Vraag over aansluiten 380 v in meterkast (warmtepomp)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weasel851
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-04 20:17
Lang verhaal in het kort: Ik was met een partij in zee gegaan die zowel de onderdelen als de installatie zou verzorgen van de Vaillant 125/6 400 v. Helaas had ik geen vertrouwen meer in deze partij, maar alle onderdelen waren inmiddels geleverd. Ik had op dit punt aangegeven dat ik op zoek zou gaan naar een andere partij die de installatie ging verzorgen. Helaas bleek dit een ingewikkeld ding te zijn. Gelukkig is dit opgelost en heb ik een bedrijf gevonden die de installatie wel op zich wil nemen. Volgende maand wordt bij ons dan eindelijk de warmtepomp geïnstalleerd.

Voor de stroomvoorziening had ik vorig jaar een drie fasen draad aangelegd en in de meterkast laten aansluiten door een elektricien (geheel nieuw laten aanleggen). Bij het bespreken van de offerte kwam naar voren dat de installateur graag zou zien dat óók de binnenunit (regelsysteem) een eigen krachtgroep krijgt. Dit neem ik dus voor mijn rekening.

Ik wil graag zeker zijn van mijn zaak. Ik zou het op prijs stellen als jullie willen meekijken. Vergeet ik iets? Of heb ik ergens een denkfout? Ik hoor het graag.

Foto's meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzNiOdapURE5WoUNdrsqN022GRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufeG2uNzlToi0GkD0jycoart.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqTFgy53V8l3SJ-z1C9JmxmKB-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAYnBjgy8200k4u2kyVVhMZz.jpg?f=fotoalbum_tile

Voordat ik in de kast ga werken uiteraard de hoofdschakelaar uitzetten.

De krachtgroep linksonder is voor de warmtepomp (buitenunit).
Dien ik voor het aansluiten van de binnenunit een nieuwe krachtgroep te plaatsen? En waar kan ik deze het beste plaatsen (linksboven?).

Als ik de bestaande krachtgroep opzoek op internet kom ik uit bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ELqxqm_2cR6WQ4wbklwvG0kBoc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p6K0yNTicGh9mHYyTGILdmcA.webp?f=user_large

Wel een duur ding € 103. :/

Onderaan de krachtgroep zie ik 3 fasen (6 mm?) en 1 blauwe draad naar de rail gaan.
Wanneer ik de nieuwe krachtgroep plaats, dan is het de bedoeling dat ik vanuit deze groep ook 4 draden op dezelfde rail aansluit als de krachtgroep van de warmtepomp?

Aan de bovenkant wordt als vanzelfsprekend de 3 fasendraad aangesloten.

Dank je wel voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:15
Heeft de binnenunit ook een C16 automaat nodig of volstaat B16?
Ik zou hem naast je bestaande 3 fasen automaat plaatsen, dus je 1 fase aardlekautomaat iets naar rechts schuiven.
Inderdaad, er moeten vanaf je nieuwe aardlekautomaat ook 4 draden naar de rail, maar als je hier niet vertrouwd mee bent zou ik het toch echt even laten plaatsen en niet zelf doen.

Heb je een hoofdschakelaar zodat de complete spanning van je kast af kan?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:17
alvast disclaimer: het is eigenlijk een hele eenvoudige vraag, maar als je er zo niet aan uitkomt is het wellicht niet handig dat je het zelf doet.

afin antwoord op je vraag: het is inderdaad gebruikelijk dat een binnen en buiten unit apart zijn gezekerd.
Als ik het zou doen zou ik je huidge aardelek (2f) opschuiven naar rechts (deze ruimte heb je als het goed is in je draad zitten) waardoor je de nieuwe ALAMAT naast de andere kan plaatsen (dit is eenerzijds netter) en je kan dan wellicht ook een kam gebruiken om ze door te lussen, zo niet gebruik je de 6mm2 die wordt meegeleverd met de automaat en lus je hem aan de onderzijde door.

Vervolgens trek je naar de unit een 5aderige kabel 2,5mm dus 3fasen + N + PE.
Let ook op: nu heb je als afbeelding een C automaat, is deze nodig vanuit leverancier? normaal pak je een B

Daarnaast vindt ik 103euro nog redelijk meevallen, zeker als je dit vergelijkt over de gehele kosten van de installatie.

p.s. weet je zeker dat je een hoofdschakelaar hebt? ik zie die niet op de afbeeldingen, of zit die ik de kast aan de rechterzijde?

Ohja had ik al gezegd dat het wellicht niet handig was als je het zelf deed?

Oh. ik zie dat @Jorn mij al voor was 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weasel851
Ik zie nu wat jullie bedoelen met C16. Dit moet inderdaad een B16 zijn, mijn fout.

Ik begrjip jullie zorgen, goed dat jullie mij hierop attenteren. Een stukje achtergrond van mijzelf: ik heb door de hele woning nieuwe elektra gelegd, nieuwe cv- en waterleidingen getrokken, de buitenunit geplaatst + wanden gestuct et cetera. Ik meen wel enig technisch inzicht te hebben. Als het om de meterkast gaat heb ik weleens draden aangesloten op een nieuwe groep. Echter het plaatsen van een krachtgroep is voor mij nieuw. En juist daarom lijkt het mij handig om advies in te winnen.

Apart zekeren: duidelijk. Volgens de aansluitschema's kon ik zowel 230 als 380 v gebruiken. Ik had een aparte groep (230) hiervoor geplaatst, maar nu moet dit dus 380 v zijn. Vandaar mijn vraag rondom de krachtgroep.

Opschuiven van de bestaande aardlek: zo had ik het nog niet bekeken. Dit is wel een goede.
Er is een hoofdschakelaar aanwezig in de kast aan de rechterzijde waarmee ik alle stroom kan uitschakelen.

Dan nog een vraag: de monteur gaf aan dat ik het beste ook werkschakelaars in de installatie kon plaatsen. Ik dacht hieraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTnwZdowMwqTCDIFK_PNEQ71ies=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zxIxfkbqjnjObepimfpP0Wjw.webp?f=fotoalbum_large

Ik vind het een logische gedachte om twee van deze schakelaars te plaatsen zodat beide apparaten afzondelijk kunnen worden uitgeschakeld. Of zou 1 wellicht ook kunnen volstaan?

link: https://www.elektramat.nl...ng-kabelinvoer-bw425tpsn/ met 4 polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31

timovd

Voorsprong door techniek

Wat ben je van plan met de kookgroep te doen? Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:46
Kookgroep kan gewoon prima werken op deze manier hoor ts, als je nu nergens last van hebt lekker zo laten zitten.
Oh nog niet eens aangesloten zie ik. Ik ben eerder benieuwd hoe het deel van t busboard waar hij in geklikt zit van voeding voorzien word. In ieder geval niet via de aardlek.
Ik denk niet achter de aardlek inderdaad. Dit kan alleen als de installateur de aardcircuitimpedantie heeft gemeten of je aarding van de netbeheerder krijgt.
Maar in een nieuwe installatie was een kracht aardlekautomaat voor t koken wel mooier geweest.

[ Voor 39% gewijzigd door Makrolon op 31-01-2024 10:16 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31

timovd

Voorsprong door techniek

@Makrolon Nu zal de TS nergens last van hebben m.b.t. de kookgroep.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:46
timovd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:15:
@Makrolon Nu zal de TS nergens last van hebben m.b.t. de kookgroep.
Zie mn edit ;)

Maar waarschijnlijk na aansluiten ook nogsteeds nergens last van hoor ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Weasel851 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:55:
Ik zie nu wat jullie bedoelen met C16. Dit moet inderdaad een B16 zijn, mijn fout.

Ik begrjip jullie zorgen, goed dat jullie mij hierop attenteren. Een stukje achtergrond van mijzelf: ik heb door de hele woning nieuwe elektra gelegd, nieuwe cv- en waterleidingen getrokken, de buitenunit geplaatst + wanden gestuct et cetera. Ik meen wel enig technisch inzicht te hebben. Als het om de meterkast gaat heb ik weleens draden aangesloten op een nieuwe groep. Echter het plaatsen van een krachtgroep is voor mij nieuw. En juist daarom lijkt het mij handig om advies in te winnen.

Apart zekeren: duidelijk. Volgens de aansluitschema's kon ik zowel 230 als 380 v gebruiken. Ik had een aparte groep (230) hiervoor geplaatst, maar nu moet dit dus 380 v zijn. Vandaar mijn vraag rondom de krachtgroep.

Opschuiven van de bestaande aardlek: zo had ik het nog niet bekeken. Dit is wel een goede.
Er is een hoofdschakelaar aanwezig in de kast aan de rechterzijde waarmee ik alle stroom kan uitschakelen.

Dan nog een vraag: de monteur gaf aan dat ik het beste ook werkschakelaars in de installatie kon plaatsen. Ik dacht hieraan:
[Afbeelding]

Ik vind het een logische gedachte om twee van deze schakelaars te plaatsen zodat beide apparaten afzondelijk kunnen worden uitgeschakeld. Of zou 1 wellicht ook kunnen volstaan?

link: https://www.elektramat.nl...ng-kabelinvoer-bw425tpsn/ met 4 polen.
Goed te horen dat je deels ervaring hebt echter houden we je graag scherp.

Wat betreft de schakelaar ben je verplicht er 2 te plaatsen (je mag geen groepen samenvoegen in dezelfde doos). Je plaatst dan ook 1 schakelaar BIJ de buitenunit en 1 BIJ de binnenunit. deze zijn er voor als extra zekerheid als je bij de installatie staat om er zeker van te zijn dat je spanningsloos werk. Mocht er iets gebeuren als je naast een van de units staat, dan kun je de werkschakelaar omzetten ipv eerst naar de meterkast te lopen :+ ...

Ik zou als ik jou was tot aan de schakelaars werken dus meterkast naar schakelaar, dan moet de installateur zijn deel aansluiten van installatie naar werkschakelaar, dan is er ook meteen een duidelijke scheiding mocht er dadelijk iets niet kloppen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weasel851
Bij deze nog een terugkoppeling.

Nieuwe kabel gelegd van meterkast naar de binnenunit en aangesloten op de aardlekautomaat. Het plaatsen van dit ding ging probleemloos. De schroeven met 2.8 nm aangedraaid.

Aardlekschakelaar getest en werkt naar behoren. 👍🏻

De monteur hoeft enkel zijn deel aan te sluiten op de systemen.

Bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK6IDI_a-O2UYc51b7-Zin4HWZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51DhtUHmAIw73uTaZLdHZdUA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPeWDwo_3qLrmMEcvwX-6mRL9dU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkuOFuEiir4MimJUTnvtPdJX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0wXmlAtEc884OkW6y97X0l1_hA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rbZFWQ4eecP2YFfh2bxLVwD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Super ziet er uit zoals het eruit hoort te zien 8)
Ook nice om een keer terugkoppeling te krijgen :o
Pagina: 1