Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Zuanism
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10 06:43
Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden zonnepanelen laten installeren. Het gaat om een oost-west opstelling op een schuine dak met een hellingshoek van 45 graden. Op de oostelijke kant van het dak zijn er 8 zonnepalen geinstalleerd, op de westelijke kant 5 zonnepalen. Het model van de zonnepalen is Trina 390Wp en de omvormer is een GoodWe GW4200D-NS (1-fase). Voor zover ik het kan zien, valt er geen schaduw op de zonnepalen, en zien ze er ook niet vies uit.

Vandaag was het een mooie zonnige dag om te kijken wat het verbruik is onder ideal omstandigheden. De vermogen en spanning over de dag heen zagen er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6Pqrr0oOkXAWvJMyXr-SS113xM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGiFu4kXzSadmKB1EVOpBjaE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUQ9B1cQSQYO2xixDvP7LtUGQj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYiuAfMUPyb0JxSZuYo5O8Sh.png?f=fotoalbum_large

Via home assistant heb ik ook een predictie gemaakt van wat de opbrengst zou moeten zijn op basis van mijn situatie, en dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mit3xV9HkIiUQudnObvMs80Of4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQY9R4NrrizhXIg2OYIg1zmP.png?f=fotoalbum_large

Wat natuurlijk opvalt hier is hoeveel lager de werkelijke opbrengst is vergeleken met de voorspelde opbrengst.

Is er misschien iets te zien aan deze grafieken, waarbij iemand denkt het probleem al te kunnen zien? Ik vind het nogal lastig om achter te komen waar dit nou aan zou kunnen liggen...

Beste antwoord (via Zuanism op 02-02-2024 08:29)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Zuanism je hebt niets te maken met de mppt spanning voor full power, want daar kom je ook nooit met 6 panelen en ze leveren bovendien niet de max stroom. Je hebt niet voor niets 2 mppts :)
Het enige relevante is of de string boven de 80V komt en dat is zo.
Je omvormer is prima en een andere gaat dit niet fixen.
De installateur mag het dak op om een paneel om te prikken. Verschillende oriëntaties in 1 string is een dikke no-no.
Hopelijk leert hij er van.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 01-02-2024 21:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Het zijn dondere dagen. Panelen zijn bevroren en er ligt gedeeltelijk sneeuw op. Ook is de zonnehoek slecht in de winter en het het vaker last en meer last van schaduw. Hoe doen ze het in de zomer?

https://f1nerd.nl

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:06
18 januari is niet echt de beste dag om te zien of je zonnepanelen de theoretische waarde halen inderdaad

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

Hoeveel kWh heb je opgewekt vandaag? Ik zit op bijna 11kWh, maar met Oost-West, maar met een stuk meer vermogen. Die voorspellingen kloppen wel vaker niet. Wat heb je afgelopen jaar in totaal opgewekt?

• Zuanism
ymoona schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:38:
Het zijn dondere dagen. Panelen zijn bevroren en er ligt gedeeltelijk sneeuw op. Ook is de zonnehoek slecht in de winter en het het vaker last en meer last van schaduw. Hoe doen ze het in de zomer?
Bedankt voor je snelle antwoord. Daar dacht ik ook aan, maar de zonnepanelen zien er wel gewoon schoon uit (ook niet ondergesneeuwd). Als het goed is houdt de predictie ook rekening met de zonnehoek, dus daar zou het niet aan moeten liggen, toch?

Hier is de opbrengst op 13 (iets bewolkte dag) en 14 juni (compleet zonnige dag) 2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x11pCGyW5mx7GxZcE7pmhyW2dQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7FeMZr8ITeY4SqKiHEpGtXiv.png?f=fotoalbum_large

Hier gebeurt ook iets raars op 14 juni. De westelijk gelegen zonnepanelen genereren op een gegeven moment veel minder vermogen op dan je zou verwachten. Op een iets bewolkte dag lijkt dat probleem er dan weer niet te zijn gek genoeg. Kan dit een verdere indicatie geven van wat de oorzaak zou kunnen zijn?

[ Voor 84% gewijzigd door Zuanism op 18-01-2024 19:20 ]

• Zuanism
Zenix schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:46:
Hoeveel kWh heb je opgewekt vandaag? Ik zit op bijna 11kWh, maar met Oost-West, maar met een stuk meer vermogen. Die voorspellingen kloppen wel vaker niet. Wat heb je afgelopen jaar in totaal opgewekt?
Vandaag had ik 2.1 kWh opgewekt en in 2023 had ik in totaal 3500 kWh opgewekt. Ik zou persoonlijk een stuk meer verwachten van 13 zonnepalen (ook al is het een oost-west opstelling).

[ Voor 3% gewijzigd door Zuanism op 18-01-2024 18:53 ]

Verwijderd

De zonnekracht is nu ook niet op zijn hoogst. Google eens op de beste maanden voor zonnepanelen om een goed vergelijk te kunnen maken :)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

Zuanism schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Vandaag had ik 2.1 kWh opgewekt en in 2023 had ik in totaal 3500 kWh opgewekt. Ik zou persoonlijk een stuk meer verwachten van 13 zonnepalen (ook al is het een oost-west opstelling).
Ik zou ook wat meer verwachten met 28x360Wp Oost-West heb ik dit de afgelopen jaren gedaan:
https://pvoutput.org/aggr...d=90060&sid=79773&v=0&t=y

Qua helling zit er niet zo'n verschil in, met de helft van mijn vermogen zou je ongeveer de helft van mijn opwekking kunnen hebben, misschien iets lager en dan zit je op 4000kWh

• Zuanism
Zenix schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Ik zou ook wat meer verwachten met 28x360Wp Oost-West heb ik dit de afgelopen jaren gedaan:
https://pvoutput.org/aggr...d=90060&sid=79773&v=0&t=y

Qua helling zit er niet zo'n verschil in, met de helft van mijn vermogen zou je ongeveer de helft van mijn opwekking kunnen hebben, misschien iets lager en dan zit je op 4000kWh
Bedankt voor het delen van jouw opbrengst. Inderdaad, ik had zelf ook rond de 4000 kWh verwacht. Ik denk dat het vooral momenten zijn als vandaag of de situatie die ik hierboven heb geschetst (waarbij de westelijke zonnepalen zich raar gedragen) waardoor ik zo'n 500 kWh misloop. Dat is toch een beetje zonde :/

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Zuanism Ik zie volgens mij een ongewenst verband tussen mppt1 en mppt2, heb je al eens geprobeerd om de aansluitingen om te wisselen? Of is één van de aansluitingen sterker dan de andere en zitten daar de 8 panelen op? Zo ja, is de zwakste mppt toch in staat die 8 panelen af te handelen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
onetime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:27:
@Zuanism Ik zie volgens mij een ongewenst verband tussen mppt1 en mppt2,
Dit !!!!

Als deze grafiek ook op zomerdagen gebeurd, dan zal dit systeem onder de opbrengst prognose blijven…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mijn gedachte ook.
De 2e mpp tracker werkt niet goed.

Makkelijkste is de strings omwisselen en kijken of het probleem zich verplaatst.
Blijft de 2e mppt nog achter dan ligt het aan de omvormer.

Edit: bizar dat de 2e mppt reageert op de 1e. Heb dat nog niet eerder gezien met twee onafhankelijke strings.

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2024 07:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
AUijtdehaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:47:
Edit: bizar dat de 2e mppt reageert op de 1e. Heb dat nog niet eerder gezien met twee onafhankelijke strings.
Bizar is het woord...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Misschien domme vraag, maar waaraan zie je dat mpp2 niet goed is?
Op mpp1 zitten 8 panelen, mpp2 5 panelen, dus je verwacht helft (ochtendzon werkt iets meer op, maar op minder nuttige tijd).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

390wp is geen 390kWh.@Zuanism

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@99ruud99
Mppt2 en mppt1 zijn onafhankelijk van elkaar en dat blijkt hier niet uit.

Bij wat wolken wordt hij ineens tot leven geroepen?
2e grafiek is een wolkenloze dag, dus je zou mogen verwachten dat mppt1 hetzelfde (naar gelang panelen) vertoont dan mppt2

Maar Goodwe doet de mppt tracker om en om. zou me niks verbazen dat daar iets mis mee is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0yy3TlAHboAvlJUYm4Hg6HtExE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JT3URI1Gw8uua4ZHZHYpfQOe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2024 09:44 ]

• Zuanism
onetime schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:27:
@Zuanism Ik zie volgens mij een ongewenst verband tussen mppt1 en mppt2, heb je al eens geprobeerd om de aansluitingen om te wisselen? Of is één van de aansluitingen sterker dan de andere en zitten daar de 8 panelen op? Zo ja, is de zwakste mppt toch in staat die 8 panelen af te handelen?
Inderdaad, dat vond ik zelf ook vreemd. Het omwisselen van de aansluitingen heb ik niet geprobeerd, maar het zal dan wel lang duren totdat ik kan testen of dit enige effect heeft (ik zie dit fenomeen vooral goed op zonnige dagen). In ieder geval heb ik wel al de installateur gemaild om te kijken of zij dit erkennen als een probleem en of zij willen helpen om dit op te lossen (ondanks dat de opbrengst afgelopen jaar binnen de marge van de garantie viel).

Verder zie ik in de handleiding/specificatiedocument niks over dat de ene mppt zwakker zou zijn dan de ander...

• Zuanism
Dat snap ik, vooral aangezien het gaat om een oost-west opstelling. Echter is de opbrengst relatief gezien minder dan je zou verwachten van het aantal zonnepanelen (zie de reactie van Zenis). Zoals nu ook door anderen opgemerkt, gebeurd er iets raars met de mppt trackers waardoor een van de mppt trackers minder opbrengt dan het zou moeten op zonnige momenten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
TL:DR;
Tweakers staat vol met problemen
https://gathering.tweaker...5D=71&keyword=goodwe+mppt

Noteer de firmware versie van je omvormer eerst maar eens...
Via internet kunnen ze die namelijk updaten...

Edit heb je al gekeken naar de instelling SHADOW MPPT OFF? (ondanks geen schaduw)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2024 09:36 ]

• Zuanism
AUijtdehaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:27:
TL:DR;
Tweakers staat vol met problemen
https://gathering.tweaker...5D=71&keyword=goodwe+mppt

Noteer de firmware versie van je omvormer eerst maar eens...
Via internet kunnen ze die namelijk updaten...

Edit heb je al gekeken naar de instelling SHADOW MPPT OFF? (ondanks geen schaduw)
Weet je misschien uit je hoofd waar ik de firmware versie zou kunnen vinden? In SEMS portal zie ik het nergens staan namelijk. Anders zoek ik wel even verder.

Wat betreft shadow mppt, zal ik ook wel proberen. Bedankt voor de tip.

Edit: firmware versie is v1.51.18. Ik denk dat ik gewoon zal beginnen met een mailtje te sturen naar Goodwe, het lijkt er inderdaad in veel gevallen op dat een firmware upgrade/downgrade helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door Zuanism op 21-01-2024 09:57 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16
Welke mpp spanning meet je? Liefst even bij bewolkt weer. Dit moet een verhouding 8:5 zijn tussen mpp 1 en 2.

Ik vermoed dat er 1 of 2 'oost' panelen bij west op geknoopt zitten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Zuanism Je kan de sw-versies via het display bekijken (aantal keren knop drukken)
of via de SolarGo app die via de AP-modus van de WiFi-stick verbindt.
Staat onder "Parameters" en met meer detail onder "Settings" -> "Firmware Update".
Via deze app kan je ook de "Shadow mppt" schakelen (en evtl. de firmwares updaten).

Via de SEMS Portal app lijkt dit niet mogelijk te zijn (gebruik ik niet vaak).

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 21-01-2024 10:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Zuanism
hesselbeertje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:52:
Welke mpp spanning meet je? Liefst even bij bewolkt weer. Dit moet een verhouding 8:5 zijn tussen mpp 1 en 2.

Ik vermoed dat er 1 of 2 'oost' panelen bij west op geknoopt zitten.
Zie hieronder de mppt spanningen op 2 en 3 januari. Met ong 250 V voor mppt 2 en 200 V voor mptt 1 kom ik niet uit op de 8:5 verhouding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAjv153srelTvBiMUsZKvIfWBwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q02nLFDhbanJ674UVvGjZqUx.png?f=fotoalbum_large

• Zuanism
dunklefaser schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:02:
@Zuanism Je kan de sw-versies via het display bekijken (aantal keren knop drukken)
of via de SolarGo app die via de AP-modus van de WiFi-stick verbindt.
Staat onder "Parameters" en met meer detail onder "Settings" -> "Firmware Update".
Via deze app kan je ook de "Shadow mppt" schakelen.

Via de SEMS Portal app lijkt dit niet mogelijk te zijn (gebruik ik niet vaak).
De SolarGo app wist ik niet van, lijkt wel wat meer informatie/instelmogelijkheden te hebben dan SEMS portal. Bedankt!

• hesselbeertje
Ik zie ongeveer 200 en 230. Samen is dat 430. Delen door 13 panelen geeft 33v per paneel.

6x33 is bijna precies 200, en 7x33 is bijna precies 230.

Vermoeden van 1 paneel op de verkeerde string lijkt dus te kloppen. Moet wel haast bewust gedaan zijn, op een schuin dak gebeurt dat niet per ongeluk lijkt me. Tenzij de bekabeling van string 2 onder die van string 1 doorloopt oid.

Tijd voor live testen met 2 personen, een groot stuk karton eventueel op stok, en een multimeter, per paneel bepalen op welke string ze zitten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Zuanism
hesselbeertje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:21:
Ik zie ongeveer 200 en 230. Samen is dat 430. Delen door 13 panelen geeft 33v per paneel.

6x33 is bijna precies 200, en 7x33 is bijna precies 230.

Vermoeden van 1 paneel op de verkeerde string lijkt dus te kloppen. Moet wel haast bewust gedaan zijn, op een schuin dak gebeurt dat niet per ongeluk lijkt me. Tenzij de bekabeling van string 2 onder die van string 1 doorloopt oid.

Tijd voor live testen met 2 personen, een groot stuk karton eventueel op stok, en een multimeter, per paneel bepalen op welke string ze zitten.
Heb je enig idee waarom ze dit zouden doen? Als dit een fout is van de installateur laat ik ze toch dit liever zelf oplossen..

• hesselbeertje
Zuanism schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Heb je enig idee waarom ze dit zouden doen? Als dit een fout is van de installateur laat ik ze toch dit liever zelf oplossen..
Enige reden die ik kan bedenken is dat een string van 5 te kort zou zijn. Maar het lijkt me meer op een vergissing.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hesselbeertje
Het is niet zo zwart wit denk ik, zie dit plaatje:
Voor het gemak belast en onbelast genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi6Dicx45QKRswQW1QIxhwE64Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiuOreftjaCkrfIuxOmdtMco.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus ik ben ook wel benieuwd of alle panelen per mppt in hetzelfde dakvlak liggen.
@Zuanism Waar komen de kabels naar binnen bij de omvormer? Op hetzelfde dakvlak?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2024 10:41 ]

• Zuanism
AUijtdehaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:27:
@hesselbeertje

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus ik ben ook wel benieuwd of alle panelen per mppt in hetzelfde dakvlak liggen.
@Zuanism Waar komen de kabels naar binnen bij de omvormer? Op hetzelfde dakvlak?
Ze komen beiden op hetzelfde dakvlak binnen (aan de oostelijke kant)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik lees uit de eerste tweede grafiek een onbelaste spanning van ~225V en ~260V af.
Dat duidt er op dat er maar een verschil van één paneel tussen de strings is...

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 21-01-2024 15:18 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:55
@Zuanism Zou dit gedaan zijn om boven de minimum opstart spanning te komen?
En dat wanneer Oost "uitgaat", West net niet genoeg spanning heeft om te blijven leven en ook uit gaat.

• Zuanism
Dapdodo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:38:
@Zuanism Zou dit gedaan zijn om boven de minimum opstart spanning te komen?
En dat wanneer Oost "uitgaat", West net niet genoeg spanning heeft om te blijven leven en ook uit gaat.
De opstartspanning is 80 V, dus je zou denken dat dat met 5 zonnepanelen nog wel te doen is. Ik heb in ieder geval zowel de installateur als Goodwe gemaild hierover, kijken wat zij zeggen hierover.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 07:36
Zuanism schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:35:

De vermogen en spanning over de dag heen zagen er dan zo uit:

[Afbeelding]
...
Is er misschien iets te zien aan deze grafieken, waarbij iemand denkt het probleem al te kunnen zien? Ik vind het nogal lastig om achter te komen waar dit nou aan zou kunnen liggen...
Kan het zijn dat je omvormer clipt op 253V? Wat voor voor kabel is er gebruikt? Afhankelijk van de afstand tot je meterkast kan de spanningsval over een dunne kabel al snel een probleem zijn, vooral als je verder van de wijktravo afziet. Een 6mm2 kabel,is wel aan te bevelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een paar redelijk zonnige dagen…

Was bemieuwd of het omwissellen van de twee strings nog resultaat heeft gegeven?
Al geprobeerd?

Dus of het probleem zich verplaatst van mppt1 naar mppt2.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2024 06:23 ]

• Zuanism
Excuses voor de late antwoord. Ik heb inmiddels een antwoord gehad van de installateur en die bevestigd dat inderdaad een van de zonnepanelen van de oostkant op de westkant is aangesloten, ivm met het MPPT bereik van mijn omvormer.

Om wat specifieker te zijn: Met mijn omvormer (goodwe gw4200D-ns) is het MPPT bereik op vol vermogen tussen de 210-550 V, waarbij de minimale spanning daarvoor dus veel hoger is dan de spanning van 5 zonnepalen (~165 V), wat dus suboptimaal zou zijn (voor zover ik het begrijp is het nog steeds een beetje suboptimaal met 6 zonnepanelen, maar dat terzijde). Echter heb ik het idee dat er geen rekening mee gehouden is met hoe suboptimaal de situatie is geworden op andere aspecten door deze keuze. Het lijkt erop dat de gehele oostkant erg belemmerd wordt op zonnige dagen door deze keuze, waarmee ook wordt ingeleverd op opbrengst.

Ik denk dat het een beter geweest idee was geweest om een omvormer als de goodwe gw3600t-ns te nemen in mijn situatie. Deze heeft een MPPT bereik van 150-550 V op nominale vermogen. Daarmee zouden beide kanten met 8 en 5 zonnepanelen binnen het MPPT bereik vallen en had ik als ik het zo zie niet het probleem gehad die ik nu heb. Ik heb de installateur gevraagd of ze hier ook aan hadden gedacht tijdens de installatie, maar ik vermoed zo van niet...

Weet iemand hier of ik nog enige recht heb op een vergoeding/hulp om mijn omvormer om te ruilen met iets dat geschikter is voor mijn situatie? Het nare is dat ze blijkbaar in mijn offerte rekening hadden gehouden met een lagere opbrengst door deze keuze, waardoor ik geen beroep kan doen op de opbrengstgarantie... :(

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Zuanism je hebt niets te maken met de mppt spanning voor full power, want daar kom je ook nooit met 6 panelen en ze leveren bovendien niet de max stroom. Je hebt niet voor niets 2 mppts :)
Het enige relevante is of de string boven de 80V komt en dat is zo.
Je omvormer is prima en een andere gaat dit niet fixen.
De installateur mag het dak op om een paneel om te prikken. Verschillende oriëntaties in 1 string is een dikke no-no.
Hopelijk leert hij er van.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 01-02-2024 21:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Zuanism
@Proton_ het zou natuurlijk mooi zijn als ik niet mijn omvormer hoef te wisselen en het een kwestie is van wat kabels om te wisselen. Wat ik dan wel een beetje verwarrend vind is dat de handleiding 2 soorten MPPT bereiken specificeerd:

- MPPT bedrijfsspanningsbereik (80 - 550 V)
- MPPT spanningsbereik bij nominaal vermogen (210-550 V)

De nominale uitgangsvermogen in dit geval is 4200 W. Hoe moet ik het"MPPT spanningsbereik bij nominaal vermogen" interpreteren in deze context? Betekent het dat op bepaalde momenten (wanneer de vermogen dichtbij de nominale vermogen komt) de omvormer niet optimaal vermogen kan opbrengen, omdat er geen genoeg zonnepanelen zijn om tot de 210 V te komen in een van de strings?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Zuanism
Het is inderdaad een verwarrende en overbodige spec. In de datasheet staat hij ook niet.

Het betekent dat in ieder geval 1 mppt boven de 210V moet zitten om nominaal vermogen te kunnen leveren. Dat is ook te beredeneren door de 4200W AC te delen door zijn rendement; er is dan ca 4400W DC nodig en met 11A max input is er dus totaal 400V nodig verdeeld over de trackers. Als ze beide minder dan 200V (met wat marge) krijgen kom je daar niet aan.
Maar 160+240 is ook prima.

Je begrijpt nu ook waarom een kleinere omvormer met exact dezelfde mppt een lagere 'nominaal vermogen spanning' heeft.

• Zuanism
Dan snap ik het, bedankt voor de uitleg! Dat stelt mij wel een beetje gerust dat het in ieder geval een relatief simpele fix is. Nu is nog de vraag of ik de installateurs voor gebreken kan stellen. Zoals gezegd was mijn opbrengst over 2023 nog wel binnen de garantie... In het ergste geval ben ik wel bereid om het zelf te proberen, aangezien ik redelijk makkelijk op mijn dak kan komen (zonder een ladder).

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Wel oppassen met zelf aan zonnepanelen prutsen, doordat het gelijkstroom is overleef je het niet als je er per ongeluk aan zit. Anderen kunnen je vast vertellen hoe je daar veilig aan kunt werken, dit is zo'n klus waar ik graag iemand voor inhuur (ook omdat ik hoogtevrees heb). Elektra in huis doe ik overigens wel zelf.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:25
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:39:
Anderen kunnen je vast vertellen hoe je daar veilig aan kunt werken
https://www.elektramat.nl...00v-maat-10-117000199090/

Je hebt ze in 500v, en 1 tm 17kv. Ik heb ze welgeteld één keer gebruikt; toen ik kabels moest omsteken in de meterkast die niet spanningsloos gemaakt konden worden en geen aardlek hadden.

MC4 connectoren - de zonnepaneel connector - zijn overigens van zichzelf al bijzonder veilig: er is (mits de kabel goed gemaakt is) geen koper dat bloot ligt. Maar zoals altijd geldt: vraag een professional als je het niet zeker weet.
Wikipedia: MC4 connector

[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 02-02-2024 09:55 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
BRAINLESS01 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:39:
Wel oppassen met zelf aan zonnepanelen prutsen, doordat het gelijkstroom is overleef je het niet als je er per ongeluk aan zit. Anderen kunnen je vast vertellen hoe je daar veilig aan kunt werken, dit is zo'n klus waar ik graag iemand voor inhuur (ook omdat ik hoogtevrees heb). Elektra in huis doe ik overigens wel zelf.
Steek je dan ook altijd een dikke spijker in de MC4 connectors om te zien of er spanning op staat?

Laten we het niet te spannend maken om een paar MC4 connectoren los te klikken en opnieuw in een andere string vast te klikken. Gewoon netjes de omvormer uitzetten, al dan niet 1e DC uitschakelen en dan AC of andersom net wat de omvormer graag heeft, dan loopt er geen stroom meer door de DC kabels en kan je het loshalen.
Pagina: 1