Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik ben me aan het orienteren op een hybride ketel maar het is allemaal nog niet zo simpel.

Even wat zaken op een rij:
  • Bestaande ketel is een Remeha Tzerra uit 2017
  • Ik heb 4000wp aan zonnepanelen met een overschot van ong 2000kWh
  • Volgens mindergas.nl ga ik 602m³ gas verstoken dit jaar
  • Ik stook bij met een electrische kachel want overschot
  • De planning is om vloerverwarming aan te laten leggen
  • De muurisolatie van het huis is matig en kan niet (simpel) verbeterd worden (noppenfolie)
Vraag die mij bezighoudt is: gaat een wp mij veel brengen? Ik verstook nu ook al niet zo gek veel gas en zelfs een besparing van 50% levert 'slechts' 300m³ op. Daar moet ik zelf al bij aantekenen dat ik nu electrisch bijstook met een kacheltje. Mijn gok is dat me dat nu zo'n 200m³ scheelt aan gas

Tweede vraag: wat is een verstandige volgorde: eerst vloerverwarming laten aanleggen + radiatoren eruit en dan een wp, of andersom?

Derde vraag: ik ben wel gecharmeerd van bv Quatt, maar is dat verstandig? Of kan ik beter voor een merk kiezen dat iets betrouwbaarder is. In de zin van niet omvallen als bedrijf. Bij bv Quatt of WeHeat moet je maar afwachten of het bedrijf over 5 of 10 jaar nog bestaat. Bij een bedrijf als Remeha, Atag of what-have-you heb ik dat iets minder. Hoe gaat het onderhoud als je leverancier omvalt? (ik heb dat al eerder gehad met mijn Enecsys PV-omvormers)

... en gaat over tot de orde van de dag

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Bij zo'n laag verbruik heeft een hybride opstelling weinig zin, want dat kan een warmtepomp prima zonder gas-cv af.

Nadelen hybride:
- 2 apparaten aanschaffen (ipv 1)
- 2 apparaten onderhouden (ipv 1)
- vastrecht van ~300,- blijven betalen gedurende levensduur systeem (15jaar?) terwijl het helemaal niet nodig is

Voordelen:
- ?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik moet nog wel douchen natuurlijk, hoe gaat dat dan?
Daarnaast was ik van plan mijn oude CV te laten hangen en alleen een hybride wp erbij te zetten

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
ja dat kan wel maar dat is uitstel van executie, want ooit moet die cv-ketel vervangen en dan zit je weer. Hoe groot is huis? op hoeveel plekken wil je verwarmen? Met zo'n laag verbruik is terugverdienen lastig dus moet je echt naar kosteneffectieve oplossingen kijken OF zeggen 'duurzaamheid is het belangrijkst en klaar'.

Je zou naar airco's kunnen kijken voor verwarming en dan een warmtepompboiler voor douchewater. Stel dat je beneden 1 airco hangt en boven nog 1, ben je er dan ongeveer qua warmte?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mijn huis is niet al te groot en boven verwarm ik nooit. Kamer is ong 45 m²

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Beter direct naar full electric met warmtepomp en warmtepompboiler. Vloerverwarming is niet altijd nodig, radiatoren zouden voldoende capaciteit kunnen hebben (al dan niet voorzien van fans). Mocht je sowieso vloerverwarming gaan aanleggen doe dat dan eerst.

Een monobloc warmtepomp en boiler kun je prima zelf aanleggen overigens, zie bijvoorbeeld het Panasonic topic.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Vloerverwarming lijkt ons wel comfortabel; de huidige radiatoren krijgen het maar moeilijk warm in huis, zelfs met speedcomforts er onder.

"full electric met wp en wpb" betekent dus vervangen CV door een electrische variant. Die kan in principe zonder wp en wpb maar gebruikt dan veel stroom neem ik aan.

De wp en wpb zijn dan puur voor het warme water?

(ik moet dan dus ook over naar electrisch koken)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Als je het nu met een gasgestookte CV al nauwelijks warm krijgt, dan zet een hybride opstelling ook weinig zoden aan de dijk. Die kan namelijk niet de hoge temperaturen produceren die een CV kan maken. Als die hoge temperaturen gevraagd zijn neemt de CV het over in een hybride opstelling.

Het verbaast me alleen dat je zo'n laag verbruik hebt en toch radiatorcapaciteit tekort komt. Dat zijn eigenlijk twee dingen die slecht met elkaar rijmen, tenzij je een absurd lage radiatorcapaciteit hebt. Of tenzij je beknibbelt op de aanvoertemperatuur en het met een zelfgekozen lage temperatuur niet warm krijgt.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11 10:04

Jan2023

KISS

P_Tingen schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:38:
Vloerverwarming lijkt ons wel comfortabel; de huidige radiatoren krijgen het maar moeilijk warm in huis, zelfs met speedcomforts er onder.

"full electric met wp en wpb" betekent dus vervangen CV door een electrische variant. Die kan in principe zonder wp en wpb maar gebruikt dan veel stroom neem ik aan.

De wp en wpb zijn dan puur voor het warme water?

(ik moet dan dus ook over naar electrisch koken)
Hoi
Ik zou je adviseren om je eerst eens goed in te lezen bv hier:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Je haalt van alles door elkaar , helaas
Met "full elektric " wordt geen elektrische cv ketel bedoelt.

En als je het met je huidige radiatoren al niet warm krijgt.
Een goede test is om eens een seizoen met een water temperatuur van 45 graden in je cv te gaan draaien.
Dan heb je een idee of je het gaat redden met een warmtepomp.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik probeer me inderdaad aan alle kanten in te lezen, maar het is nogal veel als je er niet echt in zit.

Ons huis is in het verleden voorzien van een grote schuifpui, maar gevolg daarvan was dat er een grote radiator vervangen is door een die veel kleiner is. Dus radiatoren zijn aan de krappe kant voor de kamer. De vorige bewoners hebben dat opgelost door er een Faber gashaard in te zetten maar die neemt alleen op de waakvlam al bijna een kuub aan gas per dag dus die staat uit (en gaat vertrekken). Ik heb inderdaad de aanvoertemperatuur verlaagd maar die staat (uit mijn hoofd) op iets van 60 graden.

Vandaar ook dat we vloerverwarming willen hebben, zodat het wat behaaglijker is in huis.

Andere reden is ook dat de WAF voor de radiatoren dalende is. Ze zien er oud uit en het zijn stofnesten. Er draaien nu speedcomforts onder, maar een vrouw met hypergevoelige oren stoort zich daar aan.

[ Voor 12% gewijzigd door P_Tingen op 02-02-2024 14:25 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11 10:04

Jan2023

KISS

Je zou ook eens wat kunnen proberen met een infrarood paneel in de buurt van je geliefde zitplek.
Deze geeft stralingswarmte , best lekker.
Als je toch een overschot aan stroom hebt , en voorlopig kan je nog salderen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
P_Tingen schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:22:
maar een vrouw met hypergevoelige oren stoort zich daar aan.
Dan moet je zeker een fluisterstille warmtepomp nemen, die van Itho Amber zijn erg stil én zien er ook modern uit, niet storend/ cliché.
Achter Itho zit thans Nibe, een bekende naam voor warmtepompen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Met 600m3 gas zou ik persoonlijk geen warmtepomp nemen. Warmtepomp ga je wel horen in de meeste gevallen.

Vloerverwarming is wel erg prettig vind ik zelf, de vraag is hoeveel heb je over voor iets meer comfort en strakkere woonkamer (geen radiatoren meer).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2024 17:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1