Plafondlamp goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiroz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10-2025
Mijn vraag:

Vandaag een plafondlamp gedemonteerd en nieuwe aangesloten. Oude lamp zat met 'vaste stroomdraden' vanuit de lamp direct in aansluiting plafond. Geen draden die je los kon maken en op de nieuwe lamp kon aansloten, dus deze moesten er volledig uit.

Nu heb ik er bij het uithalen niet opgelet waar de blauwe en de bruine draad uitkwam... Nieuwe draden nu op goed geluk erin gedraaid, lamp aangesloten, alles werkt. 1 schakelaar beneden en 1 boven, beide functioneren. Kan ik hier nog iets verkeerd in hebben gedaan, of kan je de aansluiting in het plafond niet verkeerd doen?

Bijgevoegd nog een foto van de plafondaansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvZkUPto1kaPvYT8AcevGVU8b4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rp1QaFKU0n733nCyTILoxyY.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tiroz op 09-02-2024 18:59)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 18:44

DataGhost

iPL dev

Zoals gezegd maakt het voor de werking niet uit maar voor de veiligheid misschien wel. Als je een multimeter hebt EN weet hoe je die veilig moet gebruiken om 230V AC te meten (anders gewoon laten zitten) kan je de lamp weer loshalen en met de lichtknop/spanning ingeschakeld meten vanaf welke pool van het kroonsteentje je spanning meet tov de aardedraad. De neutraal (blauw) zal ongeveer 0V weergeven tov aarde, de fase (zwart) zit dan op ongeveer 230V. En natuurlijk niet vergeten om de spanning er weer af te halen voordat je de lamp weer aansluit :+ Dit is in ieder geval wat ik altijd doe voordat ik een lamp ophang, er is geen enkele garantie dat de draden correct aangesloten zaten in de oude situatie. En dan weet ik ook direct of de spanning correct is afgesloten (nogmaals nameten na spanningsloos maken voor de zekerheid).

Maar dus niet zomaar doen als je dit niet veilig kan / geen ervaring mee hebt, als je het verkeerd doet kan je een schok krijgen en waarschijnlijk donder je dan ook van je stoel/tafel/bank/ladder af.

Alle reacties

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:47
jadjong schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Wat gebeurd er als je een stekker andersom in het stopcontact steekt? ;)
Ik probeerde dat laatst in België en toen ging het toch behoorlijk mis :+

Afbeeldingslocatie: https://www.dema.be/40325-thickbox_default/prise-encastree-avec-terre-285mm-niko-sterling.jpg
Pagina: 1