Er vertrekt vanuit de woning een stroomkabel richting tuinhuis. Deze kabel heeft zijn eigen zekering en was ooit aangelegd voor een stopcontact in het tuinhuis. Maar mag ik nu, in plaats van slechts een stopcontact in het tuinhuis, hier ook een klein groepenkastje aan hangen om een beetje verder te branchen? Dat in het tuinhuis dus een subgroep komt van die kabel die hier in de woning vertrekt?
Vraag
Alle reacties
Ik heb het in meerdere garages/tuinhuisjes wel eens zien voorkomen, maar ik ben ook benieuwd hoe het qua NEN ofzo zit. Vanuit wetgeving perspectief zal er niks specifieks tegen zijn (tenzij zo'n globale wet die zegt dat je aan bouwvoorschriften moet voldoen).
Zolang het een volwaardige meterkast is die op zichzelf ook in een normaal huis te vinden zou zijn met hoofdschakelaar, aarde, correcte zekeringswaardes en aansluitingen.. zou ik mogen hopen dat dat gewoon is toegestaan, anders ken ik heel wat mensen die niet voldoen
Zolang het een volwaardige meterkast is die op zichzelf ook in een normaal huis te vinden zou zijn met hoofdschakelaar, aarde, correcte zekeringswaardes en aansluitingen.. zou ik mogen hopen dat dat gewoon is toegestaan, anders ken ik heel wat mensen die niet voldoen
Lijkt mij wel, maar als ik het goed heb onthouden moet de “hoofdzekering” van het tuinhuis dan wel 1 stap lager zijn dan die in de normale groepenkast.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ja selectiviteit is dat. Als je een kabel aftakt van een 16 ampere groep en je hangt een 16 ampere zekering in de schuur heb grote kans dat alles alsnog uitvalt bij een probleem in de schuur. Dat is lastig foutzoekenDrardollan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:49:
Lijkt mij wel, maar als ik het goed heb onthouden moet de “hoofdzekering” van het tuinhuis dan wel 1 stap lager zijn dan die in de normale groepenkast.
Daar zul je dus 10A automaten 'moeten' gebruiken.
Ik weet niet wat je bedoeling is? Is een echt groepenkastje echt nodig? Je kunt natuurlijk gewoon een kabeldoos plaatsen en daar extra stopcontacten en verlichting op aansluiten. Daar is geen groepenkastje voor nodig.
Euhm... \n ...
Ja dat kan en ik zou het ook zeker doen. Vanuit mijn berging schakel ik de tuinverlichting inclusief de verschillende stopcontacten die in de tuin zitten. Mocht er ergens kortsluiting zijn, dan is het gelimiteerd tot die sub-groep.
Vertrekt die kabel vanuit de woning ook al direct vanuit de meterkast? Want dan zou je er in je meterkast een eigen groep voor kunnen maken? Zo is dat bij mij gemaakt, en dan hebben ze in de meterkast er ook nog een fysieke knop tussen gezet, zodat ik alles van buiten nog uit kan zetten als ik dat wil.
Overigens lijkt me dat dit mag. Ik heb zelf een kant en klare 'container unit' in m'n tuin als werkplek en daar zit verlichting en stopcontacten in voorbereid met allemaal eigen groepen op een groepenkastje. Aan de buitenkant van de unit steek ik er alleen een eurostekker in zoals op de camping.
Ik kan me overigens voorstellen dat je buiten nog wat dingen af wil takken. Wellicht heb je bijvoorbeeld een groep waarop je wil lassen, en een andere waarop je verlichting zit etc. Ik ken de regels niet, maar het mag zeker.
Overigens lijkt me dat dit mag. Ik heb zelf een kant en klare 'container unit' in m'n tuin als werkplek en daar zit verlichting en stopcontacten in voorbereid met allemaal eigen groepen op een groepenkastje. Aan de buitenkant van de unit steek ik er alleen een eurostekker in zoals op de camping.
Ik kan me overigens voorstellen dat je buiten nog wat dingen af wil takken. Wellicht heb je bijvoorbeeld een groep waarop je wil lassen, en een andere waarop je verlichting zit etc. Ik ken de regels niet, maar het mag zeker.
[ Voor 15% gewijzigd door sj0ertum op 29-01-2024 08:56 ]
Selectiviteit voor huisinstallatie is in Nederland een religie: velen geloven er in, maar niet te bewijzen. Is dus niet nodig (verduidelijkt).
Ja, dat kan gewoon. Hopelijk heb je wel een beetje dikke kabel, bij mij (België) heb ik 6 20A groepen gehad op een voedingskabel van 4mm² (dus afgezekerd op 25A), netjes gekeurd zonder problemen. Wel weggewerkt na verbouwen.
Ja, dat kan gewoon. Hopelijk heb je wel een beetje dikke kabel, bij mij (België) heb ik 6 20A groepen gehad op een voedingskabel van 4mm² (dus afgezekerd op 25A), netjes gekeurd zonder problemen. Wel weggewerkt na verbouwen.
[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 29-01-2024 10:05 . Reden: Verduidelijkt ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Die verplichting is er gewoon niet. Selectiviteit in een huisinstallatie is optioneel in de NEN norm. Selectiviteit is wel verplicht voor netbeheerders. Dus je hoofdzekering moet selectief zijn t.o.v. de zekeringen in de buurttrafo.naftebakje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:28:
Selectiviteit voor huisinstallatie is in Nederland een religie: velen geloven er in, maar niet te bewijzen.
Het is wel zaak om de juiste kabeldiktes te gebruiken. Dus geen 2,5mm op 25A afzekeren.
En dan nog twee plusjes krijgenDrardollan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:49:
[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 29-01-2024 09:41 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Een centraaldoos en daarop aftakken en doorlussen lijkt me de meest logische optie als het gaat over stopcontacten en verlichting. Hierbij heb je ook geen last van selectiviteit.Nickname55 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:19:
Ik weet niet wat je bedoeling is? Is een echt groepenkastje echt nodig? Je kunt natuurlijk gewoon een kabeldoos plaatsen en daar extra stopcontacten en verlichting op aansluiten. Daar is geen groepenkastje voor nodig.
Als het meer een werkplaats wordt of er zonnepanelen komen dat is een klein meterkastje logischer.
[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 29-01-2024 09:46 ]
Precies. Het wordt er niet veiliger op.naftebakje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:28:
Selectiviteit voor huisinstallatie is in Nederland een religie: velen geloven er in, maar niet te bewijzen.
Je kan in een tuinhuis prima iets met 6A en 10A zekeringen doen overigens. Denk aan verlichting die bijv vaak prima achter een 6A kan. Dit heb ik met mijn tuinverlichting (LED) ook gedaan. Zodra daar een stroom van >6A gaat lopen klopt er iets al niet. Dus ik heb het op 6A afgezekerd.
Alleen in deze situatie kan je prima een groepenkastje plaatsen met wat zekeringen. Het kan alleen zijn dat idd de zekering in het huis eerder klapt dan in het tuinhuis. Niet echt een ramp. Veiligheid is geborgd.
Ik zou het doen voor het gemak bij bijvoorbeeld een storing, niet alles in je tuinhuis klapt er dan per definitie uit. Als het een schuur zou zijn waar ook een vriezer zou staan dan is het fijn dat bij een kortsluiting in je tuinverlichting de kans groot is dat enkel dat deel uitvalt. Zeker als het gebeurd als je een paar dagen niet thuis bent.Snow_King schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Precies. Het wordt er niet veiliger op.
Je kan in een tuinhuis prima iets met 6A en 10A zekeringen doen overigens. Denk aan verlichting die bijv vaak prima achter een 6A kan. Dit heb ik met mijn tuinverlichting (LED) ook gedaan. Zodra daar een stroom van >6A gaat lopen klopt er iets al niet. Dus ik heb het op 6A afgezekerd.
Alleen in deze situatie kan je prima een groepenkastje plaatsen met wat zekeringen. Het kan alleen zijn dat idd de zekering in het huis eerder klapt dan in het tuinhuis. Niet echt een ramp. Veiligheid is geborgd.
Dank voor de verduidelijkingRmg schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:12:
[...]
Ja selectiviteit is dat. Als je een kabel aftakt van een 16 ampere groep en je hangt een 16 ampere zekering in de schuur heb grote kans dat alles alsnog uitvalt bij een probleem in de schuur. Dat is lastig foutzoeken
Daar zul je dus 10A automaten 'moeten' gebruiken.
Dat mag prima maar om verder te bouwen heb je niet eens een groepenkast nodig tenzij je specifiek gedeeltes van je tuinhuis perse aan wil laten in het geval van kortsluiting of apart spanningsloos wil kunnen maken.
Mijn ervaring is dat de meest voorkomende fouten buiten aardlekken zijn en dan hebben die groepen weinig zin. Je zou kunnen overwegen om een aardlekautomaat in je meterkast te plaatsen om de tuinhuis groep te beveiligen in plaats van de automaat/zekering die er nu zit. Dan zou in het geval van een aardlek alleen die groep uitvallen en niet je halve huis. Persoonlijk zou ik dat eerder toepassen als een losse groepenkast en zeker als je er een losse groepenkast achter zet.
Mijn ervaring is dat de meest voorkomende fouten buiten aardlekken zijn en dan hebben die groepen weinig zin. Je zou kunnen overwegen om een aardlekautomaat in je meterkast te plaatsen om de tuinhuis groep te beveiligen in plaats van de automaat/zekering die er nu zit. Dan zou in het geval van een aardlek alleen die groep uitvallen en niet je halve huis. Persoonlijk zou ik dat eerder toepassen als een losse groepenkast en zeker als je er een losse groepenkast achter zet.
Die kabel is waarschijnlijk 2,5 mm2, afgezekerd met 16a. Je gaat niet opeens meer amperes krijgen door een groepenkast te plaatsen, dat is nog steeds 1x 16a. Het heeft dus geen zin een groepenkastje te plaatsen.
Tenzij er een dikkere kabel ligt, dan kan je m zwaarder afzekeren in de meterkast en dan heeft een groepenkastje wel zin.
Tenzij er een dikkere kabel ligt, dan kan je m zwaarder afzekeren in de meterkast en dan heeft een groepenkastje wel zin.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Enige selectiviteit tov de hoofdzekering is ook wel handig.Makrolon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:05:
Nee hoorbouwfraude schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:09:
[...]
Enige selectiviteit tov de hoofdzekering is ook wel handig.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb de stroom vanuit het berghok afgetapt middels een XMVK-AS 3x2,5mm2 kabel. Daar een grondkabeldoos op en van daaruit 6x 3x2,5mm2 kabel naar dubbele stopkontakten en licht.
Dan doet het nu al 17 jaar en nog nooit een zekering eruit geknald. En d'r wordt deels elektrische verwarmd, met bakplaten enz.
Dan doet het nu al 17 jaar en nog nooit een zekering eruit geknald. En d'r wordt deels elektrische verwarmd, met bakplaten enz.
Het kan natuurlijk, maar is het wel de moeite waard? Apparatuur in een tuinhuis is zelden kritisch, en grote stroomverbruikers vind je daar meestal ook niet terug. Dus: waarom eigenlijk?
Veel goede reacties! Misschien even wat extra context:
De stroomkabel die vanuit de groepenkast naar het tuinhuis loopt, vertrekt vanuit een c20 automatische zekering die naar een aardlekschakelaar gaat. Dus vanuit de bron is die kabel al vrij veilig.
Dan heb ik dus 20A in het tuinhuis. In het begin wil ik daar gewoon twee stopcontacten en een lamp plaatsen, maar in de toekomst wellicht handig om vanuit het tuinhuis af te takken voor bijvoorbeeld een electrische poort of wat tuinspotjes.
Een gewone schakeldoos is dus een prima oplossing zo lang het bij 2 stopcontacten en 1 lamp blijft, maar bij uitbreiding naar de tuin wordt een apart zekeringkastje wellicht interessant.
Het begrip selectiviteit kom ik vaker tegen in de reacties, als ik het goed begrijp werkt dit als volgt?
Ik vertrek vanuit de woning uit een 20A automaat. Dit betekent dat de hoofdschakelaar in het tuinhuis een stap lager moet: 16A. En op die 16A tuinhuis hoofdschakelaar zouden dan bijv drie groepen van elk 10A. (20>16>10>8?)
Zou het dan voldoende zijn om de aarlekschakelaar van de woning gewoon door te zetten? Dus geen aparte aardlek in het tuinhuis voorzien, maar gewoon de geel/groene draad vanuit de woning gebruiken?
De stroomkabel die vanuit de groepenkast naar het tuinhuis loopt, vertrekt vanuit een c20 automatische zekering die naar een aardlekschakelaar gaat. Dus vanuit de bron is die kabel al vrij veilig.
Dan heb ik dus 20A in het tuinhuis. In het begin wil ik daar gewoon twee stopcontacten en een lamp plaatsen, maar in de toekomst wellicht handig om vanuit het tuinhuis af te takken voor bijvoorbeeld een electrische poort of wat tuinspotjes.
Een gewone schakeldoos is dus een prima oplossing zo lang het bij 2 stopcontacten en 1 lamp blijft, maar bij uitbreiding naar de tuin wordt een apart zekeringkastje wellicht interessant.
Het begrip selectiviteit kom ik vaker tegen in de reacties, als ik het goed begrijp werkt dit als volgt?
Ik vertrek vanuit de woning uit een 20A automaat. Dit betekent dat de hoofdschakelaar in het tuinhuis een stap lager moet: 16A. En op die 16A tuinhuis hoofdschakelaar zouden dan bijv drie groepen van elk 10A. (20>16>10>8?)
Zou het dan voldoende zijn om de aarlekschakelaar van de woning gewoon door te zetten? Dus geen aparte aardlek in het tuinhuis voorzien, maar gewoon de geel/groene draad vanuit de woning gebruiken?
De geel-groene aardedraad heeft niets met de aardlek te maken. De geel-groene aarding moet altijd worden aangesloten.
Als je later in je tuinhuis een groepenkastje met aardlekschakelaars plaatst dan zou ik de aardlekschakelaar in de woning vervangen door een selectief exemplaar.
Als je later in je tuinhuis een groepenkastje met aardlekschakelaars plaatst dan zou ik de aardlekschakelaar in de woning vervangen door een selectief exemplaar.
Je primaire beveiliging tegen schok is de beschermingsleiding (de aarde). Als je deze aangeleverd krijgt vanuit de netbeheerder (TN stelsel), dan is de impedantie van deze leiding vaak dusdanig laag, waardoor je kortsluitstroom erg hoog is en een automaat vaak al afdoende beschermd tegen schok en overstroom.
Als je zelf een aardpen hebt (TT stelsel), dan is de impedantie meestal een stuk hoger (en wisselt ook door het jaar heen). In de meeste gevallen is hier aanvullende bescherming nodig door middel van een aardlekbeveiliging.
Alle eind groepen met wandcontactdozen, moeten sowieso achter een 30mA aardlek ongeacht welk stelsel. Bij vast aangesloten apparaten (omvormers, fornuizen, etc) hoeft dat dus niet altijd. Het is het wel verstandig om bij twijfel (of gebrek aan meetapparatuur) gewoon alles met ALB te beveiligen.
Ik snap je noodzaak voor de verdeler in je schuur nog steeds niet helemaal, want ik zou dat alleen doen als je daar dus vaste grote verbruikers (of opwekkers) gaat plaatsen. En haal die C20 sowieso gewoon weg (C-karakteristiek voegt niets toe, tenzij je er een enorme compressor/motor gaat plaatsen) en plaats een B20 met bijvoorbeeld 300mA ALB. In de verdeler zelf plaats je een aantal groepen die je met 30mA beveiligd.
Als je zelf een aardpen hebt (TT stelsel), dan is de impedantie meestal een stuk hoger (en wisselt ook door het jaar heen). In de meeste gevallen is hier aanvullende bescherming nodig door middel van een aardlekbeveiliging.
Alle eind groepen met wandcontactdozen, moeten sowieso achter een 30mA aardlek ongeacht welk stelsel. Bij vast aangesloten apparaten (omvormers, fornuizen, etc) hoeft dat dus niet altijd. Het is het wel verstandig om bij twijfel (of gebrek aan meetapparatuur) gewoon alles met ALB te beveiligen.
Ik snap je noodzaak voor de verdeler in je schuur nog steeds niet helemaal, want ik zou dat alleen doen als je daar dus vaste grote verbruikers (of opwekkers) gaat plaatsen. En haal die C20 sowieso gewoon weg (C-karakteristiek voegt niets toe, tenzij je er een enorme compressor/motor gaat plaatsen) en plaats een B20 met bijvoorbeeld 300mA ALB. In de verdeler zelf plaats je een aantal groepen die je met 30mA beveiligd.
Of gewoon meteen 3 16a automaten aan die c20, dan heb je geen hoofdschakelaar in het tuinhuis, maar sowieso, wat voegt die toe? Je kan de 3 automaten ook gewoon uitzettenDivision schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:43:
?
Een hoofdschakelaar is alleen dat, een schakelaar, hij heeft geen beveiliging en kan dus niet meegenomen te worden in de selectiviteit. Hij moet een stroom aankunnen die groter is als de maximale stroom die er door heen gaat. Dus na bij een 20A aanvoer moet je een hoofdschakelaar voor minimaal 20A plaatsen maar bijvoorbeeld 40A kan ook gewoon prima. Daarachter kan je meerdere 16A groepen hangen.Division schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:43:
[...]
[...]
Ik meen me te herinneren dat als je een extra groepenkast plaatst, je verplicht bent daar een aparte hoofdschakelaar in te plaatsen.Rmg schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:52:
Of gewoon meteen 3 16a automaten aan die c20, dan heb je geen hoofdschakelaar in het tuinhuis, maar sowieso, wat voegt die toe? Je kan de 3 automaten ook gewoon uitzetten
@Division volgens mij lijkt jouw topic behoorlijk op dit verhaal - Tweede verdeelkast in schuur
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Waarom zou dit niet mogen? let wel op dat je een zekering plaatst op basis van sterkte van jouw zekering in de meterkast, en controleer de kabel ook gelijk even aangezien het best klein is; mogelijk moet je een kleinere zekering plaatsen, lijkt vrij dun n.l.
Oh ok, die haalde ik idd even door elkaar. Is een aparte aardlekschakelaar in het tuinhuis dan wel nodig? Gezien die 20A automaat in de woning reeds achter een aardlekschakelaar hangt.devriesjande schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:08:
De geel-groene aardedraad heeft niets met de aardlek te maken. De geel-groene aarding moet altijd worden aangesloten.
Bedankt voor je constructieve bijdrage
Drardollan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:17:
[...]
Bedankt voor je constructieve bijdrage
offtopic:
Ja sorry dat ik wat cynisch ben af en toe maar ik heb zelfs overwogen om dit in mijn signature te zetten, zo hardnekkig is die mythe hier
Ja sorry dat ik wat cynisch ben af en toe maar ik heb zelfs overwogen om dit in mijn signature te zetten, zo hardnekkig is die mythe hier
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Niet echt nodig. Maar als er bijv. een aardlek is in de buitenverlichting dan ben je ook de spanning kwijt op de stopcontacten. En dan staat het bier niet meer koud.Division schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:09:
[...]
Oh ok, die haalde ik idd even door elkaar. Is een aparte aardlekschakelaar in het tuinhuis dan wel nodig? Gezien die 20A automaat in de woning reeds achter een aardlekschakelaar hangt.
Pagina: 1