ik het idee dat er water de put in lekte vanaf de persleiding, blauwe deel op de foto. Vervolgens een gigantische fontein (kon nog net optijd wegspringen :-) )! Ik had niet het idee dat de dompelpomp aansloeg dus mijn vermoeden is dat er water de put in geperst word door een probleem elders (?!). Dit verklaar mogelijk wel de problemen die wij in huis ervaren, het systeem moet immers zijn druk kwijt en met het deksel op de put zoekt hij de weg van de minste weerstand en dat is dus de rioolafvoer van onze woning.

Heb inmiddels de gemeente gebeld en die gaan een inspectie doen. Even afwachten wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
RonnieKo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:51:
Wat bij jou aan de hand kan zijn is dat de afvoerleiding nu toch wat verstopt begint te raken. Het is een lange leiding met 40 meter. Je kan de leiding opzoeken en kijken of bij de woning een inspectieputje of een ontstoppingsstuk in de leiding zit. Mocht dat niet aanwezig zijn dan zou ik toch iets van een inspectie mogelijkheid maken door een PK315 te plaatsen. Een tweede zou ik dan ook weer op een meter of 20 - 30 plaatsen. Dan heb je een aantal mogelijkheden om te controleren.

Het controleren of het doorloopt:
- Bij het controlepute / ontstoppingsstuk: als er water instaat geen doorstroming dus een mogelijke verstopping.
- Laat de leiding doorspuiten door een rioolbedrijf. Dan heb je het weer schoon. Doordat je geen hemelwater door de rioolbuis hebt is er een wat grotere kans dat het wat eerder verstopt door vet en ander materiaal. Onder andere vast wasmiddel, frituurvet e.d. helpen daar niet bij.
Dag @RonnieKo , ik zie je berichtje pas na het plaatsen van mijn voorgaande bericht.

Ik heb een tijdje geleden al de gemeente gevraagd naar tekeningen van de aanleg, zo ik begreep van de vorige bewoner zijn alle woningen hier in het buitengebied een jaar of 8 geleden aangesloten op dit soort
putten. DIt is toen door de gemeente geregeld. Dat ik bij de gemeente om tekeningen heb gevraagd is om te weten te komen hoe e.e.a. loopt qua afvoer buizen. Volgend jaar zomer wil ik de tuin onder handen nemen en dan ook zien wat ze precies met de beerput gedaan hebben.

Goed punt van zo'n inspectieput. Ik weet dus niet of/waar een inspectieput zit bij ons, hopelijk kan de gemeente mij hier meer over vertellen.

Wel heb ik tijdens de controle van de put mijn vrouw het toilet boven en beneden laten doorspoelen, ik kon niet zeggen dat ik al dat water de put in zag stromen, wel iets maar lang niet alles naar mijn idee.... Misschien toch ook ergens een verstopping.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Laatst online: 28-04 22:18
De put is gewoon leeg. Dus de pomp doet wel z'n werk. Hij zit denk ik niet helemaal recht. Daardoor lekt die dan als die aan slaat. Maar dat heeft geen invloed op wat er bij jou in huis gebeurt.

Heb jij op dak van je huis een ontluchter staan voor je riolering? Heeft die pompput een ontluchting? Dat het niet zo is dat als jij het deksel terug legt dat die zo ongeveer luchtdicht is.

[ Voor 35% gewijzigd door Nickname55 op 21-11-2023 19:02 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
Ik zou ook in eerste instantie aan een falende beluchting denken. Waar en hoe wordt je riool belucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ruudstertje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:27:
Nu had ik het idee dat er water de put in lekte vanaf de persleiding, blauwe deel op de foto. Vervolgens een gigantische fontein (kon nog net optijd wegspringen :-) )! Ik had niet het idee dat de dompelpomp aansloeg dus mijn vermoeden is dat er water de put in geperst word door een probleem elders (?!). Dit verklaar mogelijk wel de problemen die wij in huis ervaren, het systeem moet immers zijn druk kwijt en met het deksel op de put zoekt hij de weg van de minste weerstand en dat is dus de rioolafvoer van onze woning.
Vrij standaard allemaal. Een beetje op de "goedkope" toer af. Afwerking is ook niet echt lekker gezien alle wortels in de put. Zelf zou ik een iets andere constructie gebruiken en sowieso een grotere put gebruiken. Daarmee wat meer ruimte voor de appandages (het binnenwerk) zoals een extra afsluiter. Dan is het vervangen van de appendages (balkeerklep, voetbocht, stangen, e.d.) in de put makkelijker. Als de balkeerklep lek is dan kan even snel de afsluiter dichtgezet worden. Nu mag je alle pompen op de leiding stilzetten. Anders alleen de put waarin je werkt. Goed, dat is een keuze van de gemeente. :)

Het blauwe deel is de balkeerklep / terugslagklep. Als die niet goed afsluit zou de put voor mijn gevoel meer vol moeten staan. Dit omdat de persleiding deels in je put leegloopt. De fontein kan inderdaad zijn dat de pomp niet goed voor aansluiting zit. Goed, dat zou dan zo opgelost moeten zijn. Was dit een foto voor de fontein of na de fontein? Zo te zien loopt de put vol tot ongeveer halverwege de aansluiting van je riool. Dan zit er een berging van ,2 tot 0,4 m3 in de put en je huisaansluiting. Er wordt meestal met gerekend met 120 liter afvalwater per persoon per dag. Met een twee persoons huishouden zou de put dan 1 tot 2 keer per dag aanslaan. Dat is goed. Zou niet veel langere periode moeten zijn. Je wil ook niet dat het riool water dagen in de put en aansluitende leidingen staat. En je moet een buffer hebben bij (stroom)storingen.

Over het beluchten: De meeste putdeksels hebben één of twee gaten om te luchten. Dat zou bij deze drukroolunits meer dan voldoende moeten zijn. Deze gemaaltjes trekken de boel niet zo snel leeg dat er een vacuüm ontstaat. Als het borrelen er eerst niet was dan is er iets gewijzigd, dus een verstopping / vernauwing of iets dergelijks in een leiding.

De 40 meter lange huisaansluiting zal mogelijk niet helemaal strak onder afschot liggen. Mogelijk is het afschot wat te laag. Daardoor wat minder doorstroming en het een en ander aan poep, wc-papier en doekjes blijft liggen. Of meer vetaanslag kan krijgen. Bij een te steil afschot schiet het water onder het papier en poep door en blijft het ook liggen en kan ook voor verstoppingen zorgen.

Als je denkt ik zie niet genoeg water aankomen na het doortrekken dan is een keer doorspuiten mogelijk verstandig.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 22-11-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Pejdref schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:46:
Ik zou ook in eerste instantie aan een falende beluchting denken. Waar en hoe wordt je riool belucht?
@Nickname55

Beluchting op zolder (na verbouwen badkamer) en beneden zit de oude nog buiten bij de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
RonnieKo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:31:
[...]

Vrij standaard allemaal. Een beetje op de "goedkope" toer af. Afwerking is ook niet echt lekker gezien alle wortels in de put. Zelf zou ik een iets andere constructie gebruiken en sowieso een grotere put gebruiken. Daarmee wat meer ruimte voor de appandages (het binnenwerk) zoals een extra afsluiter. Dan is het vervangen van de appendages (balkeerklep, voetbocht, stangen, e.d.) in de put makkelijker. Als de balkeerklep lek is dan kan even snel de afsluiter dichtgezet worden. Nu mag je alle pompen op de leiding stilzetten. Anders alleen de put waarin je werkt. Goed, dat is een keuze van de gemeente. :)

Het blauwe deel is de balkeerklep / terugslagklep. Als die niet goed afsluit zou de put voor mijn gevoel meer vol moeten staan. Dit omdat de persleiding deels in je put leegloopt. De fontein kan inderdaad zijn dat de pomp niet goed voor aansluiting zit. Goed, dat zou dan zo opgelost moeten zijn. Was dit een foto voor de fontein of na de fontein? Zo te zien loopt de put vol tot ongeveer halverwege de aansluiting van je riool. Dan zit er een berging van ,2 tot 0,4 m3 in de put en je huisaansluiting. Er wordt meestal met gerekend met 120 liter afvalwater per persoon per dag. Met een twee persoons huishouden zou de put dan 1 tot 2 keer per dag aanslaan. Dat is goed. Zou niet veel langere periode moeten zijn. Je wil ook niet dat het riool water dagen in de put en aansluitende leidingen staat. En je moet een buffer hebben bij (stroom)storingen.

Over het beluchten: De meeste putdeksels hebben één of twee gaten om te luchten. Dat zou bij deze drukroolunits meer dan voldoende moeten zijn. Deze gemaaltjes trekken de boel niet zo snel leeg dat er een vacuüm ontstaat. Als het borrelen er eerst niet was dan is er iets gewijzigd, dus een verstopping / vernauwing of iets dergelijks in een leiding.

De 40 meter lange huisaansluiting zal mogelijk niet helemaal strak onder afschot liggen. Mogelijk is het afschot wat te laag. Daardoor wat minder doorstroming en het een en ander aan poep, wc-papier en doekjes blijft liggen. Of meer vetaanslag kan krijgen. Bij een te steil afschot schiet het water onder het papier en poep door en blijft het ook liggen en kan ook voor verstoppingen zorgen.

Als je denkt ik zie niet genoeg water aankomen na het doortrekken dan is een keer doorspuiten mogelijk verstandig.
toon volledige bericht
Zojuist kwam toevallig de gemeente al langs, pomp hing er niet goed voor. Heeft hij opgelost. Put/deksel heeft geen ontluchtingsgaten volgens de gemeente man. Hij denkt dat de kans groot is dat dit het probleem was maar hij sluit een verstopping ook niet uit. Ik wacht het de komende dagen even af hoe het gaat.

Foto was van vorig jaar oktober, had ik nog op mn telefoon. Put was nu wel schoon. Hieronder even een foto van zojuist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I2sZ16klUtyRFsySWjGsgltREI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvPkQVYGGrozZvlDPYQDuPWG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudstertje op 22-11-2023 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruudstertje
Update: Ik heb sinds het juist plaatsen van de pomp geen problemen meer. Pomp lijkt dus de oorzaak te zijn geweest.

• Ruudstertje
Probleem is er helaas weer... Ik dacht dat het goed hangen van de pomp de oplossing was omdat het toen niet meer borrelde/stonk maar sinds een dag of 4 toch weer problemen.....

Ik heb de mogelijke oorzaak echter (denk ik) ook gevonden vandaar weer even de vraag aan de personen met kennis hier of dit juist is.

Zie als eerste onderstaande afbeelding. Heb niet een ander programma dan paint om het even duidelijk uit te kunnen werken. Tips voor een programma om op schaal alles uit te tekenen zijn welkom! Heb alles ook ingemeten met meetlint dus wil het even goed documenteren. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMbsbQsmJUg9X5N0P2BFt3BnJDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fJpBmmy84fjezVGs4nuR0lAQ.png?f=fotoalbum_large

De afgelopen dagen heb ik de complete riolering in kaart gebracht. Met behulp van een prikstok en schep alles opgezocht en daar waar nodig opgegraven. In de groene cirkel in de afbeelding loop een ouderwetse bruin stenen geglazuurde afvoerbuis vanaf een kleine put (70x70) richting de nieuw aangelegde (jaar of 10 geleden bij vorige eigenaar) rioleringsbuis. Deze buis loopt echter niet met afschot vanaf de put richting hoofdbuis maar vanaf de hoofdbuis richting putje. Tijdens het leegscheppen van de put kwamen er veel vet resten uit de buis, echt grote stukken. Bij het doortrekken van de WC beneden loopt er ook weer water richting dit putje en ook wat WC papier. Buis vanaf putje naar hoofdbuis zit ook vrijwel helemaal vol met water en ook in het putje buiten hoor ik het klokkende/borrelende geluid.

Ik heb eens ergens gelezen dat de buis maar tot ongeveer de helft gevuld mag zijn met water zodat het afval goed drijft en doorstroomt?

Ik wil het putje weghalen en alles rechtstreeks met de jusite afschot aansluiten op de hoofdbuis. In het putje komen nu de afvoer wasmachine/warmtepompdroger (buisje wat uit de muur onder de HWA komt), keuken/vaatwasser/waterontharder (rode streepje vanaf muur naar put) en de HWA plat dak.

Ik zat te denken om de HWA en wasmachine met een Y stuk aan te sluiten op een 110 of 125 mm PVC buis.
Kan ik de keuken afvoer met een klemzagel aansluiten op de buis? Ik twijfel nog tussen 110 en 125.

Jullie input wordt weer op prijs gesteld!!!

Ruud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ruudstertje schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:26:
Zie als eerste onderstaande afbeelding. Heb niet een ander programma dan paint om het even duidelijk uit te kunnen werken. Tips voor een programma om op schaal alles uit te tekenen zijn welkom! Heb alles ook ingemeten met meetlint dus wil het even goed documenteren.
Een CAD-tekenprogramma. Als je dat niet kan: Gewoon op papier op schaal uittekenen. Eventueel daarna inscannen om het digitaal te kunnen bewaren.
Ik heb eens ergens gelezen dat de buis maar tot ongeveer de helft gevuld mag zijn met water zodat het afval goed drijft en doorstroomt?
Jep, dat was het vroeger ongeveer.
Ik wil het putje weghalen en alles rechtstreeks met de jusite afschot aansluiten op de hoofdbuis. In het putje komen nu de afvoer wasmachine/warmtepompdroger (buisje wat uit de muur onder de HWA komt), keuken/vaatwasser/waterontharder (rode streepje vanaf muur naar put) en de HWA plat dak.

Ik zat te denken om de HWA en wasmachine met een Y stuk aan te sluiten op een 110 of 125 mm PVC buis.
Kan ik de keuken afvoer met een klemzagel aansluiten op de buis? Ik twijfel nog tussen 110 en 125.
Als het kan: Leg de riolering op een minimale diepte van 700 - 800mm onder het maaiveld. Dan kan je namelijk de aansluitingen van boven doen.

Zorg bij de laatste aansluitingen en de kruispunten voor een (kleine) inspectieput zoals een PK315 (diamater 315mm). Net onder het maaiveld of met een putrand/deksel zorg je dat het ding bereikbaar is. Voor onderhoud en controle. Die mogelijkheid heb je nu.

Let op: De HWA mat niet op het drukrioolgemaal. Ik ken geen gemeente die dat toestaat. Dit omdat de capaciteit van de pompen en persleidingen meestal niet groot genoeg zijn. Sluit de HWA op een sloot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
RonnieKo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:45:
[...]
Jep, dat was het vroeger ongeveer.
[...]
Als het kan: Leg de riolering op een minimale diepte van 700 - 800mm onder het maaiveld. Dan kan je namelijk de aansluitingen van boven doen.

Zorg bij de laatste aansluitingen en de kruispunten voor een (kleine) inspectieput zoals een PK315 (diamater 315mm). Net onder het maaiveld of met een putrand/deksel zorg je dat het ding bereikbaar is. Voor onderhoud en controle. Die mogelijkheid heb je nu.

Let op: De HWA mat niet op het drukrioolgemaal. Ik ken geen gemeente die dat toestaat. Dit omdat de capaciteit van de pompen en persleidingen meestal niet groot genoeg zijn. Sluit de HWA op een sloot aan.
@RonnieKo Bedankt voor je input.

Je zegt vroeger. Nu dus niet meer?

700-800 gaat wel lukken, licht nu op 900 ongeveer. Met de aansluitingen van boven bedoel je bijvoorbeeld de keuken op de bovenkant van de nieuwe hoofdbuis aansluiten?

Ik zat te denken om als inspectiepunt een T-stuk te gebruiken met een stuk buis recht omhoog met een draaidop op 25 cm onder de bestrating. Is dat een goede optie? Scheelt weer graven in geval van problemen.

HWA op het drukrioolgemaal is nu ook het geval, in ieder geval van het plat dak. De rest van de daken gaan wel rechtstreeks naar de sloot. Het laten vervallen van de beerput is een jaar of 8 geleden door de gemeente geregeld, hadden die het toen maar goed moeten doen wat betreft die HWA. Mijn inziens spoelt het de leiding straks ook goed door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ruudstertje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:49:
[...]
Je zegt vroeger. Nu dus niet meer?
Het is voor grotere riolen en verzamelriolen. Daar zijn vrij kleine afschotten van 1:600 - 1:300 in gebruik en afhankelijk van de diameter krijg je dan een vulling. Voor de huisaansluitingen is het net iets anders. Dan is het 1:100 of iets steiler. Zie ook Dyka Technisch handboek Buitenriolering als je meer over het onderwerp wil weten.
[...]
700-800 gaat wel lukken, licht nu op 900 ongeveer. Met de aansluitingen van boven bedoel je bijvoorbeeld de keuken op de bovenkant van de nieuwe hoofdbuis aansluiten?
Als je wat dieper kan is het beter. Met van boven bedoel ik inderdaad van bovenaf op het riool. Zeker als je meerdere aansluitingen achter elkaar hebt.
[...]
Ik zat te denken om als inspectiepunt een T-stuk te gebruiken met een stuk buis recht omhoog met een draaidop op 25 cm onder de bestrating. Is dat een goede optie? Scheelt weer graven in geval van problemen.
Een T-stuk kan ook. Zelf zou ik dan maar iets meer uitgeven en in één keer goed maken met een PK315. Kijk maar eens bij Wildkamp of een andere handel voor de prijsverschillen. Met een PK315 heb je net meer ruimte om iets te doen. Anders inderdaad een T-stuk of een ontstoppingsstuk.
[...]
HWA op het drukrioolgemaal is nu ook het geval, in ieder geval van het plat dak. De rest van de daken gaan wel rechtstreeks naar de sloot. Het laten vervallen van de beerput is een jaar of 8 geleden door de gemeente geregeld, hadden die het toen maar goed moeten doen wat betreft die HWA. Mijn inziens spoelt het de leiding straks ook goed door.
De eigenaar van het perceel blijft verantwoordelijk voor wat er geloosd wordt. De leiding zal zeker doorspoelen. Als je op het eind van een lange persleiding zit (je bent dan de laatste pompput aan de hoofdleiding) kan het zijn dat het nog wenselijk is om één kleine HWA-afvoer aangesloten te hebben. Vroeger werd het nog wel eens gedaan om te zorgen dat het vuile water niet te lang in de persleiding bleef.

Vaak is de persleiding niet berekend om zoveel water af te voeren. Daardoor willen heel veel pompen tegelijk gaan verpompen. De sterkste pomp wint dan en de rest valt uit. De thermobeveiliging valt dan meestal uit. Een beetje afhankelijk van de besturing van de pomp zit er een afkoel / wachtperiode ingebouwd waarna de pomp het opnieuw gaat proberen. Ondertussen loopt jouw put en huisaansluitingen e.d. vol. Dan kan je niet meer lozen, dat wil zeggen: Je WC loopt niet meer weg of de douche.

Het wordt pas problematisch als de pomp definitief uitvalt en de reparatie laat wat langer op zich wachten. (zoals bij een lang weekend vrij) Dan kan de leiding eerder vollopen zodat je een probleem krijgt met de afvoer van vuil water. Met alleen vuilwater kan je rustig een paar dagen zonder problemen alles blijven gebruiken. Met de buien van de afgelopen maanden kan het best binnen een dag al klaar zijn.

De gemeente kan op basis van het aantal keren aanslaan, draaitijden besluiten om het een en ander te gaan controleren. Dan kan het zijn dat je alsnog de boel mag aanpassen. Dat is een beetje afhankelijk van de gemeente. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:29
Pejdref schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:46:
Ik gok ook hierop. Als er lucht vanuit het riool je huis in wordt geblazen om wat voor reden ook, dan dient dit via de beluchting naar buiten te gaan en niet via de wc e.d.. Bij de wc dien je hooguit te zien dat het water een paar mm omhoog komt.

Ook als je ergens doorspoelt dan dient hij niet vacuüm te worden getrokken door de beluchtingspijpen.

Edit: Als het bij de pomp zit dan verwacht ik dat er water omhoog komt bij de wc en het bad e.d. omdat het water dan niet weg kan via de pomp. Geen lucht.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 30-12-2023 08:33 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
DutchKel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:30:
[...]

Ik gok ook hierop. Als er lucht vanuit het riool je huis in wordt geblazen om wat voor reden ook, dan dient dit via de beluchting naar buiten te gaan en niet via de wc e.d.. Bij de wc dien je hooguit te zien dat het water een paar mm omhoog komt.

Ook als je ergens doorspoelt dan dient hij niet vacuüm te worden getrokken door de beluchtingspijpen.

Edit: Als het bij de pomp zit dan verwacht ik dat er water omhoog komt bij de wc en het bad e.d. omdat het water dan niet weg kan via de pomp. Geen lucht.
Weet inmiddels 99,9% zeker dat het probleem bij het putje/in de afschot zit. Iemand van een rioolbedrijf erbij gehad. Alles is doorgespoeld (geen verstoppingen) en zijn mening is dat het putje/verkeerde afschot het probleem is. De aanwezige beluchting is voldoende volgens hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
@RonnieKo,

Is het ook een optie om 75mm aan te leggen richting de 125mm rioolbuis en op die 75mm de keuken,vaatwasser en wasmachine aansluiten?

En wat is beter, verlijmen of manchet?

[ Voor 12% gewijzigd door Ruudstertje op 28-01-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ruudstertje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:23:
Is het ook een optie om 75mm aan te leggen richting de 125mm rioolbuis en op die 75mm de keuken,vaatwasser en wasmachine aansluiten?
Dat zou wel mogelijk moeten zijn. Je kan eens in het handboek van Dyka voor binnenriolering kijken. Deze is wel als download te vinden.
Ruudstertje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:23:
En wat is beter, verlijmen of manchet?
Binnenriolering: Verlijmen. Buitenriolering: Niet verlijmen. Dat vanwege eventueel verzakken en zetten in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
RonnieKo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Dat zou wel mogelijk moeten zijn. Je kan eens in het handboek van Dyka voor binnenriolering kijken. Deze is wel als download te vinden.
[...]
Binnenriolering: Verlijmen. Buitenriolering: Niet verlijmen. Dat vanwege eventueel verzakken en zetten in de grond.
Dankje! Boek voor binnen en buitenriolering gevonden.

Die 75mm buis ligt dan dus buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
Inmiddels de klus geklaard!

Afgelopen zaterdag al, zou het deze week ergens doen maar bij voorbereidende graafwerkzaamheden afgelopen zaterdag een 45 graden bocht kapot gemaakt waardoor ik wel bezig moest... Even alleen dat bochtje vervangen wat geen optie dus meteen de hele klus maar geklaard.

Toch gekozen voor 110mm. Afvoer regenwater gewoon aangesloten op die 110mm na overleg met gemeente, denk toch maar even checken om achteraf niet gedoe te krijgen. Contact gehad via mail dus alles mooi zwart op wit.

Wat betreft deze klus bedankt voor de hulp! In het bijzonder @RonnieKo

Vandaag met graafwerkzaamheden elders in de tuin ivm aanleg drainage toch de oude beerput gevonden.... Deze zit nog vol, de drijvende laag (koek) zit dr bovenop. Inmiddels contact gehad met een bedrijf die hem gaat legen. Put is niet geleegd tijdens het buiten gebruik stellen van de beerput. Wil de put uiteindelijk vol gooien met puin wat ik tegen ben gekomen bij het graven in de tuin. Mn buurman adviseerde wel eerst gaten in de bodem te slaan zodat het water weg kan komen. Eerst maar leeg en dan zien we wel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
je buurman heeft wel gelijk... of hij gaat "drijven" op het grondwater... of hij loopt vol met water wat nergens heen kan

404 Signature not found

Pagina: 1