Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04 20:36

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Ik ben bezig om een thuisserver samen te stellen. Word een linux server waarop ik een aantal containers draai (pihole, home assistant, sonarr, radarr, transmission, jellyfin) en waar een hdd in hangt voor films/series en gezin netwerkschijf.

Momenteel draait deze workload probleemloos op een pi-4 4GB. Ik wil alleen graag hardware acceleratie toevoegen aan jellyfin (https://jellyfin.org/docs...ration/hardware-selection). Ik heb hiervoor een systeem samengesteld op basis van de Inter-Tech IPC SC-4004 (BBG juli 2023).

Het ding gaat in de meterkast en het formaat van de Inter-Tech is wel een beetje het max formaat.

Jellyfin raad voor hardware acceleratie een intel i5-2300 of zwaarder aan met integrated gpu. Dus vandaar de intel i5-12400 met gpu. 8GB word aangeraden dus ik druk er 16GB in (momenteel gebruik ik <2 maar het is weer betaalbaar). 512GB nvme is ruim genoeg voor / en /home en de containers die draaien, de 6TB HDD is dan voor opslag. Het geheel word extern gebackuped dus raid is niet nodig. Ik kies bewust voor linux bakje wat ik zelf optuig en geen synology waar ik van synology afhankelijk ben voor de software.

Wellicht wil iemand me even dubbelchecken? Word gewaardeerd.

- Heb ik ergens incompatible componenten geselecteerd?
- Is deze opzet op basis van de Inter-Tech IPC 4004 een beetje ok of kan ik beter een htpc/barebone pakken? Welke/Waarom?
- Als het gaat om form-factors, zie ik dan nog iets over het hoofd of gaat dit gewoon passen?
- Nog componenten waar ik een tientje extra aan moet uitgeven voor veel betere performance? Of juist waar ik nu onnodig geld tegenaan gooi?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 153,19€ 153,19
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 115,47€ 115,47
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 6TB€ 129,03€ 129,03
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 92,90€ 92,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,20€ 5,20
1Geheugen internLexar LD4AU016G-B3200GSST€ 30,95€ 30,95
1VoedingenFSP FlexGURU 300W€ 79,51€ 79,51
1Solid state drivesWD Blue SN570 500GB€ 43,01€ 43,01
Totaal€ 694,16

[ Voor 1% gewijzigd door Dinand Mentink op 06-02-2024 16:23 . Reden: bbg toegevoegd ]

Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:05
Jellyfin is iets subtieler in zijn aanbeveling, de dertien jaar oude Intel Core i5 2300 voldoet als je daar een losse videokaart bijneemt (zij noemen dat een dGPU (discrete GPU)). Als je van de in de ingebouwde GPU van een CPU gebruik wilt maken is het minimum advies een zeven jaar oude Intel Pentium G4560. Deze chip heeft Intel HD Graphics 610 aan boord, daar zitten twaalf zogeheten execution units in.
Een i5-12400 is overkill. Een Intel N100 heeft 24 Intel UHD Xe execution units aan boord, deze zijn moderner dan die in de Pentium, ze ondersteunen bv ook AV1. Jellyfin noemt bij de CPU aanbevelingen dat vier threads voldoende zijn, de N100 heeft vier cores. Daarnaast noemen ze een Geekbench 6 Multicore score van 1500 of beter, ook daat zit deze chip boven (check bv hier)
De kast best groot als je maar één harde schijf in wilt bouwen. Mijn advies is dan ook een iets bescheidener en ook flink zuinigere oplossing:
1MoederbordenASUS Prime N100I-D D4€ 105,95€ 105,95
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 6TB€ 129,03€ 129,03
1BehuizingenInter-Tech A80€ 66,90€ 66,90
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 36,10€ 36,10
1Solid state drivesWD Green SN350 (QLC) 1TB€ 66,22€ 66,22
Totaal€ 404,20

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 06-02-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Het zou nog wat zuiniger kunnen als je de HD vervangt door een grote SSD, en ook de NVME SSD wat vergroot
1MoederbordenASUS Prime N100I-D D4€ 105,95€ 105,95
1BehuizingenInter-Tech A80€ 66,90€ 66,90
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 36,10€ 36,10
1Solid state drivesVerbatim Vi550 S3 4TB€ 195,05€ 195,05
1Solid state drivesWD Green SN350 (QLC) 2TB€ 106,90€ 106,90
Totaal€ 510,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Bedankt voor de reactie! Dat is ook wel een heel goede optie. Ik kijk er morgen even gedetailleerd naar.

Ik vond een bijkomend voordeel van de Inter-Tech IPC SC-4004 dat ik de optie had om in de toekomst meer schijfruimte bij te klikken. Wellicht zelfs met een raid-controller. Maar kleiner is ook een goede optie en zo'n passief gekoelde on-board cpu maakt het geheel een stuk goedkoper, stiller, zuiniger.

Word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:24
Wat is je behoefte als het gaat over die hardware transcoding? Over hoeveel streams hebben we het en van welke kwaliteit moet het naar welke kwaliteit 'omgezet' worden?

Als je alleen binnenshuis kijkt op een tv of tablet (max. 2 streams tegelijk) dan kun je zeker met minder af dan de 12400 die je nu gekozen hebt. 9 van de 10 streams worden dan direct gespeeld zonder dat er getranscode hoeft te worden, daar heb je vrijwel geen cpu power voor nodig.

Wat is je use case voor de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
De usecase is een home server met een aantal docker containers (zie eerste post), waarbij de jellyfin container de zwaarste is. Dat zal maximaaal 1 a 2 streams zijn. Ik wil wel 2 streams kunnen doen (met encoding want ik wil hier thuis niet gaan uitleggen dat ze daar op moeten letten voordat ze play drukken) zonder dat andere containers er last van hebben.

Wat ik nog niet genoemd had in mijn oorspronkelijke bericht, maar wel in m'n hoofd meespeeld is het volgende. Momenteel heb ik een nextcloud storage bij hetzner (tevreden over), maar ik zie nog wel gebeuren dat ik die ook thuis wil gaan draaien. En dan inclussief collabora of nextcloud office live document editing.

@martyw wat is jouw inschatting? Zou dat, naast jellyfin, kunnen op een intel n100 of is dan iets zwaarder wel weer wenselijk?

Ik neig nu inderdaad, als dat kan, naar zo'n onboard n100 in een kleiner kastje. Een tweede HDD zie ik nog wel gebeuren maar meer niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Dinand Mentink op 08-02-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33
Als je enige waarde hecht aan betrouwbaarheid of (write)performance van de harddisk, óf als je later besluit om ze toch in Raid setup te zetten (zou ik altijd meteen doen eigenlijk, in mirror, ondanks je externe backup), ga dan ZEKER geen SMR schijf gebruiken, maar kies een CMR harddisk.
Bij WD is dat bijvoorbeeld de “WD RED Plus” serie (dus niet de gewone WD RED serie).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Als ik zo naar de requirements van Collabora en Nextcloud kijk hangt het vooral af van je gebruik. Als je het voor huis, tuin en keuken (op dit forum heet dat HTK) gebruik hebt waarbij er 1 of twee mensen bezig zijn gaat dat prima, maar als je een bedrijf met tien man erop laat draaien terwijl jij en je kinderen allemaal apart lekker aan het films kijken zijn die ook nog eens van 4K naar 1080p ge decode moeten worden zou ik wat zwaarders nemen.

Voor HTK gebruik is een N100 prima met deze toepassingen, wijzig het moederbord naar een ASRock N100DC-ITX, die heeft twee SATA poorten, de Asus uit mijn vorige posts heeft er maar eentje, en zet er 32GB RAM op, het is niet heel veel duurder, en kan voor deze dingen wel van pas komen. ook wil je een kastje met twee 3,5" bays als je twee harde schijven gaat plaatsen. Twee SATA SSD's lukken wel in dat InterTech kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Cool. Dank! Ik ga er dit weekend mee bezig en laat nog even weten wat ik ervan gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom wil je (hardware) transcoding gaan gebruiken? Is het niet gewoon handiger om een van de volgende twee te doen (of combinatie natuurlijk):
- Zorgen dat de clients de juiste codecs native ondersteunen, of...
- Zorgen dat de video files in een code is die de clients native ondersteunen
Zodat je dus direct play altijd kunt gebruiken. In de meeste gevallen (in NL in elk geval) is er voldoende bandbreedte beschikbaar.

Hardware transcoding zou anno 2024 (ook met Jellyfin) niet nodig moeten zijn.

Ik weet niet of AMD ondersteund wordt door Jellyfin, an sich is Quick Sync voldoende, maar dan zit je direct aan een Intel CPU "vast". Met een losse GPU zit je met hetzelfde, als AMD niet (goed) ondersteund wordt, zit je ook daar redelijk aan een nVidia GPU vast, die je dan middels de aangpaste driver (zowel voor Linux als Windows, overigens) vaak wel kan "unlocken" zodat je meer streams tegelijk aankunt, omdat sommige GPUs in de driver software matig gelimiteerd worden.

Maar aangezien je maximaal 2 streams wilt doen (ik neem aan op 1080p) dan is Quick Sync ruim voldoende. Maar nogmaals, het liefste voorkom je (hardware) transcoding.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Hardware transcoding zou anno 2024 (ook met Jellyfin) niet nodig moeten zijn.
Ja eens. Dit is wellicht vooral luiheid. Met radarr/sonarr/bazarr/prowlarr en trakt is het gemakkelijk om het zo op te zetten dat de series/films die ik kijk automatisch binnengeslurpt worden met ondertiteling en alles. Ik heb vooral geen zin om nog scriptjes te gaan lopen toevoegen of handmatig dingen te doen om het allemaal om te zetten naar (ik noem maar wat) h265. Dat kan waarschijnlijk wel gescript worden, maar dan moet je dat weer gaan onderhouden, geen zin in.

Ik kan natuurlijk instellen dat alleen de gewenste codecs gepakt worden, maar dan beperk je de zoekresultaten dusdanig dat niet meer alles beschikbaar is, dus dat wil ik ook niet.

Dus zodra sonarr en radarr ondersteuning hebben om automatisch te transcoden naar h265 voor het op de schijf geplaatst word zet ik dat aan. Ook prima als dat cpu encoding is want geen probleem als dat nog een nachtje duurt.

Maar ja, dat is nu nog niet dus dan zet ik er wel een cpu in die dat on the fly kan want daar geef ik liever wat geld aan uit dan dat ik handmatig videos ga converten of scriptjes schrijven.

Een andere optie zou ook nog zijn een separate *arr container die niets anders doet dan de films/series map scannen en dingen automatisch transcoden en vervangen. Maar dat bestaat volgens mij ook nog niet.

Edit:

Ik besloot om toch nog eens te zoeken naar een *arr die specifiek het transcoden doet en nu kom ik opeens https://home.tdarr.io/ tegen. Dus goede kans dat zo'n onboard n100 een prima oplossing is en dat ie dan af en toe 's nachts video's staat te pre-transcoden. Goede aanvulling!

[ Voor 9% gewijzigd door Dinand Mentink op 08-02-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:29
Welk OS ga je bruiken?
Jellyfin geeft als tip, dat als je moderne hardware gebruikt, je ook een recente Linux kernel nodig hebt:
"If you are planning to use Linux with Intel 12/13th Gen integrated graphics or ARC, these GPUs only work on Linux Kernel 6.2 or newer."

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Goed punt. Nieuwste ubuntu lts. Dus op dit moment nog 22.04 (met 5.15), maar vanaf april dus 24.04 (met 6.8) dus dat komt goed. Wellicht begin ik dan met 23.04 (6.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dinand Mentink schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:35:
Goed punt. Nieuwste ubuntu lts. Dus op dit moment nog 22.04 (met 5.15), maar vanaf april dus 24.04 (met 6.8) dus dat komt goed. Wellicht begin ik dan met 23.04 (6.2).
Ook in 22.04 kun je naar een 6.5 kernel: https://www.omgubuntu.co....4-linux-6-5-kernel-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
TIL. Nou ja, het word toch een nieuwe install. En de juiste linux/kernel geïnstalleerd krijgen daar kom ik wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Het duurt allemaal wat langer dan ik zou willen, het leven gaat door.

Anyway. Op basis van de adviezen hier heb ik nu 2 varianten. De budget variant en een wat zwaardere variant. In beidde gevallen met 2 CMR HDDs in raid, laat ik dat nu toch maar doen.

De budget variant gaat een stuk energiezuiniger zijn. Mijn grootste vraag is hoeveel energiezuiniger? Waar moet ik dan op letten? Ik neem aan dat dat meer is dan de voeding, want dat geeft alleen het maximale vermogen aan. Zit em met name in CPU neem ik aan. Zijn er overzichten te vinden van CPU stroomverbruik?

Reden voor mij om toch te twijfelen over die zwaardere variant is dat het verschil in totaalprijs me meevalt en zo'n zwaardere server geeft wat meer opties. Stel dat ik eens wil experimenteren met een niet al te zwaar taalmodel draaien b.v. dan ben je blij met wat meer kracht. Dat is maar een voorbeeld, het gaat me er om dat ik wat meer opties voor wat zwaardere taken overhoud.

Budgetvariant:

1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
2Interne harde schijvenSeagate Exos 7E8 SATA (512e, Standard model), 8TB€ 166,71€ 333,42
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 104,95€ 104,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS€ 67,34€ 67,34
1Solid state drivesLexar NM620 512GB€ 39,90€ 39,90
Totaal€ 765,02

Zwaardere variant:

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 158,16€ 158,16
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 115,98€ 115,98
2Interne harde schijvenSeagate Exos 7E8 SATA (512e, Standard model), 8TB€ 166,71€ 333,42
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 104,95€ 104,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,07€ 5,07
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS€ 67,34€ 67,34
1Solid state drivesLexar NM620 512GB€ 39,90€ 39,90
Totaal€ 949,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Dat Asrock N100DC ITX bordje moet gevoed worden met een externe 19V DC adapter.
Daar heb je niks aan een (Flex)ATX voeding.
Bordje heeft dan ook niet eens een ATX power connector.

Als je een ITX bordje wil hebben met diezelfde N100 CPU mét ATX power supply, dan moet je de Asus uitvoering hiervan hebben, die heeft wel een normale ATX supply nodig:

uitvoering: ASUS Prime N100I-D D4

Is nog goedkoper ook nog, en krijg je daarbij ook nog gratis een extra DisplayPort aansluiting, en twee USB poorten die dubbel zo snel zijn dan die op de Asrock variant.
Moet je echter wel even overschakelen naar een SO dimm module.

EDIT:
Nevermind, vergeet die Asus variant maar… die heeft maar 1 reguliere SATA poort, dus gaat niet met je Raid HDD setup.
(of je moet een PCIe SATA kaartje plaatsen, maar daar moet wel plaats voor zijn in de case. En moet dan ook PCIe x1 zijn)

[ Voor 15% gewijzigd door BrainCrash op 28-02-2024 22:44 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 09:04
Is de asrock deskmini niks voor je?
Ik heb er zelf 2 staan als homelab, beide amd variant met 2 nvmi en 2 ssd en 64gb sodimm erin. En echt zuinig kwa stroom verbruik.

De deskmini heb je ook voor intel.

• martyw
BrainCrash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:39:

Als je een ITX bordje wil hebben met diezelfde N100 CPU mét ATX power supply, dan moet je de Asus uitvoering hiervan hebben, die heeft wel een normale ATX supply nodig:

uitvoering: ASUS Prime N100I-D D4

Is nog goedkoper ook nog, en krijg je daarbij ook nog gratis een extra DisplayPort aansluiting, en twee USB poorten die dubbel zo snel zijn dan die op de Asrock variant.
Moet je echter wel even overschakelen naar een SO dimm module.

EDIT:
Nevermind, vergeet die Asus variant maar… die heeft maar 1 reguliere SATA poort, dus gaat niet met je Raid HDD setup.
(of je moet een PCIe SATA kaartje plaatsen, maar daar moet wel plaats voor zijn in de case. En moet dan ook PCIe x1 zijn)
Bij dat ASRock moederbord heb je een powerbrick nodig, als ik het goed zie komt dat kastje wat ik ^^ noem daarmee.

• martyw
@Dinand Mentink , de i5 is in idle een behoorlijk zuinige CPU, maar harde schijven gebruiken wel meer stroom dan SSD's. Het is erg lastig er exacte getallen op te plakken, maar mijn onderbuik zegt dat de N100 variant in idle op een Watt of acht zit, en dat de i5 dan rond de twintig zit. Onder load wordt dat zeer veel ongunstiger voor de laatste, maar idle is de belangrijkste waarde daar servers het grootste deel van de dag niets doen. En bedenk ook dat de meeste mensen de benodigde CPU capaciteit van een server stevig overschatten.

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Check. Dank. Ga ik nog even wisselen.
Bij dat ASRock moederbord heb je een powerbrick nodig, als ik het goed zie komt dat kastje wat ik ^^ noem daarmee.
Ah. Goed punt. Ik heb even zitten slapen. Volgens mij had ik dat kastje vervangen omdat er maar 1 3.5" bay in zit. Kastjes met 2 3.5" bays zijn vreemd genoeg schaars, dus vandaar dat ik toch weer op die intertech uitkwam met 4. En vandaar ook de voeding.

Wat voor voeding moet ik aan denken voor b.v. de uitvoering: ASRock N100DC-ITX, is dat zoiets? uitvoering: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)

• BrainCrash
martyw schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:50:
[...]

Bij die kleine A80 behuizing wordt inderdaad een adapter meegeleverd, maar die is onbruikbaar. Dat is een 12V adapter die gebruikt kan worden om het eveneens meegeleverde interne DC/DC voedingsbordje te voeden (welke vervolgens een reguliere ATX connector als output heeft).

Het Asrock ITX bordje heeft een 19V poweradapter nodig.
Aka: wat de meeste laptop adapters doen.

Overigens kun je in dat A80 kastje zowiezo niet die twee 3.5” harddisks kwijt hè, dus ik snap je punt niet om aan te wijzen dat hier een adapter bij zit… al zou het een geschikte adapter zijn, dan kan TS er nog niks mee.

@Dinand Mentink
Als je dat Asrock DC moederbord gaat gebruiken, check dan ook even hoe je je benodigde stroomaansluitingen naar de mechanische harddisks gaat krijgen… Er zit één kleine “SATA Power” header naast de sata (data) poorten, die gebruikt dient te worden om de SATA drives van spanning te voorzien (aangezien er dus geen ATX powersupply aanwezig is waar de benodigde kabels uit komen).
Ik vraag me af of die voldoet om twee mechanische drives aan te sluiten. Erg veel stroom kunnen dat soort pinheaders niet leveren namelijk. Volgens de handleiding kan het echter nét.

• BrainCrash
Neen.. Dat gaat niet werken, want dit is een 12V adapter.

Je hebt een 19V adapter nodig zoals ik al noemde.

Verder adviseert de moederbord handleiding om bij gebruik van twee harddisks een adapter te gebruiken van 90W.

Je hebt dus een 19V / 90W adapter nodig met een standaard 5.5mm / 2.5mm ronde plug eraan met buitenkant GND (dat is standaard)

• BrainCrash
Overigens heb ik hier thuis zelf een servertje draaien met het genoemde Asus variant moederbord met de N100 processor. Daarin zit verder alleen één Sata SSD aangesloten, wordt gevoed met een adapter plus los DCDC bordje met ATX output (zoiets als wat in het eerder genoemde A80 kastje zit)
Als je wilt, kan ik wel eens nameten wat dat geheel aan power verbruikt in idle mode, vanuit het stopcontact. Dat geeft ook wel een goed idee voor de vergelijkbare Asrock variant met dezelfde CPU.

Ik zal je wel zeggen dat die i5 zoals genoemd flink veel meer in idle zal gebruiken.
(Daarnaast is die i5 ook al weer twee generaties oud hè.. 12e gen terwijl we nu op 14 zitten.)

• martyw
BrainCrash schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Bij die kleine A80 behuizing wordt inderdaad een adapter meegeleverd, maar die is onbruikbaar. Dat is een 12V adapter die gebruikt kan worden om het eveneens meegeleverde interne DC/DC voedingsbordje te voeden (welke vervolgens een reguliere ATX connector als output heeft).

Het Asrock ITX bordje heeft een 19V poweradapter nodig.
Aka: wat de meeste laptop adapters doen.

Overigens kun je in dat A80 kastje zowiezo niet die twee 3.5” harddisks kwijt hè, dus ik snap je punt niet om aan te wijzen dat hier een adapter bij zit… al zou het een geschikte adapter zijn, dan kan TS er nog niks mee.

@Dinand Mentink
Als je dat Asrock DC moederbord gaat gebruiken, check dan ook even hoe je je benodigde stroomaansluitingen naar de mechanische harddisks gaat krijgen… Er zit één kleine “SATA Power” header naast de sata (data) poorten, die gebruikt dient te worden om de SATA drives van spanning te voorzien (aangezien er dus geen ATX powersupply aanwezig is waar de benodigde kabels uit komen).
Ik vraag me af of die voldoet om twee mechanische drives aan te sluiten. Erg veel stroom kunnen dat soort pinheaders niet leveren namelijk. Volgens de handleiding kan het echter nét.
Ok, dank voor de correctie, deze details miste ik op de vroege ochtend 7(8)7
Pagina: 1