Home server advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whimsical3879
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-02-2024
Hey allemaal,

Ik gebruik nu een oude laptop als home server. Ik zou graag een nieuwe home server willen bouwen, maar er zijn veel keuzes en ik weet niet wat de beste opties zijn op dit moment.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik run verschillende docker containers zoals jellyfin, sonarr, radarr, pi-hole, firefly etc. Dit moet mogelijk zijn op het nieuwe systeem. Er moeten meerdere apparaten tegelijk streams van jellyfin kunnen kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 400 euro zonder opslag (moet nog bedenken wat ik wil).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet energiezuinig zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij zou kunnen helpen een basis config samen te stellen. Een krachtig, stabiel en energiezuinige server die goed werkt voor jellyfin en vele andere docker containers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:51
Ik heb recentelijk een homeserver gebouwd met dit bordje: uitvoering: ASRock N100M
Die draait unraid met vershillende docker containers (Plex, sonarr, radarr, enz. enz.)
Ik heb nog geen problemen ondervonden met meerdere streams tegelijk. En strookverbruik valt ook mee. Ongeveer 55-60 watt incl. 6 HDD's spinning. Het heeft wel de aanbeveling om een ventilator op het koelblok/ SSD te plaatsen. Of zorg voor een goede airflow in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Gisteren stelde iemand een vergelijkbare vraag in het topic Advies gevraagd: linux home server, daar kwam ik op een soortgelijke oplossing als waar @Johnnygo de basis voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whimsical3879
Dankjulliewel voor de reacties. Het enige wat ik me nog afvraag is of ik ubuntu server moet draaien op de HDD of een aparte ssd/m.2. hiervoor moet gebruiken. Maakt het veel uit in performance voor de taken die ik ga doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-10 15:06
Ik draai dezehttps://a.aliexpress.com/_EwlTha5
N100, met16GB RAM, 1TB SSD en 2x18TB Seagate onder Unraid. Stil en zuinig. Stuk of 10 Dockers voor netwerk, proxy, pw mgmt en Immich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zuinige server topic goed doorlezen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whimsical3879
Na het lezen van het topic over zuinige servers heb ik dit. Zijn er nog fans nodig bij deze case?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100M€ 126,03€ 126,03
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 8TB (ST8000VN004)€ 197,70€ 197,70
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,02€ 66,02
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 62,24€ 62,24
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 87,99€ 87,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 39,99€ 39,99
Totaal€ 579,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zou de 8tb disk en de 250gb ssd droppen, (en de voeding)
en 1x 2tb ssd ervoor terug zetten, goedkoper op korte en langere termijn,

Als je het zuinige server topic(intro post) leest hebben ze het volgens mij over de energie consumptie waarom een voeding die goed past handig(er) is .. dan een 1ntje die teveel levert.

Ik snap dat je 8TB wellicht nodig hebt voor backup ofzo, maar dat zijn stroomvreters vergeleken met de 2TB nvme disk(s) .. maar als je dat bv 1x per week actief kan maken voor backup doeleinde zit je zuiniger/veiliger maar dat is natuurlijk je eigen keuze.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whimsical3879
vso schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 01:54:

Als je het zuinige server topic(intro post) leest hebben ze het volgens mij over de energie consumptie waarom een voeding die goed past handig(er) is .. dan een 1ntje die teveel levert.

Ik snap dat je 8TB wellicht nodig hebt voor backup ofzo, maar dat zijn stroomvreters vergeleken met de 2TB nvme disk(s) .. maar als je dat bv 1x per week actief kan maken voor backup doeleinde zit je zuiniger/veiliger maar dat is natuurlijk je eigen keuze.
Dankje voor de suggesties! Weet jij ook misschien of ik nog een case fan nodig heb in dit systeem aangezien mijn behuizing standaard niet een fan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

vso schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 01:54:

[...]

Liggend aan wat de TS in de toekomst verder nog wil is de voeding prima, het is een aardig zuinig beestje in de 10-20W range. De RM550x (2021) doet het altijd nog net wat beter, maar zie daar maar eens aan te komen. :P

Als het bij een enkele HDD blijft is een PicoPSU wel een zuiniger plan.

[...]

Gezien de containers zal het vooral een mediaserver worden, dan is daadwerkelijk hoge opslagcapaciteit doorgaans wel wenselijk.

SSD storage is zuinig, maar je bent (TB voor TB) heel lang bezig eer deze zich terugverdient als schijven gewoon spun-down worden bij inactiviteit. De uitvoering: WD Red Plus, 6TB (256MB cache) in m'n eigen servertje doen iig 0.4W/st spun-down, en tikken de 7W aan wanneer er leesacties plaatsvinden.

Ter referentie, bij een uur media kijken per dag is dat 68kW 10,4kW aan verbruik van de schijven op jaarbasis. Zo'n €21 €3,33 á €0,32/kWh. In de realiteit word het overgrote deel van de media zelfs vanaf de SSD cache gelezen zonder dat (een van de) schijven moet draaien.

Schrijfacties naar de HDD(s) toe vind 1x per week plaats en duurt maximaal zo'n 2 uurtjes á 12Wh/st. Dat voegt at most 3kW (~€0,96) op jaarbasis toe als beide schijven bezig moeten.

12TB aan SSD storage met een beetje betaalbare SSD's kost €792, een meerprijs van €454. Zelfs wanneer die SSD's magisch 0W zouden verbruiken op jaarbasis zou dat geintje dus 21 105 jaren kosten om zichzelf terug te verdienen.

Ik kan mij geen enkel realistisch scenario bedenken waarbij een SSD zich in een redelijk termijn terugverdient zonder in te leveren qua opslagcapaciteit. Zelfs als je 24/7 naar die schijven schrijft duurt het 7 jaar voordat een 0W-verbruikende SSD setup zichzelf zou terugverdienen, in de werkelijkheid zou dat eerder over de 10 jaar gaan. :|

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 08-02-2024 10:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whimsical3879
D4NG3R schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Liggend aan wat de TS in de toekomst verder nog wil is de voeding prima, het is een aardig zuinig beestje in de 10-20W range. De RM550x (2021) doet het altijd nog net wat beter, maar zie daar maar eens aan te komen. :P

Als het bij een enkele HDD blijft is een PicoPSU wel een zuiniger plan.

[...]

Gezien de containers zal het vooral een mediaserver worden, dan is daadwerkelijk hoge opslagcapaciteit doorgaans wel wenselijk.

SSD storage is zuinig, maar je bent (TB voor TB) heel lang bezig eer deze zich terugverdient als schijven gewoon spun-down worden bij inactiviteit. De uitvoering: WD Red Plus, 6TB (256MB cache) in m'n eigen servertje doen iig 0.4W/st spun-down, en tikken de 7W aan wanneer er leesacties plaatsvinden.
Aangezien ik later misschien een tweede HDD hieraan wil toevoegen lijkt me deze voeding dan prima! Heb jij verder nog suggesties voor case fans? Is dit nodig voor deze config en zo ja hoeveel. Kan er niet echt veel over vinden in het zuinige server topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Liggend aan de case is een enkele (grote) fan op laag toerental ruim voldoende, ik heb zelf een uitvoering: Fractal Design Node 304 Zwart waarvan alleen de achterste fan op de laagste stand draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whimsical3879
D4NG3R schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:03:
Liggend aan de case is een enkele fan op laag toerental ruim voldoende, ik heb zelf een uitvoering: Fractal Design Node 304 Zwart waarvan alleen de achterste fan op de laagste stand draait.
Aangezien de Inter-Tech IM-1 plek heeft voor een 80mm fan achter kan ik daar een fan plaatsen als exhaust. Ik zat te denken aan de https://tweakers.net/pric...nf-a8-pwm-bruin-80mm.html. Is dit een goede keuze voor deze case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Ik gooi het even over een andere boeg:

Ik stond open voor een eigen build, maar het energieverbruik van alle componenten is echt onduidelijk. Daarom ben ik voor een Minisforum NUC gegaan, die van een zuinige mobiele processor gebruik maakt maar wel met betere koeling dan je normaal in laptops vindt. USB-C is tegenwoordig snel genoeg, dus ik heb voor storage een DAS aangeschaft waarin ik een aantal harddisks stop.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:56
Ben je met zoiets niet veel sneller klaar? https://nl.aliexpress.com...c614741&afSmartRedirect=y

Opslag kan door de bestaande te vervangen of usb drives gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@Whimsical3879 ik weet verder niet of er iets spannends is wat je met het apparaat wil doen, maar anders is het apparaat wat @mrottjers mrottjers in "Home server advies nodig" aangeeft geen miskoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whimsical3879
Bedankt voor de suggesties, maar denk toch dat ik bij deze config blijf. Ik had gelezen op meerdere forums dat de n100m erg heet kan worden en dat er goede airflow nodig is. Als ik zoals @D4NG3R al zei maar 1 fan nodig heb waar kan ik die dan het beste plaatsen. Kan ik de fan het beste top (exhaust voor negatieve air pressure) of bottom (intake voor positieve air pressure) of zelfs aan de zijkant. De rear is toch wat slechter omdat het 80mm support ipv 120mm. Ik hoor graag jullie mening hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-10 22:02
Ik heb min of meer dezelfde wens en ben recent overstag gegaan. Ik heb eerder gekeken naar zelfbouw, waarbij ik (net als jij) al snel over de €300 ging voordat ik een werkend systeem had. Met jouw 8TB HDD + 250GB SSD gaat het zelfs nog harder. Mijn belangrijkste reden om niet in China te bestellen is dat ik de kwaliteit niet vertrouw, maar ik kan 2 (of zelfs meer) van die systemen kopen voor de prijs van 1 systeem in Europa. Ik ben dus net als @SamSid voor de optie in China gegaan. Mogelijk koop ik er in de toekomst dan 1 of 2 bij voor redundancy (en omdat het leuk is).

Wat is jouw argument om zoveel extra geld uit te geven? Voor de prijs van de behuizing + geheugen heb je het complete systeem (inclusief geheugen en beperkte opslag) al in huis.

Overigens bestaat deze variant ook: uitvoering: ASRock N100DC-ITX
Deze heeft een 19V (laptopvoeding) aansluiting, waardoor je eventueel kunt besparen op de voeding en een hoop warmte buiten de behuizing houdt. Ik vraag mij alleen af hoe je hiermee een harddisk van stroom voorziet, maar er zijn 2 SATA aansluitingen dus daar moet iets op verzonnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

BRAINLESS01 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:05:
Ik vraag mij alleen af hoe je hiermee een harddisk van stroom voorziet, maar er zijn 2 SATA aansluitingen dus daar moet iets op verzonnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFJ1zNEdvwejcWPqP4StTPO4Kzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hWcvLlDpztjLUOuAiej65K8o.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UlC1JeFlWaeuEALzF74BpU-jOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXgC8Sfsz4sREWYXlqxW1hR0.png?f=user_large

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:01
Qua storage, voordeel van een SSD is dat deze echt stil kan zijn. Een HDD kan de boel laten meeresoneren.

Ik heb een 4 TB QVO SSD aan m'n NAS gehangen, die zijn relatief betaalbaar: uitvoering: Samsung 870 QVO 4TB

In het algemeen: denk na over wel of geen RAID, en een backup-strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:12
martyw schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:12:
Gisteren stelde iemand een vergelijkbare vraag in het topic Advies gevraagd: linux home server, daar kwam ik op een soortgelijke oplossing als waar @Johnnygo de basis voor geeft.
En in datzelfde topic heb ik de vraag gesteld die me nu ook nog niet helder genoeg beantwoord is, voordat er allerlei adviezen gegeven worden.

Je hebt het over een aantal streams die het apparaat moet aankunnen. Wat voor streams hebben we het hier over, 4k naar 720p? 1080p naar 720p? Wil je gaan pre transcoden?

Als de server on the fly 4 streams van 4k naar 720p moet gaan transcoden en daarnaast wellcht (in de toekomst) nog wat andere zaken moet doen. Dan vraag ik me af of de keuze voor uitvoering: ASRock N100M in the long run een goede keuze is. Of je dan niet nu beter iets zwaarders kunt nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Er zijn her en der wel testen te vinden, maar ik heb nog niets van de grote namen gevonden. Wel bv dit, en dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57

Thomg

Aww yiss

CWWK word ook vaak genoemd als interessante optie, maar zeker als je een snellere variant wilt gaat het je wel wat kosten.

CWWK heeft bijv. een N305 dedicated NAS motherboard voor ~300 euro.
https://cwwk.net/products...rd?variant=45383984840936
Maar dan heb je wel garantie tot de deur.
https://forums.servetheho....42432/page-7#post-411193
Volgens CAPSLOCK zijn ze legit
CAPSLOCK2000 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Maar mrmrmr zegt wel als je laag mogelijk verbruik wilt een plank wilt zonder JMB585
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Ik hou zelf de 7840HS variant in de gaten ivm "correcte" chips (ASM), maar ik wil eerst gebruikerservaringen zien.
https://cwwk.net/products...rd?variant=45440197918952

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 10-02-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Thomg schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:13:
CWWK word ook vaak genoemd als interessante optie, maar zeker als je een snellere variant wilt gaat het je wel wat kosten.

CWWK heeft bijv. een N305 dedicated NAS motherboard voor ~300 euro.
https://cwwk.net/products...rd?variant=45383984840936
Maar dan heb je wel garantie tot de deur.
https://forums.servetheho....42432/page-7#post-411193
Volgens CAPSLOCK zijn ze legit
CAPSLOCK2000 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Maar mrmrmr zegt wel als je laag mogelijk verbruik wilt een plank wilt zonder JMB585
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Ik hou zelf de 7840HS variant in de gaten ivm "correcte" chips (ASM), maar ik wil eerst gebruikerservaringen zien.
https://cwwk.net/products...rd?variant=45440197918952
Vermoedelijk zijn die CWWK bordjes wat duurder vanwege de vier 2,5Gb netwerkpoorten, ze lijken me vooral geschikt voor mensen die hun eigen router willen bouwen, voor een mediaserver heb je niet zoveel aan al die poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57

Thomg

Aww yiss

martyw schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Vermoedelijk zijn die CWWK bordjes wat duurder vanwege de vier 2,5Gb netwerkpoorten, ze lijken me vooral geschikt voor mensen die hun eigen router willen bouwen, voor een mediaserver heb je niet zoveel aan al die poorten.
Inderdaad, maar als je kijkt naar de rest van de componenten op de moederborden zie je wel dat er duidelijk een focus is op NAS toepassingen.
Sterker nog, bij de moederborden lijken ze de extra NICs erop gegooid te hebben zodat ze ook de router markt kunnen aanspreken, maar dit lijkt wel eerder een afterthought of "omdat we dat doen". Met de rest is niks mis in ieder geval, en ik durf te zeggen dat hoeveelheid NICs geen grote impact hebben op de prijs.
Ik had zeker wel liever 2x10G gezien over 4x2.5G...
Pagina: 1