Advies warmtepomp (vrijstaand huis, 1995, vloerverwarming)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:10
Ik ben aan het orienteren op een warmtepomp. Ik zou graag willen bekijken of mijn aannames kloppen en of jullie advies hebben.

Ik heb vorig jaar een vrijstaand huis gekocht, ca 200m2 woonoppervlakte, uit 1995. Ivm renovatie geen volledig beeld van verbruik, maar wel indicatie via mindergas.nl
Gaat om gezin van 4 personen.

Gasverbruik: ca 1800 m3 (op basis van afgelopen 6 maanden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxcoRNecSYeuPyOfylcmm8UnEP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NP5WAmGDxpbv8ZrdhYwS7biE.png?f=user_large

Via berekening zou ik dan uitkomen op 1800/8*1650 = 8.7, dus minimaal 9 kWh
Afgiftesysteem:
- ca 150 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 10 + 6 groepen van ca 90m, 2 (maar wil naar 0) daarvan staan altijd open
- 2 radiatoren (1 = garage, staat op VW verdeler nu aangesloten, 1 = badkamer, wordt nog vervangen door VW, groep is gereserveerd, beiden niet meegeteld nu)
- 1 airco

Huis had standaard isolatie voor dat huis, maar heb dekvloer eruit gehaald en extra isolatie toegevoegd tussen dekvloer en betonvloer. Dus opbouw BG: Betonvloer -> Isolatie -> Dekvloer met vloerverwarming. (Zie Alleen dekvloer/VV vervangen of ook ondervloer (1995 huis))

1ste verdieping is vloerverwarming ingefreesd. Zolder heeft geen verwarming (opslag nu). In kantoor-ruimte boven garage hebben we een Airco ivm houten vloer, waar vloerverwarming niet mogelijk was.

Wordt nu Homematic naregeling gebruikt, waarbij voornamelijk de woonkamer/keuken op 20.5 staan. Groepen worden individueel aangestuurd. Slaapkamers worden in ochtend/avond even opgewarmd. In slaapkamers nog dubbelglas, beneden wel HR++ glas. Speelkamer is losse ruimte die we ook minder fanatiek verwarmen. Liefste zou ik alle groepen naregelen en bypass gebruiken (of buffervat dus).

Aanvoertemperatuur voor verdelers is nu ca 35 graden. Deze komt uit CV, via mengpomp. Mengpomp zou dan verwijderd kunnen worden voor de warmtepomp.

Nu wordt het prima warm (deze winter iig). Ik merk dat temperatuur wat meer schommelt dan gebruikelijk met vloerverwarming, waarschijnlijk omdat dus niet de hele betonvloer wordt opgewarmd. Ook nog punten waar isolatie verbeterd kan worden (voordeur, glas 1e verdieping ed.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fv0knvfN1LmX3yO5LW3YdWJLIaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHTLM2vHmFd4ErQdIZruo9su.jpg?f=fotoalbum_large
SWW:
- plek voor boiler: Ja, in technische ruimte boven garage, houten verdiepingsvloer. Hangt nu CV, zie foto.
- ca 300 liter nodig (2 a 3 douchebeurten + bad per dag nu, later wellicht 4 a 5 douchebeurten zonder bad)
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, prioriteit:
1. Zuinig
2. Verkrijgbaarheid
3. Domotica-integratie (met HomeAssistant)
4. Stil
5. Goedkoop
6. Mileuvriendelijk
7. DIY/tweakersvriendelijk
8. Design

Ivm zoneregeling / nachtschakeling wellicht iets meer nodig als de 9 kWh, dus 10-12 kWh?
Met buffervat denk ik, ook ivm zoneregeling.
Wie gaat het installeren?
Uitbesteden.

Ik zou de binnenunit/buffervat hier willen plaatsen, in ruimte aan achterkant van huis op de 1e verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6LQ2lAq13IMDp-IX62wgqSERJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwWbCIx9uiRN7DunaqiqVbva.jpg?f=fotoalbum_large

Buitendeel bij voorkeur op de oprit aan voorkant van het huis, tegen muurtje tussen ons en buren aan (achterkant van hun tuin). Dit is alleen wel ca 10m door het huis, al ligt er tussen CV ruimte en garage ruimte onder de dakschotten.
Heb aanbouw met platdak maar dat is houtskeletbouw, aansluitend aan CV ruimte. Evt zou in tuin ook kunnen maar minder ideaal qua ruimte/geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door Barryvdh op 18-01-2024 18:38 . Reden: Duidelijke CV-ketel foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:22
Hoi. Barry,
Mooie ideeën en gelijk all electric. Top.

Voor je oplossing.
Ik zou de 9kw aanhouden, deze uitvoeren in split of monobloc.
En SWW door een warmtepompboiler in de CV ruimte te plaatsen. De afvoer door de ketelafvoer en toevoer uit de ruimte laten zuigen.
Zou voor een 270L (of grotere) WPB gaan bv atlantic explorer 270 V4. Met extra spiraal voor de zekerheid (kost 7 tientjes meer)

Voor de warmte de cv leidingen ietsje aanpassen op max flow.

En de warmtepomp een Panasonic J serie 9KW.

Met jouw huis, isolatie waarde en goede vloerverwarming denk ik dat je aan 8kw eigenlijk al genoeg hebt. Alleen die paar radiatoren die je begruikt, zijn die echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ohja de buitenunit zou ik een ander plekje voor kiezen, weet niet hoe de aanbouw gepositioneerd is maar dit is vaak de ideale plek. Je hoort hem niet je ziet hem niet maar kunt er altijd goed bij.
Misschien heb je een Google earth foto van de woning?

En gewicht? Zo zwaar zijn ze niet. Ik zeg altijd als je zelf met je 90kg niet door het dak zakt kan een WP van 80kg verdeel over een meter altijd wel 10x het gewicht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49

timovd

Voorsprong door techniek

Buffervat heb je toch niet nodig met zoveel vloerverwarming? Volgens jouw berekening heb je 8,7kW nodig bij -10°C. Maar een 9kW zal wel voldoen als je een aparte WPB installeert. De tank kan wellicht op de plek van de gasketel. Daar heb je de leidingen al.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:55:
Hoi. Barry,
Mooie ideeën en gelijk all electric. Top.

Voor je oplossing.
Ik zou de 9kw aanhouden, deze uitvoeren in split of monobloc.
En SWW door een warmtepompboiler in de CV ruimte te plaatsen. De afvoer door de ketelafvoer en toevoer uit de ruimte laten zuigen.
Zou voor een 270L (of grotere) WPB gaan bv atlantic explorer 270 V4. Met extra spiraal voor de zekerheid (kost 7 tientjes meer)

Voor de warmte de cv leidingen ietsje aanpassen op max flow.

En de warmtepomp een Panasonic J serie 9KW.

Met jouw huis, isolatie waarde en goede vloerverwarming denk ik dat je aan 8kw eigenlijk al genoeg hebt. Alleen die paar radiatoren die je begruikt, zijn die echt nodig?
De radiatoren heb ik niet perse nodig nee. Die van de garage draait mee op vloerverwarming verdeler, puur om beetje warmte erin te krijgen, omdat garage niet zo goed geisoleerd is. Die van de badkamer moet vervangen worden door vloerverwarming, maar heeft hele winter nog uitgestaan.
timovd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:37:
Buffervat heb je toch niet nodig met zoveel vloerverwarming? Volgens jouw berekening heb je 8,7kW nodig bij -10°C. Maar een 9kW zal wel voldoen als je een aparte WPB installeert. De tank kan wellicht op de plek van de gasketel. Daar heb je de leidingen al.
Waarom een warmtepomp boiler in plaats van op de warmtepomp direct dan? De binnenunit zou toch ook gewoon op die plek kunnen en dan kan warm water toch van de warmtepomp zelf? (even foto duidelijker gemaakt in OP)

Buffervat zou zijn omdat je anders groepen open moet zetten, dat kan niet zomaar met naregeling toch? (Volgens FAQ)
Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:57:
Ohja de buitenunit zou ik een ander plekje voor kiezen, weet niet hoe de aanbouw gepositioneerd is maar dit is vaak de ideale plek. Je hoort hem niet je ziet hem niet maar kunt er altijd goed bij.
Misschien heb je een Google earth foto van de woning?

En gewicht? Zo zwaar zijn ze niet. Ik zeg altijd als je zelf met je 90kg niet door het dak zakt kan een WP van 80kg verdeel over een meter altijd wel 10x het gewicht aan.
Ja qua plek en aansluiting zou wel kunnen. De buitenmuur van CV ruimte nu, is direct de aanbouw. Hij zou dan naast de airco kunnen dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UurMNVwMYUw27GrNiE7XWPNmh-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dh41dXSEfwLacbOtQHI5m0xo.jpg?f=fotoalbum_large
Niet hele duidelijk foto, maar bij ovaal is nu de aanbouw (was er eerst niet). Moet hem wel wat afschermen van de buren dan dus.. (C= cv ruimte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW2z659dhWNnX28dKxbICd6Geyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZgvoYj8pIGSq2bz8M3qR2n8.png?f=fotoalbum_large

Maar ik begreep dat het qua trillingen niet zo handig is. Is namelijk houtskeletbouw. Qua gewicht zou moeten kunnen, alleen trillen is dan niet zo handig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Barryvdh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:49:
[...]

De radiatoren heb ik niet perse nodig nee. Die van de garage draait mee op vloerverwarming verdeler, puur om beetje warmte erin te krijgen, omdat garage niet zo goed geisoleerd is. Die van de badkamer moet vervangen worden door vloerverwarming, maar heeft hele winter nog uitgestaan.

[...]

Waarom een warmtepomp boiler in plaats van op de warmtepomp direct dan? De binnenunit zou toch ook gewoon op die plek kunnen en dan kan warm water toch van de warmtepomp zelf? (even foto duidelijker gemaakt in OP)

Buffervat zou zijn omdat je anders groepen open moet zetten, dat kan niet zomaar met naregeling toch? (Volgens FAQ)

[...]

Ja qua plek en aansluiting zou wel kunnen. De buitenmuur van CV ruimte nu, is direct de aanbouw. Hij zou dan naast de airco kunnen dus:
[Afbeelding]
Niet hele duidelijk foto, maar bij ovaal is nu de aanbouw (was er eerst niet). Moet hem wel wat afschermen van de buren dan dus.. (C= cv ruimte)
[Afbeelding]

Maar ik begreep dat het qua trillingen niet zo handig is. Is namelijk houtskeletbouw. Qua gewicht zou moeten kunnen, alleen trillen is dan niet zo handig..
Je CV hok zit er achter :o
Dat scheelt zoveel nodeloze leiding met evt afkoeling (en geld). Als je deze met ultra korte leidingen direct op je hoofd circuit kunt zetten.

Rubbermatjes 1cm dik, daarop betonkant balken 1 mtr x 15CM dik daarop rubberen bigfoot, een trildemper en garandeer je dat je nooit iets hoort.
En het lekwater heb je nooit last van.

Je kan inderdaad een WP met losse tank 300L nemen.
Nadeel, na een bad en douche met koud weer koelt het gewoon merkbaar af als de WP voor SWW draait. Of je moet dit ‘s nachts doen.

Nog een voordeel, je WP draait altijd rustiger en met lagere temperaturen, het opwarmen van SWW geeft een persgas temperatuur en hoge druk op het koudemiddel wat de levensduur verkort.
In de zomer zet je de unit helemaal uit en zodoende geen stand-by kosten.

En het grote voordeel is gewoon financiële, een losse tank met alle appendages en een WPB kosten ongeveer hetzelfde.
Maar van die laatste krijg je nog eens €725,- subsidie!

Ps iets minder open source maar nog wel mogelijk.
Ben zelf fan van Daikin, nu met 10 jaar garantie en €500 cashback.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 18-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

My two cents... Zet 2x 5kw in cascade opstelling.

Kom van 1500-1600m3 af, heb nu een 9kw j-series T-cap staan. En das voor een fors deel van het jaar overkill. Had achteraf graag 2x 5 gehad.

Je mag ook de mijne tegen kostprijs af komen halen, zet ik er twee neer :+

Buffervat zou ik laten zitten, naregeling eruit, zoveel mogelijk flow realiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
MikeyMan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:03:
My two cents... Zet 2x 5kw in cascade opstelling.

Kom van 1500-1600m3 af, heb nu een 9kw j-series T-cap staan. En das voor een fors deel van het jaar overkill. Had achteraf graag 2x 5 gehad.

Je mag ook de mijne tegen kostprijs af komen halen, zet ik er twee neer :+

Buffervat zou ik laten zitten, naregeling eruit, zoveel mogelijk flow realiseren.
Ja opzich zou voor begane grond wel kunnen, 7/8 van de 10 zijn voor woonkamer/keuken (open ruimte), alleen de speelkamer en slaapkamers zijn beetje overdreven om continu te verwarmen denk ik.
Een paar groepen is voldoende om te bufferen denk ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:09
Barryvdh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ja opzich zou voor begane grond wel kunnen, 7/8 van de 10 zijn voor woonkamer/keuken (open ruimte), alleen de speelkamer en slaapkamers zijn beetje overdreven om continu te verwarmen denk ik.
Heb je ook nagedacht over eventuele behoefte aan koeling in de zomer? Dat is wellicht ook iets om in deze zoektocht mee te nemen.

Bijvoorbeeld door fancoils toe te voegen waarmee je in de zomer condenserend kan koelen en in de winter in een ruimte snel de temperatuur wat op kan stoken. Of nog een losse airco toevoegen waardoor je ook voorgenoemde voordelen hebt en daarbovenop je in ieder geval niet krap zit qua benodigde capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Heronimo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Heb je ook nagedacht over eventuele behoefte aan koeling in de zomer? Dat is wellicht ook iets om in deze zoektocht mee te nemen.

Bijvoorbeeld door fancoils toe te voegen waarmee je in de zomer condenserend kan koelen en in de winter in een ruimte snel de temperatuur wat op kan stoken. Of nog een losse airco toevoegen waardoor je ook voorgenoemde voordelen hebt en daarbovenop je in ieder geval niet krap zit qua benodigde capaciteit.
Ehm nee nog niet. Ik wou inderdaad wel koelen met vloerverwarming, maar begreep dat resultaten mixed zijn.. Heb op 1ste verdieping wel een airco met wat overcapaciteit (3.5kW) om de ergste hitte weg te halen. Beneden wellicht ook een airco. Of fancoila dan wellicht, al komt me dat nog niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Continue verwarmen betekent niet dat het daar warm wordt. Als je waterzijdig inregelt op basis van de flow, kun je naderhand de kamers die te warm zijn een beetje knijpen.

Of een paar groepen voldoende zijn is afhankelijk van het minimumvermogen van je warmtepomp. En een van de redenen dat ik liever 2x5kw had gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Dag Barry, die naregeling moet je met een warmtepomp heel anders benaderen.

Eigenlijk wil je niet naregelen. Je kunt hem wel inzetten om bepaalde ruimtes te knijpen.

Best practice:
Gooi de naregelingen van de kamer en keuken (en andere verblijfsruimtes) eraf. En regel op Ta met regelaar warmtepomp naar een mooie 21C
De naregelaar voor gang e.d. gebruik je alleen om dicht te zetten bij +18C oid
Dus altijd veel flow creëren op je hoofdruimte
Buffer kan zeker vervallen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Dag Barry, die naregeling moet je met een warmtepomp heel anders benaderen.

Eigenlijk wil je niet naregelen. Je kunt hem wel inzetten om bepaalde ruimtes te knijpen.

Best practice:
Gooi de naregelingen van de kamer en keuken (en andere verblijfsruimtes) eraf. En regel op Ta met regelaar warmtepomp naar een mooie 21C
De naregelaar voor gang e.d. gebruik je alleen om dicht te zetten bij +18C oid
Dus altijd veel flow creëren op je hoofdruimte
Buffer kan zeker vervallen dan.
Ok, dus dan zou ik gewoon van de begane grond 3 t/m 9 (woonkamer + keuken) open zetten, dus ca 70m2. En dan de rest wel naregelen?
Dat doe ik nu met Homematic, Falmot C12 die dus de zones proportioneel kan afsluiten per groep.

Voor mijn gevoel zou je ook de woonkamer/keuken daarmee bedienen, dus toevoer reguleren indien er vraag is, en anders afknijpen.
Maar ik begrijp dat dat dus niet echt gewenst is?

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKwayaeeeqTdMAfZJw2qS5B8oVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvuSDFXZEtEw8QUG2HSnzZqJ.jpg?f=fotoalbum_large

1ste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT77wQLWnN5tLhL3vrrPvKkjayA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQdf4kTVxVOZs8uUiV9TYRpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Barryvdh nee, niks naregelen. Alleen de flow knijpen als de kamers boven te warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Barryvdh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Ok, dus dan zou ik gewoon van de begane grond 3 t/m 9 (woonkamer + keuken) open zetten, dus ca 70m2. En dan de rest wel naregelen?
Dat doe ik nu met Homematic, Falmot C12 die dus de zones proportioneel kan afsluiten per groep.

Voor mijn gevoel zou je ook de woonkamer/keuken daarmee bedienen, dus toevoer reguleren indien er vraag is, en anders afknijpen.
Maar ik begrijp dat dat dus niet echt gewenst is?

Begane grond:
[Afbeelding]

1ste verdieping:
[Afbeelding]
CV ketel werkt anders dan WP. Ook met weinig flow doet de cv zijn ding.
Warmtepompen willen veel flow en goed warmte kunnen afgeven om efficiënt te werken
Daarom blijven woonkamer en keuken slangen altijd open. En stel je de stooklijn zo af dat ze goed behaaglijk zijn maar niet te warm worden en de WP niet veel afslaat.
Lijkt me geen probleem om de test dan nateregelen, als je met de basis dan genoeg flow hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Ware het niet dat je dan ook nogal snel gependel krijgt. Merk je wat minder op hogere temperaturen, de hut wordt toch wel warm.
Uiteindelijk is ook een cv ketel gebaat bij dezelfde karakteristieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
MikeyMan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Ware het niet dat je dan ook nogal snel gependel krijgt. Merk je wat minder op hogere temperaturen, de hut wordt toch wel warm.
Uiteindelijk is ook een cv ketel gebaat bij dezelfde karakteristieken.
Maar zoals ik het lees, scheelt het ook hoeveel je warmtepomp terug kan moduleren toch. Als je minimale vermogen laag genoeg is maar. En buffervat kan ook eea compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Barryvdh schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Maar zoals ik het lees, scheelt het ook hoeveel je warmtepomp terug kan moduleren toch. Als je minimale vermogen laag genoeg is maar. En buffervat kan ook eea compenseren.
Ja dat klopt. Das op zich uit te rekenen. Heb alleen gemerkt dat in de herfst en voorjaars maanden je wat sneller in de knoop komt met de theorie.

Buffervat altijd proberen te voorkomen. Zonde van de ruimte en de stroom van de extra pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ga even rekenen aan een buffertvat: je wil 10 minuten lang de warmtepomp op minimaal vermogen kunnen laten doordraaien als alles wat dicht kan dicht gaat. Dus kleiner minimaal vermogen (2 warmtepompen in cascade bijvoorbeeld, zoals @MikeyMan voorstelt, klinkt dan heel interessant) en/of minder zaken die dicht kunnen gaan helpen om een kleiner volume buffervat nodig te hebben. Zie voor berekening https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Er is ook een vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp minimaal vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan.

Persoonlijk zou ik de gelijkvloer benutten als buffer, dan "buffer" je 105 liter in de vloer, dus met omgekeerd rekenen heb je dan bij een minimaal vermogen van 5kW of lager geen buffervat nodig.

Naregeling op de andere ruimtes, eventueel zou het kunnen voorkomen dat andere ruimtes niet snel genoeg warm worden (badkamer bijvoorbeeld, weinig vloeroppervlak en hoge gewenste temperatuur) en langdurig warmte vragen waardoor gelijkvloers wat te warm wordt. Dat is in uitzonderlijke gevallen, waar er te weinig capaciteit in de badkamer ligt (vaak wordt ook wandverwarming toegepast in badkamer op dit te voorkomen) én teveel op gelijkvloers. Dan kan je de lussen in gelijkvloers desnoods nog wat knijpen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Technician- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Warmtepompen willen veel flow en goed warmte kunnen afgeven om efficiënt te werken
Daarom blijven woonkamer en keuken slangen altijd open. En stel je de stooklijn zo af dat ze goed behaaglijk zijn maar niet te warm worden en de WP niet veel afslaat.
Lijkt me geen probleem om de test dan nateregelen, als je met de basis dan genoeg flow hebt.
naftebakje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:26:
Ga even rekenen aan een buffertvat: je wil 10 minuten lang de warmtepomp op minimaal vermogen kunnen laten doordraaien als alles wat dicht kan dicht gaat. Dus kleiner minimaal vermogen (2 warmtepompen in cascade bijvoorbeeld, zoals @MikeyMan voorstelt, klinkt dan heel interessant) en/of minder zaken die dicht kunnen gaan helpen om een kleiner volume buffervat nodig te hebben. Zie voor berekening https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Er is ook een vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp minimaal vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan.

Persoonlijk zou ik de gelijkvloer benutten als buffer, dan "buffer" je 105 liter in de vloer, dus met omgekeerd rekenen heb je dan bij een minimaal vermogen van 5kW of lager geen buffervat nodig.

Naregeling op de andere ruimtes, eventueel zou het kunnen voorkomen dat andere ruimtes niet snel genoeg warm worden (badkamer bijvoorbeeld, weinig vloeroppervlak en hoge gewenste temperatuur) en langdurig warmte vragen waardoor gelijkvloers wat te warm wordt. Dat is in uitzonderlijke gevallen, waar er te weinig capaciteit in de badkamer ligt (vaak wordt ook wandverwarming toegepast in badkamer op dit te voorkomen) én teveel op gelijkvloers. Dan kan je de lussen in gelijkvloers desnoods nog wat knijpen.
Oke, als ik het goed begrijp, als ik naregeling zou toepassen:

- In woonkamer/keuken groepen van verwarming openzetten (65m2 / 700 m, dus goed voor ca 100 L buffer)
- 100L = warmtepomp met minimumvermogen van 5 kW of minder
- Losse warmtepompboiler, dus dan is verwarmingsverbruik 1500 m3 gas, dus 1500*8/16050 = 7,2 kW minimaal

Dus een warmtepomp van 9 kW zou voldoende moeten zijn (ook voor geval ik straks bijv de badkamer of zolder iets wil verwarmen). Minimumvermogen van tussen de 3 en 5kW minimum vermogen (hoe lager hoe beter dus).

Ik zag dat bijvoorbeeld https://www.nefit-bosch.n...mpress-5800i-aw-monoblock de 7kW variant een bereik heeft van 1.8-7,1 (dus min vermogen = 25%). Als dat voor de 9/12 hetzelfde is, zou dat 3-9 of 3-12 zijn.
Heeft een hoger vermogen, behalve de prijs die waarschijnlijk op totale plaatje niet heel groot is, nog nadelen als het minimum vermogen hetzelfde is? Ivm toekomstbestendigheid bij uitbreiden zolder/badkamer.

Wat betreft naregeling, als ik het goed begrijp regel je de stooklijn in op basis van buitentemperatuur, en heb je geen CV meer nodig eigenlijk? Maar ik zou dus gewoon beneden constant verwarmen, en met naregeling de kamers boven open/dicht kunnen zetten om flow aan te passen daar?

[ Voor 5% gewijzigd door Barryvdh op 24-01-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

700 meter leiding met 12mm binnendiameter (16x2) brengt je volgens mij op ong. 80 liter.

Los daarvan zou ik me niet rijk rekenen met de afgifte capaciteit van je vloer. Die hangt nogal af van je aanvoertemperatuur. Met een delta van 3 en een Ta van 25 zit je met 10 cm h-o-h en 16x2 nog niet aan 20 watt per m2.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Weet niet wat je bedoelt met cv. Maar in principe is een warmtepomp ook een cv systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
Barryvdh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:27:
Oke, als ik het goed begrijp, als ik naregeling zou toepassen:

- In woonkamer/keuken groepen van verwarming openzetten (65m2 / 700 m, dus goed voor ca 100 L buffer)
- 100L = warmtepomp met minimumvermogen van 5 kW of minder
Die relatie snap ik niet. Overigens zal het minimum vermogen van een ca 8 kW WP ergens rond de 3 kW liggen, dus dat komt goed.
- Losse warmtepompboiler, dus dan is verwarmingsverbruik 1500 m3 gas, dus 1500*8/16050 = 7,2 kW minimaal
Wel of niet WP boiler heeft nauwelijks invloed op het gekozen WP vermogen (is een hardnekkig misverstand), zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik zag dat bijvoorbeeld https://www.nefit-bosch.n...mpress-5800i-aw-monoblock de 7kW variant een bereik heeft van 1.8-7,1 (dus min vermogen = 25%). Als dat voor de 9/12 hetzelfde is, zou dat 3-9 of 3-12 zijn.
Zo lang daar geen temperaturen bij vermeld zijn zeggen die waardes precies niks.
Je wilt een laag vermogen bij A12W25 en een hoog vermogen bij A-10W35 (of A-7W35). De verhouding tussen die twee is bepalend. Helaas is Nefit niet zo scheutig met data.
Heeft een hoger vermogen, behalve de prijs die waarschijnlijk op totale plaatje niet heel groot is, nog nadelen als het minimum vermogen hetzelfde is? Ivm toekomstbestendigheid bij uitbreiden zolder/badkamer.
Bij sommige merken en types wel. Die hebben de neiging bijna vol gas te starten. Dat hoge vermogen moet je dan wel even kwijt kunnen, en is dus lager bij de kleinere WP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Andrehj 3 kw wegpompen met 70m2? Lijkt me optimistisch.
Dan moet je ruim boven de 30 graden Ta gaan zitten. Wat in de herfst en de lente snel erg warm wordt en/of gaat pendelen.

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:37:
700 meter leiding met 12mm binnendiameter (16x2) brengt je volgens mij op ong. 80 liter.

Los daarvan zou ik me niet rijk rekenen met de afgifte capaciteit van je vloer. Die hangt nogal af van je aanvoertemperatuur. Met een delta van 3 en een Ta van 25 zit je met 10 cm h-o-h en 16x2 nog niet aan 20 watt per m2.
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Die relatie snap ik niet. Overigens zal het minimum vermogen van een ca 8 kW WP ergens rond de 3 kW liggen, dus dat komt goed.
Het ging over de vuistregelen hier:
naftebakje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:26:
Zie voor berekening https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Maar het is 16mm met 10cm HoH, geen 18mm dus zou ik inderdaad op 1,1L per m2 vloerverwarming uitkomen, niet 1.5L, dus 70 a 80 liter. Die website, voorbeeld 2, geeft aan dat je met 3kW ongeveer 73 liter nodig zou hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Barryvdh op 24-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:46:
@Andrehj 3 kw wegpompen met 70m2? Lijkt me optimistisch.
Hoezo? Hij zal wel moeten. Het kan ook makkelijk.
(3000W / 70 m² = 43 W/m². Met buis 16x2, HoH 150 en een ruimtetemperatuur van 20°C kom je dan uit op een Ta van 26 volgens de tabellen van Therminon (of 29°C volgens http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Hoezo? Hij zal wel moeten.
Niet als je de naregeling laat zitten en het hele huis stookt.
Het kan ook makkelijk.
(3000W / 70 m² = 43 W/m². Met buis 16x2, HoH 150 en een ruimtetemperatuur van 20°C kom je dan uit op een Ta van 26 volgens de tabellen van Therminon (of 29°C volgens http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung )
Volgens wth mag je ruim over de 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:02:
@Barryvdh heeft duidelijk aangegeven dat niet (altijd) te willen. Dan zul je toch echt het minimum vermogen van de WP in het deel van je vloer kwijt moeten wat altijd open staat.
Nog veel hoger kan ook. Ik ken situaties waar water van wel 40 graden de vloer in gaat (maar zou dat zelf nooit adviseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:06:
[...]

@Barryvdh heeft duidelijk aangegeven dat niet (altijd) te willen. Dan zul je toch echt het minimum vermogen van de WP in het deel van je vloer kwijt moeten wat altijd open staat.
Aan ons de schone taak om uit te leggen dat naregeling meer nadelen dan voordelen heeft dan toch?

Het minimale vermogen is daar een van de centrale parameters in, zoals we hier samen aardig beargumenteren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:06:
[...]

[...]

Nog veel hoger kan ook. Ik ken situaties waar water van wel 40 graden de vloer in gaat (maar zou dat zelf nooit adviseren).
Ja goed, bij voorkeur naregelen maar als dat niet gaat is buffervat of alles open zetten natuurlijk ook nog een optie, afhankelijk wat zuinigste/beste comfort is.
MikeyMan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:02:
[...]

[...]

Ik moet zeggen dat ik geen idee heb wat de optimale temperatuur is, maar boven de 30 is niet goed dus? Volgens mij staat mijn CV nu ook op ongeveer 30 graden aanvoer, 25 retour. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30QsNi-6sIhDXyKDrWxSADDYiX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KCNiZi72vnv1c0aLF6mEyXyz.png?f=user_large

45W zou voldoende zijn dan dus. Maar inderdaad, als naregeling averechts werkt is daar natuurlijk van af te wijken, al is het maar door boven ook altijd iets open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Barryvdh Hoe lager de aanvoertemperatuur hoe beter in principe. Als je het heel erg plat slaat.

Ik draai hier ook weleens boven de 30 graden als het buiten koud is. Maar als het buiten 10 graden is zit ik hier ver onder. Doe je dit niet wordt het binnen ofwel erg warm, of je warmtepomp gaat pendelen.

Ik zou altijd gaan voor een situatie zonder naregeling, waarbij je de kamers naar gelang warmtebehoefte wat knijpt op de verdeler.

En ja ik ben door schade en schande wijs geworden.

Met dergelijke aanvoertemperaturen wordt het niet snel warm. Dus je kunt niet even een kamer in een uurtje bij stoken om van zeg 15 naar 18 graden te gaan.

Welk doel denk je te behalen met die naregeling? Kamers koeler houden? Regel je net zo goed met de flow
Kamers bijstoken? Duurt veel te lang om nut te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:45:

Zo lang daar geen temperaturen bij vermeld zijn zeggen die waardes precies niks.
Je wilt een laag vermogen bij A12W25 en een hoog vermogen bij A-10W35 (of A-7W35). De verhouding tussen die twee is bepalend. Helaas is Nefit niet zo scheutig met data.

[...]

Bij sommige merken en types wel. Die hebben de neiging bijna vol gas te starten. Dat hoge vermogen moet je dan wel even kwijt kunnen, en is dus lager bij de kleinere WP.
Nog tips welke merken goed zijn in modulatie, en welke te vermijden dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Barryvdh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Nog tips welke merken goed zijn in modulatie, en welke te vermijden dan?
Hallo Barry, mijn idee daarover?
Alle beetje A merken werken met dezelfde compressor en inverter techniek, en gaan naar minimale toerental compressor. Daar zit niet veel verschil in qua merken. (Tenzij wat vage WP die je echt moet mijden maar die ken ik niet)
Verder vind je bijna niet de gegevens in de databoeken of kloppen de opgegeven vermogens niet.
Ik vind het ook niet spannend, wordt veel te groot gemaakt. Pas vanaf 4 start/stops per uur spreek je over pendelen en invertercompressoren slijten al niet een veel harder van start/stops (Itt aan/uit!)

Ga maar uit van van 20-25% op alle merken.

Neem gewoon een goede WP, en kijk niet op die laatste paar 100 euro, je moet er jaren mee en met plezier bedienen en beluisteren ( maar betaal ook niet teveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Hallo Barry, mijn idee daarover?
Alle beetje A merken werken met dezelfde compressor en inverter techniek, en gaan naar minimale toerental compressor. Daar zit niet veel verschil in qua merken. (Tenzij wat vage WP die je echt moet mijden maar die ken ik niet)
Verder vind je bijna niet de gegevens in de databoeken of kloppen de opgegeven vermogens niet.
Ik vind het ook niet spannend, wordt veel te groot gemaakt. Pas vanaf 4 start/stops per uur spreek je over pendelen en invertercompressoren slijten al niet een veel harder van start/stops (Itt aan/uit!)

Ga maar uit van van 20-25% op alle merken.

Neem gewoon een goede WP, en kijk niet op die laatste paar 100 euro, je moet er jaren mee en met plezier bedienen en beluisteren ( maar betaal ook niet teveel)
Thanks, ik heb nog een warmteverliesberekening gedaan grofweg op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en daar kom ik wel rond de 11-12 kWh bij -10 uit. Dus ik ga even kijken naar eentje die goed moduleert maar wel voldoende kan leveren bij -10 of -7. En dan A-merk zoals Daikin, Bosch Nefit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
Barryvdh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Thanks, ik heb nog een warmteverliesberekening gedaan grofweg op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en daar kom ik wel rond de 11-12 kWh bij -10 uit. Dus ik ga even kijken naar eentje die goed moduleert maar wel voldoende kan leveren bij -10 of -7. En dan A-merk zoals Daikin, Bosch Nefit oid.
Bosch, Nefit...dat zijn wel heel kleine a merken.. Mitsubishi, Panasonic zeg maar de airco fabrikanten van-huis-uit zijn echte A merken.

12 KW is een joekel van een buiten unit, waarom niet 2 kleine in cascade? dan kun je ook nog terug moduleren van zeg 12 kW totaal naar 2.5 KW enkel.
Zo'n dubbele wp hoeft niet per se bij elkaar te staan; 1 naast het huis en de andere achterhuis, of zelfs helemaal gescheiden houden (gescheiden circuit)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
natural colour schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:02:
12 KW is een joekel van een buiten unit, waarom niet 2 kleine in cascade? dan kun je ook nog terug moduleren van zeg 12 kW totaal naar 2.5 KW enkel.
Zo'n dubbele wp hoeft niet per se bij elkaar te staan; 1 naast het huis en de andere achterhuis, of zelfs helemaal gescheiden houden (gescheiden circuit)
Even wat argumenten tegen cascade:
1. Bij Mitsubishi zit de 12 kW versie in dezelfde behuizing als de 7.5 kW versie.
2. Bij Mitsubishi heeft de 12 kW versie net als de 8 kW versie ongeveer 3 kW minimum vermogen bij +12.
3. Twee kleine warmtepompen zijn veel duurder dan 1 wat grotere.
4. Installatiekosten verdubbelen bijna, want alles moet dubbel.
5. Twee kleine warmtepompen nemen veel meer ruimte in dan 1 wat grotere (bij Mitsubishi zelfs het dubbele (zie boven).
6. Een gewone warmtepompopstelling is voor de gemiddelde installateur al ingewikkeld genoeg. Die snapt echt niks van een cascadeopstelling. (En begint er als het goed is ook niet aan).
7. Met zoveel vvw is het minimum vermogen sowieso niet meer zo enorm belangrijk, want als de WP een uur uit gaat en dan weer een uur aan merk je daar bijna niks van (hier heb ik ondanks een hysterese van 0.2K steeds maar 1 run per dag, dankzij de nachtverlaging).

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
natural colour schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Bosch, Nefit...dat zijn wel heel kleine a merken.. Mitsubishi, Panasonic zeg maar de airco fabrikanten van-huis-uit zijn echte A merken.
Ik hoor van installateurs om mij heen dat ze wel fan zijn van Bosch Nefit Compress 5800i; https://www.nefit-bosch.n...mpress-5800i-aw-monoblock

Niet dat dat essentieel is, maar wel fijn als er bedrijven in de buurt zitten die hem kunnen plaatsen en onderhouden.

De 10 en 12 kWh variant zouden beiden wellicht passen dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLQfPqDG9YGiLy9WVtFpa_-JGvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ukvbMV5fPdZpEm7KOn0Lg5RC.png?f=user_large

Het lijkt dezelfde afmetingen en minimale vermogen, het enige is dat het geluidsniveau voor de 12 een stuk hoger is. Opzich logisch bij een hoger vermogen, maar ik weet niet of dat bij lager verbruik ook nog anders is. Afgaande op minimale vermogen bij -10 en huidige gasverbuik, zou de 10 kWh variant voldoende moeten zijn, alleen als de slaapkamers/zolder actiever gebruikt worden, wellicht krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ik heb nu een offerte voor een WeHeat Blackbird die netto (dus subside al eraf gehaald) uitkomt op ca 10k voor 8kW full-electric / 3kw BUH + 300L boilervat.

Zit wel op het randje qua vermogen, maar volgens installateur zou dat geen probleem moeten zijn gezien lage-temperatuur vloerverwarming overal in huis.

Ik heb ook gekeken naar Daikin en Bosch-Nefit, maar ik wil hem eigenlijk op het platte dak van de aanbouw doen, en de Blackbird is de enige die hier specifiek voor gemaakt is lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ter info;
Daikin 8kW hybride: 9.6k -> 7k netto
Daikin 10kW full-electric: 18k -> 14,5k netto.

Dus dat is wel weer stuk prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans DA
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Voor betrouwbare gegevens over warmtepompen kun je de de volgende database raadplegen:
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Hij is niet erg gebruikers vriendelijk.
met advance search kun je de certificaat houder selecteren.
Vervolgens krijg je alle warmtepompen van 1 merk te zien.

Bij de waarde Pdh= +7 zie je het minimum vermogen van de warmtepomp bij een watertemp. van 35 graden
Bij de waarde Pdh= -7 zie je het vermogen van de warmtepomp bij - 7 graden en 35 graden watertemp.
Pagina: 1