'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
De handhaving doet ook niets.
Verwijderd
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Normaal gesproken alleen eigen grond, en je moet het inderdaad kenbaar maken zodat mensen de keuze hebben om jouw oprit / pad naar de deur e.d. niet op te komen wanneer ze dan gefilmd zouden worden.mr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:18:
Meestal mag het zolang het herkenbaar wordt gemaakt met borden, wel eerst bij de gemeente checken.
Juist de plek om het doorzetten en vervolgens de manier van uitvoeren af te stemmen.
Ook dat zal inderdaad een belangrijke zijn, goede kans ook dat een (deel) van de bewoners er helemaal niet op zit te wachten om gefilmd te worden, waardoor het mogelijk niet eens zo heel makkelijk door de vergadering komt. Vooral beschikbaarheid van de beelden is vaak een 'hangijzer', welke bewoners hebben onder welke voorwaarden toegang tot de beelden en verwerken dus persoonsgegevens van andere bewoners en hun bezoek e.d. Lang niet iedereen zit daar op te wachten.sambalbaj schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:21:
Ik neem overigens aan dat dit plan eerst nog door een VvE vergadering moet?
Juist de plek om het doorzetten en vervolgens de manier van uitvoeren af te stemmen.
De gemiddelde Ring deurbel doet niet anders, daar is weinig ophef over.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:15:
De straat en de overburen mag je niet filmen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hier hangen ze overal, toegangswegen etc/winkelcentra, wel met een mooi bordje herkenbaar.Dennism schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Normaal gesproken alleen eigen grond, en je moet het inderdaad kenbaar maken zodat mensen de keuze hebben om jouw oprit / pad naar de deur e.d. niet op te komen wanneer ze dan gefilmd zouden worden.
Camera,s die bij mensen in huis kunnen kijken, kennerlijk maken ze geen bezwaar.
Zolang de gemeente het bevestigd dat het mag (toestemming) is het geen probleem.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2024 15:30 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Moet er ook even bij zeggen dat niemand hier een tuin heeft op 3 benedenwoningen na een heel klein stukje voortuin van 3 bij 4.
Alle overige woningen hebben de deur direct aan de stoep.
Alleen filmen van eigen grond gaat dus eigenlijk gewoon niet.
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
Verwijderd
Hij vroeg wat mag, niet of iets ophef veroorzaakt. Ik film zelf ook de openbare weg omdat er toch niet gehandhaaft wordt en het toch meer data oplevert wanneer er iets gebeurdhoevenpe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:28:
[...]
De gemiddelde Ring deurbel doet niet anders, daar is weinig ophef over.
Ik zelf ook hoor en de politie kwam bij mij ook om beelden vragen.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:34:
[...]
Hij vroeg wat mag, niet of iets ophef veroorzaakt. Ik film zelf ook de openbare weg omdat er toch niet gehandhaaft wordt en het toch meer data oplevert wanneer er iets gebeurd
Het mag niet maar ze zijn er wel blij mee als er wat gebeurt.
Nu vind ik een ring deurbel wel van een ander caliber dan een dikke vette 360 PTZ dome camera op 2 hoeken op 3 hoog die de hele straat vast legt wat nu de bedoeling is.
Daar zijn dan weer andere regels voor, ik heb over camera's van particulieren. Die mogen de openbare ruimte in principe niet filmen weg niet filmen. Dat velen zich niet aan die regels houden betekent niet dat het mag natuurlijk. Zie bijvoorbeeld: https://www.autoriteitper...appenplan-camera-bij-huismr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Hier hangen ze overal, toegangswegen etc/winkelcentra, wel met een mooi bordje herkenbaar.
Daar kun je de handleiding 'stappenplan camera bij huis' downloaden, waarin o.a. staat:
En:. Camera kopen
Ga na welk type camera u het beste kan kopen. Kijk hierbij niet alleen naar wat het beste is voor
uw doel van het cameratoezicht, maar ook naar de privacyregels voor camera’s.
De belangrijkste privacyregel is dat u alleen uw eigen bezittingen mag filmen. Dus niet de
eigendommen van uw buren of de openbare weg. Zorg dus dat u een camera koopt die u zo goed
mogelijk kunt afstellen. Zodat u niet – of zo min mogelijk – de eigendommen van uw buren of de
openbare weg filmt.
Vraag aan de verkoper of de camera privacyopties heeft en zo ja, welke dat zijn. Bijvoorbeeld:
o is er een mogelijkheid om de gezichten van voorbijgangers te blurren?
o is er een mogelijkheid om vlakken van het camerabeeld zwart te maken, zodat alleen uw
eigendommen in het zicht blijven?
Vraag aan de verkoper welke beveiligingsopties de camera heeft. En vraag waar de camerabeelden
worden opgeslagen. Bijvoorbeeld in de camera zelf of bij de fabrikant. Let daarbij op waar de
fabrikant is gevestigd. Europese fabrikanten moeten zich aan dezelfde privacyregels houden als in Nederland, fabrikanten van buiten de EU niet.
Voor meer tips bij het kopen van een (slimme) camera, zie de Handleiding internet of thingsapparaten.
Bij organisaties (o.a. Winkels): https://www.autoriteitper...toezicht-bij-organisaties en https://www.autoriteitper...oezicht-voor-organisaties4. Mensen informeren
Laat mensen weten dat er een camera hangt. Bijvoorbeeld met een bordje of sticker. Dit is vooral
belangrijk als niet direct duidelijk is dat er een camera hangt, zoals bij een videodeurbel.
Mensen kunnen zich in hun privacy aangetast voelen als zij een camera zien hangen, maar niet
weten wat u filmt. Om eventuele burenruzies te voorkomen, is het daarom belangrijk om uw
buren te laten weten waarom u de camera ophangt en wat u filmt. U kunt eventueel ook laten zien
wat uw camera vastlegt.
Gaat het openbare plaatsen: https://www.autoriteitper...icht-op-openbare-plaatsen
Het gebeurt overal
Er wordt niet gehandhaafd
De politie is er blij mee.
Tot zover de feiten in een notedop.
Praktisch voor jouw casus:
Het gaat er om wat je met de beelden doet, dus hier twee voorbeelden.
De voorzitter (of wie dan ook) gaat de beelden live bekijken om te zien hoe laat jij thuis komt en wie je nu weer in de kroeg hebt opgepikt.
Je wacht tot er daadwerkelijk iets is gebeurt (vandalisme, inbraak, of politie die info wil) en gaat dan pas kijken.
Met het 1e is van alles mis, maar met het 2e voorbeeld is er niets aan de hand.
Hattrick: Thorgal Eagles
Maar hoe ga je dat waarborgen vraag ik me dan afbregweb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:49:
Het mag niet
Het gebeurt overal
Er wordt niet gehandhaafd
De politie is er blij mee.
Tot zover de feiten in een notedop.
Praktisch voor jouw casus:
Het gaat er om wat je met de beelden doet, dus hier twee voorbeelden.
De voorzitter (of wie dan ook) gaat de beelden live bekijken om te zien hoe laat jij thuis komt en wie je nu weer in de kroeg hebt opgepikt.
Je wacht tot er daadwerkelijk iets is gebeurt (vandalisme, inbraak, of politie die info wil) en gaat dan pas kijken.
Met het 1e is van alles mis, maar met het 2e voorbeeld is er niets aan de hand.
Kan de (over)buren wel zeggen dat alleen persoon X erbij kan en alleen in geval van calamiteiten maar vrees dat die je niet zomaar op je blauwe ogen gaan geloven.
Vandaar dat ik het dus (zelf) gewoon strikt volgens de regels wil hebben.
Niet laten afhangen van gedoging etc. Ik heb geen zin in discussie of burenruzies.
Je kunt aan de logging zien wie er wanneer inlogt om beelden te bekijken.Csotranme schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:55:
[...]
Maar hoe ga je dat waarborgen vraag ik me dan af
Kan de (over)buren wel zeggen dat alleen persoon X erbij kan en alleen in geval van calamiteiten maar vrees dat die je niet zomaar op je blauwe ogen gaan geloven.
Vandaar dat ik het dus (zelf) gewoon strikt volgens de regels wil hebben.
Niet laten afhangen van gedoging etc. Ik heb geen zin in discussie of burenruzies.
Strikt volgens de regels mag het niet, maar ik krijg een beetje de indruk dat je dit wilt gebruiken om jouw zin door te drijven.
Je kunt de camera's ook zodanig richten dat je niet bij de buren de huiskamer in kijkt (hier kun je namelijk wel problemen mee krijgen), of een filter toepassen, zodat een gedeelte van het beeld niet vastgelegd wordt.
Hattrick: Thorgal Eagles
Laat ik voorop stellen dat mijn persoonlijke mening is dat ik het overdreven vind ja maar als VvE bestuurder moet ik uitvoeren wat de meerderheid wil.bregweb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
[...]
Je kunt aan de logging zien wie er wanneer inlogt om beelden te bekijken.
Strikt volgens de regels mag het niet, maar ik krijg een beetje de indruk dat je dit wilt gebruiken om jouw zin door te drijven.
Je kunt de camera's ook zodanig richten dat je niet bij de buren de huiskamer in kijkt (hier kun je namelijk wel problemen mee krijgen), of een filter toepassen, zodat een gedeelte van het beeld niet vastgelegd wordt.
Mijn taak is o.a. ook de bewoners adequaat informeren over kosten, onderhoud, risico's en dat soort zaken.
Ik vind het belangrijk dat ze dat wel weten en dus weten waar ze mee akkoord gaan.
Gaat een meerderheid akkoord? Prima, dan voeren we dat gewoon uit hoor
Dat is ook bij de meeste camera's wel te omzeilen, of het zit er niet in. Of het account is 'admin' en wordt gedeeld met mensen, want licenties e.d.bregweb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
[...]
Je kunt aan de logging zien wie er wanneer inlogt om beelden te bekijken.
Alleen als je vendorlock camera's koopt van de 'bekende' cloud providers die ook alleen via de walled garden omgeving van de betreffende provider kan gebruiken zal je zoiets vaak waterdicht hebben als je het 'zelf' doet. En dat is vaak ook het probleem wat ik al aangaf een van mijn posts hierboven, binnen een VVE, wie vertrouw je met zoiets.
Dat is een lastige, als je het echt goed wil doen laten uitvoeren door een professionele partij dit zal soort zaken uit handen neemt en privacy waarborgen garandeert, en dus niet zelfs binnen de VVE / het VVE bestuur doen.Csotranme schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:55:
[...]
Maar hoe ga je dat waarborgen vraag ik me dan af
[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 29-01-2024 16:07 ]
Waarom zou de voorzitter controleren hoe laat je thuiskomt?Csotranme schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:03:
Gaat een meerderheid akkoord? Prima, dan voeren we dat gewoon uit hoor
Ik kan me voorstellen dat het bij een inbraak, vandalisme of overlast erg handig kan zijn. Of mensen die ondanks alle bordjes toch grofvuil in de containerruimte dumpen.
Als het mijn VVE zou zijn stemde ik wel voor.
[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 29-01-2024 18:54 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Daarnaast zou dit via een stemming moeten verlopen. Want wie heeft inzage in de beelden? Wat is het protocol en hoe lang worden de beelden in bewaring gehouden? Waar staat de harde schijf in het complex en wie beheert het?
Dat zijn zaken waar ik eerst eens antwoord op zou willen hebben.
En de logging daarvan jaarlijks controleren lijkt me ook een mooie voor iemand bij de vve.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Dat wordt dus een aardig rekensommetje maar je kunt er vast wel motivatie voor vinden om je persoonlijke mening te onderstrepen.
Zo mag je als VvE wél camera’s ophangen in je appartementencomplex
Waarin deze uitspraak wordt besproken:
Rb. Amsterdam 9 november 2021, ECLI:NL:RBAMS:2021:6379
Die VvE kon de videobeelden alleen tegen betaling opvragen na toestemming van de politie (punt 2.3). Maar er was bijvoorbeeld ook een privacyreglement waarin stond geregeld dat slechts enkele VvE bestuurders bevoegd waren om de beelden te bekijken. Let op dat de rechters niet alleen maar naar dat soort omstandigheden hebben gekeken, maar o.a. ook hebben gewogen of aan het noodzakelijkheidsvereiste is voldaan door te toetsen op proportionaliteit en subsidiariteit.
De VvE bestuurders kunnen naast een mogelijke overtreding van de AVG ook aansprakelijk zijn door gepleegde onrechtmatige daad op grond van horizontale werking van art. 8 EVRM. Als een derde schade ondervindt van een onrechtmatige video-opname, dan is niet noodzakelijk alleen de Autoriteit Persoonsgegevens een partij om rekening mee te houden.
Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Die filmt dan ook weer niet permanent maar alleen bij beweging en/of aanbellen. Dan zitten de regels weer net anders.hoevenpe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:28:
[...]
De gemiddelde Ring deurbel doet niet anders, daar is weinig ophef over.
Bedenk dat altijd goed als je camera's op hangt wat verwacht je ervan. In een dorp zal het de lokale jeugdcrimineel nog afschikken maar in de grotere steden maakt het ze niets uit.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ze komen dan dus op de hoogte van het plafond van de begane grond.
Hoger krijg je een vogelperspectief en zijn personen amper tot niet te herkennen.
Lengte inschatten gaat niet, en beelden met een gezicht kan je wel vergeten.
Kentekens worden ook erg lastig.
Hoger ophangen is om overzicht beelden te maken, niet om bruikbare beelden te produceren bij inbraak/diefstal etc.