Ik zou graag jullie mening horen over een paar offertes die ik heb ontvangen.
Ik heb wat tegenstrijdige adviezen gekregen van verschillde bedrijven waar ik een offerte van heb gekregen.
Ten eerste wil ZonnePlan maar 4 panelen op mijn dak leggen , terwijl Zonne-Expert en EnergieWonen en 6 willen neerleggen. ZonnePlan vindt vier niet veilig. De schouwer van Zonne-Expert vond dat onzin en zei dat 6 prima kan.
Ten tweede ben ik niet zeker of ik een systeem serieel of met micro-omvormers moet aansluiten.
Mijn platte dak ligt op het zuiden en er staat maar 1 boompje die misschien in de lente een beetje schaduw veroorzaakt. (zonne-plan reduceerde opbrengst met 10% voor schaduw, maar zei daarbij dat dat waarschijnlijk ruim was). Ik dacht dus dat serieel met 1 omvormer prima zou zijn.
De schouwer van Zonne-Expert die laatst is langs geweest zei eigenlijk dat hij alleen nog maar micro-omvormers aansluit omdat:
1) De omvormer die in huis komt te staan erg tikt en ons zult wakker maker.
2) Er DC gelijkstroom het huis in zal komen en dat is niet veilig (bijvoorbeeld met kinderen).
Stroom komt waarschijnlijk in een slaapkamer binnen.
Met micro-omvormers is het gelijk een stuk duurder. Dus ik weet nu even niet wat mijn beste optie is. Heeft iemand advies?
Hieronder de specificaties
:strip_exif()/f/image/Wgz7Xi2r87mCgZ3s0EWai2n8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/98cwJZd4x8DpsZbojQR3MIVr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wat tegenstrijdige adviezen gekregen van verschillde bedrijven waar ik een offerte van heb gekregen.
Ten eerste wil ZonnePlan maar 4 panelen op mijn dak leggen , terwijl Zonne-Expert en EnergieWonen en 6 willen neerleggen. ZonnePlan vindt vier niet veilig. De schouwer van Zonne-Expert vond dat onzin en zei dat 6 prima kan.
Ten tweede ben ik niet zeker of ik een systeem serieel of met micro-omvormers moet aansluiten.
Mijn platte dak ligt op het zuiden en er staat maar 1 boompje die misschien in de lente een beetje schaduw veroorzaakt. (zonne-plan reduceerde opbrengst met 10% voor schaduw, maar zei daarbij dat dat waarschijnlijk ruim was). Ik dacht dus dat serieel met 1 omvormer prima zou zijn.
De schouwer van Zonne-Expert die laatst is langs geweest zei eigenlijk dat hij alleen nog maar micro-omvormers aansluit omdat:
1) De omvormer die in huis komt te staan erg tikt en ons zult wakker maker.
2) Er DC gelijkstroom het huis in zal komen en dat is niet veilig (bijvoorbeeld met kinderen).
Stroom komt waarschijnlijk in een slaapkamer binnen.
Met micro-omvormers is het gelijk een stuk duurder. Dus ik weet nu even niet wat mijn beste optie is. Heeft iemand advies?
Hieronder de specificaties
Foto's
Met 6 panelen ingetekend::strip_exif()/f/image/Wgz7Xi2r87mCgZ3s0EWai2n8.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 22 m2Schaduw
1 boom die misschien in de lente een beetje schaduw veroorzaakt. (zonne-plan reduceerde opbrengst met 10% voor schaduw, maar zei daarbij dat dat waarschijnlijk ruim was).Jaarverbruik
Nog onbekend, net gekochte woning. Vorige bewoner had verbruik van 2600 kWh.Budget en doel
Liefst rond de 3000 euroBijhouden van data
Voornamelijk zelf uit de P1 poort & Home AssistantReeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/98cwJZd4x8DpsZbojQR3MIVr.jpg?f=fotoalbum_large)