Draadloze streamer voor Spotify via Wifi naar receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-08 08:22
Ik ben op zoek naar een draadloze streamer om Spotify middels wifi naar mijn receiver te streamen. UIteraard kan dat al via Bluetooth, maar dat is ook niet ideaal en de accu van mijn telefoon gaat wel erg snel leeg.
Ik had al een Albrecht DR 461 geprobeerd. De geluidskwaliteit vind ik meer dan prima. maar dat apparaat of de app is nogal buggy, waardoor de Albrecht regelmatig niet kan worden gevonden door Spotify. Die stuur ik dus weer terug naar de verkoper.

Ik heb nu 2 andere streamers op het oog: de Audiocast M5, of de Wiim mini.
Aangezien de Wiim mini dubbel zo duur is als de Audiocast, vraag ik me af of het ook een betere koop is?
Ik zie dat de app van de Audiocast ook alweer een tijdje geen update meer heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:14
Ik heb de Wiim plus pro.
Zelfde interface als de Wiim mini.
Fijne streamer, slecht dac. Waarschijnlijk al wel een beter dac dan je gewend bent, maar ik vond een zesje niet goed genoeg. Ik heb er dus een SMSL SU-1 achter gezet.
Het dac van de Wiim pro is nog minder, en die van de Wiim mini nog weer een stap minder.

[ Voor 16% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-02-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04:18
ruftman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:39:
Ik ben op zoek naar een draadloze streamer om Spotify middels wifi naar mijn receiver te streamen. UIteraard kan dat al via Bluetooth, maar dat is ook niet ideaal en de accu van mijn telefoon gaat wel erg snel leeg.
Ik had al een Albrecht DR 461 geprobeerd. De geluidskwaliteit vind ik meer dan prima. maar dat apparaat of de app is nogal buggy, waardoor de Albrecht regelmatig niet kan worden gevonden door Spotify. Die stuur ik dus weer terug naar de verkoper.

Aangezien de Wiim mini dubbel zo duur is als de Audiocast, vraag ik me af of het ook een betere koop is?
Ik zie dat de app van de Audiocast ook alweer een tijdje geen update meer heeft gehad.
Mocht je toevallig nog een Raspberry pi hebben liggen, dan kan je daar ook een prima streamer van maken. Je hebt dan nog wel een usb dac nodig of een pi hat dac, want de 3.5mm audio uit van de Pi is bedroevend...

Ik heb twee van dit soort streamers, spelen internet radio, Spotify Connect, muziek van NAS etc. Als OS gebruik ik MoOde (https://moodeaudio.org/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Falco schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Mocht je toevallig nog een Raspberry pi hebben liggen, dan kan je daar ook een prima streamer van maken. Je hebt dan nog wel een usb dac nodig of een pi hat dac, want de 3.5mm audio uit van de Pi is bedroevend...

Ik heb twee van dit soort streamers, spelen internet radio, Spotify Connect, muziek van NAS etc. Als OS gebruik ik MoOde (https://moodeaudio.org/)
Helaas, ik heb geen Pi liggen. Ook lees ik dat met een Pi er ook weer een externe dac nodig is. Ik zoek eigenlijk naar een zo compact mogelijk apparaat dat ik uit het zich kan plaatsen. Die `ijshockeypucs' vind ik daarom ook wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
ruftman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Helaas, ik heb geen Pi liggen. Ook lees ik dat met een Pi er ook weer een externe dac nodig is. Ik zoek eigenlijk naar een zo compact mogelijk apparaat dat ik uit het zich kan plaatsen. Die `ijshockeypucs' vind ik daarom ook wel ideaal.
Ok helaas, dan is een van de Wiims waarschijnlijk je beste optie, ik zou persoonlijk voor de Wiim Pro Plus gaan als je budget het toelaat.

Ik ben wel verbaasd dat @DaanTriple7 de dac in zijn Wiim Pro Plus niet goed genoeg vindt. Daar zit een AKM4493SEQ in en die wordt normaal gesproken goed gereviewed.

Zie bijvoorbeeld audiosciencereviews
https://www.audiosciencer...us-streamer-review.50254/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Als de muziek druk is en veel hoge tonen bevat, dan hoor je dat het dac er heel veel moeite mee heeft. Dat is verdwenen nu ik de SU-1 erachter heb. De chip zegt niet alles, je kunt dezelfde chip in een ander apparaat vinden dat heel anders presteert. Hoe het geïmplementeerd is, de voeding, en er zijn vast meer factoren die een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
DaanTriple7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:22:
Als de muziek druk is en veel hoge tonen bevat, dan hoor je dat het dac er heel veel moeite mee heeft. Dat is verdwenen nu ik de SU-1 erachter heb. De chip zegt niet alles, je kunt dezelfde chip in een ander apparaat vinden dat heel anders presteert. Hoe het geïmplementeerd is, de voeding, en er zijn vast meer factoren die een rol spelen.
Ah ok, dank voor de terugkoppeling!

Heb zelf dus twee RPi streamers. Eentje rechtstreeks op de dac van mijn Peachtree audio decco65 en de andere via een Topping D10s aan een setje audioengine actieve speakers. Top geluid voor het geld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:02
ruftman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:39:

Je zou kunnen kijken naar een Chromecast Audio op Marktplaats / Tweakers (https://tweakers.net/aanb...romecast-audio-zwart.html.

Daarnaast zou je een Chromecast (als je die hebt liggen) met een HDMI Audio Extractor aan de gang kunnen. Wel weer meer kabels etc.

Alternatief is raspberry pi2 / pi3 kopen met daarop een HiFiberry Dac: https://www.hifiberry.com...erry-dacplus-rca-version/.
Software die je dan gebruikt is van Hifiberry en is gratis. Kan je zo Roon en Spotify naartoe streamen net als Radio en andere opties: https://www.hifiberry.com/hifiberryos/

Zowel een Chromecast Audio als verschillende HiFiBerry DAC + AMP2 hebben wij hier thuis in gebruik en dat is prettig in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-08 08:19

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dat wat @Aramiss zegt :) Mochtt de vookeur uitgaan naar nieuwe in plaats van de Chromecast Audio van Marktplaats, is een Wiim Mini een oplossing; https://www.wiimhome.com/wiimmini/overview

/Edit; ik moet beter lezen. Je had de Wiim MIni zelf ook al gevonden 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door DaMarcus op 30-01-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@ruftman De Pi is al genoemd. Afhankelijk van je versterker / receiver kun je zelfs zonder DAC; je kunt een Pi gewoon via HDMI aansluiten en er alleen audio over sturen natuurlijk. Gebruik je de ingebouwde DAC van je receiver ofzo. Heb je een analoge amp gaat dat niet op natuurlijk.

Mocht je de Pi route gaan: het is aan te raden om HDMI CEC dan uit te zetten. Scheelt je potentieel een hoop ellende met HDMI handshakes

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
@Falco @Aramiss @The Eagle Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb uiteindelijk voor de Wiim mini gekozen (ik weet het, ik ben lui door zelf geen Pi in elkaar te schroeven). Gisterenavond heb ik hem aangesloten, het instellen was al 10 keer makkelijker dan de Albrecht en ik vind de geluidskwaliteit prima voor mij.
Ik heb nog wel een eenvoudige Dac van Inline liggen die ik de komende dagen ook nog erop ga aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@ruftman
Werkt mooi hè?
Ik weet niet op wat voor setup je hem gebruikt, maar mocht je de audio willen upgraden: zoek die SMSL SU-1 dan eens op. Kost niet veel, en daarmee krijgt de geluidskwaliteit een gigantische boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@DaanTriple7 Dat werkt zeker mooi! Ik gebruik hem in combinatie met een Yamaha receiver en Cambridge Audio SX 50 speakers. In de toekomst zal ik zeker een keer naar de SMSL SU-1 kijken (of luisteren?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
DaanTriple7 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:58:
@ruftman
Werkt mooi hè?
Ik weet niet op wat voor setup je hem gebruikt, maar mocht je de audio willen upgraden: zoek die SMSL SU-1 dan eens op. Kost niet veel, en daarmee krijgt de geluidskwaliteit een gigantische boost.
Ach, ik heb die SMSL SU-1 sinds gisteren in huis en gisteravond aangesloten, dat is een prachtig DACje inderdaad! Het ding is ook bizar klein en compact en toch weer ietsje beter dan de Topping D10s die ik hiervoor gebruikte.

[ Voor 10% gewijzigd door Falco op 02-02-2024 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
ruftman schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:53:
@Falco @Aramiss @The Eagle Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb uiteindelijk voor de Wiim mini gekozen (ik weet het, ik ben lui door zelf geen Pi in elkaar te schroeven). Gisterenavond heb ik hem aangesloten, het instellen was al 10 keer makkelijker dan de Albrecht en ik vind de geluidskwaliteit prima voor mij.
Ik heb nog wel een eenvoudige Dac van Inline liggen die ik de komende dagen ook nog erop ga aansluiten.
Goed gedaan, prutsen met een Pi levert ook weer allerlei keuzes en gepruts op. Ik vind dat leuk, maar dat is niet altijd voor iedereen.

Succes ermee in ieder geval, dat Wiim heeft het wel bij het rechte eind denk ik, uitstekende mogelijkheden voor zo'n klein kastje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
DaanTriple7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:22:
Ik had nog eens gekeken, maar dit is in dit geval wel heel letterlijk, want SU-1 heeft inderdaad dezelfde chip als de Wiim Pro Plus. Grappig dat het voor jou toch zo'n verschil maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Falco schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Ik had nog eens gekeken, maar dit is in dit geval wel heel letterlijk, want SU-1 heeft inderdaad dezelfde chip als de Wiim Pro Plus. Grappig dat het voor jou toch zo'n verschil maakt!
Klopt. En het verschil is noemenswaardig.
Ik las en zag op reviews dat het dac van de Wiim Pro niet top was, en dat die van de Pro Plus beter zou zijn. Ik heb de laatste gekozen zodat ik 'niet ook nog een los dac zou moeten kopen'. De dag dat de Wiim binnenkwam was ook de dag dat ik de SU-1 heb besteld, want ik was teleurgesteld.

[ Voor 29% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-02-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
DaanTriple7 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Klopt. En het verschil is noemenswaardig.
Ik las en zag op reviews dat het dac van de Wiim Pro niet top was, en dat die van de Pro Plus beter zou zijn. Ik heb de laatste gekozen zodat ik 'niet ook nog een los dac zou moeten kopen'. De dag dat de Wiim binnenkwam was ook de dag dat ik de SU-1 heb besteld, want ik was teleurgesteld.
Ach, dat is toch zonde, had je net zo goed de mini of de pro kunnen kopen en voor het uitgespaarde geld de SU-1 erbij kunnen kopen. Maar goed, de Pro Plus kon niet meer terug blijkbaar?

Die Pro lijkt identiek aan de Pro Plus op de dac na
https://www.wiimhome.com/wiimpro/overview

[ Voor 7% gewijzigd door Falco op 02-02-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Falco
Ik vond het prima zo. Ik kreeg er ook een afstandbediening bij, welke los bijgekocht zou moeten worden bij de niet-plus variant op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik heb inmiddels de Wiim Mini op verschillende manieren aangesloten:

-Minijack van de Wiim naar de analoge ingang van mijn receiver: dat klinkt al best aardig
-Optische kabel naar een eenvoudige DAC van het merk Inline die ik nog had liggen (max. 24 bit, 96 khz.) en vanuit de DAC naar de analoge ingang van mijn receiver: dat klinkt al een stuk beter
-Optische kabel rechtreeks naar de optische ingang van mijn receiver (max. 24 bit, 192 khz.): dat klinkt veruit het beste, ik heb geloof ik weinig meer te wensen over.

Daarmee denk ik niet dat ik nog persé een andere DAC nodig heb.
Met de Inlne DAC heb ik nu mijn televisie op de analoge ingang van mijn reveiver verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
ruftman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:56:
Ik heb inmiddels de Wiim Mini op verschillende manieren aangesloten:

-Minijack van de Wiim naar de analoge ingang van mijn receiver: dat klinkt al best aardig
-Optische kabel naar een eenvoudige DAC van het merk Inline die ik nog had liggen (max. 24 bit, 96 khz.) en vanuit de DAC naar de analoge ingang van mijn receiver: dat klinkt al een stuk beter
-Optische kabel rechtreeks naar de optische ingang van mijn receiver (max. 24 bit, 192 khz.): dat klinkt veruit het beste, ik heb geloof ik weinig meer te wensen over.

Daarmee denk ik dat ik nog persé een andere DAC nodig heb.
Met de Inlne DAC heb ik nu mijn televisie op de analoge ingang van mijn reveiver verbonden.
Mis ik hier nou het woordje "niet", of heb je inderdaad nog een DAC nodig?
Daarmee denk ik dat ik niet nog persé een andere DAC nodig heb.

Maar mooi dat je het werkende hebt, en ook verschillen kan horen want dat is ook geen uitgemaakte zaak. Onze oren+hersenen willen soms iets horen en dan gebeurt dat ook.....

[ Voor 8% gewijzigd door Falco op 06-02-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
Falco schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Mis ik hier nou het woordje "niet", of heb je inderdaad nog een DAC nodig?
Daarmee denk ik dat ik niet nog persé een andere DAC nodig heb.

Maar mooi dat je het werkende hebt, en ook verschillen kan horen want dat is ook geen uitgemaakte zaak. Onze oren+hersenen willen soms iets horen en dan gebeurt dat ook.....
Je hebt inderdaad gelijk, ik heb het aangepast.
En je hebt inderdaad gelijk betreft onze oren en hersenen. Daarom laat ik het hierbij en ga ik geen geld uitgeven aan een andere DAC. De rest van mijn audioketen is nou ook niet echt uit de prijsklasse dat zo'n investering in verhouding staat.
Ik heb nu een installatie die ik zelf goed vind klinken.
Pagina: 1