Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-11 23:50
Wij hebben een woning uit 1989 op het oog. Dit is een Houtskeletbouw woning met een stenen buitenblad.

Ik zal de woning drastisch moeten moderniseren.
  1. Dakisolatie zijn "groene platen" geen folies kunnen ontdekken aan binnen of buitenkant. Ik denk 7cm platen, maar heb het niet kunnen controleren.
  2. Muurisolatie is origineel 9cm glaswol. Een paar jaar terug is de spouw nageïsoleerd met glaswol vlokken.
  3. Beganegrondvloer is een betonvloer met 7cm EPS isolatie. Dit kan ik eventueel na-isoleren.
  4. Ik wil de zoldervloer isoleren door glaswol vlokken in te spuiten in plaats van het dak van de bergzolder te isoleren.
  5. Schuine dak eerste verdieping ga ik na-isoleren met 15cm glaswol
  6. Alle ramen / kozijnen (zeer dun dubbelglas) moeten vervangen worden door HR++ glas. Waarschijnlijk kunststof kozijnen, maar dit is een enorme kostenpost.
  7. Muren kunnen aan de binnenzijde nog worden na-geisoleerd indien nodig. Gips eraf, folie eraf, balken ophogen en extra glaswol ertussen, klimaat folie erop, gips er weer op, klaar.
  8. Directgestookte luchtverwarming en gasboiler vervangen door...
  9. Er komen 20 zonnepanelen op het dak van 450WP.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Geen idee. De bewoners hebben geen historische gegevens af kunnen geven. (Administratie is een chaos).
Afgiftesysteem:
- Momenteel luchtverwarming. Dit gaat er uit.
- 110 m² vloerverwarming benedenverdieping, nieuw in te frezen.
- 3 nieuw aan te leggen Jaga radiatoren op de bovenverdieping voor de slaapkamers.
- Nieuw aan te leggen vloerverwarming en handdoekradiator voor badkamer.
SWW:
- Tweepersoons huishouden. We willen comfortabel douchen. Geen bad.
- Waarschijnlijk hybride systeem met kleine CV. Is een boiler dan handig / beter?
- DWTW wordt aangelegd.
- Keuken krijgt eigen keukenboiler.
Warmtepompvoorkeur:
Stil, zuinig, verkrijgbaarheid.
Waarschijnlijk hybride met kleine CV?
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Wat is jullie advies?
Zou een volledig elektrische warmtepomp rendabel zijn in deze woning, of is een hybride systeem de beste optie?

Heb ik een buffervat nodig?
Heb ik een boiler nodig?

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Douche wtw: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Liever geen boiler vanwege ruimte gebrek?; er zijn prima RVS liggende SWW boiler vaten, sluit zó aan op de wp.

Geen buffer, ook niet als de installateur jou smeekt op toch één te nemen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11 15:56
@natural colour
Welke rvs liggende horizontale boilers bedoel je precies?

Een nette hybride warmtepomp met een nieuwe cv ketel kost na subsidie vaak bijna evenveel als all Electric.
En zeker met zo'n afgiftesysteem, waarom niet?

Wel die Jagas boven erg groot kiezen. En de vloerverwarming met veel groepen, korte tussenafstand, pomploze verdeler, dikke primaire aansluiting etcetera.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
busscherski schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:15:
@natural colour
Welke rvs liggende horizontale boilers bedoel je precies?

Een nette hybride warmtepomp met een nieuwe cv ketel kost na subsidie vaak bijna evenveel als all Electric.
En zeker met zo'n afgiftesysteem, waarom niet?

Wel die Jagas boven erg groot kiezen. En de vloerverwarming met veel groepen, korte tussenafstand, pomploze verdeler, dikke primaire aansluiting etcetera.
Itho Daalderop heeft ze; moet wel in combinatie met een Itho wp vermoed ik.. https://www.ithodaalderop...nkedin&utm_campaign=wpv-h

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 14:10
Je zou kunnen gaan voor een kanaalairco. Zijn wel een paar topics te vinden. Kan je de bestaande heteluchtverwarming hergebruiken.

Zoldervloer isoleren ben ik geen voorstander van. Liever de buitenschil.

Als het houtenkozijnen zijn dan moeten die toch wel aangepast kunnen worden zodat er Hr++ in past.

• busscherski
@natural colour
Ja die ken ik (is ook de enige geschikte die ik ken). Ze hebben een externe wisselaar en extra pompje. Ik vind het wel een leuk concept. Maar alleen kiezen als het niet anders kan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• hrv
natural colour schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:12:
Liever geen boiler vanwege ruimte gebrek?

Geen buffer, ook niet als de installateur jou smeekt op toch één te nemen.
Heeft het op temperatuur houden van een boiler zin als er twee mensen een keer per dag een douche nemen?
Is het dan niet voordeliger om gewoon ouderwets de CV het warm water te laten leveren?

En dat van die buffer ben ik al veel tegengekomen. Wat ik alleen niet begrijp is wanneer je wel een buffervat nodig zou hebben.

• busscherski
Vastrecht voor aardgas etcetera.
Elektriciteit heb je een deel van het jaar gratis direct van je zonnepanelen. Je kunt 1x per dag opwarmen etc.

Een buffer met extra afgiftepomp is nodig bij een volledig nageregeld afgiftesysteem. Naregeling kost in geval van een warmtepomp vrijwel altijd veel meer energie. Dus is niet aan te raden.
Vanuit de fabrikant wordt een parallel buffer met extra afgiftepomp vaak aangeraden, want stel dat de flow over de afgifte drama is (verhelp dat liever) of als je later alsnog het geheel wilt naregelen? (Sowieso een slecht idee)

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Zijn de kozijnen nog goed? Je hebt nu w.s naar buiten verjongde ramen met de glaslatten aan de buitenkant.
Vervangen voor naar binnen verjongde ramen met de glaslatten binnen 56x80mm met verjongde glaslatten (type a2) en 3mm glasband kan je 4/15/5 hr++ 1.0 ug kwijt.

Dat scheelt een pak geld met nieuwe kozijnen.

• hrv
Kozijnen lijken goed, maar ze hebben niet al te veel vlees. Betwijfel of ik ze naar binnen kan verjongen.

Tov kunststof kozijnen zijn de kosten voor het vervangen van het glas inderdaad een stuk minder, maar op de langere termijn (lees paar keer laten schilderen) is het verschil bijna niet meer aanwezig.
Dan hebben we het over een jaar of 20 overigens.
Pagina: 1