Dat zou wel kunnen. Bedenk echter wel dat 'waar mensen over praten' geen indicatie is van echte risico. RIsico is combinatie van kans dat iets gebeurt (getal tussen 0 gebeurt nooit en 1 gebeurt zeker) en kosten als het gebeurt.
Dat er in een paar beperkte gebieden problemen in het nieuws zijn geweest wil niet zeggen dat je daar overal last van zult hebben. Overgrote deel van stroomstoringen is simpelweg uitval, en gemiddelde aansluiting heeft daar eens per drie jaar last van. Nu,vraag is welk percentage van die storingen geen uitval is maar overspanning. Bovengrens is de categorie 'overig' uit rapporten van Netbeheer Nederland; 8% valt daarin, wat zou impliceren dat het maximaal eens per 24 jaar zou gebeuren..Maar dat is een schromelijke overschatting, want dat zegt alleen dat er geen oorzaak in de woning is, graafschade of iets vergelijkbaars. Ik denk dat als we 1% kiezen het al veel is. Dan heb je het over eens per 300 jaar. Niet vaak dus. Pas overigens op met cijfers uit andere landen erbij te pakken. Er is een paper uit 1967 uit de US waar gemeten werd hoe vaak >1200V gemeten werd op huisaansluitingen, dat aangaf dat over 2 jaar tijd bijna 3% van woningen dat hadden - maar dat is in US waar stroomleidingen bijna allemaal bovengronds zijn, huizen verder iut elkaar en overgrote deel van gevallen bleek te gaan om blikseminslag. NIet te vergelijken dus.
Nu, dat is de frequentie/risico, dan de vraag wat de kosten zijn. Dat hangt af van wat je hebt staan, wat het kost en hoe vaak je het vervangt. Het hangt ook af van wat je moet doen bij pech. Ik zou steunen en zuchten, voeding van PC openschroeven en zekering vervangen. Kosten EUR 1. Een ander met redelijke PC-kennis zou voeding vervangen, kosten EUR 100. Een totale leek zou hele PC vervangen, kosten misschien EUR 1000. Dat maakt nogal uit voor de berekening, maar stel dat we voor het gemak EUR 1000 nemen. Dat zijn niet je eigen kosten, dat declareer je bij je verzekering, je betaalt zelf alleen eigen risico. Dat hangt af van je polis (en of je ueberhaupt verzekerd bent). Maar laten we worst-case nemen dat het EUR 1000 kost. En laten we afschrijving niet meerekenen (als je toch 5 jaar met zo'n ding doet en al 4 jaar achter de rug hebt is restwaarde maar EUR 200....)
Dan hebben we eens per 300 jaar EUR 1000 aan kosten. Per jaar heb je dus EUR 3.33 risico. Over de 5 jaar levensduur van je PC , wordt dat EUR 16.65. Dus als de overspanningsbeveiliging hooguit dat kost en 100% van overspanningsproblemen oplost, aen ls je schade altijd EUR 1000 zal zijn is het een goed idee. Kost het meer en/of is het minder effectief, dan verschiuft de afweging. In mijn geval zal de schade minder zijn, dus zou de beveiligig evenredig goedkoper moeten zijn .Dat is het niet -> ik investeer er niet in.
Denk je dat het toch zinnig is? Ga dan niet prutsen met stekkerdozen, maar regel het in de meterkast. Zie hier voor info (met lichte 'wij van WC-Eend' risico

)
https://installo.nl/welke...gen-overspanning-zijn-er/