Ik ben aan het orienteren op een warmtepomp. Ik zou graag willen bekijken of mijn aannames kloppen en of jullie advies hebben.
Ik heb vorig jaar een vrijstaand huis gekocht, ca 200m2 woonoppervlakte, uit 1995. Ivm renovatie geen volledig beeld van verbruik, maar wel indicatie via mindergas.nl
Gaat om gezin van 4 personen.
Gasverbruik: ca 1800 m3 (op basis van afgelopen 6 maanden)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NP5WAmGDxpbv8ZrdhYwS7biE.png?f=user_large)
Via berekening zou ik dan uitkomen op 1800/8*1650 = 8.7, dus minimaal 9 kWh
- 2 radiatoren (1 = garage, staat op VW verdeler nu aangesloten, 1 = badkamer, wordt nog vervangen door VW, groep is gereserveerd, beiden niet meegeteld nu)
- 1 airco
Huis had standaard isolatie voor dat huis, maar heb dekvloer eruit gehaald en extra isolatie toegevoegd tussen dekvloer en betonvloer. Dus opbouw BG: Betonvloer -> Isolatie -> Dekvloer met vloerverwarming. (Zie Alleen dekvloer/VV vervangen of ook ondervloer (1995 huis))
1ste verdieping is vloerverwarming ingefreesd. Zolder heeft geen verwarming (opslag nu). In kantoor-ruimte boven garage hebben we een Airco ivm houten vloer, waar vloerverwarming niet mogelijk was.
Wordt nu Homematic naregeling gebruikt, waarbij voornamelijk de woonkamer/keuken op 20.5 staan. Groepen worden individueel aangestuurd. Slaapkamers worden in ochtend/avond even opgewarmd. In slaapkamers nog dubbelglas, beneden wel HR++ glas. Speelkamer is losse ruimte die we ook minder fanatiek verwarmen. Liefste zou ik alle groepen naregelen en bypass gebruiken (of buffervat dus).
Aanvoertemperatuur voor verdelers is nu ca 35 graden. Deze komt uit CV, via mengpomp. Mengpomp zou dan verwijderd kunnen worden voor de warmtepomp.
Nu wordt het prima warm (deze winter iig). Ik merk dat temperatuur wat meer schommelt dan gebruikelijk met vloerverwarming, waarschijnlijk omdat dus niet de hele betonvloer wordt opgewarmd. Ook nog punten waar isolatie verbeterd kan worden (voordeur, glas 1e verdieping ed.)
:strip_exif()/f/image/RHTLM2vHmFd4ErQdIZruo9su.jpg?f=fotoalbum_large)
- ca 300 liter nodig (2 a 3 douchebeurten + bad per dag nu, later wellicht 4 a 5 douchebeurten zonder bad)
- DWTW aanwezig: Nee
1. Zuinig
2. Verkrijgbaarheid
3. Domotica-integratie (met HomeAssistant)
4. Stil
5. Goedkoop
6. Mileuvriendelijk
7. DIY/tweakersvriendelijk
8. Design
Ivm zoneregeling / nachtschakeling wellicht iets meer nodig als de 9 kWh, dus 10-12 kWh?
Met buffervat denk ik, ook ivm zoneregeling.
Ik zou de binnenunit/buffervat hier willen plaatsen, in ruimte aan achterkant van huis op de 1e verdieping.
:strip_exif()/f/image/TwWbCIx9uiRN7DunaqiqVbva.jpg?f=fotoalbum_large)
Buitendeel bij voorkeur op de oprit aan voorkant van het huis, tegen muurtje tussen ons en buren aan (achterkant van hun tuin). Dit is alleen wel ca 10m door het huis, al ligt er tussen CV ruimte en garage ruimte onder de dakschotten.
Heb aanbouw met platdak maar dat is houtskeletbouw, aansluitend aan CV ruimte. Evt zou in tuin ook kunnen maar minder ideaal qua ruimte/geluid.
Ik heb vorig jaar een vrijstaand huis gekocht, ca 200m2 woonoppervlakte, uit 1995. Ivm renovatie geen volledig beeld van verbruik, maar wel indicatie via mindergas.nl
Gaat om gezin van 4 personen.
Gasverbruik: ca 1800 m3 (op basis van afgelopen 6 maanden)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NP5WAmGDxpbv8ZrdhYwS7biE.png?f=user_large)
Via berekening zou ik dan uitkomen op 1800/8*1650 = 8.7, dus minimaal 9 kWh
Afgiftesysteem:
- ca 150 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 10 + 6 groepen van ca 90m, 2 (maar wil naar 0) daarvan staan altijd open- 2 radiatoren (1 = garage, staat op VW verdeler nu aangesloten, 1 = badkamer, wordt nog vervangen door VW, groep is gereserveerd, beiden niet meegeteld nu)
- 1 airco
Huis had standaard isolatie voor dat huis, maar heb dekvloer eruit gehaald en extra isolatie toegevoegd tussen dekvloer en betonvloer. Dus opbouw BG: Betonvloer -> Isolatie -> Dekvloer met vloerverwarming. (Zie Alleen dekvloer/VV vervangen of ook ondervloer (1995 huis))
1ste verdieping is vloerverwarming ingefreesd. Zolder heeft geen verwarming (opslag nu). In kantoor-ruimte boven garage hebben we een Airco ivm houten vloer, waar vloerverwarming niet mogelijk was.
Wordt nu Homematic naregeling gebruikt, waarbij voornamelijk de woonkamer/keuken op 20.5 staan. Groepen worden individueel aangestuurd. Slaapkamers worden in ochtend/avond even opgewarmd. In slaapkamers nog dubbelglas, beneden wel HR++ glas. Speelkamer is losse ruimte die we ook minder fanatiek verwarmen. Liefste zou ik alle groepen naregelen en bypass gebruiken (of buffervat dus).
Aanvoertemperatuur voor verdelers is nu ca 35 graden. Deze komt uit CV, via mengpomp. Mengpomp zou dan verwijderd kunnen worden voor de warmtepomp.
Nu wordt het prima warm (deze winter iig). Ik merk dat temperatuur wat meer schommelt dan gebruikelijk met vloerverwarming, waarschijnlijk omdat dus niet de hele betonvloer wordt opgewarmd. Ook nog punten waar isolatie verbeterd kan worden (voordeur, glas 1e verdieping ed.)
:strip_exif()/f/image/RHTLM2vHmFd4ErQdIZruo9su.jpg?f=fotoalbum_large)
SWW:
- plek voor boiler: Ja, in technische ruimte boven garage, houten verdiepingsvloer. Hangt nu CV, zie foto.- ca 300 liter nodig (2 a 3 douchebeurten + bad per dag nu, later wellicht 4 a 5 douchebeurten zonder bad)
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, prioriteit:1. Zuinig
2. Verkrijgbaarheid
3. Domotica-integratie (met HomeAssistant)
4. Stil
5. Goedkoop
6. Mileuvriendelijk
7. DIY/tweakersvriendelijk
8. Design
Ivm zoneregeling / nachtschakeling wellicht iets meer nodig als de 9 kWh, dus 10-12 kWh?
Met buffervat denk ik, ook ivm zoneregeling.
Wie gaat het installeren?
Uitbesteden.Ik zou de binnenunit/buffervat hier willen plaatsen, in ruimte aan achterkant van huis op de 1e verdieping.
:strip_exif()/f/image/TwWbCIx9uiRN7DunaqiqVbva.jpg?f=fotoalbum_large)
Buitendeel bij voorkeur op de oprit aan voorkant van het huis, tegen muurtje tussen ons en buren aan (achterkant van hun tuin). Dit is alleen wel ca 10m door het huis, al ligt er tussen CV ruimte en garage ruimte onder de dakschotten.
Heb aanbouw met platdak maar dat is houtskeletbouw, aansluitend aan CV ruimte. Evt zou in tuin ook kunnen maar minder ideaal qua ruimte/geluid.
[ Voor 3% gewijzigd door Barryvdh op 18-01-2024 18:38 . Reden: Duidelijke CV-ketel foto ]