Ergonomische Toetsenbord en muis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 22:39

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Beste Mede Tweakers,

Ik heb helaas het Carpaal Tunnel Syndroom te pakken en ben daarom opzoek naar een Ergonomisch toetsenbord en muis. Ik ben rechtshandig. Ik heb zelf geen idee waar ik precies op moet letten, want heb tot heden alleen Gaming muizen en toetsenborden gekocht. Het moet een Qwerty toetsenbord zijn.

Het budget dat ik heb is voor een toetsenbord tot maximaal €300 en voor een muis tot maximaal €160

Belangrijke eigenschappen is dat ik hem naar verschillende werkplaatsen moet meenemen, en daarom het liefst verbonden met een USB dongel en liefst met een USB poort.

Ik heb zelf al een beetje lopen zoeken en kwam al uit op de Logitech MX Keys S Combo Qwerty, weet niet of dit een goede is of dat jullie me nog een beter advies kunnen geven. Ik hoor het graag.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Beste antwoord (via Linksquest op 12-04-2024 14:47)

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:42
Ik durf niet te zeggen in hoeverre de keytravel (hoe ver een toets ingedrukt kan worden) impact heeft, maar een plat toetsenbord is eigenlijk niet natuurlijk. Wil je het echt ergonomisch aanpakken, dan kun je eigenlijk beter naar een tented keyboard overstappen. Die zijn alleen wel flink aan de prijs, zeker als je ze niet zelf in elkaar zet/soldeert. Hier een paar voorbeelden. Maar ik heb zelf bijvoorbeeld een lotus58, zie foto hieronder. Deze is ook aan te passen om schuin te zetten. Zo kom je dichter bij de natuurlijke rotatie van je onderarm/hand. Daar moet ik wel bij zeggen dat het wel wat tijd kost om weer snel te leren typen, het is wel echt anders namelijk.

Om nog een paar opties te geven, deze Nederlandse webshop verkoopt ook allemaal kits die met een "tenting puck" en een mini tripod schuin gezet kunnen worden. Kijk niet direct naar de prijs, het is ook hier niet extreem goedkoop zodra je andere onderdelen hebt. Voordeel is wel dat daar ook veel low-profile opties zijn indien dat gewenst is. Er zijn ook flink wat andere opties, maar dit is wel waar het op lijkt. Laat het vooral weten als je nog vragen hebt.

Edit: Wat bedoel je hier precies mee?
Belangrijke eigenschappen is dat ik hem naar verschillende werkplaatsen moet meenemen, en daarom het liefst verbonden met een USB dongel en liefst met een USB poort.
Sommige gaming borden hebben nog een usb passthrough, maar draadloos is dat voor zover ik weet niet echt te vinden. Ik kan mij ook niet helemaal voorstellen hoe dat zou moeten werken. Met het extra stroomverbruik en de flinke extra bandbreedte.

Om ook nog wat muis suggesties te geven, ook hier weer, verticaal is beter dan horizontaal, kijk dus eens naar iets als een mx vertical of mx lift. Of als echt vrij recht niet kan wennen, iets uit de mx master serie vind ik persoonlijk ook al een stuk natuurlijker vasthouden dan de gemiddelde kantoormuisjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrn6HHWo5tu83aJy8z5yOvUIcuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNYQBQz7aMZeTsOo9hE8XiZy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door MatthijsBoog op 02-02-2024 15:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ik durf niet te zeggen in hoeverre de keytravel (hoe ver een toets ingedrukt kan worden) impact heeft, maar een plat toetsenbord is eigenlijk niet natuurlijk. Wil je het echt ergonomisch aanpakken, dan kun je eigenlijk beter naar een tented keyboard overstappen. Die zijn alleen wel flink aan de prijs, zeker als je ze niet zelf in elkaar zet/soldeert. Hier een paar voorbeelden. Maar ik heb zelf bijvoorbeeld een lotus58, zie foto hieronder. Deze is ook aan te passen om schuin te zetten. Zo kom je dichter bij de natuurlijke rotatie van je onderarm/hand. Daar moet ik wel bij zeggen dat het wel wat tijd kost om weer snel te leren typen, het is wel echt anders namelijk.

Om nog een paar opties te geven, deze Nederlandse webshop verkoopt ook allemaal kits die met een "tenting puck" en een mini tripod schuin gezet kunnen worden. Kijk niet direct naar de prijs, het is ook hier niet extreem goedkoop zodra je andere onderdelen hebt. Voordeel is wel dat daar ook veel low-profile opties zijn indien dat gewenst is. Er zijn ook flink wat andere opties, maar dit is wel waar het op lijkt. Laat het vooral weten als je nog vragen hebt.

Sommige gaming borden hebben nog een usb passthrough, maar draadloos is dat voor zover ik weet niet echt te vinden. Ik kan mij ook niet helemaal voorstellen hoe dat zou moeten werken. Met het extra stroomverbruik en de flinke extra bandbreedte.

Om ook nog wat muis suggesties te geven, ook hier weer, verticaal is beter dan horizontaal, kijk dus eens naar iets als een mx vertical of mx lift. Of als echt vrij recht niet kan wennen, iets uit de mx master serie vind ik persoonlijk ook al een stuk natuurlijker vasthouden dan de gemiddelde kantoormuisjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrn6HHWo5tu83aJy8z5yOvUIcuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNYQBQz7aMZeTsOo9hE8XiZy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door MatthijsBoog op 02-02-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ja het is inderdaad beetje een uitdaging een goed toetsenbord te vinden, die gespleten toetsenbord die jij aangaf zeker leuk, alleen niet handig in mijn situatie, zoals je hier al vroeg.
MatthijsBoog schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:12:

[...]
Ik werk niet op een vaste locatie, ik ben beveiliger van beroep die voornamelijk receptie werkzaamheden doet, dus veel type werk, omdat ik geen vaste locatie heb, moet ik hem elke dag mee naar huis nemen. Vandaar ook die opmerking met meenemen.

Ik heb zelf nog wat onderzoek gedaan en kom op o.a. de Logitech K860 Ergonomisch Draadloos Toetsenbord Qwerty uit, en met de muis op de Logitech MX Master 3S voor Mac Space Grey en de Logitech MX Verticale Ergonomische Muis.

Nog even verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ik ben zelf momenteel aan het wachten tot de ontwerper van mijn lotus58 een nieuwe versie uitbrengt, of er een numrow bijzit is nog niet zeker, maar die werkt op een cr2032 en een custom usb dongle naar verwachting een jaar lang op 1 batterij per helft, volledig draadloos. Dat zou ik zelf zien als alleen maar handiger dan een full size. Maar zo'n k680 is ergonomisch al wel echt beter dan een plat bord ja.

Edit: overigens snap ik je opmerking nog steeds niet, je vraagt specifiek om een usb dongel EN usb poort. Waar dient die poort voor? Als het maar met de dongel verbindt is het prima toch? Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door MatthijsBoog op 02-02-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 09:48
Linksquest schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:33:
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ja het is inderdaad beetje een uitdaging een goed toetsenbord te vinden, die gespleten toetsenbord die jij aangaf zeker leuk, alleen niet handig in mijn situatie, zoals je hier al vroeg.

[...]

Ik werk niet op een vaste locatie, ik ben beveiliger van beroep die voornamelijk receptie werkzaamheden doet, dus veel type werk, omdat ik geen vaste locatie heb, moet ik hem elke dag mee naar huis nemen. Vandaar ook die opmerking met meenemen.

Ik heb zelf nog wat onderzoek gedaan en kom op o.a. de Logitech K860 Ergonomisch Draadloos Toetsenbord Qwerty uit, en met de muis op de Logitech MX Master 3S voor Mac Space Grey en de Logitech MX Verticale Ergonomische Muis.

Nog even verder zoeken.
De Wave Keys zou ook nog kunnen.

Voor muizen zou je ook nog aan een trackbalmuis kunnen kijken. Logitech heeft er een aantal in hun ergo lijn. Vond ze zelf wel erg prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Ik ben voor de Logitech K860 Ergonomisch Draadloos Toetsenbord gegaan en daar een travel case bij gepakt, en voor de muis voor de Logitech MX Verticale Ergonomische Muis.

@MatthijsBoog en @Hoiz bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-06 13:47

phizzie

always look on the bright side

Linksquest schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:13:
Ik ben voor de Logitech K860 Ergonomisch Draadloos Toetsenbord gegaan en daar een travel case bij gepakt, en voor de muis voor de Logitech MX Verticale Ergonomische Muis.

@MatthijsBoog en @Hoiz bedankt voor jullie feedback.
En, hoe bevalt het? Hier bijna 20 jaar geleden overstap gemaakt naar ergonomisch werken, preventief. Gedachtegang is dat het werken in en met ICT niet minder zal worden tot na pensionering, dus dan maar zo min mogelijk belasten ondanks lange dagen.

Al dik 10 jaar vooruit met 2 Microsoft Ergonomic 4000 toetsenborden. Het nepleer begint te scheuren en toetsen letters zijn vrijwel helemaal afgesleten. Met een kabelbreuk in de ene en een kapotte contextmenu knop wordt het zoetjes aan om wat nieuws te scouten.

Ik zag dat de K860 een soort laptop toetsen heeft, hoe is dat?

Qua muis ben ik helemaal over naar trackball. De slimblade Pro van Kensington. Sta op het punt om daarvoor naar de draadloze te gaan. Voor enkele games gebruik ik dan alsnog een lasermuis.

[ Voor 23% gewijzigd door phizzie op 12-04-2024 11:41 . Reden: Trackball info ]

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
phizzie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:38:
[...]
En, hoe bevalt het? Hier bijna 20 jaar geleden overstap gemaakt naar ergonomisch werken, preventief. Gedachtegang is dat het werken in en met ICT niet minder zal worden tot na pensionering, dus dan maar zo min mogelijk belasten ondanks lange dagen.

Al dik 10 jaar vooruit met 2 Microsoft Ergonomic 4000 toetsenborden. Het nepleer begint te scheuren en toetsen letters zijn vrijwel helemaal afgesleten. Met een kabelbreuk in de ene en een kapotte contextmenu knop wordt het zoetjes aan om wat nieuws te scouten.

Qua muis ben ik helemaal over naar trackball. De slimblade Pro van Kensington. Sta op het punt om daarvoor naar de draadloze te gaan. Voor enkele games gebruik ik dan alsnog een lasermuis.
Low-profile toetsen kunnen best een aanrader zijn, je handen/armen hoef je dan minder hoog op te tillen om te typen. Daarnaast wordt in de ergonomie wereld vaak een toetsenbord zónder numpad aangeraden. Door een wat minder breed toetsenbord uit te kiezen past je muis er beter naast. Dit heeft als voordeel dat je je arm strakker langs je lichaam kan houden tijdens het muizen. Dat zal echter met een trackball iets minder relevant zijn.

Slim dat je preventief ergonomisch werkt :) Hier nu al jaren last van zware RSI en het is absoluut geen pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
[...]

Inmiddels goed gewend en bevalt goed, ben er wel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

Ik ben na >10 jaar werken met een Microsoft Ergonomic 4000 noodgedwongen moeten overstappen op een nieuw toetsenbord. (spanningspiek heeft USB hub + tobo gesloopt) Ook uitgekomen bij een Logitech K860.
Let er daarbij op dat je een normale versie (met unify ontvanger) of een "for business" met bolt ontvanger hebt.

En die K860 bevalt me erg goed. Aan de zijde met de polssteun kun je deze ook nog op 2 hoogtes zetten, en dat bevalt me ook goed.
Wat ik minder vind is het gebruik van de FN combinatietoets met de functietoetsen. (ik gebruik wat zakelijke software waar die F-toetsen in gebruikt worden)
Ook ram ik nog regelmatig het volume harder terwijl ik een backspace bedoelde. :+

Waar ik me écht aan erger is de irritante vorm van de enter toets. Die komt niet overeen met de plaatjes op internet, maar is een hele smalle verticale toets. In de plaats daarvan zit er een backslash bij, die links van het toetsenbord naast de shift óók al een keer zit.
Met Microsoft Powertoys heb ik die rechter \ toegewezen aan de enter, dus nu heb ik weer altijd raak. :*)

Mijn collega's kunnen de K860 ook goed waarderen, want deze is tenminste lekker stil, waar de Ergonomic 4000 een nieuwe dimensie aan de bijnaam "ramplank" gaf. O-)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1