Advies gevraagd over aanschaf all-electric L/W warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mj_adam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09 21:24
Goedenavond,

Al langere tijd denken wij erover tzt over te stappen van cv en warm water op gas naar een warmtepomp. Ivm het milieu en de wens op termijn helemaal van het gas af te kunnen. We koken nu nog op gas, maar gebruiken in de keuken voor warm water een Franke boiler. Huidige gasverbruik is dus alleen voor verwarming, douche/bad (zelden gebruikt) en warm water boven. Nu is bij de laatste onderhoudsbeurt van de cv-ketel (Intergas uit 2010) gebleken dat de warmtewisselaar vervangen moet worden. De cv werkt nog wel maar wie weet voor hoe lang nog. Vandaar nu aanleiding om serieus op zoek te gaan naar welke warmtepomp dan het beste zou passen. Onze geschakelde woning is uit 1995, 150m2, 3 etages, vloerverwarming op de begane grond, radiatoren op 1e etage (3 slaapkamers, nu meestal uit maar oudste zoon gaat volgende jaar naar middelbare school en mogelijk dus vaker op zijn eigen kamer) en op zolder wel vaker aan i.v.m. regelmatig gebruik als werkkamer.
Er is een plat garagedak (beton) waarop een buitenunit zou kunnen staan. Afstand vanaf daar tot de huidige cv aansluiting is kort (recht langs de muur omhoog).

Het komt onlogisch op mij over eerst naar een hybride systeem over te stappen, ook omdat ik dan ws. toch een nieuwe cv zou moeten kopen. Ik heb verschillende vergelijkingssites bekeken en offertes opgevraagd, maar krijg ik bijna alle gevallen een hybride systeem geoffreerd. Wel is er vrijdag een installateur langsgeweest die een all-electric kon aanbieden. Hij komt met het merk Entalpia (in elkaar gezet in Polen), echter ik kan hier geen enkele review over terugvinden. Zie bijgevoegde offerte.

Ik ben benieuwd of iemand hier mij een advies kan geven en kan beoordelen of deze offerte een passend systeem is voor ons. Of dat we beter voor een bekend(er) merk of toch hybride opzet zouden kunnen kiezen.
Hieronder de info uit de template, ik hoop dat dit voldoende is om een reactie te geven.
(overigens heb ik zojuist de cv aanvoertemperatuur op 50 graden gezet om hiermee te testen (stond op 60)).

Offerte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn7YzysDUrIZorBs2EB2egEacms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z82MBCeohC3RHw7EjUWE7mjy.png?f=fotoalbum_large

Historisch gasverbruik: 1282 m³/jaar (winter '20/21) (1032 in 2023)
Afgiftesysteem:
- 48 m² vloerverwarming, slangen 11 cm HoH, diameter buizen 14x2, 6 groepen
- warmte-afgifte volgens de installateur hierbij is 110 Watt per m2. Verdeelunit (in trapkast in woonkamer) zou vervangen moeten worden bij installatie warmtepomp.
- 5 radiatoren, waarvan 2x T22 (50x140), 1x T22 (60x100) en 1xT11 (60x14) (evt. te vernieuwen als nodig), 1 daarvan (designradiator in de badkamer, 60x120) staat altijd open
SWW:
- plek voor boiler: ja (op/naast plek van huidige cv op zolder)
- 200 liter nodig (4 personen)
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, op volgorde: zuinig, stil, goedkoop, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4KZv_g_ElYWTIc9uwpQYUWlrbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VASCg5JGT5QrR1kDIO6Zo4FF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTCMofglxL0q_xLkAwdDyBbGta4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmqh3Uye7LNIi6W1jKZXpdr3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAmZybIbdcHuULNNq8q8Nb-_Rgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCNKoJEyXpZ8sci8qLuLk5jS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mj_adam op 06-02-2024 23:31)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die warmtepomp moet gewoon een degelijk merk worden ipv die chnese troep. panasonic of mitsubishi graag.
wat moet die drukverschilschakelaar in je systeem?
en 22mm is veel te weinig, dat moet minstens 26mm staal zijn of 32mm meerlaags. en sterke voorkeur dat je 32mm meerlaags eist. standaard fout van cv ketel installateurs die niet veel warmtepompervaring heeft.
losse warmtepompboiler is ook nutteloos in deze opstelling. gewoon losse SWW tank erbij. door je vloerverwarming merk je niks van die onderbreking.
en dat buffervat is ook onzin, die kan weg. helemaal met een betere warmtepomp zoals de panasonic.

als je zelf de handen out de mouw steekt kan je het trouwens voor 10 ruggen minder. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 04-02-2024 23:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:46
Een intergas Xource zou daar passend kunnen zijn als je het mij vraagt. Die heb je inclusief 200l vat voor zo'n 6 tot 6,5k exclusief subsidie exclusief installatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die warmtepomp moet gewoon een degelijk merk worden ipv die chnese troep. panasonic of mitsubishi graag.
wat moet die drukverschilschakelaar in je systeem?
en 22mm is veel te weinig, dat moet minstens 26mm staal zijn of 32mm meerlaags. en sterke voorkeur dat je 32mm meerlaags eist. standaard fout van cv ketel installateurs die niet veel warmtepompervaring heeft.
losse warmtepompboiler is ook nutteloos in deze opstelling. gewoon losse SWW tank erbij. door je vloerverwarming merk je niks van die onderbreking.
en dat buffervat is ook onzin, die kan weg. helemaal met een betere warmtepomp zoals de panasonic.

als je zelf de handen out de mouw steekt kan je het trouwens voor 10 ruggen minder. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 04-02-2024 23:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:32
Ik was een heel verhaal aan het typen, maar wat @flippy zegt. Onbekend merk, zinloos boilervat en waarom een wp-boiler?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

Verstandig om all electric te gaan, dan kan gas snel afgesloten worden en bespaar je kosten.

Qua domotica integratie is er weinig mooiers dan een Panasonic WP met een Heishamon boardje voor een paar tientjes. Werkt super met HA.

Verder helemaal eens met @flippy.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou deze offerte niet accepteren. Die Entalpia is geen Poolse, maar een Chinese warmtepomp. Als je daar plaatjes van gaat Googlen dan kom je hem zelfs tegen onder de naam "Pana-Sonic". Dat vind ik dan wel weer humor :P

Hoe dan ook, kies wijs wat dit betreft. Het gaat om een hoop kosten, en de warmtepomp zelf is daar maar een klein deeltje van in verhouding. Daarnaast gaat het om het warm houden van je huis. Daar wil je niet op gokken. Beter dus voor een merk gaan dat z'n sporen heeft verdiend.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_adam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09 21:24
Dank voor alle reacties! Helaas zelf niet handig, maar loont dus wel om eens rond te vragen.
Ik heb op de vraag om een beter/bekender merk een nieuwe offerte ontvangen met een LG Therma V (Panasonic of Mitsubishi kunnen ze wellicht niet leveren, ga ik nog navragen). Er staat nog wel een buffervat bij (100L nu zelfs ipv 50 bij de eerdere offerte). Volgens de adviseur was dit (bij de 1e offerte) nodig omdat het afgiftesysteem met alleen op de begane grond vloerverwarming en verder radiatoren te gering was. Maar jullie geven dus aan dat dit onzin is?
Ik zie hierin ook niks meer staan over een andere verdeler of leidingen, dat ga ik nog navragen. Huidige verdeler heb ik hier bijgevoegd op de foto.
Wel staat er een boiler, waarbij mij onduidelijk is of dat nu hetzelfde is als een losse SWW tank zoals flippy aanraadt (sorry newbie).

Wat zou jullie advies/feesback over deze nieuwe offerte zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zl73gLW_lkY-xW-lmTUoK-4LfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vA4w2xVeoII3Pr1CpVX4HwH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0I1IR821QadMkiEphqUhTrlmCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vv8l0G0InhtuVeO0vaXHogNH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mj_adam schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:49:
Dank voor alle reacties! Helaas zelf niet handig, maar loont dus wel om eens rond te vragen.
Ik heb op de vraag om een beter/bekender merk een nieuwe offerte ontvangen met een LG Therma V (Panasonic of Mitsubishi kunnen ze wellicht niet leveren, ga ik nog navragen). Er staat nog wel een buffervat bij (100L nu zelfs ipv 50 bij de eerdere offerte). Volgens de adviseur was dit (bij de 1e offerte) nodig omdat het afgiftesysteem met alleen op de begane grond vloerverwarming en verder radiatoren te gering was. Maar jullie geven dus aan dat dit onzin is?
Ik zie hierin ook niks meer staan over een andere verdeler of leidingen, dat ga ik nog navragen. Huidige verdeler heb ik hier bijgevoegd op de foto.
Wel staat er een boiler, waarbij mij onduidelijk is of dat nu hetzelfde is als een losse SWW tank zoals flippy aanraadt (sorry newbie).

Wat zou jullie advies/feesback over deze nieuwe offerte zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
als ze een LG kunnen leveren kan een panasonic of een mitsubishi ook. LG is alleen in hun voorkeur omdat die goedkoper is in de inkoop. niet vergeten waar hun belang ligt,

en ja, die verdeler moet vervangen worden door een pomploos model en de leiding erheen moet ook groter worden.

dat buffervat moet gewoon weg, dat is opkloppen van de offerte.

en er moet gewoon een model bijstaan van de boiler. als er 720 euro subsidie opzit moet het modelnummer bekend zijn. accpeteer uitsluitend een atlantic explorer v4. al is een losse tank met een 3wegklep (als de buitenunit dichtbij staat) mogelijk een betere oplossing als geluid binnen een issue is. scheelt ook leidingen van 160mm door het dak maken.

kleine fun fact: het is een monoblok wat ze installeren, daar is helemaal geen stek certificering voor nodig. ze zijn de offerte aan het opkloppen om de hoge prijs te verantwoorden.

en de panasonic heeft al een vuilfilter met magneet erin zitten... O-)

en "uitbalanceren van de buitenunit" is niet een ding wat bestaat. het is een warmtepomp, geen autoband.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-02-2024 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

'Faciliteren van de subsidie aanvraag', dat komt mij over alsof de doelgroep 80+ is en niet weet hoe je een website opent.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimstalleren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-03 09:49
Ik ben net wat aan het rondkijken nadat ik afgelopen week de eerste keer zo'n Entalpia open heb gehad. Vroeg me af of er hier al mensen ervaring mee hadden.

Ik moet zeggen dat het me echt prima meeviel qua bouwkwaliteit. Niet het idee dat het "Chinese troep" was. Gewoon een Carel compressor en regelaar en een OEM Wilo pompje. Dat ding heeft zelfs ModBus, dus voor een Tweaker is dat denk ik een mooie optie om e.e.a. uit te lezen en te regelen. Dit was een 13 kW monoblock versie en het zag er netjes afgewerkt uit. Qua geluidsniveau viel het me ook mee. Ik vond het wel een voordeel dat de ventilator en wisselaar wat groter waren uitgevoerd. Merken als iDM uit Oostenrijk doen dat ook en dat scheelt aanzienlijk in het geluidsniveau.

Kleine toevoeging op "het beste antwoord": die Entalpia warmtepomp sluit je aan met DN25, dus 26 mm meerlagenbuis voldoet prima. Hij stuurt op zijn Delta T en moduleert terug als de Delta T te klein wordt, door bijvoorbeeld een lage flow.

Het was daar aangesloten met 28 mm vanaf een open verdeler met een eigen pompje en werd met een T-stuk 22x28x22mm de CV in gepompt. Houdt wel in dat je wat waterzijdig moet inregelen om de balans in het systeem goed te krijgen, zodat de warmte goed naar "links en rechts" stroomt na het T-stuk. Dat liep als een zonnetje, voor zover ik kon zien.

26 mm stalen buis bestaat niet. ;)

De drukverschilregelaar in deze offerte is vreemd, aangezien deze warmtepompen vrij ver kunnen terugmoduleren. Als een warmtepomp zijn capaciteit onvoldoende kwijt kan, is het mogelijk een drukverschil-overstortregelaar te installeren, vaak in combinatie met een buffervat. Deze warmtepompen vangen dat zelf op door, zoals gezegd, terug te moduleren. Ik zag dat een 13 kW terug kan naar 4,4 kW.

Een buffervat helpt m.i. wel heel effectief tegen het pendelen. Je buffervat is hydraulisch neutraal in die opstelling, waardoor je warmtepomp zijn warmte goed kwijt kan in het buffervat en een separate kring met eigen pomp zorgt voor de circulatie in het CV-systeem zelf.

Een open verdeler en een buffervat voor de CV combineren is niet logisch en de combinatie doet verder weinig zinvols. Ik zou hier dus zeggen dat er gekozen moet worden voor ófwel een open verdeler met circulatiepomp, ófwel een buffervat met eigen circulatiepomp en de drukverschilregelaar.

Ik hou overigens zelf wel van de eenvoud van twee separate apparaten in een woonhuis, een warmtepomp en een warmtepompboiler. Scheelt in meet- en regeltechniek en efficiëntie, is mijn ervaring (en ik plaats al ruim 10 jaar warmtepompen in alle soorten en maten en doe daar ook de meet- en regeltechniek voor :) )

Just my 2 cents...

P.S. Ik heb het dus niet over een open vloerverwarmingsverdeler, maar een open verdeler!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:16
Slimstalleren schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:29:
Ik ben net wat aan het rondkijken nadat ik afgelopen week de eerste keer zo'n Entalpia open heb gehad. Vroeg me af of er hier al mensen ervaring mee hadden.

Ik moet zeggen dat het me echt prima meeviel qua bouwkwaliteit. Niet het idee dat het "Chinese troep" was. Gewoon een Carel compressor en regelaar en een OEM Wilo pompje. Dat ding heeft zelfs ModBus, dus voor een Tweaker is dat denk ik een mooie optie om e.e.a. uit te lezen en te regelen. Dit was een 13 kW monoblock versie en het zag er netjes afgewerkt uit. Qua geluidsniveau viel het me ook mee. Ik vond het wel een voordeel dat de ventilator en wisselaar wat groter waren uitgevoerd. Merken als iDM uit Oostenrijk doen dat ook en dat scheelt aanzienlijk in het geluidsniveau.

Kleine toevoeging op "het beste antwoord": die Entalpia warmtepomp sluit je aan met DN25, dus 26 mm meerlagenbuis voldoet prima. Hij stuurt op zijn Delta T en moduleert terug als de Delta T te klein wordt, door bijvoorbeeld een lage flow.

Het was daar aangesloten met 28 mm vanaf een open verdeler met een eigen pompje en werd met een T-stuk 22x28x22mm de CV in gepompt. Houdt wel in dat je wat waterzijdig moet inregelen om de balans in het systeem goed te krijgen, zodat de warmte goed naar "links en rechts" stroomt na het T-stuk. Dat liep als een zonnetje, voor zover ik kon zien.

26 mm stalen buis bestaat niet. ;)

De drukverschilregelaar in deze offerte is vreemd, aangezien deze warmtepompen vrij ver kunnen terugmoduleren. Als een warmtepomp zijn capaciteit onvoldoende kwijt kan, is het mogelijk een drukverschil-overstortregelaar te installeren, vaak in combinatie met een buffervat. Deze warmtepompen vangen dat zelf op door, zoals gezegd, terug te moduleren. Ik zag dat een 13 kW terug kan naar 4,4 kW.

Een buffervat helpt m.i. wel heel effectief tegen het pendelen. Je buffervat is hydraulisch neutraal in die opstelling, waardoor je warmtepomp zijn warmte goed kwijt kan in het buffervat en een separate kring met eigen pomp zorgt voor de circulatie in het CV-systeem zelf.

Een open verdeler en een buffervat voor de CV combineren is niet logisch en de combinatie doet verder weinig zinvols. Ik zou hier dus zeggen dat er gekozen moet worden voor ófwel een open verdeler met circulatiepomp, ófwel een buffervat met eigen circulatiepomp en de drukverschilregelaar.

Ik hou overigens zelf wel van de eenvoud van twee separate apparaten in een woonhuis, een warmtepomp en een warmtepompboiler. Scheelt in meet- en regeltechniek en efficiëntie, is mijn ervaring (en ik plaats al ruim 10 jaar warmtepompen in alle soorten en maten en doe daar ook de meet- en regeltechniek voor :) )

Just my 2 cents...

P.S. Ik heb het dus niet over een open vloerverwarmingsverdeler, maar een open verdeler!
Ben je nieuw hier? Het is heel risicovol om een buffervat aan te raden. Sterkte! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimstalleren
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:44:
[...]

Ben je nieuw hier? Het is heel risicovol om een buffervat aan te raden. Sterkte! :D
Ehm. Ik vermoed dat ik wat gemist heb dan. Vertel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Slimstalleren schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:46:
[...]

Ehm. Ik vermoed dat ik wat gemist heb dan. Vertel...
We zijn er hier in het algemeen wel van overtuigd dat een buffervat onnodig is wanneer je vloerverwarming hebt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimstalleren
Aziraphale schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:47:
[...]

We zijn er hier in het algemeen wel van overtuigd dat een buffervat onnodig is wanneer je vloerverwarming hebt.
Dat mogen jullie zeker zijn. Laat niet onverlet dat er situaties zijn waarbij een buffervat wel degelijk een uitkomst is, ook bij vloerverwarming. Maar laat mijn persoonlijke en professionele ervaring en mening jullie vooral niet in de weg zitten... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:16
Slimstalleren schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Dat mogen jullie zeker zijn. Laat niet onverlet dat er situaties zijn waarbij een buffervat wel degelijk een uitkomst is, ook bij vloerverwarming. Maar laat mijn persoonlijke en professionele ervaring en mening jullie vooral niet in de weg zitten... :D
Ik ben in bepaalde situaties ook zeker niet anti-parallel buffer met A+ ststeempomp.
Alleen heeft bufferinhoud geen zin, een openverdeler in vorm van een kleine 50l voldoet al.

Wat zijn de situaties dat je dit wel nuttig acht?

Het bufferende vermogen, van een buffervat welke meedraait en reeds op systeemtemp is is bijna te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Slimstalleren schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Ik heb er momenteel met mijn installateur ook weer een discussie over vanwege mijn systeem met vvw en radiatoren. Daar zit er geen in en hij heeft, volgens mij, daar nog steeds zijn twijfels over. mar wanneer zou jij er wel voor een kiezen?

• Mat20
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-07 11:45
Hé @! Mijn huis lijkt heel erg op dat van @mj_adam , en ik kreeg net een aanbieding voor de Intergas Xource. Maar na het lezen van dit onderwerp denk ik dat een Panasonic of Mitsubishi misschien wel beter is. Kennen jullie goede modellen van deze merken? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
Pagina: 1