Stelling: Energie opwekkers worden probleem in de toekomst

Pagina: 1
Acties:
  • 1.443 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Tijdens een discussie dit weekend kwam er een onderwerp ter sprake waar bijna niemand bij stil staat, maar best een probleem zou kunnen gaan worden over een jaar of 20. Over het algemeen gaat een ketel een jaar of 10 tot 20 mee. Voor zo’n 2000 tot 3000 Euro heeft een gemiddeld huis wel weer een ketel hangen voor de volgende 10 tot 20 jaar. Voor een pensionado die slim met zijn geld om gaat nog wel te doen.

Zonnepanelen met omvormer hebben niet het eeuwige leven. Een warmtepomp voor je verwarming, WTW voor je luchtverversing en eventuele separate warmtewissel voor je warm water (thuis accu?) evenmin. Mijn generatie is nu druk bezig met het verduurzamen van hun huis. Doet grote investeringen gebruik makende van subsidie en verduurzamingsleningen. Deze apparaten hebben niet het eeuwige leven. Over 10 tot 20 jaar zullen deze aan vervanging toe zijn, maar mijn generatie is dan druk bezig gepensioneerd te worden. Weg zijn alle voordelen die men had tijdens de aanschaf, en hallo pensioen.

Voorzie nog wel wat problemen in de toekomst.
Ik vraag me af of deze mening gedeeld wordt. En vergeet niet, iedereen die reageert wordt hopelijk zelf later een pensionado :)

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Paar maanden spaanse kust in de winter, goedkoper dan stoken in NL straks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Hoe doen gepensioneerde dit nu dan als de ketel stuk gaat? Ik neem aan als je huiseigenaar bent dat je geld opzij zet voor onderhoud. dit maakt niet uit of dit een koelkast, wasmachine, CV ketel of omvormer voor de zonnepanelen is. Je hebt zowel lusten met verduurzaming (dus nu minder betalen) echter heb je ook een keer onderhoud.

Ja er zullen strak mensen zijn waarbij iets stuk gaat en ze niet +-1000euro kunnen uitgeven voor een nieuwe omvormer. Echter zullen ze het dan gaan merken als de energie rekening met 100euro in de maand omhoog gaat. Ik zie zelf de verduurzaming zoals alle andere apparaten in/rond huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16

Roozzz

Plus ultra

Hoe is dit anders dan nu? Onderhoud en vervanging is van alle tijden.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past meer in AWM :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:11
Roozzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:05:
Ik denk dat hij erop doelt dat een ketel relatief nog goedkoop is, als je panelen stuk gaan is dat een veel grotere klap geld (nu) dan wanneer je de ketel zou moeten vervangen. Onderhoud en vervanging is van alle tijden, maar (wanneer je kijkt naar de prijzen nu) veel duurder.

@tweakingtoday Een ketel is momenteel nog gemeengoed, dwz dat (bijna) iedereen wel zo'n ding heeft, de techniek daarin aardig is uitgekristaliseerd en er niet heel veel verschil meer in zit tussen de ketels onderling (anders dan de 'kracht' hiervan). Dat maakt ook dat ketels tegenwoordig deze prijzen hebben.
Zonnepanelen waren in het begin nog duurder dan nu, en worden ook snel goedkoper. Enerzijds omdat, zolang ze volgens de huidige standaarden/ techniek worden gemaakt, er gewoon heel veel aanbieders zijn. Anderzijds omdat de vraag naar dure zonnepanelen afneemt, maar dit goed blijft gaan zolang de prijs weer voldoende wordt verlaagd. (simpele kwestie van vraag en aanbod).

Het enige dat ik echt als een potentieel probleem zie is dat onze overheid nu iedereen aan een warmtepomp probeert te verplichten, maar dit over 20 jaar ineens weer een ander apparaat zal zijn, die efficiënter/ beter e.e.a. kan reguleren. Dan en i.m.o. alleen dan heb je kans dat je weer zo'n enorm bedrag moet investeren om er weer 20 jaar warmpjes (letterlijk) bij te zitten en daarnaast op een houtje moet bijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:21
Roozzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:05:
De prijzen van de 'moderne middelen' zijn natuurlijk wel een stuk hoger dan nu. CV ketel kost echt nauwelijks iets, al heeft de overheid deze kosten natuurlijk kunstmatig en onnodig verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Panelen niet vervangen maakt alleen de maandkosten maar hoger. Maar niet hoger dan een huis dat om te beginnen al geen panelen heeft.

Als je een L/W of W/W warmtepomp hebt moet je gewoon sparen voor een vervanging. En als je niet genoeg hebt kun je altijd of overstappen op L/L (airco) wat in ieder geval een stuk goedkoper is qua aanschaf.* En ja het zijn gewoon dingen die bij een eigen huis horen imho. Als gepensioneerde kun je wel wat makkelijker dingen uitstellen. Maar als je 75 bent kun je ook nog meer dan 20 jaar te gaan hebben ;)

*hmm weet ik eigenlijk niet zeker. Grootste kosten daar zitten natuurlijk ook bij de eerste installatie. Best mogelijk dat vervanging wel beter betaalbaar is.
Bottomline blijft natuurlijk dat het gewoon een onderdeel is van de onderhoudskosten van je huis.

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-02-2024 15:54 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:35
tweakingtoday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:59:
Tijdens een discussie dit weekend kwam er een onderwerp ter sprake waar bijna niemand bij stil staat, maar best een probleem zou kunnen gaan worden over een jaar of 20. Over het algemeen gaat een ketel een jaar of 10 tot 20 mee. Voor zo’n 2000 tot 3000 Euro heeft een gemiddeld huis wel weer een ketel hangen voor de volgende 10 tot 20 jaar. Voor een pensionado die slim met zijn geld om gaat nog wel te doen.

Zonnepanelen met omvormer hebben niet het eeuwige leven. Een warmtepomp voor je verwarming, WTW voor je luchtverversing en eventuele separate warmtewissel voor je warm water (thuis accu?) evenmin. Mijn generatie is nu druk bezig met het verduurzamen van hun huis. Doet grote investeringen gebruik makende van subsidie en verduurzamingsleningen. Deze apparaten hebben niet het eeuwige leven. Over 10 tot 20 jaar zullen deze aan vervanging toe zijn, maar mijn generatie is dan druk bezig gepensioneerd te worden. Weg zijn alle voordelen die men had tijdens de aanschaf, en hallo pensioen.

Voorzie nog wel wat problemen in de toekomst.
Ik vraag me af of deze mening gedeeld wordt. En vergeet niet, iedereen die reageert wordt hopelijk zelf later een pensionado :)
Eigenlijk is dit een trend die veel breder is: toenemende complexiteit betekent toenemende afhankelijkheid, en dit betekent toenemende kosten.
We kennen dit fenomeen al heel lang: sinds we niet langer met z'n allen individueel de bossen in rennen om die konijnen te grijpen, maar toegewijde landbouwers hebben om het eten voor ons te maken zodat wij lekker met "belangrijkere" dingen bezig kunnen zijn. :p

En ja, toegenomen afhankelijkheid kent zo zijn problemen en risico's, en met name als het gaat om basisbehoeften zoals niet doodvriezen en verse lucht in huis... eigenlijk is dit de tragedie van oud en overbodig worden in een wereld die sneller veranderd dan jijzelf kunt veranderen. Ik ben me nu al mentaal aan het voorbereiden op dat moment dat mijn kinderen die zeggen "paaaaap... neem nou gewoon eens dat hersenimplantaat... dan kun je gewoon met ons 'mindhyven' en hoef ik hier niet iedere week naartoe te komen met de share-o-drone-taxi... en dan hoef je die geraniums ook geen water meer te geven want daar hebben ze een layer voor in de brainstore."

Kei leuk joh... oud worden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@jbdeiman Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel. Een keteltje vervangen is voor een pensionado wel voor te sparen. Het verhaal wordt anders als het gaat over een setje panelen, WTW of warmtepomp gaat. Dit zijn forse bedragen.

Om het verhaal naar de toekomst nog enger te maken.
Je zou kunnen zeggen, dat wat je nu uitspaart, elke maand gewoon opzij kunt zetten. Dan heb je over 10 tot 20 jaar het geld om al deze apparaten te vervangen. Kan, maar dat plaatst de euforische uitspraak dat je zoveel bespaart met de nieuwe energie methode wel in een heel ander daglicht. Daarbij komt, dat de overheid door het verminderde energie verbruik minder zal binnen harken. Is een langzaam proces. Dat zal de overheid compenseren door de belasting op andere zaken te verhogen. Je ziet het nu al gebeuren met rekeningrijden. Heb je nu een voordeel met een elektrische auto, zal het rijk iets moeten als straks iedereen elektrisch rijd. De benzine accijns zal linksom of rechtsom binnen moeten komen.

Verder denk ik dat de pensionado's die in de winter in Spanje zitten, de komende jaren gaat afnemen. De huidige pensionado's hebben het prima voor elkaar. De toekomstige, dat is maar afwachten. Maar dat is een heel andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:01
Volgens mij reken je gepensioneerden onterecht als minder vermogend?

Maar goed, dan hebben ze nu nog 10-20 jaar de tijd om geld opzij te zetten, lijkt me überhaupt wel een strak plan? Vergeet niet dat gepensioneerden over het algemeen de meest vermogenden zijn van de samenleving, sure, deels omdat ze een veelal nagenoeg afgelost koophuis hebben. Maar dan nog, die betalen dan geen 1200 Euro per maand aan huur... Daarnaast weet je natuurlijk niet hoe de vork over 10-20 jaar in de steel steekt. Misschien is het wel bijzonder goedkoop tegen die tijd om de hele zaak te vervangen - who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:35
En vervangen kost mogelijk/waarschijnlijk minder dan nieuwe plaatsen:
Nieuwe omvormer is mogelijk plug-and-play. Je moet geen nieuwe gaten boren voor kabels, kabels trekken, ...
Nieuwe Warmtepomp: leidingen zijn waarschijnlijk nog OK, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ernemmer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:03:
Paar maanden spaanse kust in de winter, goedkoper dan stoken in NL straks.
Je zult alleen in die tijd ook de verwarming thuis aan moeten laten, want als je huis onder de ~15 graden zakt krijg je schimmelvorming en daar zit je ook in de zomer mee. En op vakantie in een toeristengebied in Spanje de hele zomer is ook niet goedkoper dan die 2 extra graden stoken om er een comfortabele 17 graden van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
En je bent ook helemaal niet het volledige geld nodig dat je bespaart in die jaren. Zonnepanelen gaan waarschijnlijk tussen de 25 en 40 jaar mee, en omvormer zeggen ze 10. Maar van degenen die ze al langer hebben ken ik niemand die hem heeft moeten vervangen.

[ Voor 51% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-02-2024 17:04 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
tweakingtoday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:46:
@jbdeiman Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel. Een keteltje vervangen is voor een pensionado wel voor te sparen. Het verhaal wordt anders als het gaat over een setje panelen, WTW of warmtepomp gaat. Dit zijn forse bedragen.

Om het verhaal naar de toekomst nog enger te maken.
Je zou kunnen zeggen, dat wat je nu uitspaart, elke maand gewoon opzij kunt zetten. Dan heb je over 10 tot 20 jaar het geld om al deze apparaten te vervangen. Kan, maar dat plaatst de euforische uitspraak dat je zoveel bespaart met de nieuwe energie methode wel in een heel ander daglicht. Daarbij komt, dat de overheid door het verminderde energie verbruik minder zal binnen harken. Is een langzaam proces. Dat zal de overheid compenseren door de belasting op andere zaken te verhogen. Je ziet het nu al gebeuren met rekeningrijden. Heb je nu een voordeel met een elektrische auto, zal het rijk iets moeten als straks iedereen elektrisch rijd. De benzine accijns zal linksom of rechtsom binnen moeten komen.

Verder denk ik dat de pensionado's die in de winter in Spanje zitten, de komende jaren gaat afnemen. De huidige pensionado's hebben het prima voor elkaar. De toekomstige, dat is maar afwachten. Maar dat is een heel andere discussie ;)
Maar dat iets als zonnepanelen of warmtepomp niet meer werken wil niet zeggen dat ze 100% vervangen moeten worden, reparatie moet ook gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er was laatst nog een topic over. Die had een
w/w warmtepomp die 10jaar oud was. Ging om bedrag van 20k om die te vervangen. Ding kost dus aan afschrijving al meer dan een CV ketel en al het gas dat de ketel gebruikt.

Simpele apparaten en goede isolatie dat helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 05-02-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 17:19

Dido

heforshe

Ik denk dat je wel heel negatief moet rekenen als je dit als een probleem wilt gaan zien.

Zoals @ArthurMorgan opmerkt hoef je zonnepanelen niet na 10-20 jaar te vervangen, maar eerder na 25-40 jaar. Een omvormer vervangen is geen gigantische kostenpost. Een warmtepomp is straks dusdanig standaard dat je die voor de huidige prijs van een ketel vervangt.

Je rekent met hele krappe afschrijvingstermijnen (da's alleen leuk als je het bedrijfsmatig wilt afschrijven voor de belasting, maar niet realistisch als je naar de werkelijke economische levensduur kijkt). Daarnaast lijk je ervan uit te gaan dat alle op dit moment redelijk nieuwe technologie over 10 a 20 jaar nog steeds even duur is als nu (in verhouding), terwijl het realistischer is om te verwachten dat die apparatuur relatief goedkoper gaat worden.

Je vraag had begin jaren '80 vertaald kunnen worden naar de generatie die computers kocht. Vele duizenden guldens kost een home computer, en die gaat dan 5 tot 10 jaar mee. Hoe moeten pensionado's straks een vervangende computer aanschaffen???

Gek genoeg koop je nu voor de helft van de prijs van toen een computer die duizenden keren sneller is en duizenden keren meer geheugen heeft. Als je de prijs uitdrukt als deel van het besteedbare inkomen (zeg maar: hoeveel maandalarissen kost een nieuwe PC?) dan blijkt de prijs nog veel verder gekelderd te zijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Sethro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:16:
Er was laatst nog een topic over. Die had een
w/w warmtepomp die 10jaar oud was. Ging om bedrag van 20k om die te vervangen. Ding kost dus aan afschrijving al meer dan een CV ketel en al het gas dat de ketel gebruikt.
Volgens het Nibud gebruikt een huishouden in een rijtjeswoning gemiddeld 150 euro aan gas per maand.
Als je dat 10 jaar uitspaart levert dat een dikke 18k op.

En iets zegt me dat een w/w-warmtepomp van 20k (vervanging! dus zonder nieuwe grondboring!) niet is geinstalleerd in een doorsneel rijtjeswoning met een voorheen doorsnee gasverbuik. Je zit met 20k niet in de budgetpompjes, maar dan heb je een aardig vermogen waarmee je bovengemiddeld veel gas bespaart.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt een gevalletje van overdimensionering gecombineerd met domme pech dat dat ding het na 10 jaar dusdanig begeeft dat reparatie niet meer mogelijk is.

Los van het n=1-effect natuurlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:17

Seafarer

XXX

Sethro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:16:

Simpele apparaten en goede isolatie dat helpt.
Precies, bij isolatie geen updates en software crashes en het werkt ook nog als de stroom uitvalt. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:19:
[...]

De prijzen van de 'moderne middelen' zijn natuurlijk wel een stuk hoger dan nu. CV ketel kost echt nauwelijks iets, al heeft de overheid deze kosten natuurlijk kunstmatig en onnodig verhoogd.
Duidelijk de opkomst van de CV ketel in de 80s niet bewust meegemaakt. Dat kostte destijds ook duizenden guldens in aanleg (tientallen meters buizen dwars door je bestaande huis, overal radiatoren, een state of the art hippe ketel etc.)

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 05-02-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Tsja, ongeveer dezelfde discussie is al eens gevoerd toen heel Nederland aan het gas moest en de kolenkachels en kolenfornuizen vervangen moesten worden door CV-ketels, gasfornuizen en keukengeisers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@eric.1 Op dit moment hebben gepensioneerde het goed voor elkaar.

Ik verwacht dat de nieuwe generatie gepensioneerden voor een andere uitdaging komen te staan. Velen van mijn generatie zijn ZZP-er geworden, en dat is niet voor iedereen een vrije keus geweest. De aanname dat het tegenwoordig eenvoudig is om aan een baan te komen is ook maar deels waar. In bepaalde branches inderdaad. Maar ik ken meerdere jongeren die toch echt niet zo maar aan een baan kunnen komen. In de afgelopen jaren was studeren de weg om te bewandelen. Tegenwoordig kijkt men daar toch iets genuanceerder naar.

Bovendien wil men graag dat ouderen zo lang mogelijk voor zichzelf zorgen, of te wel zelfstandig wonen. Ook daar zijn extra kosten aan verbonden. Ik denk dat er een hele nieuwe soort van gepensioneerden onderweg zijn, waarvan ik de voorloper ga worden. En natuurlijk komt het goed. Het komt uiteindelijk altijd goed. Maar tijdens die transitie naar het nieuwe goed, zijn er altijd mensen die daar onder lijden, en je zult de persoon maar zijn.

Eenvoudig voorbeeld, ik heb het geluk beide ouders nog te hebben. Ze weten met welke knop de tv aan moet, maar van de rest moeten ze afblijven. Dat er een afstandsbediening is voor de tv, en 1 voor de ziggo box is al raar. Zetten ze de tv aan met de ziggo AB, maar met de linker knop, in plaats van de rechter knop, zal mijn telefoon kort daarna gaan. Vroeger moesten ze voor betalingen naar de bank, tegenwoordig via de PC. Was in het begin te doen, want men kon bellen als het mis ging. Tegenwoordig is alles online, en bellen ben heb je met een beetje geluk na een uur een medewerker te pakken.
Dit zijn zo maar 2 zaken die veranderen waar bepaalde mensen problemen mee hebben. De generatie daarop, ik dus, zal dat probleem niet hebben.

Kortom, vooruitgang brengt ons naar een nieuwe stabiele situatie, maar de weg ernaar toe levert hobbels op. Ik denk dat de energie transitie voor de gepensioneerden to be, behoorlijk wat hobbels gaat geven. Als bij opa van 70 de warmtepomp het begeeft, en hij heeft geen 10.000 euro om deze te vervangen, dan heeft hij een probleem. 3000euro voor een keteltje was nog wel gelukt. Natuurlijk kun je zeggen dat opa niet goed heeft opgelet, prima, maar wat nu? Opa moet maar in de kou blijven zitten? Hopen dat er kinderen zijn die willen doneren? De bedragen waar we het hier over hebben zijn veel groter dan die van het keteltje.
Dat bedoel ik met dat het wel eens een probleem kan worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
Yaksa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:36:
Tsja, ongeveer dezelfde discussie is al eens gevoerd toen heel Nederland aan het gas moest en de kolenkachels en kolenfornuizen vervangen moesten worden door CV-ketels, gasfornuizen en keukengeisers.
Oei, haha, dat hebben mijn ouders nog meegemaakt, en ik als dreumes ook. Voor wat ik me daar nog van kan herinneren, gaf dat wel een comfort boost. Geen ijs meer van de ramen krabben op mijn kamertje. De energie transitie levert geen extra comfort in huis. Voor wat ik op Tweakers lees, voor velen een gedoe om dezelfde comfort te krijgen als met de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

tweakingtoday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:49:
Als bij opa van 70 de warmtepomp het begeeft, en hij heeft geen 10.000 euro om deze te vervangen, dan heeft hij een probleem. 3000euro voor een keteltje was nog wel gelukt.
Wie heeft opa dan die WP van 10 mille aangesmeerd? En waarom is dat ding, als ie stuk is, dan niet te repareren of te vervangen door een schappelijker geprijsd model?

Ik krijg echt het gevoel dat je alleen maar focust op extreem dure "nieuwe technologie", een beetje alsof je spoken op de weg ziet voor wat betreft electrische auto's omdat een Tesla Model X Plaid dik meer dan een ton moet kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:28

Ik verwacht dat de nieuwe generatie gepensioneerden voor een andere uitdaging komen te staan. Velen van mijn generatie zijn ZZP-er geworden, en dat is niet voor iedereen een vrije keus geweest. De aanname dat het tegenwoordig eenvoudig is om aan een baan te komen is ook maar deels waar. In bepaalde branches inderdaad. Maar ik ken meerdere jongeren die toch echt niet zo maar aan een baan kunnen komen. In de afgelopen jaren was studeren de weg om te bewandelen. Tegenwoordig kijkt men daar toch iets genuanceerder naar.

Bovendien wil men graag dat ouderen zo lang mogelijk voor zichzelf zorgen, of te wel zelfstandig wonen. Ook daar zijn extra kosten aan verbonden. Ik denk dat er een hele nieuwe soort van gepensioneerden onderweg zijn, waarvan ik de voorloper ga worden. En natuurlijk komt het goed. Het komt uiteindelijk altijd goed. Maar tijdens die transitie naar het nieuwe goed, zijn er altijd mensen die daar onder lijden, en je zult de persoon maar zijn.

Eenvoudig voorbeeld, ik heb het geluk beide ouders nog te hebben. Ze weten met welke knop de tv aan moet, maar van de rest moeten ze afblijven. Dat er een afstandsbediening is voor de tv, en 1 voor de ziggo box is al raar. Zetten ze de tv aan met de ziggo AB, maar met de linker knop, in plaats van de rechter knop, zal mijn telefoon kort daarna gaan. Vroeger moesten ze voor betalingen naar de bank, tegenwoordig via de PC. Was in het begin te doen, want men kon bellen als het mis ging. Tegenwoordig is alles online, en bellen ben heb je met een beetje geluk na een uur een medewerker te pakken.
Dit zijn zo maar 2 zaken die veranderen waar bepaalde mensen problemen mee hebben. De generatie daarop, ik dus, zal dat probleem niet hebben.

Kortom, vooruitgang brengt ons naar een nieuwe stabiele situatie, maar de weg ernaar toe levert hobbels op. Ik denk dat de energie transitie voor de gepensioneerden to be, behoorlijk wat hobbels gaat geven. Als bij opa van 70 de warmtepomp het begeeft, en hij heeft geen 10.000 euro om deze te vervangen, dan heeft hij een probleem. 3000euro voor een keteltje was nog wel gelukt. Natuurlijk kun je zeggen dat opa niet goed heeft opgelet, prima, maar wat nu? Opa moet maar in de kou blijven zitten? Hopen dat er kinderen zijn die willen doneren? De bedragen waar we het hier over hebben zijn veel groter dan die van het keteltje.
Opa sluit gewoon een onderhoudscontract af en de warmtepomp wordt gratis gerepareerd of vervangen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:33
Elk bezit dat je hebt behoeft op een gegeven moment onderhoud & vervanging. Dat geldt dus ook voor (warm)waterinstallaties. Een huis bezitten & onderhouden is een grote lange termijn investering, daarom komt ook niet iedereen in aanmerking voor een hypotheek.
Als woningbezitter dien je maandelijks/jaarlijks een bedrag opzij te zetten voor onderhoud, in de breedste zin van het woord. Dat kan het vervangen van de deurmat zijn tot het vervangen van kozijnen, zonnepanelen, schoorsteen vegen en weet ik wat allemaal.

Dat er nu voordelen zijn voor de aanschaf betekent niet dat er in de toekomst geen kosten zijn. Als woningbezitter dien je dus bij al dit soort aankopen na te rekenen in welke mate het het geld & de moeite waard is. Of je dan nog in dienst bent, ZZPer of pensionado maakt niet uit.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1

...

Huis verkopen en die 357.000 Euro gebruiken om de resterende jaren lekker comfortabel te huren en toch vier keer per jaar naar Spanje gaan om zon te happen? Pensioentje krijgen ze nog, AOW ook, dus da komt wel goed. De generatie na hun....eh who cares.

Kun je de kosten voor het bezitten van een huis niet meer dragen? Dan zal je moeten verkopen. De huizenmarkt is de komende tig jaren nog krap, dus daar kunnen ze nog prima hun drie-dubbele voordeel uithalen.

Ik zie het probleem niet zo.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 05-02-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
tweakingtoday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:55:
[...]
Oei, haha, dat hebben mijn ouders nog meegemaakt, en ik als dreumes ook. Voor wat ik me daar nog van kan herinneren, gaf dat wel een comfort boost. Geen ijs meer van de ramen krabben op mijn kamertje. De energie transitie levert geen extra comfort in huis. Voor wat ik op Tweakers lees, voor velen een gedoe om dezelfde comfort te krijgen als met de cv.
Afhankelijk van je eisen is LTV vloerverwarming weldegelijk een comfortwinst, overal in huis een gelijkmatige temperatuur. Ja, je mist de lekker warme kachel om tegenaan te kruipen, maar die heb je ook niet meer nodig. Alle horrorverhalen zijn voornamelijk wegens slechte plannenmakerij, onderbemeten installaties, verkeerd gebruik (nachtverlagingen van een paar graden), halfbakken oplossingen met radiatoren etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ramon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:14:
[...]
Opa sluit gewoon een onderhoudscontract af en de warmtepomp wordt gratis gerepareerd of vervangen.
Een deel van het probleem is dat er veel Chinese gerelabelde import is wat helemaal niet gericht is op de lange termijn.

Nu zijn er al bijna geen onderdelen voor te krijgen, en dat wordt over 10 jaar echt niet beter.

Het is een model van verkopen verkopen verkopen. En als het stuk gaat gewoon weer een nieuwe verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
pagani schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Afhankelijk van je eisen is LTV vloerverwarming weldegelijk een comfortwinst, overal in huis een gelijkmatige temperatuur. Ja, je mist de lekker warme kachel om tegenaan te kruipen, maar die heb je ook niet meer nodig. Alle horrorverhalen zijn voornamelijk wegens slechte plannenmakerij, onderbemeten installaties, verkeerd gebruik (nachtverlagingen van een paar graden), halfbakken oplossingen met radiatoren etcetera.
Niet iedereen vindt vloerverwarming prettig (ik wel), en het schijnt spatader verhogend te zijn (geen idee). Feit is wel dat de installateursmarkt op dit moment vol zit met cowboys die profiteren van de overbelaste markt. Dat gaat uiteindelijk goed komen al de druk van de markt verdwijnt. Ik zie soms kabels van de zonnepanelen over de zijkant van de gevel naar de garage lopen, terwijl die huizen binnen in de hoek van de trap een koof hebben waar de kabel in weggewerkt kan worden. Of de kabel achter de regenpijp van boven naar beneden, want dat zou de "enige" oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
Sethro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Een deel van het probleem is dat er veel Chinese gerelabelde import is wat helemaal niet gericht is op de lange termijn.

Nu zijn er al bijna geen onderdelen voor te krijgen, en dat wordt over 10 jaar echt niet beter.

Het is een model van verkopen verkopen verkopen. En als het stuk gaat gewoon weer een nieuwe verkopen.
Inderdaad, dat denk ik ook. De markt van de warmtewisselaars is al oud. Kijk maar naar de grote gebouwen die voorzien zijn van warmtewisselaars, die jaren mee gaan. Een dergelijke warmtewisselaar zal gedownscaled nog altijd een forse prijs hebben, en die wil de gemiddelde inwoner niet willen betalen. En daar speelt de Chinese import op in. Binnen 10 jaar is de motor van de ventilator niet meer om aan te horen, en als de compressor 's nachts aanslaat worden de buren wakker.

Als je naar de daken met zonnepanelen kijkt, zie je meteen wie goed geïnvesteerd heeft, en wie Chinese ietsie pietsie mindere kwaliteit heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
eric.1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:54:
[...]

Huis verkopen en die 357.000 Euro gebruiken om de resterende jaren lekker comfortabel te huren en toch vier keer per jaar naar Spanje gaan om zon te happen? Pensioentje krijgen ze nog, AOW ook, dus da komt wel goed. De generatie na hun....eh who cares.
Heb je ze wel eens gesproken, die gepensioneerden? Inderdaad, er zijn er verschillende die de boel verkopen. Er zijn er nog velen die dit niet doen. Het huis met geschiedenis, waar de kinderen zijn opgegroeid. Van een hypotheek van bijna 0 naar een huur van 1000 euro en meer?

Misschien wordt het wel de nieuwe gepensioneerde, alles verkopen en ruimte maken voor de jongeren.
Voor alsnog is het zitten en blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
tweakingtoday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:20:
[...]
Heb je ze wel eens gesproken, die gepensioneerden? Inderdaad, er zijn er verschillende die de boel verkopen. Er zijn er nog velen die dit niet doen. Het huis met geschiedenis, waar de kinderen zijn opgegroeid. Van een hypotheek van bijna 0 naar een huur van 1000 euro en meer?
Emotie erin brengen doet niet zo gek veel. Ja ik heb genoeg ouderen gesproken in mijn leven en inderdaad, achter menig huis zit een hoop emotie verscholen.

Juist die (bijna) 0 Euro aan hypotheek is een prima argument waarom een warmtepomp van 10k geen enkel probleem is na zo'n 10-20 jaar. Lukt dat niet, ja, dan is dat geen maatschappelijk probleem maar een individueel probleem.

Dan is de stelling niet zo zeer dat energie-transitie (en de bijbehorende methodes) een probleem is, maar dat huizeneigenaren de komende jaren volstrekt incapabel worden om een huis te onderhouden. Kan, lijkt me sterk, maar dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eigenlijk is het antwoord vrij simpel: huizen verduurzamen volgens de passief huis norm. Alle energie die je niet gebruikt hoeft ook niet op gewerkt te worden. Als je echt volgens die norm bouwt heb je niet eens een warmtepomp of andere dure installaties nodig. Wtw ventilatie blijf je wel nodig hebben natuurlijk, net als een voorziening voor warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

KappuhH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:18:
Eigenlijk is het antwoord vrij simpel: huizen verduurzamen volgens de passief huis norm. Alle energie die je niet gebruikt hoeft ook niet op gewerkt te worden. Als je echt volgens die norm bouwt heb je niet eens een warmtepomp of andere dure installaties nodig. Wtw ventilatie blijf je wel nodig hebben natuurlijk, net als een voorziening voor warm tapwater.
Passief lijkt me ook de toekomst. Wat je niet nodig hebt verbruik je ook niet en hoeft ook niet opgewekt te worden (groen of grijs).

Hier op Tweakers duwen we liever 15-20kwh per dag door de WP. Blijf ik me ook over verbazen. Dat ding kan toch ook op 17gr ipv 21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:18

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic gesloten gezien we ook al het topic Hoe inclusief gaat de energietransitie zijn? hebben, waar dit onderwerp prima binnen past.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.