Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:03
Mijn vraag
Wij hebben een jaren-'70 huis gekocht. De groepenkast daarin hebben we laten vervangen, maar ik ben me nu (pas) aan het verdiepen in de deurbel en ik zie dat de beltrafo naast de groepenkast hangt en met een stekker op een wandcontactdoos in de meterkast aangesloten was. (De bel is gesloopt door de stukadoor, dus e.e.a. hangt nu los.)

De beltrafo zegt 8V / 1A, dus voldoet wsl. niet voor welke slimme deurbel dan ook. Als ik deze trafo wil gaan vervangen, waarmee dan? De beltrafo's die ik te koop aantref lijken allemaal voor inbouw in de groepenkast te zijn.
Los van het feit dat ik niet weet hoe je in de groepenkast zaken vervangt of toevoegt*, vraag ik mij af of er plaats zou zijn in de groepenkast , want hij ziet er vol uit.

* maar hiervoor kan ik in mijn netwerk misschien wel iemand inschakelen, dus aub niet meteen roepen dat als je het hier moet vragen je beter een elektricien kan bellen

Dus, gegeven dat ik een beltrafo wil die voorbereid is op de meeste videodeurbellen:
  • Welke beltrafo kan ik het beste kopen?
  • En hoe/waar sluit ik die aan?
  • Kan een "inbouwtrafo" ook veilig met een stekker buiten de groepenkast aangesloten worden?
Relevante software en hardware die ik gebruik

Dit is de huidige beltrafo (witte doosje links van de wandcontactdoos):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-liIxrilLH7dVRmAsuube2Sgv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezVjNOO73wlw4o8ePcvaPAcB.jpg?f=fotoalbum_large

En zo ziet de groepenkast erkast eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiReu0QzWF10WgAYbt3P1oSeu2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2LExFuqK9mRBj5nzWGrOnw4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik bijvoorbeeld bij Elektramat kijk, dan zie ik volgens mij geen trafo's die geschikt zijn om buiten de groepenkast aan te sluiten.

In mijn huidige huis (ook jaren '70) heb ik eigenlijk dezelfde situatie; dus blijkbaar was het ooit gebruikelijk om de beltrafo los te hebben hangen en is dat ergens buiten gebruik geraakt?

Beste antwoord (via aap op 29-01-2024 21:57)

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 21:23
aap schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Ik had al wat gezocht, met als voornaamste take-away dat het vaak onduidelijk is (Welke Beltrafo voor Eufy deurbel?), maar dat voor sommige merken 16V en/of 30W als minimumspec gelden.

Ik heb me nog niet vastgelegd op een specifieke deurbel, dus ik zoek een trafo met marge :-)

Ik vond zonet al dat wat ik zoek "opbouw beltrafo" heet, maar het lijkt dat in die categorie alleen bescheiden spanningen / vermogens aangeboden worden.

[...]

Is dit gewoon een leeg kunststof doosje met als voornaamste feature dat een inbouw-trafo daar precies in past en dat het de elektrische connecties afschermt?
Ja precies, die kan je aan de muur schoreven en dan kan je de trafo buiten je meterkast plaatsen
Zie onderin de foto.
Ik zou overigens eerst de keuze maken voor een bel en daarna kijken naar een trafo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp9W0FAxQyqFtyF-x7fR8E6ROSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJSfSpToQ4bXk3i2wEUICqOI.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien handig als je eerst even uitzoekt hoeveel volt een slimme deurbel met cam moet hebben. Die specs zijn namelijk gewoon te vinden. Zit meestal tussen de 18-24v iirc, maar pin me er niet op vast ;)
Vervolgens kun je gericht op zoek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
Je kan gewoon een losse DIN houder kopen om de beltrafo in te zetten en dan de draden die van de eurostekker komen aan de ingang verbinden zo zit mijn Ring deurbel trafo ook verbonden.
https://www.elektramat.nl...-rij-2-modules-55x160-mm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Je kunt gewoon een willekeurige schakelende voeding gebruiken met de juiste specificaties voor je deurbel.

De voeding van je bel buiten de groepenkast vind ik sowieso wel eleganter. Zo'n bel werkt op lage spanning voor de veiligheid - voor het geval dat. Om de kabel dan alsnog je verdeelkast in te leiden doet juist weer afbreuk aan de veiligheid.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:03
The Eagle schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:57:
Misschien handig als je eerst even uitzoekt hoeveel volt een slimme deurbel met cam moet hebben. Die specs zijn namelijk gewoon te vinden. Zit meestal tussen de 18-24v iirc, maar pin me er niet op vast ;)
Vervolgens kun je gericht op zoek :)
Ik had al wat gezocht, met als voornaamste take-away dat het vaak onduidelijk is (Welke Beltrafo voor Eufy deurbel?), maar dat voor sommige merken 16V en/of 30W als minimumspec gelden.

Ik heb me nog niet vastgelegd op een specifieke deurbel, dus ik zoek een trafo met marge :-)

Ik vond zonet al dat wat ik zoek "opbouw beltrafo" heet, maar het lijkt dat in die categorie alleen bescheiden spanningen / vermogens aangeboden worden.

Bazvv schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:58:
Je kan gewoon een losse DIN houder kopen om de beltrafo in te zetten en dan de draden die van de eurostekker komen aan de ingang verbinden zo zit mijn Ring deurbel trafo ook verbonden.
https://www.elektramat.nl...-rij-2-modules-55x160-mm/
Is dit gewoon een leeg kunststof doosje met als voornaamste feature dat een inbouw-trafo daar precies in past en dat het de elektrische connecties afschermt?

[ Voor 28% gewijzigd door aap op 29-01-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]
Ik zou dan wachten tot je de bel hebt gekocht, misschien wordt er wel een voeding meegeleverd. Een beltrafo is niets bijzonders, het is gewoon een voeding voor je bel, geoptimaliseerd om in je meterkast te plaatsen. Tegenwoordig vind je dus vooral DIN-railbeltrafo's. In de tijd dat je nog echte stoppenkasten had waren het van die kastjes zoals jij op de foto hebt.
Maar jij hebt ook gewoon een stopcontact daar zitten. Daar kun je eender welke voeding inprikken :)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
[...]

[...]

Ja precies, die kan je aan de muur schoreven en dan kan je de trafo buiten je meterkast plaatsen
Zie onderin de foto.
Ik zou overigens eerst de keuze maken voor een bel en daarna kijken naar een trafo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp9W0FAxQyqFtyF-x7fR8E6ROSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJSfSpToQ4bXk3i2wEUICqOI.jpg?f=user_large
Pagina: 1