Ah, zo had ik het nog niet gelezen. Da's dan meteen het mooiste scenario!
Ter vergelijk: ik heb een paar jaar terug mijn dak laten vernieuwen. Gebeurde volgens ons al vanaf dag 1 niet zoals het hoorde, maar later kwamen we er pas achter dat het écht niet okee was. Lekkage, verkeerd gebruik flexim, te dunne pannenlatten met te korte spijkers, etc etc. Uiteindelijk de aannemer in gebreke gesteld maar die wilde van niks weten. Toen rechtsbijstand, wat erin resulteerde dat er een onafhankelijk expert in aanwezigheid van de aannemer langs kwam om de boel dte beoordelen.
Eerste keer kwam aannemer niet opdagen. Tweede keer wel, met allemaal smoesjes dat hij de dakdekker al niet meer in dienst had blablabla. Het werd ook nog gewoon naar: werd wat agressief naar de expert. Die wwas wel watgewend gelukkig, maar ik moest de boel wel tot bedaren brengen en aangeven dat als de aannemer zo doorging, ik hem toegang tot mijn erf zou ontzeggen en dat zou zijn zaak geen goeddoen.
Uiteindelijk koos hij eieren voor zijn geld en heb ik financiële compensatie voor een deel van de werkzaamheden getroffen. Daar schiet je vervolgens weer bij in, maar ik had écht geen zin in een rechtszaak. De morele overwinning was voor ons, en het dak is opnieuw door een ander gedaan. Tot volle tevredenheid.
Hele geintje heeft wel bijna een jaar geduurd geloof ik, met wat slapeloze nachten erbij. Maar de rechtsbijstand van Achmea was top. Dat heeft denk ik vooral te maken met de jurist in kwestie, die wel doorhad dat de basis van vertrouwen al lang en breed weg was...