Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• martijnkh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-11 11:50
Hallo, ik heb voor mijn woning een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen.
Qua legplan ben ik er wel redelijk uit. Ik heb een dak op het zuiden en wil daar in totaal 20 panelen op. Dat is ook meer dan genoeg voor mijn verbruik.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab75V_idJHRhaxmzCpr4Meb_r90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JEgZRardJ70KsZvLzmZAmqHl.png?f=user_large

Er staan een aantal hoge bomen iets verderop, waardoor de onderste rij vroeg in de ochtend en in de avond wat schaduw krijgt. Voor bovenste rij is dat verwaarloosbaar. Ik verwacht ook niet dat de bomen nog veel hoger worden. Daarnaast heeft de onderste rij wat last van de schoorsteen en het 'puntdak'. Dat geldt met name voor de twee panelen die daar het dichtst bij staan.

Ik heb nu een aantal offerte gekregen die compleet verschillend zijn qua aanpak. Elk heeft een eigen verhaal waarom dit de beste oplossing is. En door mijn beperkte technische kennis is het lastig de beste te kiezen.

In het kort de opties:

a. bovenste rij in serie, onderste rij met een optimizer (Zonneplan one optimizer). Dit aangesloten op een Zonneplan One optimized omvormer. Toelichting is dat bovenste rij prima in serie/string kan en dat op onderste rij vanwege de schaduw optimizers nodig zijn. Panelen zijn Zonneplan 410 WP. (DMEGC)

b. als hierboven, maar dan alle panelen met een optimizer (Solaredge Power-optimizer S440). Dit ivm bomen en schaduw. Dit aangesloten op een SolarEdge 3PH Omvormer. Panelen zijn JA Solar 430WP

c. alle panelen met een micro-omvormer (Enphase IQ8+). Toelichting is dat het vanwege schaduw moeilijk op een string aan te sluiten is. Bij bovenste rij is er ook onderlinge afstand tussen de 2*5 waardoor dat ook moeilijk in serie kan. Daarnaast gaan micro-omvormers langer mee (25 jaar) dan een omvormer (10-15 jaar) en zijn problemen makkelijker te lokaliseren en op te lossen. Hierdoor uiteindelijk een betere en op langere termijn goedkopere oplossing volgens de adviseur. Dit is dan qua investering ook de duurste. Meerprijs ongeveer Eur 1.500. Panelen zijn Suntech Ultra 425WP

d zonder optimizers. Dit aangesloten op een Solax X3 omvormer. Dit met Jinko 435WP. Toelichting hierop was verder beperkt.

Wat verder opvalt is dat er best verschillen zitten tussen verhouding geïnstalleerde capaciteit en verwachte opbrengst.
Bij a is dit 95%, bij b is dit 86%, bij c is dit 83% en bij d 98%. Ik kan dat moeilijk rijmen met hun voorstel, die van a (Zonneplan) en d lijken te hoog, maar kan me ook niet voorstellen dat zij zich zo misrekenen.

Wat denken jullie dat de beste oplossing is voor dit dak? Ben niet persé op zoek naar een maximale opbrengst, maar wel naar beste prijs/kwaliteit ook voor de langere termijn.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11 15:56
Wat verder opvalt is dat er best verschillen zitten tussen verhouding geïnstalleerde capaciteit en verwachte opbrengst.
Bij a is dit 95%, bij b is dit 86%, bij c is dit 83% en bij d 98%. Ik kan dat moeilijk rijmen met hun voorstel, die van a (Zonneplan) en d lijken te hoog, maar kan me ook niet voorstellen dat zij zich zo misrekenen.
Negeer dat. Ze doen allemaal andere aannames, niet te vergelijken.

Euro / Wp is wel relevant. Zie Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

We hebben geen idee hoe erg de schaduw is. Vuistregel die ik een beetje aanhoudt is dat schaduw tussen 21 september en 21 maart weinig opbrengstverlies veroorzaakt omdat de zon dan toch niet vaak schijnt en niet zo fel is.

Staat je woning al op zonatlas? Hoe wordt de schaduw daar beoordeeld?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• martijnkh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-11 11:50
Bedankt, die site kende ik nog niet.

Er inmiddels achter gekomen dat de micro-omvormers van optie c een maximale output van 300w hebben. Dus die zouden dan de panelen van 425wp op een aantal momenten aftoppen. Bijzonder dat dat tijdens het adviesgesprek niet werd benoemd.
Deze laat ik afvallen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11 15:56
Dat aftoppen van die micro's kost op jaarbasis maximaal 2%. Vrijwel uitsluitend op momenten dat, zodra de salderingsregeling is afgeschaft (wat sommige energieleveranciers effectief al doen), de energieprijs erg laag is of zelfs waardeloos is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)