Plafondlamp goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiroz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 11:46
Mijn vraag:

Vandaag een plafondlamp gedemonteerd en nieuwe aangesloten. Oude lamp zat met 'vaste stroomdraden' vanuit de lamp direct in aansluiting plafond. Geen draden die je los kon maken en op de nieuwe lamp kon aansloten, dus deze moesten er volledig uit.

Nu heb ik er bij het uithalen niet opgelet waar de blauwe en de bruine draad uitkwam... Nieuwe draden nu op goed geluk erin gedraaid, lamp aangesloten, alles werkt. 1 schakelaar beneden en 1 boven, beide functioneren. Kan ik hier nog iets verkeerd in hebben gedaan, of kan je de aansluiting in het plafond niet verkeerd doen?

Bijgevoegd nog een foto van de plafondaansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvZkUPto1kaPvYT8AcevGVU8b4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rp1QaFKU0n733nCyTILoxyY.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tiroz op 09-02-2024 18:59)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-12 13:00

DataGhost

iPL dev

Zoals gezegd maakt het voor de werking niet uit maar voor de veiligheid misschien wel. Als je een multimeter hebt EN weet hoe je die veilig moet gebruiken om 230V AC te meten (anders gewoon laten zitten) kan je de lamp weer loshalen en met de lichtknop/spanning ingeschakeld meten vanaf welke pool van het kroonsteentje je spanning meet tov de aardedraad. De neutraal (blauw) zal ongeveer 0V weergeven tov aarde, de fase (zwart) zit dan op ongeveer 230V. En natuurlijk niet vergeten om de spanning er weer af te halen voordat je de lamp weer aansluit :+ Dit is in ieder geval wat ik altijd doe voordat ik een lamp ophang, er is geen enkele garantie dat de draden correct aangesloten zaten in de oude situatie. En dan weet ik ook direct of de spanning correct is afgesloten (nogmaals nameten na spanningsloos maken voor de zekerheid).

Maar dus niet zomaar doen als je dit niet veilig kan / geen ervaring mee hebt, als je het verkeerd doet kan je een schok krijgen en waarschijnlijk donder je dan ook van je stoel/tafel/bank/ladder af.

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tiroz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:32:
Nu heb ik er bij het uithalen niet opgelet waar de blauwe en de bruine draad uitkwam... Nieuwe draden nu op goed geluk erin gedraaid, lamp aangesloten, alles werkt. 1 schakelaar beneden en 1 boven, beide functioneren. Kan ik hier nog iets verkeerd in hebben gedaan, of kan je de aansluiting in het plafond niet verkeerd doen?
Wat gebeurd er als je een stekker andersom in het stopcontact steekt? ;)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-12 12:56
Draden te ver in de kroonsteen zodat de schroef op isolatie rust?
Lamp zelf niet goed aangesloten?
Schakelaar niet omgezet?
Groepautomaat is uit?
Draad in lasdoos losgeraakt door gefröbel?
Nieuwe lamp kapot?

EDIT: Niet goed gelezen, niet gewend aan topics waarbij alles goed werkt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Groningerkoek op 28-01-2024 19:52 ]

• Tiroz
jadjong schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Is het zo simpel ja? :D Ik vind dit soort dingen met stroom altijd spannender voelen dan waarschijnlijk nodig is :')

@Groningerkoek alles werkt hoor, puur even de check of het zo OK is!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De draadkleur zegt niets over de stroomrichting, dat scheelt.

Technisch gezien kan er niks mis gaan bij het wisselen van de draden bij een lamp. Het is enkel om een stroomkring compleet te maken. Dat heb je met deze twee draden nu gedaan waardoor je licht gaat branden.

Of aan de andere kant van de kroonsteen de draden andersom zitten maakt niet uit, Het werkt en het blijft werken zoals je het nu hebt aangesloten.

Mocht je willen weten of zwart ook echt de schakeldraad is: lamp er uit draaien, schakelaar op "aan" zetten en een spanningszoeker in de kroonsteen drukken en kijken waar spanning op staat.

• Tiroz
Super, dank voor de duidelijkheid! _O_

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-12 06:51
Er zit wel een veiligheidsrisico aan als het om een standaard fitting gaat zoals E27.

Met de draden omgedraaid kun je de fase op de buitenste rand hebben, waardoor je een schok kan krijgen als je de lamp wisselt. Eigenlijk hoort de fase alleen op het puntje middenin te staan

Dus ja, je sloopt er niets mee, maar er is wel een groter risico om een schok te krijgen.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-12 19:32
sypie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:47:
De draadkleur zegt niets over de stroomrichting, dat scheelt.

Technisch gezien kan er niks mis gaan bij het wisselen van de draden bij een lamp. Het is enkel om een stroomkring compleet te maken. Dat heb je met deze twee draden nu gedaan waardoor je licht gaat branden.
Functioneel maakt het niets uit idd of je blauw en zwart omdraait.

Toch is afgesproken dat de schroefdraad zijde altijd op de nul/blauw wordt aangesloten. Het "dopje" wordt op fase/zwart(schakeldraad) aangesloten. Als (áls) er een lamp onder spanning gewisseld wordt (kapotte lamp, weinig garantie dat de schakelaar uit staat) dan kun je niet de fase aanraken met in/uitdraaien van de lamp.

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:04
Mag ik vragen wat voor een lamp je hebt opgehangen? Ik wil binnenkort ook lampen ophangen, heb vergelijkbare kapjes zoals je in je foto liet zien en zou dan een lamp willen waarbij ik de al aanwezige gaten kan gebruiken, eventueel de schroeven ook, maar dat hoeft niet per se.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
heggico schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:55:
Er zit wel een veiligheidsrisico aan als het om een standaard fitting gaat zoals E27.

Met de draden omgedraaid kun je de fase op de buitenste rand hebben, waardoor je een schok kan krijgen als je de lamp wisselt. Eigenlijk hoort de fase alleen op het puntje middenin te staan

Dus ja, je sloopt er niets mee, maar er is wel een groter risico om een schok te krijgen.
Als je een lamp wisselt zet je toch de groep in de meterkast waar die lamp onder valt uit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-12 19:32
No Hands schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Als je een lamp wisselt zet je toch de groep in de meterkast waar die lamp onder valt uit?
Jaja, geloof dat maar.
Dat doet echt niemand hoor, meeste mensen weten toch niet welke groep welke lampen voedt. Laat staan dat ze de groepenkast weten te vinden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:01:
Toch is afgesproken dat de schroefdraad zijde altijd op de nul/blauw wordt aangesloten.
Daar ben ik bekend mee. Toch weet ik ook dat het meerendeel van de mensen die thuis een lampje aansluit daar niets van weet. Onder het mom van "als het maar werkt" wordt veel geaccepteerd wat dat betreft.
No Hands schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:27:
Ik denk dat de meerderheid van de mensen dat écht niet gaat doen. "Even een lampje wisselen, wat kan daar nou misgaan?". Dat zal de tendens zijn, en meteen ook mijn gedachten. Vaak levert het ook nog bijkomstige ongemakken op zoals klokken/wekkers die weer opnieuw moeten worden ingesteld. Dat heeft men er vaak niet voor over.

[ Voor 39% gewijzigd door sypie op 28-01-2024 23:55 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Tiroz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:32:
Kan ik hier nog iets verkeerd in hebben gedaan, of kan je de aansluiting in het plafond niet verkeerd doen?
Zoals gezegd maakt het eigenlijk wel uit waar je fase en nul aansluit bij een schroeffitting, dus je kunt ze wel "verkeerdom" hebben aangesloten. Het werkt prima maar kan een veiligheidsrisico zijn als je de lichtbron wisselt zonder de spanning uit te schakelen. Datzelfde risico heb je dus ook bij een vrijstaande lamp met schroeffitting, als je de stekker "verkeerdom" in de contactdoos steekt.

Is het een metalen klasse I armatuur? Dan kun je zijn vergeten om de groen/gele draad aan te sluiten. Het werkt prima maar kan een veiligheidsrisico zijn als er iets mis gaat in het armatuur en je raakt de metalen buitenkant aan.

En je hebt een spaanplaatschroef in de centraaldoos gedraaid, daarmee draai je de schroefdraad in de centraaldoos aan gort, daar hoort natuurlijk een schroef met M4 metrische schroefdraad in. Misschien heeft iemand voor jou het al gesloopt. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
naenee schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:24:
Mag ik vragen wat voor een lamp je hebt opgehangen? Ik wil binnenkort ook lampen ophangen, heb vergelijkbare kapjes zoals je in je foto liet zien en zou dan een lamp willen waarbij ik de al aanwezige gaten kan gebruiken, eventueel de schroeven ook, maar dat hoeft niet per se.
Hier ben ik ook benieuwd naar :+

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-11 20:40
1 fase is niet zo spannend voor simpele apparaten als aarding maar goed, de oriëntatie maakt dan niet uit; zoals ze zeggen een stekker mag en kan je ook onderste boven in de stopcontact doen.

Er zijn wel edge-cases b.v. omvormers wanneer je gaat terug leveren dan moet dit wel bij fase gebeuren (maar dat heb consumenten niet echt mee te maken in de normale gevallen).

In jouw geval ziet het er goed uit, goed gedaan! Kan het niet zo zien, maar volgens mij is het wel aan te raden om adereindhulzen te gebruiken, misschien iets voor de toekomst.

Als je nieuwe kabels aanlegt, dan wel goed opletten op kleuren en gebruik de correcte kleurtjes.

• Tiroz
Dank voor alle reacties, weer een aantal nieuwe dingen geleerd! Dan laat ik het voor wat het is, de geel/groene draad heb ik inderdaad ook aangesloten. De lamp die er eerder hing had hier geen aansluiting voor, nu dus wel kunnen doen. Van het bestaan van adereindhulzen had ik nog geen weet, iets voor de toekomst inderdaad! En die spaanplaatschroef is in de categorie als het werkt dan werkt het :') goed om te weten dat je daar ook speciale schroeven voor hebt die hiervoor zijn gemaakt.

Het ging om deze lamp die nog (van de vorige bewoners) op een andere kamer hing @stin00 @naenee
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:11

FreakNL

Well do ya punk?

Ramon 73 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Jaja, geloof dat maar.
Dat doet echt niemand hoor, meeste mensen weten toch niet welke groep welke lampen voedt. Laat staan dat ze de groepenkast weten te vinden.
Ik weet het wel (uiteraard) maar daar ga ik niet aan beginnen. Ik zet wel de schakelaar uit.. En ja, daar weet ik ook van hoe hij moet staan :X Ik heb overigens wel 1 hotelschakelaar maar die bedient 2 lampen dus ook daar kan ik zien of hij aan of uit staat (door middel van de andere niet kapotte lamp)...

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:56
jadjong schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ik probeerde dat laatst in België en toen ging het toch behoorlijk mis :+

Afbeeldingslocatie: https://www.dema.be/40325-thickbox_default/prise-encastree-avec-terre-285mm-niko-sterling.jpg

Acties:
  • Beste antwoord

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Zoals gezegd maakt het voor de werking niet uit maar voor de veiligheid misschien wel. Als je een multimeter hebt EN weet hoe je die veilig moet gebruiken om 230V AC te meten (anders gewoon laten zitten) kan je de lamp weer loshalen en met de lichtknop/spanning ingeschakeld meten vanaf welke pool van het kroonsteentje je spanning meet tov de aardedraad. De neutraal (blauw) zal ongeveer 0V weergeven tov aarde, de fase (zwart) zit dan op ongeveer 230V. En natuurlijk niet vergeten om de spanning er weer af te halen voordat je de lamp weer aansluit :+ Dit is in ieder geval wat ik altijd doe voordat ik een lamp ophang, er is geen enkele garantie dat de draden correct aangesloten zaten in de oude situatie. En dan weet ik ook direct of de spanning correct is afgesloten (nogmaals nameten na spanningsloos maken voor de zekerheid).

Maar dus niet zomaar doen als je dit niet veilig kan / geen ervaring mee hebt, als je het verkeerd doet kan je een schok krijgen en waarschijnlijk donder je dan ook van je stoel/tafel/bank/ladder af.

• Tiroz
Nog even een laatste update: ik bleek een spanningszoeker te hebben, niet al te ingewikkeld om te gebruiken. Kroonstenen getest, bleek toch verkeerd om aangesloten te zitten. Omgewisseld, was ook makkelijker in de lamp te bevestigen. En had de draden zelf ook wat te ver gestript dus dat ook direct kunnen bijwerken. En de blauwe draad zat wat los in de plafondaansluiting, ook echt vast kunnen zetten.

Kortom, weer meerdere dingen geleerd en de lamp nu optimaal veilig aangesloten! d:)b

• rengeltje
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-12 18:13
DataGhost schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:28:
Zoals gezegd maakt het voor de werking niet uit maar voor de veiligheid misschien wel. Als je een multimeter hebt EN weet hoe je die veilig moet gebruiken om 230V AC te meten (anders gewoon laten zitten) ...
Dit geeft aan dat er ook onveilige manieren zijn om 230V AC te meten met een multi-meter. Wat is dan de veilige manier of waar kan ik daar meer over lezen?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:20

Barrycade

Through the...

rengeltje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Dit geeft aan dat er ook onveilige manieren zijn om 230V AC te meten met een multi-meter. Wat is dan de veilige manier of waar kan ik daar meer over lezen?
Zorgen dat je geen metaal aanraakt is wel een tipje om te onthouden ;)

En je multimeter ook op de juiste stand zetten. Dus op wisselstroom en +220V

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 09-02-2024 19:10 ]

• rengeltje
Barrycade schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Zorgen dat je geen metaal aanraakt is wel een tipje om te onthouden ;)

En je multimeter ook op de juiste stand zetten. Dus op wisselstroom en +220V
OK, het leek me inderdaad evident dat je niet via je vingers als contact-pen moet meten, en niet met de multi-meter op 5V= stand... Is het niet meer dan dat?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
rengeltje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:06:
[...]

De veilige manier is een duspol o.i.d. gebruiken, daarmee kun je het niet fout doen.

Met een multimeter kun je kortsluiting veroorzaken door bijvoorbeeld de pennen in de verkeerde bus aan te sluiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Daarnaast zijn er allerlei manieren om verkeerd te meten waardoor je bijvoorbeeld ten onrechte zou kunnen denken dat iets spanningsloos is, dat is dus ook "onveilig".
rengeltje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:12:
[...]

OK, het leek me inderdaad evident dat je niet via je vingers als contact-pen moet meten, en niet met de multi-meter op 5V= stand... Is het niet meer dan dat?
Veel mensen weten gewoon niet hoe een multimeter precies werkt of gebruikt moet worden, ook al hebben ze er misschien wel eentje. Met de berichten van TS was het niet mogelijk om vast te stellen wat het kennisniveau was dus dan blijf ik liever wat aan de veiliger kant. Ook voor andere mensen die misschien dit topic tegenkomen en met een incompleet advies iets gevaarlijks doen.

[ Voor 66% gewijzigd door DataGhost op 09-02-2024 20:35 ]

• rengeltje
DataGhost schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:32:
Daarnaast zijn er allerlei manieren om verkeerd te meten waardoor je bijvoorbeeld ten onrechte zou kunnen denken dat iets spanningsloos is, dat is dus ook "onveilig".

[...]

Veel mensen weten gewoon niet hoe een multimeter precies werkt of gebruikt moet worden, ook al hebben ze er misschien wel eentje. Met de berichten van TS was het niet mogelijk om vast te stellen wat het kennisniveau was dus dan blijf ik liever wat aan de veiliger kant. Ook voor andere mensen die misschien dit topic tegenkomen en met een incompleet advies iets gevaarlijks doen.
Duidelijk, en begrijpelijk. Het gevaar van verkeerde instelling op de multi-meter is inderdaad niet iets om lichtvaardig over te doen als er toch nog een spanning op de draden staat. Een en ander wordt ook uitgelegd op https://www.ew-installati...mee-en-wat-is-echt-veilig: mogelijkheid voor verkeerde instelling met kortsluitingsgevaar, vaak onhandiger in gebruik (multimeter is doosje met 2 vaak kleinere pennen, dus eigenlijk kom je 1 hand tekort om goed te meten).

Ik was vooral benieuwd of er daarnaast nog andere risico's waren, waar ik me niet van bewust was, zoals verkeerd gebruik van de pennen, zelfs bij juiste instelling van de multi-meter zelf.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tiroz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Ik vind dit soort dingen met stroom altijd spannender voelen dan waarschijnlijk nodig is :')
Dan moet je de groep even uitzetten :+

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1