PC voor gaming rond de 1200euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaviaanEter123
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-03-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn pc gaan gebruiken om te gamen, en beetje alledaagse dingen zoals: school, werk en beetje op het internet browsen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil een systeem dat rond de 1200euro zit exclusief toetsenbord, muis en monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat met de producten die ik heb vernoemd ongeveer wel genoeg heb, als iemand denkt dat er problemen zullen zijn dat hoor ik dit graag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij de GPU en CPU het liefst AMD aangezien hun wat goedkoper zijn. Voor de andere onderdelen maakt het me niet zoveel uit als het maar betrouwbare bedrijven zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen andere eisen.

Ga je overklokken?
Ik wil nu niet gaan overklokken, maar dat kan in de toekomst misschien veranderen. Dus het beste zou misschien zijn als de PC daar wel toe instaat is.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb dus een beetje onderzocht hoe alles werkt, alle onderdelen. Bij de meeste onderdelen begrijp ik wel hoe ze nu in elkaar zitten en wat ze een beetje doen. Ik ben alleen een beetje bang dat de onderdelen niet goed met elkaar zullen werken. Ik heb een beetje gelezen over de term bottleneck, en ook dat het tegenwoordig bij de nieuwere onderdelen niet meer voorkomt, maar ik wil toch het zekere voor het onzekere nemen en bij jullie checken of alles een beetje werkt met elkaar.

Ik twijfel tussen de AMD 7600 en de 7600x aangezien de 7600x rond de 8% beter presteert(wat ik veel vind) en maar 30euro duurder is.
Daarnaast heb ik de AMD 7700xt gekozen omdat hij goed presteert. Ik zat te twijfelen tussen de 6700xt en de 7700xt, maar ik denk dat het misschien verstandiger is om de 7700xt te komen aangezien hij beter presteert en misschien iets meer toekomstveilig is.
Ik heb de CPU cooler als aanbeveling gezien op meerdere YouTube video's, en Be Quiet! is een betrouwbaar bedrijf(heb ik gelezen) en het zorgt voor een iets stillere pc.
De PSU heb ik aanbevolen gekregen van een vriend, ik had eerst een andere goedkopere van een onbekend merk maar mijn vriend vond het een beter idee als ik deze zou kopen. En net als bij de CPU cooler zorgt deze voor een iets stillere pc.
De WD black sn850X heb ik overal waar ik een beetje keek als aanbeveling gekregen, daarom heb ik ervoor gekozen.
De Corsair DDR5 is ook een betrouwbaar bedrijf(wederom ergens gelezen) en het heeft 32GB en een 6000MHz geheugen snelheid, dus deze vond ik een goede keuze. Hij is CL36 en ik heb gezien dat er CL32 en CL30 zijn maar die gaan voor veel duurder een is de investering voor mij niet waard.
De behuizing heeft een vriend(andere vriend) van mij ook gehaald die laatst een PC heeft gekocht, ik ben een beetje bang dat de GPU hier niet in gaat passen en kan online ook niet vinden of hij past of niet.
Als laatste de Moederbord met WIFI. Ik kan waarschijnlijk geen internetkabel aansluiten op de pc, daarom met WIFI. Misschien in de toekomst wel, maar voor nu niet. Ik kreeg deze ook veel aanbevolen op YouTube video's.

Mijn twee vragen naar aanleiding van deze tekst zijn dus:
-Gaat dit allemaal met elkaar werken?
-Past de GPU in de behuizing?
-Heeft iemand aanbevelingen hoe ik het kan verbeteren voor dezelfde prijsklasse?

Hieronder vind je de onderdelen die ik mogelijk wil gaan kopen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 224,04€ 224,04
1MoederbordenASRock B650M PRO RS WIFI€ 159,90€ 159,90
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7700 XT Phantom Gaming 12GB OC€ 479,-€ 479,-
1BehuizingenMSI MAG FORGE M100R€ 57,-€ 57,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 39,55€ 39,55
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000C36€ 104,90€ 104,90
1Voedingenbe quiet! System Power 10 750W€ 75,15€ 75,15
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 74,99€ 74,99
Totaal€ 1.214,53

Alvast heel erg bedankt voor als je mij wilt helpen!

Mvg,
BaviaanEter123

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:12

Bouwer21000

Bigger number better

Ik zou voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray gaan, als je PBO daarop aanzet zit je al op vrijwel dezelfde performance als de 7600X. (een 7500F is een 7600 zonder geintegreerde videokaart).

Verder ziet de build er prima uit, de koeler zou ik omwisselen voor de sterkere en goedkopere uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE (zie deze review)

De voeding is nog steeds best wel aan de budget-kant, ik zou iets meer uitgeven voor de uitvoering: Corsair RM650 (2023). Hoewel die een lager wattage heeft is hij wel van betere kwaliteit.

De SSD kan ook iets goedkoper: uitvoering: Lexar NM710 1TB dat verschil is niet erg merkbaar.

De videokaart past inderdaad NIET. Als je in de kenmerken van de case kijkt op tweakers zie je dat de maximale lengte voor de videokaart 300mm is. De lengte van je kaart is 328mm.

Alternatieven voor de case die ik zou aanraden:
uitvoering: Montech Air 903 Base Zwart (als je geen RGB hoeft)
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart RGB (wat luxere optie, 10€ minder zonder rgb)
uitvoering: Fractal Design Pop Air RGB Black TG Clear
Deze 3 past hij allemaal ruim in.

Voor 50€ extra zou ik overigens aanraden om de uitvoering: Sapphire AMD Radeon RX 7800 XT 16GB te overwegen als je voor 1440p gaat.
Een alternatief zou ook de uitvoering: XFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800 kunnen zijn, die zit redelijk dicht onder de 7700XT qua prestaties maar is wel zo'n 50€ goedkoper.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Bouwer21000 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:51:
Ik zou voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray gaan, als je PBO daarop aanzet zit je al op vrijwel dezelfde performance als de 7600X. (een 7500F is een 7600 zonder geintegreerde videokaart).
En deze guide YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity) mocht je er nog meer uit willen halen.

Verder +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:43
De koeler die @Bouwer21000 noemt is bij Amazon nog een stukje goedkoper maar staat hier niet in de pricewatch.

https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

De 7600x kom ik toevallig net 2dehands tegen:
v&a aangeboden: AMD Ryzen 5 7600X Boxed

[ Voor 31% gewijzigd door Pejdref op 01-02-2024 20:41 ]