Hoe gaat bij OpenBank de depositogarantie te werk in Spanje?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.695 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-01 15:11
Mijn vraag...
Hoe krijg ik mijn spaargeld terug in Spanje? Wie heeft een link voor meer informatie? Zoals hier voor Nederland:
https://www.dnb.nl/betrou...krijg-ik-mijn-geld-terug/

Voorlopig uiterst tevreden met de gratis OpenBank. Zeer goede en snelle telefonische hulp in het nederlands. En de gratis betaalkaart is gelijk ook een gratis masterkaart wat handig is voor internet aankopen of abonnementen. Anders zou je een steeds duurder wordende betaalrekening moeten aanhouden, en nog een aparte te betalen mastercard.

Ik las net dat onze nederlandse banken zo weinig rente op ons spaargeld geven, omdat de luie nederlander geen zin heeft om ook maar enige moeite te doen om van (spaar)bank te wisselen. Zo hebben ze geen concurrentie te vrezen, en vangen met jouw geld dubbel zo veel inkomsten door het bij de ECB uit te zetten, en schepen jou af met de rentekruimels.

Veel buitenlandse, ook europese, banken geven wel hogere rente's, en er is een geleidelijke stroom spaarders die daar de vlucht toe nemen. Dan geldt veelal een europese depositogarantie, zoals voor onze OpenBank, maar ik durf er (nog) geen geld op te sparen, hoewel de rente daar ongeveer twee keer zo hoog is. Hoe krijg ik namelijk FEITELIJK ons spaargeld terug als de bank omvalt?

Wie heeft een link waar meer informatie te vinden is, over de werkelijke stappen die moeten worden ondernomen, voor als het een keer mis zou gaan met een spaanse bank, zoals OpenBank? Hoe gaat dat dus FEITELIJK stap voor stap?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het deposito-stelsel wordt in principe gehonoreerd door de centrale bank van een land. Indien een gewone bank omkiepert, grijpt de centrale bank in en dan zal (in principe) elke rekeninghouder een brief krijgen met instructies. Hiertoe zal je dus wel een tegenrekening moeten hebben om het tegoed te kunnen ontvangen en ongetwijfeld zal er via een beveiligde manier worden opgezet dat je je moet identifiiceren.

Bij een spaarproduct zal de betreffende bank waar jij mee in zee wil gaan kunnen/moeten vertellen wat de huidige theoretische stappen / garanties zijn als ze omvallen. Het is overigens wel zo dat je er rekening mee moet houden dat je niet een rekening opent bij een buitenlandse bank die achteraf onderdeel blijkt te zijn van een moederbedrijf waar jij al een andere bankrekening hebt; in dat geval is het totaal van alle rekeningen gegarandeerd tot 100K.

Eventueel kan je ook al op dit moment contact zoeken met je huidige bank; als het mee zit kunnen ze je exact vertellen hoe EDIS ingericht is; andersom geldt dat ook als jij bij <Nederlandse Bank> zou blijven als klant maar buiten de huidige landgrenzen gaat wonen (maar binnen Europa). Het huidige EDIS-voorstel houdt in dat een afhandeling / terugbetaling binnen 7 dagen en maximaal 20 dagen zou moeten gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 19-01-2024 22:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:14
Kijk hier eens:
https://www.fgd.es/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@MAX3400

Dank voor de info. Ik heb net een verzoek ingediend bij OpenBank hier over, en ben benieuwd naar hun reactie.
Ik denk dat veel andere nederlanders eigenlijk ook een, denk ik, gezond wantrouwen hebben op dit gebied, de DSB val nog vers in het geheugen. Toen ging het overigens uiterst simpel, het terugkrijgen van ons geld.
In Spanje zal het misschien wat lastiger zijn, en het is beter om dat te verkennen, zoals ik dat hier doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
Prima in het engels i.p.v. spaans. Ik kan dat goed lezen. Dank voor de reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:00
Het DGS is wel gedekt, lees je ook even in in erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@devriesjande

https://www.fgd.es/en/
Mooi, het filmpje dat te vinden is als je doorschuift, en dan "Frequently Asked Questions" aanklikt,
dan zie je het volgende filmpje:
"What do I need to do to claim repayment of my cash deposits?"

Dat is de informatie die ik zocht! (Overigens zou ik het liefst iets minder beknopt zien.)
Ik kan goed engels lezen en begrijpen, maar het zou geschikter zijn als iemand dit kon omzetten in begrijpelijke nederlandse taal, voor onze medeburgers, die misschien ook in Spanje willen sparen. Wie doet hier een poging?

Het komt er op neer dat je zelf geen initiatief hoeft te nemen, en niet hoeft af te reizen naar Spanje om een spaanse juridisch adviseur in te huren, enz. Je hoeft maar op de papieren te wachten, jouw valide bankrekening te geven, en je te identificeren, en binnen redelijk korte tijd heb je het (spaar)geld terug. Begrijp ik dat goed?

[ Voor 32% gewijzigd door hpieters op 20-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:47
niks

[ Voor 89% gewijzigd door piotr123 op 22-01-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauClau
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-04 09:23
OpenBank is een dochter van Santander bank. Als ik mij niet vergis is de garantiestelling voor alle merknamen tesamen van een bank. Dus als je ook geld hebt staan bij Santander en deze valt om, dan valt ook OpenBank om en krijg je max 100K terug van Santander en OpenBank samen. Dus niet 2x max 100K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Daar hoeft dit 13 maand oude topic niet voor gekicked te worden.

Voor discussie over OpenBank kan je in dit topic terecht: Openbank.NL
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.