Na BIOS Update start windows 11 niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:35
Ik heb mijn MSI B360M Bazooka BIOS geupdate naar de laatste versie.

Na de update start de pc op in windows 10 recovery modus. Terwijl het na een clean install van win10 geupdate is naar windows 11.
Op een of andere wijze kan het win11 dus niet meer starten.

Ik heb TPM gecontroleerd dat staat aan. Zowel hardware als software optie geprobeerd.

Zijn er nog andere opties in de BIOS die ik moet controleren/aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:35
Gevonden!

Dit topic heeft mij geholpen: Geen windows meer nadat ik BIOS heb ge-update

"Windows 11 standaard secure boot en tpm actief staan en schakelen csm uit"

Na het aanpassen van deze instellingen werkte het weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Als je nu slim bent maak je een textbestandje met elke instelling die jij in jouw bios aanpast. Mocht het batterijtje ooit leeg zijn of bij een nieuwe flash, dan kun je alles weer exact terugzetten.

Het aantal dingetjes in het bios waren hier vrij belangrijk. Om het systeem echt op 100% te kunnen benutten zal ik dat tekstje even hier neerzetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
=Post duration naar 0 sec
=EXPO II -> ON
=DRAM Timing Control-Memory Context Restore -> Enabled
=iGPU -> disabled
=CPU Virtualisatie -> off
=SOUND -> onboard soundcard disable

In Windows

=VBS kernisolatie -> disabled
=Energiebeheer -> hoge prestaties
=Muiscursur precisie -> uit

Eerst VBS kernisolatie uitzetten, anders krijg je een BSOD. CPU virtualization gaat hiermee dus uit zodat het geen kernisolatie kán starten wat zomaar tot 30% prestatieverlies kan veroorzaken. Zet je virtualisatie uit dan hoeft het ook niet beschermd te worden. Dit gaat niet op als je gebruik maakt van virtuele machines. Onboard geluid heb ik dus ook uitgezet want mijn Edifier S3000pro speakers zitten op de USB poort. Dus niet uitzetten als je onboard geluid wel gebruikt.

Voor Intel machines hoef je alleen maar virtualisatie uit te schakelen. De rest is AMD gerelateerd (AM5 build) :)