Aggregaat aansluiten 1 fase in huis

Pagina: 1
Acties:
  • 4.048 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin P
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-02-2024
In de categorie niet echt nodig maar wel erg mooi.

Voor mijn elektrische crossmotor heb ik een 3,8kW continue / 4kW piek vermogen inverter aggregaat 1 fase.

Nu zijn afgelopen tijd een paar net verstoringen geweest en gaat binnenkort een aantal uur de spanning van de hele straat er af.

Niet onoverkomelijk, wel irritant en nu keek ik eens naar m'n mooie aggregaat...
Hoe gaaf is het dan als alleen bij ons het licht nog brandt en de tv nog aan staat (streaming vanaf telefoon)...

Wat ik van plan was is een WCD achtige constructie in de schuur aan te leggen welke op dezelfde fase gaat als die het huis van spanning voorziet (huis is 1, schuur 3 fasen). Waarop ik op moment dat de spanning er af gaat met een 2 zijdige stekker (of iets wat minder leips dan potentieel onder spanning staande metalen pennen) kan steken waarop de aggregaat het hele huishouden van spanning voorziet.
De aggregaat heeft uiteraard zijn eigen overstroom beveiliging.

Zit ik echter met een paar dingetjes.
- De steker die in de WCD moet is natuurlijk wat leip. Zijn hier mooie stekers voor waar het praktisch onmogelijk is de pennen te raken?
- Hierbij moet de hoofdschakelaar handmatig uitgezet worden. Het zou natuurlijk mooi zijn als er een charmante schakeling is waardoor de aggregaat en het net per definitie niet op elkaar aangesloten kunnen worden. En dan zonder een nieuwe kabel door de tuin heen te spitten.
- De stroom zal dan vanaf de schuur door de automaat in de meterkast van de schuur naar het huis gaan. Pikt een automaat dit?
- Of de aardlek nog werkt zit ik een beetje mee in de maag. Ik heb natuurlijk gewoon een aardpen in huis en de aggregaat heeft gewoon een randaarde en een optie om een aarde draad aan te sluiten.
Volgens mij als ik in de WCD constructie een 16A automaat met aardlek plaats moet de aardlek het ook gewoon doen.

Op deze manier hoop ik voor een relatief klein bedrag een geinige setup neer te zetten.
Kabels heb ik nagenoeg onbeperkt liggen van de verbouwing destijds. Een aardlek/overstroom automaat kost de wereld niet en een WCD constructie hoeft ook verre van duur te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/py6rmkmpug081.png?auto=webp&s=5c2e238e581262ac2be15f72f752efc2291ff5cd

iemand die ik ken kocht ooit een huis waar zo'n constructie aanwezig was... doodeng.

Krachtstroomstekkers zijn er ook met van die klepjes... maar ik zou denken dat je iets in je meterkast moet maken. Bij mijn weten gaan automaten wel twee kanten op maar ik ben geen elektricien.

Ook als je een female to female lead maakt, krijg je uiteindelijk ergens wel een pin waar actief stroom op staat. Kun je geen lead vanuit je meterkast maken die (veilig) schakelbaar is en dan in de outlet van het aggregraat plugt?

Ideaal zou zijn als er een UPS tussen je meterkast en input vanuit de leverancier zit :P dan kun je de boel ompluggen :P.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 14:17
Het zou wel te doen zijn en ook veilig, mits je de goede componenten pakt.

Voor de groep(en) een omschakelaar welke kan wisselen tussen netstroom en aggregaat. Dan niet een standaard CEE-contactdoos plaatsen waarbij de stekker van pinnen is voorzien, maar andersom. Dus een apparaatdoos plaatsen welke naar je omschakelaar gaat. Dan heb je de kabel vanaf je aggregaat niet voorzien van spanningsdragende pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 17:04
Qua stekkers zou ik kijken naar CEE ipv schuko. Dat is ook lijp, maar iets minder lijp. De apparaatdoos hierboven vind ik nog leiper dan een male-male kabel. Tenzij je inderdaad omschakelt, maar dan moet er een extra kabel naar de schuur.

Aardlek heeft niet zoveel met randaarde te maken. Een aardlekschakelaar meet verschil tussen de fase(n) en de nul om te bepalen of er iets weglekt. En dat lekken hoeft dus niet via de randaarde. Gelukkig maar, anders zou hij niet afslaan bij een lek door bijvoorbeeld een tweaker die een ongelukje heeft met zijn male-male-kabel

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@T-MOB Inderdaad, die apparaatdoos alleen als je omschakelt :) Een nieuwe kabel zal dan inderdaad nodig zijn. Dat zou ook mijn advies zijn om het een beetje veilig te houden.
Aan de andere kant kun je ook bedenken om gewoon een dikke kabel door de tuin te gooien op het moment je het nodig hebt, zo vaak zal het niet zo zijn dat je je woning wilt voeden uit de aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
Erwin P schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:24:
- De steker die in de WCD moet is natuurlijk wat leip. Zijn hier mooie stekers voor waar het praktisch onmogelijk is de pennen te raken?
De andere kant van de transfer switch heeft zoals @BernardV aangeeft een toestelcontactstop nodig.
- Hierbij moet de hoofdschakelaar handmatig uitgezet worden. Het zou natuurlijk mooi zijn als er een charmante schakeling is waardoor de aggregaat en het net per definitie niet op elkaar aangesloten kunnen worden. En dan zonder een nieuwe kabel door de tuin heen te spitten.
De hoofdschakelaar is niet voldoende. Zoals @BernardV heb je een transfer switch nodig.
Het is bij installaties met schakelbevoegde personen toegestaan soms met sleutels te werken (noodstroom van een bedrijf). Thuis mag dat niet.
- De stroom zal dan vanaf de schuur door de automaat in de meterkast van de schuur naar het huis gaan. Pikt een automaat dit?
Automaten zelf zijn niet richtingsgevoelig, je hele installatie kan dat wel zijn.
- Of de aardlek nog werkt zit ik een beetje mee in de maag. Ik heb natuurlijk gewoon een aardpen in huis en de aggregaat heeft gewoon een randaarde en een optie om een aarde draad aan te sluiten.
Volgens mij als ik in de WCD constructie een 16A automaat met aardlek plaats moet de aardlek het ook gewoon doen.
Nee die doen het niet meer, je moet dan zelf een nul-aarde verbinding maken voor de hoofdschakelaar.

Het is goedkoper om een aantal verlengsnoeren paraat te hebben dan om je huis om te bouwen voor die 3 uurtjes per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:37

weebl

YARR!

In de categorie niet echt nodig maar wel erg mooi.

Volgens mij is dit alleen al hierdoor verboden, op de manier waarop je het schetst. Maar als er iemand is met meer verstand van dit soort zaken: corrigeer me.

Wat je hier in theorie mee zou kunnen doen is spanning zetten op de infra van de wijk terwijl de monteur die bezig is er van uit gaat dat het afgeschakeld is... Lijkt me vrij gevaarlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@Erwin P Wat @jeroen3 ook al aangeeft over de automaten, die zijn niet richtingsgevoelig, maar bedenk wel dat alles wat achter de automaat zit waar je je aggregaat wilt aansluiten dan helemaal niet meer voorzien is van een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-05 14:55
In sommige landen is dit heel normaal. Maar die maken allemaal iets in de meterkast zodat je altijd handmatig kiest of je de spanning van het net of van de aggregaat haalt. Dit is in tornado gebieden heel gebruikelijk en YouTube staat er vol mee.

Ik heb het lang geleden eens onderzocht maar de kosten van het op orde brengen van de meterkast vielen mij zo tegen dat ik die keer dat het gebeurd is gewoon de apparaten los verbonden heb. werkte ook prima. Dus toen de stroom hier ongepland wel uitviel konden wij gewoon koffie drinken en tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:18
https://www.elektramat.nl...wwLDvX0iQgMRoCduIQAvD_BwE

Zoek op wisselschakelaar. Ik vind het in NL overbodig overigens.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:46
Dat kan een stuk goedkoper.
https://www.amazon.de/SFT225/dp/B00F8OWF38/
Vind het eigenlijk wel een optie gesteld dat er ruimte voor is in de meterkast.
Ik heb een 2500 watt aggregaat die ik op fase 3 zou kunnen zetten waar onder meer de meterkast zelf, koelkast, verlichting BG en de woonkamer airco op zitten. Zonder dan verder verbruikers aan te hebbenis er in elk geval verlichting, warmte en wellicht ook wifi.
Dan moet er dus een kabel van de meterkast naar de tuin met een stekker aan het einde.
Met zo'n wisselschakelaar zou er dan nooit spanning op de pennen kunnen gaan komen.
En als iemand die stekker tijdens normaal bedrijf in een wcd zou steken gebeurt er ook niets omdat de kabel dan doodloopt op die schakelaar. Of kunnen jullie nog gaten schieten in dit idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Let wel op dat niet alle aggregaten een mooie sinus produceren en daarmee riskeer je fijne elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:50
Inderdaad... Standaard aggregaten leveren geen "mooie" stroom.

Samen met een kennis een keer een backup voor zn woning gebouwd als volgt;

Er is reeds een hybride omvormer (pv) met 30 kwh accu's en een "backupbox" van een grote Solar-Fabrikant aanwezig.

Nu heeft hij in zn schuur nog een extra aggregaat staan met een DC uitgang middels 2 mc4 connectoren die op zn omvormer zijn aangesloten..

Uiteraard een project van een heel ander caliber maar wel veilig... Automatisch omschakelen (enkele ms uitval) en hij krijgt een melding op zn telefoon.

Mocht je het toch serieus gaan uitvoeren zou je voor een "geschikte" stekker eens kunnen kijken naar een "Wieland einspeisesteckdose" gst20 volgens mij.

Die is gemaakt om aanraak-veilig te zijn en werd/wordt in Duitsland aangeraden/gebruikt voor het gebruik met micro-inverters.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Persoonlijk zou ik Zelf een powerwall bouwen doorlezen. omdat je tijdelijk toch op accu moet draaien. totdat de generator opgestart en gescynced is met je omvormer

Een generator met AVR kan je gebruiken om accu's op te laden of direct electronica voeden, maar die automagische start is wel lastig als de stroom al uitgevallen is tenzij je een accu hebt, en de tussentijd tussen sync van je net moet je ook overbruggen.

Als je PV hebt, dan heb je de generator alleen nodig in de minder zonnige dagen maar stilstaande benzine/diesel kan bezinksel krijgen dus een mixer of rondpompen met filter(s) ertussen is wellicht wenselijk.

Denk zelf dat als je het goed doet, een powerwall voldoende moet zijn, zeker omdat je vriezer/koelkast al 9-12 uur "koud" blijft. zolang je gas CV hebt is warm water en koken ook geen uitdaging.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin P
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-02-2024
Zo flink wat respons, dank daarvoor!

Zoals aangegeven is het natuurlijk geen discussie over nut en noodzaak. Het nut is weinig en de noodzaak is geen.

Op de antwoorden met automatische omschakeling, accu pakketten etc. Het is niet dat ik ononderbroken door hoef. De generator zal ik zelf aan moeten sluiten en ook bij terug naar het net is het prima als ik zelf de generator moet stoppen en daarna de (hoofd)schakelaar weer in moet zetten.
Waar het me wel om gaat is dat ik niet wil dat het net en de generator tegelijk inschakelen.
Nu ben ik opzich niet zo bang voor dat de generator inschakelt en het hele net gaat voeden. De vraag is dan gewoon te groot en hij schiet in storing (getest door 8kW aan kachels aan te sluiten op de 4kW generator).
Wat wel jammer zou zijn is dat het net terug komt terwijl de generator nog aangesloten staat.
Ik weet niet wat er dan gaat gebeuren. Generator kaduuk of het net trekt hem gewoon naar net frequentie en ze draaien parallel... Wilde het er maar niet op gokken.

Dikke kabel/verlengsnoer naar het huis is natuurlijk niet helemaal de oplossing. De CV, kookplaat enz moeten ook stroom en dan ga je dus het hele huis door met kabels. Gewoon kabel aansluiten, een paar schakelaars moet het eigenlijk doen.

Kwa afzekeren/aardlek wilde het zo maken.
Generator -> WCD/speciale stekker -> Eigen 16A + aardlek automaat in meterkast schuur (dus niet meterkast huis) -> Aansluiten op de fase die 1 fase schuur en huis van spanning voorziet.
Op die manier ben je kwa brandveiligheid EN aardlek goed bezig, behalve het stukje van generator naar meterkast schuur.
Ook bij een wisselschakelaar in de huis meterkast kan het geen kwaad om zo dicht mogelijk bij de generator alles beveiligd te hebben.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is het net-aggregaat goed gescheiden houden zonder extra kabel te trekken.

De huidige installatie (zo was het ook al voordat ik er kwam wonen).
- 3 fase komt het huis in door de aardlek, door 3 zekeringen, gaan alle 3 naar de schuur.
- 1 fase vertakt daaraf naar het huis. Echter gaat die ook naar de schuur als 1 fase. Naar de schuur liggen dus 2 kabels. 1x alle 3 fase, 1x de ''huisfase''.
Alles in de schuur heb ik vanaf die 3 fase gepakt op 1 WCD naast de meterkast na. Die krijg spanning van die extra huisfase. Tijdens de verbouwing was dat erg praktisch zodat ik vanalles aan kom leggen aan de 3 fase, nergens spanning op had, maar wel 1 WCD met kabelhaspel voor de lampen enz.

Het mooiste is inderdaad een kabel naar huis en dan een wissel schakelaar. Eens kijken of ik nog een kabel door de buis in de tuin kan krijgen. Zit redelijk vol en maakt 3 90 graden bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Erwin P schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:21:

De huidige installatie (zo was het ook al voordat ik er kwam wonen).
- 3 fase komt het huis in door de aardlek, door 3 zekeringen, gaan alle 3 naar de schuur.
- 1 fase vertakt daaraf naar het huis. Echter gaat die ook naar de schuur als 1 fase. Naar de schuur liggen dus 2 kabels. 1x alle 3 fase, 1x de ''huisfase''.
Alles in de schuur heb ik vanaf die 3 fase gepakt op 1 WCD naast de meterkast na. Die krijg spanning van die extra huisfase. Tijdens de verbouwing was dat erg praktisch zodat ik vanalles aan kom leggen aan de 3 fase, nergens spanning op had, maar wel 1 WCD met kabelhaspel voor de lampen enz.
Voor je meterkast heb je 0-1 schakelaar(s) waarbij je dus kan kiezen tussen NET en "alternatief" dan voorkom je al de kans dat ze van elkaar last hebben oid. je hoeft niet alle groepen tussen de 0-1 schakelaar te zetten maar wellicht handig als je de ruimte hebt dit goed te organiser(en) zou daar overleggen met een elektricien oid.

Overgens als je een inverter zoals een victron multiplus ertussen zet (met accu's) deze syncroniseren zelf met de externe voeding en tussentijds draaien ze op de accu door daar kan paar minuten tussen zitten voordat je "KLIK" hoort. ik weet niet of je bv de generator dan de benzine kraan dicht kan zetten oid.

Die "klik" is dan zowel voor je generator met AVR als de netvoeding, als je een generator zou nemen zou wel op letten dat je schakelaar bv met modbus of andere externe aansturing kan werken .. zodat als je wil een generator automagisch zou kunnen starten (of je dat doet is punt 2)

ik heb zelf 3 kabels naar de schuur toelopen 3x 2m" YMVK grondkabel, maar dat is beperkt voor 3000W oid (230V x 12A oid) dus wat je tussen je meterkast trekt naar je "generator" locatie zou ik wel dimensoneren op de capaciteit .. liefst wat overcapaciteit. dus 4mm is wel duurder maar kan je meer sterkere generator oid neerzetten ofzo.

Eigen meterkast in de schuur is zoiezo nuttig, los van alles je hoeft niet naar de MK te lopen als je met je elektra aan de gang gaat.. ik heb zelf meerder puur omdat ik met 1 aan de slag kan terwijl de andere me energie levert voor werk verlichting ofzo .

Dus als je bekabeling nog moet doen .. vergeet niet netwerkkabels :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:25
Erwin P schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:21:
Wat wel jammer zou zijn is dat het net terug komt terwijl de generator nog aangesloten staat.
Ik weet niet wat er dan gaat gebeuren. Generator kaduuk of het net trekt hem gewoon naar net frequentie en ze draaien parallel... Wilde het er maar niet op gokken.
Vuurwerk. Mogelijk op meerdere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Hoe gaaf is het dan als alleen bij ons het licht nog brandt en de tv nog aan staat (streaming vanaf telefoon)...
Zo'n geplande stroomonderbreking zal gewoon overdag zijn. Dan ziet niemand jou lampen branden of tv aan staan.

Als jij midden in de nieuwbouw zit, dan zullen de buren zich misschien wel groen en geel ergeren aan de herrie van jou aggregaat...

En uit ervaring weet ik dat internet gewoon blijft werken. Dus je hoeft helemaal niets via je telefoon te klooien 😉

[ Voor 12% gewijzigd door Nickname55 op 25-01-2024 17:43 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk H..
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-04 07:27
Ik las o.a.
" En uit ervaring weet ik dat internet gewoon blijft werken.
Dus je hoeft helemaal niets via je telefoon te klooien 😉 "

wil ik in twijfel trekken, je router draait via de adapter toch ook op 220V ?
dan heb je thuis geen WiFi meer en gebruik je je databundel van je smartphone.
En die is normaliter niet onbeperkt !!

Ben zelf bezig met een Accu + Sinusomvormer opstelling, met een aggregaat achter de hand als het te lang gaat duren.

Groet, Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00
Waarom doe je niet gewoon een haspeltje aan die aggregaat waar je tv, lamp en koelkast in prikt?

Je plan is vooral een hele slechte oplossing voor een niet bestaand probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 10-01-2025 16:29 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk H..
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-04 07:27
Wie is hesselbeertje ? die al een mening heeft over mijn plan wat hij niet kent, ik heb zonet een klein detail ervan vermeld, het voorgaande is van andere schrijvers !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Henk H.. schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:42:
Wie is hesselbeertje ? die al een mening heeft over mijn plan wat hij niet kent, ik heb zonet een klein detail ervan vermeld, het voorgaande is van andere schrijvers !
Dat is dan ook de reden dat we oude topics in basis niet opgraven ;).

Dit topic gaat terug naar bed, probeer het gerust opnieuw in een eigen topic, maar wees compleet met je vraagstelling, dat voorkomt verwarring.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 12-01-2025 14:12 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.