Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 21:24
In 2016 heb ik ons jaren 30 huis verbouwd en hebben we alles eigenlijk volgens de traditionele manier gedaan, dat wil zeggen, een airco op de slaapkamer (voor de warme zomers) en voor de rest alles met een CV ketel en radiatoren om te verwarmen. Na een aantal jaar hier te wonen kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik vooral de CV ketel laat branden om mijn badkamer altijd op temperatuur te houden. Dit doen we sinds een jaar of 3 met het systeem van Bosch (wifi thermostaten) en dat gaat redelijk goed. De woonkamer en slaapkamer radiatoren staan minimaal aan en verwarmen we bij met de gaskachel in de wintermaanden. Alle overige thermostaten in het huis staan vrijwel uit omdat we tussen twee andere huizen in wonen, het verbruik valt uiteindelijk dus wel mee.

Nu moet ik een extra airco plaatsen op een extra slaapkamer en krijg ik de mogelijkheid voorgelegd om eventueel een zwaardere split-unit te plaatsen om ook een airco te plaatsen op de badkamer en dat heeft me aan het denken gezet:

Is verwarmen van mijn badkamer goedkoper door 24/7 de CV te laten branden of 24/7 een airco die op verwarmen staat.

Een aantal feiten en weetjes die belangrijk zijn:
  • Badkamer is 16 m2 (4x4)
  • CV ketel brandt nu constant om de badkamer op temperatuur te houden met wifi thermostaten. Getest om dat met een programma te doen (ochtend aan, middag uit, avond aan, nacht uit) maar dat is in ons geval duurder in verbruik dan constant aan.
  • Badkamermuren zijn niet geïsoleerd, ramen en plat dak is vernieuwd en geïsoleerd maar de buitenmuur niet.
  • Badkamer staat bovenop keuken op de eerste etage en is van 3 kanten "open" en op het "zuiden", in de winter dus erg koud en in de zomer erg warm.
  • Er is geen mogelijkheid om de muren te isoleren en/of vloerverwarming te plaatsen.
  • Mijn voorkeur heeft ook om de ruimte continue een bepaalde temperatuur te houden, ik vind het verschrikkelijk om in de nacht in een koude badkamer te komen bijvoorbeeld.
  • Ik begrijp dat huidige prijzen gas/stroom het verschil maken maar ik ga uit van een normale situatie. kWh prijs tussen de € 0,10 en € 0,25 en gasprijs tussen de € 0,30 en € 0,60 per m3, we zitten op de flex en dat bevalt al een jaartje of 2 helemaal prima met die woekerprijzen.
Lees ik zelf artikelen op het internet dan kom ik altijd tot de conclusie dat airco's voordeliger zijn en een hoger rendement hebben (tot 400%).. maar goed die artikelen staan dan ook op een verkoper van airco systemen ;).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/expertise !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Airco zal zuiniger zijn, maar als luchtstroom ergens comfortverlagend werkt dan is het wel in de badkamer...
Een grotere buitenunit zal misschien niet nodig zijn, zie het L/L topic. Zeker met warmhouden is een laag minimumvermogen wel fijn.

Ik deel je optimisme over energieprijzen niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.