Lang verhaal in het kort: Ik was met een partij in zee gegaan die zowel de onderdelen als de installatie zou verzorgen van de Vaillant 125/6 400 v. Helaas had ik geen vertrouwen meer in deze partij, maar alle onderdelen waren inmiddels geleverd. Ik had op dit punt aangegeven dat ik op zoek zou gaan naar een andere partij die de installatie ging verzorgen. Helaas bleek dit een ingewikkeld ding te zijn. Gelukkig is dit opgelost en heb ik een bedrijf gevonden die de installatie wel op zich wil nemen. Volgende maand wordt bij ons dan eindelijk de warmtepomp geïnstalleerd.
Voor de stroomvoorziening had ik vorig jaar een drie fasen draad aangelegd en in de meterkast laten aansluiten door een elektricien (geheel nieuw laten aanleggen). Bij het bespreken van de offerte kwam naar voren dat de installateur graag zou zien dat óók de binnenunit (regelsysteem) een eigen krachtgroep krijgt. Dit neem ik dus voor mijn rekening.
Ik wil graag zeker zijn van mijn zaak. Ik zou het op prijs stellen als jullie willen meekijken. Vergeet ik iets? Of heb ik ergens een denkfout? Ik hoor het graag.
Foto's meterkast:
Voordat ik in de kast ga werken uiteraard de hoofdschakelaar uitzetten.
De krachtgroep linksonder is voor de warmtepomp (buitenunit).
Dien ik voor het aansluiten van de binnenunit een nieuwe krachtgroep te plaatsen? En waar kan ik deze het beste plaatsen (linksboven?).
Als ik de bestaande krachtgroep opzoek op internet kom ik uit bij deze:
Wel een duur ding € 103.
Onderaan de krachtgroep zie ik 3 fasen (6 mm?) en 1 blauwe draad naar de rail gaan.
Wanneer ik de nieuwe krachtgroep plaats, dan is het de bedoeling dat ik vanuit deze groep ook 4 draden op dezelfde rail aansluit als de krachtgroep van de warmtepomp?
Aan de bovenkant wordt als vanzelfsprekend de 3 fasendraad aangesloten.
Dank je wel voor het meedenken!
Voor de stroomvoorziening had ik vorig jaar een drie fasen draad aangelegd en in de meterkast laten aansluiten door een elektricien (geheel nieuw laten aanleggen). Bij het bespreken van de offerte kwam naar voren dat de installateur graag zou zien dat óók de binnenunit (regelsysteem) een eigen krachtgroep krijgt. Dit neem ik dus voor mijn rekening.
Ik wil graag zeker zijn van mijn zaak. Ik zou het op prijs stellen als jullie willen meekijken. Vergeet ik iets? Of heb ik ergens een denkfout? Ik hoor het graag.
Foto's meterkast:
![]() | ![]() |
Voordat ik in de kast ga werken uiteraard de hoofdschakelaar uitzetten.
De krachtgroep linksonder is voor de warmtepomp (buitenunit).
Dien ik voor het aansluiten van de binnenunit een nieuwe krachtgroep te plaatsen? En waar kan ik deze het beste plaatsen (linksboven?).
Als ik de bestaande krachtgroep opzoek op internet kom ik uit bij deze:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p6K0yNTicGh9mHYyTGILdmcA.webp?f=user_large)
Wel een duur ding € 103.

Onderaan de krachtgroep zie ik 3 fasen (6 mm?) en 1 blauwe draad naar de rail gaan.
Wanneer ik de nieuwe krachtgroep plaats, dan is het de bedoeling dat ik vanuit deze groep ook 4 draden op dezelfde rail aansluit als de krachtgroep van de warmtepomp?
Aan de bovenkant wordt als vanzelfsprekend de 3 fasendraad aangesloten.
Dank je wel voor het meedenken!