Camera's aan appartementencomplex, mag dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:22
Goedendag mede-Tweakers!

De laatste tijd is er in onze buurt wat onrust omtrent zaken als een steekpartij en pogingen tot inbraak.

Nu heeft onze VvE voorzitter (ik ben overigens zelf de penningmeester) het plan om camera's op 2 hoeken van ons appartementencomplex te laten plaatsen.
Het is een pand van 3 woonlagen met in totaal 10 woningen.

Ik vind het sowieso allemaal wat overdreven.
Er gebeurd nooit wat hier en nu ineens 2x wat in één maand.

Buiten dat vraag ik mij sterk af of dit sowieso wel mag.
Je filmt letterlijk de hele straat en bij overburen de tuin en huiskamer in.

De voorzitter slaat alles in de wind met een kul reden wmb als "je mag ook niet inbreken he".
Zo werkt het niet in Nederland.

Ik wil het gewoon juridisch gedekt hebben zodat we er geen gezeik mee krijgen op juridisch vlak dan wel buren.

Iemand die hier ervaring mee heeft of verstand van de regeltjes heeft?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51
Tja mag niet, maar er is niemand die het handhaaft want AP heeft het te druk. Dus hangen mensen al die camera's op. De politie vind het allemaal prima.
De handhaving doet ook niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De straat en de overburen mag je niet filmen. Alleen het gezamenlijke gebied van het appartementencomplex, mits alle vve leden toestemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 22:27
Meestal mag het zolang het herkenbaar wordt gemaakt met borden, wel eerst bij de gemeente checken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:00
De AP heeft er ook een pagina over: https://www.autoriteitper...ningbouwvereniging-of-vve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
mr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:18:
Meestal mag het zolang het herkenbaar wordt gemaakt met borden, wel eerst bij de gemeente checken.
Normaal gesproken alleen eigen grond, en je moet het inderdaad kenbaar maken zodat mensen de keuze hebben om jouw oprit / pad naar de deur e.d. niet op te komen wanneer ze dan gefilmd zouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik neem overigens aan dat dit plan eerst nog door een VvE vergadering moet?

Juist de plek om het doorzetten en vervolgens de manier van uitvoeren af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sambalbaj schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:21:
Ik neem overigens aan dat dit plan eerst nog door een VvE vergadering moet?

Juist de plek om het doorzetten en vervolgens de manier van uitvoeren af te stemmen.
Ook dat zal inderdaad een belangrijke zijn, goede kans ook dat een (deel) van de bewoners er helemaal niet op zit te wachten om gefilmd te worden, waardoor het mogelijk niet eens zo heel makkelijk door de vergadering komt. Vooral beschikbaarheid van de beelden is vaak een 'hangijzer', welke bewoners hebben onder welke voorwaarden toegang tot de beelden en verwerken dus persoonsgegevens van andere bewoners en hun bezoek e.d. Lang niet iedereen zit daar op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:15:
De straat en de overburen mag je niet filmen.
De gemiddelde Ring deurbel doet niet anders, daar is weinig ophef over.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 22:27
Dennism schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Normaal gesproken alleen eigen grond, en je moet het inderdaad kenbaar maken zodat mensen de keuze hebben om jouw oprit / pad naar de deur e.d. niet op te komen wanneer ze dan gefilmd zouden worden.
Hier hangen ze overal, toegangswegen etc/winkelcentra, wel met een mooi bordje herkenbaar.
Camera,s die bij mensen in huis kunnen kijken, kennerlijk maken ze geen bezwaar.

Zolang de gemeente het bevestigd dat het mag (toestemming) is het geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2024 15:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Het zal uiteraard door een ALV heen moeten en het is denk ik nu 50/50.

Moet er ook even bij zeggen dat niemand hier een tuin heeft op 3 benedenwoningen na een heel klein stukje voortuin van 3 bij 4.
Alle overige woningen hebben de deur direct aan de stoep.

Alleen filmen van eigen grond gaat dus eigenlijk gewoon niet.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Hij vroeg wat mag, niet of iets ophef veroorzaakt. Ik film zelf ook de openbare weg omdat er toch niet gehandhaaft wordt en het toch meer data oplevert wanneer er iets gebeurd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Hij vroeg wat mag, niet of iets ophef veroorzaakt. Ik film zelf ook de openbare weg omdat er toch niet gehandhaaft wordt en het toch meer data oplevert wanneer er iets gebeurd :+
Ik zelf ook hoor en de politie kwam bij mij ook om beelden vragen.

Het mag niet maar ze zijn er wel blij mee als er wat gebeurt.

Nu vind ik een ring deurbel wel van een ander caliber dan een dikke vette 360 PTZ dome camera op 2 hoeken op 3 hoog die de hele straat vast legt wat nu de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
mr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Hier hangen ze overal, toegangswegen etc/winkelcentra, wel met een mooi bordje herkenbaar.
Daar zijn dan weer andere regels voor, ik heb over camera's van particulieren. Die mogen de openbare ruimte in principe niet filmen weg niet filmen. Dat velen zich niet aan die regels houden betekent niet dat het mag natuurlijk. Zie bijvoorbeeld: https://www.autoriteitper...appenplan-camera-bij-huis

Daar kun je de handleiding 'stappenplan camera bij huis' downloaden, waarin o.a. staat:
. Camera kopen
 Ga na welk type camera u het beste kan kopen. Kijk hierbij niet alleen naar wat het beste is voor
uw doel van het cameratoezicht, maar ook naar de privacyregels voor camera’s.
 De belangrijkste privacyregel is dat u alleen uw eigen bezittingen mag filmen. Dus niet de
eigendommen van uw buren of de openbare weg. Zorg dus dat u een camera koopt die u zo goed
mogelijk kunt afstellen. Zodat u niet – of zo min mogelijk – de eigendommen van uw buren of de
openbare weg filmt.
 Vraag aan de verkoper of de camera privacyopties heeft en zo ja, welke dat zijn. Bijvoorbeeld:
o is er een mogelijkheid om de gezichten van voorbijgangers te blurren?
o is er een mogelijkheid om vlakken van het camerabeeld zwart te maken, zodat alleen uw
eigendommen in het zicht blijven?
 Vraag aan de verkoper welke beveiligingsopties de camera heeft. En vraag waar de camerabeelden
worden opgeslagen. Bijvoorbeeld in de camera zelf of bij de fabrikant. Let daarbij op waar de
fabrikant is gevestigd. Europese fabrikanten moeten zich aan dezelfde privacyregels houden als in Nederland, fabrikanten van buiten de EU niet.
 Voor meer tips bij het kopen van een (slimme) camera, zie de Handleiding internet of thingsapparaten.
En:
4. Mensen informeren
 Laat mensen weten dat er een camera hangt. Bijvoorbeeld met een bordje of sticker. Dit is vooral
belangrijk als niet direct duidelijk is dat er een camera hangt, zoals bij een videodeurbel.
 Mensen kunnen zich in hun privacy aangetast voelen als zij een camera zien hangen, maar niet
weten wat u filmt. Om eventuele burenruzies te voorkomen, is het daarom belangrijk om uw
buren te laten weten waarom u de camera ophangt en wat u filmt. U kunt eventueel ook laten zien
wat uw camera vastlegt.
Bij organisaties (o.a. Winkels): https://www.autoriteitper...toezicht-bij-organisaties en https://www.autoriteitper...oezicht-voor-organisaties

Gaat het openbare plaatsen: https://www.autoriteitper...icht-op-openbare-plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:14
Het mag niet
Het gebeurt overal
Er wordt niet gehandhaafd
De politie is er blij mee.

Tot zover de feiten in een notedop.

Praktisch voor jouw casus:
Het gaat er om wat je met de beelden doet, dus hier twee voorbeelden.

De voorzitter (of wie dan ook) gaat de beelden live bekijken om te zien hoe laat jij thuis komt en wie je nu weer in de kroeg hebt opgepikt.

Je wacht tot er daadwerkelijk iets is gebeurt (vandalisme, inbraak, of politie die info wil) en gaat dan pas kijken.

Met het 1e is van alles mis, maar met het 2e voorbeeld is er niets aan de hand.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
bregweb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:49:
Het mag niet
Het gebeurt overal
Er wordt niet gehandhaafd
De politie is er blij mee.

Tot zover de feiten in een notedop.

Praktisch voor jouw casus:
Het gaat er om wat je met de beelden doet, dus hier twee voorbeelden.

De voorzitter (of wie dan ook) gaat de beelden live bekijken om te zien hoe laat jij thuis komt en wie je nu weer in de kroeg hebt opgepikt.

Je wacht tot er daadwerkelijk iets is gebeurt (vandalisme, inbraak, of politie die info wil) en gaat dan pas kijken.

Met het 1e is van alles mis, maar met het 2e voorbeeld is er niets aan de hand.
Maar hoe ga je dat waarborgen vraag ik me dan af ;)
Kan de (over)buren wel zeggen dat alleen persoon X erbij kan en alleen in geval van calamiteiten maar vrees dat die je niet zomaar op je blauwe ogen gaan geloven.

Vandaar dat ik het dus (zelf) gewoon strikt volgens de regels wil hebben.
Niet laten afhangen van gedoging etc. Ik heb geen zin in discussie of burenruzies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:14
Csotranme schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:55:
[...]
Kan de (over)buren wel zeggen dat alleen persoon X erbij kan en alleen in geval van calamiteiten maar vrees dat die je niet zomaar op je blauwe ogen gaan geloven.

Vandaar dat ik het dus (zelf) gewoon strikt volgens de regels wil hebben.
Niet laten afhangen van gedoging etc. Ik heb geen zin in discussie of burenruzies.
Je kunt aan de logging zien wie er wanneer inlogt om beelden te bekijken.
Strikt volgens de regels mag het niet, maar ik krijg een beetje de indruk dat je dit wilt gebruiken om jouw zin door te drijven.
Je kunt de camera's ook zodanig richten dat je niet bij de buren de huiskamer in kijkt (hier kun je namelijk wel problemen mee krijgen), of een filter toepassen, zodat een gedeelte van het beeld niet vastgelegd wordt.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
bregweb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Strikt volgens de regels mag het niet, maar ik krijg een beetje de indruk dat je dit wilt gebruiken om jouw zin door te drijven.
Je kunt de camera's ook zodanig richten dat je niet bij de buren de huiskamer in kijkt (hier kun je namelijk wel problemen mee krijgen), of een filter toepassen, zodat een gedeelte van het beeld niet vastgelegd wordt.
Laat ik voorop stellen dat mijn persoonlijke mening is dat ik het overdreven vind ja maar als VvE bestuurder moet ik uitvoeren wat de meerderheid wil.
Mijn taak is o.a. ook de bewoners adequaat informeren over kosten, onderhoud, risico's en dat soort zaken.
Ik vind het belangrijk dat ze dat wel weten en dus weten waar ze mee akkoord gaan.

Gaat een meerderheid akkoord? Prima, dan voeren we dat gewoon uit hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
bregweb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Dat is ook bij de meeste camera's wel te omzeilen, of het zit er niet in. Of het account is 'admin' en wordt gedeeld met mensen, want licenties e.d.

Alleen als je vendorlock camera's koopt van de 'bekende' cloud providers die ook alleen via de walled garden omgeving van de betreffende provider kan gebruiken zal je zoiets vaak waterdicht hebben als je het 'zelf' doet. En dat is vaak ook het probleem wat ik al aangaf een van mijn posts hierboven, binnen een VVE, wie vertrouw je met zoiets.
Csotranme schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Dat is een lastige, als je het echt goed wil doen laten uitvoeren door een professionele partij dit zal soort zaken uit handen neemt en privacy waarborgen garandeert, en dus niet zelfs binnen de VVE / het VVE bestuur doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 29-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Csotranme schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:03:
Gaat een meerderheid akkoord? Prima, dan voeren we dat gewoon uit hoor :)
Waarom zou de voorzitter controleren hoe laat je thuiskomt?

Ik kan me voorstellen dat het bij een inbraak, vandalisme of overlast erg handig kan zijn. Of mensen die ondanks alle bordjes toch grofvuil in de containerruimte dumpen.

Als het mijn VVE zou zijn stemde ik wel voor.

[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 29-01-2024 18:54 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Nee, je mag niet zomaar iemand zijn tuin of woonkamer filmen. Dit moet softwarematig afgeschermd worden. Zou een mooie boel worden.

Daarnaast zou dit via een stemming moeten verlopen. Want wie heeft inzage in de beelden? Wat is het protocol en hoe lang worden de beelden in bewaring gehouden? Waar staat de harde schijf in het complex en wie beheert het?

Dat zijn zaken waar ik eerst eens antwoord op zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Meestal is er een protocol over beelden terugkijken idd -
En de logging daarvan jaarlijks controleren lijkt me ook een mooie voor iemand bij de vve.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als penningmeester moet je zeker de financiële kant belichten. Hoe worden beelden opgeslagen? Lokaal of cloud? Wat zijn de kosten daarvan? Onderhoud? Vervanging van defecte onderdelen? (harde schijven hebben niet het eeuwige leven) Hoeveel moet een systeem kosten waarbij 2 mensen tegelijkertijd moeten inloggen? (om ongewenst terugkijken van de beelden door één persoon te voorkomen)

Dat wordt dus een aardig rekensommetje maar je kunt er vast wel motivatie voor vinden om je persoonlijke mening te onderstrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zie deze weblog:

Zo mag je als VvE wél camera’s ophangen in je appartementencomplex

Waarin deze uitspraak wordt besproken:

Rb. Amsterdam 9 november 2021, ECLI:NL:RBAMS:2021:6379

Die VvE kon de videobeelden alleen tegen betaling opvragen na toestemming van de politie (punt 2.3). Maar er was bijvoorbeeld ook een privacyreglement waarin stond geregeld dat slechts enkele VvE bestuurders bevoegd waren om de beelden te bekijken. Let op dat de rechters niet alleen maar naar dat soort omstandigheden hebben gekeken, maar o.a. ook hebben gewogen of aan het noodzakelijkheidsvereiste is voldaan door te toetsen op proportionaliteit en subsidiariteit.

De VvE bestuurders kunnen naast een mogelijke overtreding van de AVG ook aansprakelijk zijn door gepleegde onrechtmatige daad op grond van horizontale werking van art. 8 EVRM. Als een derde schade ondervindt van een onrechtmatige video-opname, dan is niet noodzakelijk alleen de Autoriteit Persoonsgegevens een partij om rekening mee te houden.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 11:20
hoevenpe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Die filmt dan ook weer niet permanent maar alleen bij beweging en/of aanbellen. Dan zitten de regels weer net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDJ2904
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee het mag niet, en besef wel dat illegale beelden niet gebruikt kunnen worden in de rechtbank. Dat de politie ze graag ziet en wil hebben is dus puur als hulp bij de opsporing maar als bewijs kunnen ze niet opgevoerd worden. Daarnaast bedenk wel dat je die crimineel in zijn merkloze zwarte hoodie echt niet herkend of hij moet ander heel opvallend gedrag vertonen.
Bedenk dat altijd goed als je camera's op hangt wat verwacht je ervan. In een dorp zal het de lokale jeugdcrimineel nog afschikken maar in de grotere steden maakt het ze niets uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
@Csotranme Camera's op 3 hoog heeft alleen zin als het 3 METER hoog is.
Ze komen dan dus op de hoogte van het plafond van de begane grond.

Hoger krijg je een vogelperspectief en zijn personen amper tot niet te herkennen.
Lengte inschatten gaat niet, en beelden met een gezicht kan je wel vergeten.
Kentekens worden ook erg lastig.

Hoger ophangen is om overzicht beelden te maken, niet om bruikbare beelden te produceren bij inbraak/diefstal etc.
Pagina: 1