Blauw scherm na clonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-04 22:27
Hallo ik heb een vraagje over het clonen van een ssd.
Ik heb met behulp van een usb dual docking station een clone gemaakt van een oude ssd, als ik nu mijn oude ssd in mijn nieuwe pc steek dan krijg ik een blauw scherm met de melding:
bestand:\windows\system32\winload.exe met code 0xc000000e
Als ik daarna de oude ssd vervang voor de nieuwe(de gecloonde) dan werkt windows wel.
Ik kom er niet uit, wat ik ook probeer.

Kan iemand me helpen hiermee?

Gr Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:31
Is de oude ssd wel van dezelfde pc?

*Edit
En nog een belangrijke: welk programma heb je gebruikt om te clonen? Ik hoop niet gewoon in Verkenner de mappen van de een naar de ander

[ Voor 97% gewijzigd door Snowhite0901 op 20-01-2024 08:57 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:24
Er is meer informatie nodig. Over de exacte situatie, maar ook:
- Gegevens van de pc (of pc's).
- Windows versie
- SSD details
- Aansluitmethode van de SSD's
- Waarom doe je het op deze manier?
- Zijn alle gegevens bewaard gebleven op de nieuwe SSD? Dan kun je de oude dus ook wissen en windows opnieuw installeren?
- Andere relevante details over de herkomst van de oude SSD.
- Heb je in de BIOS gekeken hoe dat werkt met beide SSD's

De foutcode geeft aan dat er iets niet klopt tijdens opstarten. Zie bijv. dit: https://answers.microsoft...9d-48fc-8b9b-c171dd03a966

[ Voor 24% gewijzigd door Playa del C. op 20-01-2024 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gokje, alleen file-clone gedaan en niet de bootloader gecloned?

Fix: Stop je Windows installatieschijf/USB-stick erin en doe een opstart-herstel.
Zie https://www.thewindowsclu...ng-the-installation-media

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 20-01-2024 09:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
Als de oude ssd niet meer wil startten dan heeft dat niets met het klonen te maken tenzij je in plaats van een klonen een move gedaan hebt waardoor je bestanden van de oude ssd weg zijn.

Conclusie is dus dat de oude ssd corrupt geworden is en je kunt dat oplossen zoals @Raven hierboven beschreef.
Of gewoon de nieuwe ssd gaan gebruiken, want ik neem aan dat je die gekloonde hebt om hem te gaan gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
Snowhite0901 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 03:50:
Is de oude ssd wel van dezelfde pc?
Nee de oude ssd is niet van de nieuwe pc

*Edit
En nog een belangrijke: welk programma heb je gebruikt om te clonen? Ik hoop niet gewoon in Verkenner de mappen van de een naar de ander
Nee is met een clone aparaat gedaan.
Als ik ze beide aansluit maar laat opstarten via de nieuwe ssd(gekloonde) dan start de pc gewoon op en kan ik wel gewoon in de schijf komen, dus die is niet kapot.
Probleem is dat als ik via bios aangeef opstarten via de oude ssd dan krijg ik gelijk een blauw scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
Ben(V) schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:08:
Als de oude ssd niet meer wil startten dan heeft dat niets met het klonen te maken tenzij je in plaats van een klonen een move gedaan hebt waardoor je bestanden van de oude ssd weg zijn.
Quote, er is niets gedaan tot het apparaat klaar was, de schijf werkt nog wel maar niet als opstartschijf.

Conclusie is dus dat de oude ssd corrupt geworden is en je kunt dat oplossen zoals @Raven hierboven beschreef.
Of gewoon de nieuwe ssd gaan gebruiken, want ik neem aan dat je die gekloonde hebt om hem te gaan gebruiken.
In principe wil ik de gekloonde niet gebruiken maar die is gebruikt om er zeker van te zijn alle files ed te behouden.
De oude pc was met AMD processor en de nieuwe Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
Raven schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:03:
Gokje, alleen file-clone gedaan en niet de bootloader gecloned?

Quote: nee het apparaat heeft alles gekloond.

Fix: Stop je Windows installatieschijf/USB-stick erin en doe een opstart-herstel.
Zie https://www.thewindowsclu...ng-the-installation-media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:27

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom ga je clonen als het alleen een backup is… Dan kun je beter met backup software een volledig image trekken (Veeam, acronis) naar een USb schijf…

De oude SSD doet het dus niet meer. Je kunt booten vanaf een Windows iso en herstel uitvoeren. Ik zou dan wel je nieuwe SSD ff eruit halen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
Marc_76 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:45:
[...]

In principe wil ik de gekloonde niet gebruiken maar die is gebruikt om er zeker van te zijn alle files ed te behouden.
De oude pc was met AMD processor en de nieuwe Intel.
Dan heb je toch helemaal geen probleem nu? Sowieso is het verstandig om met een verse install te beginnen als je van moederbord verwisseld. Na installatie kan je gewoon je oude SSD erin hangen (zonder ervan te booten) en je kan dan gewoon al je bestanden uitlezen. Zelf doe ik dit al jaren zo.

TLDR: voor een extra backup hoef je helemaal niet je SSD te clonen, want je wil blijkbaar er niet perse van booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

chrisborst schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Dan heb je toch helemaal geen probleem nu? Sowieso is het verstandig om met een verse install te beginnen als je van moederbord verwisseld. Na installatie kan je gewoon je oude SSD erin hangen (zonder booten) en je kan dan gewoon al je bestanden uitlezen. Zelf doe ik dit al jaren zo.

TLDR: voor een extra backup hoef je helemaal niet je SSD te clonen, want je wil blijkbaar er niet perse van booten.
Lezen is een vak. Hij zegt al 3 keer dat de OUDE SSD niet meer werkt en dat hij de OUDE SSD wil blijven gebruiken…

Hij MOET nu de nieuwe SSD gaan gebruiken en dat wil hij niet.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 20-01-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
edit; niet meer relevant

[ Voor 106% gewijzigd door chrisborst op 20-01-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou dan ? Je bevestigt mijn punt… hij heeft WEL een probleem want hij kan niet meer van de oude booten….

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 20-01-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
chrisborst schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Dan heb je toch helemaal geen probleem nu? Sowieso is het verstandig om met een verse install te beginnen als je van moederbord verwisseld. Na installatie kan je gewoon je oude SSD erin hangen (zonder ervan te booten) en je kan dan gewoon al je bestanden uitlezen. Zelf doe ik dit al jaren zo.

Ik wil de nieuwe niet gaan gebruiken want die is geleend voor een kloon te maken.
Ik zal een usb file aanmaken, proberen via die te laten opstarten met de oude ssd aangesloten, dan proberen te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
FreakNL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:52:
Nou dan ? Je bevestigd mijn punt… hij heeft WEL een probleem want hij kan niet meer van de oude booten….
Sorry, mijn punt is dat hij van iets een probleem maakt, wat niet perse een probleem hoeft te zijn.
Hij heeft namelijk een werkende clone die gewoon boot en zijn data staat veilig. Dus geen noodzaak om perse de oude SSD te gebruiken.
Sterker nog, wellicht verstandig om met een verse installatie te beginnen na zo'n wissel.
Marc_76 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Ik wil de nieuwe niet gaan gebruiken want die is geleend voor een kloon te maken.
Ik zal een usb file aanmaken, proberen via die te laten opstarten met de oude ssd aangesloten, dan proberen te laten repareren.
Die info hadden we natuurlijk nog niet.
Maar waarom niet gewoon een nieuwe SSD kopen: categorie: Solid state drives
Voor enkel windows zou 500GB al voldoende zijn en die haal je voor een paar tientjes.
Want welke SSD heb je nu? Die gaan namelijk ook niet eeuwig mee.

[ Voor 38% gewijzigd door chrisborst op 20-01-2024 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Marc_76 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Om heel eerlijk te zijn volg ik niet meer op dit moment.

Je hebt een SSD geleend om een kloon te maken als backup? Waarom leen je een SSD voor cloning?

En wat bedoel je met usb file?

En als het de bedoeling is dat de oude SSD ook weer werkt, 1 tip. Doe het niet. Installeer Windows opnieuw op die SSD van 0, zet beide computers op hetzelfde netwerk en transfereer via een fileshare alle bestanden die je nodig hebt. Maar geen software die je moet herinstalleren. Die download je gewoon en installeer je opnieuw.

Dat geeft je het minste kans op problemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
Wat zou er verkeerd kunnen gaan als ik t zo zou houden?
Updates ed werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:38
Marc_76 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:19:
Wat zou er verkeerd kunnen gaan als ik t zo zou houden?
Updates ed werken
De nieuwe SSD start nu dus in de nieuwe PC?
Als het nu allemaal goed werkt is daar geen probleem mee, Windows 10/11 passen zich heel flexibel aan aan nieuwe hardware.
Ik zet ook wel regelmatig een schijf in een heel ander systeem als ik geen zin heb opnieuw te installeren.
Als je ook van grafische kaart wisselt is het aan te raden de oude drivers te verwijderen met Display Driver Uninstaller
Een schone installatie is natuurlijk wel altijd optimaler maar clonen is makkelijker.

Maar je wilt nu dus weer terug clonen naar de oude SSD?
Ik weet niet wat dat clone kastje precies doet en wat er mis is gegaan waardoor de oude SSD niet meer startte?
De BSOD met 0xc000000e foutmelding komt in ieder geval wel vaker voor bij een niet correct uitgevoerde clone operatie:
Probleem met M.2 ssd klonen.
Misschien een andere manier van clonen proberen?
Hier staan dan nog wat suggesties en voorbeelden:
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
The_Doman schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:04:
[...]

De nieuwe SSD start nu dus in de nieuwe PC?
Als het nu allemaal goed werkt is daar geen probleem mee, Windows 10/11 passen zich heel flexibel aan aan nieuwe hardware.
Ik zet ook wel regelmatig een schijf in een heel ander systeem als ik geen zin heb opnieuw te installeren.
Als je ook van grafische kaart wisselt is het aan te raden de oude drivers te verwijderen met Display Driver Uninstaller
Een schone installatie is natuurlijk wel altijd optimaler maar clonen is makkelijker.

Maar je wilt nu dus weer terug clonen naar de oude SSD?
Ik weet niet wat dat clone kastje precies doet en wat er mis is gegaan waardoor de oude SSD niet meer startte?
De BSOD met 0xc000000e foutmelding komt in ieder geval wel vaker voor bij een niet correct uitgevoerde clone operatie:
Probleem met M.2 ssd klonen.
Misschien een andere manier van clonen proberen?
Hier staan dan nog wat suggesties en voorbeelden:
SSD plaatsen en clonen oude SSD
Thanks ik ga het proberen, bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
In jouw geval zou ik nu eerst een kopie maken van al je belangrijke data naar een andere schijf, je hebt al genoeg risico gelopen met je data.

Als je terug wil kunnen opstarten van je "oude" SSD, zou ik van de nieuwe SSD óók nog eens een backup maken met een backuptool (bv. die in Windows zelf zit ingebakken, die is prima, maar maak daarbij ook de hersteldisk aan, die heb je nodig) naar een externe harddisk.
Daarna voer je een restore uit van de backup op de externe harddisk naar je oude SSD en je PC start zowel van de nieuwe als van de oude SSD op.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_76
Iedereen bedankt voor de reacties, het is opgelost door de bestanden te kopieren.
Pagina: 1