De ene linux is schijnbaar de andere niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 19:12
Mijn vraag
Ik heb wat vragen en bedenkingen over Linux:
1. Als ik meerdere linuxsystemen op één schijf wil zetten, verdeel ik die in patities maak ze ‘root‘ , zoals ik deed met Opensuse leap en Linux Mint. Ik maakte 18 partities van ongeveer 50 GB en formateerde in EXT4. Ging heel goed, ik dacht dat ik de oplossing gevonden had voor elke Linux distro. Maar nee als ik een andere linux probeer, bijvoorbeeld Manjaro of Alma Linux, als ik daar in Gparted of Kde partitie kijk zie ik één grote schijf zonder partities, het enige wat vrij is om te op te installeren is 1 ‘unallocated’ van 20 MB .

2. Als ik mijn toetsenbord K380 in Linux Mint wil laten pairen in bluetooth ziet deze vanalles maar geen toetsenbord, Opensuse Leap en Manjaro hadden daar geen problemen mee. Hetzelfde geldt voor printers wat bij de ene distro geen probleem is, moet je bij een andere distro heel wat meer moeite doen. Ik mis uniformiteit. O, ik hoor het al, dat is juist het fijne, die verscheidenheid. Misschien, maar ik ben blij dat men 100 jaar geleden anders is gaan denken in de techniek.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hp 250 C6 nu 1 TB ssd schijf en 8 GB geheugen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Me goed ingelezen in de verschillende Linux systemen, verscheidene systemen uitgeprobeerd (seperaat)
Heel wat adviezen uitgeprobeerd, vaak op het verkeerde been gezet en dan duurt het lang voordat je weer het goede been gevonden hebt.
...

[ Voor 4% gewijzigd door kraonkel op 21-01-2024 11:49 ]

Clevonotebook, Geekom 11t Oneplus Nord2 5G

Beste antwoord (via kraonkel op 27-01-2024 14:54)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-07 20:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uiterlijk zegt vrij weinig, dat is wat een distro zelf als standaard maakt, maar je naar eigen hand kan zetten. Pak je de Gnome desktop omgeving en je vergelijk dan hoe het in Arch, Debian en Fedora eruit ziet, zie je praktisch geen verschil. Hooguit de wallpaper.

Ga je daarna naar bijvoorbeeld screenshots kijken van gebruikers, dan weet je al snel niet meer welke distro de gebruiker draait tenzij dat wordt genoemd. Ik draai Debian Sid met KDE. Maar het had net zo goed Arch kunnen zijn. Of KDE Neon (Ubuntu based). Of... je snapt 't denk wel. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
kraonkel schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
1. Als ik meerdere linuxsystemen op één schijf wil zetten, verdeel ik die in patities maak ze ‘root‘ , zoals ik deed met Opensuse leap en Linux Mint. Ik maakte 18 partities van ongeveer 50 GB en formateerde in EXT4. Ging heel goed, ik dacht dat ik de oplossing gevonden had voor elke Linux distro. Maar nee als ik een andere linux probeer, bijvoorbeeld Manjaro of Alma Linux, als ik daar in Gparted of Kde partitie kijk zie ik één grote schijf zonder partities, het enige wat vrij is om te op te installeren is 1 ‘unallocated’ van 20 MB .
Wat bedoel je met "als ik een andere linux probeer"? Je start op vanaf een live usb installatie? En dan gebruik je gparted?

Als eens nagedacht over virtualisatie? Dan kun je elke linux distro gewoon op een eigen virtuele machine installeren. Met een eigen virtuele disk. Die disk kun je dan tijdens installatie gewoon zorgeloos automatisch in laten delen. Hoef je nergens naar te kijken.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

kraonkel schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
Mijn vraag
Ik heb wat vragen en bedenkingen over Linux:
Klinkt als user error tijdens installatie van een eerdere distro. Ipv dat je handmatig de partities hebt gemarkeerd, heb je aangegeven om de hele schijf te gebruiken. Je gemaakte partities van 50 GB elk zijn dan weg en de installer doet z'n eigen ding.
2. Als ik mijn toetsenbord K380 in Linux Mint wil laten pairen in bluetooth ziet deze vanalles maar geen toetsenbord, Opensuse Leap en Manjaro hadden daar geen problemen mee.
Als je toetsenbord niet in pairing mode staat, ga je 'm ook nooit vinden. Houd er wel rekening mee dat als je een apparaat via BT verbindt, het maar een x aantal apparaten zal onthouden. Er zal dus een moment zijn dat je naar een andere distro herstart en je toetsenbord geen verbinding meer maakt totdat je 'm opnieuw paired en de volgende weer eruit gooit.
Hetzelfde geldt voor printers wat bij de ene distro geen probleem is, moet je bij een andere distro heel wat meer moeite doen. Ik mis uniformiteit. O, ik hoor het al, dat is juist het fijne, die verscheidenheid. Misschien, maar ik ben blij dat men 100 jaar geleden anders is gaan denken in de techniek.
Dit gedrag is juist de reden dat de ene distro de andere niet is. Arch is zo vanilla als het maar komt en verwacht dat je zelf veel tot alles zelf doet. Maar Ubuntu is daar het tegenovergestelde van, het levert praktisch alles standaard mee met config die voor de meeste mensen werkt. Inpluggen en werken zeg maar.

Kijk maar eens naar huizen. Jouw huis heeft een andere indeling dan het huis 3 straten verder. En die wijkt weer af vergeleken met de buurgemeente. En zelfs bij je buren, die hetzelfde huis hebben, is de indeling van meubels weer anders dan hoe jij het hebt geplaatst.

Wil je eenheidsworst, dan pak je maar Windows of MacOS. Geen keus, uniformiteit van installatie tot installatie, werkt bij iedereen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Hero of Time schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Klinkt als user error tijdens installatie van een eerdere distro. Ipv dat je handmatig de partities hebt gemarkeerd, heb je aangegeven om de hele schijf te gebruiken. Je gemaakte partities van 50 GB elk zijn dan weg en de installer doet z'n eigen ding.

Ik heb niet aangegeven om de hele disk te gebruiken! Nee die zijn niet weg, als ik terug ga naar opensuse of linux mint zijn ze er. Niet weg geweest. De linux distro die ik probeerde te installeren keek alleen naar de hele schijf. En zag alleen maar die unallocated gedeelte en zag geen partitie.
[...]

Als je toetsenbord niet in pairing mode staat, ga je 'm ook nooit vinden. Houd er wel rekening mee dat als je een apparaat via BT verbindt, het maar een x aantal apparaten zal onthouden. Er zal dus een moment zijn dat je naar een andere distro herstart en je toetsenbord geen verbinding meer maakt totdat je 'm opnieuw paired en de volgende weer eruit gooit.

Natuurlijk stond toetsenbord in pairing mode. De tv en google speaker en mijn telefoon niet en die zag hij wel!

[...]

Dit gedrag is juist de reden dat de ene distro de andere niet is. Arch is zo vanilla als het maar komt en verwacht dat je zelf veel tot alles zelf doet. Maar Ubuntu is daar het tegenovergestelde van, het levert praktisch alles standaard mee met config die voor de meeste mensen werkt. Inpluggen en werken zeg maar.

Kijk maar eens naar huizen. Jouw huis heeft een andere indeling dan het huis 3 straten verder. En die wijkt weer af vergeleken met de buurgemeente. En zelfs bij je buren, die hetzelfde huis hebben, is de indeling van meubels weer anders dan hoe jij het hebt geplaatst.

Bedenk dat als ik zou verhuizen in die linux wereld ik misschien nieuwe stekkers moest kopen want de stopcontacten waren van een ander merk.

Wil je eenheidsworst, dan pak je maar Windows of MacOS. Geen keus, uniformiteit van installatie tot installatie, werkt bij iedereen hetzelfde.
Ik gebruik inderdaad al heel lang Microsoft en weet dat Macos een concurent is. Ik weet dat Linux gemaakt door Linus Torvalds een open source was, maar ondertussen werken de verschillende versies niet samen.
Dit gaat meer lijken op een discussie tussen Android en Apple. Dus laat maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

kraonkel schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Ik gebruik inderdaad al heel lang Microsoft en weet dat Macos een concurent is. Ik weet dat Linux gemaakt door Linus Torvalds een open source was, maar ondertussen werken de verschillende versies niet samen.
Daar maak je een cruciale fout. Wat Linus Torvalds maakt, is de kernel, de kern. Alles wat eromheen zit is userspace, met GNU tools of wat de distro maker ook maar toevoegt. Wat wij in de volksmond 'Linux' noemen, een distro, is feitelijk GNU/Linux, software bovenop een kernel.

Wat jij ziet als 'werkt niet samen' is veel complexer dan wat je aan de oppervlakte ziet. Je hebt namelijk ook met versies te maken, configuratie, compile opties, noem maar op.
Dit gaat meer lijken op een discussie tussen Android en Apple. Dus laat maar.
Als jij niet die kant op wilt, waarom noem je dit dan? Geef je het nu al op na een simpele vergelijking? Je begint met het vergelijken van verschillende soorten appels en zodra iemand een banaan en aardbei noemt, geef je het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Hero of Time schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Daar maak je een cruciale fout. Wat Linus Torvalds maakt, is de kernel, de kern. Alles wat eromheen zit is userspace, met GNU tools of wat de distro maker ook maar toevoegt. Wat wij in de volksmond 'Linux' noemen, een distro, is feitelijk GNU/Linux, software bovenop een kernel.

Wat jij ziet als 'werkt niet samen' is veel complexer dan wat je aan de oppervlakte ziet. Je hebt namelijk ook met versies te maken, configuratie, compile opties, noem maar op.

[...]

Als jij niet die kant op wilt, waarom noem je dit dan? Geef je het nu al op na een simpele vergelijking? Je begint met het vergelijken van verschillende soorten appels en zodra iemand een banaan en aardbei noemt, geef je het op?
Nee ik geef het niet op. Wel met de discussie over de verschillen en welke is beter. Terug naar Linux en hoe een oplossing te vinden om verschillende Linux distro's te zetten op één harde schijf. Dus we zoeken gewoon verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29

Cyphax

Moderator LNX
kraonkel schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Nee ik geef het niet op. Wel met de discussie over de verschillen en welke is beter.
Dat is goeddeels ook een kwestie van smaak en waar je precies naar kijkt als je beslist of je het goed vindt of niet. Met andere woorden: waar ben je naar op zoek? Want de topictitel klopt: de ene Linux is de andere niet. Dat maakt het vaak heel leuk maar soms ook wel een beetje frustrerend als iets op Fedora niet werkt terwijl het onder POP!_os nog wel draaide. En dan is het meestal wel te fixen, maar ben je wel je middag kwijt.

Dingen als Flatpak worden dan ontwikkeld om hierin te helpen, en de kans dat iets niet werkt te verminderen (maar ik kom zelf regelmatig problemen tegen met Flatpaks waarvan permissies niet kloppen) maar daarmee heb je nog niet antwoord op de vraag: welke is voor jou het beste.

Voor wat betreft je vragen uit de TS:
1: je zou verwachten dat elke installer je aanwezige partities ziet, dus als dat niet zo is en het is geen bekende bug oid, dan klopt er iets niet.
2: bluetoothproblemen kan je met bluez over het algemeen redelijk debuggen, daar heb ik laatst ook een boel ellende mee gehad (door wat een bug in bluez bleek te zijn).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:45

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je al wel een tooltje dat je wilt gaan gebruiken om de keuze te maken bij het opstarten, als je straks alles geïnstalleerd hebt? Ik heb momenteel op een PC 2 OS'en staan en na het inschakelen gebruik ik de toets F12 om via de BIOS te kiezen vanaf welke partitie ik op dat moment wil starten. Voor mij is dat handig genoeg, maar er bestaan tooltjes om dat gemakkelijker te doen en daar in de buurt vind je dan ook vast informatie over hoe het voor elkaar te krijgen.

Experimenteren met veel OS'en tegelijk, is handiger als je ze allemaal draait op een virtuele machine, bijvoorbeeld met VirtualBox onder Linux.

Wat je beschrijft bij vraag 1: Zoals ik het me herinner, heb je meerdere keuzes bij het installeren:
  • schijf leeggooien en een standaard set partities nieuw aanmaken;
  • schijf op de oude manier gepartitioneerd laten en een herinstallatie doen op de bestaande rootpartitie;
  • of "handmatig".
Voor jouw wens zal je gebruik moeten maken van de handmatige optie, waarbij de installer je de gelegenheid zal geven om de partitie(s) van je gading te markeren (de rootpartitie en eventueel aparte boot, swap en andere partities).

[ Voor 42% gewijzigd door aawe mwan op 21-01-2024 20:56 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat betreft je vraag 2:

Bij multiboot is een bluetooth keyboard geen handige keuze: vaak (normaal) pairt het toetsenbord namelijk niet met de hardware van de computer, maar met het operating system. Sommige toetsenborden kan je met 2 of 3 verschillende systemen tegelijk pairen, maar heb je meer OS'en dan zal je steeds bij het booten je Bluetooth apparaten moeten pairen met een nieuw apparaat.

Een toetsenbord met RF dongle of een bekabeld toetsenbord werken handiger bij multiboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
Ga voor een distro die veel gebruikt wordt, is gemakkelijker met zoeken naar oplossingen voor problemen.
Een ubuntu achtige distro is normaal gesproken goed(ik gebruik ubuntu mate).

Elke distro kan een andere bootloader gebruiken, dus dat gaat niet zomaar.

Ik heb zelf een desktop pc en gebruik een sata switch(sata aansluiting), daar kun je 4 of 6 harde schijven aan of uit zetten, dus je hebt 6 pc's in een desktop pc zitten, dus veel distro's te testen.(of BSd).
Bijv 1 harde schijf voor bank zaken, 1 hd voor winkelen, om alles apart te houden, of om te testen.
https://www.amazon.nl/zel...desktop-pcs/dp/B07SGRGW2G

Ik zou gewoon 1 linux versie leren, daar heb je genoeg tijd voor nodig, om te leren, start om alles via een bootable stick te testen, dus of je het uiterlijk leuk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Laatst online: 13:26

DaFeliX

Tnet Devver
kraonkel schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:21:
[...]

[...] hoe een oplossing te vinden om verschillende Linux distro's te zetten op één harde schijf. Dus we zoeken gewoon verder.
Waarom wil je meerdere Linux distro's naast elkaar draaien? Ik ben benieuwd :)

Zoals aangegeven, als je wat wil proberen zijn virtuele machines misschien handiger; die gooi je eenvoudig weg als je klaar bent met het uitproberen. Dat maakt het volgens mij eenvoudiger om wat te proberen. Als je dan een distro hebt gekozen waar je tevreden mee bent, kun je die installeren en hoef je je geen zorgen meer te maken over andere distro's die anders werken.

Verder geef je aan dat je bedenkingen hebt over Linux omdat elke distro anders is. Maar als elke distro 'tzelfde was, had je ook niet verschillende hoeven uitproberen omdat ze allemaal 'tzelfde zijn? Wellicht kunnen we je beter helpen als je duidelijk aangeeft wat je precies wil, waarom je dat wil en waar je exact tegenaan loopt.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik begrijp TS ergens wel.
Distro’s naast elkaar uitproberen op dezelfde hardware is wat anders dan een distro in een VM draaien.
Dat er naast beperkingen aan bepaalde distro’s ook beperkingen aan zoals bluetooth zitten is weer ander probleem.

Daarnaast zitten er ook vast nog wat verschillen in bootloaders en uefi geschikt zijn.
Sommige distro’s hebben liever geen uefi only bios.

Maar naast linux zijn er ook nog andere opensource OS’en, kijk naar openbsd, netbsd en freebsd voor de gein.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Misschien dat TS van plan is om bepaalde hardware / drivers / etc te testen met "alle" Linuxen.

Ik heb afgelopen weekend een goedkope USB3 thumbdrive gekocht en die blijkt al 100 tot 150 MB/s te halen (bij lezen). Dat is goed genoeg om incidenteel Linux op te draaien. Met een doosje van die USB-sticks kan je alle distro's uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

djmuggs schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:08:
Daarnaast zitten er ook vast nog wat verschillen in bootloaders en uefi geschikt zijn.
Sommige distro’s hebben liever geen uefi only bios.
Als je zo'n distro tegen komt, zal het vast een wat oudere zijn. Als er namelijk een distro is dat nu nog steeds geen UEFI ondersteund, moet je die niet willen draaien. Je gaat geen OS van >10 jaar oud gebruiken, dat is vragen om problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:21

MsG

Forumzwerver

aawe mwan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:39:
Misschien dat TS van plan is om bepaalde hardware / drivers / etc te testen met "alle" Linuxen.

Ik heb afgelopen weekend een goedkope USB3 thumbdrive gekocht en die blijkt al 100 tot 150 MB/s te halen (bij lezen). Dat is goed genoeg om incidenteel Linux op te draaien. Met een doosje van die USB-sticks kan je alle distro's uitproberen.
Als je iets als Ventoy draait of Easy2boot kan je alle iso's prima laden vanaf 1 stick.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
Het is in wezen een combinatie van wat djmuggs aawemwan, Hero of Times en MsG, zeggen. Kijken of de laptop waarop ik dit wil draaien, geschikt is. Maar vooral ook nieuwsgierigheid. Ik ben namelijk geen Beta mens, meer Alfa en Gamma persoon. Ik wil het gewoon uitproberen, ook openbsd, freebsd, enz. Toen Microsoft overging naar Windows was ik niet enthousiast, DOS 3.3 was toch goed genoeg. Dus de reden is heel gewoontjes en wat de wereld drijft: nieuwsgierigheid. Misschien zou je verschillende " Linuxen" kunnen clusteren Arch , debian , Red Hat en hun derivaten.
Maar ik heb een site gevonden: https://distrosea.com/ hier kun je verschillende versies al een beetje uitproberen. Voornamelijk alleen maar hoe die versie eruit ziet.

[ Voor 12% gewijzigd door kraonkel op 27-01-2024 12:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uiterlijk zegt vrij weinig, dat is wat een distro zelf als standaard maakt, maar je naar eigen hand kan zetten. Pak je de Gnome desktop omgeving en je vergelijk dan hoe het in Arch, Debian en Fedora eruit ziet, zie je praktisch geen verschil. Hooguit de wallpaper.

Ga je daarna naar bijvoorbeeld screenshots kijken van gebruikers, dan weet je al snel niet meer welke distro de gebruiker draait tenzij dat wordt genoemd. Ik draai Debian Sid met KDE. Maar het had net zo goed Arch kunnen zijn. Of KDE Neon (Ubuntu based). Of... je snapt 't denk wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Linux blijft linux. Het enige echte verschil tussen de Linux distro's is alleen de package manager en de hoeveelheid standaard beschikbare packages.

Linux is een blokkendoos, je hebt uitgebreide en basic blokkendozen. Je kunt distro's zo op elkaar laten lijken.

Zelfs package managers, al is dat niet echt aan te raden. Bijvoorbeeld Apt op Arch ;)
https://www.makeuseof.com...-a-package-manager-linux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
aawe mwan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:40:
Wat betreft je vraag 2:

Bij multiboot is een bluetooth keyboard geen handige keuze: vaak (normaal) pairt het toetsenbord namelijk niet met de hardware van de computer, maar met het operating system. Sommige toetsenborden kan je met 2 of 3 verschillende systemen tegelijk pairen, maar heb je meer OS'en dan zal je steeds bij het booten je Bluetooth apparaten moeten pairen met een nieuw apparaat.

Een toetsenbord met RF dongle of een bekabeld toetsenbord werken handiger bij multiboot.
Je kan over het algemeen de configuratie/pairing codes wel uitwisselen tussen de verschillende OS op een computer, dan hoef je de devices niet opnieuw te pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:57

WHiZZi

Museumdirecteurtje

2 weken geleden stel je een soortgelijke vraag en laat je in een screenshot zien dat je het begrip root niet helemaal begrijpt ?

Mijn antwoord daar is ongeveer hetzelfde wat men hier zegt.

Fijn dat je nu in ieder geval zaken kunt proberen online. Ik heb wel het gevoel dat je een aanname doet dat Windows en Linux hetzelfde zijn die misschien met andere software werkt. Simpelweg het enige vergelijk wat je kunt doen is dat het beide een besturingssysteem is. Voor de rest moet je alles wat je weet van Windows aan de kant zetten.

Linux en Windows is als een 'auto' vs 'Tesla'. Een auto kan ook een Volkswagen of Chevrolet zijn, een Tesla kan dat niet ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Pagina: 1