Geen windows meer nadat ik BIOS heb ge-update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo,

Ik heb vandaag mijn BIOS ge-update en nu start Windows niet meer op.
Het viel mij gelijk op in de BIOS dat windows niet meer in de boot up opties stond, maar wel een of andere vage: "PXE IPv4 Realtek PCIe 2.5GBE Family Controller".

Mijn windows USB wordt helaas ook niet meer hekend...

Als ik CSM aanzet, dan zie ik dat mijn SSD's erin staan, maar daar kan ik helaas ook niet veel mee.
Ik heb ook al de CMOS batterij eruit gehaald, maar dat deed ook niet veel.

Iemand nog tips dat ik nog kan doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liCz972PIvdd7vh3afNYy7h73oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4vnzeBBhr2HLtCaJt192dEU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_tfw3PD8bLNWsIJjF2PsWJCshs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjT9VbI1iVF6DwTRKBqOSKxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWhuRSanB-7Fa5BiuDPyLXyXQJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFMRuRKDLhch5Q20d9IgoGaV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door asd156 op 22-04-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios reset vanuit de bios al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asd156
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:38:
Bios reset vanuit de bios al geprobeerd?
Ja, helaas geen succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
staat het nu op raid en moet het ahci zijn, staat het nu op legacy bios en met het uefi zijn? die pxe boot is een netwerkaart

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Veel BIOS updates van de laatste twee jaar hebben i.v.m. Windows 11 standaard secure boot en tpm actief staan en schakelen csm uit. Check ook inderdaad of RAID aan staat of stond.

Je zult deze instellingen even moeten nalopen. Als er geen werkende combinatie gevonden kan worden, Windows opnieuw installeren en je backup terugzetten van evt. belangrijke data. Doe dat dan uiteraard niet in csm/legacy modus, dat hoort echt niet meer gedaan te worden sinds Windows 8.x.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Controleer de option Storage Boot Option Control, deze staat hier (nog) op legacy.
Stel deze goed in voor je geïnstalleerde Windows systeem.
Dus UEFI of Legacy/MBR/CSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
nelizmastr schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:35:
Veel BIOS updates van de laatste twee jaar hebben i.v.m. Windows 11 standaard secure boot en tpm actief staan en schakelen csm uit. Check ook inderdaad of RAID aan staat of stond.

Je zult deze instellingen even moeten nalopen. Als er geen werkende combinatie gevonden kan worden, Windows opnieuw installeren en je backup terugzetten van evt. belangrijke data. Doe dat dan uiteraard niet in csm/legacy modus, dat hoort echt niet meer gedaan te worden sinds Windows 8.x.
RAID staat uit.
Helaas kan ik dus de usb van windows ook niet opstarten, dan krijg ik een zwarte scherm. Ik zit dus echt vast in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
The_Doman schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:38:
[...]

Controleer de option Storage Boot Option Control, deze staat hier (nog) op legacy.
Stel deze goed in voor je geïnstalleerde Windows systeem.
Dus UEFI of Legacy/MBR/CSM.
Als ik het niet op legacy zet, dan zie ik mijn SSD's en USB niet meer als boot opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Zijn je schijven wel GPT gepartitioneerd? Als ze namelijk nog op de oude manier zijn gepartitioneerd (MBR) dan gaat Windows niet opstarten in secure boot mode. Ga eens op zoek naar een instelling voor legacy boot, want ik heb het vermoeden dat je nog MBR gepartitioneerde schijven hebt (gezien je ook SATA gebruikt). Als je Legacy boot mode aanzet, dan zou hij weer moeten kunnen booten.

Je hoeft overigens nooit Windows opnieuw te installeren, je krijgt het altijd wel weer aan de praat. Maar het kan even knoeien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
asd156 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:07:
Helaas kan ik dus de usb van windows ook niet opstarten, dan krijg ik een zwarte scherm. Ik zit dus echt vast in de bios
Als opstarten van de Windows USB installatie al niet meer werkt (UEFI of LEGACY?) is er natuurlijk al iets niet in orde?

Is de USB wel correct gemaakt en werkt deze wel op een ander systeem correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
The_Doman schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:43:
[...]

Als opstarten van de Windows USB installatie al niet meer werkt (UEFI of LEGACY?) is er natuurlijk al iets niet in orde?

Is de USB wel correct gemaakt en werkt deze wel op een ander systeem correct?
Het is een officiele windows 10 usb stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik zou ook zo niet kunnen zeggen wat er dan nu aan de hand is :?

Je kan een USB WinPE omgeving gebruiken om te kijken of je systeem normaal kan starten en gegevens te kopieeren?
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor.
Uitgebreidere WinPE's bieden meer reparatie/diagnose opties zoals bijvoorbeeld Sergei Strelec WinPE.
Je kan daarmee de optie search & start Windows proberen om je systeem te laten starten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1