Nieuwe wasmachine, vraag ivm afvoer water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:53
Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen hebben we een nieuwe wasmachine, een Bosch WGG14408NL.
De eerste test-was zonder kleding en de eerste (kleine) was verliepen zonder problemen.

Echter, ik heb een paar vragen ivm de water afvoer.

De afvoerslang is veel langer dan die van de oude wasmachine en komt schuin naar onder uit de behuizing van de wasmachine (is niet aan te passen voor zover ik kan zien), maakt een vrij scherpe boch naar boven en ivm de lengte gaat die wel zo'n 50 cm de afvoer buis in.

Mijn vragen zijn dan:

Kan de scherpe bocht, in de afbeelding is de locatie aangegeven met een oranje cirkel, in het geel getekend ter illustratie hoe de slang eerst naar beneden gaat en vervolgens omhoog, kwaad?

En kan het kwaad dat de afvoer slang zo diep in de afvoer buis zit?

Ik zou eventueel het einde van de slang een stuk minder ver er in kunnen laten steken, maar dan moet de wasmachine veel verder omhoog pompen, dat lijkt mij ook niet wenselijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW3Pr0iR6U-ED1LZT1E9rP45RPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a20mQZddu3WTblVYyeQkUz3A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Die oranje is wel een krappe bocht, hij is al bijna dubbel aan het knikken.
Je kan proberen daar eerst een flauwere bocht naar links of rechts te maken en daarna pas omhoog, dan steekt de slang ook wat minder ver in de buis.

[ Voor 4% gewijzigd door SiErRa op 26-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Even een tweede foto van opzij, de eerste foto is niet zo duidelijk wat betreft de scherpe bocht, die lijkt wat erger van bovenaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdYChZVLa_D-eSDc0fHM3DorEYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb6tzQOQYw75LngA1rENt1ui.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het kwaad kan maar dit lijkt mij het soort slang te zijn dat je met een scherp mes gewoon kan inkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
De handleiding zegt het volgende:

"Bij het afpompen staat de waterafvoerslang onder druk en kan van de geïnstalleerde aansluitpositie losraken. De waterafvoerslang tegen onbedoeld losraken borgen.
Opmerking: Neem de afpomphoogtes in acht. De maximale afpomphoogte bedraagt 100 cm."

Afpomphoogte.. is dit vanaf de grond gemeten? Of vanaf het punt waar de slang aan de achterkant van de machine zit?

Als het vanaf de grond is, hij zit nu op 110cm of meer met de lus bovenin.

Ik voel overigens dat de slang de onderkant raakt van de u-bocht van de afvoer en ik hoor daarin water klotsen, dus dat klopt ook niet helemaal, tenzij er wat er in hoort te zitten zodat eventuele luchtjes niet naar boven komen?

Afzagen kan, is wel de snelste manier denk ik, maar dan zet ik wel met een een mes (of eigenlijk zaag) in een nieuw apparaat.

is er een minimale lengte dat zo'n afvoer in de buis moet zitten? Dat vind ik niet terug in de handleiding.. bijvoorbeeld 10-15 cm?

Ik zou dan wel dezelfde bochten houden, ook na afzagen, maar hij gaat dan in ieder geval niet zo ver de buis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Ik heb even wat gerommeld, de ergste knik is er nu uit, ik heb ook de beugel gebruikt die bij de wasmachine zat voor de laatste bocht voordat de slang de afvoer in gaat, en die slang gaat er nu niet meer dan 10-15 cm in.

Dit zit er denk ik wel wat beter uit, maar dan is de enige vraag nog, kan de pomp het zo rondpompen?

Ik kan natuurlijk een test spoel programma doen, maar misschien weet iemand het zo te zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giSguBgndEFT-AC_kJiezPXSbCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BIm5TlKEPuDn6kVrQS8icgs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGUVtqDd5QjErHaDdXLcb3MVw7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxLBlgBpaLeEmqczhrrwgVSU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:41

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

naenee schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:37:
Ik heb even wat gerommeld, de ergste knik is er nu uit, ik heb ook de beugel gebruikt die bij de wasmachine zat voor de laatste bocht voordat de slang de afvoer in gaat, en die slang gaat er nu niet meer dan 10-15 cm in.

Dit zit er denk ik wel wat beter uit, maar dan is de enige vraag nog, kan de pomp het zo rondpompen?

Ik kan natuurlijk een test spoel programma doen, maar misschien weet iemand het zo te zeggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt geen probleem op te leveren, test het maar uit :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat maakt voor jou verschil of de slang 10 of 50 centimeter in de 'buis' zit?
Ik zou vooral zeker willen zijn dat 'ie er niet uit kan schieten.
Je oplossing ziet er prima uit, als het los in de afvoer zit, zou ik 'm nog iets fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Die beugel is idd beter zo. Evt kan je de beugel nog wat in de buis drukken, maar mag niet helemaal afsluiten.
Opvoerhoogte is idd 1 meter vanaf de grond. Is in je nieuwe situatie goed, oude foto kon idd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
Die beugel is om hem vast aan de muur te maken zodat de slang door tegendruk niet uit de afvoer kan lopen. De lang moet minimaal 30-40cm in de buis, 10cm is wat te weinig of hij moet dus vast gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:58

Sebazzz

3dp

Die buis wil je in ieder geval niet te kort hebben, je hebt altijd wat schuim wat meekomt uit de wasmachine en een hoge buis vangt dat op, in plaats van dat die schuim uit je buis komt zetten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naenee
Ok. Ik heb op advies van @pennywiser het aangepast, slang zit er nu 35 cm in.
De beugel heb ik vastgeschroefd.
Test-was staat aan, we gaan het merken.

Dank allemaal zover :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOt6bLfqstj_3KzG4iMPpiNhXWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x5ipY9FzCo5ZvUbmWiN4amgg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Als je nog een passend sluitringetje kan vinden voor onder die schroefkop zit het wat steviger vast en zal de beugel niet zo snel stuk gaan bij het gat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naenee
Zoiets? Ik heb er eentje tussen de muur en het plastic gedaan en tussen het plastic en de kop van de schroef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hMoXUvd012PbFha2HHfLADVD8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiS9HYHZ9V3Pacn7USIfeswE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Eigenlijk was je 2e setup beter, met de slang 15cm in de buis.
er zijn 2 redenen waarom dieper dan 20cm niet goed is: 1. het kan een hevel-effect geen, omdat de slang heel diep in de afvoer verdwijnt komt het afvoerpunt heel laag te liggen wat kan zorgen dat de machine tijdens het wassen water via de slang naatr buiten stuurt de afvoer in. mar ook 2: met je slang zo diep in de buis komt je slang als het ware in het water te staan omdat je de buis deels verstopt, je noemde zlef net al zoiets omdat de lsnag tegen de bocht van de afvoer aankwam.
Ik heb even een bron als bewijs bijgevoegd:
www.partsnl.nl/adviescent...e-wasmachine-in-de-afvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Ok, wasmachine op pauze gezet en ik heb het aangepast, de slang zit nu bijna 20 cm in de buis.
De buis is, tot de bocht terug omhoog, ongeveer 60 cm diep.

Programma loopt inmiddels door, ik wacht met spanning af wanneer die het water gaat afvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPbFKufck_lWLKHrkDu20IDMb5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzDwIWOAEoH9vKvq4sbtNmP9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door naenee op 26-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Uiteindelijk is het maar een pisstraaltje met wat schuim wat eruit komt. Ik heb zelf de wasmachine op een Ikea wasbak sifon zitten, met zo'n tuitje waar je normaalgesproken de vaatwasser op zet. Eventuele overloop heb je dan de wasbak voor. Ik heb dat ding nog nooit zien overlopen de wasbak in.

Veel schuim is vooral een probleem wanneer je teveel wasmiddel gebruikt. Bijvoorbeeld pods of wanneer je de dosering van de verpakking aanhoudt. Meestal heb je dan aan het eind ook nog schuim in de trommelrand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Ik doe wat wasmiddel in een "wasbol", ik zie het in de machine ook niet echt schuimen, misschien een beetje.
Maar het is prima, zo houd ik iedereen tevreden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:01
Wat een geweldig vrijdag-topic dit! Bedankt ook voor de foto's TS. Ziet er goed uit inmiddels :)

#popcorn

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naenee
Dank allemaal, dat ging goed - was-programma (40-60) is afgemaakt zonder issues.

@S0epkip graag gedaan, binnenkort ga ik proberen lampen op te hangen, kom ik vast hier terug :)

Fijn weekeind.
Pagina: 1