Ondervloer appartement 6 laags

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-07 14:37
Beste tweaker,

In de slaapkamer van de vorige huurder in de bovenste laag van het appartement lagen maar liefst 6 lagen vloerbedekking: een toplaag tapijt, 2 lagen vloerplaat-wol, 3 lagen tapijt, en een ondervloer. De reden hiervoor is mij echter onbekend.

Het overwegen waard is of wij deze lagen willen behouden, terugplaatsen en dan laminaat erop of alles verwijderen en vervangen door een simpele 10db ondervloer met laminaat.

Lijkt mij beetje overkill zoveel lagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zngm9K2uVNj8R05K8WRs0JcNTkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7oqUYHIhQmdWYHcUvd0GqB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yenQVZlryUr8gDQovct7d-5wOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52xtRuTKY8b4WFXGuAGpvrXY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvsHro9zlsi9LZqRFl0K78ezcTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMewEyw7QNArLDIgPgSclj9i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RlHs7OqEC2TVzf-QunNa8v7orc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DffaQdrW5peLcA7SaZHp9UqN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Zensu op 24-01-2024 16:12 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Dat is een knap dure ondervloer die je eruit hebt gesloopt. Het lijkt sterk op Fermacell 2e32 vloerplaten, zo ongeveer de beste ondervloer die je je kan wensen qua demping en performance. Ze lijken alleen niet vastgeschroefd te zitten. Ik zou zeker overwegen om deze terug te plaatsen, want een standaard 10 dB ondervloertje is echt niets in vergelijking met deze platen.

Is de constructievloer gemaakt van beton of hout? En woon je zelf onder de vloer van deze slaapkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zensu schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:07:
Beste tweaker,

In de slaapkamer van de vorige huurder in de bovenste laag van het appartement lagen maar liefst 6 lagen vloerbedekking: een toplaag tapijt, 2 lagen vloerplaat-wol, 3 lagen tapijt, en een ondervloer. De reden hiervoor is mij echter onbekend.
geluids isolatie. veel beter dan dit wordt het niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Aan: de vorige bewoners.

"Lieve bovenburen,

Wij waarderen het dat er een nieuw, verliefd stelletje boven ons is komen wonen. Wij kunnen echter stoot voor stoot meegenieten van jullie liefdesleven. Zouden jullie iets aan de geluidsisolatie willen doen? Bedankt!"

Rinse and repeat.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 24-01-2024 16:54 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
Er wordt geen liefde bedreven hoorde ik net per mail van vorige huurder. Wij wonen bovenste laag van de drie woningen.

Reden voor deze onderlagen is omdat de onderburen snurken. Denk dat ik het beter niet kan weggooien.

Tapijt weg en zoals frennek zegt dure platen bewaren.

Plan is dan 10db ondervloer, fermacell look a like, groene ondervloer plaat en dan laminaat. Of beter andere volgorde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Hoe ziet de vloer eruit als je hem kaal hebt gemaakt?

Snurken is luchtgeluid, dus je kan veel winst behalen door de constructie zo luchtdicht mogelijk te maken voordat je begint met het aanbrengen van de ondervloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:17:
Hoe ziet de vloer eruit als je hem kaal hebt gemaakt?

Snurken is luchtgeluid, dus je kan veel winst behalen door de constructie zo luchtdicht mogelijk te maken voordat je begint met het aanbrengen van de ondervloeren.
Ah luchtgeluid, je hebt gelijk!
Er zit nu osb platen op. Jaren 30 woning, dus weinig isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Belangrijk is de eerste laag (dus je OSB laag) goed naadloos dicht te krijgen. Hoe is de kierdichting langs de rand? Misschien het losse stucwerk eerst een beetje loshakken en vervolgens rondom afpurren met flexpur. Welke ondervloeren heb je allemaal precies en hoe vlak is deze OSB vloer? De Fermacell elementen vereisen een behoorlijke vlakheid van de vloer, want ze zijn erg stug.

In de opbouw gaan dempende ondervloeren op de Fermacell platen niet zoveel toevoegen kan in je vertellen. Demping werkt volgens een massa/veer systeem. De massa in dit verhaal zijn de harde zware Fermacell vloerplaten, de veer is wat tussen je OSB en de Fermacell platen komt. Nu zit er al een dun laagje steenwol aan de Fermacell platen vast, maar je zou kunnen overwegen om meer toe te voegen dus één van die dempende lagen onder je Fermacell plaatsen. Let wel, dit zal de belastbaarheid van de Fermacell vloeren wat doen afnemen, maar mogelijk is dat in jouw geval niet zo belangrijk.

Ik vermoed dat het grootste geluidslek rondom de vloer zal zitten, dus de kier tussen je OSB vloer en de wanden. Als er weinig ruimte is om dit af te purren, kan je overwegen om de randstrook isolatie van de Fermacell platen te verwijderen/vervangen en deze ruimte netjes af te purren met flexpur. Dit zorg voor een mooie luchtdichte afwerking wat een geluidslek echt zal verminderen.

Zoek vooral ook even filmpjes op hoe Fermacell platen correct worden geplaatst. Dus lijmen en schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:23:
Belangrijk is de eerste laag (dus je OSB laag) goed naadloos dicht te krijgen. Hoe is de kierdichting langs de rand? Misschien het losse stucwerk eerst een beetje loshakken en vervolgens rondom afpurren met flexpur. Welke ondervloeren heb je allemaal precies en hoe vlak is deze OSB vloer? De Fermacell elementen vereisen een behoorlijke vlakheid van de vloer, want ze zijn erg stug.

In de opbouw gaan dempende ondervloeren op de Fermacell platen niet zoveel toevoegen kan in je vertellen. Demping werkt volgens een massa/veer systeem. De massa in dit verhaal zijn de harde zware Fermacell vloerplaten, de veer is wat tussen je OSB en de Fermacell platen komt. Nu zit er al een dun laagje steenwol aan de Fermacell platen vast, maar je zou kunnen overwegen om meer toe te voegen dus één van die dempende lagen onder je Fermacell plaatsen. Let wel, dit zal de belastbaarheid van de Fermacell vloeren wat doen afnemen, maar mogelijk is dat in jouw geval niet zo belangrijk.

Ik vermoed dat het grootste geluidslek rondom de vloer zal zitten, dus de kier tussen je OSB vloer en de wanden. Als er weinig ruimte is om dit af te purren, kan je overwegen om de randstrook isolatie van de Fermacell platen te verwijderen/vervangen en deze ruimte netjes af te purren met flexpur. Dit zorg voor een mooie luchtdichte afwerking wat een geluidslek echt zal verminderen.

Zoek vooral ook even filmpjes op hoe Fermacell platen correct worden geplaatst. Dus lijmen en schroeven.
Bedankt voor je gedetailleerde informatie! Is flexpur niet schadelijk voor gezondheid?

Ik zag ook zoiets van ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/p/niva-ondervloer-80321587/ heeft 21db demping.

Of zou zoiets teveel zijn in combinatie met Fermacell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-07 08:34
Zou die Fermacell onderpanelen erin laten, degelijk isolatie en zijn vrij duur. toegegeven weet niet of je dat zou willen bij een appartement waar buren mogelijk veel zitten te stoken in koudere winter dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Zensu schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Bedankt voor je gedetailleerde informatie! Is flexpur niet schadelijk voor gezondheid?

Ik zag ook zoiets van ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/p/niva-ondervloer-80321587/ heeft 21db demping.

Of zou zoiets teveel zijn in combinatie met Fermacell.
Flexpur in bussen van een degelijk merk zitten in de juiste mengverhoudingen in de bus. Hier gaat niets mee mis. Uiteraard wel goed ventileren tijdens het aanbrengen, dan komen er wel wat gassen vrij. Ik heb zelf in mijn huis veel gedaan met de Illbruck FM330, echt topspul qua verwerking en nu na 3 jaar is het nog steeds mooi flexibel. Normale PUR wordt broos na een tijdje en verpulverd. Juist bij een dilatatievoeg zoals rondom bij je vloer gaat dat dus kapot en ontstaat er dus na loop van tijd opnieuw een luchtlek. Maak de voeg voor het aanbrengen even een beetje vochtig met een plantenspuit, dat doet de hechting veel goed. En probeer eerst een klein stukje om te kijken hoeveel je erin moet spuiten, het spul zeg nogal uit namelijk. Na een paar uur kan je met een kartelmes alles wat boven de vloer uitsteekt mooi vlak afsnijden.

En die standaard laminaat ondervloertjes zijn alleen gespecificeerd voor loopgeluiden, tegen stemgeluid doen ze echt niets. Zonde van je geld.

Wat ik persoonlijk wel zou doen, is direct onder je laminaat een PU Polyurethaan ondervloer leggen. Dit is een soort rubber achtig materiaal wat je op rol koopt. Dit is niet zozeer voor het stemgeluid, maar het laat zelfs het goedkoopste laminaat deftig klinken als je erover loopt. Die goedkope foamtegels zorgen altijd voor zo'n hol goedkoop loopgeluid als je over laminaat loopt. Met zo'n rubber ondervloer klinkt het mooi massief, echt een wereld van verschil.

Kan je iets vinden over je huidige tapijtachtige ondervloeren? Is dit een soort akoestische mat? Staat er nog iets aan informatie op? En hoeveel opbouwhoogte heb je in totaal?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:49
Ik mis hier nog steeds het "tweakers advies" om de complete betonvloer er uit te halen en degelijk nieuwbouw te realiseren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zensu schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Ah luchtgeluid, je hebt gelijk!
Er zit nu osb platen op. Jaren 30 woning, dus weinig isolatie.
Ik zou het laten liggen, zeker als je laminaat gaat plaatsen (het werkt twee kanten op die isolatie). Jij hebt snurkende buren, hun hebben contactgeluid als de isolatie niet genoeg is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Flexpur in bussen van een degelijk merk zitten in de juiste mengverhoudingen in de bus. Hier gaat niets mee mis. Uiteraard wel goed ventileren tijdens het aanbrengen, dan komen er wel wat gassen vrij. Ik heb zelf in mijn huis veel gedaan met de Illbruck FM330, echt topspul qua verwerking en nu na 3 jaar is het nog steeds mooi flexibel. Normale PUR wordt broos na een tijdje en verpulverd. Juist bij een dilatatievoeg zoals rondom bij je vloer gaat dat dus kapot en ontstaat er dus na loop van tijd opnieuw een luchtlek. Maak de voeg voor het aanbrengen even een beetje vochtig met een plantenspuit, dat doet de hechting veel goed. En probeer eerst een klein stukje om te kijken hoeveel je erin moet spuiten, het spul zeg nogal uit namelijk. Na een paar uur kan je met een kartelmes alles wat boven de vloer uitsteekt mooi vlak afsnijden.

En die standaard laminaat ondervloertjes zijn alleen gespecificeerd voor loopgeluiden, tegen stemgeluid doen ze echt niets. Zonde van je geld.

Wat ik persoonlijk wel zou doen, is direct onder je laminaat een PU Polyurethaan ondervloer leggen. Dit is een soort rubber achtig materiaal wat je op rol koopt. Dit is niet zozeer voor het stemgeluid, maar het laat zelfs het goedkoopste laminaat deftig klinken als je erover loopt. Die goedkope foamtegels zorgen altijd voor zo'n hol goedkoop loopgeluid als je over laminaat lAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt3E9lES5vweS_iQar0Fmy_4-N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nN8h9MwZ1mlSthh3O7txIWG.jpg?f=fotoalbum_largeoopt. Met zo'n rubber ondervloer klinkt het mooi massief, echt een wereld van verschil.

Kan je iets vinden over je huidige tapijtachtige ondervloeren? Is dit een soort akoestische mat? Staat er nog iets aan informatie op? En hoeveel opbouwhoogte heb je in totaal?
Nee geen merk op de tapijten. Is gewoon rubber met zo'n zilver laagje bovenop aan 1 kant.

Bedoel je rubber onderlaag zoals deze foto? 10db. Ikea is trouwens 20db (maar zoals je zegt hol geluid?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt3E9lES5vweS_iQar0Fmy_4-N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nN8h9MwZ1mlSthh3O7txIWG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Begrijp ik nou goed dat je een mooie vlakke fermacell vloer had en je deze er helemaal uit gesloopt hebt om wat isolatie weg te halen waar je geen last van had? Of was er van alles mis met de fermacell vloer (die grijze platen met vilt er onder)?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
Al die 10db ondervloeren doen eigenlijk alleen wat op een betonvloer. Die 10db is ook niet op hout van toepassing. Wel zonde om die fermacell estrich elementen van 25 euro per stuk uit je vloer te trekken. Beetje raar alleen dat er onder die fermacell weer tapijt lag? Of ligt daar alleen een zwart rubberen ondervloer onder?

Als je de hoogte heel graag wilt en je hebt tijd over kun je de fermacel er netjes uit halen, alle lagen er onder weghalen tot je op de OSB zit. Goed controleren of die vlak is en alle openingen dichtkitten, dan de fermacel er weer op en dan ondervloer + laminaat. Of je gaat helemaal los, schroeft de OSB los, vult de ruimte er op met steenwol en dan de OSB terug + fermacel + ondervloer + laminaat, dan heb je ook luchtgeluid behoorlijk goed tegen gehouden.

[ Voor 58% gewijzigd door Makkelijk op 25-01-2024 10:14 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
@zonoskar en @Makkelijk, zo te zien lag de Fermacell vloer er niet heel deftig bij. Er was niets verlijmd of geschroefd aan de foto's te zien. Ook was het legplan niet echt deftig te noemen, ik zie namelijk geen verband en ze liggen in de breedte van de kamer ipv in de lengte. @Zensu, is overal de mes en groef nog netjes intact van de platen? Zo te zien lagen ze oorspronkelijk in de breedte van de kamer. Maak een mooi legplan met de platen in de lengte van de kamer en regel een goede cirkelzaag met liniaal en leef je uit.

Ik twijfel nog wel over de andere (ondervloer) lagen. Het kan zin hebben om hier eerst een laag op je OSB te leggen om vervolgens hierop je Fermacell te plaatsen, maar het heeft ook weer nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Nee geen merk op de tapijten. Is gewoon rubber met zo'n zilver laagje bovenop aan 1 kant.

Bedoel je rubber onderlaag zoals deze foto? 10db. Ikea is trouwens 20db (maar zoals je zegt hol geluid?)

[Afbeelding]
Het zijn echt zware rollen, zo'n 25 kg per 10m2 (dus per rol). Dat zijn ondervloeren die het loopgeluid op laminaat echt doen verbeteren, maar dit is puur voor je eigen comfort. Misschien is het niet eens nodig op een Fermacell vloer omdat deze al lekker dempt, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik heb twee laminaat vloeren gehad op beton. Eentje met die goedkope foamtegels (zoals ook bij IKEA) en eentje met die zware rubberen matten. Echt een wereld van verschil in hoe de vloer aanvoelde en klonk met lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
Bedankt voor de aanvulling @frennek. Het zat inderdaad los en was niet egaal. Vooral door al die tapijten en rubbers eronder @zonoskar. Ben al heel wat wijzer geworden vandaag. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
Bizar hoe dit er dan opgebeund is. Ze wilden snel van het gezeur af. Als je het spul lijmt, schroeft en van de muur af legt met steenwol randstrips dan is het echt het beste wat je met je vloer kan doen.

Maar allemaal verende lagen onder fermacell is niet handig. Op een bepaald moment verliest het dan wel zijn stevigheid.

[ Voor 23% gewijzigd door Makkelijk op 25-01-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Makkelijk schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:36:
Bizar hoe dit er dan opgebeund is. Ze wilden snel van het gezeur af. Als je het spul lijmt, schroeft en van de muur af legt met steenwol randstrips dan is het echt het beste wat je met je vloer kan doen.

Maar allemaal verende lagen onder fermacell is niet handig. Op een bepaald moment verliest het dan wel zijn stevigheid.
Steenwol randstrip, zal erover lezen :)
Vorige huurder had ook geen laminaat, maar van die losse tapijt eroverheen. Zag er niet uit en veel hoogteverschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:17
Zensu schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:07:
Beste tweaker,

Het overwegen waard is of wij deze lagen willen behouden, terugplaatsen en dan laminaat erop of alles verwijderen en vervangen door een simpele 10db ondervloer met laminaat.

Lijkt mij beetje overkill zoveel lagen.
Die ondervloer is zo te zien Fermacell 2E32 / 2E35 of Knauf Brio 23 WF.

Dat is simpelweg een hele goede ondervloer. En dat Ikea spul is daarmee vergeleken troep.

Dat blijkt ook wel uit de product omschrijving van de Ikea, want er wordt niet genoemd wat die waarde in dB nou eigenlijk inhoudt. Dat kan ΔLlin, ΔLw, of nog iets anders zijn. In Nederland is voor appartementsvloeren de minimale eis 10dB ΔLlin demping voor contactgeluid.

Als het om (snurk)geluid van beneden gaat, dan is als eerste een goede kierafdichting noodzakelijk. Dit kan met flex-PUR of met speciale luchtdichtingstape. Bij de tape is het wel belangrijker dat je de verder kierdichting ook heel goed doet.

Mijn advies zou zijn, kierafdichting op orde, de estrichplaten (Fermacell/Brio) met randstroken netjes terug leggen. Volg legadvies van de fabrikant met kantstroken, eventuele lijmrand en nieten/schroeven. En dan kan je eigen vloer erop. Bij laminaat kan het fijn zijn nog een heel dunne ontkoppeling aan te brenegn en dat kan dan nog wel dat Ikea spul zijn.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@frennek Wat is er mis met die fermacell platen in de breedte?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNbu6qqkfe6-ZBZ00qCd3iPlH1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl5xmVwdXtf7T23hUy1PYa9u.jpg?f=fotoalbum_large

Pa is al bezig zie ik....zal hem snel vertellen over de zijlijnnen en kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Als je niet wil purren kun je er ook steenwol of iets vergelijkbaars inproppen, met een plamuurmes oid druk je dat eenvoudig in smalle spleten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:00
@Zensu
WTF zijn jullie aan het doen! 8)7
Alles boven de fermacell platen kan je weghalen, maar wat daaronder zit moet je echt laten zitten.
Je bent nu heel de geluidsisolatie naar de benedenburen aan het weghalen. |:(

Dus alles weer terugleggen en bovenop de fermacellplaten een dunne ondervloer leggen om hoogteverschillen op te vangen.

[ Voor 42% gewijzigd door chrisborst op 25-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
zonoskar schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:58:
@frennek Wat is er mis met die fermacell platen in de breedte?
In smallere ruimtes (zoals gangen) adviseert Fermacell het te verwerken in de lengte, waarschijnlijk om het slepend verband makkelijker intact te houden. Ook voorkom je kleine stroken in de breedte, waar je vanzelf op uit komt bij slepend verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
chrisborst schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:03:
@Zensu
WTF zijn jullie aan het doen!
Alles boven de fermacell platen kan je weghalen, maar wat daaronder zit moet je echt laten zitten.
We plaatsen het juist alles "terug". Tapijt onder Fermacell weggehaald. Of doe ik iets heel geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
chrisborst schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:03:
@Zensu
WTF zijn jullie aan het doen! 8)7
Je bent nu heel de geluidsisolatie naar de benedenburen aan het weghalen. |:(

Dus alles weer terugleggen en bovenop de fermacellplaten een dunne ondervloer leggen om hoogteverschillen op te vangen.
Geen paniek. De Fermacell vloer lag er helemaal niet juist in, mooie kans om het nu wel goed te doen. Een laagje vloerbedekking onder die Fermacell vloer voegt echt niets toe aan de geluidsisolatie.

Aan @Zensu, lees eerst rustig de verwerkings handleiding voor de Fermacell vloerdelen maar eens door: https://www.fermacell.nl/...-fermacell-vloerelementen

En ga goed de huidige staat van de OSB vloer na. Is deze vlak genoeg, etc. Hoeft niet perfect waterpas te zijn, als er maar geen grote bulten of kuilen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:06:
[...]

We plaatsen het juist alles "terug". Tapijt onder Fermacell weggehaald. Of doe ik iets heel geks?
Het is geen tapijt, maar een rubber ondervloer. Hij ligt wel verkeerd, rubber hoort naar beneden en de witte laag naar boven. Ik gok dat die ondervloer iets van 20 euro p/m2 kost.
Qua ondervloer is dat zo'n beetje de duurste ondervloer die je kiezen.
Ik zou sowieso 1 laag van de rubber ondervloer bovenop de Fermacell leggen en daarboven je laminaat.

Gevoelsmatig zou ik het zo opbouwen:
*Laminaat
*Rubber ondervloer
*Fermacell
*Rubber ondervloer
*OSB

Oude tapijt lekker afvoeren.

ps; Fermacell wordt vaak ook voor brandveiligheid aangebracht.

[ Voor 17% gewijzigd door chrisborst op 25-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
chrisborst schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Het is geen tapijt, maar een rubber ondervloer. Hij ligt wel verkeerd, rubber hoort naar beneden en de witte laag naar boven. Ik gok dat die ondervloer iets van 20 euro p/m2 kost.
Qua ondervloer is dat zo'n beetje de duurste ondervloer die je kiezen.
Ik zou sowieso 1 laag van de rubber ondervloer bovenop de Fermacell leggen en daarboven je laminaat.

Gevoelsmatig zou ik het zo opbouwen:
*Laminaat
*Rubber ondervloer
*Fermacell
*Rubber ondervloer
*OSB

Oude tapijt lekker afvoeren.

ps; Fermacell wordt vaak ook voor brandveiligheid aangebracht.
Ik weet alleen niet wat voor rubberen ondevloer het is. Mochten de buren klachten hebben en wij geen bewijs hebben dat het 10db is, dan is gemakkelijker als ik een ondervloer heb met bonnetje en merk.

Edit: @chrisborst https://www.carpetright.n...7689969153__&gad_source=1
Volgens mij is het het! Alleen geen beschrijving en specificaties.

https://www.ondervloereno...e/25-black-onyx-9-mm.html 33db lw!

[ Voor 12% gewijzigd door Zensu op 25-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:06:
[...]

In smallere ruimtes (zoals gangen) adviseert Fermacell het te verwerken in de lengte, waarschijnlijk om het slepend verband makkelijker intact te houden. Ook voorkom je kleine stroken in de breedte, waar je vanzelf op uit komt bij slepend verband.
Ah, ok. Ik heb in mijn huis zelf een estrich vloer gemaakt omdat ik die Fermacell te duur vond (ondervloer en 2 lagen cementgebonden plaat 12.5mm van Knauff, was de helft qua euro/m2) In de slaapkamer kwam het best uit met de panelen in de breedte. Ik heb wel opgelet dat ik geen smalle stukjes overhield.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-25SClOyJdMY/WaNMFLoHxgI/AAAAAAAAG3A/MtnxkGP4ZGoapvlFRfEPdQfmNOBEf7BIACLcBGAs/s700/IMG_8607.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ik weet alleen niet wat voor rubberen ondevloer het is. Mochten de buren klachten hebben en wij geen bewijs hebben dat het 10db is, dan is gemakkelijker als ik een ondervloer heb met bonnetje en merk.

Edit: @chrisborst https://www.carpetright.n...7689969153__&gad_source=1
Volgens mij is het het! Alleen geen beschrijving en specificaties.
Je hebt nu toch alle die foto's?
Origineel is het een OSB vloer. Daarboven 2 lagen rubber + Fermacell. Dat is 100% minimaal 10db.
Sterker nog. Leg je een 10db ondervloer bovenop de OSB en dan je vloer ga je geheid klachten krijgen. Voldoe je prima aan alle wetten en regelementen maar heb je wel een probleem.
Zou mij niet zo druk maken over bonnetje en merk.

edit; lijkt er inderdaad op. Zoals je ziet, 26 euro p/m.
Omdat het vooral voor tapijt wordt gebruikt staat er geen db specificaties op waarschijnlijk. Want tapijt voldoet uit zich zelf al hieraan. Ondervloer is dan vooral voor het comfort.
Bij mijn ouders lag er ook zo'n ondervloer en daar hebben ze recent klickpvc erop gelegd. Ging prima en loopt goed. Laminaat erop zou nog beter moeten gaan omdat dat nog stijver is.

[ Voor 31% gewijzigd door chrisborst op 25-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Welke kant onder of boven ligt van die ondervloer maakt in dit geval niet zoveel uit, is alleen van belang bij verlijming met tapijt. In dit geval zou ik voor het wegglijden en mooi leggen wat dubbelzijdig tape gebruiken, dat plakt misschien beter op de poly-juten zijde. Als er genoeg materiaal is, zou ik denk ook eerst een rubberen ondervloer leggen op je OSB, dan de fermacell en dan weer een rubberen ondervloer direct onder je laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ik had die rubberlagen even gemist; als je die hebt zou ik het inderdaad zoals @chrisborst zegt terugleggen. Nadat je de kierdichting op orde hebt. >:)

Die 10dB ΔLlin wordt gemeten op een betonnen ondergrond; die haal je dus niet op een *kuch* 'vintage' houten draagvloer. Dan heb je heel andere materialen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
The Lord schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik had die rubberlagen even gemist; als je die hebt zou ik het inderdaad zoals @chrisborst zegt terugleggen. Nadat je de kierdichting op orde hebt. >:)

Die 10dB ΔLlin wordt gemeten op een betonnen ondergrond; die haal je dus niet op een *kuch* 'vintage' houten draagvloer. Dan heb je heel andere materialen nodig.
Ja, zoiets als een estrichvloer (wat TS heeft) dus ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Ja, zoiets als een estrichvloer (wat TS heeft) dus ;) .
Mja en Mwnee. ;)

Wel een beetje offtopic. Als er 'groot' verbouwt wordt kan er geëist worden dat aan de 'nieuwbouw' eisen wordt voldaan. Dat betekent minimaal 10dB( ΔLlin) demping.
De ΔLlin op houten (balken) ondergrond is voor Fermacell en Knauf volgens mij allebei rond de 7dB.

Er moet dan dus een extra bouwkundige maatregel worden genomen om aan die 10dB te komen. Bijvoorbeeld in de onderliggende constructie d.m.v. een verend plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Steenwol randstrip, zal erover lezen :)
https://www.hornbach.nl/p...s9EtJl3YmQzUaAvakEALw_wcB
Die dus.

Interessant wel dat er toch nog een ondervloer onder de fermacell zat en geen gewoon tapijt. Of je het moet laten liggen hangt er vooral vanaf hoe drukvast het spul is. Je wilt niet dat de fermacell laag enorm gaat veren natuurlijk. Als het normaal onder tapijt ligt lijkt het me redelijk drukvast, dan zou ik het wel overwegen nog terug te leggen... Tegen geluid zal het zeer effectief zijn vanwege het gewicht.

Je pa is voortvarend te werk gegaan en er is vast geen tijd. Maar vergeet niet dat je dit maar 1x goed doet. In mijn huidige huis heb ik voor het plaatsen van Fermacel 2E31 platen de ondervloer overal goed vastgeschroefd tegen kraken, bulten opgelost, kuilen opgevuld en alle kieren gekit. En ik heb minerale wol laten inblazen tussen vloer en plafond. Geen moment spijt van deze keuzes gehad.

[ Voor 47% gewijzigd door Makkelijk op 25-01-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:26
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:00:
[Afbeelding]

Ik heb het redelijk recent gelegd en ik ga de rest napraten: Dit spul werkt zeer goed! Tegen contactgeluid en als je het verlijmt (wat de bedoeling is) ook goed ten luchtgeluid.

Het is bij jullie niet verlijmt, we hebben de echte lijm erbij. Het is een soort bruislijm. Je legt een dubbel lijntje lijm neer, volgende plaat er op en dan aan elkaar schroeven. Randje van de kamer met randstroken en leggen maar.

Lijm: https://www.isolatiemater...-vloerelement-montagelijm *
Schroeven: https://www.isolatiemater...-schroeven-39x22mm-1000st *
Randstroken: https://www.isolatiemater...res/fermacell-randstroken *

* Voorbeeld site

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:00:
[Afbeelding]

Ik zou dit wel even gedegen voorbereiden voordat je het erin legt. Komt wel echt op de details aan of de vloer goed zijn werking gaat doen of niet. Dit ziet er nog niet veel beter uit dan hoe het was ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Martijn.C.V schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb het redelijk recent gelegd en ik ga de rest napraten: Dit spul werkt zeer goed! Tegen contactgeluid en als je het verlijmt (wat de bedoeling is) ook goed ten luchtgeluid.

Het is bij jullie niet verlijmt, we hebben de echte lijm erbij. Het is een soort bruislijm. Je legt een dubbel lijntje lijm neer, volgende plaat er op en dan aan elkaar schroeven. Randje van de kamer met randstroken en leggen maar.

Lijm: https://www.isolatiemater...-vloerelement-montagelijm *
Schroeven: https://www.isolatiemater...-schroeven-39x22mm-1000st *
Randstroken: https://www.isolatiemater...res/fermacell-randstroken *

* Voorbeeld site
Ja mijn pa ging te snel aan het werk. Alles is al vast geschroefd. We moeten het alleen nog aanvullen met steenwol randstrip (groene markering) en volgens jouw tip de naden (oranje markering foto) dichtlijmen met montage lijm?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ClID2M2tKXabn8S6T25b-T_bPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iNDFUaDUwwdkx8lPpRKNj3G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
No Hands schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:01:
Als je niet wil purren kun je er ook steenwol of iets vergelijkbaars inproppen, met een plamuurmes oid druk je dat eenvoudig in smalle spleten.
Dan blijf je het lucht/geluidslek rondom de vloer houden. Steenwol is niet luchtdicht. Ik zou kunststof vulplaatjes van een cm dik halen en die rondom je vloer houden als afstandhouder. Als de vloer erin zit haal je deze weg en pur je de vrijliggende rand rondom af tot bovenkant vloer met flex pur. Niet helemaal volgens de installatievoorschriften, maar gaat je wel een betere kier en geluidsdichting geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Ja mijn pa ging te snel aan het werk. Alles is al vast geschroefd. We moeten het alleen nog aanvullen met steenwol randstrip (groene markering) en volgens jouw tip de naden (oranje markering foto) dichtlijmen met montage lijm?[Afbeelding]
Lijmen heeft nu geen zin meer, dat moet tussen de mes/groef verbinding. Ik hoop niet dat de schroeven door de isolatie heen zijn gegaan zo in de onderliggende houten vloer, dus dat de speciale kortere fermacell schroeven zijn gebruik? Als er is door geschroefd tot in de houten vloer doet de vloer namelijk helemaal niets meer qua demping.

De vloer ligt er dus precies hetzelfde in tegen de rand aan. Ik hoop dat het gesnurk meevalt, want je had meer uit de vloer kunnen halen wat betreft geluidsdemping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Jammer dat je de bruislijm mist en dat het niet in verband ligt. Je haalt hu zeker niet de volledige demping uit het systeem omdat er geluidslekken zullen zijn. Of je de randisolatie nu wel of niet nog toevoegt, zorg dat de platen de wand niet zelf raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Ja mijn pa ging te snel aan het werk. Alles is al vast geschroefd. We moeten het alleen nog aanvullen met steenwol randstrip (groene markering) en volgens jouw tip de naden (oranje markering foto) dichtlijmen met montage lijm?[Afbeelding]
Zoals @frennek zegt hadden eerst de randstroken gemoeten, 1e plaat leggen, bruislijm (dubbele ril) op de 'overlappen' van de plaat waar de 'overlap' van de volgende plaat op valt. En dan fixeren aan elkaar d.m.v. korte schroeven en zeker niet door en door.

Maar dat staat zeer goed beschreven in de montagehandleidingen van Fermacell en Knauf.

Zonder randstroken (echt stotend tegen de muur) en/of door-en-door schroeven aan de onderliggende houten vloer doet de contactgeluid isolatie teniet.

Als het nu niet door en door is geschroefd, maar met korte schroeven zwevend dan kun je bij de randen er nog randstrook tussen proppen. Dat wat te hoog is met een (isolatie)mes afsnijden en dan de randen aftapen t.b.v. luchtgeluid. Is altijd heel veel beter dan niets.

En dan opletten dat je laminaat niet tegen de muren aan komt te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMfn62gldBHyMGi75IP6QI8j0T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8ezksVzeKQXVz3cakRjd35y.jpg?f=fotoalbum_large

Onze fermacell vloer, mooi in verband en met kantstroken. Fantastisch spul :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4k2bgy7QQ31YIOsjbWaHlqkN1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oOryhKU7y17guVxYcS2IxHF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDnZsvTS3VigWJYN5eBGI9Vp5Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CogEt1v7A0xe4uWhp0TPLdSL.jpg?f=fotoalbum_large

En dit ligt er onder..

[ Voor 46% gewijzigd door Makkelijk op 25-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Makkelijk schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:56:
[Afbeelding]

Onze fermacell vloer, mooi in verband en met kantstroken. Fantastisch spul :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit ligt er onder..
Netjes! Is het wel nodig als het je eigen woning is? Is geen apartement zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Dan blijf je het lucht/geluidslek rondom de vloer houden. Steenwol is niet luchtdicht. Ik zou kunststof vulplaatjes van een cm dik halen en die rondom je vloer houden als afstandhouder. Als de vloer erin zit haal je deze weg en pur je de vrijliggende rand rondom af tot bovenkant vloer met flex pur. Niet helemaal volgens de installatievoorschriften, maar gaat je wel een betere kier en geluidsdichting geven.
Dan neem je iets als Stopwol, https://www.eco-bouwmater...a-schapenwol-stopwol-5kg/
of spuitkurk, https://www.corkstore24.c...---500-ml---bestseller/#!

al die pur maar overal inspuiten moeten we afleren.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 25-01-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Sorry, maar dit doet echt niets tegen een luchtlek. PUR is zeer doeltreffend en een uitstekend materiaal voor bepaalde toepassingen. Vooral in naadloze luchtdichte kierdichting tussen allerlei soorten materialen. Er is weinig wat daar tegenop kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:23
barry86 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:26:
Ik mis hier nog steeds het "tweakers advies" om de complete betonvloer er uit te halen en degelijk nieuwbouw te realiseren :9
:D
In deze situatie dan maar het "tweakers advies" geven: Fermacell platen vastzetten met chemische anker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Zensu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Netjes! Is het wel nodig als het je eigen woning is? Is geen apartement zie ik.
Ook in je eigen woning is het wel chill als je beneden koffie kunt zetten zonder je vriendin uit bed te trillen. Zoals je kunt zien is het geen nieuwe woning en liggen er nog plankjes op de vloer. Wij zijn geen grote fans van luidruchtige woningen. Het enige wat er nu nog echt doorheen komt zijn lage tonen. Als je gaat springen op de vloer dan klinkt het alsnog of je huis instort. Als ik dat had willen voorkomen hadden alle planken er uit gemoeten, had ik de balklaag moeten opdikken en had ik kruislings 2x 18mm underlayment neer moeten leggen.

Ik wilde wel, maar mijn vriendin vond het te gek worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:49
daniel14 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:06:
[...]

:D
In deze situatie dan maar het "tweakers advies" geven: Fermacell platen vastzetten met chemische anker?
Die had ik nog niet bedacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Sorry, maar dit doet echt niets tegen een luchtlek. PUR is zeer doeltreffend en een uitstekend materiaal voor bepaalde toepassingen. Vooral in naadloze luchtdichte kierdichting tussen allerlei soorten materialen. Er is weinig wat daar tegenop kan.
Dat zeg jij maar in de omschrijving van beide materialen wordt het zelfs genoemd dat het thermisch en geluid isoleert. In de natuurlijke bouwmaterialenwereld wordt dit continue gebruikt hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 26-01-2024 17:25 ]

Pagina: 1