Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-03 15:27
Beste Tweakers,

Wat informatie:

Wij zijn aan het informeren voor zonnepanelen en hadden hier zelf van tevoren al enig informatie over opgezocht.

Onze hoofdaansluiting is nu 1x40a

Wat ons is aangeboden:

En parallel systeem met enphase micro omvormers.

Om uitbreiding in de toekomst makkelijker te maken (panelen op de schuur en carport) wordt alles met 3 fase materiaal aangesloten (is dit een slim idee?):

13 x Longi Hi-Mo 6 Explorer 430 WP
13 x Enphase IQ8MC Micro omvormer
1 x. Enphase Envoy-S + IQ-relay 3 fase
13 x Upgrade: Enphase Q-cable 3 fase

Nu heeft de verkoper ons gevraagd of wij interesse hebben in IQ8AC omvormers, hierdoor zou de opbrengst per paneel iets hoger zijn maar kunnen er ipv max 13 “maar” 12 panelen geplaatst worden.
Hierdoor zou de verwachtte totale opbrengst lager zijn waardoor ik niet snap wat hier het voordeel van zou zijn aangezien er op het dak niet echt meer dan 13 panelen passen en later nog 1-2 panelen bijplaatsen in verhouding nogal duur wordt. Kan iemand mij uitleggen wat hier het voordeel zou moeten zijn?

Ook heb ik een vraag met betrekking tot het terug leveren. De geschatte 4250 kwh ligt hoger dan ons huidige gebruik +/- 3000 kwh, dit is ivm een mogelijke thuisbatterij of elektrische auto in de toekomst en dat als we dan nog 4-5 panelen moeten laten bijplaatsen we in verhouding een stuk duurder uit zijn dan nu extra panelen te plaatsen.

Kun je automatisch voorkomen dat er teveel terug geleverd wordt zodat wij straks niet per jaar simpelweg 1250 x €0,08 = €100 moeten betalen voor het terug leveren?

Hopelijk heb ik het zo goed uit mijn warhoofd kunnen verwoorden :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-05 14:24
Wat voor energiecontract heb je? Zoals het nu werkt krijg je meestal rond de 8 cent betaald per terug geleverde kWh. Het voordeel van de AC is vermoedelijk het verschil in piekvermogen, de MC gaat tot 330 VA en de AC tot 366 VA, in optimale omstandigheden zou je dan misschien iets meer uit je panelen kunnen halen. Waarom dit dan met 1 paneel minder zou zijn weet ik niet. Wat het voordeel vermoedelijk zou kunnen zijn is een net wat lagere prijs, want het scheelt 1 paneel+omvormer en dat hoeft dan ook niet gemonteerd te worden, wat in arbeid net iets kan schelen. Ik zou alleen niet weten waarom het als optie wordt gegeven, want het verschil zal niet heel groot zijn in prijs. Dus als je dan toch al bezig bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je de openingspost eens aanvullen?
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Soms is enphase helemaal niet nodig, maar dan hebben we meer info nodig.

Teruglevering beperken gemakkelijk met een SMA omvormer
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
icm home assistant bijvoorbeeld

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2024 17:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
@MatthijsBoog

Wij hebben deze maand echt net een 1 jarig contract bij Greenchoice afgesloten 26c piek / 23c dal (Nederlands Groen 1 jaar). We waren eigenlijk helemaal niet van plan panelen te nemen maar door een financiële meevaller toch gaan informeren en aangezien de kosten nu "laag" zijn en je dit jaar voor het laatst nog volledig kan salderen is alles in een stoomversnelling geraakt (pun not intended).

Voor zover ik de uitleg van de verkoper begrepen heb is het piek vermogen van 13x MC nog onder een bepaald limiet wat op een 1 fase aansluiting mogelijk zou zijn? en zou het piekvermogen van 13x AC hier overheen gaan en vandaar dan 1 paneel minder.

Staat die VA waarde gelijk aan de WP van een paneel? Kunnen wij met "onze" 430WP panelen dan maar max 330WP per paneel produceren of werkt dat niet zo?
Als 330WP al lastig haalbaar is zie ik helemaal het nut niet om voor AC omvormers te gaan namelijk.

Ik had begrepen dat die 430WP echt alleen bij 20 graden is met een directe lichtbron van 1000w en dat je dat dus eigenlijk al helemaal nooit haalt in NL.

Er zouden maximaal 14-15 panelen op ons dak kunnen maar die 1-2 extra zou door onze 1 fase aansluiting nu niet mogelijk zijn en om hiervoor een 3 fase aansluiting te nemen gaat ons meer kosten dan opleveren i.v.m. de hogere netbeheer kosten.

We zouden die 1-2 plekjes vrij kunnen houden en in de toekomst als wij ook de carport en schuur zouden laten doen nog 2 panelen op het dak kunnen laten leggen al heb ik zo geen "voorspelling" over op wat voor termijn dat uberhaupt zou zijn aangezien wij nu niet in het bezit zijn van een EV of thuisbatterij.

De offerte is overigens opgemaakt voor 1KOMMA5 | Zonduurzaam met een totaal prijs van €7850

@AUijtdehaag
4 van de panelen komen aan de achterkant van ons huis (Z-W), hier kunnen er helaas niet meer geplaatst worden door onze dakkapel. Het plaatsen van panelen op onze dakkapel is door de plaatser afgeraden omdat deze niet berekend is op de continue belasting van de panelen plus constructie.

Aan de voorzijde van het huis (N-O) kunnen 9 tot max 11 panelen geplaats worden door alle pijpjes en een dakraam.

Ivm deze opstelling hadden wij gekozen voor enphase micro omvormers.

[ Voor 15% gewijzigd door Cowamundo op 18-01-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Laat ik voorop stellen, ik weet dit niet 100% zeker, maar zover mij bekend is mag je op 1x40a een 40/1,6=25a groep aansluiten. Met 13x366VA/230V=20,7A. Ik denk dat ook dat de verkoper werkt met 20A, want dan zou je er inderdaad net overheen zitten.

VA is niet hetzelfde als W, ik heb alleen niet genoeg kennis om uit te kunnen leggen hoe dat precies zit. Maar voor het gemak mag je er voor nu even mee rekenen dat het wel zo zou zijn. Wel even voor de duidelijkheid, het is in de praktijk niet hetzelfde. Zoals je zegt is die 430WP vrijwel nooit haalbaar, dus het verschil maakt dan ook niet echt veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Cowamundo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:04:
@MatthijsBoog
Voor zover ik de uitleg van de verkoper begrepen heb is het piek vermogen van 13x MC nog onder een bepaald limiet wat op een 1 fase aansluiting mogelijk zou zijn? en zou het piekvermogen van 13x AC hier overheen gaan en vandaar dan 1 paneel minder.

Staat die VA waarde gelijk aan de WP van een paneel? Kunnen wij met "onze" 430WP panelen dan maar max 330WP per paneel produceren of werkt dat niet zo?
Als 330WP al lastig haalbaar is zie ik helemaal het nut niet om voor AC omvormers te gaan namelijk.

Ik had begrepen dat die 430WP echt alleen bij 20 graden is met een directe lichtbron van 1000w en dat je dat dus eigenlijk al helemaal nooit haalt in NL.

Er zouden maximaal 14-15 panelen op ons dak kunnen maar die 1-2 extra zou door onze 1 fase aansluiting nu niet mogelijk zijn en om hiervoor een 3 fase aansluiting te nemen gaat ons meer kosten dan opleveren i.v.m. de hogere netbeheer kosten.

We zouden die 1-2 plekjes vrij kunnen houden en in de toekomst als wij ook de carport en schuur zouden laten doen nog 2 panelen op het dak kunnen laten leggen al heb ik zo geen "voorspelling" over op wat voor termijn dat uberhaupt zou zijn aangezien wij nu niet in het bezit zijn van een EV of thuisbatterij.

De offerte is overigens opgemaakt voor 1KOMMA5 | Zonduurzaam met een totaal prijs van €7850
Het wordt al lastig om een voldoende aantal panelen te plaatsen, dus waarom enphase als je toch niet kan uitbreiden omdat je 1 fase hebt. Neem een centrale omvormer, dan heb je veel meer flexibiliteit, enphase beweert een flexibel systeem aan te bieden, flexibeler dan andere systemen, echter is het omgekeerde juist waar, het is een uitermate star systeem.

Je netbeheerders kosten gaan niet omhoog bij een 3x25A aansluiting, onzin, even goed in verdiepen.

Een 430 paneel haalt bij een hellingshoek van 35 graden de max, en bij plaatsing op het zuiden kan deze met gemak zijn 430 halen, soms wel 450. Fabels van installateurs om je maar van een string omvormer af te kunnen praten. Die 330 Watt ga je dus heel geregeld overschrijden.

Betalen voor het terugleveren doe je niet bij een modelcontract, dus vraag daar naar bij je energie maatschappij. En laat je niet afwimpelen, ze moeten het aanbieden, wettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:09:
Teruglevering beperken gemakkelijk met een SMA omvormer
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
icm home assistant bijvoorbeeld
Gaan we nou het verdienmodel van zonnepanelen inperken door de omvormer aan te passen?, Neem een modelcontract, dan ben je in 1 keer van al die ellendige teruglever kosten verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met zo eentje kan je gewoon op 1-fase blijven en kan je drie verschillende dakvlakken vullen.
https://www.mg-solar-shop...nergy-5.0-hybrid-inverter

En een batterij aansluiten. Icm home manager 2.0

@RobertV70
Was je hier al van op de hoogte?
https://solarmagazine.nl/...et-of-zonder-zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:57
Mag ik even goed lachen?

De installateur verkoopt je Enphase vanwege uitbreidbaarheid... Wringt zich in bochten met een 3-fasig aangelegd systeem op een enkelfase aansluiting... en weigert dan 13x IQ8AC aan te bieden omdat het niet kan. (Dan ga je de 0 overbelasten in de 2,5mm2 trunk kabel die daarom max op 20A afgezekerd mag worden)

Dus om daadwerkelijk uitbreidbaar te zijn moet je echt eerst naar een 3-fase aansluiting.

En wie gaat de uitbreiding uitvoeren? Installateur B weigert bijna altijd aan het systeem van Installateur A te werken... En ik heb zelfs op dit forum een voorbeeld gezien dat A niet aan door A aangelegd systeem wilde werken... Dus het is de-facto een wassen neus.

Je kunt prima omvormer A naast Omvormer B hangen... Dat is wat je toch krijgt als installateur B niet aan Enphase A wil werken.

Daaar zit je dan... met een heleboel extra kosten voor Enphase... zonder de beloofde voordelen.

Maakt jouw situatie dat Enphase technisch daadwerkelijk de juiste oplossing is?
Geen idee... daarom braaf even je topic aanvullen conform de link die @AUijtdehaag al gaf.
RobertV70 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:25:

Een 430 paneel haalt bij een hellingshoek van 35 graden de max, en bij plaatsing op het zuiden kan deze met gemak zijn 430 halen, soms wel 450. Fabels van installateurs om je maar van een string omvormer af te kunnen praten. Die 330 Watt ga je dus heel geregeld overschrijden.
Ik heb 387W gezien uit een 350W paneel. Plat dak, 13 graden helling en pal oost

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:20
€1,40 per Wp is denk ik ook een mooie opsteker voor de installateur in deze tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
Iedereen tot nu toe bedankt voor alle reacties, al schrik ik wel van sommige maar dat geeft niet, daar is dit topic voor bedoeld.

Bij deze nog de gevraagde aanvullingen tussen alle drukte door:
Foto's
Volgens 3dbag hebben wij een dakhelling van 40 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pB_P-Q3h1JkALurhbmleDMrhmdc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T57VeUU1PFH69NArdOgrIHzE.jpg?f=user_large

Voorkant huis: Noord-Oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nydbM7iI_XU_RDv57pcLQ4AjecU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzn76opBWfXB6XVsA6jcv3zh.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant huis Zuid-West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7KOpzPW1XFDm6CU9YmqjjK9GFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhLYGmhO15Xoaydwk7NllqxP.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ons huis is 5.20m x 8.20m
Onder de dakkapel zitten 3 dakpannen en er boven 7.

Onze dakkapel is anderhalf jaar geleden geplaatst, wij hebben contact opgenomen met dit bedrijf en deze raden ons af om panelen op de dakkapel te plaatsen aangezien wij geen verzwaarde dak constructie in de dakkapel hebben. Was dit wel het geval dan zouden ze het nog steeds afraden maar is het risico op schade kleiner. Hierom hebben wij besloten dit niet te gebruiken.
Schaduw
Afgezien van een ontluchtingspijp aan de voorkant hebben wij geen schaduw van andere objecten.
De bomen in de straat zijn nog lang niet groot genoeg om schaduw op het dak te creëren.
Achter ons huis hebben wij op 45 meter afstand appartementen met op de 1e verdieping al een plat dak.
De eerste hoge bomen staan pas op 100m afstand en hebben wij dus geen last van.
Hierdoor hebben wij als de zon schijnt de hele winter zon in de woonkamer.

Door de groenstrook voor ons huis hebben wij vanuit het oosten al erg vroeg in het jaar zon op ons huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4pfW__AgskziNw2WfLracxNprU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOb5XAhAIILPzjvlfeECxjfM.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Ons verbruik is momenteel rond de 2900 mwh waarvan zo'n 1750 in de piek en 1150 in de dal uren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Onze huidige aansluiting is 1x40A

@RobertV70 Het omzetten naar een 3x25A brengt inderdaad geen hogere netwerkkosten mee dan de €400 die we nu hebben. Wel een eenmalige rekening van €332 bij liander en nog de kosten voor de aanpassingen aan de stoppen/meterkast.
Budget en doel
Wij hebben momenteel geen harde beperking kwa budget maar de kosten moeten natuurlijk wel in lijn staan met de huidige richtprijzen.

Ons doel is zoveel mogelijk van de stroom die wij gebruiken zelf op te wekken, hierbij is het zo snel mogelijk terug verdienden van de kosten of winst maken geen doel.

Ons plan is om het maximale aantal panelen op het dak te laten plaatsen of wat voor onze aansluiting mogelijk is, dan hebben we meteen overhead voor de komende jaren. Na wat informeren zijn we aan het nadenken of een 3x25A aansluiting nemen het waard is en om meteen helemaal future proof te zijn voor een EV etc.
Wat zijn jullie gedachten hier over?

In de toekomst willen wij aan de achterkant van het huis een carport laten bouwen en de schuur laten vernieuwen. Hier zouden dan, als dat in de toekomst nodig zou zijn ivm EV of thuisbatterij ook nog panelen op geplaatst kunnen worden maar dat zie ik de komende 5 jaar nog niet gebeuren.
Wie gaat het project uitvoeren
Momenteel zijn we nog erg in de onderzoekende fase en hebben een paar offerte aanvragen uitstaan.
Dit jaar plaatsen zou mogelijk en aantrekkelijk zijn i.v.m. het nog volledig salderen maar als het nog een jaar duurt is dat ook helemaal prima.
Eventuele aanbevelingen kwa bedrijven zijn dan ook nog zeker welkom.
Bijhouden van data
Hier is niet perse een hele grote behoefte aan, wel hebben we nagedacht over het eventueel kunnen stoppen van het terug leveren als hier in de toekomst veel kosten aan verbonden komen.
Reeds verkregen offertes
Momenteel hebben wij nog maar 1 offerte ontvangen zoals hier boven aangegeven.
Meerdere aanvragen staan nog uit.
Regio
Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
@Ronald @AUijtdehaag Ik heb de gevraagde gegevens in het topic aangevuld, zie mijn bericht hier boven.

@rookieblue Wat zou dan een goede richtprijs zijn per Wp?

Nu ook een 2e offerte ontvangen, dit maal van Zonneplan.
Om een beter vergelijking te maken hebben wij hier ook gevraagd naar het maximale voor ons dak.

Wat is aangeboden is:
14x Solar DM410M10-54HBB
2 seriële stings (1x 4 op de achterzijde, 1x10 op de voorzijde)
1x SAJ R5 omvormer

Een geschatte opbrengst van 3825 kWh
Totale kosten incl. €6309,-

Graag zou ik jullie om advies willen vragen met betrekking tot wat voor systeem goed bij ons dak zou passen en is het wel of niet verstandig om nu meer panelen te plaatsen dan nodig?

*Parallel wel of niet beter dan Serieel,
Ik kom vooral tegen dat seriële systemen worden afgeraden doordat 1 paneel alle andere direct beïnvloed als deze slecht werkt of (meer) in de schaduw komt te liggen.
*Micro omvormers of een centrale omvormer (met of zonder optimizers).

Elke verkoper strooit met punten waarom zijn systeem de betere is maar wat is hiervan waar...
Voor iemand die er niet in thuis is vindt ik het nogal een ingewikkeld iets om de juiste keuze te maken.

En hebben jullie misschien nog tips kwa bedrijven om offertes bij aan te vragen?

Hopelijk kunnen jullie mij van meer informatie voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
MatthijsBoog schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:17:
Laat ik voorop stellen, ik weet dit niet 100% zeker, maar zover mij bekend is mag je op 1x40a een 40/1,6=25a groep aansluiten.
For the record, hier klopt niets van.

Je mag van de netcode max 5 kW invoeren bij een 1-fase aansluiting om net-onbalans binnen de perken te houden. Dus dat komt neer op 21A. Maar selectiviteit heeft hier niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Dank voor de correctie @Wilke . Ik heb dat stukje foutieve kennis geleerd van dit soort websites, welke veelal aangeven dat het gewoon 25A mag zijn.
Overigens lijkt het dan nog steeds niet helemaal kloppen wat de zonnepanelen boer zegt, want daarbij kwam het uit op een totaal van 20,7a wat al teveel zou zijn. Maar dat overschreidt net niet de door jou genoemde 21a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Cowamundo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:23:
*Parallel wel of niet beter dan Serieel,
Ik kom vooral tegen dat seriële systemen worden afgeraden doordat 1 paneel alle andere direct beïnvloed als deze slecht werkt of (meer) in de schaduw komt te liggen.
*Micro omvormers of een centrale omvormer (met of zonder optimizers).
Mensen die dit roepen liegen inmiddels een kwart eeuw. 1998 introduceerde SMA optitrac schaduw beheer en sindsdien klopt het gewoon niet bij voldoende string lengte.

Dat gezegd: wat is het legplan, met name rond dakkapel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
Ronald schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Mensen die dit roepen liegen inmiddels een kwart eeuw. 1998 introduceerde SMA optitrac schaduw beheer en sindsdien klopt het gewoon niet bij voldoende string lengte.

Dat gezegd: wat is het legplan, met name rond dakkapel?
Bij beide offertes zouden er 4 boven de dakkapel komen en alle overige panelen aan de andere zijde van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zolang enige schaduw beperkt blijft tot 2x 1/3e paneel zal schaduwbeheer op de 4 panelen moeten werken.
Riant is dat niet, maar er zijn ook geen schaduwbronnen zichtbaar op je foto,

Voor de 10 panelen is het riant, schaduw van de ventilatie zou zonder problemen opgevangen moeten kunnen worden.

Pagina: 1