Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbantania
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11-2024
Sinds het plaatsen van een nieuwe CV ketel, loopt de afvoer over bij de CV inlaatcombinatie als de wasmachine water wegpompt. Zie foto. Diameter afvoer is 32mm. Afvoer zit grotendeels achter het expansievat, dus moeilijk bereikbaar. Hoe kan ik dit het beste oplossen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yCbjzypiMwqYVGVb4B3pbSgAUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqEkE52z9fe99qjrr7RcdpCa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door postbantania op 20-01-2024 17:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 14:49
Afvoer kan je beter helemaal opnieuw aanleggen imho.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 20-01-2024 17:43 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdinger
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-04 12:43
Afvoer ziet er een beetje beun de haas uit. Inderdaad opnieuw maken vanaf zo laag mogelijk. Slang van wasmachine niet zo gesloten aansluiten maar in een 40mm buis laten bungelen.

How low-code can you go?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Tjonge, de afvoer verdient geen schoonheidsprijs zo. Ik zie haakse bochten, tape en veel te kort valstuk voor het afvoerwater van de wasmachine.
Het probleem wat je nu hebt is dat het water niet snel (genoeg) weg stroomt als je wasmachine afpompt. Daardoor komt het er uit op je Y-stuk.

Wasmachine moet vanaf einde slang best zeker een cm of 80 (indien haalbaar) vrije buis hebben voordat de zwanenhals (en eventuele andere aftakkingen) komen.

Ik kan het niet helemaal goed beoordelen op de foto, maar ik zou ergens op vloer niveau onder je ketel een aftakking maken voor de wasmachine (dus apart onder je expansievat door) en in de hoek waar nu de flexibele slang van je wasmachine vast zit een valstuk maken met een zwanenhals (zwanenhals zo laag mogelijk, maar zorg wel dat je er bij kan bij verstoppingen)

En dan de 2e afsplitsing naar je CV even netjes nieuw. In theorie kun je het na maken zoals het nu zit, maar dan even netjes, en zonder tape (en uiteraard zonder Y-stuk voor de wasmachine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vraag gaat over de afvoer, schopje naar DEI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbantania
Het water komt eruit bij de pijlpunt waar het pijpje van de inlaatcombinatie in een bochtstuk is gestoken. Dit bochtstuk zit weer via een T-stuk op de valbuis van de wasmachine. Daarna gaat het de sifon in.

Als ik het opnieuw maak, moet ik dan 2 sifons plaatsen ? 1x voor CV en 1x voor Wasmachine?

[ Voor 18% gewijzigd door postbantania op 20-01-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 17:08
De weerstand in je zwanenhals en de snelheid/druk waarmee je wasmachine water afvoert zorgt ervoor dat het water omhoog komt in je afvoerbuis. Dat Y-stuk bij de pijl zou daar niet moeten zitten of verlengt worden tot boven of gelijk aan de Y-stuk van je wasmachine.

[ Voor 1% gewijzigd door a.boogerd op 20-01-2024 18:11 . Reden: Gelijk aan is te dicht op de zwanenhals ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Helemaal opnieuw aanleggen. Liefst de buis net boven de grond.

Aftakking omhoog voor CV met sifon. Eigenlijk inlaatcombi nog verhogen. Hoogte voorkomt water drijvend op wasmiddel bubbels.

Aftakking omhoog voor wasmachine. Slang er los inhangen zodat water kan vallen en lucht omhoog kan.

Schuifmanchetten gebruiken zodat het weer los kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien niet helemaal ter zaken doende nu, maar: Waarom is die vulslang (vanop een vers drinkwater aansluiting!!) naar de CV installatie nu nog aangesloten op de vulnippel én staat die vulnippel nog volledig geopend?

Dit soort CV systemen (met intern dus alleen maar 'vuil water') mag je nooit en te nimmer permanent op het schoon / drinkwater leidingnet aangesloten laten staan.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
CV vulslang zo aangesloten laten zitten is uitsluitgrond voor verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie een rubberen dop net boven de inlaatcombinatie. Kun je die in de afvoer drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
Okay… TS heeft er weinig aan… maar als dit is wat je achterlaat… hoeveel kans dat de installateur alles van het CO certificaat onthouden heeft :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Deze kan zo in de reeks Teun de Beun is weer druk geweest, allemachtig wat een rommeltje.

Het meeste is al gezegd, het best zaag je de afvoer ~6 cm boven de vloer af en lijmt er een nieuwe set van grijze 40 mm pvc-buizen op. Die kosten niet veel - de lijm vermoedelijk nog het meest. Vergeet niet de bijpassend beugeltjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Eh, ik zie zelfs lager ook nog wit pvc. Er komt toch geen wit pvc uit de grond mag ik hopen? Je kunt grijs en wit niet verlijmen namelijk. Wit is leuk voor in het aanrechtkastje, zodat je het bij verstopping nog eens uit elkaar kunt schroeven in het ergste geval, maar hier moet je dat IMO niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
begin maar opnieuw vanaf de vloer.... en idd hopen dat het geverfd dat onderste stuk....

en het lijkt daar nog 40mm PVC te zijn dus lekker voor je WM met 40mm doen en voor je ketel kan 32 prima

sowieso is een WM op 32mm het al niet....

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 09:42
Step 1: vulslang naar cv loshalen, voordat die los springt en je verzekering je waterschade niet vergoed.

Afvoer inderdaad opnieuw maken.
Gewoon even netjes langs de muur, langs de plint onder het expansievat langs.
Mooiste is inderdaad 2 sifons.
Persoonlijk zou ik de inlaatcombinatie ook een stuk omhoog verplaatsen.

Kleine tip: die standaard sifons kun je het beste andersom aansluiten dan de fabrikant het heeft bedacht.
Dus NIET zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLFZA1eTl_TlJztY7T1lVhKXRHw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSZgRTn5dR64XCB8O3ff72kA.jpg?f=user_large
Maar zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0EAcc7F3sHMl0tWZ1miMPrrUis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XexkMaeQAbVoZQKgQvjrKXec.jpg?f=user_large
Natuurlijk wel even een wat langer buisje er op :9
Er zit dan toch net even wat meer water in, blokkeert die net wat beter en heb je ook minder kans dat die droog komt te staan door verdamping.
Wilke schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:03:
Eh, ik zie zelfs lager ook nog wit pvc. Er komt toch geen wit pvc uit de grond mag ik hopen? Je kunt grijs en wit niet verlijmen namelijk. Wit is leuk voor in het aanrechtkastje, zodat je het bij verstopping nog eens uit elkaar kunt schroeven in het ergste geval, maar hier moet je dat IMO niet willen.
PVC is PVC, dat kun je lijmen met PVC lijm ongeacht of het grijs of wit van kleur is.
Het wordt wat anders als het PP (of ABS) is.
Maar je hebt ook grijs PP, dat kun je dus niet lijmen.
Ik gok dat dit ook nog wel een grijs pvc kan zijn met een laagje verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbantania
Er zit inderdaad witte verf op de afvoerbuizen.
Ik kan kijken of ik dat eraf kan schuren.
De inlaatcombinatie moet ik denk ik sowieso omhoog plaatsen.

Wat ik nu wil doen is als volgt (vlnr) met buis van 40mm

Buis 6cm boven vloer daar bocht naar rechts op daarna sifon daarna t-stuk met 15cm buis omhoog (voor insteken van condens en inlaatcombinatie), rechts op t-stuk verder met buis met bocht en daar 80cm buis omhoog voor insteken slang wasmachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdTNRuepEnbYwTcZoFn5-Dj6Wvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JJ8lpLepPOrhZCz9OTu3Srm0.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door postbantania op 20-01-2024 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zou de sifon niet delen tussen beide.. dat is namelijk een beperking in je doorstroming... tenzij je er echt de ruimte niet voor hebt...

en ik zou het T stuk vervangen voor een Y stuk met een 45 graden bocht.

ook zou ik onder de buis van de wasmachine liever 2x 45 doen dan 1x 90 loopt net even lekkerder door nog

en 15cm is nog steeds vrij weinig.... hoop dat je daar toch nog wel meer van kan maken anders heb je nog steeds een grote kans dat als er iets gebeurt het er als nog uit komt..

oude afvoer afzagen zolaag als het kan (dat je er nog een bocht op kan lijmen..)

verder de inlaat combinatie omhoog brengen...

[ Voor 32% gewijzigd door SMSfreakie op 20-01-2024 22:53 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Een dop plaatsen waar de witte pijl zit, het aftappunt voegt niks toe gezien je wasmachine al zorgt dat de sifon nooit droog komt te staan.

Voordat iemand reageert dit is niet het overstortventiel van de CV.

Aanleg van het riool verdient geen schoonheidsprijs.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Gewoon die uitgang waar die pijl staat met een rubber dop in de afvoer klemmen zodat het wasmachine water er niet eruit kan.

[ Voor 93% gewijzigd door Ben(V) op 21-01-2024 10:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:10
Ben(V) schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:12:
Gewoon die uitgang waar die pijl staat met een rubber dop in de afvoer klemmen zodat het wasmachine water er niet eruit kan.
Dat gaat weinig uitmaken. De uitloop van het overstort ventiel is open dus komt het water er gewoon daar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die uitloop moet je juist inklemmen en het is geen overstort.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Ben(V) schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqwma5c3DodEi0eG0j2p1LLBk2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8x84n2yr7fLNE4Nab2w8EkVN.png?f=fotoalbum_large
En het gat wat er 10 cm boven zit dan? Daar gaat dan geen water uit komen?

Probeer 90 graden bochten te vermijden en gebruik gewoon gewoon netjes 2 sifons.
Bij een normale bouwmarkt betaal je nog geen 4 euro voor een sifon, dus niet op besparen.

Ik zou er zelf zoiets van maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F94wFkKTXVhBZCMQoOmu5Z0O__8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/80NfHrDtw6Tl7RgxH5yRYfet.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een syfon maakt het alleen maar erger, als de wasmachine begint te pompen komt daar zoveel waterkracht vrij dat hij het water in die sifon zal opstuwen.

Die inlaatcombinatie bij die pijl hoger plaatsen is de echte oplossing.
Of gewoon ergens anders heen laten afvierenm daar komt maar heel weinig water uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 14:49
Er zijn tegenwoordig ook gewoon witte PVC buizen te koop van het merk Martens. Kan je halen bij Gamma of Hornbach. Wat ook handig is, is een knipschaar voor PVC buizen.

Ik snap eigenlijk niet waarom die inlaatcombinatie zo laag hangt en zo gedraaid staat. Als die inlaatcombinatie hoger was geplaatst dan kon je de afvoervertakking voor de inlaatcombinatie boven die van de wasmachine plaatsen en had je de buizen wat kunnen verlengen en langer gemaakt. Dat scheelt ook al. Sowieso moet er een sifon geplaatst worden voor tegen rioollucht en gassen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Ben(V) schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:59:
Een syfon maakt het alleen maar erger, als de wasmachine begint te pompen komt daar zoveel waterkracht vrij dat hij het water in die sifon zal opstuwen.

Die inlaatcombinatie bij die pijl hoger plaatsen is de echte oplossing.
Of gewoon ergens anders heen laten afvierenm daar komt maar heel weinig water uit.
Dus als jij je wc doortrekt komt het water in je doucheputje omhoog?
Riool is drukloos.
Een sifon heeft een beperkte doorlaat waardoor dat het enige plek is waar water zich ophoopt.
Water komt pas omhoog in een tweede sifon als je ergens een verstopping/beperking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien eens je eens kijken hoe hard een wasmachinepomp het water eruit stuwt.
Dat is zoveel water ineens dat er druk ontstaat en je dus een goede kan hebt om het water dat in de zwanenhals staat eruit te stuwen zeker als die direct achter de hals gewoon open is.
Zeker als er zoals hier nog een labyrint van buizen en bochten achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Ben(V) schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:57:
Misschien eens je eens kijken hoe hard een wasmachinepomp het water eruit stuwt.
Dat is zoveel water ineens dat er druk ontstaat en je dus een goede kan hebt om het water dat in de zwanenhals staat eruit te stuwen zeker als die direct achter de hals gewoon open is.
Zeker als er zoals hier nog een labyrint van buizen en bochten achter zit.
We gaan er maar vanuit dat het riool voor de rest gewoon in orde is.
Als het water gewoon niet weg kan wordt het tijd voor drastische maatregelen.
Dan heb je verstopping of meer riool problemen en wordt het tijd voor een echte vakman.
Maar dit lijkt meer op een paar keer een cv ketel vervangen en dat er toen elke keer weer wat bij aan geknutseld is.

Als je nu in de boekjes kijkt zou de leiding na je sifon 75mm moeten zijn, maar dat zal het wel niet zijn.
De moderne machines pompen toch wel wat harder als de oude machines deden.

Wat ook kan helpen: kijk in de handleiding van de wasmachine hoe hoog de afvoerslang mag.
De pomp moet druk leveren om het water omhoog te krijgen, dat gaat ten koste van de stroomsnelheid.
Dus hoger slang betekent minder liter/seconde door je afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbantania
Als ik de inlaatcombinatie hoger plaats kan ik de klemkoppelingen dan gewoon hergebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Knelkoppelingen wel, de knelringen niet. Gelukkig zijn knelringen los te koop, wat je een paar centen bespaart.
Pagina: 1