Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 14:27
Bij mijn huidige en vorige werkgever valt me op dat onze teams niet meer communiceren via telefoon of whatsapp, maar enkel nog via Teams, Slack of email. Huidige werkgever biedt zelfs geen werktelefoon meer aan om communicatie via teams te stimuleren.

Ben benieuwd of dit ook bij jullie het geval is. Ik moet zeggen dat het een stuk fijner is om alle communicatie op de laptop te laten en geen telefoontjes en voicemails meer bij te hoeven houden. Tien a vijf jaar geleden ging er nog best veel communicatie via telefoon of whatsapp. Is dat aan het veranderen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt er op ja. Maar als een werkgever 2FA verlangt en dan maar aanneemt dat je dat wel even op je prive mobiel doet, danwel meent dat je prive mobiel onder het mobile device management en dus onder toezicht van de werkgever komt te vallen: succes daarmee, regel maar een smartphone.

Mijn eigendom, blijf je af :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
Bij ons ook alles via Teams en Outlook. We hebben wel een telefoon van het werk maar die gebruik eigenlijk alleen voor de 2FA bij inloggen.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:49:
Lijkt er op ja. Maar als een werkgever 2FA verlangt en dan maar aanneemt dat je dat wel even op je prive mobiel doet, danwel meent dat je prive mobiel onder het mobile device management en dus onder toezicht van de werkgever komt te vallen: succes daarmee, regel maar een smartphone.

Dus op je werk laptop browse je ook nooit prive?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Alles via Teams en Outlook, maar die staan ook gewoon op mijn telefoon, dus nog regelmatig met de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

MDM werkt al 10 jaar niet meer zo. Ze kunnen een pin afdwingen, maar verder hoeven ze niet te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:38
Ik denk dat dit vrij specifiek is, ik zie dit op IT afdelingen e.d. binnen bepaalde teams ook zeker.
Maar op andere afdelingen, of bedrijfsbreed dan vaak weer helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 1777010 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:51:
[...]

MDM werkt al 10 jaar niet meer zo. Ze kunnen een pin afdwingen, maar verder hoeven ze niet te gaan.
Ik denk dat het kernwoord daar hoeven is. Ook met Office 365, of Exchange on prem verbonden op de telefoon kan een admin bijvoorbeeld nog altijd de telefoon wissen, tenzij je outlook op die mobiel gebruikt. Zie o.a. https://learn.microsoft.c...mote-wipe-on-mobile-phone of https://learn.microsoft.c...wipe?view=exchserver-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb er wel een, maar die is vooral een 2FA device en een mobiele hotspot voor onderweg. Niemand belt. Ik weet ook het nummer niet. Voicemail? Ja, 2015 belde en heeft een bericht achtergelaten. Toets hekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Wij doen alles via Slack of Teams (ligt aan de afdeling...handig). Buiten werktijden hebben we ook geen enkele regeling over bereikbaarheid of inzetbaarheid. Dus dan is het ook niet nodig.

Ik gebruik wel mijn privételefoon voor een drie-tal 2FA configs. Prima, een extra telefoon zou volstrekt overbodig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 04-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Veel communicatie gaat via Teams en mail, maar ook regelmatig via de zakelijke telefoon. Zal waarschijnlijk schelen dat ik voor een grote telecomorganisatie werk ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:31

Rmg

Wij krijgen sim van het werk en een maandelijks telefoon budget. Er word verwacht dat je je prive telefoon, eventueel met werk sim, gebruikt.

Of je budget (20 euro per maand zo uit mn hoofd) gebruiken voor een 2e telefoon. Sommige kopen een goedkope 2e telefoon voor het werk.

Ik maak daar persoonlijk geen probleem van (prive telefoon gebruiken), werksim is 2e sim in mn telefoon. En teams/mail/werk communicatie, 2fa, zit in een werkprofiel, die gaat automatisch uit buiten werktijd en is ook het enige wat de wg remote kan wipen.

Managers van sales of recruitment zijn nog steeds van die die hard bellers, en nog wat whatsapp groepjes met directe collega voor de "ik ben ziek" of "ik kom wat later appjes"

[ Voor 31% gewijzigd door Rmg op 04-02-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:18
Hier mogen we zelf kiezen. Je krijgt een vergoeding en kijk maar wat je er mee doet.

Zelf gekozen voor een goedkope e-sim met onbeperkt bellen op mijn privé telefoon. Die e-sim gaat automatisch aan om 08:00 en uit om 18:00. Apps als Teams en Outlook staan er wel op, vind ik prima. Notificaties zijn buiten dezelfde tijden ook niet zichtbaar.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Oeps, onbedoeld dubbel.

[ Voor 94% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 04-02-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, telefoon met abonnement beschikbaar gesteld door de werkgever. In mijn functie als docent (en onofficiële eerstelijns ICT-troubleshooter van ons team) heb ik contact met ouders, instanties, gemeenten en andere partijen die betrokken zijn bij onze studenten. Vaste telefonie is uitgefaseerd en alles gaat via Teams, ook het inbound/outbound bellen.

In de coronatijd ging alles in een stroomversnelling over op Teams. Heerlijk, en dat meen ik serieus. Minder mailen, minder formele berichten, snellere communicatie en als het dan nog te langzaam ging drukte je op het bel-icoontje. Elkaar op afstand even helpen met ICT dingen ging ook een stuk makkelijker met schermdeling.

Omdat we een Android toestel kregen via de werkgever en ik een Apple gebruiker ben heb ik zelf een tweedehands iPhone op de kop getikt. Eigen geld, geen vergoeding van de werkgever. Dat lijkt me ook niet nodig omdat die immers wel een toestel beschikbaar stelde.

Inmiddels al een aantal keren flink over mijn datalimiet gegaan i.v.m. hotspot voor mijn netwerk in mijn lokaal. ICT doet moeilijk om mijn Unifi netwerk op het netwerk te zetten waardoor ik die strijd heb opgegeven. Dan maar via mijn mobiel tetheren naar een laptop die het omzet naar bedraad... Mocht daar wel iemand over struikelen dan komen ze alsnog maar mijn netwerk aansluiten op het schoolnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 1777010 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:51:
[...]

Maar jij als gebruiker hebt daar geen zicht op, dus een zeer terechte afweging. Zorg maar voor bedrijfsmiddelen om werk te kunnen doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:36
Ik heb een telefoon van het werk en ik bel zeker 2 uur per dag. Vind ik net wat persoonlijker en werkt voor mij ook een stuk beter. Aan de telefoon kan ik doorvragen als iets niet helemaal helder is en dat voorkomt het nodeloos heen en weer e-mailen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier alleen een WhatsApp groep voor communicatie buiten Teams/werk omgeving.
(Wel zo handig om te kunnen melden dat je niet kunt inloggen ;) )

Daarnaast 2FA op privé telefoon, dat is wel een dingetje. Maar niet genoeg om daarvoor 2 telefoons te willen.
Vind dat persoonlijk ook niet te verantwoorden, ik heb het gehad, een toestel van honderden euro's dat alleen maar oud ligt te worden.
Qua milieubelasting ook niet uit te leggen. 1 zo'n telefoon verkloot je 'footprint' aardig:
https://www.want.nl/smartphone-milieuvervuiling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 21:16

Secsytime

Automagisch

2FA doe ik gewoon via een Android emulator op men laptop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:17
Communicatiemiddelen en -platforms komen en gaan, dat zien we nu terug. Door Corona is hier in een korte tijd een 'schokgolf' doorheen gegaan waardoor het nu lijkt alsof er 'ineens' grote stappen worden gezet. Over 10 jaar kan het zijn dat de communicatie weer anders loopt. En wat @The Eagle ook zegt - pas op dat je werkgever niet eist dat je dingen via je privételefoon doet.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

stutrecht schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:42:
Ik heb een telefoon van het werk en ik bel zeker 2 uur per dag. Vind ik net wat persoonlijker en werkt voor mij ook een stuk beter. Aan de telefoon kan ik doorvragen als iets niet helemaal helder is en dat voorkomt het nodeloos heen en weer e-mailen met elkaar.
Je kan met Teams natuurlijk ook bellen :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

stutrecht schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:42:
Precies mijn mening. En ondertussen krijgen al die nieuwelingen een fobie om te bellen.

#EenBellerIsSneller

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Bellen doe ik gewoon via privé mobiel, iedereen eigenlijk. WhatsApp begin ik niet aan zakelijk en daar reageer ik ook niet op. Daar hebben we email, chat en tickets voor.
Maar ik heb geen email of Google apps op m'n telefoon want dan moet ik tekenen dat ze mijn telefoon kunnen wissen op afstand, en dat ga ik dus niet doen. Geeft wel een hoop rust eigenlijk :) Het zou zomaar kunnen dat we nu een enorme storing hebben maar ik heb geen idee tot morgenochtend.

[ Voor 47% gewijzigd door sig69 op 04-02-2024 21:03 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Homeland schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Zoals de werkgever (en/of klant in mijn geval) dat toestaat (of verbiedt) omdat dat zijn device en policy is, gaat dat ook op als het om mijn eigen device gaat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Tylen schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Precies mijn mening. En ondertussen krijgen al die nieuwelingen een fobie om te bellen.

#EenBellerIsSneller
Ik vind bellen in het algemeen best hinderlijk. Ik kies graag zelf wanneer ik het gesprek wil aangaan. Dan neem je niet op, klopt, maar ik word er onbewust toch onrustig van dat iemand iets van me wil en ik niet weet wat het is.

Het is een gewoonte bij ons om even een berichtje via Teams te sturen met de vraag of de persoon beschikbaar is voor een belletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens heb ik dus teams van de zaak en van de klant, net als Outlook enzo. Ik stuur agenda invites van klant door naar agenda van werkgever. Gevolg is dat ik teams ook via account van werkgever kan doen. En dat kan zelfs via mobiel. Die van mezelf is, puur zakelijk gebruikt wordt, en waar ik telefonie vergoeding voor krijg. Zitten ook alle zakelijke MFA dingen op.
Prive mobiel is mijn prive, die mix ik niet met zakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zelf heb ik wel een werktelefoon maar die laat ik echt op het werk liggen en bel er eigenlijk amper mee.
Veel doen we via de mail of teams of persoonlijk face to face echt bellen doe ik bijna nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 21:16

Secsytime

Automagisch

Gr4mpyC3t schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Ik vind bellen in het algemeen best hinderlijk. Ik kies graag zelf wanneer ik het gesprek wil aangaan. Dan neem je niet op, klopt, maar ik word er onbewust toch onrustig van dat iemand iets van me wil en ik niet weet wat het is.

Het is een gewoonte bij ons om even een berichtje via Teams te sturen met de vraag of de persoon beschikbaar is voor een belletje.
Je leeftijd kan ik denk ik wel raden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Secsytime schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Je leeftijd kan ik denk ik wel raden :P
En ik denk dat je dan redelijk in de buurt zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Daarvoor heb je nog zoiets als voicemail. En het is heel simpel hè -> als men niets inspreekt, geen berichtje stuurt of direct nog een keertje belt -> dan is het niet belangrijk genoeg. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:02
Hiervoor wel Teams en Zendesk op de telefoon gehad, maar dat kon gelukkig zonder MDM.
Nu alleen nog Teams, want dat is wel makkelijk om even de agenda in te zien of even een collega te bellen als je in de auto zit maar zodra er eventueel MDM verplicht gaat worden verwijder ik het wel.

Ik heb geen trek in het inspoelen van m'n privételefoon.
Krijg wel een telefoonvergoeding, maar dat is puur voor telefonische bereikbaarheid op eigen nummer. In de praktijk bellen we allemaal via Teams, dus qua 06 bel ik nauwelijks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
HerZon schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:25:
[...]

Daarvoor heb je nog zoiets als voicemail. En het is heel simpel hè -> als men niets inspreekt, geen berichtje stuurt of direct nog een keertje belt -> dan is het niet belangrijk genoeg. 🙂
Zo doe ik het nu ook hoor. En ik ben overigens niet bang om te bellen of gebeld te worden.

Stuur een berichtje om even afstemming te zoeken wanneer we bellen en dan doen we dat. Geen enkel probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:36
True schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:48:
[...]

True, maar in mijn organisatie gebruiken we helaas geen teams ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 14:27
Ik ben zelf ook voorstander van het async communiceren, tenzij het echt dringend is. Het is toch een stuk fijner en overzichtelijker om er even een draadje van te hebben op bijv teams. Kan je het teruglezen, later oppikken of andere mensen inhaken zonder alles opnieuw te moeten uitleggen. Met een belletje is dat overzicht niet alleen ontbrekend, maar als iemand aangehaakt moet dan moet die bijgepraat worden.

Ook heb je met bellen vaak dat er achteraf soms onduidelijkheid is over wat er nou precies is afgesproken. Het helpt ook niet dat de meest fervente bellers ook vaak hun eigen ding "dringend" vinden, doorgaans onterecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Celebrimbor
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-02-2024
Denk dat de meeste hier ook een hekel krijgen aan bellen na een aantal jaar werken in IT support ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik heb een mobiel met simkaart van het werk, ik gebruik die vooral om in mijn agenda te kijken waar ik de volgende dag heen moet, voor authenticator en we hebben een whatsappgroep voor afmeldingen door ziekte of vertraging onderweg en hier en groepsfoto's van teamuitjes. Op Teams wordt wel veel gebeld, het is de "regel" dat als je op groen staat dan ben je ok om gebeld te worden. Anders zet je hem op rood. Vind het wel handig zo, kwestie van afspraken maken met elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 13:30

SPT

Bij ons gebruiken we voor de communicatie met collega's ook bijna alleen nog maar Teams, maar extern gebruik ik nog steeds veel de telefoon. Merk wel dat sommige mensen een soort bel-angst hebben (maar dat geldt ook voor Teams-bellen). Soms eindeloos gemail en gechat, terwijl telefonisch afstemmen soms veel efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
SPT schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:50:
...
Soms eindeloos gemail en gechat, terwijl telefonisch afstemmen soms veel efficiënter is.
Herkenbaar. Liefst met 3 lagen project managers ertussen die eigenlijk geen idee hebben waar het over gaat. Ik probeer dan altijd de developer aan de andere kant direct te pakken te krijgen en dan zijn we er meestal met een uurtje wel uit.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31
Ik heb een mdm profiel op mijn prive-telefoon/ipad voor email, teams etc.
Dat is mijn eigen keuze geweest en eigenlijk zie ik alleen maar voordelen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Ik heb een werktelefoon met daarop Teams, Outlook, Authenticator etc, en dat is eigenlijk ook waarvoor ik hem gebruik. Wel makkelijk om alvast voordat ik het kantoor inloop even snel de laatste mails door te lezen. Bellen doe ik er eigenlijk nauwelijks mee, de enige mensen die ik zou moeten bellen zijn collega's die ook op Teams zitten en meestal is er ook iets van schermdelen of mensen bijbellen nodig en dan is Teams veel handiger.

Ook is het beleid is dat je niet op openbare WiFi gaat met de laptop maar de hotspot van de telefoon gebruikt.

Daarnaast ben ik wel blij dat ik mijn privénummer niet meer hoef te gebruiken, ik heb het wel een paar keer gehad dat collega's tijdens vakanties toch mij belden of berichtjes stuurden, daar heb ik nu geen last van. Ook geen verleiding meer om toch de mail even te lezen of iets, want daar kan ik vanaf mijn privételefoon gewoon niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
True schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Dat vind ik dan bijvoorbeeld weer echt verschrikkelijk. Ik gebruik Teams echt zo min mogelijk, bellen via teams vind ik echt een stuk minder prettig dan gewoon even bellen. Vergaderingen plan ik ook wanneer mogelijk op niet thuiswerkdagen, ik zit dan liever gewoon in een ruimte dan allemaal achter de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
Gr4mpyC3t schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:31:
[...]

Zo doe ik het nu ook hoor. En ik ben overigens niet bang om te bellen of gebeld te worden.

Stuur een berichtje om even afstemming te zoeken wanneer we bellen en dan doen we dat. Geen enkel probleem!
Maar als iemand je een bericht stuurt om wanneer je kan bellen dan wordt je toch ook gestoord omdat er iets aan de hand is waarvan je niet weet wat? Uiteraard kan je meer info geven via de chat maar dan ligt het nogal voor de hand dat je er al dan niet bewust toch over nadenkt terwijl je met iets anders bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:23
Division schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:46:
Bij mijn huidige en vorige werkgever valt me op dat onze teams niet meer communiceren via telefoon of whatsapp, maar enkel nog via Teams, Slack of email. Huidige werkgever biedt zelfs geen werktelefoon meer aan om communicatie via teams te stimuleren.

Ben benieuwd of dit ook bij jullie het geval is. Ik moet zeggen dat het een stuk fijner is om alle communicatie op de laptop te laten en geen telefoontjes en voicemails meer bij te hoeven houden.
Klinkt als een verademing! Ik ben al jaren bezig om alle klanten en collega's te kanaliseren richting mail of een appje. Bellen is zooo 1996 en een telefoontje komt nooit uit. Tegenwoordig vind ik bellen zelfs bijna arrogant: "Wie ben jij om te bepalen dat ik NU al mijn werk moet laten vallen om de telefoon speciaal voor jou op te gaan nemen?" Of bij een gemist gesprek jezelf verplicht voelen om terug te moeten bellen.... En dan gaan ze alsnog bellen als ze weten dat je in de auto zit... Maar als iemand belt dan is er iets, anders bellen ze niet, een afspraak verzetten waarbij ik mijn agenda nodig heb of iets wat ik moet uitzoeken.... MAIL MIJ GEWOON!! |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bij ons krijgen diegenen die een telefoon *nodig* hebben voor hun werk, een telefoon van de zaak óf (naar keuze) een vergoeding voor gebruik van hun eigen telefoon. Eigen telefoon mogen we MDM op doen, voor zover we daarmee geen privé data raken. Telefoon van kantoor is 100% MDM en ons beheer. Privé gebruik daarvan mag, maar het blijft een zakelijke telefoon.

Zelf heb ik gekozen voor een 2e telefoon, zodat ik werk en privé wat beter gescheiden kan houden. (Een paar mensen hebben mijn privé nummer maar mogen dat alleen voor persoonlijke calamiteiten gebruiken, mijn werknummer is vrij verspreidbaar en staat in mijn email handtekening.)

We doen veel communicatie via Teams en andere media, ook WhatsApp gebruik ik liefst via mijn browser, maar er wordt toch ook wel regelmatig gebeld en ik vind een telefoon vaak handig voor appjes tussendoor, het checken van mijn agenda of het oppakken van een belangrijk mailtje dat ik toevallig zie, op een moment dat ik eigenlijk vrij ben of tijdens standby.

Voor mij is een aparte telefoon van de zaak een must. Ik wil niet, nooit, mijn privé nummer delen met het hele bedrijf, leveranciers, etc, etc, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
unezra schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:11:

Voor mij is een aparte telefoon van de zaak een must. Ik wil niet, nooit, mijn privé nummer delen met het hele bedrijf, leveranciers, etc, etc, etc.
Op zich is dat allemaal met DualSim te regelen. Die heb ik geautomatiseerd dat het werknummer om 08.00 aan gaat, en om 18u weer uit. Dat scheelt een extra telefoon in leven houden (opladen, niet vergeten mee te nemen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gebruik mijn persoonlijke device voor mfa/teams/mail, daar heb ik iets op tegen maar goed “pick your battles” enzo.

Maar zodra mijn personal device stuk is, dan heb ik ook een paar dagen betaald verlof (zonder dat het van mijn verlofsaldo af gaat) ;). Ik ga dan even op mijn gemak een nieuwe iPhone uitzoeken van MIJN geld. Willen dit sneller, prima.. geef mij dan maar een budget.

[ Voor 26% gewijzigd door Falcon op 05-02-2024 07:28 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 19:35
Dennisdn schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:48:
[...]
Klinkt als een verademing! Ik ben al jaren bezig om alle klanten en collega's te kanaliseren richting mail of een appje. Bellen is zooo 1996 en een telefoontje komt nooit uit. Tegenwoordig vind ik bellen zelfs bijna arrogant: "Wie ben jij om te bepalen dat ik NU al mijn werk moet laten vallen om de telefoon speciaal voor jou op te gaan nemen?" Of bij een gemist gesprek jezelf verplicht voelen om terug te moeten bellen.... En dan gaan ze alsnog bellen als ze weten dat je in de auto zit... Maar als iemand belt dan is er iets, anders bellen ze niet, een afspraak verzetten waarbij ik mijn agenda nodig heb of iets wat ik moet uitzoeken.... MAIL MIJ GEWOON!! |:(
Ja, dit allemaal. Er is tegenwoordig zoveel bekend over hoe lang het kost om als je als kenniswerker gestoord wordt weer terug in je concentratie te komen. Via een Teamsbelletje iets afstemmen kan heel goed werken, maar 9 van de 10 keer is het niet zo urgent dat dat stante pede moet, dus plan dan gewoon een afspraak in voor later op de dag.

Dit is niet alleen iets van jongeren, ik ben 45+ en vind collega's die -afgezien van calamiteiten- nu nog zonder afspraak bellen ook ouderwets. Omdat het inderdaad geen 1996 meer is en iedereen tegenwoordig bekend is met de do's & don't's van productiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Ben benieuwd of dit ook bij jullie het geval is. Ik moet zeggen dat het een stuk fijner is om alle communicatie op de laptop te laten en geen telefoontjes en voicemails meer bij te hoeven houden. Tien a vijf jaar geleden ging er nog best veel communicatie via telefoon of whatsapp. Is dat aan het veranderen?
Bij mijn werkgevers van voor 2015 stond er nog een telefoon op mijn bureau op kantoor. Wie dat nodig had kreeg een mobiel. Whatsapp werd alleen informeel gebruikt.

Daarna telefoonloos, tenzij nodig. Bij mijn vorige werkgever had ik nog standby diensten en kreeg daarvoor een telefoon. Maar die werd verder niet gebruikt voor interne communicatie, alleen voor nood. Mobiel voor werk heb ik dus voor de dagelijkse communicatie nooit gebruikt

Dus eigenlijk is het bij mij:
- Voor 2015: een telefoon op het bureau
- Daarna: geen telefoon meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:01
Ik had 3 jaar als externe gewerkt alvorens over te stappen als interne. In die 3 jaar had men mij letterlijk 1x gebeld. De rest van de communicatie verliep via teams of WhatsApp.
Dus toen ik in dienst trad heb ik een werk gsm geweigerd. Had geen zin om met 2 gsm's rond te lopen.
Ook werkmail heb ik niet op mijn gsm. Die is enkel bereikbaar via werk gsm. Mijn filosofie is "als ik werk, zit ik achter mijn laptop".

Tot op heden nog geen issues mee gehad. Meer nog, sinds ik in dienst ben getreden zijn er nog 2 andere collega's van extern naar intern overgestapt die beide een werk gsm hebben geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:58

Gelijk dit.

Mijn werkgever eiste in eerste instantie ook dat ik een privé device zou inzetten voor de 2FA enzo. Ik heb de poot stijf gehouden. Jullie willen dit, dan regelen jullie maar een device die dat mogelijk maakt.

Als ik mijn laptop afsluit gaat ook de werktelefoon uit.

Verder idd heel veel communicatie via Teams.

[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 05-02-2024 08:32 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Panzer_V schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Gelijk dit.

Mijn werkgever eiste in eerste instantie ook dat ik een privé device zou inzetten voor de 2FA enzo. Ik heb de poot stijf gehouden. Jullie willen dit, dan regelen jullie maar een device die dat mogelijk maakt.

Als ik mijn laptop afsluit gaat ook de werktelefoon uit.

Verder idd heel veel communicatie via Teams.
Dat hangt er nog wel vanaf wat die 2FA is.
Je staat volledig in je recht, maar soms gaat het niet om in je recht staan.

Als het een unmanaged app is, zoals bijv MS Authenticator, vind je het dan echt zo erg dat je die app op je telefoon hebt?
Ik vind MDM en controle over je telefoon uit handen geven wel echt wat anders, maar een MFA app..

Daarnaast is MDM nog wel wat ouderwets. Managed apps is veel handiger zodat de werkgever alleen de app zelf kan beheren.

—————————
De telefoon wordt weinig meer gebruikt om te bellen, maar communicatie via de verschillende communicatiemethoden binnen het bedrijf, gebruik ik veel. Ook nog best veel e-mail.

Ik heb wel mijn privelijn gemigreerd naar werk en indien ik de werkgever verlaat, neem ik het nummer weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben niet echt een telefoon nodig voor het werk, maar de tweetrapsverificatie is steeds vaker via de telefoon. Ik gebruik dan meestal een externe authenthicator of sms, maar bij Microsoft mocht dat laatst al niet meer (niet eens voor mijn bedrijf maar voor een klant) en moet dat via hun app.
Homeland schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Tja, dat is het een beetje inderdaad. Wil er ook geen drama van maken, maar om nou speciaal apps te moeten installeren.

In het begin van de corona ging opeens alles via whatsapp (formeel en informele kanalen), gelukkig is dat weer gestopt voor de formule kanalen en gaat dat via teams nu (dan kun je zelf beslissen of je dat wel of niet op je telefoon wilt), hetzelfde met de app van onze planning het is soms ook wel handig dat ik mijn werktijden kan zien op mijn telefoon.

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 05-02-2024 08:45 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou niet weten hoe ik zonder telefoon zou moeten communiceren met collega's waarvan ik niet weet waar ze uithangen, opdrachtnemers en andere stakeholders. Niet iedereen zit heel de dag op een laptop te turen. Als ik ergens buiten sta ga ik geen laptop openklappen om iemand te spreken. Opdrachtnemer krijgt trouwens ettelijke miljoenen per jaar van ons, die neemt maar lekker de telefoon op als ik een vraag heb.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Hann1BaL schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:41:
[...]

Dat hangt er nog wel vanaf wat die 2FA is.
Je staat volledig in je recht, maar soms gaat het niet om in je recht staan.

Als het een unmanaged app is, zoals bijv MS Authenticator, vind je het dan echt zo erg dat je die app op je telefoon hebt?
Yup, dat vind ik echt heel erg. Ik hanteer een strikte scheiding tussen werk en privé. In het verleden heeft men nog wel eens de fout gemaakt mij te bellen op mijn privé telefoon. Ik heb ze de huid vol gekafferd (was misschien niet heel netjes, nu terugkijkende, maar geeft wel aan hoe ik in de wedstrijd zit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Panzer_V schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Yup, dat vind ik echt heel erg. Ik hanteer een strikte scheiding tussen werk en privé. In het verleden heeft men nog wel eens de fout gemaakt mij te bellen op mijn privé telefoon. Ik heb ze de huid vol gekafferd (was misschien niet heel netjes, nu terugkijkende, maar geeft wel aan hoe ik in de wedstrijd zit).
Je kan ook gewoon niet opnemen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Dennisdn schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:48:
[...]

Arrogant?
Jij hebt een telefoon gekregen van je werkgever en ik heb jouw nummer. Als ik dan bel hoeft je niet op te nemen en je hoeft ok niet terug te bellen. Dat jij je daar verplicht toe voelt ligt meer aan jou, ik probeer het gewoon later nog eens.
Dat telefoontje is geen verplichting van mij naar jou. Maar een vraag, ik heb hulp nodig met iets en die probeer ik te krijgen. Dat is waarom je werkgever je betaald of niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
[...]

En die herken ik ook wel. Daarom heb ik ook een e-sim puur voor dit gedoe. Mijn privénummer is bekent bij enkele collega's waarvan ik weet dat ze nooit zomaar bellen en waar ik ook nog wel eens contact mee heb buiten werk.

Maar zoals ook al in dit topic eerder is aangehaald, ik heb ook een werklaptop. Die gebruik ik in de basis ook alleen voor werkgerelateerde zaken.. het komt echter wel eens voor dat ik wat zaken (online) regel die mij privé aangaan.

Zit er dus een beetje middenin. Mijn werkgever maakt er geen probleem van als ik soms wat op de zakelijke laptop regel, dus dan maak ik er ook geen probleem van dat de Microsoft Authenticator unmanaged op mijn smartphone staat. Ik gebruik dezelfde app ook voor andere Microsoft account (privé).

Tsja.. ik begrijp je argument dus wel, maar ik zit er gewoon wat flexibeler in denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Marzman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Je kan ook gewoon niet opnemen.
Maar ik ben al gestoord in mijn doen en laten, vrije dag etc., op het moment dat dat ding overgaat door iemand van kantoor. Dat ebt niet snel weg. Het is niet aan kantoor om mij te gaan storen op een privé device in mijn privé tijd.

Hoe zou het zijn als er zondagochtend opeens de deurbel gaat en er een collega voor de deur staat met een zakelijk issue? Dan kan je wel niet open doen, maar je dag is verkloot.

Enfin...we gaan off topic hier. Het gaat over het vraagstuk of we de zakelijke telefoon nog gebruiken voor het werk. Ja dus, voor 2FA voornamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Gebeld worden heeft natuurlijk niets te maken met een app die niets doet tenzij jij het gebruikt en waarmee je niet bereikt wordt. Vind ik allemaal een beetje scheef bekeken. Bellen op een privenummer is echt wel heel wat anders en gaat zeker over de grens.

Het lijkt me toch lastig als je op deze manier een relatie met je werkgever moet onderhouden.

Ik heb liever een relatie waarbij ik de vrijheid heb om ook tijdens werktijd soms iets prive te kunnen regelen (als jij dat strict scheidt, neem je neem ik aan ook de telefoon niet op als je prive gebeld word tijdens werktijd?) en andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
superkoex9 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:38:
[...]

Maar als iemand je een bericht stuurt om wanneer je kan bellen dan wordt je toch ook gestoord omdat er iets aan de hand is waarvan je niet weet wat? Uiteraard kan je meer info geven via de chat maar dan ligt het nogal voor de hand dat je er al dan niet bewust toch over nadenkt terwijl je met iets anders bezig bent.
"Hoi Gr4mpyC3t, heb je straks even een momentje om te bellen? Ik heb een vraag over X, Y, Z en ik zit nu vast. Hoor graag!"

Gestoord worden is het probleem niet. Het gaat mij er vooral om dat je elkaars tijd respecteert. Ik vergelijk het een beetje met werken op kantoor. Er komt een collega naar je toe en dan zijn er twee opties:
  • Collega heeft een probleem en begint gewoon met praten ongeacht of het uitkomt of niet.
  • Collega heeft een probleem en begint met vragen of je beschikbaar voor ondersteuning met het probleem.
Misschien is de nuance ook dat ik hier vooral een hekel aan heb bij mensen die denken dat hun probleem het grootste probleem is. Misschien heb ik juist wel een andere prioriteit? Maar goed het zal wel aan mijn leeftijd liggen zoals eerder aangehaald. ;)

Edit: Ik zit dus ook niet op een servicedesk of andere afdeling waar ik geacht wordt om bereikbaar te zijn. Ik probeer juist wel bereikbaar te zijn, want samenwerken hoort er bij, maar het niet mijn core business om altijd maar beschikbaar te zijn voor jan en alleman.

[ Voor 9% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 05-02-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:25
Dennism schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik denk dat het kernwoord daar hoeven is. Ook met Office 365, of Exchange on prem verbonden op de telefoon kan een admin bijvoorbeeld nog altijd de telefoon wissen, tenzij je outlook op die mobiel gebruikt. Zie o.a. https://learn.microsoft.c...mote-wipe-on-mobile-phone of https://learn.microsoft.c...wipe?view=exchserver-2019
Daar heb je tegenwoordig gewoon MAM voor hoor, een bedrijf welke nog via Exchange dit regelt zit nog in het dinosauriërs tijdperk. Met MAM is het puur de applicatie (bij bijvoorbeeld de Outlook app) welke gemanaged kan worden en gewist in geval dit nodig is. De rest van je telefoon raken ze niet aan.

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je thuiswerkt doe je nooit de voordeur open om een pakketje aan te nemen, neemt geen privé-telefoontje aan en gaat al helemaal niet even naar de supermarkt? Maakt geen privé-printje op kantoor. Strikte scheiding gaat IMHO beide kanten op.

De authenticator app en ook Outlook voor de mail etc vind ik prima. En als bij diefstal die dan remote ontoegankelijk wordt gemaakt ook. De telefoon is dan toch al gejat of in het water gevallen, wat ik er privé verder in die app op heb staan is toch niet meer bruikbaar.

Bellen en gebeld worden gebeurt me nog maar amper. Onderweg in de auto als men je niet online ziet in Teams, en natuurlijk externe leveranciers, verkopers, etc. Al zou het bij die laatste groep prima zijn als de 06-route niet meer zou bestaan en het eerste contact per mail moet :P En ik wil erg graag wel gebeld kunnen worden als de software plat ligt. De digitale kanalen doen het dan niet per se meer.

Ik zie de status van 06 ondertussen zo ongeveer als faxen 15 jaar geleden: moest er zijn, maar wordt amper gebruikt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
Gr4mpyC3t schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:55:
[...]

"Hoi Gr4mpyC3t, heb je straks even een momentje om te bellen? Ik heb een vraag over X, Y, Z en ik zit nu vast. Hoor graag!"

Gestoord worden is het probleem niet. Het gaat mij er vooral om dat je elkaars tijd respecteert. Ik vergelijk het een beetje met werken op kantoor. Er komt een collega naar je toe en dan zijn er twee opties:
  • Collega heeft een probleem en begint gewoon met praten ongeacht of het uitkomt of niet.
  • Collega heeft een probleem en begint met vragen of je beschikbaar voor ondersteuning met het probleem.
Misschien is de nuance ook dat ik hier vooral een hekel aan heb bij mensen die denken dat hun probleem het grootste probleem is. Misschien heb ik juist wel een andere prioriteit? Maar goed het zal wel aan mijn leeftijd liggen zoals eerder aangehaald. ;)

Edit: Ik zit dus ook niet op een servicedesk of andere afdeling waar ik geacht wordt om bereikbaar te zijn. Ik probeer juist wel bereikbaar te zijn, want samenwerken hoort er bij, maar het niet mijn core business om altijd maar beschikbaar te zijn voor jan en alleman.
Ik zie het probleem niet zo mits bellers eenzelfde vraag stellen: komt het uit dat ik even bel voor... ?
Als het niet uitkomt dan geef je dat aan, net als bij een chat of face to face contact. Als je echt niet gestoord wil worden dan neem je niet op, evt met automatisch antwoord als: ik ben in gesprek, wil je later terugbellen.? dan blijft het initiatief ook nog eens bij de ander.

Gewoon botweg je vraag droppen is, los van de vorm, m.i. nogal lomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:28

Wildfire

Joy to the world!

Gewoon een werktelefoon hier. Communicatie met collega's in het werkveld via Whatsapp en soms ook nog gewoon bellen :+, communicatie met de planning via Teams (en ten tijde van corana-beperkingen was het werkoverleg via Teams ipv IRL), diverse bedrijfsspecifieke apps op de telefoon, ook e-mail op de werktelefoon. Heb ook een tablet van het werk waarop dit ook allemaal kan, maar het meeste doe ik op de telefoon omdat ik die in het werkveld gewoon wat minder lomp vind :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 05-02-2024 09:14 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb alleen een werktelefoon en gebruik die ook privé. Betaal de WG daar ook een paar euro voor zodat de BD ook blij is.

De horror als ik alle verhalen hier zo lees.

En ja daar staat 2FA app op, MDM, Teams, Outlook, WA en nog 10 werk gerelateerde apps. En bellen kan die ook. En maakt me echt geen klap uit via welk medium je me een bericht stuurt of probeert te benaderen.

En als het zo urgent is dat je me om
17:01 ook nog nodig hebt (of 23:01) dan reageer ik ook nog.

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 05-02-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Werktelefoon met Outlook/Teams en 2FA. Ik kan er ook mee bellen maar doe dat bijna nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:49:
[...]
Dan kan je wel niet open doen, maar je dag is verkloot.
Dit is het deel wat ik zo vreemd vind, ik werk parttime, er word sporadisch contact opgenomen op mijn vrije dag, dan stuur ik een whatsapp of bellen we een minuut om het op te lossen en dan ga ik verder met van mijn vrije dag genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HKLM_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Daar heb je tegenwoordig gewoon MAM voor hoor, een bedrijf welke nog via Exchange dit regelt zit nog in het dinosauriërs tijdperk.
In bepaalde gevallen wel inderdaad, maar je wil ze de kost niet geven die bijvoorbeeld Intune niet afnemen en ik meen dat dit een vereiste is. En het dus nog altijd op de 'traditionele manier regelen. Ik kom het in ieder geval nog zeer regelmatig tegen. Bij een on-premise exchange, wat nog steeds zeer regelmatig voorkomt, en ook gewoon nog altijd door ontwikkeld wordt, ik zou dat zeker niet 'dinosauriërs tijdperk' noemen. In bepaalde branches / situaties is bijvoorbeeld cloud voor opslag van dat soort data simpelweg niet gewenst, en in gevallen krijgen wij zelfs aangegeven dat het niet is toegestaan als we het willen aanbieden. Is het simpelweg volgens mij niet eens mogelijk om dit op te zetten via HMA zonder dat een deel van je data in de cloud beland, dus niet werkbaar voor bedrijven / organisaties die dat niet willen.
Met MAM is het puur de applicatie (bij bijvoorbeeld de Outlook app) welke gemanaged kan worden en gewist in geval dit nodig is. De rest van je telefoon raken ze niet aan.
Dit is met Exchange trouwens ook zo, wanneer men outlook gebruikt en een admin het 'wipe data' cmdlet gebruikt, staat ook duidelijk in mijn links. Het wordt echter anders wanneer men een 'native' client gebruikt, denk aan bijvoorbeeld Samsung Mail, of de Apple variant daarvan. Die wissen bij een 'wipe data' command gewoon de hele telefoon. Dit gebeurt trouwens ook bij oudere telefoons / clients die niet om kunnen gaan met EAS16.1, Gebruik je een native client die EAS16.1 support heeft kan je ook gebruikmaken van de 'Account only remote device wipe', dan wordt ook daar alleen de app data gewiped.

[ Voor 30% gewijzigd door Dennism op 05-02-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:05

Aganim

I have a cunning plan..

Het enige wat ik op mijn telefoon heb van werk zijn wat 2FA codes. Authy staat er toch al op, die paar codes (met accountnaam prefixed met 'werk') zitten me niet in de weg en zijn zo te verwijderen bij uit dienst gaan. Bellen doen we zelden tot nooit, dat is bij hoge uitzondering als er echt iets aan de hand is, daar kan ik dan nog wel mee leven, als het al gebeurt wordt er sowieso alleen tussen kantooruren gebeld.

Waar ik zelf wel de grens trek is chat/e-mail. Als mijn werkgever dat gaat eisen mogen ze een werktelefoon leveren, die buiten kantooruren ook gewoon uit gaat. Ik ken mezelf, anders heb ik nooit meer een moment rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

Shabbaman

Got love?

Ik heb een van mijn werkgever een telefoon en een laptop gekregen. Beide apparaten worden behoorlijk strikt beheerd: op de laptop kan ik niks installeren, op de telefoon enkel apps op een deel dat afgescheiden is van de rest. En die apps communiceren dan ook niet met de beheerde apps. Heel irritant, ik heb dus ook een eigen computer en een eigen telefoon, en de werktelefoon en laptop gebruik ik ook alleen voor m'n werk. Nog volledig los van "stel maar middelen ter beschikking om mijn werk te doen" ga ik niet mijn werkgever het beheer geven over mijn prive-eigendom. Dat willen ze zelf ook niet trouwens, want ik heb een android-telefoon en dat vinden ze te lastig om te beheren. Naast de office-crap staat er op de werktelefoon een authenticator-app, Signal (geen whatsapp, dat mogen we niet gebruiken) en een app om in het gebouw de deuren te kunnen openen. Niet heel handig als je telefoon met een gedwongen update bezig is...

Andersom... heb ik zelf een fijn scherm, en een fijn toetsenbord, en doe ik een groot deel van m'n werk via Office en dat gaat prima via office.com. Alleen versturen van bestanden kan ik dan weer alleen via m'n werklaptop doen.

Ik bel wel veel met externen. Ik vergader wel veel via teams met externen, maar ik ga ze niet bellen via teams. Wat op zich wel zou kunnen. Maar ik ben ook nog nooit door een externe via teams gebeld. Willekeurige belletjes van collega's gaan ongeveer de helft via teams, de andere helft via telefoon.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hier geen mobiel van de zaak (enkel laptop) ik gebruik net als meerdere mensen wel een authenticator voor 2fa inloggen. Maar ik heb bewust geen teams en office op mijn telefoon geïnstalleerd, als ze dat willen dan mogen ze mij voorzien van een werktelefoon. Maar liever heb ik die sowieso niet. Heerlijk om onbereikbaar te zijn buiten werkuren.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Behalve 2FA en een (permanent gemute) whatsapp groep niet, buiten werktijd ben ik bereikbaar maar op m'n eigen termen. Geen zin of tijd = geen antwoord, wel antwoord = tijd word gelogd. Teams, office, mail etc draai ik niet op m'n telefoon.

Als de werkgever wel graag wil dat er meer mobiel word gedaan dan mag hij een werktelefoon regelen, welke buiten werktijd dan weer permanent op stil in de laptoptas blijft. Ik ga niet voor niks een 2e telefoon meeslepen. :P

Maargoed, als developer is het sowieso al zeldzaam dat ik telefonisch zaken moet regelen. Als ik al "bel" is het met een externe partij via een Teams meeting onder werktijd, of wanneer ergens een installatie of demo plaatsvind en er 3e lijn support nodig is. Maar ook dat is exclusief onder werktijd.

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2024 10:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Vind de onder werktijd logica wel interessant, ondertussen terwijl je dit post op Tweakers, onder werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:56

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bij ons op het werk loopt er een traject waar alle vaste telefonie er uit gaat en wordt vervangen door mobiel.
Keuze uit 2 toestellen of de simkaart in je eigen telefoon stoppen.

Ik ga voor de laatste optie, met het voordeel dat de baas niet beslist wat ik wel en niet mag installeren / opzoeken en niet per se de werk e-mail er op hoef te hebben.

Wel hebben we al een tijdje een authenticator, welke in principe draait op je eigen telefoon. Dat kan theoretisch ook op je laptop draaien, dus geen noodzaak.

[ Voor 18% gewijzigd door Waterbeesje op 05-02-2024 10:06 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:29:
[...]

In bepaalde gevallen wel inderdaad, maar je wil ze de kost niet geven die bijvoorbeeld Intune niet afnemen en ik meen dat dit een vereiste is. En het dus nog altijd op de 'traditionele manier regelen. Ik kom het in ieder geval nog zeer regelmatig tegen. Bij een on-premise exchange, wat nog steeds zeer regelmatig voorkomt, en ook gewoon nog altijd door ontwikkeld wordt, ik zou dat zeker niet 'dinosauriërs tijdperk' noemen. In bepaalde branches / situaties is bijvoorbeeld cloud voor opslag van dat soort data simpelweg niet gewenst, en in gevallen krijgen wij zelfs aangegeven dat het niet is toegestaan als we het willen aanbieden. Is het simpelweg volgens mij niet eens mogelijk om dit op te zetten via HMA zonder dat een deel van je data in de cloud beland, dus niet werkbaar voor bedrijven / organisaties die dat niet willen.

[...]

Dit is met Exchange trouwens ook zo, wanneer men outlook gebruikt en een admin het 'wipe data' cmdlet gebruikt, staat ook duidelijk in mijn links. Het wordt echter anders wanneer men een 'native' client gebruikt, denk aan bijvoorbeeld Samsung Mail, of de Apple variant daarvan. Die wissen bij een 'wipe data' command gewoon de hele telefoon. Dit gebeurt trouwens ook bij oudere telefoons / clients die niet om kunnen gaan met EAS16.1, Gebruik je een native client die EAS16.1 support heeft kan je ook gebruikmaken van de 'Account only remote device wipe', dan wordt ook daar alleen de app data gewiped.
Ik gebruik daarom Nine, die vangt zulk soort commando's af en wist alleen zichzelf. Tegenwoordig niet meer nodig bij ons geloof ik, of iig niet zo hard, maar goed heb er toch ooit voor betaald, is een prima app verder, en houdt mooi werk en privé gescheiden. Teams staat ook op mijn telefoon, maar van beide staan notificaties uit. En verder 2FA via gewoon de MS Authenticator.

Dual-sim werk telefoon, met dus privé SIM en werk SIM erin. Niemand belt mij ooit op werk nummer, en gebeurd dat wel een keer op mijn vrije dag? Dan is niet mijn hele vrije dag eraan ofzo. Verder is de telefoon gewoon geheel schoon geleverd, dus niks qua monitoring / beperkingen van de baas erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 10:03

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ligt mijn werktelefoon (iphone) al jaren stof te happen in de kast. Simkaart in mijn eigen (Andorid) telefoon gestopt, ik werd helemaal knettergek van twee telefoons met eigen opladers mee sjouwen. De keren dat ik er echt mee bel is 1 keer per week gemiddeld. Ik switch wel eens van data provider als mijn eigen bundel leeg begint te raken :P Intern en deels extern gaat nagenoeg alles via teams.

Wat mij betreft geeft mijn werkgever me liever een communicatiebudget van een tientje per maand of zo. Scheelt hen en mij geld. Daar hoef ik niet eens een twee sim voor, die ene keer dat ik in de vakantie wordt gebeld maakt me niet zoveel uit en op papadag neem ik meestal nog op ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2024 10:16 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

graceful schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:04:
Vind de onder werktijd logica wel interessant, ondertussen terwijl je dit post op Tweakers, onder werktijd.
offtopic:
Bij mij op de zaak is dat gelukkig niet heel problematisch. 40u in je contract = 40u maken, wanneer je deze maakt is niet relevant. Alleen ma-vrij tussen 8 en 17 kan/mag je niet weigeren als er iets aan de hand is. Ongeacht hoe veel uren je op dat moment al gemaakt hebt.

Vrijheid voor de werkgever om buiten werktijd iets te vragen, maar geen garanties dat er iets mee gedaan word. Vrijheid voor de werknemer om buiten werktijd uren te maken, maar geen garanties dat je onder reguliere werktijd vrij bent. Buiten geplande vakantieuren dan natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:24

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik denk dat het aan het veranderen is idd.

Nu zal ik het er meteen bij zeggen: niet alle functies hebben dezelfde vereisten... bij mijn werkgever hebben de logistieke diensten nog een mobiel gsm-nummer, simpelweg omdat die mensen niet constant bij hun PC zitten.

De meeste andere diensten daarentegen... daar wordt de werknemer eigenlijk de vrije keuze gelaten, als we maar bereikbaar zijn.

Ik werk er nu bij na 21 jaar en zeker voor de eerste 10, 15 jaar hadden we allen een vaste lijn met vast nummer. (verkort nr. voor intern) daarna zijn we overgstapt op een keuze tussen ofwel een mobieltje van het werk, of via zo'n VOIP systeem

Ik heb zelf een aantal jaar die VOIP gebruikt via PC, maar dat systeem werd op den duur dus geplaagd door -jawel- spam en phishing oproepen. :D

Dus zelf besloten om dat ding niet meer te gebruiken en uitsluitend via Teams bereikbaar te zijn, dit ook in m'n e-mail-handtekening gezet... Dit nu al zo'n 3 jaar... is tot nu toe het meest praktische gebleken. Feit is ook dat mijn functie als webmaster zich hiertoe wel leent, ik ben toch steeds bij m'n PC, gebruik Teams sowieso voor andere functies en heb echt geen andere communicatielijn nodig, nog zo simpel (en efficiënt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 19-05 13:09
Ik heb 1 telefoon, zonder mdm, welke ik van m'n werkgever heb gekregen met 1 06-nummer die ik zakelijk en prive gebruik, dat mag ook.
Wel communiceer ik een vast nummer welke met een sip-client aan/uit te zetten is.
De enkele keer dat een collega belt op dagen dat ik vrij ben neem ik voor lief, zodra die horen dat ik vrij ben gaan ze naar een ander met de vraag.
Klanten/leveranciers bellen alleen op het vaste nummer welke ik dus uit kan zetten als ik vrij ben. Mocht een klant/leverancier toch m'n 06 hebben vind ik dat ook niet altijd erg maar als ze structureel gaan bellen op m'n 06, blokkeer ik ze en verwijs ze naar m'n vaste nummer.

Ga ik uit dienst, mag ik m'n 06-nummer meenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 05-02-2024 10:32 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Nu online
offtopic:
volgens mij hebben sommigen hier toch wel het stukje 'goed werknemersschap' niet helemaal helder voor ogen ;p. Zo enorm zwart-wit erin staan lijkt me toch niet helemaal bevordelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
No Hands schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Arrogant?
Jij hebt een telefoon gekregen van je werkgever en ik heb jouw nummer. Als ik dan bel hoeft je niet op te nemen en je hoeft ok niet terug te bellen. Dat jij je daar verplicht toe voelt ligt meer aan jou, ik probeer het gewoon later nog eens.
Dat telefoontje is geen verplichting van mij naar jou. Maar een vraag, ik heb hulp nodig met iets en die probeer ik te krijgen. Dat is waarom je werkgever je betaald of niet?
Als ik alleen zou hoeven doen waarvoor ik betaald word kan die telefoon er prima bij inderdaad 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 10:03

Wuursj

want worst is al bezet

eric.1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:38:
offtopic:
volgens mij hebben sommigen hier toch wel het stukje 'goed werknemersschap' niet helemaal helder voor ogen ;p. Zo enorm zwart-wit erin staan lijkt me toch niet helemaal bevordelijk
Op werk weigerden een aantal werknemers hun prive telefoon te gebruiken voor 2 traps verificatie via SMS of gebeld worden (een app instaleren oid was niet nodig).
Daar viel mijn klomp wel een beetje van uit, ook al staat de werknemer wellicht in zijn recht. Opgelost door IT met een USB dongle met een hoop gedoe en kosten.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Voor velen zal dat gelden, maar niet iedereen werkt op maandag of vaste kantoor tijden natuurlijk :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik gebruik een telefoon op werk uit noodzaak, omdat steeds meer medewerkers hun mailbox behandelen als briefpost.

Sommigen hebben zelfs in de handtekening staan. "ik behandel uw email als reguliere post, bij spoed graag bellen".

Ik vind mail/ticketsysteem/Teams veel efficiënter, want dan is alle info gelijk inzichtelijk voor iedereen én is er een paper trail. Maar helaas, het gaat dan vaak als stront door een trechter zo traag.

Terwijl na een belletje het vaak binnen een uur gefixed kan worden...

Blijkbaar is mail/tekst te anoniem, of rent men toch sneller als je wordt gebeld.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Nu online
Jeroenneman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:29:
Ik gebruik een telefoon op werk uit noodzaak, omdat steeds meer medewerkers hun mailbox behandelen als briefpost.

Sommigen hebben zelfs in de handtekening staan. "ik behandel uw email als reguliere post, bij spoed graag bellen".

Ik vind mail/ticketsysteem/Teams veel efficiënter, want dan is alle info gelijk inzichtelijk voor iedereen én is er een paper trail. Maar helaas, het gaat dan vaak als stront door een trechter zo traag.

Terwijl na een belletje het vaak binnen een uur gefixed kan worden...

Blijkbaar is mail/tekst te anoniem, of rent men toch sneller als je wordt gebeld.
Op zich niet zo gek. Als je op iedere mail direct moet reageren, of binnen een dagdeel, dan krijg je niets meer gedaan tegenwoordig. Als men nu eens stopt om emails te misbruiken als een verkapt archief gecombineerd met een soort verantwoordelijkheidsverschuiving, dan kunnen we ooit weer eens goed reageren op die dingen. Tot die tijd is het inderdaad een "ik kijk wanneer ik kijk"-box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

eric.1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Op zich niet zo gek. Als je op iedere mail direct moet reageren, of binnen een dagdeel, dan krijg je niets meer gedaan tegenwoordig. Als men nu eens stopt om emails te misbruiken als een verkapt archief gecombineerd met een soort verantwoordelijkheidsverschuiving, dan kunnen we ooit weer eens goed reageren op die dingen. Tot die tijd is het inderdaad een "ik kijk wanneer ik kijk"-box.
Nou precies dit. De meeste mails zijn irrelevante crap uit automatische systemen, dan nog een paar FYI mails die ik ergens in de week een keer moet lezen en dan een handjevol per maand waar ik echt wat mee moet.
Ik zat even te kijken in mijn sent items, daar zit vrijwel niks relevants tussen. Het zijn voornamelijk kamer reserveringen en hier en daar wat uitnodigingen voor daadwerkelijk zinnige meetings. Maar werk inhoudelijke mails stuur ik eigenlijk niet.
Mail behandel ik dus echt als een asynchroon communicatie platform waarbij de reactietijd makkelijk 24 werkuren mogen zijn als ik er op dat moment geen zin in heb.

Wil je mij bereiken dan stuur je een Teams bericht. En dan stuur je maar beter ook direct wat je wilt want enkel "Good morning <name>" betekent dat je minstens twee uur mag wachten. Uitgezonderd natuurlijk directe collega's waar ik casual chitchats mee heb.

Mijn telefoon is dan ook enkel een medium om binnen en buiten werktijd mijn Teams berichten te lezen. Bellen doen we niet, behalve via Teams, en Whatsapp gebruiken we enkel om even af te stemmen waar we gaan zitten op kantoor of mensen op te trommelen voor een borrel.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 05-02-2024 11:56 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij hebben sinds invoering van het thuiswerkbeleid een 'recht op werktelefoonbeleid' er bij gekregen. Veel mensen vinden dit mooi, die lopen dus met 2 telefoons rond.

Zelf houd ik het bij één telefoon. Daar draait toch al een 2FA app op, dus die ene extra authenticatie kan er wel bij. Teams draai ik er ook op omdat mijn 06 verder niet geregistreerd is binnen het bedrijf.
Dat geeft mij ook meer vrijheid om oproepen weg te drukken als het mij niet uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

eric.1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Tja, dan moet ontvanger maar een cursus Outlook krijgen. Je kunt niet als ontvanger wat mij betreft besluiten dat je een geldig communicatiemiddel in organisaties "niet blieft" en dan maar besluiten om met alle binnenkomende mails simpelweg een week niets te doen.

Dan gaan mensen dus (helaas) bellen, want daar kun je bijna niet onderuit (tenzij je dus herhaaldelijk niet opneemt, dan wordt het nog vervelender, want dan moet ik langs iemand gaan. Kost mij tijd, kost hen tijd, en dan krijg je zoals iemand eerder al aangaf het "ik heb nu geen tijd, maak maar tijd" verhaal).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jeroenneman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Tja, dan moet ontvanger maar een cursus Outlook krijgen. Je kunt niet als ontvanger wat mij betreft besluiten dat je een geldig communicatiemiddel in organisaties "niet blieft" en dan maar besluiten om met alle binnenkomende mails simpelweg een week niets te doen.

Dan gaan mensen dus (helaas) bellen, want daar kun je bijna niet onderuit (tenzij je dus herhaaldelijk niet opneemt, dan wordt het nog vervelender, want dan moet ik langs iemand gaan. Kost mij tijd, kost hen tijd, en dan krijg je zoals iemand eerder al aangaf het "ik heb nu geen tijd, maak maar tijd" verhaal).
Als je snel antwoord wil kun je mail versturen met de urgentie flag. Misschien komt dat aan bod in een cursus Outlook voor verzenders.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Nu online
[...]

Ah ja, een cursus - het management/HR-antwoord op alles; een cursusje volgen. Kunnen zij weer afvinken dat ze er wat aan gedaan hebben, target behaald, bonus binnen. Mooi voor iedereen, behalve de ontvanger. Een week is ook wel weer het andere uiterste. Ik ken ook figuren die 5 minuten na het versturen van een mail naast je (al dan niet virtuele) bureau staan te heigen om een antwoord uit je te trekken. Die mogen eerst even een cursusje time-management volgen, als we het toch over cursusjes hebben.

Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan de omgangsnormen binnen het bedrijf. We gebruiken voor de wat meer dringende of directe zaken Slack en Teams. Maar als daar email voor wordt gebruikt dan zal dat wel beter in de gaten gehouden moeten worden, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

evilution schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Als je snel antwoord wil kun je mail versturen met de urgentie flag. Misschien komt dat aan bod in een cursus Outlook voor verzenders.
Hoge urgentie betekent voor mij juist alleen gebruiken als je binnen een uur oid antwoord moet hebben.
Als men te pas en te onpas hoge urgentie mails stuurt, daar heeft niemand iets aan.

Maar hier in de organisatie waar ik nu werk hebben bepaalde mensen er een handje van om gewoon mails te laten liggen tot je er zelf achteraan belt of naast komt staan. Vind ik zelf nogal onprofessioneel, maar blijkbaar zijn er hier ook mensen die het normaal vinden dat mail als briefpost wordt gelezen.

Helpt ook niet mee dat binnen de organisatie geen helder beleid is opgesteld omtrent Teams/mail gebruik. Dus 50% is in Teams aan het kutten, anderen nog via mail.

Gelukkig heeft iedereen een telefoon, en dat werkt vrijwel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het probleem is simpelweg dat te veel mensen een 'paper trail' willen met compleet irrelevante mensen in de mail en dat mensen denken dat zo veel mogelijk mensen mailen de indruk geeft dat ze ontzettend goed bezig zijn. Verreweg de meeste grote bedrijven hebben een waardeloze communicatie cultuur waarbij er te veel meetings zijn en te veel mails verstuurd worden.

En tot die cultuur veranderd zal ik zelf bepalen dat een mail lekker achteraan in de wachtrij komt tot ik zin heb er wat mee te doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jeroenneman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Hoge urgentie betekent voor mij juist alleen gebruiken als je binnen een uur oid antwoord moet hebben.
Als men te pas en te onpas hoge urgentie mails stuurt, daar heeft niemand iets aan.

Maar hier in de organisatie waar ik nu werk hebben bepaalde mensen er een handje van om gewoon mails te laten liggen tot je er zelf achteraan belt of naast komt staan. Vind ik zelf nogal onprofessioneel, maar blijkbaar zijn er hier ook mensen die het normaal vinden dat mail als briefpost wordt gelezen.

Helpt ook niet mee dat binnen de organisatie geen helder beleid is opgesteld omtrent Teams/mail gebruik. Dus 50% is in Teams aan het kutten, anderen nog via mail.

Gelukkig heeft iedereen een telefoon, en dat werkt vrijwel altijd.
Als verzender kun je ook gewoon aangeven wanneer je antwoord wil hebben. Beste Jeroenneman, blablabla. Graag uiterlijk reactie op datum/tijd.
Zeker als je weet dat mail soms blijft liggen. Mensen hebben hopelijk meer te doen dan voortdurend met een inbox in de weer te zijn. Het zou fijn zijn als mensen mail wat meer als briefpost zouden beschouwen in plaats van iedere scheet te mailen en per omgaande een reactie te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:18

mwa

Enkel de verschillende authenticators en slack op mn privé telefoon, verder niks. Alles onder het mom 'geven en nemen'; hier en daar smokkel ik wat tijd voor prive zaken tijdens de uren die ik factureer, dan ben ik ook niet beroerd om s'avonds eens op slack te loeren zonder gelijk uurtje-factuurtje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

evilution schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Als verzender kun je ook gewoon aangeven wanneer je antwoord wil hebben. Beste Jeroenneman, blablabla. Graag uiterlijk reactie op datum/tijd.
Zeker als je weet dat mail soms blijft liggen. Mensen hebben hopelijk meer te doen dan voortdurend met een inbox in de weer te zijn. Het zou fijn zijn als mensen mail wat meer als briefpost zouden beschouwen in plaats van iedere scheet te mailen en per omgaande een reactie te verwachten.
Tja, ik weet niet wat je dan verwacht. Hoe wil je dat mensen je benaderen dan?

Ik probeer zelf m'n mails netjes te beantwoorden met eventueel een korte "kom er vrijdag aan toe" of "ik pak het volgende week op".

Maar helemaal geen antwoord en mail gewoon laten liggen? Dan gaan mensen dus (wat mij betreft terecht) bellen. En dat wil ik niet, en jij waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Dennisdn schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Als ik alleen zou hoeven doen waarvoor ik betaald word kan die telefoon er prima bij inderdaad 😂
Dus het ligt niet aan de beller en zijn gedrag maar aan het feit dat je werkgever je opzadelt met meer werk dan je zou moeten doen en jij daar geen nee tegen kan of mag zeggen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Arrogant is het niet, onhandig durf ik het wel te noemen. Aangenomen dat het daadwerkelijk om een relevant belletje gaat, in mijn geval zou dat een escalatie vanuit de supportafdeling zijn.

Een mailtje (of andere vorm van tekst) kan je altijd nog even opnieuw lezen, dat is een stuk minder foutgevoelig dan dat ik snel notities probeer te maken terwijl ik ook een gesprek voer...

En wellicht nog veel belangrijker; ik kom er aan toe op een moment dat het mij uit komt.
Zit je net lekker in je taak, krijg je een onverwacht belletje. :')

Edit: Ik herinner mij de titel schijnbaar verkeerd, negeer wat hier eerst stond. :')

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:01:
Maar helemaal geen antwoord en mail gewoon laten liggen? Dan gaan mensen dus (wat mij betreft terecht) bellen. En dat wil ik niet, en jij waarschijnlijk ook niet.
Het zal je verbazen maar in de meeste gevallen gaat slechts een kleine groep daadwerkelijk bellen. Zo belangrijk zijn die mails vaak niet eens. Eerder zullen ze het vragen als ze je tegen het lijf lopen of ze gaan uiteindelijk toch zelf een oplossing verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
No Hands schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Dus het ligt niet aan de beller en zijn gedrag maar aan het feit dat je werkgever je opzadelt met meer werk dan je zou moeten doen en jij daar geen nee tegen kan of mag zeggen?
Mijn werkgever geeft mij niet te veel werk en mijn werkgever eist niet eens dat ik voor een klant de telefoon op neem.

Het zal vast met functies te maken hebben. Als je van 9 tot 5 op kantoor moet zitten en bereikbaar zijn, dan is het een deel van werk om bereikbaar te zijn. Voor andere functies zoals de mijne is een telefoon alleen voor noodgevallen en komt een telefoontje nooit uit. Dat weet degene die belt ook wel, en dus vind ik het arrogant en bijna asociaal om te verwachten dat ik mijn leven even op pauze zet omdat een beller iets wil.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennisdn op 05-02-2024 15:15 ]

Pagina: 1 2 Laatste