Hifi Installatie Verbeter Tips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-02 18:47
Ik ben vrij nieuw in de Hifi audio wereld.

Heb nu sinds denk ik een jaar mijn eerste installatie, maar ben nog niet helemaal tevreden.

Versterker: NAD 316BEE V2
Speakers: amphion.helium 2
Streamer: Raspberry pi 4 Met Moode Audio.
DAC: Topping D10S

De vraag is een beetje Hoe pakken jullie het aan als je niet tevreden bent? volgens mij kun je niet zo makkelijk zo maar een ander streamer, versterker of speakers om te proberen of het beter wordt. of wel?

Heeft iemand TIps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
Misschien handig om dan eens uitgebreid uit te leggen waarmee je precies niet tevreden bent, en op welke manier dan? Met wat voor bronnen?

En wat heb je allemaal al onderzocht of geprobeerd om je ontevredenheid op te lossen?
(apparatuur? ruimte-akoestiek? plaasting speakers? plaatsing luisterpositie? Oren laten uitspuiten? :+ )

Anders is het lastig om tips te geven natuurlijk.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:40
Wat mis je precies? Die speakers zijn prima, maar klein en zullen geen hele diepe bas geven. Heb je al eens geprobeerd ze wat meer of minder in de hoek van de kamer te zetten?
Welke muziek stream je, is dat muziek met diepe bassen, of ben je meer van de kamerorkesten? Gaat dat via Spotify of via een andere dienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:47
PieterPots schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:15:
De vraag is een beetje Hoe pakken jullie het aan als je niet tevreden bent? volgens mij kun je niet zo makkelijk zo maar een ander streamer, versterker of speakers om te proberen of het beter wordt. of wel?

Heeft iemand TIps?
Ik gok dat jouw accoustiek niet optimaal is.
Probeer als 1e de speakers te verplaatsen, soms zijn het maar kleine veranderingen die een groot resultaat kunnen geven. Er zijn wel guides te vinden wat goede begin situaties zijn (geen vierkant maar een rechthoek met ongelijke zijden is meestal beter, en plaatsing in hoeken maakt veel uit).

Kijk ook even of je met Moode Audio een ruimtecorrectie goed kun krijgen, zo te zien kan CamillaDSP dat, maar ik weet niet hoe het inregelen gaat. Het gemakkelijkste is een auto correctie, op het gehoor inmeten is vrij lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:32
Als je de mogelijkheid hebt om je speakers anders te plaatsen, zou ik, voordat je met speakers gaat zeulen, eerst eens een nummer aanzetten waarmee je vertrouwd bent, vaststellen hoe het geluid is op de positie waar je normaalgesproken luistert, om vervolgens rustig eens te bewegen door de ruimte.

Als ik mijn bureaustoel enkel 50cm naar achteren zet, heb ik een ander geluid. Hetzelfde met de 5.1 in de woonkamer, waar het een wereld van verschil is van het nauwelijks horen van bass, tot het punt dat ik me zorgen maak om het porselein van de benedenburen.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande zaken. Het kan aan van alles liggen. Gratis Spotify is bijvoorbeeld niet om aan te horen. Youtube materiaal is juist heel verschillend, soms brak, soms acceptabel, maar net als gratis Spotify werkelijk verre van CD kwaliteit.

Luister ook gerust naar een CD opname en de gelijke song juist op Spotify Free. Hoor je geen verschil, dan ligt het mogelijk aan je gehoor, of gewoon aan de speakers natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:01
Het is al gezegd, je geeft te weinig info voor een goed advies.
Je streamer is een RPi4, maar bron en netwerk zijn niet gespecificeerd.
Hoe klinkt je installatie als je een goede bron (bv cd speler met een goede cd die je kent) gebruikt? Grote kans dat dat al (veel) beter klinkt dan je streaming dienst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterPots
BrainCrash schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:22:
Misschien handig om dan eens uitgebreid uit te leggen waarmee je precies niet tevreden bent, en op welke manier dan? Met wat voor bronnen?

En wat heb je allemaal al onderzocht of geprobeerd om je ontevredenheid op te lossen?
(apparatuur? ruimte-akoestiek? plaasting speakers? plaatsing luisterpositie? Oren laten uitspuiten? :+ )

Anders is het lastig om tips te geven natuurlijk.
Bedankt voor alle reacties, jullie hebben gelijk ik had direct meer details moeten geven dus hierbij. Ik zal dat nu proberen recht te zetten.

Ik gebruik dus een Raspberry pi 4 Met Moode Audio. als streamer en die hangt momenteel aan de wifi maar heb eerst een tijd volumio gebruikt, met ethernet verbinden. In de usb 3.0 poort de standaard kabel die ik bij mijn DAC de Topping D10S zat.

Edit

Kan het zijn dat de speakers die ik nu gebruik misschien het geluid te echt weergeven? ik bedoel dat ze ze niet extra warm of gemaakt zijn voor een bepaald genre maar meer gemaakt om het geluid zo gelijk mogelijk aan de opnamen te weergeven? en dat het daarom bij bijvoorbeeld spotify wat scheller klinkt?
Dat een andere soort speaker die dat niet heeft dan sowiso al wat beter zou klinken? of praat ik onzin. DIt is iets waar ik overnagedacht heb sinds ik ze heb, aangezien de winkel verkoper zei dat ze heel goed waren in klinken hoe het bedoeld is.

Ik stream of spotify premium, of mijn gedownloaded nummers op mij nas, die bestaan uit mp3 en ene paar WAV files. ik zou graag meer WAV of FLAC files willen maar heb geen idee hoe ik daar aan kom.

Mijn speakers staan op zelfgemaakte soort van plankje die ik aan de muur bevestigd heb en staan dus super dicht bij de muur.

Ik heb de speakers uit geprobeerd, bij een Hifi speciaal zaak met andere versterker kabels, en streamer via spotify. Met twee nummers, en daar klonk die heel goed, zuiver geen cracks of schel heid. Da

Maar met mijn versterker kabels en streamer klinkt het een beetje schel, als dat het goeie woord is. het klink soms een beetje alsof ik juist goedkope speakers heb omdat het dus schel klinkt. Hopelijk is dat wat duidelijker. Daarnaast zou ik ook wat meer bas willen.

Wat ik al geprobeerd heb is, van Volumio naar Moode Audio over gegaan. Ik heb cd gedraaid op een cd speler.
Ik heb ook B&W DM 310N aangesloten en uitgeprobeerd.

Moode audio werkt een stuk beter dan volumio, klinkt ook iets beter. CD klinken een stuk beter. Maar nog niet helemaal wat ik wil.

De andere speakers (B&W DM 310N) klinken een stuk slechter vind ik.

Ik heb verder vooral veel onderzoek gedaan naar kabels, dacs en streamers online alleen werdt daar niet veel wijzer van. Hopelijk heb ik het nu wat dudelijker gemaakt.

Ik heb de speakers nog niet verplaats in mijn kamer. Luister positie heb ik ook niet echt aangepast. Plaatsing speakers ook niet.
Apparatuur een beetje zoals ik vermeld heb, weet overgens ook niet hoe ik dat verder zou kunnen testen met apparatuur die ik niet heb.

[ Voor 16% gewijzigd door PieterPots op 24-01-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
martyw schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:10:
Wat mis je precies? Die speakers zijn prima, maar klein en zullen geen hele diepe bas geven. Heb je al eens geprobeerd ze wat meer of minder in de hoek van de kamer te zetten?
Welke muziek stream je, is dat muziek met diepe bassen, of ben je meer van de kamerorkesten? Gaat dat via Spotify of via een andere dienst?
Nee ik heb de speakers nog niet verplaatst. Zou kunnen proberen hoe het is als ze op mijn bureau staan. en hoe dat dan klinkt.

Ik luister eigenlijk van allemaal soorten muziek. Ik zal een paar voorbeelden geven.
Prodigy, Bob dylan ,led zeppelin, Linkin Park, Evanescence, NF, Sigur Rós, maar soms ook techno, of ander wat hardere muziek. Ben alleen niet zo fan van orkesten, behalve live.

Ik stream alleen via spotify of via NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Kabels is op zijn best detailwerk, ook met een andere DAC in deze prijsklasse ga je geen wereld van verschil krijgen. De speakers en akoestiek van de kamer zijn het meest bepalend, en ook de bron is belangrijk. Met Spotify premium via een Pi en DAC zijn best aardige resultaten te halen in mijn ervaring, experimenteer eerst echt met waar je speakers staan, en naar de akoestiek van de kamer - bijvoorbeeld een vloerkleed, of gordijnen kunnen een flink verschil maken als je kamer erg strak ingericht is. Je speakers zijn als ik zo de recensies lees misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor the Prodigy of techno, maar zeker met Bob Dylan zouden ze prima moeten klinken.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 24-01-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Let er ook op dat die speakers niet bedoeld zijn om dicht tegen een muur te plaatsen, achterin zit een poort, die hebben wat ruimte nodig om te werken - zeg 30cm - 0,5m tussen de achterkant van de speaker en de muur. Zet ze eens op een bijzet tafeltje, als dat verbetering geeft zou je speaker stands kunnen overwegen (iets als deze).

[ Voor 33% gewijzigd door martyw op 24-01-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 18:27
PieterPots schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:23:
[...]
Ik heb de speakers nog niet verplaats in mijn kamer. Luister positie heb ik ook niet echt aangepast. Plaatsing speakers ook niet.
Apparatuur een beetje zoals ik vermeld heb, weet overgens ook niet hoe ik dat verder zou kunnen testen met apparatuur die ik niet heb.
als je een fatsoenlijke bron gebruikt (spotify premium hoort wel tot een fatsoenlijke bron, flac ook, een redelijke CD speler ook) dan wordt 90% van de kwaliteit wordt bepaald door de speakers, de acoustiek van je kamer, en de positie van je speakers.

9% door de versterker

0.9% door de DAC (je moet echt een heel geoefend oor hebben om verschillen tussen de DAC's te horen)

en de laatste 0.1% door de bekabeling (als je humor hebt moet je even door het "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" topic lezen Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

kortom: zet de speakers eens allebei op een stoel vrijstaand in de kamer, en ga experimenteren met de hoek, de afstand tot de muren, en je luisterpositie. Dat kan al een wereld van verschil maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DominoNL
  • Laatst online: 21-05 13:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik durf zelfs wel te stellen dat er nog nooit écht is aangetoont dat wanneer de versterker, de DAC en de kabels niet defect zijn en/of bewust het geluid aanpassen (EQ/DSP) deze bij elkaar ook maar 0.01% verschil maken. Gezien de "problemen" waar @PieterPots tegenaan loopt denk ik dat er echt niet naar een van deze elementen gekeken hoeft te worden. De spullen die gebruikt worden zijn (zoals gezegd mits niet defect) echt helemaal prima en totaal niet de moeite waard om hier nog te upgraden/investeren.

Je bron is in eerste instantie 100% van je kwaliteit - als in: een slechte bron klinkt ook op de beste hardware van de wereld slecht. Maar die kun je relatief makkelijk op voldoende niveau hebben. Spotify premium zal voor de meeste prima voldoen. Op dit vlak geeft @PieterPots aan ook al op prima niveau te zitten.

Daarna is het afhankelijk van je situaties ongeveer 50/50 tussen speakers en akoestiek en is dit ook nog eens een samenspel van deze 2 factoren. Sommige goede speakers klinken in slechte ruimtes compleet ruk, sommige mindere speakers klinken in andere ruimtes ineens heel prettig.

Zoals al een aantal keer aangegeven zijn deze speakers van prima kwaliteit en worden ze over het algemeen heel goed gereviewed, maar zijn ze niet heel erg geschikt om op plankjes vlak tegen de muur te staan. Dit is op basis van de informatie die we hebben vermoedelijk de grootste boosdoener, tezame met eventuele andere beperkingen in de akoestiek van de ruimte, maar daar is weinig info over beschikbaar.

Probleem is vaak dat de plaatsing van speakers door de indeling van bijvoorbeeld de woonkamer ook niet voor iedereen ongelimiteerd is. Maar daar "moet" je je dan wel bij neerleggen. Je versterker, DAC, kabels, platform, bronnen, enz, enz, enz vervangen op zoek naar een betere geluidservaring, terwijl het probleem is dat je speakers (noodgedwongen) slecht geplaatst zijn is naast enorm zonde van het geld in alle waarschijnlijkheid totaal niet de oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door DominoNL op 25-01-2024 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37

Jag

Sluit me aan bij @DominoNL. Een schelle klank die @PieterPots omschrijft kan meerdere oorzaken hebben. Ik zou het meest waarschijnlijk achten dat er een gebrek aan laag (upper bass regio 80-150hz) is, danwel midlaag. Alternatieve verklaring kan liggen in een sprong in directivity, maar de Amphion luidsprekers hebben een waveguide voor de tweeter dus lijken goed ontworpen wbt power response.

Laag frequente akoestiek is complex. Algemene uitspraken zoals moet op x cm van de muur, snijden niet altijd hout. De floor bounce is wel berucht van luidsprekers op ooghoogte geplaatst, dat geeft een dip rond ongeveer 150hz (wordt bepaald door hoogte en denk ook luisterafstand). Plaatsing nabij wanden verhoogt de laag output; hoe minder wanden hoe minder laag. Wat voor het laag werkt, werkt niet altijd goed voor het mid/hoog. Daar kunnen subwoofers een uitkomst in bieden. Met name de 100-200hz regio blijft uitdagend om goed te krijgen! Misschien wel het allerlastigste van hifi wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-05-2024
Voordat je gaat upgraden zou ik eerst experimenteren met speakerplaatsing.

De plaats waar je de stereo neerzet maakt enorm veel verschil. Zeker als je de mogelijkheid hebt om de luidsprekers vrij in de kamer te zetten.

En de akoestiek verbeteren geeft gegarandeerd een flinke verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37

Jag

BarryButsers schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:16:
Voordat je gaat upgraden zou ik eerst experimenteren met speakerplaatsing.

De plaats waar je de stereo neerzet maakt enorm veel verschil. Zeker als je de mogelijkheid hebt om de luidsprekers vrij in de kamer te zetten.

En de akoestiek verbeteren geeft gegarandeerd een flinke verbetering.
Wordt vaak gezegd, akoestiek verbeteren. Ook wel een beetje een dooddoener vind ik het; wat houdt dat in dan de akoestiek verbeteren? Absorptie toevoegen? Diffusie? Laag frequente absorptie?

Het nut hiervan is toch niet erg evident. Je kan proberen om hiermee een niet kloppende directivity te corrigeren maar dat lijkt me niet triviaal. En in dit geval is de directivity waarschijnlijk al aardig op orde. Ik heb zelf wel de ervaring dat het wegnemen van de plafond reflectie met breedbandige absorptie kan helpen (ook bij een 2 weg met tweeter op waveguide).

Laag frequente akoestiek is weer een hele andere wereld. Daar is het toepassen van absorptie ineffectief en zijn er wat mij betreft betere oplossingen voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Jag schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Wordt vaak gezegd, akoestiek verbeteren. Ook wel een beetje een dooddoener vind ik het; wat houdt dat in dan de akoestiek verbeteren?
Ik gok dat de meeste mensen niet verder komen dan een paar gordijnen ophangen en een tapijtje neergooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik zou eerst gaan experimenteren met de speaker plaatsing. Zet rear bas reflex speakers eens minimaal een halve meter vanaf de muur op oorhoogte. Probeer ze wat in te draaien en niet te ver van elkaar zetten.
Schelle klank kan ook aan de inrichting liggen. Een vloerkleed, gordijnen, open kasten helpen dat te verminderen. Experimeer met de bass en treble op je versterker.

Kijk ook eens naar je Spotify settings. Hoogste audiokwaliteit en volume normaliseren op uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

DominoNL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:22:
Ik durf zelfs wel te stellen dat er nog nooit écht is aangetoont dat wanneer de versterker, de DAC en de kabels niet defect zijn en/of bewust het geluid aanpassen (EQ/DSP) deze bij elkaar ook maar 0.01% verschil maken.
Dit is echt onzin. Je gaat er vanuit dat de gemiddelde versterker nagenoeg perfect is. Dat is absoluut niet het geval. Er zijn een aantal verschillende ontwerpen voor eindtrappen die fundamenteel anders zijn. Daarnaast zijn speakers geen lineaire belasting. Simpel gezegd, de weerstand van een speaker is bij lage tonen anders dan bij hoge tonen. En voor elke speaker ziet die curve er anders uit. Combineren we dan die niet perfecte versterker met die niet lineaire speakers dan is heel goed hoorbaar dat verschillende combinaties van versterkers en speakers anders klinken.

Ik sluit me aan bij LinuxMan en een versterker bepaald toch zeker voor 10% het geluid. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Pieter naar de winkel moet rennen om meteen een andere versterker te halen. Als het in de winkel wel goed klonk dan is er iets anders aan de hand, zoals inderdaad de plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 19:10
Luisterpositie, speakerpositie, en in ieder geval een vorm van akoestische behandeling, al is het inderdaad een vloerkleed, gordijnen en schilderijen.

Als dat niet naar wens is, dan speakers luisteren in een prettige winkel. Zelf ook gedaan.

Versterker gaat in je huidige setup weinig uitmaken denk ik. Maar een klasse omhoog in speakers betekend ook een klasse omhoog in versterking.

En uiteraard lossless kwaliteit. Een bluesound met tidal of qobuz lijkt me in ieder geval al een betere ervaring dan Spotify en mp3's.

Even los van die hele discussie, laten we er in ieder geval voor zorgen dat je bron goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL
  • Laatst online: 21-05 13:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

TheBorg schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:20:
[...]

Dit is echt onzin. Je gaat er vanuit dat de gemiddelde versterker nagenoeg perfect is. Dat is absoluut niet het geval. Er zijn een aantal verschillende ontwerpen voor eindtrappen die fundamenteel anders zijn. Daarnaast zijn speakers geen lineaire belasting. Simpel gezegd, de weerstand van een speaker is bij lage tonen anders dan bij hoge tonen. En voor elke speaker ziet die curve er anders uit. Combineren we dan die niet perfecte versterker met die niet lineaire speakers dan is heel goed hoorbaar dat verschillende combinaties van versterkers en speakers anders klinken.

Ik sluit me aan bij LinuxMan en een versterker bepaald toch zeker voor 10% het geluid. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Pieter naar de winkel moet rennen om meteen een andere versterker te halen. Als het in de winkel wel goed klonk dan is er iets anders aan de hand, zoals inderdaad de plaatsing.
Ja, dat hoor je vaak, maar er is eigenlijk (zover mij bekend) nog nooit een goed uitgevoerde dubbel-blinde luistertest geweest waarbij bijvoorbeeld een klasse-AB en een klasse-D versterker écht uit elkaar gehaald konden worden. Já er zijn versterkers die duidelijk anders klinken; denk daarbij voorbeeld aan buizenversterkers, maar daarvan is dan altijd vooraf vast te stellen (te meten) dat ze iets afwijkends doen. Als je simpelweg een lineaire versterker wilt en je hebt een model uitgezocht waarvan bekend is dat deze dat netjes doet en deze is niet defect, dan is er (IMHO) geen verschil.
Inverted_World schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:28:
Versterker gaat in je huidige setup weinig uitmaken denk ik. Maar een klasse omhoog in speakers betekend ook een klasse omhoog in versterking.
Kun je dat verder onderbouwen? Welke "klasse" hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
DominoNL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Ja, dat hoor je vaak, maar er is eigenlijk (zover mij bekend) nog nooit een goed uitgevoerde dubbel-blinde luistertest geweest waarbij bijvoorbeeld een klasse-AB en een klasse-D versterker écht uit elkaar gehaald konden worden. Já er zijn versterkers die duidelijk anders klinken; denk daarbij voorbeeld aan buizenversterkers, maar daarvan is dan altijd vooraf vast te stellen (te meten) dat ze iets afwijkends doen. Als je simpelweg een lineaire versterker wilt en je hebt een model uitgezocht waarvan bekend is dat deze dat netjes doet en deze is niet defect, dan is er (IMHO) geen verschil.

[...]

Kun je dat verder onderbouwen? Welke "klasse" hebben we het dan over?
Even ter verduidelijking, wat ik zeg is dat mijn verwachting is dat je met nieuwe speakers altijd de grootste sprong gaat maken.

Ik ben ook niet opzoek naar een discussie over versterking, ik verwacht inderdaad dat je een heel eind komt met de huidige versterker. Maar kan me voorstellen dat als je overgaat naar een heel ander segment, en bijvoorbeeld vloerstaanders, je wellicht wel wat meer power wilt hebben en een upgrade naar een leukere versterker niet zo gek is.

Ik heb zelf bijvoorbeeld Olimpyca Nova II's staan, en kan me voorstellen dat een 400,- versterker met 40 watt / 8 ohm wat karig gaat worden. Maar de in de audio-winkel aangeraadde 8k kostende Mcintosh MA5300 heb ik zelf ook niet gekocht, want dat leek me wat overbodig. Ik heb het overigens nooit kunnen A/B testen en ben ergens wel benieuwd.

Wel ooit ten tijde van mijn vorige set met een Rotel instapmodel en een Arcam SA30. Ik was overtuigd dat ik dat verschil hoorde, maar dat werd hier op tweakers redelijk afgebrand :P

Ik ben zelf overigens juist mega skeptisch, ik geloof niet in dure DAC's, door elvengesmede kabels, of audiofiele netwerk switches, of leuke IsoAcoustics isolatoren en dergelijken.

Blijft lastig, ik vind het lastig te geloven dat al die mensen in het Sonus Faber forum een 6 tot 15K kostende versterker hebben gekocht en dat dat vervolgens prima vervangbaar zou zijn met een 400,- versterker.

[ Voor 7% gewijzigd door Inverted_World op 26-01-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:29

Grozno

acts without consequence!

Hoeveel versterking je nodig hebt voor je luistersituatie is best prima bij benadering te berekenen. De meeste mensen hebben thuis geen behoefte aan volumes die nodig zijn in bioscoopzalen. Met voldoende ruis- en vervormingsvrije watts kom je op de meeste plekken een heel eind.
Mijn speakers hebben een sticker met max 120W input, dus daar heb ik de goedkoopste 'schone' eindversterker bij gezocht die ik kon vinden. :P

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
TheBorg schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:20:
[...]

TS heeft een NAD 316BEE V2, dat is een capabele versterker voor een niet al te grote ruimte met zijn amphion.helium 2 speakers, naar mijn mening gaat een upgrade van deze niet de gezochte verbetering brengen, tenzij je in een balzaal woont @PieterPots ?
Inverted_World schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:28:
En uiteraard lossless kwaliteit. Een bluesound met tidal of qobuz lijkt me in ieder geval al een betere ervaring dan Spotify en mp3's.

Even los van die hele discussie, laten we er in ieder geval voor zorgen dat je bron goed is.
Ongetwijfeld kun je daar ook iets verbeteren, maar dat gaat niet het probleem oplossen wat TS omschrijft. In zijn systeem is Spotify Premium via een Pi & DAC prima, een overstap naar Tidal is een nuance verschil, geen wereld van verschil imho.

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 26-01-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
martyw schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:43:
[...]

TS heeft een NAD 316BEE V2, dat is een capabele versterker voor een niet al te grote ruimte met zijn amphion.helium 2 speakers, naar mijn mening gaat een upgrade van deze niet de gezochte verbetering brengen, tenzij je in een balzaal woont @PieterPots ?

[...]

Ongetwijfeld kun je daar ook iets verbeteren, maar dat gaat niet het probleem oplossen wat TS omschrijft. In zijn systeem is Spotify Premium via een Pi & DAC prima, een overstap naar Tidal is een nuance verschil, geen wereld van verschil imho.
Haha ik he de hele tijd het gevoel dat er op de dingen wordt gereageerd die ik zelf ook al omschreef als ' kleine verschillen '.

Als het geluid echt niet bevalt; Nieuwe speakers gaan beluisteren. Er zit een wereld van verschil tussen speakers, iedereen vindt altijd wel iets wat adembenemend overkomt inplaats van " niet tevreden " :).

Budget is enkel vaak een dingetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Om te horen was lossless doet zijn er prima testjes op het internet: https://abx.digitalfeed.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 21:57
Inverted_World schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Ik ben ook niet opzoek naar een discussie over versterking, ik verwacht inderdaad dat je een heel eind komt met de huidige versterker. Maar kan me voorstellen dat als je overgaat naar een heel ander segment, en bijvoorbeeld vloerstaanders, je wellicht wel wat meer power wilt hebben en een upgrade naar een leukere versterker niet zo gek is.
Ik ben het op zich wel eens met de stelling dat speakers het meeste doen.

Alleen raden mensen dan aan een goedkope AV-receiver te halen.

Het probleem met veel van die goedkope (vaak Japanse) receivers is dat de getallen mooi staan in de boekjes, maar dat ze in de praktijk niet eens in de buurt komen.

Een goedkope Arcam of NAD (of ander fatsoenlijk merk) met 2x 30W levert wat het beloofd.

Veel van die AV-receivertjes beloven een veelvoud van dat vermogen maar leveren minder.
Te goedkope en lichte voeding, etc.

Tja, en dan clipt het in no time. En dat hoor je echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Gewoon even de treble knop van je NAD versterker naar wens naar links draaien. Klaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
Ramon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:24:
Gewoon even de treble knop van je NAD versterker naar wens naar links draaien. Klaar.
Als dat de oplossing was, dan waren speakers in een hoger segment compleet overbodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

martyw schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:43:
In zijn systeem is Spotify Premium via een Pi & DAC prima, een overstap naar Tidal is een nuance verschil, geen wereld van verschil imho.
Ik heb Spotify Premium en Tidal hifi en Spotify is echt zwaar kut wat kwaliteit betreft, er staat zoveel slechte oude troep op, volgens mij laden ze 1 op 1 in wat ze van de muzikant aangeboden krijgen, er zit ook erg veel volume verschil tussen nummers.
Met mijn audio setup hoor ik dat Tidal een stuk beter is maar met een goede hoofdtelefoon is het helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Inverted_World schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Als dat de oplossing was, dan waren speakers in een hoger segment compleet overbodig :P
Ik denk inderdaad dat sommige speakerfabrikanten de boel een beetje voor de gek houden door in te spelen op het duur = goed idee. Terwijl het in sommige gevallen hooguit "anders" is. Waar niets mis mee is natuurlijk, maar een bedrijf zoals Ascend Acoustics laat met zijn Sierra 1 V2 zien dat je ook high-end geluidskwaliteit kan leveren voor een low-mid-end prijs.

maar om terug on-topic te gaan: Gezien @PieterPots het expliciet heeft over het te schel vinden van het geluid lijkt mij het dat draaien aan de treble knop de eerste stap zou moeten zijn. Ruim voordat je gaat nadenken over andere speakers, DACs of andere streamingdiensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Bierkameel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Ik heb Spotify Premium en Tidal hifi en Spotify is echt zwaar kut wat kwaliteit betreft, er staat zoveel slechte oude troep op, volgens mij laden ze 1 op 1 in wat ze van de muzikant aangeboden krijgen, er zit ook erg veel volume verschil tussen nummers.
Met mijn audio setup hoor ik dat Tidal een stuk beter is maar met een goede hoofdtelefoon is het helemaal duidelijk.
Dan ben ik wel benieuwd welk resultaat jij haalt uit deze test: https://abx.digitalfeed.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:27
Begin nu eerst maar eens met de plaatsing van de speakers.
Ik heb nog nooit speakers gehoord die lekker klonken als ze strak tegen de achterwand staan.
Alle ruimtelijkheid verdwijnt dan.
Zet ze eens op ooghoogte op 0,5-1m van de achterwand.
Ook niet verder uit elkaar dan de afstand tot de luisterpositie want dan ga je links en rechts apart horen. Stemmen moeten mooi door het midden komen.
Dan wat spelen met indraaien van de speakers.
Vandaaruit kun je eventueel verder met akoestiek van de ruimte.
Een (dik) vloerkleed en gordijnen doen al heel veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:32
RobbieT schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Ik ben het op zich wel eens met de stelling dat speakers het meeste doen.

Alleen raden mensen dan aan een goedkope AV-receiver te halen.

Het probleem met veel van die goedkope (vaak Japanse) receivers is dat de getallen mooi staan in de boekjes, maar dat ze in de praktijk niet eens in de buurt komen.

Een goedkope Arcam of NAD (of ander fatsoenlijk merk) met 2x 30W levert wat het beloofd.

Veel van die AV-receivertjes beloven een veelvoud van dat vermogen maar leveren minder.
Te goedkope en lichte voeding, etc.

Tja, en dan clipt het in no time. En dat hoor je echt.
Voor versterkers zou ik naar het Audiosciencereview forum verwijzen voordat advies van de eerste de beste wordt aangenomen, waarin AV Receivers categorisch worden afgekeurd.

Ja, ook een Denon pocht met hoge cijfers, helaas, maar hun AVR’s komen alsnog beter uit de tests dan menig duurder concurrent. De reden waarom goede kwaliteit dan toch ook tegen een acceptabele prijs kan? Schaalvoordelen. Al is er natuurlijk alsnog een verschil tussen een midrange Onkyo, Denon of Yamaha en mediamarktspul van Sony of LG wat in combinatie met 5.1 melkpakjes wordt verkocht. :)

High end audio is nu eenmaal een niche voor mensen met (te) veel geld. Dat weten die fabrikanten als de beste.

Anyway voor de TS dus weinig relevant. Wat wel gepoogd zou kunnen worden is of er een optie tot ruimecorrectie is, zoals Auddysey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:42

JT

VETAK y0

Misschien een wat radicaal idee. Maar als het beter weer is kun je je speakers eens buiten in de tuin beluisteren, stukje weg van bebouwing in verband met reflecties enzo. Dan hoor je je luidsprekers zonder invloed van akoestiek. Heb je dan geen last meer van schel geluid ofzo, dan weet je dat het met de akoestiek te maken heeft (of placebo maar dat is weer een heel andere discussie ;) ). Moet je natuurlijk wel een stukje tuin hebben zonder al teveel om je heen en stil genoeg om een beetje fatsoenlijk te luisteren ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Ik ben benieuwd waar @PieterPots nu op uitgekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
martyw schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:44:
Kabels is op zijn best detailwerk, ook met een andere DAC in deze prijsklasse ga je geen wereld van verschil krijgen. De speakers en akoestiek van de kamer zijn het meest bepalend, en ook de bron is belangrijk. Met Spotify premium via een Pi en DAC zijn best aardige resultaten te halen in mijn ervaring, experimenteer eerst echt met waar je speakers staan, en naar de akoestiek van de kamer - bijvoorbeeld een vloerkleed, of gordijnen kunnen een flink verschil maken als je kamer erg strak ingericht is. Je speakers zijn als ik zo de recensies lees misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor the Prodigy of techno, maar zeker met Bob Dylan zouden ze prima moeten klinken.
Ja dat dacht ik zelf ook al dat kabels over het algemeen niet zo veel verschil zou uitmaken. maar heb er zelf dan ook niet echt ervaring mee. Okee dus jij denkt dat binnen de prijsklasse van ronde 110 euro je niet echt een betere DAC kan krijgen? Waarschijnlijk is de akoestiek van mijn kamer ook niet al te best.

Mooi om te horen, ik dacht zelf ook dat spotify premium via Pi en DAC prima werkt. Kwa gordijnen en vloerkleden heb je het dan over speciale gordijnen of vloerkleden? of gewoon één gordijn of gewoon één vloerkleed? ik heb namelijk wel gewoon gordijnen momenteel in mijn kamer.

Ben gewoon benieuwd, waarom zijn de speakers die ik gekozen heb niet voor de hand liggende keuzen voor de muziek die ik aangaf die ik luisterde?

Om toe te voegen aan wat ik luister, ik luister ook veel rock.

Ik wil graag proberen om mijn speakers verder van de muur te plaatsen en probleem is alleen dat ik ze dan niet op oog/oor hoogte kan krijgen en dat een speaker dan minder dan 20 cm van een kastje staat. VInd het dus lastig om daar mee te experimenteren

Kwa bron, zijn er mensen met ervaring met andere streaming diensten dan spotify? is dat de moeite waard om te proberen? Bedoel je gewoon speakers laag neer zetten verder van de muur af om te proberen?

zat speakers stand te overwegen, alleen die jij bijvoorbeeld stuurde vind ik best duur, zijn allemaal zo duur of moet je gewoon wat meer geld uit geven voor goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
canonball schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Ik gok dat jouw accoustiek niet optimaal is.
Probeer als 1e de speakers te verplaatsen, soms zijn het maar kleine veranderingen die een groot resultaat kunnen geven. Er zijn wel guides te vinden wat goede begin situaties zijn (geen vierkant maar een rechthoek met ongelijke zijden is meestal beter, en plaatsing in hoeken maakt veel uit).

Kijk ook even of je met Moode Audio een ruimtecorrectie goed kun krijgen, zo te zien kan CamillaDSP dat, maar ik weet niet hoe het inregelen gaat. Het gemakkelijkste is een auto correctie, op het gehoor inmeten is vrij lastig.
Wat bedoel je precies met Moode Audio ruimtecorrectie zou niet weten hoe ik dat moet doen en wat is het voordeel daaraan? past hij het dan aan aan de ruimte waar je in bevind? . Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
LinuxMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:02:
[...]

als je een fatsoenlijke bron gebruikt (spotify premium hoort wel tot een fatsoenlijke bron, flac ook, een redelijke CD speler ook) dan wordt 90% van de kwaliteit wordt bepaald door de speakers, de acoustiek van je kamer, en de positie van je speakers.

9% door de versterker

0.9% door de DAC (je moet echt een heel geoefend oor hebben om verschillen tussen de DAC's te horen)

en de laatste 0.1% door de bekabeling (als je humor hebt moet je even door het "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" topic lezen Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

kortom: zet de speakers eens allebei op een stoel vrijstaand in de kamer, en ga experimenteren met de hoek, de afstand tot de muren, en je luisterpositie. Dat kan al een wereld van verschil maken.
Okee dus speakers zijn wel echt het belangrijkst. Ik heb momenteel op mijn nas vooral mp3 staan omdat ik niet weet hoe ik aan FLAC files of beter kwaliteit muziek kom. En ik gebruik soms cd's of spotify premium.

Interessant ik dacht dat DAC stuk beter te horen was dan het blijkbaar is.

Ja heb ik tijdje terug gedaan, het veschil in mening daar is echt groot, ik zelf denk dat het een middenweg is dat iets duurdere kabels soms wel uitmaken maar dat die echt super dure kabels echt geen verschil maken of amper.

IK ga dat not proberen om ze op een stoel te zetten en dan te experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
PieterPots schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Ja dat dacht ik zelf ook al dat kabels over het algemeen niet zo veel verschil zou uitmaken. maar heb er zelf dan ook niet echt ervaring mee. Okee dus jij denkt dat binnen de prijsklasse van ronde 110 euro je niet echt een betere DAC kan krijgen? Waarschijnlijk is de akoestiek van mijn kamer ook niet al te best.
...
Kwa bron, zijn er mensen met ervaring met andere streaming diensten dan spotify? is dat de moeite waard om te proberen?
...
Ik heb zelf de een klasse duurdere Topping (de E30, die kosstte ruim €100), ik zou dat niet overwegen als upgrade. Ik stream Spotify met een WiiM mini en met een toslink kabel met elkaar verbonden. Ik hoorde laatst bij iemand Tidal over een soortgelijke setup - zo op het eerste gezicht hoorde ik geen dramatisch beter geluid, als je ze naast elkaar zet zul je vast wel wat details horen. En er zullen best tracks te vinden zijn waar het verschil wel dramatisch is als je een uithoekje van deze diensten opzoekt.
Mooi om te horen, ik dacht zelf ook dat spotify premium via Pi en DAC prima werkt. Kwa gordijnen en vloerkleden heb je het dan over speciale gordijnen of vloerkleden? of gewoon één gordijn of gewoon één vloerkleed? ik heb namelijk wel gewoon gordijnen momenteel in mijn kamer.
Alles wat geluid absorbeert. Stoffen gordijnen, die je dicht hebt - dus geen luxaflex, en een stoffen tapijt, zoals een Perzich tapijt (of een moderne natuurlijk als dat je smaak is) Daarnaast helpen stoffen meubelen ook, een stoffen bank is beter dan een stalen frame met een leren matje erin

Ben gewoon benieuwd, waarom zijn de speakers die ik gekozen heb niet voor de hand liggende keuzen voor de muziek die ik aangaf die ik luisterde?

Om toe te voegen aan wat ik luister, ik luister ook veel rock.
Kleinere boekenplank speakers hebben meestal een beperkte bas, bands als Prodigy of rock bands doen het beter op grote lompe vloerstanders, die geven meer en diepere bas.
Ik wil graag proberen om mijn speakers verder van de muur te plaatsen en probleem is alleen dat ik ze dan niet op oog/oor hoogte kan krijgen en dat een speaker dan minder dan 20 cm van een kastje staat. VInd het dus lastig om daar mee te experimenteren.
...
Bedoel je gewoon speakers laag neer zetten verder van de muur af om te proberen?
...

zat speakers stand te overwegen, alleen die jij bijvoorbeeld stuurde vind ik best duur, zijn allemaal zo duur of moet je gewoon wat meer geld uit geven voor goede?
Ik zou eerst eens proberen te experimenteren, als je speakers het midden in de kamer op krukjes of eetkamer stoelen beter doen kun je ze altijd weer terug hangen en nadenken over je volgende stap - dus ander meubilair zoals speaker stands en misschien een ander kastje, of andere speakers zoals vloerstaanders.

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 02-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Plaats eens een foto van jouw woonkamer. Dan weten we waar we het over hebben en zijn er tips te geven over de plaatsing.

• PieterPots
Ik heb zelf de een klasse duurdere Topping (de E30, die kosstte ruim €100), ik zou dat niet overwegen als upgrade. Ik stream Spotify met een WiiM mini en met een toslink kabel met elkaar verbonden. Ik hoorde laatst bij iemand Tidal over een soortgelijke setup - zo op het eerste gezicht hoorde ik geen dramatisch beter geluid, als je ze naast elkaar zet zul je vast wel wat details horen. En er zullen best tracks te vinden zijn waar het verschil wel dramatisch is als je een uithoekje van deze diensten opzoekt.

[Okee dat is intressant. Ga misschien ook een keer Tidal proberen.]

Alles wat geluid absorbeert. Stoffen gordijnen, die je dicht hebt - dus geen luxaflex, en een stoffen tapijt, zoals een Perzich tapijt (of een moderne natuurlijk als dat je smaak is) Daarnaast helpen stoffen meubelen ook, een stoffen bank is beter dan een stalen frame met een leren matje erin

[Ik heb momenteel gordijnen ik denk van stof, maar heb ook luxaflex alleen heb ik die helemaal opgerold meestal en gordijnen dicht.]

Kleinere boekenplank speakers hebben meestal een beperkte bas, bands als Prodigy of rock bands doen het beter op grote lompe vloerstanders, die geven meer en diepere bas.

[Ja klopt ik heb alleen geen ruimte voor vloerstaanders, ik zit in een slaapkamer ruimte kwa groote.]

Ik zou eerst eens proberen te experimenteren, als je speakers het midden in de kamer op krukjes of eetkamer stoelen beter doen kun je ze altijd weer terug hangen en nadenken over je volgende stap - dus ander meubilair zoals speaker stands en misschien een ander kastje, of andere speakers zoals vloerstaanders.
[Ga ik dit weekend doen, alleen het lastig is dat ik ze dan op een lagere hoogte moet zetten dan oog hoogte Kan ik ze dan het beste in het midden van de kamer naast elkaa zetten op een stoel voor de test of juist aan de zijkant maar minimaal 50cm van de muur?.]

Dit zijn mijn spotify Instelling. Ik zal later ook foto van Moode instellingen maken misschien heb mensen daar nog tips voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrYYTzG4aqCxIsJZhLwtHLATs5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1qzBgvWiMZg69ydvv5iFzTA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PieterPots op 15-02-2024 22:29 ]

• PieterPots
Grozno schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd welk resultaat jij haalt uit deze test: https://abx.digitalfeed.net/
Hoe kan ik het beste testen? want als ik het zo zou afspelen gaat het via aux en dan is de kwaliteit volgens mij sowieso al een stuk lager. Of kan ik het ook via mijn raspberry pi 4 doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
PieterPots schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:27:
Ga ik dit weekend doen, alleen het lastig is dat ik ze dan op een lagere hoogte moet zetten dan oog hoogte Kan ik ze dan het beste in het midden van de kamer naast elkaa zetten op een stoel voor de test of juist aan de zijkant maar minimaal 50cm van de muur?
Het best is experimenteren. Sommige speakers doen het beter op bijvoorbeeld 50cm van de achtermuur en 25cm van de zijmuur, terwijl anderen dichter bij de achtermuur en verder van de zijmuur het beste resultaat geven. En weer anderen willen zowiezo ver van iedere muur staan. En er zijn ook speakers die dichtbij een muur kunnen staan, maar dat zijn meestal geen speakers met een bas reflex poort aan de achterzijde - zoals jij nu hebt....
PieterPots schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:27:
Dit zijn mijn spotify Instelling. Ik zal later ook foto van Moode instellingen maken misschien heb mensen daar nog tips voor.

[Afbeelding]
Zet 'Volume normaliseren' uit, dat soort digitale effecten is meestal geen verbetering van de geluidskwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 15-02-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
@PieterPots heb je ondertussen gewoon al eens geprobeerd om aan de treble knop te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
Hallo allemaal ik heb in de tussen tijd een aantal keer mijn speakers op stoelen 1 meter van de muur af gezet wel lager dan oog hoogte en het was inderdaad een stuk beter. Maar nog niet wat ik zou willen nog steeds beetje zelfde probleem.

Ik voeg even een foto van mijn kamer toe zodat het wat duidelijker is hoe het nu is. en dat het lastig is om ze 1 meter van de muur af te zetten. Ik heb gordijnen en luxaflex geen tapijt of iets,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWNqo_Lgt_sI0uFK4hyuNQAndB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYgUb9YCWKWiWmrmFQU48GZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Meer mensen die een kleine kamer hebben en speakers eigenlijk verder van de muur moeten?

Ik wil nog Tidal of kobaz proberen om te kijken of ik dat verschil kan horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
die plankjes zien er niet heel stabiel uit. een speaker heeft natuurlijk een beweegbare massa, en het kan zijn dat je ongewenste trillingen hebt die het geluid beinvloeden. Daarnaast denk ik dat je te veel reflecties hebt. Probeer in jouw zoektocht eens handdoeken op te hangen, of andere dingen die reflecties verhinderen. Ook vloerbedekking of een dik kleed doet wonderen. Ik denk dat je beter daar 100 euro aan kan besteden dan aan kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:31
Als advocaat van de de duivel kan ik je zeggen dat je opstelling het probleem is. Plaatsing van speakers en de akoestiek bepalen voor 90% het geluid. Streamers, kabels, Dacs, Tidal-vs-Spotify, etc gaan hier weinig aan verbeteren.

Genoeg video's online over hoe je een kleine thuisstudio ruimte inricht.

Alvast een paar tips:

- Speakers op stands, vlak tegen de muur. Afstand tot de zijmuren zou idealistisch gelijk zijn tussen links en rechts.
- Neem een subwoofer.
- Meet de ruimte op met een software als REW.
- Mini DSP voor de sub cross-over en PEQ toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
107mb schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:45:
die plankjes zien er niet heel stabiel uit. een speaker heeft natuurlijk een beweegbare massa, en het kan zijn dat je ongewenste trillingen hebt die het geluid beinvloeden. Daarnaast denk ik dat je te veel reflecties hebt. Probeer in jouw zoektocht eens handdoeken op te hangen, of andere dingen die reflecties verhinderen. Ook vloerbedekking of een dik kleed doet wonderen. Ik denk dat je beter daar 100 euro aan kan besteden dan aan kabels.
Hey bedankt voor je reactie. Zou je dan speaker standaards aanraden? zo ja moeten het dan van die 200 euro standaarden zijn of is dat onzin?

Hoe bedoel je handdoeken ophangen? gewoon aan het raam of door de kamer heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
greentea schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:43:
Als advocaat van de de duivel kan ik je zeggen dat je opstelling het probleem is. Plaatsing van speakers en de akoestiek bepalen voor 90% het geluid. Streamers, kabels, Dacs, Tidal-vs-Spotify, etc gaan hier weinig aan verbeteren.

Genoeg video's online over hoe je een kleine thuisstudio ruimte inricht.

Alvast een paar tips:

- Speakers op stands, vlak tegen de muur. Afstand tot de zijmuren zou idealistisch gelijk zijn tussen links en rechts.
- Neem een subwoofer.
- Meet de ruimte op met een software als REW.
- Mini DSP voor de sub cross-over en PEQ toe te passen.
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga een video op zoeken hoe ik een thuisstudio kan inrichten bedankt voor de tip.

Stands is een goeie. alleen vraag ik me af moet ik dan van die dure stands halen van paar honderd euro?
Subwoofer was ik van plan, alleen kan ik die niet aansluiten op mijn versterker : NAD 316BEEV2 Helaas.
Heb je nog tips wat voor subwoofer te halen?
Moet ik de software REW draaien op mijn raspbarry Pi of op mijn pc?
Sorry ik begrijp net helemaal wat je bedoeld. Zou je het misschien kunnen uitlegegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je moet iets hebben waar het een beetje stabiel op kan staan, wat jij mooi vindt en waarbij de tweeters ongeveer op ooghoogte komen.

Voor de rest: niet te moeilijk doen en gewoon proberen. Simpele stands kosten de wereld niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
PieterPots schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:12:
[...]

alleen vraag ik me af moet ik dan van die dure stands halen van paar honderd euro?
Nee hoor, je hoeft uiteraard helemaal geen dure stands te halen.
Ik zou even op marktplaats rondkijken voor iets wat past.
Als je wat handig bent kun je zelfs zelf wel iets in elkaar knutselen.

Wat je zeker wél moet doen, is zo snel mogelijk die blauwe doek van je versterker af halen.
Dat ding kan zo totáál zijn warmte niet kwijt! Das erg slecht voor de levensduur van je versterker.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Met deze opstelling zo dicht tegen je muur zijn deze speakers waarschijnlijk het probleem.
De Amphion Helium 2 hebben een baspoort aan de achterkant en hebben ruimte nodig vanaf de muur.

Probeer als test eens tijdelijk je speakers minimaal een meter van de muur af te plaatsen, ook wegblijven uit de hoeken. Zit je vast aan deze opstelling neem dan andere speakers met een baspoort aan de voorzijde.

Als je altijd dicht op de speakers zit kun je ook actieve studio monitor speakers nemen en de amp ook verkopen. Bijvoorbeeld KRK, Genelec, Neumann, Focal Audio, Yamaha.

Zelf hebben wij actieve Genelec's met een raspberry pi met PiCorePlayer. Deze monitors zijn heel gedetailleerd en totaal niet kritisch met plaatsing.

https://www.genelec.com/studio-monitors

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 13-05-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
BrainCrash schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Nee hoor, je hoeft uiteraard helemaal geen dure stands te halen.
Ik zou even op marktplaats rondkijken voor iets wat past.
Als je wat handig bent kun je zelfs zelf wel iets in elkaar knutselen.

Ik ga eens wat rond Kijken, heb op internet al wel wat gekeken maar ze lijken allemaal zo laag. En als ze op oor hoogte moeten zijn.

Wat je zeker wél moet doen, is zo snel mogelijk die blauwe doek van je versterker af halen.
Dat ding kan zo totáál zijn warmte niet kwijt! Das erg slecht voor de levensduur van je versterker.
Goeie tip eigenlijk haalde ik de doek er altijd al af zodra ik iets ging luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
CR2032 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:36:
Met deze opstelling zo dicht tegen je muur zijn deze speakers waarschijnlijk het probleem.
De Amphion Helium 2 hebben een baspoort aan de achterkant en hebben ruimte nodig vanaf de muur.

Probeer als test eens tijdelijk je speakers minimaal een meter van de muur af te plaatsen, ook wegblijven uit de hoeken. Zit je vast aan deze opstelling neem dan andere speakers met een baspoort aan de voorzijde.

Ik ga het nog eens proberen hoeveel verschil dat maakt.

Als je altijd dicht op de speakers zit kun je ook actieve studio monitor speakers nemen en de amp ook verkopen. Bijvoorbeeld KRK, Genelec, Neumann, Focal Audio, Yamaha.

Zelf hebben wij actieve Genelec's met een raspberry pi met PiCorePlayer. Deze monitors zijn heel gedetailleerd en totaal niet kritisch met plaatsing.

https://www.genelec.com/studio-monitors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterPots
ik zit er ook over te denken om een subwoofer te nemen.

Maar ik vroeg me af kan ik. Subwoofer aansluiten op de versterker die ik heb.
Nad 316BEE V2

is dat waar ik een Mini DSP voor de sub cross-over voor nodig heb?
Wat is PEQ?

Iemand tips hoe ik eet de ruimte op met een software als REW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
maar voordat je nu allerlei investeringen en metingen doet en dan nog steeds niet tevreden bent omdat de basis niet goed is. Heb je al iets gedaan met de andere tips:
- speakerstands
- speakers verder van de muur
- accoustiek verbeteren door doeken.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

PieterPots schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:09:
Hey bedankt voor je reactie. Zou je dan speaker standaards aanraden? zo ja moeten het dan van die 200 euro standaarden zijn of is dat onzin?

Hoe bedoel je handdoeken ophangen? gewoon aan het raam of door de kamer heen?

Misschien een beetje late reactie, maar beter laat dan nooit, en ik had het al geschreven dus nu ga ik het posten ook ;)

Ik denk dat de apparatuur die je hebt goed genoeg is dat je geen grote problemen zou moeten hebben, als je er goed gebruik van maakt. Ik sluit me dus aan bij iedereen die zegt dat je eerst naar de opsteling moet kijken.

Stands hoeven niet duur te zijn. Ze moeten stevig genoeg zijn dat de speaker niet hard meetrilt. Het doel van speakers is lucht bewegen, niet de speaker. Verder is het vooral een kwestie van wat je mooi vind om naar te kijken. Ik zou beginnen met je speakers gewoon op stoelen te zetten en zo verschillende opstellingen te proberen zodat je kan horen het iets veranderd aan jouw probleem.
Het verschil van opstelling zou veel groter moeten zijn dan het verschil tussen een goede stand of een gewone keukenstoel.

Doe dit ook voor je aan een subwoofer begint. Subwoofers kunnen veel bijdragen maar ze maken de boel wel complexer. Zorgt dat je eerste de basis op orde hebt, anders wordt het toch niks.

Idem voor REW, DSP, meetmicrofoons etc. Zorg eerst dat je speakers goed zijn opgesteld anders heeft het allemaal geen zin.

Owja, de ideale opstelling zou wel eens heel onhandig kunnen zijn als je je huis nog voor iets anders wil gebruiken dan muziek luisteren. Sterker nog, ga er maar van uit dat het altijd suboptimaal zal zijn in een gewone woonkamer. Het zal altijd een compromis zijn. Het is niet anders. Daarna kun je de boel verder verbeteren met dsp of akoestische panelen of zo iets.

Dan komen we ook bij de handdoeken. Een van problemen van gewone woonkamers is dat geluid reflecteert op gladde oppervlakken zoals je muren, ramen en plafond.
Een beetje reflectie is normaal en vinden we zelfs prettig klinken maar het moet niet te veel worden.
Een typische Nederlandse rechthoekige woonkamer is ongeveer de meest lastige vorm. Al die kaarsrechte oppervlaktes met loodrechte hoeken zijn als een opgepoetste spiegel. Je zal een manier moeten vinden om daar iets aan te doen. Een dik vloerkleed is een goed begin. Een flinke boekenkast (met onregelmatig oppervlak door alle boeken) kan ook veel goeds doen.

Vandaar de suggestie om wat handdoeken op te hangen om grote gladde oppverlaktes een beetje op te breken. Stel je voor dat de muur een spiegel is en je luidspreker een lamp. Stel je voor waar je de luidspreker zou zien in de spiegel. Hang daar iets dat geluid breekt.

Eerlijk gezegd denk ik dat een gewone handdoek veel te dun is en je beter kussens of een matras kan gebruiken voor deze test.

Als dat veel verschil maakt zou je kunnen nadenken over tactische verbeteringen van de inrichting van je kamer, zoals een slim geplaatst kleedje of schilderij gevuld met akoestisch materiaal.
Kan het zijn dat de speakers die ik nu gebruik misschien het geluid te echt weergeven? ik bedoel dat ze ze niet extra warm of gemaakt zijn voor een bepaald genre maar meer gemaakt om het geluid zo gelijk mogelijk aan de opnamen te weergeven? en dat het daarom bij bijvoorbeeld spotify wat scheller klinkt?
Dat kan heel goed. De meeste mensen lijken de voorkeur te geven aan een warm geluid boven accurate weergave. Eerlijk gezegd lijken een hoop mensen ook niet te weten hoe live-muziek klinkt, bv hoe hard en schel de drumstel is. Om het maar niet te hebben over wat het "echte" geluid van een elektrische gitaar is die je altijd via een luidspreker hoort.

Maar... het is denk ik een vergissing om dat te "corrigeren" door andere speakers te nemen, de betere oplossing is een equalizer. Vergelijk het met extra zout door het eten roeren of een potje zout op tafel zetten. Achteraf meer zout toevoegen kan altijd, maar als er eenmaal te veel zout in het eten zit krijg je het er niet meer uit. Je kan het verbergen met een schep suiker maar beter wordt het eten daar niet van.
Neutrale speakers kun je met een equalizer aanpassen aan iedere situatie. Gekleurde speakers kun je wel meer kleur geven maar niet minder.

Aangezien je muziek speelt via een computer heb je geen losse equalizer nodig maar kun je dat gewoon in software laten doen.

Excuses voor de late kick.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1