PieterPots schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:09:
Hey bedankt voor je reactie. Zou je dan speaker standaards aanraden? zo ja moeten het dan van die 200 euro standaarden zijn of is dat onzin?
Hoe bedoel je handdoeken ophangen? gewoon aan het raam of door de kamer heen?
Misschien een beetje late reactie, maar beter laat dan nooit, en ik had het al geschreven dus nu ga ik het posten ook
Ik denk dat de apparatuur die je hebt goed genoeg is dat je geen grote problemen zou moeten hebben, als je er goed gebruik van maakt. Ik sluit me dus aan bij iedereen die zegt dat je eerst naar de opsteling moet kijken.
Stands hoeven niet duur te zijn. Ze moeten stevig genoeg zijn dat de speaker niet hard meetrilt. Het doel van speakers is lucht bewegen, niet de speaker. Verder is het vooral een kwestie van wat je mooi vind om naar te kijken. Ik zou beginnen met je speakers gewoon op stoelen te zetten en zo verschillende opstellingen te proberen zodat je kan horen het iets veranderd aan jouw probleem.
Het verschil van opstelling zou veel groter moeten zijn dan het verschil tussen een goede stand of een gewone keukenstoel.
Doe dit ook voor je aan een subwoofer begint. Subwoofers kunnen veel bijdragen maar ze maken de boel wel complexer. Zorgt dat je eerste de basis op orde hebt, anders wordt het toch niks.
Idem voor REW, DSP, meetmicrofoons etc. Zorg eerst dat je speakers goed zijn opgesteld anders heeft het allemaal geen zin.
Owja, de ideale opstelling zou wel eens heel onhandig kunnen zijn als je je huis nog voor iets anders wil gebruiken dan muziek luisteren. Sterker nog, ga er maar van uit dat het altijd suboptimaal zal zijn in een gewone woonkamer. Het zal altijd een compromis zijn. Het is niet anders. Daarna kun je de boel verder verbeteren met dsp of akoestische panelen of zo iets.
Dan komen we ook bij de handdoeken. Een van problemen van gewone woonkamers is dat geluid reflecteert op gladde oppervlakken zoals je muren, ramen en plafond.
Een beetje reflectie is normaal en vinden we zelfs prettig klinken maar het moet niet te veel worden.
Een typische Nederlandse rechthoekige woonkamer is ongeveer de meest lastige vorm. Al die kaarsrechte oppervlaktes met loodrechte hoeken zijn als een opgepoetste spiegel. Je zal een manier moeten vinden om daar iets aan te doen. Een dik vloerkleed is een goed begin. Een flinke boekenkast (met onregelmatig oppervlak door alle boeken) kan ook veel goeds doen.
Vandaar de suggestie om wat handdoeken op te hangen om grote gladde oppverlaktes een beetje op te breken. Stel je voor dat de muur een spiegel is en je luidspreker een lamp. Stel je voor waar je de luidspreker zou zien in de spiegel. Hang daar iets dat geluid breekt.
Eerlijk gezegd denk ik dat een gewone handdoek veel te dun is en je beter kussens of een matras kan gebruiken voor deze test.
Als dat veel verschil maakt zou je kunnen nadenken over tactische verbeteringen van de inrichting van je kamer, zoals een slim geplaatst kleedje of schilderij gevuld met akoestisch materiaal.
Kan het zijn dat de speakers die ik nu gebruik misschien het geluid te echt weergeven? ik bedoel dat ze ze niet extra warm of gemaakt zijn voor een bepaald genre maar meer gemaakt om het geluid zo gelijk mogelijk aan de opnamen te weergeven? en dat het daarom bij bijvoorbeeld spotify wat scheller klinkt?
Dat kan heel goed. De meeste mensen lijken de voorkeur te geven aan een warm geluid boven accurate weergave. Eerlijk gezegd lijken een hoop mensen ook niet te weten hoe live-muziek klinkt, bv hoe hard en schel de drumstel is. Om het maar niet te hebben over wat het "echte" geluid van een elektrische gitaar is die je altijd via een luidspreker hoort.
Maar... het is denk ik een vergissing om dat te "corrigeren" door andere speakers te nemen, de betere oplossing is een equalizer. Vergelijk het met extra zout door het eten roeren of een potje zout op tafel zetten. Achteraf meer zout toevoegen kan altijd, maar als er eenmaal te veel zout in het eten zit krijg je het er niet meer uit. Je kan het verbergen met een schep suiker maar beter wordt het eten daar niet van.
Neutrale speakers kun je met een equalizer aanpassen aan iedere situatie. Gekleurde speakers kun je wel meer kleur geven maar niet minder.
Aangezien je muziek speelt via een computer heb je geen losse equalizer nodig maar kun je dat gewoon in software laten doen.
Excuses voor de late kick.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.