Airconditioning in een appartement.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 21:16
Recentelijk hebben mijn vrouw en ik een appartement (uit 2017) gekocht.
In de zomer word het hier erg heet in huis (31,5C). /
Nu zitten wij aan airconditioning te denken.

Nu hebben we al een projectgroepje opgericht en hebben we een aantal dingen besproken. We kwamen eerder uit op een monblok airco dan op een split airco, dit ook vanwege de (erg) strenge regels die eraan vasthangen. Mocht er een split airco komen dan moet de unit op het balkon komen te staan.

Ik ben benieuwd naar 2 zaken:

Ik was ik benieuwd wat mensen hun ervaring is met een monoblok airco?
Daarnaat mocht je een split airco op je balkon hebben staan, dan hoor ik ook graag je ervaring en wat het doet qua geluid?

Hieronder heb ik een plategrond van mijn appartement geupload zodat jullie de afmetingen ook kunnen zien van het appartement en geeft het een beetje een idee van hoe en wat.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OvRepDptmynGWcEvzcpcoXydok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AMfv1kxXm4QPUEv4z4gf0kJK.png?f=user_large

Beste antwoord (via Busy-Today-88 op 05-02-2024 12:19)

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Ik heb een 5kw split unit (MHI) op mijn achter balkon staan en qua geluid valt me dat heel erg mee. Gelukkig staat hij aan de wegkant dus het geluid van auto's is harder.

In de zomer moet je denk ik niet naar 20 graden willen koelen maar net even een paar graden (en de vochtigheid eruit) is bij mij meestal genoeg. Mijn appartement zit op de bovenste verdieping en kan ook lekker opwarmen. Als het eenmaal een beetje op temperatuur is valt het geluid heel erg mee, dan gaat hij terugschalen. Beetje overcapaciteit kan geen kwaad dan, dan loopt hij wat rustiger en kan die het op temperatuur houden.

Ik gebruik hem ook als hoofdverwarming en bij vorst moet hij wel behoorlijk werken en dan kan ik me voorstellen dat het geluid best hard wordt. Gelukkig heeft dan iedereen alles dichtzitten.

Success met overtuigen, ik had het voordeel dat mijn buren al een airco hebben. Tijdens vergadering heb ik ook expres gezegd dat ik een airco wilde en geen warmtepomp om mee te verwarmen. Voor veel mensen is dat een heel ander ding.

Er is ook iemand bij ons die zo'n airco heeft zonder buitenunit, met twee keer een flink gat door de gevel. Dan heb je in elk geval alle "herrie" binnen. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt, heb ze nog nooit gesproken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
Als een split unit een optie is dan raad ik dat aan. Ik ken iemand die een monobloc airco heeft weggehaald en er een split voor heeft teruggekocht. Maar ik heb geen idee of dat een goede monobloc airco was.

Voor een goede monobloc airco moet je twee heel grote gaten in de muur maken. (uit mijn hoofd al snel diameter 160 mm).

edit: als al je buren ook een split airco hebben. Dan kan niemand over een ander klagen zonder zelf eerst zijn eigen airco weg te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door busscherski op 29-01-2024 22:46 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een split lijkt me veel logischer. Buitenunit zet je gewoon op het balkon uit het zicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Buitenunit op de linkerkant van et balkon, uitblazend naar links.
Binnenunit op dat stukje muur in het midden grenzend aan je balkon.
Ding strak naar de grond richting gang laten blazen en alle deuren openhouden, dan profiteren de slaapkamers ook wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
ASW1 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:04:
Buitenunit op de linkerkant van et balkon, uitblazend naar links.
Binnenunit op dat stukje muur in het midden grenzend aan je balkon.
Ding strak naar de grond richting gang laten blazen en alle deuren openhouden, dan profiteren de slaapkamers ook wat mee.
Dat idee had ik ook een al een beetje ingedachten. Wat mij nog rest alleen is de db's die de unit produceert. Ik wil graag mijn buurman tevriend houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 09:10
Vraag even het bestuur van de VVE naar het reglement. In sommige flats mag je uberhaupt geen airco's buiten hangen terwijl er bij andere nog helemaal geen regels zijn of regels omtrent dB's.

Ik heb een Mitsubishi Electric split op het balkon gezet en in de zomer hoor je hem zelfs buiten nauwelijks. Je hoort hem alleen op dagen dat het écht heet is en dan zit er toch niemand op het balkon.

Koop geen goedkope merken maar de wat betere merken en kijk goed naar de gegenereerde dB's.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 29-01-2024 23:12 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Busy-Today-88 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Dat idee had ik ook een al een beetje ingedachten. Wat mij nog rest alleen is de db's die de unit produceert. Ik wil graag mijn buurman tevriend houden. :)
Het is lastig te voorspellen hoeveel geluid het gaat maken en of dit overlast geeft. Een balkon kan ook afhankelijk van de constructie bepaalde resonanties geven, maar dat weet je nooit vantevoren.
Het helpt sowieso door een A-merk recent model te kopen liefst met een 'quiet mode' achtige instelling erin waarmee je de compressor nog een beetje kunt intomen.
Een airco die rustig de temperatuur aan het bijhouden is maakt meestal maar weinig geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Misschien stomme vraag, maar zet je airco op noord. Bij dit soort flats kan dat zomaar 4 graden schelen.
4 graden minder koelen scheelt gauw 20% stroomverbruik en dus ook hoop geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
99ruud99 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:27:
Misschien stomme vraag, maar zet je airco op noord. Bij dit soort flats kan dat zomaar 4 graden schelen.
4 graden minder koelen scheelt gauw 20% stroomverbruik en dus ook hoop geluid.
Dat is helaas niet mogelijk want aan de noordkant is de gallerij. De slaapkamers zitten ook aan de noordkant.

[ Voor 5% gewijzigd door Busy-Today-88 op 29-01-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Toevallig Holland park in Diemen 😉.

Inderdaad vraag even bij de VVE toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
joke_name schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:55:
Toevallig Holland park in Diemen 😉.

Inderdaad vraag even bij de VVE toestemming.
Nee dat niet.
Het word besproken in de volgende ALV.

[ Voor 8% gewijzigd door Busy-Today-88 op 30-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
In andere landen zie ik altijd van die airco units in een openstaand raam gemonteerd zijn - zogenaamde raam airco's. Buiten warmte, binnen koele lucht en dus voordeel van 'split' zonder dat je een buitenunit monteert. Je raam moet er voor geschikt zijn en zo'n bak in je raam ziet er niet fraai uit, maar het is ook weer weg te halen in de koelere maanden natuurlijk.

Kan ze wel vinden hier en daar, maar het lijkt mij een relatief efficiente niet destructieve optie.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-01-2024 11:09 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Busy-Today-88
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:08:
In andere landen zie ik altijd van die airco units in een openstaand raam gemonteerd zijn - zogenaamde raam airco's. Buiten warmte, binnen koele lucht en dus voordeel van 'split' zonder dat je een buitenunit monteert. Je raam moet er voor geschikt zijn en zo'n bak in je raam ziet er niet fraai uit, maar het is ook weer weg te halen in de koelere maanden natuurlijk.

Kan ze wel vinden hier en daar, maar het lijkt mij een relatief efficiente niet destructieve optie.
Deze heb ik in het buitenland ook gezien (Zuid-Oost Azië)
Dit is bij ons geen optie in ons appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 09:10
Busy-Today-88 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Nee dat niet.
Het word besproken in de volgende ALV.
Je kan resultaat wel redelijk nauwkeurig gokken.

Bestuur heeft hier gezegd: niet gaan voorstellen. Staat niets in reglement dus gewoon doen. Als we het gaan voorstellen dan is de kans zeer groot dat mensen tegen zijn(vooral voor het onbekende..) en ben je maanden verder voor je iets kan plaatsen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb in m'n flat waar geen airco gemonteerd mocht worden een mobiele split neergezet. Werd anders echt te warm (plat dak).

Energiezuinig nee, stil nee, werken wel.

Als noodoplossing vond ik het prima. Je moet wel een opbergplekje hebben voor dat ding voor als het niet warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
Als jullie appartement zo warm wordt dan worden andere appartementen in het gebouw dat waarschijnlijk ook.

Hoe hoog is het gebouw en is het een plat dak? Als je meer mensen mee krijgt dan kun je misschien de leidingen door de koker (waarschijnlijk meterkast) naar boven trekken en de buitenunits op het dak zetten? Als je dat op een goede basis zet met een goede buitenunit dan hoor je daar helemaal niets van, ook niet de bewoner op de bovenste verdieping.

Onze vorige VVE wilde er absoluut niet aan (werd tegen gestemd door de overige bewoners) dus eigenlijk was het wachten op de eerste die er uit medische noodzaak een nodig zou hebben, dan moesten ze wel :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt het voordeel en nadeel dat je balkon bij je woonkamer zit. Dus voor woonkamer koelen prima, voor slaapkamer koelen gaat dat niet triviaal zijn. Maar het voordeel wel dat je buren waarschijnlijk wat geluid van een airco bij hun woonkamer een stuk beter kunnen hebben als bij hun slaapkamer.

Ik heb zelf (netjes met toestemming VvE) een split airco, buurman heeft een monoblok. Gaat beide prima, split is natuurlijk stuk stiller binnen, maar alsnog hangt hij bij mij alleen in mijn slaapkamer, en gebruik ik hem om temperatuur redelijk te houden, en 's nachts gaat ie gewoon uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Bij voorkeur het indienen van het voorstel zodanig timen dat er over wordt gestemd terwijl het buiten 35 graden is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
busscherski schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:18:
Bij voorkeur het indienen van het voorstel zodanig timen dat er over wordt gestemd terwijl het buiten 35 graden is.
Er zijn al een aantal mensen flauwgevallen vorig jaar van de hitte binnen. Dan wordt het wel bijna een medische noodzaak. Temperatuur ging binnen richting 32C. Helaas zijn VvE vergaderingen vaak in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:10:
Je hebt het voordeel en nadeel dat je balkon bij je woonkamer zit. Dus voor woonkamer koelen prima, voor slaapkamer koelen gaat dat niet triviaal zijn. Maar het voordeel wel dat je buren waarschijnlijk wat geluid van een airco bij hun woonkamer een stuk beter kunnen hebben als bij hun slaapkamer.

Ik heb zelf (netjes met toestemming VvE) een split airco, buurman heeft een monoblok. Gaat beide prima, split is natuurlijk stuk stiller binnen, maar alsnog hangt hij bij mij alleen in mijn slaapkamer, en gebruik ik hem om temperatuur redelijk te houden, en 's nachts gaat ie gewoon uit.
Ik ben wel benieuwd naar je buurmans ervaring met een monoblok. Weet je daar iets van?
Hoe ervaart je buurman het geluid van je buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of juist niets voorstellen als er nergens staat dat het niet mag. Misschien maak je al genoeg vrienden met je buren als je de airco om 22:00 uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een kwaliteits airco hoor je bij koelen helemaal niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Laatst online: 12-09 10:22
Ik heb een 5kw split unit (MHI) op mijn achter balkon staan en qua geluid valt me dat heel erg mee. Gelukkig staat hij aan de wegkant dus het geluid van auto's is harder.

In de zomer moet je denk ik niet naar 20 graden willen koelen maar net even een paar graden (en de vochtigheid eruit) is bij mij meestal genoeg. Mijn appartement zit op de bovenste verdieping en kan ook lekker opwarmen. Als het eenmaal een beetje op temperatuur is valt het geluid heel erg mee, dan gaat hij terugschalen. Beetje overcapaciteit kan geen kwaad dan, dan loopt hij wat rustiger en kan die het op temperatuur houden.

Ik gebruik hem ook als hoofdverwarming en bij vorst moet hij wel behoorlijk werken en dan kan ik me voorstellen dat het geluid best hard wordt. Gelukkig heeft dan iedereen alles dichtzitten.

Success met overtuigen, ik had het voordeel dat mijn buren al een airco hebben. Tijdens vergadering heb ik ook expres gezegd dat ik een airco wilde en geen warmtepomp om mee te verwarmen. Voor veel mensen is dat een heel ander ding.

Er is ook iemand bij ons die zo'n airco heeft zonder buitenunit, met twee keer een flink gat door de gevel. Dan heb je in elk geval alle "herrie" binnen. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt, heb ze nog nooit gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
Update van mijn kant. Ik heb de bereken tool ingevuld en het blijkt te kunnen. Nu zit ik op 9 meter boven de grond. Ik zag dat het op 0 en 1e verdieping niet meer mogelijk is ivm met teveel dBs.

[ Voor 5% gewijzigd door Busy-Today-88 op 31-01-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bij een appartement en balkon plaatsing kan een raam van de buren dat open kan ook een maatgevende afstand zijn.
Of een balkon van de buren naast je.
Het balkon onder of boven je is vaak niet maatgevend omdat daar een dik stuk beton tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
Goed nieuws, de airco is afgelopen dinsdag geplaatst! :) Heel erg blij mee. Het is een Toshiba Seiya+ geworden. De reden waarom ik voor deze heb gekozen is dat deze erg stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Top! Had de VVE nog wat te mekkeren of ging het er probleemloos doorheen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
Het was geen probleem. Er was duidelijk wel begrip voor. Het wordt zomers hier 30C+ binnen.
In totaal hebben er nu 5 een airco.
Pagina: 1