Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
TV voor in de woonkamer. We hebben gemeten en kunnen 75" kwijt op de muur, en willen dus ook graag dat formaat. De TV gaat opgehangen worden.
Het betreft dus een woonkamer, met lichtinval van voren. Staat geregeld zon op de muur, waardoor OLED blijkbaar afvalt als optie vanwege vlekken die kunnen optreden. Tevens zijn die TVs buiten budget.

We kijken alleen maar streaming diensten (Netflix, Disney+, Prime Video, YouTube en NPO Ziet) via een Apple TV. Ook is een Nintendo Switch aangesloten en ik sluit niet uit dat er in de toekomst een PS5 of Series X aangesloten wordt.
Geluid gaat via een Sonos Beam Gen2 worden geproduceerd, dus een eARC poort.

Wat is je budget?
Initieel wilde ik rond de 1000 euro gaan zitten.
Na heel wat rondgekeken te hebben zag ik dat dit budget sowieso tot 1500 opgerekt moest worden. Maar ik heb nu ook opties van 2000 euro in m'n lijst staan, want zie op verschillende reviews toch wel voordelen qua beeld.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken en recreatief gamen.

Wat heb je zelf al gevonden?

Op basis van dit topic https://gathering.tweaker...ist_messages/2227440/last heb ik m'n wens van een TCL C745 naar een TCL C805 geupgrade.
Echter zag toch wel behoorlijke verschillen in beeldkwaliteit tussen de C805 en C845, waardoor de C845 ook een optie is.
Op AVForums zie ik de Hisense U8K ook veel worden aangeraden, ten nadele van de C845. Echter, wanneer ik reviews bekijk en de specs lijkt de TCL C845 toch veel voordelen te hebben.

Deze TVs kosten ongeveer 2000 euro, beste veel geld voor een TV (IMHO) en zag zojuist deze review tussen de C845 en Sony X90L voorbij komen https://www.youtube.com/watch?v=MVSQTHYZXD0, waar de Sony toch echt wel als 'winnaar' uit de bus komt.

Welke vragen heb je hier nog over?

De TCL C845 lijkt een goede optie, hoewel de Owners thread op AVForums niet altijd positief is, maar dat geldt denk ik wel voor iedere TV. M'n vermoeden is dat de mensen op dat forum, net als hier, redelijk kritisch zijn op de kleinste details.
Voordeel van de TCL is dat de eARC poort geen HDMI 2.1 poort in beslag neemt, dus ik in theorie zowel een Xbox als PS5 kan aansluiten. Ik acht de kans klein dat dit gaat gebeuren, maar geeft in ieder geval de optie. Wellicht een PS5 en Xbox vNext in de toekomst.

Voordeel van de Sony lijkt toch echt wel de beeldkwaliteit (ondanks de 'lagere' specs op papier), op basis van de gelinkte video. En daar gaat het uiteindelijk om bij een TV.

Hier nog mensen met suggesties, ideeen of tips waar ik naar zou moeten kijken?
M'n budget van 1000 euro is dus inmmiddels verdubbeld, omdat het dus sowieso veel geld gaat kosten. Het idee is wel dat we weer zo'n 10 jaar met de TV gaan doen. Ik ben dus niet zo van het upgraden naar de latest shiny TV's, maar wil gewoon een goed scherm voor de komende jaren.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Beste antwoord (via Jan_V op 20-01-2024 12:28)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Stop the FOMO is geen betrouwbare bron, in het verleden zat hij er geregeld naast. Dit gezegd hebbende is het punt dat hij maakt in het door jou gelinkte filmpje correct.

Het aantal dimmingzones is, op zichzelf staand, nietszeggend.

Meer dimmingzones staat niet altijd gelijk aan een betere c.q. nauwkeurigere beeldweergave. Hoe je deze zones aanstuurt denk o.a. aan; processor, LED IC Driver, kwaliteit van de LED’s en algoritme is tot in zekere zin belangrijker dan het aantal dimmingzones.

Bij LCD met FALD -ongeacht of dit normale LED's zijn of MiniLED is- zal altijd een compromis gemaakt moeten worden tussen het onderdrukken van blooming en het nauwkeurig weergeven van schaduwdetails/ highlights.

Processing van Sony is top-notch/ class leading, wanneer je waarde hecht aan accuraatheid is de 75X90L de juiste keuze. Geldt ook voor de bouwkwaliteit en technische opbouw, een Sony TV zal in het algemeen langer mee gaan dan bijv. een Samsung, TCL of Hisense.

De C845 heeft in 75'' 60 meer dimming zones vergeleken met de C80x en biedt meer HDR impact door een hogere piekhelderheid, naast elkaar zul je het verschil zien echter is dit de 'flinke' meerprijs imo niet waard.

Een andere aandachtspunt is dat de interne apps -bij de TCL TV's- het beeld niet correct weergeven (wellicht dat dit inmiddels is opgelost met een update), je zult dus een externe mediaplayer moeten kopen wanneer accuraatheid belangrijk is.

Wanneer je ~ 10 jaar met de nieuwe TV wilt doen zou ik persoonlijk de koop een aantal maanden uitstellen, als dit mogelijk is, en een Sony X95L kopen voor rond de 2400 euro. Dan heb je 'best of both worlds'.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Stop the FOMO is geen betrouwbare bron, in het verleden zat hij er geregeld naast. Dit gezegd hebbende is het punt dat hij maakt in het door jou gelinkte filmpje correct.

Meer dimmingzones staat niet altijd gelijk aan een betere c.q. nauwkeurigere beeldweergave. Hoe je deze zones aanstuurt denk o.a. aan; processor, LED IC Driver, kwaliteit van de LED’s en algoritme is tot in zekere zin belangrijker dan het aantal dimmingzones.

Bij LCD met FALD -ongeacht of dit normale LED's zijn of MiniLED is- zal altijd een compromis gemaakt moeten worden tussen het onderdrukken van blooming en het nauwkeurig weergeven van schaduwdetails/ highlights.

Processing van Sony is top-notch/ class leading, wanneer je waarde hecht aan accuraatheid is de 75X90L de juiste keuze. Geldt ook voor de bouwkwaliteit en technische opbouw, een Sony TV zal in het algemeen langer mee gaan dan bijv. een Samsung, TCL of Hisense.

De C845 heeft in 75'' 60 meer dimming zones vergeleken met de C80x en biedt meer HDR impact door een hogere piekhelderheid, naast elkaar zul je het verschil zien echter is dit de 'flinke' meerprijs imo niet waard.

Een andere aandachtspunt is dat de interne apps -bij de TCL TV's- het beeld niet correct weergeven (wellicht dat dit inmiddels is opgelost met een update), je zult dus een externe mediaplayer moeten kopen wanneer accuraatheid belangrijk is.

Wanneer je ~ 10 jaar met de nieuwe TV wilt doen zou ik persoonlijk de koop een aantal maanden uitstellen, als dit mogelijk is, en een Sony X95L kopen voor rond de 2400 euro. Dan heb je 'best of both worlds'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 09:30
Als je snel bent kun je nu nog een nieuwe Sony 75X95K (2022), voorloper van de X95L en nog altijd beter dan de X90L voor 1999 euro aanschaffen bij Hello TV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 16:27
Ben ook op zoek naar een zelfde formaat en kwam deze tegen 75x90l.

Wellicht ook erg interessant voor jou.
Ik heb een bod gekregen voor gloed nieuwe voor 1500,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Freshouttheoven schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:00:

Bedankt! Ik denk dat ik dan inderdaad voor een Sony ga kiezen.

Moet me nog even beraden over het wachten op de upgrade naar de X95L. Als ik de pricewatch zo bekijk zou een verlaging van de prijs in mei plaats kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
FXZeRRo85 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:51:
Ben ook op zoek naar een zelfde formaat en kwam deze tegen 75x90l.

Wellicht ook erg interessant voor jou.
Ik heb een bod gekregen voor gloed nieuwe voor 1500,-
Die aanbieding komt iets te vroeg. Het geld heb heb ik pas over 2 of 3 weken beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Duster_42 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:34:
Als je snel bent kun je nu nog een nieuwe Sony 75X95K (2022), voorloper van de X95L en nog altijd beter dan de X90L voor 1999 euro aanschaffen bij Hello TV.
Ga ik even reviews van bekijken. Goede suggestie. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Jan_V schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Bedankt! Ik denk dat ik dan inderdaad voor een Sony ga kiezen.

Moet me nog even beraden over het wachten op de upgrade naar de X95L. Als ik de pricewatch zo bekijk zou een verlaging van de prijs in mei plaats kunnen vinden.
Rond die periode komende de nieuwe modellen uit, en is het vrij standaard dat de prijs bij de grote winkels op het overjarig model daalt.

Je kunt aan de verloop in de Pricewatch niet alles opmaken, er zijn ook winkels die niet adverteren op Tweakers.

De Sony 75X95L kost momenteel 2999 euro bij de MediaMarkt, met 17% korting zal dit model volgende week bij meerdere winkels voor ~ 2489 euro te koop zijn.
Pagina: 1