Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden zonnepanelen laten installeren. Het gaat om een oost-west opstelling op een schuine dak met een hellingshoek van 45 graden. Op de oostelijke kant van het dak zijn er 8 zonnepalen geinstalleerd, op de westelijke kant 5 zonnepalen. Het model van de zonnepalen is Trina 390Wp en de omvormer is een GoodWe GW4200D-NS (1-fase). Voor zover ik het kan zien, valt er geen schaduw op de zonnepalen, en zien ze er ook niet vies uit.
Vandaag was het een mooie zonnige dag om te kijken wat het verbruik is onder ideal omstandigheden. De vermogen en spanning over de dag heen zagen er dan zo uit:
/f/image/FGiFu4kXzSadmKB1EVOpBjaE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fYiuAfMUPyb0JxSZuYo5O8Sh.png?f=fotoalbum_large)
Via home assistant heb ik ook een predictie gemaakt van wat de opbrengst zou moeten zijn op basis van mijn situatie, en dat ziet er dan zo uit:
/f/image/qQY9R4NrrizhXIg2OYIg1zmP.png?f=fotoalbum_large)
Wat natuurlijk opvalt hier is hoeveel lager de werkelijke opbrengst is vergeleken met de voorspelde opbrengst.
Is er misschien iets te zien aan deze grafieken, waarbij iemand denkt het probleem al te kunnen zien? Ik vind het nogal lastig om achter te komen waar dit nou aan zou kunnen liggen...
Vandaag was het een mooie zonnige dag om te kijken wat het verbruik is onder ideal omstandigheden. De vermogen en spanning over de dag heen zagen er dan zo uit:
/f/image/FGiFu4kXzSadmKB1EVOpBjaE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fYiuAfMUPyb0JxSZuYo5O8Sh.png?f=fotoalbum_large)
Via home assistant heb ik ook een predictie gemaakt van wat de opbrengst zou moeten zijn op basis van mijn situatie, en dat ziet er dan zo uit:
/f/image/qQY9R4NrrizhXIg2OYIg1zmP.png?f=fotoalbum_large)
Wat natuurlijk opvalt hier is hoeveel lager de werkelijke opbrengst is vergeleken met de voorspelde opbrengst.
Is er misschien iets te zien aan deze grafieken, waarbij iemand denkt het probleem al te kunnen zien? Ik vind het nogal lastig om achter te komen waar dit nou aan zou kunnen liggen...
/f/image/7FeMZr8ITeY4SqKiHEpGtXiv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JT3URI1Gw8uua4ZHZHYpfQOe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/q02nLFDhbanJ674UVvGjZqUx.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PiuOreftjaCkrfIuxOmdtMco.jpg?f=fotoalbum_large)