Hi mede-tweakers,
Mijn vraag
Zijn mijn thermostaten, in combinatie met mijn warmtepomp, goed ingesteld? Ik merk dat de compressor in mijn warmtepomp erg vaak start en dat mijn vloerverwarming continu aan- en uitschakelt. Ik vraag mij af of dit de meest duurzame en energiezuinige oplossing is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
In mijn woning heb ik de volgende systemen:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik weet inmiddels dat het continu in- en uitschakelen wordt geregeld door mijn thermostaten. De instelling: hysteresis of proportionele regeling; pagina 16 in de handleiding: https://www.watts-klimaat...rmen/BT-D03-manual-NL.pdf
- Op één thermostaat na staan de thermostaten allemaal ingesteld op de fabrieksinstellingen, dus ze gebruiken de proportionele regeling.
- Op het screenshot hieronder zie je dat de vloerverwarming in mijn woonkamer continu aan- en uitschakelt. De informatie is verzameld vanuit Watts Vision. Op hetzelfde screenshot zie je ook een andere thermostaat. In de terraskamer heeft de installateur de thermostaat omgezet naar hysteresis regeling. We kregen de kamer niet goed warm, vanwege een lek kozijn (inmiddels opgelost). Je ziet duidelijk dat de vloerverwarming veel minder vaak inschakelt.
/f/image/eiTgfUypBjm9Bhiu1CCG4FqY.png?f=fotoalbum_large)
- Het aantal compressor starts van mijn warmtepomp stijgt snel:
/f/image/qfZNJQuxTmWDTBpjGU1Lz866.png?f=fotoalbum_large)
- Hieronder vind je een een screenshot van mijn stooklijn in de warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/IN0dVGF4fMYn7jxWT6W63PKU.jpg?f=fotoalbum_large)
- In een oud topic heb ik het volgende plaatje gevonden over het verschil tussen hysteresis of proportioneel. Dit plaatje gaat niet exact over mijn systeem, maar verduidelijkt goed het verschil tussen hysteresis of proportioneel.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U46pKrdfdu5dYxulXYgRacfl.webp?f=user_large)
- Totaal overzicht van alle thermostaten:
Mijn vraag
Zijn mijn thermostaten, in combinatie met mijn warmtepomp, goed ingesteld? Ik merk dat de compressor in mijn warmtepomp erg vaak start en dat mijn vloerverwarming continu aan- en uitschakelt. Ik vraag mij af of dit de meest duurzame en energiezuinige oplossing is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
In mijn woning heb ik de volgende systemen:
- Viessmann Vitocal 333G type BWT 331.C06
- Viessmann Vitocell 100-W, type SVPA
- Viessmann NC-Box
- Watts Vision BELUX RF 868 MHZ thermostaat (één voor elke zone)
- De vloerverwarming verdelers hebben geen pomp (volgens mij noem je dat een open verdeler)
- Zehnder ComfoAir Q600 WTW
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik weet inmiddels dat het continu in- en uitschakelen wordt geregeld door mijn thermostaten. De instelling: hysteresis of proportionele regeling; pagina 16 in de handleiding: https://www.watts-klimaat...rmen/BT-D03-manual-NL.pdf
- Op één thermostaat na staan de thermostaten allemaal ingesteld op de fabrieksinstellingen, dus ze gebruiken de proportionele regeling.
- Op het screenshot hieronder zie je dat de vloerverwarming in mijn woonkamer continu aan- en uitschakelt. De informatie is verzameld vanuit Watts Vision. Op hetzelfde screenshot zie je ook een andere thermostaat. In de terraskamer heeft de installateur de thermostaat omgezet naar hysteresis regeling. We kregen de kamer niet goed warm, vanwege een lek kozijn (inmiddels opgelost). Je ziet duidelijk dat de vloerverwarming veel minder vaak inschakelt.
/f/image/eiTgfUypBjm9Bhiu1CCG4FqY.png?f=fotoalbum_large)
- Het aantal compressor starts van mijn warmtepomp stijgt snel:
/f/image/qfZNJQuxTmWDTBpjGU1Lz866.png?f=fotoalbum_large)
- Hieronder vind je een een screenshot van mijn stooklijn in de warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/IN0dVGF4fMYn7jxWT6W63PKU.jpg?f=fotoalbum_large)
- In een oud topic heb ik het volgende plaatje gevonden over het verschil tussen hysteresis of proportioneel. Dit plaatje gaat niet exact over mijn systeem, maar verduidelijkt goed het verschil tussen hysteresis of proportioneel.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U46pKrdfdu5dYxulXYgRacfl.webp?f=user_large)
- Totaal overzicht van alle thermostaten:
/f/image/6AUzE5yYOOfLRCppCIsHdHWy.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door TwArbo op 08-02-2024 08:45 ]