Stekkerdoos voor overspanningsbeveiliging - Max lekstroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-09 00:06
Beste medetweakers,

Ik wil graag mijn dure desktop PC beschermen tegen overspanning. Hiervoor overweeg ik een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging aan te schaffen.

Helaas heb ik erg weinig kennis op dit gebied.

Mijn oog is gevallen op een viertal stekkerdozen van het merk 'brennenstuhl'. Deze dozen bieden bescherming tegen lekstroom van respectievelijk 13.500A, 19.500 A, 26.000A en 60.000 A

Mijn vragen zijn tweeledig:
  • Is het de moeite waard om een dergelijke stekkerdoos aan te schaffen voor de bescherming tegen overspanning?
  • Zo ja, welk van deze vier modellen is het meest geschikt of maakt de keuze tussen deze modellen niet veel uit?
Alvast dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
Zover ik weet, beschermt het in de praktijk alleen bij blikseminslag. De kans is klein, maar als je iets heel waardevol vindt, zoals een mooie pc en alles wat er aan vast zit, dan kun je zoiets kopen. Heb er zelf ook één voor de pc. In de praktijk zal het systeem nooit gebruikt worden, maar ja...

De hoogste waarde is het beste. Het hangt af van de specifieke bliksem en waar het inslaat. Ik heb er één van een bouwmarkt, je moet er naar mijn mening niet teveel aan uitgeven. Een pc is op zich ook slechts een paar duizend euro, dat is vervangbaar. De pc zal eerder stuk gaan door ouderdom dan door een inslag... Je kunt ook een degelijke inboedelverzekering hebben, dan kun je de oude pc vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik neem aan dat het ook wel beschermd bij zwevende nul, maar daarvoor hoeft hij iig niet zulke stromen aan te kunnen.

Probleem bij blikseminslag blijft dat die bliksem net een paar kilometer door de lucht is komen zetten, afhankelijk hoe dicht hij bij jouw net inslaat gaat die niet tegengehouden worden door een stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
@Sissors Wat is precies een zwevende nul? (excuses, ik ben echt een leek op dit vlak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DLSS schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:35:
@Sissors Wat is precies een zwevende nul? (excuses, ik ben echt een leek op dit vlak).
Als je een 3 fase aansluiting hebt (al kan het ook met 1 fase volgens mij als het wat verderop op het net verkeerd gaat, al in dat geval wordt iig alles vergoedt), kan de nul los raken. Normaal heb je 230V tussen elke fase en de nul, en een 400V tussen de verschillende fases. Als de nul los raakt, en er tegelijk een grote verbruiker is op een andere fase (een waterkoker bijvoorbeeld), dan zal die grote verbruiker de nul naar zijn fase trekken, waardoor er 400V komt te staan op jouw PC.

En voor het geval bovenstaande niet duidelijk is (heeft eigenlijk tekeningen nodig): Het komt erop neer dat als iemand in jouw meterkast bezig is, en perongeluk de nul draad niet goed vast zet als de handel wordt ingeschakeld, je 400V op apparatuur kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
@Sissors Ik heb slechts een 1-fase aansluiting dus dat zal dan gelukkig een wat minder groot risico zijn.

Een andere vraag die me te binnen schiet: Helpt zo'n stekkerdoos bijvoorbeeld ook tegen spanningspieken op het net? Of is dat überhaupt niet echt een reëel risico?

[ Voor 13% gewijzigd door DLSS op 30-01-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Daarnaast loop je het risico dat de verhoogde spanning over bijvoorbeeld je netwerkkabels je pc bereikt. Dit is mij jaren geleden gebeurd. Blikseminslag in de wijk, via de coax komt een hoge spanning binnen. Alle netwerkapparatuur geroosterd. Daarnaast verschillende apparaten, waaronder de tv die via netwerk aangesloten was, ook geroosterd. Wel overal overspanningsbeveiliging aanwezig, maar dan nog kan het mis gaan.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Twazerty schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:50:
Daarnaast loop je het risico dat de verhoogde spanning over bijvoorbeeld je netwerkkabels je pc bereikt. Dit is mij jaren geleden gebeurd. Blikseminslag in de wijk, via de coax komt een hoge spanning binnen. Alle netwerkapparatuur geroosterd. Daarnaast verschillende apparaten, waaronder de tv die via netwerk aangesloten was, ook geroosterd. Wel overal overspanningsbeveiliging aanwezig, maar dan nog kan het mis gaan.
Oh wow, wist niet dat dat kon. Heb je de schade vergoed kunnen krijgen bij je verzekeraar destijds?

En is dat specifiek een risico dat samenhangt met coax met een koperen kern, of geldt dat ook voor glasvezelaansluitingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26
Heb zelf ook enige tijd dit soort apparatuur gebruikt. Toen kwam ik erachter dat veel kleine UPS apparaten eigenlijk hierin luxer zijn. De uitgangsspanning is bij veel modellen ook gemonitord. Batterij deel. Tjah als je een kleine koopt en je doet een flinke game pc erop dat is natuurlijk te verwachten dat hij heel snel uitgaat. Maar anders was hij toch wel uit met stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
@Cave_Boy

Dat is inderdaad wat luxer haha. De computer hoeft van mij niet perse door te werken als de stroom uitvalt. Mijn hoofddoel is om de componenten te beschermen tegen zaken als eventuele spanningspieken op het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DLSS schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Oh wow, wist niet dat dat kon. Heb je de schade vergoed kunnen krijgen bij je verzekeraar destijds?

En is dat specifiek een risico dat samenhangt met coax met een koperen kern, of geldt dat ook voor glasvezelaansluitingen?
Het geldt voor alles wat geleidend is. Dat is alles rondom voeding, aansluiting en communicatie - maar uitgerekend niet glasvezel. Dat is ook waarom glasvezel en niet koper aangeraden wordt voor significante verbindingen buiten in gebieden met risico op blikseminslag.

Als je naar koperen aansluitingen kijkt, verschilt risico ook per aansliuting. Die risico is vaak exact omgekeerde van wat mensen zonder kennis denken. In je voeding zit een zekering. Bij een spanningspiek brandt die door.en beschermt die zekering je voeding en wat erop aangesloten is. Ethernetadapters hebben optocouplers om wat er electrisch gebeurt op de kabel te scheiden van wat er electrisch gebeurt in de PC. USB-poorten hebben SMD zekeringen erachter. Nadeel is dat die lastig te vervangen zijn, dus bord waar ze op zitten kan doorgaans de kliko in - maar componenten erop zullen nog goed zijn. Zelfde geldt voor digitalte video (HDMI/DP) aansluitingen, met de kanttekening dat er vaak geen losse componenten zijn, dus als het mis gaat met je HDMI-poort is die poort dood, en als er geen tweede poort is op het apparaar is het einde verhaal. Dus USB en HDMI zijn een groter gevaar voor je computer dan Ethernet of voedingspieken.

Nu, bij blikseminslag helpt dit alles niets, maar dat doet een spanningslof ook niet, want je krijgt te maken met enorme inductiestromen binnenin je apparatuur, al zijn ze volledig losgekoppeld van alles.

Enige situatie waarin een slof met overspanningsbeveiliging tegen bliksem helpt, is als de inslag ver van je huis is maar via de kabel naar jouw huis vervoerd wordt. Dat gebeurt typisch met bovengrondse electriciteitsleidingen. In NL zijn die leidingen nagenoeg altijd ondergronds en is dit niet van toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
dion_b schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 02:36:
[...]

Het geldt voor alles wat geleidend is. Dat is alles rondom voeding, aansluiting en communicatie - maar uitgerekend niet glasvezel. Dat is ook waarom glasvezel en niet koper aangeraden wordt voor significante verbindingen buiten in gebieden met risico op blikseminslag.

Als je naar koperen aansluitingen kijkt, verschilt risico ook per aansliuting. Die risico is vaak exact omgekeerde van wat mensen zonder kennis denken. In je voeding zit een zekering. Bij een spanningspiek brandt die door.en beschermt die zekering je voeding en wat erop aangesloten is. Ethernetadapters hebben optocouplers om wat er electrisch gebeurt op de kabel te scheiden van wat er electrisch gebeurt in de PC. USB-poorten hebben SMD zekeringen erachter. Nadeel is dat die lastig te vervangen zijn, dus bord waar ze op zitten kan doorgaans de kliko in - maar componenten erop zullen nog goed zijn. Zelfde geldt voor digitalte video (HDMI/DP) aansluitingen, met de kanttekening dat er vaak geen losse componenten zijn, dus als het mis gaat met je HDMI-poort is die poort dood, en als er geen tweede poort is op het apparaar is het einde verhaal. Dus USB en HDMI zijn een groter gevaar voor je computer dan Ethernet of voedingspieken.

Nu, bij blikseminslag helpt dit alles niets, maar dat doet een spanningslof ook niet, want je krijgt te maken met enorme inductiestromen binnenin je apparatuur, al zijn ze volledig losgekoppeld van alles.

Enige situatie waarin een slof met overspanningsbeveiliging tegen bliksem helpt, is als de inslag ver van je huis is maar via de kabel naar jouw huis vervoerd wordt. Dat gebeurt typisch met bovengrondse electriciteitsleidingen. In NL zijn die leidingen nagenoeg altijd ondergronds en is dit niet van toepassing.
Dank voor de zeer uitgebreide toelichting!

Beschermt zo’n stekkerdoos met overspanningsbeveiliging wel tegen ‘spanningspieken in het net’ waar mensen de laatste tijd meer over praten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DLSS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Dank voor de zeer uitgebreide toelichting!

Beschermt zo’n stekkerdoos met overspanningsbeveiliging wel tegen ‘spanningspieken in het net’ waar mensen de laatste tijd meer over praten?
Dat zou wel kunnen. Bedenk echter wel dat 'waar mensen over praten' geen indicatie is van echte risico. RIsico is combinatie van kans dat iets gebeurt (getal tussen 0 gebeurt nooit en 1 gebeurt zeker) en kosten als het gebeurt.

Dat er in een paar beperkte gebieden problemen in het nieuws zijn geweest wil niet zeggen dat je daar overal last van zult hebben. Overgrote deel van stroomstoringen is simpelweg uitval, en gemiddelde aansluiting heeft daar eens per drie jaar last van. Nu,vraag is welk percentage van die storingen geen uitval is maar overspanning. Bovengrens is de categorie 'overig' uit rapporten van Netbeheer Nederland; 8% valt daarin, wat zou impliceren dat het maximaal eens per 24 jaar zou gebeuren..Maar dat is een schromelijke overschatting, want dat zegt alleen dat er geen oorzaak in de woning is, graafschade of iets vergelijkbaars. Ik denk dat als we 1% kiezen het al veel is. Dan heb je het over eens per 300 jaar. Niet vaak dus. Pas overigens op met cijfers uit andere landen erbij te pakken. Er is een paper uit 1967 uit de US waar gemeten werd hoe vaak >1200V gemeten werd op huisaansluitingen, dat aangaf dat over 2 jaar tijd bijna 3% van woningen dat hadden - maar dat is in US waar stroomleidingen bijna allemaal bovengronds zijn, huizen verder iut elkaar en overgrote deel van gevallen bleek te gaan om blikseminslag. NIet te vergelijken dus.

Nu, dat is de frequentie/risico, dan de vraag wat de kosten zijn. Dat hangt af van wat je hebt staan, wat het kost en hoe vaak je het vervangt. Het hangt ook af van wat je moet doen bij pech. Ik zou steunen en zuchten, voeding van PC openschroeven en zekering vervangen. Kosten EUR 1. Een ander met redelijke PC-kennis zou voeding vervangen, kosten EUR 100. Een totale leek zou hele PC vervangen, kosten misschien EUR 1000. Dat maakt nogal uit voor de berekening, maar stel dat we voor het gemak EUR 1000 nemen. Dat zijn niet je eigen kosten, dat declareer je bij je verzekering, je betaalt zelf alleen eigen risico. Dat hangt af van je polis (en of je ueberhaupt verzekerd bent). Maar laten we worst-case nemen dat het EUR 1000 kost. En laten we afschrijving niet meerekenen (als je toch 5 jaar met zo'n ding doet en al 4 jaar achter de rug hebt is restwaarde maar EUR 200....)

Dan hebben we eens per 300 jaar EUR 1000 aan kosten. Per jaar heb je dus EUR 3.33 risico. Over de 5 jaar levensduur van je PC , wordt dat EUR 16.65. Dus als de overspanningsbeveiliging hooguit dat kost en 100% van overspanningsproblemen oplost, aen ls je schade altijd EUR 1000 zal zijn is het een goed idee. Kost het meer en/of is het minder effectief, dan verschiuft de afweging. In mijn geval zal de schade minder zijn, dus zou de beveiligig evenredig goedkoper moeten zijn .Dat is het niet -> ik investeer er niet in.

Denk je dat het toch zinnig is? Ga dan niet prutsen met stekkerdozen, maar regel het in de meterkast. Zie hier voor info (met lichte 'wij van WC-Eend' risico :P )
https://installo.nl/welke...gen-overspanning-zijn-er/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:13
Spanningspieken op het net hebben mensen het over een piek boven 250 (en eigenlijk richting 253) V.
Jouw pc kan zo'n piek wel overleven.

Andersom, stel dat in avond ineens 3 elektrische autos tegelijk gaan laden kan je een dal krijgen, ook dat overleeft je pc wel.

Dus laat je niet gek maken dat er gigantische pieken in ons stroomnet zijn, die 20V verhoging kan je niet vergelijken met blikseminslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
dion_b schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:49:
[...]

Dat zou wel kunnen. Bedenk echter wel dat 'waar mensen over praten' geen indicatie is van echte risico. RIsico is combinatie van kans dat iets gebeurt (getal tussen 0 gebeurt nooit en 1 gebeurt zeker) en kosten als het gebeurt.

Dat er in een paar beperkte gebieden problemen in het nieuws zijn geweest wil niet zeggen dat je daar overal last van zult hebben. Overgrote deel van stroomstoringen is simpelweg uitval, en gemiddelde aansluiting heeft daar eens per drie jaar last van. Nu,vraag is welk percentage van die storingen geen uitval is maar overspanning. Bovengrens is de categorie 'overig' uit rapporten van Netbeheer Nederland; 8% valt daarin, wat zou impliceren dat het maximaal eens per 24 jaar zou gebeuren..Maar dat is een schromelijke overschatting, want dat zegt alleen dat er geen oorzaak in de woning is, graafschade of iets vergelijkbaars. Ik denk dat als we 1% kiezen het al veel is. Dan heb je het over eens per 300 jaar. Niet vaak dus. Pas overigens op met cijfers uit andere landen erbij te pakken. Er is een paper uit 1967 uit de US waar gemeten werd hoe vaak >1200V gemeten werd op huisaansluitingen, dat aangaf dat over 2 jaar tijd bijna 3% van woningen dat hadden - maar dat is in US waar stroomleidingen bijna allemaal bovengronds zijn, huizen verder iut elkaar en overgrote deel van gevallen bleek te gaan om blikseminslag. NIet te vergelijken dus.

Nu, dat is de frequentie/risico, dan de vraag wat de kosten zijn. Dat hangt af van wat je hebt staan, wat het kost en hoe vaak je het vervangt. Het hangt ook af van wat je moet doen bij pech. Ik zou steunen en zuchten, voeding van PC openschroeven en zekering vervangen. Kosten EUR 1. Een ander met redelijke PC-kennis zou voeding vervangen, kosten EUR 100. Een totale leek zou hele PC vervangen, kosten misschien EUR 1000. Dat maakt nogal uit voor de berekening, maar stel dat we voor het gemak EUR 1000 nemen. Dat zijn niet je eigen kosten, dat declareer je bij je verzekering, je betaalt zelf alleen eigen risico. Dat hangt af van je polis (en of je ueberhaupt verzekerd bent). Maar laten we worst-case nemen dat het EUR 1000 kost. En laten we afschrijving niet meerekenen (als je toch 5 jaar met zo'n ding doet en al 4 jaar achter de rug hebt is restwaarde maar EUR 200....)

Dan hebben we eens per 300 jaar EUR 1000 aan kosten. Per jaar heb je dus EUR 3.33 risico. Over de 5 jaar levensduur van je PC , wordt dat EUR 16.65. Dus als de overspanningsbeveiliging hooguit dat kost en 100% van overspanningsproblemen oplost, aen ls je schade altijd EUR 1000 zal zijn is het een goed idee. Kost het meer en/of is het minder effectief, dan verschiuft de afweging. In mijn geval zal de schade minder zijn, dus zou de beveiligig evenredig goedkoper moeten zijn .Dat is het niet -> ik investeer er niet in.

Denk je dat het toch zinnig is? Ga dan niet prutsen met stekkerdozen, maar regel het in de meterkast. Zie hier voor info (met lichte 'wij van WC-Eend' risico :P )
https://installo.nl/welke...gen-overspanning-zijn-er/
Wauw, dank voor deze zeer uitgebreide reply haha!

Ik val in de categorie voeding vervangen. De PC in kwestie is wel fors duurder dan 1000 euro en de voeding wat duurder dan 100 euro, maar uitgaande van jouw uiteenzetting is een 80 euro kostende stekkerdoos alsnog overkill :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
99ruud99 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 01:03:
Spanningspieken op het net hebben mensen het over een piek boven 250 (en eigenlijk richting 253) V.
Jouw pc kan zo'n piek wel overleven.

Andersom, stel dat in avond ineens 3 elektrische autos tegelijk gaan laden kan je een dal krijgen, ook dat overleeft je pc wel.

Dus laat je niet gek maken dat er gigantische pieken in ons stroomnet zijn, die 20V verhoging kan je niet vergelijken met blikseminslag.
Ik denk inderdaad dat ik het risico ietwat overschat heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kunt ook nog kijken naar hoeveel joule een surge protector kan afleiden voordat deze doorbrandt en de bescherming ophoudt. Deze varieert meestal tussen 500 joule en 3500 joule.

Een surge protector van 3500 joule gaat langer mee dan een van 500. Je kunt niet zien hoeveel joule je nog over hebt. Maar de meeste surge protectors hebben een "protected" lampje om aan te geven dat ze nog bescherming bieden.

Omdat er over de jaren vaak kleinere spanningspieken zijn die de capaciteit van de protector op gebruiken is het aan te raden om oude surge protectors te vervangen.

https://www.rockwallelect...-joule-rating-do-you-need

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1