Onverklaarbaar Sluimerverbruik bij Stadsverwarming Eneco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:33
Hi Mede Tweakers,

Ik maak gebruik van stadsverwarming van Eneco en heb onlangs ontdekt dat mijn energiemeter een sluimerverbruik aangeeft, variërend tussen 2 en 4 liter per uur. Opmerkelijk genoeg registreert de meter direct 0 wanneer ik de flow-kraan naar de radiatoren sluit.

Dit lijkt niet te wijten aan het verbruik van kraanwater, want dat heeft zijn eigen kranen. Heeft iemand een mogelijke verklaring hiervoor? Is een sluimerverbruik van deze omvang normaal? Ik heb alle 6 radiatorknoppen gecontroleerd en opnieuw vastgezet, maar het probleem blijft bestaan. Tegen de huidige prijzen is dit toch ca. 135 euro per jaar dus het uitzoeken waard.

Alle input en suggesties worden zeer gewaardeerd ;)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb jij in de meterkast niet een "minimale" boiler van Eneco die op temperatuur moet blijven?

Test: draai de echte hoofdkraan eens dicht?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
MAX3400 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:48:
Heb jij in de meterkast niet een "minimale" boiler van Eneco die op temperatuur moet blijven?

Test: draai de echte hoofdkraan eens dicht?
Klopt. Als de hoofdkraan dicht is, stopt het verbruik ook. Echter, die boiler blijft ook warm met de radiatorkraan dicht. Dit heb ik getest door de radiatorkraan 24 uur gesloten te houden. Even snel warm water uit de kraan als normaal.

Overigens, als de thermostaat diezelfde kraan dichtzet (die zit 5 cm onder de handkraan) dan is het verbuik ook weg. Het lijkt hier dus echt om de radiatorleidingen te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Aphelion op 22-01-2024 15:53 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 16:25
Zit er niet stiekem ergens een bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 09:49
Dit is het standby verbruik wat je unit verbruikt. Heb je nog een oud unit? Die hebben vaak een wat hoger "idle" verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
Cave_Boy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:56:
Dit is het standby verbruik wat je unit verbruikt. Heb je nog een oud unit? Die hebben vaak een wat hoger "idle" verbruik.
De unit is van 2013.

Dit idle verbruik, dan heb je het over het warmhouden van het kraanwater? Want dat systeem blijft functioneel met de radiatorkraan dicht. Dit verwarmt elke zoveel tijd inderdaad.

Dit lijtk me niet, want hij heeft dat idle verbruik niet als de radiatorkraan dicht zit. Zowel handmatig, als door de thermostaat.

Het warmhoudsysteem ging zojuist aan. dat zie ik terug in de power (10W) en verbruik (GJ). De flow bleef 0, want de radiatorkraan zit nu dicht.
MDsvs schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:53:
Zit er niet stiekem ergens een bypass?
Even gekeken. De flow en de retourleiding gaan direct de vloer in, dus niet in de meterkast.

[ Voor 18% gewijzigd door Aphelion op 22-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Hoe zijn je radiatoren aangesloten? Als dat een zogenoemd eenpijpsysteem is, dan zit onder iedere radiator potentieel een by-pass in het onderblok.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 22-01-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
frickY schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:11:
Hoe zijn je radiatoren aangesloten? Als dat een zogenoemd eenpijpsysteem is, dan zit onder iedere radiator een by-pass in het onderblok.
Goed punt! Niet bij mij, maar het ziet er ongeveer gelijk uit. Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGj_hyC7d0662x8qiwy4sYfNRMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w4uc7aEv5MuKI85bSOc5GNrR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Dat bedoel ik ja @Aphelion.
Hierin kan de toevoer doorstromen naar de volgende radiator. Als ze allemaal zo een onderblok hebben kan dus met alle radiatoren dicht nog steeds water naar je retour stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
frickY schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:18:
Dat bedoel ik ja @Aphelion.
Hierin kan de toevoer doorstromen naar de volgende radiator. Als ze allemaal zo een onderblok hebben kan dus met alle radiatoren dicht nog steeds water naar je retour stromen.
Dus als ik alle radiatoren sluit, moet ook de hoofdkraan dicht. Duidelijk, bedankt!

Wat me echter nog niet helemaal duidelijk is, als dit van invloed is op de doorstroming, waarom is het verbruik dan variabel en slechts rond de 4 liter per uur? Wat beperkt de doorstroming in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Het gaat niet om doorstroming maar warmte afgifte.

Normaal heb je een warmteafgifte die vrij hoog is (daar dienen de radiatoren voor).
Maar heet water in een leiding zorgt ervoor dat de leiding warmte afgeeft. Als de retourtemp dan lager is gaat de pomp weer aan.

Die 4 liter per uur is dus hoeveel warmte je leidingen afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
99ruud99 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:52:
Het gaat niet om doorstroming maar warmte afgifte.

Normaal heb je een warmteafgifte die vrij hoog is (daar dienen de radiatoren voor).
Maar heet water in een leiding zorgt ervoor dat de leiding warmte afgeeft. Als de retourtemp dan lager is gaat de pomp weer aan.

Die 4 liter per uur is dus hoeveel warmte je leidingen afgeven.
Weet je zeker dat wat je zegt klopt? Zo ja, dan begrijp ik het niet.

Er zijn 2 relevante sensoren:
Current water flow (L/H)
Current heating effect (kW)

Met de leidingen afgesloten, staat L/H op 0, en kW ook.
Met de leidingen geopend, staat L/H op 5 en kW op 0.0 (denk afronding naar beneden)

Zit er dan dus een interne thermostaat in de warmteafleverset, die opengaat op basis van de retourtemperatuur? Nog voor mijn eigen kraan?

Dus mijn leidingen geven warmte af. Dat komt retour bij de afleverset. Die ziet dat dat water kouder is, dus hij opent de kraan om warm water te leveren aan de leidingen. Hoe bepaalt die thermostaat dan hoeveel? Waarom is dit 4 liter per uur, en geeft hij niet bijv. 100?

[ Voor 40% gewijzigd door Aphelion op 23-01-2024 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aphelion
Ik heb de warmteservice van Eneco gebeld. Ze denken dat een klep mogelijk vuil is, wat resulteert in waterlekkage naar de radiatoren. Een monteur komt langs en ik zal laten weten of dit het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
De monteur is langs geweest en heeft bevestigd dat het probleem niet te wijten is aan de warmhoudfunctie, maar eerder aan een kwestie binnen de binnenhuis-installatie. Er zal dus verder onderzoek nodig zijn om de exacte oorzaak te achterhalen.

Opvallend genoeg heeft de monteur ook opgemerkt dat de warmtemeter soms een hogere retourtemperatuur registreert dan de flowtemperatuur. Indien de temperatuurmetingen niet correct zijn, kan dit natuurlijk leiden tot een afwijkend (en vaak hoger) energieverbruik in gigajoules. Dit viel mij ook al op.

Desondanks heeft Eneco aangegeven te willen wachten tot september, bij het opmaken van de jaarrekening, voordat er verdere stappen worden ondernomen. Op dat moment wordt van mij verwacht dat ik melding maak van een mogelijk 'hoog' energieverbruik, waarna zij op basis van mijn 'normale' verbruik de factuur willen aanpassen voordat zij overgaan tot inspectie van de warmtemeter.

Dit beleid is ronduit onbegrijpelijk. Het is immers nu al bekend dat de meter niet naar behoren functioneert. Bovendien tracht ik al kosten te besparen door de temperatuur niet boven 16 graden te laten komen. Hoe kan er dan ooit een realistisch verbruik met terugwerkende kracht worden berekend? Dit zal onvermijdelijk weer nadelig voor mij uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een hogere gemeten retour (of lagere aanvoer) is gunstig voor jou :) Er wordt dan minder warmteverlies gemeten dan werkelijk.

Een lekkende radiatorkraan is natuurlijk niet fijn.
Niet elk h-blok is geschikt voor een éénpijps-systeem, trouwens. Dat je die hebt zegt dus niet alles, zo'n systeem is vrij zeldzaam.

[ Voor 43% gewijzigd door Proton_ op 26-01-2024 19:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-05 07:28

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Mij viel dit een tijd geleden ook op. Reden: Er zit een thermostaat op de warmtewisselaar die de temperatuur van de warmtewisselaar (iets van 0,7 liter dacht ik) op peil houdt om legionella te voorkomen. Daarachter houdt het dan ook meteen op want voor de rest van de leidingen zal het niet van toepassing zijn. Eneco voldoet hiermee aan de regels maar het is natuurlijk te zot. Ik heb een automatische klepregelaar op de hoofdkraan gezet die automatisch de kraan dicht zet in de nacht of als we op vakantie zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA3ooCdSY_CVvq9zAKBh2KS6HVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3YoJSsTYKsb4SMKDfeVwvwG9.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiKbESify3d3kWTemi6jQiZ0HdM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WElvsyVgBUuGq4YDjXe4GMNK.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Nibblebit op 22-05-2024 15:30 ]

Pagina: 1