Airconditioning in een appartement.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Busy-Today-88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03 17:40
Recentelijk hebben mijn vrouw en ik een appartement (uit 2017) gekocht.
In de zomer word het hier erg heet in huis (31,5C). /
Nu zitten wij aan airconditioning te denken.

Nu hebben we al een projectgroepje opgericht en hebben we een aantal dingen besproken. We kwamen eerder uit op een monblok airco dan op een split airco, dit ook vanwege de (erg) strenge regels die eraan vasthangen. Mocht er een split airco komen dan moet de unit op het balkon komen te staan.

Ik ben benieuwd naar 2 zaken:

Ik was ik benieuwd wat mensen hun ervaring is met een monoblok airco?
Daarnaat mocht je een split airco op je balkon hebben staan, dan hoor ik ook graag je ervaring en wat het doet qua geluid?

Hieronder heb ik een plategrond van mijn appartement geupload zodat jullie de afmetingen ook kunnen zien van het appartement en geeft het een beetje een idee van hoe en wat.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OvRepDptmynGWcEvzcpcoXydok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AMfv1kxXm4QPUEv4z4gf0kJK.png?f=user_large

Beste antwoord (via Busy-Today-88 op 05-02-2024 12:19)

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:53
Ik heb een 5kw split unit (MHI) op mijn achter balkon staan en qua geluid valt me dat heel erg mee. Gelukkig staat hij aan de wegkant dus het geluid van auto's is harder.

In de zomer moet je denk ik niet naar 20 graden willen koelen maar net even een paar graden (en de vochtigheid eruit) is bij mij meestal genoeg. Mijn appartement zit op de bovenste verdieping en kan ook lekker opwarmen. Als het eenmaal een beetje op temperatuur is valt het geluid heel erg mee, dan gaat hij terugschalen. Beetje overcapaciteit kan geen kwaad dan, dan loopt hij wat rustiger en kan die het op temperatuur houden.

Ik gebruik hem ook als hoofdverwarming en bij vorst moet hij wel behoorlijk werken en dan kan ik me voorstellen dat het geluid best hard wordt. Gelukkig heeft dan iedereen alles dichtzitten.

Success met overtuigen, ik had het voordeel dat mijn buren al een airco hebben. Tijdens vergadering heb ik ook expres gezegd dat ik een airco wilde en geen warmtepomp om mee te verwarmen. Voor veel mensen is dat een heel ander ding.

Er is ook iemand bij ons die zo'n airco heeft zonder buitenunit, met twee keer een flink gat door de gevel. Dan heb je in elk geval alle "herrie" binnen. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt, heb ze nog nooit gesproken.

Alle reacties

Pagina: 1