Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-06 21:54
Ik probeer via deze weg wat informatie te winnen betreft de aanschaf van eventueel een Macbook of Mac Studio.

Sinds een tijdje ben ik meer en meer bezig met fotografie en ik wil hier graag een laptop voor kopen. Voor het bewerken van foto's en video's. Momenteel beschik ik over een "game-PC" maar ik neig al een lange tijd naar het werken met Mac OS. Mijn huidige PC zal dus plaats maken voor een Macbook/Studio. Echter weet ik niet zo goed welke ik het beste kan kopen.

De Mac zal voornamelijk gebruikt worden voor Lightroom, Photoshop en heel af en toe Blender. Alles voor alsnog hobbymatig. Daarnaast wil ik de Mac ook gebruiken voor het bekijken van video content, youtube/netflix, ziggo etc.

Ik heb een voorkeur voor een apparaat met een SD card reader omdat ik dan niet afhankelijk ben van een extra dongle..

De enige keuze die ik tot nu toe heb gemaakt is dat ik minimaal 16GB RAM geheugen wil. Voorheen heb ik een M1 air Base model gehad maar deze liep vaak tegen een vol RAM geheugen aan.

Ook heb ik gekeken naar een M2 air (16gb/512GB) maar lees hier en daar dat mensen het scherm van de 14/16" modellen een stuk beter vinden dan de M2 air.

Qua formaat wil ik niet groter gaan dan 14". Dit omdat ik de Macbook ook graag ergens anders in het huis, bijvoorbeeld op de bank wil gebruiken.

Tijdens de zoektocht heb ik ook gekeken naar een Mac Studio.

De Mac's waar ik momenteel naar kijk zijn voornamelijk de:
uitvoering: Apple Mac Studio M1 Max 10-core cpu, 24-core gpu, 32GB ram, 512GB...
uitvoering: Apple MacBook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ram, ...

Ik ben bereid een refurbished/tweedehands model te kopen.

Mocht iemand iets totaal anders in gedachten hebben wat misschien beter is voor mijn use-case. Dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Budget is +/- 2.000

Als er meer info gewenst is, dan hoor ik natuurlijk ook nog graag.

Mijn dank is groot.

Beste antwoord (via Daedalus op 29-02-2024 11:03)

• Rotinomm
Ben ondertussen voorzien van een Macbook Pro 14" M1 Pro. Ben er zeer blij mee en heb er al veel gebruik van gemaakt ook op andere plekken in huis. Dus ben blij dat ik toch voor een Macbook heb gekozen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:32
Het is handig als je een budget specificeert, nu kunnen we wel vanalles gaan roepen maar de vraag is of je de prijs daarvoor wilt betalen. Ik zou adviseren om een MacBook Pro te nemen, 14" en gewoon de nieuwe versie met M3pro processor. Dan ben je voorlopig echt wel onder de pannen.
uitvoering: Apple MacBook Pro 2023 14" M3 Pro 11 Core, 14‑core GPU, 18GB ram,...

Je zegt dat je een studio ook wel ziet zitten, maar je geeft ook aan juist een laptop te willen kopen. Dat strookt niet helemaal met elkaar. Daarnaast moet je bij de studio ook even meerekenen dat je nog een aantal spullen er bij zal moeten kopen, op zijn minst een goed scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Archer_VC10 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:58:
Het is handig als je een budget specificeert, nu kunnen we wel vanalles gaan roepen maar de vraag is of je de prijs daarvoor wilt betalen. Ik zou adviseren om een MacBook Pro te nemen, 14" en gewoon de nieuwe versie met M3pro processor. Dan ben je voorlopig echt wel onder de pannen.
uitvoering: Apple MacBook Pro 2023 14" M3 Pro 11 Core, 14‑core GPU, 18GB ram,...

Je zegt dat je een studio ook wel ziet zitten, maar je geeft ook aan juist een laptop te willen kopen. Dat strookt niet helemaal met elkaar. Daarnaast moet je bij de studio ook even meerekenen dat je nog een aantal spullen er bij zal moeten kopen, op zijn minst een goed scherm!
Bedankt! Het budget heb ik ondertussen toegevoegd.

Wat betreft de studio. Momenteel heb ik een 1440p maar dat is qua kleur etc volgens mij niet echt een juist scherm. Vandaar dat ik inderdaad meer naar een laptop neig.

De M3 heb ik bekeken en ziet er inderdaad goed uit. Maar is net buiten mijn budget. (het is wel mogelijk maar is het echt nodig?) Uiteindelijk wil ik dan ook een monitor toevoegen met USB-C power delivery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:32
Ga een keer bij een Apple store het scherm van de Air vergelijken met dat van een MacBook Pro. Dat zou duidelijk moeten laten zien waarom de Pro een slimmere keuze is. Of dat gelijk jouw scherm ook afserveert weet ik natuurlijk niet... 😉 Ik heb zelf een MB Pro met M1Pro processor, ik kan daar prima op werken (Photoshop e.d.), maar als ik nu zou gaan shoppen dan zou ik voor de nieuwere versie gaan denk ik, simpelweg omdat je dan langer met je aankoop kan doen. Maar uiteindelijk moet jij kijken wat je het waard vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 22:03

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik ben in het bezit van: Studio M2 Max 64GB / 1 TB, met een studio display.
Is natuurlijk top, op alle fronten.

Maar ik heb net voor de kerstdagen een MacBook Air M2 15" 16gb/ 512GB gekocht.

En zeker voor mijn fotografie, ik doe 95% natuurlijk qua bewerken op de studio maar op vakantie of
bij een opdracht etc. gebruik ik de MacBook Air. En beide ook wel naast elkaar. En ik vind het scherm van de
MacBook Air niet tegen vallen!

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Montana schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:59:
Ik ben in het bezit van: Studio M2 Max 64GB / 1 TB, met een studio display.
Is natuurlijk top, op alle fronten.

Maar ik heb net voor de kerstdagen een MacBook Air M2 15" 16gb/ 512GB gekocht.

En zeker voor mijn fotografie, ik doe 95% natuurlijk qua bewerken op de studio maar op vakantie of
bij een opdracht etc. gebruik ik de MacBook Air. En beide ook wel naast elkaar. En ik vind het scherm van de
MacBook Air niet tegen vallen!
Thanks voor je input. Het importeren van foto's op de air doe je dan via een dongle?
En sluit je de Macbook Air ook wel eens aan op de Studio Display? Zo ja, merk je hier dan enig verschil tussen de M2 Studio en de M2 air?

Ik denk namelijk zelf dan M2 air wellicht al voldoende is. Scheelt natuurlijk ook enorm met bijvoorbeeld een M3 Pro (+/- 700 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rotinomm Heb hier een een M2 Air I.c.m een Apple Studio Display en dat is echt een fantastische combinatie.

Mijn A7IV en Dji Mini 4 Pro hebben beide gewoon een USB C poort dus van dongels is geen eens sprake.

Had eerst een 14” MBP met prachtig MiniLED scherm, maar gaf toch de voorkeur aan het lichtere gewicht van de AIR.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana

Montana

Rotinomm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Thanks voor je input. Het importeren van foto's op de air doe je dan via een dongle?
En sluit je de Macbook Air ook wel eens aan op de Studio Display? Zo ja, merk je hier dan enig verschil tussen de M2 Studio en de M2 air?

Ik denk namelijk zelf dan M2 air wellicht al voldoende is. Scheelt natuurlijk ook enorm met bijvoorbeeld een M3 Pro (+/- 700 euro)
Nee,, ik sluit de MacBook Air niet aan op mijn Apple Studio Display, dat heeft geen nut. Want de Apple Studio M2 Max staat er naast.

Foto's naar de MacBook Air gaat via een CF-kaarlezer. En dan naar een snelle externe SSD > 2TB.

En ja, natuurlijk zit er verschil in tussen de MacBook Air M2 en de Studio M2 Max. Maar dat mag je niet vergelijken. Qua prijs alleen al. De studio setting is echt voor thuis op mijn werkkamer. Maar met de MacBook Air kan ik het zelfde doen. Alleen soms iets langzamer, bij gebruik van complexe plugins etc. Maar niet vervelend! Het werken op de studio met display is natuurlijk fijner en sneller. Dat is duidelijk.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
@Greatsword @Montana bedankt voor de input!
Denk dat ik dan toch voor een Air M2 ga, zouden jullie 256GB kiezen of 512GB? En waarom precies?

[ Voor 20% gewijzigd door Rotinomm op 20-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana

Montana

Rotinomm schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:39:
Denk dat ik dan toch voor een Air M2 ga, zouden jullie 256GB kiezen of 512GB? En waarom precies?
Minimaal 16 GB en de 512GB, die laatste meer opslag en daar loop je misschien later tegen aan. Maar hij is duidelijk sneller dan de 256GB versie.

https://www.macrumors.com...ok-air-single-256gb-chip/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rotinomm schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:39:
Met fotografie & video minimaal 512GB.

Opslag kan je uiteraard later nog extern uitbreiden met iets als een Samsung T7 of NAS echter is het vaak toch wel fijn om lokaal te kunnen werken zonder extra accessoires te koppelen. Je bent dan lekker portable en als je een beetje serieus met foto/video bezig bent zal je opslag de komende jaren alleen maar toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
@Greatsword @Montana

Nu kom ik dan uit op onderstaande selectie.
Als ik naar de M2 Air kijk met 16GB en 512GB (nieuw) kom ik op dezelfde prijs als een M1 Pro 14" (refurbished)
Is het dan niet verstandig voor de M1 14" te gaan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsApple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Qwerty, Grijs€ 1.749,-€ 1.749,-
1LaptopsApple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 10-core GPU, 1TB ssd, Qwerty, Grijs€ 1.695,-€ 1.695,-
1LaptopsApple MacBook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ram, 512GB ssd, Qwerty, Grijs€ 1.699,-€ 1.699,-
Totaal€ 5.143,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als je ook in de markt bent voor refurbished, kun je het beste ook naar Apple's eigen aanbod kijken. Zo hebben ze een 14" M2 Pro (10-16 core, 16 GB ram, 512 GB SSD) voor €2049. Ook hebben ze de M2 Air voor iets meer dan de prijzen die in je tabel staan. Wel staat daar tegenover dat refurbished bij Apple zeker zo goed als nieuw is.

Edit: een overweging die nog niet is genoemd, is trouwens dat de 14 inch Pro uitstekende speakers heeft. De M2 Air schijnt ook geen slecht geluid te hebben, maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het geluid van een Pro verbazingwekkend goed is.

[ Voor 16% gewijzigd door fondacio op 20-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rotinomm schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:32:
@Greatsword @Montana

Als ik naar de M2 Air kijk met 16GB en 512GB (nieuw) kom ik op dezelfde prijs als een M1 Pro 14" (refurbished)
Als de prijs hetzelfde is dan is de Pro inderdaad veel meer laptop voor je geld (MiniLED, SD Kaartslot, HDMI poort, enz)

Is dus maar net wat je belangrijk vind en of je nog met een externe monitor e.d. werkt, het gewicht belangrijk vindt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zelf heb ik een 14” MBP 2021 als hoofdcomputer en boven heb ik nog een 27” iMac 2010 (vintage) staan. Een goed scherm vind ik dus erg belangrijk. Al was de Air voor mij ook prima geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana

Montana

Rotinomm schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:32:
@Greatsword @Montana

Nu kom ik dan uit op onderstaande selectie.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsApple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Qwerty, Grijs€ 1.749,-€ 1.749,-
1LaptopsApple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 10-core GPU, 1TB ssd, Qwerty, Grijs€ 1.695,-€ 1.695,-
1LaptopsApple MacBook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ram, 512GB ssd, Qwerty, Grijs€ 1.699,-€ 1.699,-
Totaal€ 5.143,-
Volgens mij maak je een fout 15" uit 2022 met een M2 die was er toen nog niet. Dus het gaat hierbij denk ik om de 13" dus ook die prijzen!. Kijk maar even in je linkje.

Of een MacBook 14" niet beter is. Tja, dat was je vraag niet. En ik heb geen pro. Bij mij was 15" een eis en licht in gewicht ( ik had een 13" m1 en wilde een iets groter scherm. En stil en geen ventilatoren! Dat was mijn reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Montana schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Volgens mij maak je een fout 15" uit 2022 met een M2 die was er toen nog niet. Dus het gaat hierbij denk ik om de 13" dus ook die prijzen!. Kijk maar even in je linkje.

Of een MacBook 14" niet beter is. Tja, dat was je vraag niet. En ik heb geen pro. Bij mij was 15" een eis en licht in gewicht ( ik had een 13" m1 en wilde een iets groter scherm. En stil en geen ventilatoren! Dat was mijn reden).
Ik ben ook specifiek opzoek naar een 13 of 14 inch. 15 inch vind ik zelf net te groot. Maar toen ik de specs in de pricewatch aanklikte kwam ook de 14 inch uit de resultaten dus vandaar mijn vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamuelRave
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-05 19:35
Momenteel kost een nieuwe Mac Studio M1 Max maar €1549,- en wauw dat is echt een hele gunstige deal!
Heb m zelf nu sinds een paar dagen op mijn bureau en wat een machine, echt no-nonsense, super krachtig en voelt niet als een compromis wat ik bij de Mac Mini of Macbook Air wel zou hebben.
Dit ding kan video bewerken als de beste. Dit is de goedkoopste en toch krachtigste mini "workstation" of pro machine die ik ooit gehad heb.
Ook heb ik Cinebench 2024 laten draaien en de multi-core score is ietsje hoger dan dat van een AMD Ryzen 7 5800X!
Tenslotte, ik heb er een 27" 4K USB-C monitor aan gekoppeld, deze: LG 27UP85NP-W 27" 4K 60Hz IPS en die werkt er vlekkeloos mee samen, echt een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5_6b6IZiZ1Z3qlynIZ__UlxVFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6BoiSdVwvnvBAFtkfg4br7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIobA0eXxiKRA1gPWs8AHhpcqZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b42mKyUxCRJtdyFMALA7IIw3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door SamuelRave op 27-02-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:12
Tip: hou ibood een beetje in de gaten. Het instapmodel m1 max 512Gb ging voor 1.409,- incl verzenden bij de Hunt. Met EU plug, gewoon nieuw. Gelukkig 1 kunnen bestellen. Misschien komt ie nog een keer langs.

[ Voor 10% gewijzigd door mv_ak op 28-02-2024 23:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
Ben ondertussen voorzien van een Macbook Pro 14" M1 Pro. Ben er zeer blij mee en heb er al veel gebruik van gemaakt ook op andere plekken in huis. Dus ben blij dat ik toch voor een Macbook heb gekozen.

• SamuelRave
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-05 19:35
mv_ak schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:27:
Tip: hou ibood een beetje in de gaten. Het instapmodel m1 max 512Gb ging voor 1.409,- incl verzenden bij de Hunt. Met EU plug, gewoon nieuw. Gelukkig 1 kunnen bestellen. Misschien komt ie nog een keer langs.
Wow, wat een deal is dat! De Mac Studio M1 Max is echt een no brainer voor dat geld!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:12
SamuelRave schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Wow, wat een deal is dat! De Mac Studio M1 Max is echt een no brainer voor dat geld!
Beetje offtopic nu OP al geslaagd is. De 32Gb heeft 409Gb/s databus in de M1 Max, de latere modellen M2 wordt dit afgeknepen behalve voor de topmodellen. Juist of o.a . voor intensieve audio bewerking is die snelle bus heel fijn!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien de TS is geholpen kunnen we dit topic in archieven laten zakken. Voor discussie over en ervaringen met de Mac Studio kun je terecht in Mac Studio (1e generatie, 2022) - Ervaringen & Discussie

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.